نظر منتشر شده
۸۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 271525
فاصله حرم تا فرهنگ امام خمینی
مسیح مهاجری*، 29 اردیبهشت 94
حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشت روز این روزنامه از زرق و برق حرم امام خمینی(ره) و هزینه‌هایی که برای این مجموعه می‌شود و شیوه مدیریتی آن انتقاد کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
به روش مالوف، صبح یکی از جمعه‌ها قبل از فاتحه‌خوانی در بهشت زهرا به زیارت حرم امام خمینی رفتم. برخلاف همیشه که از ورودی شمالی به حرم مشرف می‌شدم، اینبار با راهنمائی فلش‌ها مجبور شدم پس از طی کردن مسافتی به اندازه یک هلال وارد تونلی طولانی در قسمت شرقی حرم (روبروی بهشت زهرا) شوم. ابتدا تصور می‌کردم از آن تونل شیب‌دار با تعدادی پله یا با بالابر به شبستان اصلی حرم هدایت خواهم شد ولی برخلاف این تصور، به فضای بسیار وسیعی در زیرزمین حرم رسیدم که در انتهای آن، ضریح مانندی در مکانی که لابد زیر ضریح اصلی بود قرار داشت و چند نفری برای زیارت در آنجا دیده می‌شدند.

فضای بسیار وسیع، سقف و پایه‌های بسیار مستحکم و دیوارهای ضخیم بتونی اطراف، چنان توجه مرا به خود جلب کرده بودند که نتوانستم با حال عادی همیشگی مشغول زیارت شوم و بدون آنکه بفهمم چه کرده‌ام از همان مسیر برگشتم و غرق در این تفکر شدم که آیا امام خمینی با این هزینه کردن برای مقبره خود موافق است؟

در مسیر رفت، به هتل، تالارها،‌ پاساژها، فروشگاه‌ها، گلدسته‌ها، گنبدهای کوچک و بزرگ و سایر ساخت و سازهای پرزرق و برق که در مجموعه‌ای با عنوان حرم امام خمینی ساخته شده‌اند خیره شده بودم و بدون آنکه ذره‌ای تردید کنم آنها را وصله‌های ناچسبی برای حرم امام خمینی یافته بودم، اما هنگامی که آن تونل و آن فضای وسیع و پرهزینه زیرزمین را دیدم، غربتی وصف‌ناشدنی برای امام خمینی احساس کردم که تا آن روز، احساس نکرده بودم. در مسیر بازگشت، تا زمانی که به خانه رسیدم، نتوانستم خود را از سئوالی که با آن درگیر شده بودم رها کنم.

فردای آن روز، آنچه دیده بودم را با یکی از دوستان مطرح کردم. او گفت طبقه بالای حرم را اگر دیده بودی چه می‌کردی؟ برای آنجا هزینه‌هائی کرده‌اند که نگو و نپرس! توجیه دست اندرکاران هم اینست که حرم امام هرچه باشکوه‌تر باشد عظمت امام را بیشتر نشان می‌دهد. آن امکانات هم برای درآمدزائی است از جمله در آن زمین قبرهائی را برای فروش آماده خواهند کرد تا با مجموع این درآمدها بتوانند مخارج تعمیر و نگهداری، حقوق کارمندان حرم و سایر نیازهای مالی آن را تامین کنند...
با شنیدن این مطالب و دیدن آن صحنه‌ها تا چند روز ملتهب بودم. توجیهاتی از قبیل وابسته کردن عظمت امام خمینی به زرق و برق حرم ایشان و هتل‌داری و بازارسازی و فروش قبر برای تامین هزینه‌های آینده، چیزی غیر از عذر بدتر از گناه نبودند. با هر کس در این باره صحبت کردم نکته‌ای که مرا قانع کند و به سئوالم پاسخ دهد نیافتم. بسیاری از این افراد، دغدغه مرا داشتند ولی عزم و اراده‌ای برای مطرح ساختن آن نشان نداده بودند، حتی بعضی از آنها مرا از رسانه‌ای کردن این نگرانی منع کردند.

یقین دارم نیت کسانی که با رسانه‌ای شدن این دغدغه و نگرانی مخالف هستند کاملاً‌ خیر است ولی موکداً معتقدم در طول سال‌های بعد از انقلاب همه ما از این تفکر که رسانه‌ای کردن دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به مصلحت نیست بسیار ضرر کرده‌ایم. زیرا همین سکوت به مجوزی برای بیشتر شدن اقدامات نادرست و بی‌حساب و کتاب تبدیل شده و از این رهگذر خسران‌های زیادی متوجه کشور و انقلاب و نظام و حتی در مواردی متوجه اسلام شده است. نکته قابل توجه اینکه با رسانه‌ای کردن این دغدغه، هدف این نیست که شخص یا اشخاص معینی زیر سئوال بروند، هدف اینست که این شیوه و این فرهنگ نقد شود و همان فرهنگی که خود امام خمینی مطرح کردند و تفسیری که ایشان از اسلام به جامعه عرضه نمودند زنده و پایدار بماند.

امام خمینی، علاوه بر اینکه همواره مسئولین نظام جمهوری اسلامی و روحانیین را به ساده‌زیستی سفارش می‌کردند،‌ خود نیز در نهایت ساده‌زیستی زندگی کردند و در ساخت و سازها نیز همواره به متصدیان امور سفارش اکید می‌کردند از تشریفات و هزینه کردن‌های زیاد و غیرلازم بپرهیزند. یک نمونه از این سفارش‌های اکید را در پاسخ امام به حضرات آیات خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی که در سال ۱۳۶۷ در مورد زمین مصلای تهران خواسته‌هائی را مطرح کرده بودند می‌توان دید.

متن نامه و جواب آن چنین است:
«بسمه تعالی محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی مدظله العالی – السلام علیکم و رحمه الله.
به دنبال احساس نیاز به ایجاد مصلای تهران و در پی جستجو و بررسی چند ساله، محلی مناسب در قسمت شمال مرکزی تهران (عباس‌آباد) که در مالکیت شهرداری است شناسائی شد و طرح مناسب و جامعی پس از مشورت فراوان و به مسابقه گذاشتن میان مهندسان داخلی و خارجی تهیه شد. از آنجا که مشکلات حقیقی و ثبتی و تشریفات انتقال قانونی به این زودی‌ها قابل حل نیست و مشکلات اقامه نماز جمعه تهران در دانشگاه روزافزون است و به نظر می‌رسد که این کار باید به همت و اراده حضرتعالی به سرانجام برسد، لذا استدعا دارد اجازه فرمائید به مقدار یک میلیون متر مربع از اراضی مزبور در حد فاصل خیابان شهید بهشتی به سمت شمال که قسمت اعظم آن نیز با موافقت شهرداری محصور گردید و در اختیار مصلاست به ساختمان مصلا و تا حد لازم در محور قبله از شمال آن برای سایر مرافق اختصاص یابد و تصدی امور آن با امام جمعه تهران باشد. همچنین طرح‌هائی که بعداً در حریم مصلای تهران پیش‌بینی می‌شود با موافقت امام جمعه انجام گیرد. سید علی خامنه‌ای. اکبر هاشمی.

