نظر منتشر شده
۴۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 233329
پراید واقعا چقدر می ارزد؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
پس از انتشار خبر افزایش قیمت خودرو، واکنش های اعتراضی بسیاری از سوی خریداران به شورای رقابت و خودروسازان صورت گرفته است.

به گزارش خبر، رشد قیمت خودرو شرایطی را فراهم کرده تا بازهم بحث قدیمی آنالیز قیمت خودرو مطرخ شود. چندی پیش یکی از کارشناسان قیمت تمام شده پراید را تنها ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد کرده بود. گفته های او با واکنش جدی سایپا مواجه شد و حتی این خودروسازی اعلام کرد از نویسنده مطلب شکایت رسمی می کند. در حال حاضر تنها « آنالیزی که از قیمت خودرو وجود دارد به آمارهایی مربوط است که از سوی خودروسازان ارائه می شود. براین اساس قیمت خودروها حداقل در سال ۹۲ به صورت مشخصی تابعی از واردات بوده است. به همین جهت خودروسازان ادعا می کنند با توجه به افزایش هزینه های واردات چاره ای به غیر از افزایش قیمت ها ندارند.

آناليز قيمتي نشان مي دهد براي توليد خودروي تيبا با فرمان هيدروليک و بدون کيسه هوا به طور متوسط ۲۴۰ هزار تومان صرف مواد پليمري، ۱۲۴ هزار تومان هزينه مواد فولادي، ۲۰۰ هزار تومان هزينه لاستيک، ۱۳۰ هزار تومان هزينه مس، ۱۴۰ هزار تومان هزينه آلومينيوم، ۱۷۰ هزار تومان هزينه چدن و ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان هزينه قطعات مي شود. در اين ناليز قيمتي ۱۶ درصد هزينه کل توليد خودرو براي قطعه سازان صرف مي شود. نجفي منش در اين مورد هم مي گويد:« قطعه سازان هزينه تمام شده را براساس آناليز دقيق پرداخت مي کنند. يعني براي ساخت يک قطعه به انواع واردات وهزينه هاي جانبي نياز است. در نتيجه خيلي عجيب نيست که قيمت ها افزايش پيدا کند.» در صورتي که هزينه هاي عوراض به جمع نهايي قيمت خودرو افزوده نشود و همچنين سود خودروسازان نيز در اين مرحله مورد محاسبه قرار نگيرد، قيمت اين خودرو به ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان ( براساس آناليز سال ۹۲) مي رسد. براين اساس قيمت واقعي توليد تيبا تنها معادل ۲۶ درصد قيمت عرضه اين نوع خودرو است. به گفته خودروسازان در مرحله بعدي قيمت گذاري هزينه هاي جانبي مانند عوارض به قيمت ها افزوده مي شود که در نهايت بهاي خودرو را تا سقف ۲۱ ميليون تومان افزايش مي دهد. براين اساس به قيمت تمام شده خودرو ۳۰ درصد براي هزينه هاي ارزي و ۳۵ درصد هم براي توزيع و فروش افزوده مي شود. ادعاي خودروسازان نشان مي دهد که آنها برروي هر خودروي توليدي تنها ۲.۵ درصد سود محاسبه مي کنند. در صورتي که اين محاسبات مورد تاييد قرار گيرد، هزينه تمام شده خودرو در کارخانه به عدد ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان مي رسد. در اين محاسبات ۱۰ درصد قيمت خودرو به هزينه ماليات، عوارض، شماره گذاري، پست و بيمه مربوط است. در مورد عوارضي که خودروسازان پرداخت مي کنند، شايعات بسياري وجود دارد که طي تمامي سال هاي گذشته توضيحي در مورد آنها ارائه نشده است.

خودروسازان براي توليد محصول خود به اين شيوه از ارز مبادله اي استفاده مي کنند. در صورتي که آنها ارز مورد نيازشان را از بازار آزاد تامين کنند به طور متوسط ۵ ميليون تومان به قيمت خودرو افزوده مي شود. برخي نمايندگان مجلس و حتي اعضاي کميته تحقيق و تفحص از خودروسازان اعتقاد دارند که ايران خودرو و سايپا طي سال هاي گذشته از دولت ارز مبادله اي گرفته اند ولي بهاي تمام شده خودرو را براساس ارز بازار آزاد محاسبه کرده اند. در اين صورت ميزان سود خودروسازان از ۲.۵ درصد تا ۶ درصد افزايش مي يابد.

