توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 188825
سه اصل مهم در اخلاق اداری
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۰
سه اصل اساسی مسئولیت‌پذیری، خدمتگزاری و امانت‌داری در نظام اداری وجود دارد که اگر کارگزاران به آن‌ها پایبند باشند، روند پیشرفت و ترقی جامعه سریع‌تر خواهد شد.
 
به گزارش تبیان، در نظام اداری سه اصل اساسی مسئولیت‌پذیری، خدمتگزاری و امانت‌داری وجود دارد که اگر کارگزاران بدان‌ها پایبند باشند روند پیشرفت و ترقی جامعه سریع‌تر خواهد شد. در این بخش، به بررسی این سه اصل، در حکومت امام علی (علیه السلام)، با محوریت نهج البلاغه پرداخته خواهد شد.
 
اصل مسئولیت‏ پذیرى‏
 مسئولیت‏ پذیرى در اخلاق ادارى، اصل مبنایى است به گونه‏اى که هر نوع بى‌مسئولیتى به مفهوم بیرون شدن از مسیر درست و گام نهادن در کجی‌ها و ناراستی‌هاست. به بیان امیرمۆمنان على (علیه السلام): «دشمن‏ترین مردمان در نزد خدا، بنده ‏اى است که خدا او را به خود واگذارد؛ و او پاى از راه راست بیرون نهد و بى‌راهنما گام بردارد، اگر به کار دنیایى‏ اش خوانند، به کار پردازد، و اگر به کار آخرتى‏ اش خوانند، سستى و کاهلى نماید؛ گویى آنچه براى آن‏کار کند بر او بایسته است، و آنچه در آن سستى و کاهلى ورزد، از او ناخواسته».
 
کمال آدمى، به کمال مسئولیت‏ پذیرى اوست. هر چه کسى در مسئولیت ‏پذیرى سستى ورزد، تباهى در کارش بیشتر خواهد بود، و هر چه کسى مسئولیت‏ پذیرى بیشترى داشته باشد، به کمال بیشترى از نظر اخلاق فردى و اخلاق ادارى دست مى‏ یابد. امام على (علیه السلام) حیطه مسئولیت‏ پذیرى را بسیار گسترده تعیین نموده و از کارگزاران و کارکنان خود خواسته است که نسبت به کلیه کارها و اقدامات، و نیز روابط و مناسبات خود مسئولیت‏ پذیر باشند: «از خدا بترسید در حق بندگانش و شهرهایش، زیرا شما مسئولید حتى در برابر سرزمین‌ها و چارپایان».
 
اصل مسئولیت‏ پذیرى مى‏آموزد که هر کس در هر مرتبه‏اى که باشد، نسبت به تمام امور و کارهاى خود و مربوط به خود مسئول و پاسخگوست. هیچ کارگزارى نمى‏تواند هرگونه که خواست با مردم رفتار نماید و خود را نیز پاسخگو نداند. بر این مبنا کسى حق کمترین اهانت و بى‌احترامى به مردم را ندارد.
 
امیرمۆمنان (علیه السلام) در فرمان‌ها و دستور العمل‌هاى حکومتى و ادارى خود، کارگزاران و کارکنان دستگاه ادارى‌اش را به مسئولیت‏ پذیرى تام و تمام فراخوانده و از آنان خواسته است که اصول اخلاق ادارى را نسبت به مردمان پاس بدارند و بدانند که از همه رفتارهایشان پرسش خواهد شد و نسبت به همه اعمال و رفتار خود مسئولند، چنانکه آن حضرت در عهدنامه محمد بن ابى بکر این‏گونه فرموده است: «با مردمان فروتن باش و نرمخو، و همواره گشاده‏ رو، و به یک چشم بنگر به همگان، خواه به گوشه چشم نگرى و خواه خیره شوى به آنان، تا بزرگان در تو طمع ستم بر ناتوانان نبندند و ناتوان از عدالتت مأیوس نگردند، که خداى متعال مى‏ پرسد از شما بندگان، از خرد و دشت کارهایتان، و از آشکار آن و نهان.
 
امام على (علیه السلام) خود در نخستین خطبه حکومتى‏ اش درباره تعهد و مسئولیت خویش در اداره امور فرموده است: «آنچه مى‏ گویم در عهده خویش مى ‏دانم، و خود آن را پایندم».
 