بسمه تعالی با حفظ جهات شرعی در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتی‌الاسلام، آقایان خامنه‌ای و هاشمی موافقت می‌شود. انشاءالله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگی مصلا باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیداً از زرق و برق ساختمان‌های مساجد اسلام آمریکائی جلوگیری شود. خداوند تمامی دست‌اندرکاران برپا کننده مساجد‌الله را تایید فرماید. ۲۳/۷/۱۳۶۷ روح‌الله الموسوی الخمینی.»

تاکید امام خمینی بر ضرورت سادگی مصلا و پرهیز از زرق و برق‌دار بودن آن، تاکید بر ضرورت توجه به یک فرهنگ و پای‌بندی به آن در تمام زمینه‌هاست. ایشان، در دوران رهبری، در ساده‌ترین خانه‌ها زندگی کردند و حتی در مقابل اصرار کسانی که از ایشان برای رنگ کردن دیوارهای شبستان حسینیه جماران اجازه می‌خواستند مقاومت نمودند و تا آخر عمرشان، دیدارهای عمومی را در همان فضای ساده برگزار کردند و دیدارهای خصوصی‌شان با سران کشور و شخصیت‌های بین‌المللی نیز در خانه ساده مجاور حسینیه برگزار می‌شد. اکنون نیز کسانی که از کشورهای مختلف جهان به تهران می‌آیند و مشتاق آشنائی با شیوه زندگی امام خمینی هستند، به حسینیه جماران برده می‌شوند تا ببینند مردی که توانست ایران را از استبداد و استعمار نجات دهد و ملت‌ها را در سرتاسر جهان علیه قدرت‌های سلطه‌طلب بشوراند و معادلات سیاسی جهان را تغییر دهد، در چنین مکان محقر و ساده‌ای زندگی می‌کرد و پیام‌های انقلابی و معنوی خود را از این مکان منتشر می‌ساخت. الحق والانصاف که بازدید کنندگان از حسینیه جماران، تحت تاثیر ساده زیستی امام خمینی قرار می‌گیرند و با این فرهنگ آشنا می‌شوند که قدرت واقعی را به جای کاخ‌ها و زرق و برق‌ها و تشریفات، باید در معنویت، تهذیب نفس، ساده زیستی و مردم‌داری جستجو کرد. حال اگر همین افراد، که تحت تاثیر ساده زیستی و معنویت امام قرار گرفته‌اند، به حرم امام بروند و آنهمه ساخت و ساز و زرق و برق و پاویون و تشریفات را ببینند، چگونه می‌توانند رابطه میان آن ساده زیستی و این تشریفات را درک کنند و این تضاد را توجیه نمایند؟

فقط کسانی که امام خمینی را از نزدیک دیده‌اند و با زندگی واقعی ایشان آشنائی دارند می‌توانند با مشاهده اینهمه تشریفات و زرق و برق ظاهری مربوط به حرم، به این نتیجه برسند که آنچه به بهانه تکریم امام در مجموعه حرم ساخته شده، با فرهنگ مورد نظر خود ایشان منطبق نیست. امام خمینی با جملاتی که در توصیف زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها فرمودند، بیگانگی پیشوایان اسلام با تشریفات و زرق و برق‌های مادی را به همگان اعلام و شیوه زندگی آن حضرت را به عنوان یک الگو معرفی کردند. امام خمینی درباره حضرت زهرا گفته‌اند: «زنی که در حجره‌ای کوچک و خانه‌ای محقر، انسان‌هائی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می‌درخشد. صلوات و سلام خداوند بر این حجره محقری که جلوه‌گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.»

ارزش قائل شدن برای کوخ نشینان و اعلام برتری آنها بر کاخ نشینان که در کلام امام خمینی در دوران اوج قدرت ایشان موج می‌زد، یک شعار نبود. ایشان با این ارزش‌گذاری‌ها درصدد جریان سازی فرهنگی بودند تا ملت‌ها برای همیشه در برابر قدرت‌های ظاهری و صاحبان کاخ‌ها و ثروت‌های کلان دچار خودباختگی نشوند و قدرت واقعی را در جای دیگر جستجو کنند. امام خمینی در بسیاری از سخنرانی‌ها و پیام‌هایشان، از کوخ‌نشینان تجلیل کرده و مطالب زیادی در این زمینه گفته‌اند که یکی از جملات ایشان چنین است: «یک موی سر این کوخ‌نشینان و شهید دادگان به همه کاخ‌ها و کاخ‌نشینان جهان، شرف و برتری دارد.»