بررسي آناليز قيمتي پرايد که مربوط به سال ۹۲ است، نيز نشان مي دهد که خودروسازان براي توليد انواع خودروها همين قواعد را رعايت مي کنند. قيمت متوسط پرايد در بازار بين ۱۸ تا ۲۰ ميليون تومان در نوسان است. کارخانه اعلام کرده است که ۱۱ ميليون تومان از قيمت تمام شده پرايد مربوط به هزينه تمام شده مواد اوليه است.

۲۷۰ هزار تومان مواد پلیمری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ورق و انوع فولاد، ۲۶۰ هزار تومان لاستیک، ۱۱۰ هزار تومان مس، ۱۸۰ هزار تومان آلومینیوم، ۱۴۰ هزار تومان چدن و حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سایر مواد اولیه به کار رفته در تولید این خودرو به اضافه هزینه‌های تولید شرکتهای قطعه‌ساز و همچنین حدود ۱۶۰۰ دلار ارزبری برای واردات قطعات خاص هزينه تمام شده پرايد را تشکيل مي دهد.

در صورتي که عوارض بعدي به قيمت پرايد افزوده نشود، بهاي تمام شده اين محصول به ۱۱ ميليون تومان مي رسد. همچنین با احتساب هزینه‌های تولید و مونتاژ در شرکت خودروساز، هزینه‌های فروش و خدمات پس از فروش، هزینه‌های مالی، مالیات، عوارض، هزینه‌های شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و بیمه در نهایت قیمت تمام شده تولید یک دستگاه پرايد به حدود ۱۹ میلیون و هفتصد هزار تومان مي رسد. همين نوع خودرو هم در بازار به بهاي بالاتر از ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش مي رسد.