امیرمۆمنان (علیه السلام) در اداره امور، مسئولیت‏ پذیرى را در والاترین مرتبه آن جلوه بخشید و نشان داد که چگونه و تا چه اندازه باید مسئولیت‏ پذیر بود.

 اصل خدمت گزارى‏
 فلسفه وجود نظام ادارى، خدمتگزارى به مردمان است، و همه کارگزاران و کارکنان در تمام مراتب، خادمان مردمند. این امر به عنوان یک اصل در نظام ادارى مطرح است و مادام که چنین احساسى وجود داشته باشد، کارگزاران و کارکنان نظام ادارى با مردم رفتار مالکانه و فرمان‌فرمایانه نخواهند داشت، بلکه جایگاه و موقعیت خود را نعمتى مى‏ دانند که وسیله خدمت به مردمان است.
 
امام على (علیه السلام) در حکمتى خطاب به جابر بن عبدالله انصارى چنین فرموده است: «اى جابر! آنکه نعمت خدا بر او بسیار بود، نیاز مردمان بدو بسیار بود، پس هر که در آن نعمت‌ها براى خدا کار کند، خدا نعمت‌ها را براى وى پایدار کند. و آنکه آن را چنانکه واجب است به مصرف نرساند، نعمت او را ببرد و نیست گرداند».
 
با پایبندى به چنین اصلى، خدمت گزارى به مردمان، مطلوب ترین کارها شمرده مى‏شود و در انجام دادن آن هیچ منتى نخواهد بود و هیچ بزرگ‏نمایى در خدمات صورت نخواهد گرفت و هیچ پیمان‌شکنى و خلاف وعده‏اى اتفاق نخواهد افتاد. امام على (علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر چنین سفارش فرموده است: «بپرهیز که با نیکى خود بر مردمان منت گذارى، یا آنچه را کرده‏اى بزرگ بشمارى، یا آنان را وعده‏اى دهى و در وعده خلاف آرى، که منت نهادن، ارج نیکى را ببرد، و کار را بزرگ شمردن نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده، خشم خدا و مردم را برانگیزد. و خداى متعال فرموده است: بزرگ دشمنى است نزد خدا که چیزى را بگویید و انجام ندهید».
 
خدمت گزارى مردمان باید با میل و رغبت، و علاقه و مطلوبیت صورت پذیرد؛ و آنجا که کارى انجام نمى‏ گیرد، باید با دوستى و مهربانى و احترام و پوزش‌خواهى همراه شود. امام على (علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر، در این‏ باره چنین آموزش داده است: «آنچه مى‏ بخشى، چنان‏ بخش که بر تو گوارا افتد، و آنچه باز مى‏ دارى، با مهربانى و پوزش خواهى همراه بود».
 
اصل امانتدارى‏
 تلقى امانتدارانه از کار و مسئولیت و انجام دادن امور با رویکرد امانتدارى، اصلى اساسى در اخلاق است. اگر انسان کار و مسئولیت را امانت بداند، بى‌گمان حرمت آن را پاس مى‏ دارد و تلاش مى ‏کند که به خوبى آن را پیش ببرد و بالنده سازد.

امام على (علیه السلام) از کارگزاران و کارکنان نظام ادارى خود مى‏خواست که کار و مسئولیت را امانت بدانند و در مناسبات و روابط خود امانتدارى نمایند، چنانکه خطاب به اشعث بن قیس، استاندار آذربایجان، نوشت: «همانا کارى که به عهده توست، طعمه‏ اى برایت نیست، بلکه امانتى است برگردنت».
 
بر این مبنا هرکس در هر مرتبه ادارى امانتدار مردمان است و باید اموال و امکانات و حقوق و حدود و حیثیت و شرافت آنان را پاسدارى کند. در منظر امیرمۆمنان على (علیه السلام) بزرگترین خیانت، خیانت به امت و تعدى به امانت است. آن حضرت در نامه‏ اى به برخى کارگزاران خود در این باره چنین آورده است:«هر که کار امانت (مسئولیت) را سبک بشمارد و در آن خیانت روا دارد و جان و دین خود را از خیانت پاک ننماید، در این جهان درب خوارى و رسوایى را به روى خویش بگشاید و به آخرت خوارتر و رسواتر درآید؛ و بزرگترین خیانت، خیانت به مسلمانان است و زشت‏ترین دغلکارى، ناراستى کردن با زمامداران».