بدین ترتیب، نباید اندکی تردید به خود راه داد که آنچه مطلوب امام خمینی است، مقبره یا حرمی ساده است که مردم بتوانند در آرامش به زیارت مراد خود بروند و هر سال یکبار که مراسم بزرگداشت امام برگزار می‌شود به زیر سر پناهی بروند که آنها را از گرمای آفتاب حفاظت کند. بیش از این نه مطلوب امام است، نه نیاز مردم و نه متناسب با فرهنگی که امام خمینی منادی آن بود. می‌دانم که متصدیان امر،‌ نویسنده این مطلب را به فقدان بینش دراز مدت متهم خواهند کرد و اینکه خواهند گفت ما برای صدها سال دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و... ولی واقعیت، خلاف این ادعاست. فرهنگ مورد اشاره امام در پاسخ به نامه مربوط به مصلای تهران و آنچه در توصیف ساده‌زیستی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و برتری کوخ‌نشینان بر کاخ‌نشینان فرمودند، محدود به امروز و دیروز نیست بلکه مربوط به تمام زمان‌ها و مکان‌هاست. حرم امام خمینی باید اولین و مهم‌ترین تجلیگاه این فرهنگ باشد تا ترویج آن و ترویج آرمان‌های این نادره دوران میسر گردد.
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۲:۱۵
اگر امام خمینی با ان ساده زیستی می دانست چه هزینه های هنگفتی برای مرقد ایشان می شود حتما وصیت نامه ای در این باب هم می نوشت (2894951) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۷:۵۳:۱۷
زندگی امام در فیلمها و گزارشات مشخص است مرحوم حضرت امام در اتاقی محقر با یک متکا می نشست خب شخص امام مخالف هست ولی برای یک عده اگر آب در نیامد نان در می آید
امام خمینی مظهر ساده زیستی است من حودم سال بعد رحلت امام رفتم تا اینکه بعد از چند سال که رفتم دیدم آنچه از امام خمینی شنیدم در حیات او و آنچه می بینم در مماعت او تفاوت اززمین تا آسمان هست
تونل را من ندیدم ولی این بار می روم تونل را هم می بینم
بخدا قسم اگر مقبره امام خمینی در حد یک اتاق بود اگر در حد یک مجموعه سر پوشیده بود بهتر بود تا گنبد آهن مسلح و بتونی سال 1387 که به زیارت رفته بودم چشمم به گنبدی افتاد با میله گرد نمره 30 نگاه کردم اون زمان گفتم
اماما بر خیز که بنام تو بکام دیگران چه خبر هست
از اینکه برای اولین بار چنین واکنشی صریح از یک مسلمان دین مدار دلسوز با قلمی رسا و ساده اما متین و وزین نه به زبان اعتراض بلکه بزبان تکریم از حقیقت فرهنگ امام خمینی منعکس شده سپاسگزاری می کنم و این دل نوشته را تقدیمک می دارم به روح بلند پر آوازه امام شهیدان که تبلور عینی رجال صدقو ما عاعدوالله علیه بود و ساده بودنش الگوی ماست (2897581) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۶:۱۵:۰۶
قطعا امام در مورد سه نقطه از کشور وصیت به ساده زیستی و توجه به نیازهای مردم میکرد:

1. حرم خودش

2. حرم رضوی(از بس طاق ساخته اند جا برای نماز نیست و نماز باید در زیر آفتاب کشنده ظهر در صحنها خوانده شود)

3. مصلای تهران

هرسه درگیر تشریفات و زرق و برقند و به تنها چیزی که توجه نمیکنند نیازهای مردم مستضعف است. (2898255) (alef-13)
 
خشایار
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۹:۱۹:۲۸
تولیت آستان امام خمینی با سید حسن خمینی است. مدتی است گفته می شود که عده ای سعی میکنند ایشان را برای پذیرفتن ریاست مجلس آینده ترغیب نمایند. اینکه نویسنده محترم این مقاله پس از بیش از بیست سال که از ساخت حرم مطهر می گذرد درست در آستانه انتخابات مجلس به یاد زرق و برق حرم افتاده اند کمی عجیب می نماید. ممکن است که هزینه های آنچنانی برای باشکوه تر شدن حرم ها و اماکن مقدس در قضاوت مردم نسبت به مسئولینی که دستور این کارها را میدهند تاثیر منفی داشته باشد اما مسلما هیچ یک از اینها به پای امام گذاشته نخواهد شد و مردم صرفا براساس کارهایی که خود ایشان در زمان زندگیش انجام داده در مورد او قضاوت خواهند کرد. به نظر من بدتر از زرق و برق حرم مطهر، این است که عده ای دلسوزی برای امام را وسیله ای برای رسیدن به هدف های سیاسی خودشان قرار دهند. (2898426) (alef-13)
 
آسماعیل
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۹:۱۹
خدا را شکر که حداقل یک نفر پیدا شد و حرف دل مردم را زد. (2895007) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۳:۳۱:۴۰
من یک آپارتمان 50 متری ندارم تا با خانواده در آن زندگی کنیم.
آنوقت این بنای بزرگ برای چیست؟
من شبها فقط از دو لامپ در منزل استفاده میکنم تا به شبکه فشاری واردنکنم.
آنوقت لامپهای حجره های حرم تماما روشن است.
امام خوب بود.
این تفکر ما است که بد است.
من هر وقت از آنجا رد میشوم افسوس میخورم (2897156) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۰۶:۱۸
این حرف را اگر مردم عادی میزدند ممکن بود به بی حرمتی به امام تعبیر شود. اما واقعا با هزینه ای که در انجا شده میتوان کارهای بسیار بزرگ و عمرانی و زیر بنایی انهم در شرایط کنونی اقتصادی که کشور با کمبود بودجه مواجه است انجام داد. تعبیر امام خیلی زیبا بود. مساجد اسلام امریکایی. افسوس که ایشان زنده نیستند که ببینند مساجد اسلام امریکایی کنونی را....... (2895021) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۴۰:۵۲
خیلیها را دیدم که از هزینه های سنگین برای مرقد امام راحل ره . ناراحت و اندوهگین شده اند . نسل جوان ما امروز امام ره را به ساده زیستی نمی شناسند. (2898608) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۰۷:۲۵
هزینه کردن این مبالغ سرسام اور هیچ توجیه اقتصادی مذهبی شرعی و .... ندارد!و هزینه کنندگان دست در جیب بیت المال باید پاسخگو باشند. (2895023) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۲۰:۳۷:۰۲
این اتفاق عینا در حرم مطهر رضوی رخ داده است (2897776) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۱:۴۷:۵۶
حرم رضوی حرم امام هشتم است و باید به آن ازدحام پاسخ دهد و با نذورات مردم ساخته میشود لطفا قاطی نکن ... (2898762) (alef-13)
 
s
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۲۹:۱۲
سادگی خیلی زیباست
یه امامزاده هست تو شهر بسطام (استان سمنان)
امامزاده محمد و کنارش مقبره بایزید بسطامی
تمامش خشت و خاک و یه گنبد آبی رنگ
غروب ها چون صحن امامزاده کوچکه تو حیاط فرش می اندازن برا نماز
باد خنک و هوای دلپذیر و صدای موذن
حس می کنی همه ملائک خدا اونجان
یه بار تو فصول گرم بیا بسطام تا به حقیقت حرفم برسی
با وجودیکه خانواده من ساکن یه شهر کویرین هر وقت میان بسطام روزی 2 بار میرن امامزاده
همش از نور و عشق و معنویتش میگن
سادگی معنویت رو در باطنش داره. (2901290) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۲۱:۳۹
انصافا که سادگی مصلا باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام است ! واقعا که مسوولین وقت تا کنون همه به این نکته توجه داشته اند و عمل کرده اند. این همه سال زمان تنها صرف ساده سازی مصلا شده است. (2895060) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۳:۲۴:۴۸
خدا شما را برای پدر و مادرتان ببخشد ، بنده ی خدا چندین ساله که مصلای تهران نیمه کاره رها شده ! کافیست که شخصی مثل ایشان جرات داشته باشه و اعداد و ارقام هزینه های انجام شده را اعلام کنه تا ببیند چقدر در ساخت مصلای بزرگ تهران توجه به صرف ساده سازی شده . (2897144) (alef-13)
 