بخش مهمی از قیمت خودرو مربوط به هزینه های پرداختی از سوی خودروسازان برای عوارض های مختلف است.
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۱۲:۱۰
جان یک هموطن چقدر ارزش دارد ؟ (2239761) (alef-10)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۲۴:۴۷
در اینجا دو مسئله وجود دارد. مسئله اول، شرکت سایپا اقدام به تاسیس شرکتی به نام سازه گستر کرده است و وظیفه این شرکت دریافت قطعه از قطعه سازان و تحویل ان به سایپا است. در واقع ما به عنوان قطعه ساز قطعات تولیدی را به سایپا ارسال میکنیم و فاکتور خود را به سازه گستر. این کار اولا هزینه سازه گستر را سربار هزینه های سایپا میکند در ثانی سازه گستر ارقام مورد نظر خود را به به شورای رقابت اعلام میکند. مسئله دوم، مگر میشود کل دریافت عوارض از اتومبیل ساخت داخل بیشتر از اتومبیل وارداتی باشد؟ اتومبیل وارداتی 55% و اتومبیل داخلی 100%. انالیز این عوارض چه است و صرف کجا میشود؟ (2239780) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۲:۱۰
پراید 6 میلیون می ارزه و لاغیر (2239800) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۳:۰۱
به نظر من تازه 3میلیون و 700هزار تومن هم نمی ارزد (2239802) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۳:۵۴
بهتره قیمت خودرو پراید را از خودرو سازان بین الملی بپرسید که اگر آنها آنرا تولید میکردند واقعا چقدر تمام میشد
شاید اونها بگویند 700 دلار اونوقت چی میشه ؟!!!!!
چطور بعضی خودرو های لوکس خارجی با این همه امکانات و با هزینه حمل و نقل در امارات فقط چند هزار دلار است ؟ (2239805) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۷:۴۵
پس با این حساب برای پایین اومدن قیمت خودرو خود دولت باید دست به کار بشه و عوارض رو کم کنه نه تقصیر رو به گردن خودر ساز بندازه (2239822) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۹:۵۹:۰۶
بخش یزرگی از این قیمت عدم مدیریت صحیح میباشد و بعد دولت و عوارض در ضمن قیمت کم شد با کیفت چه کنیم ؟؟ (2240937) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۸:۴۴
شعری زیبا در مورد اینکه واقعا ارزش پراید خیلی بیشتر از این چیزیه که ما میبینیم
بینمت اکنون به هرجا و مکان
جانشین خوب پیکانی پراید
بس که محکم هستی و سفت و قوی
مثل تانک جنگ می مانی پراید
چشم بی پولان همه بر روی تو
چون که امید فقیرانی پراید
اغنیا سوی فراری می روند
درد ماها رو تو درمانی پراید
هر کجا باشد ژیان یا که رنو
تو در آنجا مثل سلطانی پراید
دارد اکنون اصغری و آتقی
مریم و مش مهدی و مانی پراید
گر که از مادر زنت سیری هنوز
هدیه اش کن بی پشیمانی پراید
من خجالت میکشم از وصف تو
بس که داری حسن پنهانی پراید (2239826) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۴۰:۱۶
من نمیدونم اما خودرو ساز داخلی که مقداری از سهامش هم دولتیه به هر حال باید به فکر مردم باشه ونخواد سود اوری کلان داشته باشه چون کسانی که از این خودروهای بی کیفیت استفاده میکنن اکثرا قشر متوسط به بایین جامعه هستن وتوان خرید خودروهای بهتر رو ندارن جالب اینجاست خودرو ساز ها منتی هم سر مشتری میزارن که خودروساز داره ضرر میکنه (2239831) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۴۰:۲۸
وما هم گوش هایمان دراز............................ (2239832) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۴۲:۰۱
راه حل بسیار ساده است. واردات خودرو آزاد بشه اونوقت معلوم میشه قیمت واقعی قوطی کبریت های تولیدی ایران خودرو و سایپا چقدر هست.
امروز خبرگزاری فارس لیست قیمت تعدادی از خودروهای خارجی را با قیمت 206 و 405 مقایسه کرده بود. طبق اون گزارش با پولی که مردم بیچاره برای خرید 405 پرداخت می کنند با خرید ارز ازاد می تونن یه خودروی نیسان مدل 2014 بخرند.
واقعا تا کی مردم بیچاره باید اسیر این خودرو سازهای بی انصاف داخلی باشند. مسئولین متدین که به فکر بهشت و جهنم مردم هستید! این انحصار با کدوم قانون شرعی و دینی و قانونی مطابقت داره؟ کمی هم نگران بهشت و جهنم رفتن مسئولین ایران خودرو و سایپا باشید. (2239836) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۴۷:۳۱
ايا واقعا قيمت پرايد اىنقدر است تا زمانى كه دلار بازكشت نكند و پول ملى ما اىنقدر بي ارزش باشد مردم متضرر مى شوند سهمى از رفاه و اميد به انده و شادى نخواهند داشت چون اىنها فقط در اختيار كذوهى است و گرانى تغيير چندانى ندارد (2239853) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۵۱:۳۰
این خودرو سازا دولتی اند؟ خصوصی اند؟ مال کین؟ سود کجا می ره؟ مجلس کجاس؟ (2239865) (alef-10)
 
محمود شایق
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۲:۵۷:۵۳
سمه تعالی
اگر مردم حرص نزنند وخریداری نکنند خودبه خود قیمت پاهین می آید ولی متاسفم (2239879) (alef-10)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۳:۰۲:۲۰
لطفا بحث رو یه کم بازتر کنید و در یه جدول نشون بدین. اینجوری که نمیشه تجزیه و تحلیل کرد. بعدشم منبع اظهارات رو بیان کنید. (2239886) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۳:۰۸:۵۳
آخه اینجوری که محاسبه نمیکنن - شما حساب کن مواد اولیه آیفون چند درمیاد چند میخریم.
باید بازار آزاد شه و رقابتی با محصول خارجی. (2239902) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۳:۱۹:۱۱
2میلیون (2239931) (alef-10)
 
روزبه
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۳:۴۴:۵۸
من فقط ميدونم مفت هم باشه باز هم گرونه (2239994) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۳:۵۷:۳۸
بستگی داره به عوارض
میزان عوارض چند برابر پول خود پرایده
حالا ما تولید ملی نخواهیم کی رو باید ببینیم
هم مجبوریم تولید ملی گران سوار بشیم و هم خودرو ارزان خارجی با عوارض گمرکی بالا در توان ما نیست
مظلوم گیر آوردن اینقدر زور میگن بعد خودشون با پول نفت ما میرن بهترین ها را سوار میشن (2240015) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۴:۰۷:۳۶
خیلی خوبه که تمام مخارج پیدا و پنهان خودرو سازان در مورد تولیداتشون بطور شفاف اطلاع رسانی بشود. من تصور نمی کنم با وجود شورای رقابت و ... خودرو سازان به 4 برابر قیمت بفروشند در واقع مبالغی را به مجموعه های مختلف پرداخت میکنند که در واقع هزینه واقعی نیست. (2240034) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۴:۱۶:۰۷
کیلویی 28 هزار تومن ! (2240056) (alef-10)
 