سها
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۵:۳۹:۰۸
بله.خیلی هم ساده سازی شده.حخصوصا سقفش...یه بنده خدایی میگفت رنگ یاسی چون ترکیب چند تا رنگه خیلی گرونه.در حالی که زمینه سقف مصلا همش یاسیه. (2899378) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۴:۲۴
سئوال اصلی اینست که آیا مقبره و حرم سازی اسلامی هست یا نه؟ چرا حضرت علی بعد از وفات پیامبر در سالهایی که حاکم بود اینکار رابرای آن بزرگوار نکرد؟؟؟ (2895120) (alef-13)
 
سوته دل
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۴:۲۵
خدا تائیدتان کند حرف حقی است ولی کو گوش شنوا وعامل عاقل (2895121) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۴۲:۴۴
اگر این حرفها را فردی عادی بزند به سرعت توسط برخی فرصت طلبان تندروی متملق . به ضدیت با امام ره و آرمانهای ایشان متهم می شود. خدا خیرتان دهد که حرف حق را می زنید. (2898614) (alef-13)
 
شهروند قمی
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۱:۱۱:۰۱
بروید بینید چقدر ساختمانهای شیک و آجرنما برای موسسات به اصطلاح فرهنگی و دینی و پژوهشی در همین شهر قم در طول این سالها ایجاد شده است. زمانی که کودک بودم حدودا 8 ساله شاهد بودم پارک بزرگ سالاریه را دورش حصار و دیوار کشیدند و بعد از دو سال که حصارها برداشته شد با کمال تعجب دیدیم آن پارک بازی بززگ با همه وسایلش مثل قطار و چرخ و فلک و توپ انداز و ماشین برقی و .. همه محو شد ه اند و در گوشه ای از آن پارک بازی. ساختمان آجرنما و شیک ساخته شده است و روی تابلوی آن نوشته شده حوزه علمیه خواهران.! (2898683) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۸:۲۴
خداوند امام امت را رحمت نماید که همواره به فکر مستضعفین بوده ودر زمان حیاتش زندگی معمولی داشت. لازم است این مورد بطور جد از طرف دفتر رهبری پیگیری و توصیه های لازم اعلام شود. بزرگی امام ره به کردار و منش ایشانبوده و هست نه مقبره علا (2895142) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۸:۲۷
ایشان دیر هنگام هشدار داده اند.یعنی پس از ساخت حرم.ایشان باید درحین ساخت ک هزینه چندانی نشده بود هشدار میدادند.یعنی درمدت ساخت تاحالا به آنجا نرفته بودند.انصاری نظری نداده (2895143) (alef-13)
 
عبدالرحمن
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۴:۳۶
اقاي مهاجري عزيز چقدر دير اين مطلب را فرموده ايد . مساله خرج ها سرسام اور در حرم امام و مصلي سال هاست كه خود نمايي ميكند . متاسفانه برادران انصاري از زمان مرحوم احمد خميني و بعد از ايشان ميدان عمل زيادي پيدا كرده اند . به نظرمن ديدگاه مديريتي برادران انصاري مناسبت زيادي با نوع نگاه امام به موضوعات ندارد . پيشنهاد من به جناب حاج حسن اقا خميني اين است كه مسئوليت موسسه نشر اثار امام را به شخصيتي مانند حاج اقا دعايي بسپارند (2895164) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۴۶:۵۵
همچنین اضافه کنید هزینه های زائد برای ساختمانهای شیک حوزه های علمیه و موسسات دینی و پژوهشی در قم. (2898625) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۰:۱۱
بي شك خود امام راضي به اين هزينه ها نبوده اند. (2895370) (alef-1)
 
یک بنده خدا
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۳:۲۹
صد درصد این کار اشتباه است و مسئولین و متولیان آن بایستی پاسخ گو باشند اما نکته مهم دیگری هم وجود دارد و آن این که برای این هزینه های کلان قطعا از بودجه بیت المال استفاده شده است حال سوال این است که این بودجه ها توسط چه دستگاه و ارگانی به متولیان حرم امام تخصیص داده شده است؟ آیا این بودجه، مصوب مجلس است؟ یا از جای دیگر و به صورت غیر شفاف تامین می شود؟ دستگاه های نظارتی چرا به این قضیه ورود نمی کنند؟ در هرحال حاکمیت و کلیت نظام هم به واسطه تامین بوجه چنین بریز و بپاش هایی و سکوت در مقابل این اقدامات مسرفانه، قطعا مقصر است. (2896846) (alef-13)
 
نیکو 110
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۱:۴۹:۰۵
لطفا مسئوولین حرم مطهر توضیح دهند. (2896900) (alef-3)
 
م.ف
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۶:۳۸
یادش بخیر سال های اول وقتی می رفتی و روبروی ضریح امام می ایستادی اشک بود که از چشم هات جاری می شد ولی الان همش موندی این همه نم و رطوبت و گستردگی حرم و... به چه دردی می خوره برا همون یه روز وفات امام که یه کم شلوغ می شه ارزش این همه سر و صدا و بودجه ها رو هدر دادن رو داره عندالله؟
نمی خوان بگن که این خرج ها از بودجه های کلان کشوری استفاده نمی کنن که به خدا اگه به فقیر فقرا و جوونای مجرد برسید امام خیلی خوشحالترتر خواهد بود (2895426) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۶:۱۷:۵۴
تازه برا همون یه روز شلوغی، نه جای خوابیدن هست، نه سرویس بهداشتی، نه پارکینگ، نه آشپزخانه و..... این ها نیازهای مردم است و نه طاق و گنبد (2898256) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۷:۰۴
ایشون به جای این حرفا بره به وزیر صنعت گیر بده که چند برابر همین مبالغ صرف واردات خودرو ولاستیک وتایر از چین شده. (2895428) (alef-1)
 
حجت
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۱:۱۹:۱۸
کار بد ، بد است از هرکسی سربزند (2896813) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۶:۵۵:۱۵
اين حرف دل بسياري از مردم است اما كسي نمي تواند بگوش مسول برساند امام خميني را حيف كرديم با اين كار خود اگر ايشان در همان جماران به خاك سپرده مي شد با يك قب بسيار ساده ودل پذير مايه خيرو بركت بود با اين اوضاع سخت معيشتي براي مردم واين مخارج سر سام آور با همين پولها مي شد يك شهرا را آباد كنيم در حالي كه در آن جا بي فايده است مگر چند نفر استفاده مي كند شما به مزار شيخان استاد حضرت امام عارف بزرگ ملكي تبريزي مراجعه كنيد چه قدر ساده قبرش ساده تر از هر قبري مگر انسان عارف بيش از اين مي خواهد آيا خود حضرت امام سفارشي براي مزارش ندارد و....در حالي كه ما براي قبور امام معصوم هم اين اندازه خرج نمي كنيم كدام حرم با حرم حضرت امام مقايسه مي شود در بزرگي و.... (2895664) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۲۲:۱۳:۵۵
این حرف در مورد ائمه معصومین و امامزادگان نیز مصداق دارد. آنها در زمان حیات مظهر و نماد ساده زیستی بوده اند. حالا این چه وضعیتی است که برای قبور آنها درست میکنن؟؟؟ (2896185) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۲:۳۳:۰۶
کاش به قول شما یک مقبره کوچک و معمولی در همان جماران داشتند و کتابخانه‌ای ملی را در همان ابعاد منزل ایشان (با کمی تغییر در محل زندگی) میساختند که بیانگر سادگی سالهای زندگی ایشان بود. (2897021) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۳:۰۸:۰۷
همین رفتارها را می کنیم که به شیعه ایراد می گیرند . (2897109) (alef-13)
 
رستم برومند
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۷:۴۴:۰۸
با سلام
سلام بر انبیا الهی بر پیامبران بر گزده بر ائمه معصومین بر شهدا و علمای راستین از صدر اسلام تاکنون مخصوصا امام خمینی رحمت الله ضمن تشکر از شما نویسنده گرامی به اطلاع میرساند من و همه دوست داران امام به عنوان ارادتمندان به مرحوم امام خمینی رحمه الله علیه با سادگی جماران حال میکنیم و خواهیم کرد لطفا همان سادگی ها حفظ شود در همه جهات بعدش امام امام مستضعفین بود و اینکه آن عزیز همیشه رضای خدا را ترجیح میداد آیا خدا و پیامبر و ائما راضی هستند یا خیرباید درآمد زایی هم اگر هست به محرومان یا مستقیما کمیته امداد تا بدست اهلش و به مصرف درست برسد
خدایا چنان کن سر انجام کار تو راضی باشی و ما رستگار (2895792) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۸:۵۰:۱۸
نه مصلا ساده ساخته شد نه حرم وقتی اصولی که رهبری اعلام کردنند به این سادگی فراموش میشود وای به حال اصول اساسی ترکه با فرهنگ مردم در ارتباط است این جمله را بیاد دارید که میگفت راضی به آن چیزها نباشید ما فرهنگ شما را درست میکنیم (2895902) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۹:۴۶:۲۵
سلام
متاسفانه این اقدامات و هزینه ها باعث دلخوری وفاداران به امام و انقلاب شده و در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست .
به مجموعه های قابل مشاهده و دردسترس مردم، مجموعه های مجلل شامل سالنهای تشریفات و ..... پشت حرم مطهر را هم اضافه کنید
قطعا حضرت امام راضی به این اقدانات نیست .
امامی که حاضر به کچ گشی و رنگ امیزی حسینه جماران نشد. (2895987) (alef-13)
 
مصطفي
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۹:۵۱:۴۸
بنده از منتقدان جدي روزنامه ايشان هستم ولي انصافا مطلب وزين و قابل تاملي بود .

ان شاء الله موفق باشيد. (2895995) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۲۱:۰۳:۳۵
کاری کردن با این طرز ساخت و ساز که هر کس حرم رو نگاه میکنه به مخیله اش هم عبور نکنه که این امام تو یه خونه ساده زندگی میکرد (2896078) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۲۱:۴۵:۰۱
چند روز قبل اعلام کردند هزینه خرید قبر در بهشت زهرا(س) از 350هزارتومان به بیش از دوبرابر یعنی 750هزارتومان وهزینه دفن وکفن نیز به همین میزان افزایش پیداکرده . شمارا به خدا و به روح امام(ره) قسم، این خرجهای اضافی و تجملاتی رانکنید که مجبورشوید هزینه آن را از مردم دردمند بگیرید.نه مردم راضی هستند، نه امام راضی است نه خدا رضایت دارد (2896144) (alef-13)
 
شهرام میثمی
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۲۲:۰۰:۰۹
با سلام. ممنونم که این مطلب را منتشر کردید. بنده همین مسیری که آقای مهاجری برای زیارت مرقد امام طی کرده اند را رفتم و دیدم. متاسفانه سبک معماری به تخت جمشید و کاخهای پادشاهان شبیه است. اگر خیلی تسامح کنیم به معماری سعودی ها در مسجد الحرام شبیه است. آیا امام خمینی با این هزینه ها موافق بودند؟ هرگز. امام ساده زیست بودند و خوی کاخ نشینی را نمی پسندیدند. با این کارها مرقد امام در دل بازار و بازارچه و هتل و رستوران به یک محل تشریفاتی و خالی از روح بدل میشود. این هزینه های گزاف در حالی انجام میشود که ایثارگران و جانبازان پس از سالیان طولانی هنوز به دلیل عدم وجود منابع مالی به حق و حقوق قانونی و مطالبات معوق خویش نرسیده اند. چه پاسخی به امام خواهید داد؟ (2896163) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۵۱:۱۹
سوء استفاده از یک مطلب نکنید. آقای مهاجری خیلی ساده به تشریفات و زرق و برق و هزینه از بیت المال اشکال وارد کرده اند. (2898637) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۲۲:۱۰:۰۴
جانا سخن از زبان همه می گویی!! (2896176) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۰:۳۴:۵۱
البته به بیانات ایشون باید اضافه کنم که وضعیبت فرهنگی حرم امام هم اصلا در خور عظمت امام نیست اگه سری به فروشگاهها به خصوص آنهایی که نزدیک ضریح است بزنید حرف مرا تاییدمی کنید جای سوال است که چرا حرم امام عزیزمان به این سمت و سو رفته است چرا ؟ (2896707) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۰:۳۶:۵۹
از همان روزهای اول موضوع سادگی و بی پیرایگی مرقد مطهر امام مطرح بود و اکثریت بزرگی امام را در سادگی آن می دیدند. ولی صد حیف و هزار حیف که کار دست کسانی است که خوی کاخ نشینی در عمیق وجودشان وجود دارد و نمی توانند درک کنند که بزرگی در کاخ و ساختمان و سنگ و آهن و زرق و برق نیست . بزرگی در شخصیت و انسانیت و شرف انسانی است که اگر وجود داشت بزرگی و اگر وجود نداشت هیچ نیستی حتی اگر در شاه باشی و در کاخ نیاوران ساکن باشی و....
این افراد هر گز و هرگز معنی جمله امام که فرمود (( من یک موی کوخ نشینان را بر همه کاخ نیشنان ترجیح می دهم)) درک نخواهند کرد. (2896716) (alef-13)
 