سید
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۴:۲۵:۴۳
سه تا صد تومن (2240078) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۴:۲۹:۴۷
دروغ محض میباشد هزینه تولید خودرو پراید بااحتساب سود وسایر هزینه به هیچ عنوان به 20میلیون تومان نمی رسد این خیانت به ملت است خودرویی که بیست سال قبل از خط تولید کشورهایی خارجی خارج شده حال باقیمت گزاف به ملت می فروشند انحصاری بودن محصولات خودرو داخل کشور ونبود رقابت ومجبور کردن ملت برای خرید محصولاتشان با توجه به نا توانایی خریدخودرو خارجی به عوارض بالا
این ظلم به ملت است (2240089) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۴:۳۷:۱۹
10lميليون فقط. (2240115) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۴:۵۱:۱۶
ایا می توان از خودروسازان و مسئولان انتظار داشت که نوع عوارض و میزان ان و محل دریافت کننده را شفاف کنند یا خیر ؟ (2240137) (alef-10)
 
عادل
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۴:۵۶:۳۴
نه برادر من بخش مهمی ازهزینه ها مربوط به حق حساب هایی است که پرداخته میشود اما جایی ثبت نمی شود.اگر این حق وحسابها به گردن کلفتان نبود.خودروسازان ما یا ورشکست میشدند یا بهترین کیفیت وپایین ترین قیمت را داشتند. (2240149) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۵:۰۳:۲۶
من پراید دارم، 5 میلیون هم براش زیادیه! (2240166) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۵:۰۷:۳۲
من یک پیکان مدل 74 دارم ولی ÷راید در نظرم دو تا سه میلیون بیشتر نمی ارزد و اگر به من جهت استفاده شخصی بدهند حاضر نیستم بیشتر از این هزینه اش کنم ولی این پیکان تا 5میلیون برایم ارزش داردچون خیلی مطمئن تر و ایمن تر از پراید نو هست (2240175) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۵:۱۷:۰۶
با محاسبات سایپا و ایران خودرو قیمت تمام شده ی فرغون چقدر میشه؟
لابد 18 میلیون و نهصد هزار تومان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لا دین لمن لا حیاء له. (2240197) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۵:۳۱:۰۷
پراید بیشتر از 4 میلیون ارزش خرید نداره تازه اونم برای کمک به تولید داخلی (2240226) (alef-10)
 
معین
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۵:۳۴:۲۹
به نظر می رسد مدیران صنایع خودروسازی برای این که میزان پاداش های دریافتی خود را کاهش ندهند مجبور به افزایش قیمت خودرو کرده اند.
البته اخد این پاداش ها تنها به مدیران خودرو سازی منتهی نمی شود و دست های پشت پرده دولتی و غیر دولتی در گرفتن این نوع پاداش های میلیونی دخیل می باشد. (2240237) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۲۰:۰۰:۵۱
امیدوارم مدیران این شرکتها و آقایون اعمال کننده قانون افزایش قیمت خودرو بتونن حق من ومیلیونها ایرانی مثل من رو نه در این دنیا بلکه به جاش بدهند.
چون که در بازار خودروی خارجی رو بستند و من وامثال منه مجبور به خرید به اجبار باید به خواسته های نه انسانی انها تن بدهیم. (2240939) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۵:۵۱:۵۴
آقا ما حاضریم حقوق همه اون کارکنان بخش خوردرو سازی رو بدیم و این لگن سازیا تعطیل بشه (2240308) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۵:۵۵:۲۶
شايعات بسياري وجود دارد که طي تمامي سال هاي گذشته توضيحي در مورد آنها ارائه نشده است
طي اين چند سال بارها شنيده ايم كه به ازاي هر خودروي توليدي مبلغي را به دفاتر مقامات كشور عوارض مي دهند . از مقامات محترم خواهشمنداست براي يكبار هم كه شده شفاف سازي كنند. (2240316) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۶:۳۷:۵۱
حدود ۱۶۰۰ دلار ارزبری برای واردات قطعات خاص هزينه تمام شده پرايد را تشکيل مي دهد.!!!!!!!!!!!!! (2240426) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۶:۵۳:۵۵
اگه این عوارض که خودرو سازان می گن شفاف و روشن بیان کنند خوبه مثلا عوارش شهرداری؟عورض آموزش و پرورش وسایر عوارض بگند و اینکه چند درصد پرداخت می کنند خیلی ساده هستش و مردم متوجه می شن این خودرو سازان بیچاره به اندک سوذی راضی هستند مگه ریگی تو کفششون باشه واینکه چند ده درصدی رو یواشکی به عنوان زیر میزی پرداخت کنند؟ (2240462) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۷:۰۷:۳۷
قیمت واقعی پراید 7 تا 8 میلیون تومان هست بسیاری از قطعات داخلی با کیفیتهای کمتر از گذشته تولید و مونتاژ میشود (2240492) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۷:۱۱:۱۸
واردات و توليد خودرو را ازاد كنند قيمتها مشخص ميشه . در همين كشورهاي همسايه خودروهاي بمراتب استاندارد تر و كم مصرفتر را با همين قيمتهاي خودرو هاي پر مصرف و غير استاندارد توليد داخل كه بزور به ملت ايران تحميل ميكنند سوار ميشند .
خودرو تحميلي با قيمت تحميلي . (2240502) (alef-10)
 