سیدجعفرکاظمی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۱:۰۷:۱۷
سلام امام گفته بود من دوست دارم درکنار قبر شهدا دربهشت زهرا دفن شوم ولی ببین چکارکرده اند آیا باطلاکاری نام امام بزرگ میشود؟ (2896778) (alef-13)
 
اربابی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۶:۴۱:۰۵
کی امام چنین فرمودند . در متن وصیت نامه حضرت امام که در چندین صفحه میباشد و پس از ارتحال ایشان حضرت امام خامنه ای در دو جلسه مجلس قرایت فرمودند .هرگزچنین امری که مرا بدون تشریفات و در کنار مقبره شهدا دفن کنید نیامده بود . در صورتی که در تمام وصایا چنانچه توجه فرمایید پس از حمد و سپاس خداوند و شهادت به قران و کتاب اسمانی و خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی و اعمه اطهار . محل دفن و چگونگی مراسم قید میگردد . این نشان دهنده اینست که امام به این گونه تشریفات رقبت نشان میدادند و حرقی در این زمینه نفرمودند (2897493) (alef-13)
 
امامی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۱:۵۷
برای من هم همیشه سوال بوده و هست در شرایط اقتصادی کنونی کشور چرا باید چنین اتفاقی بیفتد که با هزینه های مربوطه زندگیهای زیادی احیاء و بنگاه های اقتصادی زیادی میتوانست احیاء و توسعه داده شود و حداقل مزیت آن حفظ ارزشهای انسانی بود : ای کاش عظمت انقلاب و امام در فرهنگ جامعه - سیستم اقتصادی اسلامی- ظلم ستیزی - نرفتن زیر بار تزویر و فساد و ... تجلی میکرد نه در عظمت مقبره ایشان. (2896842) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۵۴:۰۱
علاوه بر اینها من بارها و بارها نسبت به هزینه های فراوان برای پوسترها و بنرها و ... در روزهایی مثل 22 بهمن و روز قدس و ... هشدار دادم . طوری شده تقریبا در درست هر کس که به راهپیمایی می رود یک بنر یا پوستر است! آیا نمی توان مثلا با یک سوم این هزینه ها . مراسم برگزار کرد و این پولها را در این شرایط سخت اقتصادی مردم و کسری بودجه دولت برای کارهای عمرانی و ... در مسیر صحیح تری هزینه کرد؟ من موافقم که شعائر حفظ گردد و روزهای شکوهمند . جشن گرفته شود اما نا با هزینه های سنگین مثل هزینه برای حرم امام ره . (2898641) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۵۴:۳۰
ساختمانهای مجلل و شیک کمیته امداد و بهزیستی و بانکها و ... را هم ببینید. (2898643) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۲:۰۱:۴۵
زرق و برق روی مراقد بزرگان گذاشتن هیچ سر رشته ای با فرهنگ دین داری قرآنی و رفتار پیامبران و اولیای خدا و دین الهی ندارد ؛ بلکه این فرهنگ ساخته و پرداخته ی ذهن معیوب و دنیا زده ی شاهان و طاغوتان و قارونهای بشری است ، و مقربان خدا از آن بیزار و منزجر می شوند. أفلا تعقلون؟؟؟!!! (2896932) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۲:۰۷:۲۸
کو گوش شنوا (2896951) (alef-3)
 
امیرعلی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۲:۴۹:۱۹
از مطلب بیان شده بسیار متشکرم
در راستای تائید حرف شما، کافی است در شعاع 500متری حرم گشتی بزنید تا خانه های گلی را مشاهده کنید که دارای سکنه میباشند (2897064) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۳:۲۹:۴۱
باید رفت کمیته امام را درسوهانک دید کدام مستضعفها نمی توانند انجا را پیدا کنند چه برسد برسد به ان همه ساختمان و بنا به چه نیازی میاید تجملات بیخودی کمیته امام باید دربیبانهای صالح اباد و شهر ری باشد تامردم بیچاره دسترسی داشته باشند نه در تپه های سو هانک جایی که اصلا شباهت به کمیته حضرت امام ندارد مردم امام را به ساده زیست بودن مشناسند دوست دارند هر چه نام ویاد از امام است ساده و بی ریا و تجمل باشد. (2897152) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۳:۵۸:۳۴
این که چیزی نیست. فاصله بین حرم ائمه(سلام الله علیهم) با فرهنگ آنها نیز زمین تا آسمان است. امام علی(ع) و آن سادگیها، امام حسین(ع) و آن سادگیها. امام کاظم((ع) و آن سادگیها...
متاسفانه و صد افسوس که یکی از کارهای نادرست و بسیار بد ما همین است. یعنی دامن زدن به زرق و برق مراقد ائمه و بزرگان و بی توجهی به فرهنگ ائمه و بزرگان. (2897214) (alef-13)
 
...
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۴:۰۹:۳۳
متاسفانه همین اعمال موجب تنفر نسل جدید از امام خمینی شده است..فقط کافیه 1 سر به فضاهای مجازی بزنید تا ببینید چقد ایشون رو با کوروش کبیر مقایسه میکنن و میگن کوروش بهتره ساده تر چون مقبره ساده ای داره..میگن کوروش مظلوم واقع شده..همین خرج های بیخود سبب شده که خییلی از افراد دهه هفتادی و هشتادی درکی نداشته باشن از اینکه امام خمینی آدم خوب و ساده زیستی بوده.. قطعا خرج زیادی لازمه تا این افراد بتونن حقایق انقلاب رو بفهمن ولی بزرگان مملکت ما متافانه ترجیح می دهند در راستا های دیگری خرج کنند... (2897239) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۱:۱۷:۱۷
جمله اول را قبول دارم ولی‌ دلیلش فقط شکوه و جلال مرقد نیست. (2898171) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۴:۵۰:۱۰
این نشان می دهد که انانی که تولیت حرم امام را بعهده دارند چقدر از واقعیات جامعه دور شده اند .انان در طبقه خاصی از اجتماع زندگی می کنند که خانه های خودشان هم همین زرق و برق را داراست خدایا حمهوری اسلامی این تنها حکومت مضطضعفان در جهان را از دست انها نجات بده (2897321) (alef-13)
 