کاربر
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۷:۱۲:۳۵
پراید با این توصیفات 13724953 تومان می ارزه (2240505) (alef-10)
 
جواد
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۷:۴۳:۲۲
این گرانی به علت بی ارزش شدن واحد ریال ایرانی است (2240590) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۷:۴۸:۵۱
وقتی به گفته نویسنده مقاله، پراید با این راندمان پایین و این همه هزینه های غیر ضروری مربوط به تولید در ایران پای سازنده 11 میلیون در میاد ولی حدود 22 یعنی دو برابر به مصرف کننده عرضه میشه . دیگه من هیچی نمی گم.... (2240604) (alef-10)
 
آزاده
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۸:۵۵:۱۷
به اینم میگن شفاف سازی؟!! میشه لطفاً بفرمایند جریان عوارض دقیقاً چیه؟ عوارض بابت چی، به کی و چه قدر پرداخت میشه؟ (2240772) (alef-13)
 
ارجمند
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۸:۵۹:۴۶
در تحليل قيمت تمام شده يك محصول بايد قيمت محصولات وارد شده به خط توليد حساب شود نه مواد اوليه! شما قيمت مواد خام حساب كرده ايد و خيلي هم كلي و نا مشخص
با شمارگاني كه پرايد توليد مي شود و اين كيفيت نهايي، قيمت 21 ميليوني بسيار زياد است
اصولا اگر تك تك قطعات پرايد را ار لوازم يدكي ها بگيري مي تواني آن را ظرف دو هفته با چندكارگر زيده سر هم بكني. در اين حالت هزينه جمع كردن قطعات پرايد روي هم 21 ميليون نمي شود در حالي كه قيمت فروش قطعات به صورت تكي حداقل سه برابر قيمت تمام شده است فكر نمي كنم پرايد بيش از پنج ميليون براي كارخانه تمام شود (2240782) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۹:۱۴:۳۳
بهتر است گفته شود شوراي رفاقت نه رقابت . من از خودروسازان بسيار ممنونم كه به قيمت 21 ميليون راضي شده اند چون واقعا تا 50 ميليون تومان جا دارد كه قيمت پرايد را افزايش دهند شايد هم صد ميليون ! چون وقتي انحصار و زور باشد ، كسي چاره اي ندارد جز خريدن ! و به اصطلاح لنگه كفش هم در بيابان غنيمت است .چند تا نق زدن يا غرغر بعضي از نشريات هم كه به جايي برنمي خوره ! بيچاره هموطنان عزيز و نجيب كه بين سودجويان به تفاهم رسيده گير افتاده اند. (2240807) (alef-13)
 