نادر اصلی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۶:۳۸:۵۴
چه ایرادی داره فضا با شکوه و زیبا باشه و بهتر هم اینکه از محل در آمد خودش تامین بودجه بشه یک فضایی که آبرومندانه باشه ودر خور یک اثر ملی ساده زیستی خوبه ولی به جاش و در زندگی فردی نه در همه امور مملکت و نظام یه جاهایی به خصوص در روابط خارجی این تشریفات که حرف اول رو میزنه چه بهتر هزینه ای که میشود بصورت درست و خوب هزینه شود (2897487) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۶:۴۰:۰۷
برو اروپا و امريكا و ببين كه خونه هاي بزرگانشونو كه موزه كردن چقدر ساده زيست بودن، من ايراني هم كه ميرم اونجا مبهوت عظمت اونا دركنار ساده زيستي اونا ميشم و پي به مقام معنوي اونا ميبرم،
امام اگه امام شد به خاطر معنويتش بود، (2898266) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۶:۵۹:۴۰
در خصوص مصلا ی امام خمینی و برگزاری نمایشگاه های مختلف از اسباب بازی تا مصالح ساختمانی در شبستانهاو سالنهایی که هزینه های بسیاری در آن شده واقعا اشتباه و توهین به ارزش های اسلامی و فرهنگی است (2897510) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۷:۱۴:۱۱
جناب حجه الاسلام سید حسن خمینی که مسئول اینکار هستند فردای قیامت چه پاسخی دارند که به پدربزرگشون بدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2897528) (alef-13)
 
تیمور
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۷:۱۴:۱۸
سلام
حضرت امام خمینی (ره) نیازی به این همه جلوه گاه زیارتی ندارند.
با تفکرات وعقایدی که از امام خمینی (ره) سراغ دارم یقینا" با چنین هزینه هایی برای ساخت بارگاه موافق نیستند.
البته همیشه کسانی بوده اند که از فرصتهایی برای خود نانی دست وپا میکنند و یا خود شیرینی میکنندو...
هرچند هرکاری برای نشان دادن عظمت امام خمینی انجام دهیم باز هم کم است ولی وقتی ایشان فرموده اند که بجای چندین وچندین و هرساله به حج رفتن به فکر آبادانی کشور و زدودن فقر از کشور خود باشید ، آنوقت معلوم است که با چنین هزینه هایی موافق نبوده و نیستند.
جای بسی تاسف هم هست که هیچ وقت فضای مناسبی را در حرم مطهر امام خمینی (ره) مسشاهده نکرده ایم و هربار با پروژه های عمرانی و خاک و غبار و.. مواجه بوده ایم.
خدا رحمتت کند . خدایا من را از شفاعت ایشان محروم نکن - آمین -
والسلام (2897529) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۷:۲۱:۲۴
وقتی ایشان در وصیت نامه نوشتند نگذارید انقلاب بدست نا محرمان بیفتذ متاسفانه این امر محقق شده است (2897538) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۸:۰۹:۴۴
امام خمینی (ره )درزمان حیاتشان کوخ نشینی آنهم اجاره ای را به کاخ نشینی که خیلی راحت میتوانست فقط پیشنهاد مردم ومسولین را قبول کنذ وبه کاخ برود ترجیح میداد چرا با اینهمه خرج اضافه روح آن بزرگوار را عذاب میدهیدمسلمانان جهان امم را به خاطر پیروی واقعی وی از ائمه وساده زیستی واز جنس مردم بودن دوست داشتن این ساده بودن را از امام نگیرید تا دشمنان سرزنش نکنند (2897605) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۸:۳۶:۰۰
درکشور ما یا هر کشور دیگر برای اماکن فرهنکی چندین برابر هزینه های این حرم شریف صرف شده و می شود ولی اگرمقایسه ای در خصوص میزان بهره وری هرکدام از اینها را با حرم امام (ره)در کشور خودمان داشته باشیم {البته بنده از علل عدم اجرای طرح جامع حرم(پیش بینی مراکز فرهنگی و دانشگاهی و...) اطلاعی ندارم } خواهیم دید که این حرم حداقل 6ماه(بهار وتابستان) از سال شبانه روز مامن و پناهگاه خیل مسافران که عموماٌ از قشر مستضعف جامعه هستند وچندساعتی را برای استراحت و تجدید قوا از فضاهای موجود و حتی شبستان آن بهره می برندمی باشد. (2897638) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۸:۳۹:۵۷
بنده با نویسنده موافق هستم
دوستداران امام واقعا از فضای موجود در حرم امام رضایت ندارند به نظرم اگر مرقد امام مثل مرقد شهدا ساده بود بیشتر به دل عشاقشان می نشست تا وضع موجود.
نمی دانم متولیان موسسه حفظ آثار دارای چه اعتقاداتی هستند. اخیرا به پژوهشکده امام خمینی نزدیک حرم رفته بودم که فقط نزدیک 200 تا 300 میلیون گل های آپارتمانی در راهروها و اتاق ها وجود داشت. (2897647) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۸:۵۴:۴۷
می دونید همیشه فکر می کردم که چرا صادق زیباکلام یه بار به سید حسن خمینی بابت این اسراف ها و تجملات نامه نمی نویسه و اعتراض نمی کنه؟ ولی جوابش زیاد سخت نبود. مگه کسی همفکر سیاسی اش رو هم نقد می کنه و به چالش می کشه؟ تازه گیریم نامه هم نوشت اونوقت منفعت سیاسی اش برای صادق زیباکلام چیه؟ پس چرا باید اعتراض کنه؟

فعلا به اون چیزی گیر میده که برای خودش و حزب سیاسی اش منفعت و سود و نون داشته باشه (2897673) (alef-13)
 
بابا
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۹:۱۶:۲۶
درست است که حضرت امام راضی به این هزینه ها نیستن اما مردم وظیفه ی خود میدونن که این کمترین کار رو در حق ایشون انجام بدن (2897699) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۲۱:۱۵:۰۶
سیره امام خمینی در نگهداری حسینیه جماران بیانگر طرز فکر ایشان است.
همه به روش آل سعود در اداره حرمین شریف معترضیم ولی این بریز و بپاش ها به حرم امام رضا (ع) نیز سرایت کرده و به عتبات عالیات نیز همینطور. آیا رسول الله(ص) و امام علی(ع) چنین زندگی کردند و برای خود کاخ بنا کردند؟ تا برای قبر خود راضی به این کار باشند؟
سرمایه های کلانی که صرف این کار میشود میتواند برای بسیاری از جوانان کار و زندگی فراهم کند.
دنیا امام خمینی را با افکار و اندیشه های او میشناسد نه با مقبره او . امام علی نیز با عدالتش ونهج البلاغه شناخته میشود. بحث زیاد است و حوصله خوانندگان کم. (2897817) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۲۲:۲۰:۱۷
سلام یادم هست که امام خمینی رحمت اله دز زمان حیات اجازه ندادند حسینیه جماران را سفیدکاری نمایند (2897915) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۲۳:۴۳:۴۵
راستی روح بزرگ حضرت امام راضی است که اینچنین مقبره باشکوهی داشته باشد ولی رزمنده ای که به فرمان او 70 ماه درجبهه ها با دشمنش صدام جنگیده واز کیان سرزمینی که ایران نامیده میشود دفاع کرده است الان درایام پیری مستاجر مردم است.خواهشا الف عزیز درج کنید تا یک مقامی که داعیه پیروی حضرتش را دارد جوابم دهد (2898040) (alef-13)
 