محسن رجائی
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۱۹:۱۵:۱۴
یک اشتباه استراتژیک که پس از انقلاب اسلامی رخ داد این بود که عمده ی توان کشور را روی این دو خودروساز عمده و انحصاری کشور مصروف داشتند در صورتی که اگر این توان و انرژی را صرف تولید غذای حلال در جهان نموده بودیم بمراتب در آمد حاصل از آن در بازارهای جهانی چه جهان در حال توسعه و چه در غرب بسیار بسیار بیشتر از نفت و محصولات نه چندان دلچسب و گران و مافیایی این دو خودروساز کشور میبود.... برند غذای حلال در دنیا بسیار پر جاذبه و پرمشتری و همانند بسیاری از محصولات مثل مک دونالد یا نوشیدنیها مثل کوکا کولا وووو میتوانست برای جهان اسلام رونق اقتصادی درست کند... بهترین خودروها با امکانات بسیار قیمتشان برابر است با قیمتهای یک 206 یا پژو ی دربداغون ایرانی ... واقعا متاسفیم از این همه بی عدالتی (2240809) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۲۲:۲۰:۴۰
جالبه وانت پراید هم میزنن اونم با چه قیافه ای فقط برای آبروریزی.ملت هم میخرن (2241128) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۲۳:۰۵:۰۲
بر اساس قیمت ارز 3000 تومان و در مقایسه با یک خودروی خارجی مشابه، پراید شاید یک میلیون تومان بیارزد. خداوکیلی اگر این خودرو را به همین قیمت در کشوری که اقتصاد رقابتی درستی بین خودروسازان داخلی و خارجی آن وجود داشته باشد(مثلا کانادا یا آمریکا) عرضه کنند بعید می دانم حتی یک دانه هم فروش برود. چرا که ایمنی آن در حد صفر است و این چیزی است که در ایران کم ارزش و در کشورهای دیگر بسیار اهمیت دارد. (2241183) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۲۳:۰۹:۴۶
در کشوری با اقتصاد آزاد، خودروی مشابه پراید ولی با آخرین استانداردهای ایمنی دنیا و بالاترین کیفیت روز، چیزی حدود 30 تا 35 میلیون فروخته می شود. آن وقت این ارابه مرگ را 22 میلیون می فروشند؟؟؟؟ (2241186) (alef-13)
 
VAHID
۱۳۹۳-۰۴-۱۵ ۲۳:۵۰:۰۷
سرانجام مشخص شد كه قيمت خودروهاي داخلي نه براساس معيار و ضوابط خاصي بلكه براساس ميزان وزن آنها مثل خيار و گوجه محاسبه مي شود. يعني هر چه وزن خودرو سبك تر باشد ارزانتر و هر چه سنگينتر باشد گرانتر خواهد بود. به اين سيستم قيمتهاي گذاري كه توسط شوراي به اصلاح رقابت و در واقع غير رقابتي تعيين شده است مي گويند سيستم قيمت گذاري كيلويييييييييييييييييييي!!!!!
آخه پرايد چه امكاناتي دارد كه بايد 7000 دلار (البته به نرخ هر دلار 3000 تومان كه اگر با دلار 1000 توماني محاسبه شود مي شود 21000 دلار ) قيمت گذاري شود؟ لطفا يكي از مهندسين به اصلاح تحصيل كرده با مدراك خيلي بالاي دكترا و يكي از مديران بسيار بسيار ارشد به من به عنوان يك ايراني بيچاره و بدبخت بگويد ، اين خودرو چه امكاناتي داردددددددددددددددددددددددد. اگر فقط يك مزيت اين به اصطلاح خودرو را بگويند من حاضر كليه هايم را بفروشم و پرايد بخرم. آخه 405 و پرشيا چه امكاناتي دارد. آيا اينها پرواز مي كنند يا راننده چشم بسته به مقصد مي رسد. شايد بجاي بنزين از هوا براي راه رفتن استفاده مي كنند. بابا به خدا كارخانه هاي مادر اين خودروها به غلط كردن افتاده اند. و مي گويند ما چه غلطي كردم اين خودروها را به ايران گاري و سايپا گاري داديم. خودمان توليد مي كرديم مي فروختيم به جماعت ايراني تا دنيا دنياست از لحاظ درآمدي در رفاه و آسايش بودن و نياز به توليد اين همه خودرو مدرن و بروز هم نبود. تاسف بسيار براي مصرف كننده ايراني كه مديران ارشد و كسانيكه امور را در دست دارند و حقوق ميليوني مي گيرند هيچي خوب را براي ملت ايران نمي خواهند. جالب اينجاست كه خود به اصطلاح مديران ارشد این هاي ما همگي از خودروهاي بروز و شاسي بلند خارجي براي خود و خانواده هايشان استفاده مي كنند. (2241239) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.