ابراهيمي
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۷:۲۵:۱۹
حرم امام معصوم امام رضا هم عظمت خاص دارند و ديدنش باعث شعف است
خيلي از مساجد هم بسيار چشم گير و با شكوه خيره كننده اي بِنَا شده اند
مسجد خانه خداست
مسجدالنبي هيبت و عظمتي دارند كه اوج عظمت را دارند و از نظر رواني تأثيرگذار هستند
با استدلال مقاله نويس اينها هزينه هاي بي خودي است
مگر امام معصوم يا حضرت پيامبر و خود خداوند موافق اسراف هستند
اصلا وقف برأي استان رضوي هم زير سوْال ميرود
ما شيعيان برايم عقده شده كه چرا قبر امامانمان در بقيع بارگاه ندارد و اعتقاد داريم بايد گنبد از طلا بسازيم و مرتب مقبره امام رضا را عوض مي كنيم و قبل از نصب ان را در كشور دور مي زنيم و كاملا هم اقناع ميشويم
چطور برأي معصوم كه مقدسات ما هستند و زندگي انها برأي ما الگوست و نحوه تدارك نهار امام علي را مثال مي زنيم و دوست داريم بارگاه با عظمتي برايشان بِنَا كنيم كه ورود به ان شان امام را نمايش دهد و أين را بدرستي هم اعتقاد داريم
حالا امده ايد و به حرم امام خميني ايراد مي گيريد كه امام ساده زيست بوده و راضي به خرج. برأي حرمش نيست و أشك ريخته كه روحم ازرده شده رفتم زيارت
امام خميني شخصيت بي نظيري بوده و كاري كرده كه همه اذعان داريم با نهضت صدر اسلام قابل مقايسه است و حق است در شانش حرمي با عظمت داشته باشد (2898290) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۴:۱۶:۲۷
سلام مسلمان عظمت باتجمل گرای تزئنات انچنانی فرق می کند (2956576) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۶:۲۵:۲۲
حرم امام خمینی ویا حرم ائمه شیعه ونیز امام زادگان صرفا با کمک های مردمی ساخته میشود به پاس احترام وبزرگداشت ان ذوات مقدسه
وهیچ اشکالی هم ندارد اینکه ائمه اطهار براي حضرت رسول اكرم ويا پدران خود مرقد نمیساختند به خاطر شرایط تقیه وعدم قدرت معمول بود . (2898259) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۸:۵۸:۵۴
اندازه نگه دار که اندازه نکوست.....
خدا رحمت کند امام خمینی را.
مسئولان محترم متعهد لطفا اقدام شود. (2898394) (alef-13)
 
خاک پای پا برهنگان مظلوم
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۰۹:۴۳:۱۷
با سلام ودرود به روح نورانی حضرت امام خمینی ...
تا موقعی که مسئولین شهامت پاسخ گویی نداشته باشند و بیشتر در حفظ جایگاه و موقعیت سیاسی خودشان باشند .... و بجای دفاع از حقوق مردم مدافع حقوق و تمامیت خواهی خودشان باشند دیگر انتظار از احقاق حق مستضعفین معنی نخواهد داشت ..... و به قول معروف خرج که از کیسه لقمان بود حاتم طایی شدن آسان بود .......
به امید ظهور منجی عالم امکان حضرت مهدی موعود (2898468) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۰۴:۲۵
نه امام خمینی و نه امامان دیگر از کربلا گرفته تل نجف و مشهد مقدس هیچکدام با این هزینه ها موافق نیستند. دصورتی که بسیاری از مردم گرفتار معیشت حد اقلی و بیکار ی و بیماری هستند. (2898524) (alef-13)
 
پیراسته فر
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۰:۲۴:۱۲
درهمین "رشت"ما یک مسجد"باکلاسی"است (الجواد) که آقایان تصمیم می گیرندبرتزئینات آن بیفزایند،برای آیینه کاری
دیوارها ودیگرزیباسازیش چندصدمیلیون تومان هزینه کردند،یک فصل ازسال نیزمسجدتعطیل شد!عجیبتراینکه ازوام یکی ازنهادهای مقدس مرتبط بامساجدرا هم بهره مندشدند،مراسم "جشن بازگشایی"هم گرفتند!دراین مراسم یک مجری تلویزیون آوردند،یکی ازمسئولین "نهادوام دهنده"هم درتأییداقدامات انجام شده سخنرانی کرد!
همه این اقدامات درقالب یک (چکه گیری)انجام گرفت.
ضمناً اگرکسی این مسئله را انکارکرد،اتفاقات شب "بازگشایی"رامیتوانم دراختیار"الف"قراردهم. (2898571) (alef-13)
 
افشین
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۲:۵۲:۰۴
وقتی به همراه خانواده از شهرستان به تهران بزرگ و پیچیده رسیدم قبل از اینکه وارد شهر بشم و ایجاد ترافیک آلودگی کنم در پارکینگ حرم توقف کرده و از فضای سبز و امکانات رفاهی حرم استفادهکردم و از طریق مترو به همراه خانواده تمام کارهای خود را انجام دادیم . یعنی سهولت ، سرعت ، ایمنی ، امنیت ، سلامتی ، بهداشت ، هزینه کم و خلاصه دیدم که این مجموعه ای که ساخته شده برای رفاه شهرستانی های مسافر بسیار مناسب است . ضمناً وقتی دخترم کنجکاو شد که امام خمینی کیست ؟ برایش توضیح دادم . (2898932) (alef-13)
 
م-ب
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۲۲:۰۲:۲۳
من هم روز جمعه در راه رفتن به نمایشگاه کتاب خواستم مرقد امام را زیارت کنم اما موانع وفاصله به قدری بود که مانع دسترسی وزیارت شد
رهبر من آنکه یادش زنده باد گفت باید تشنگان را آب داد
آبی از سر چشمه اسلام ناب قطره ای از شبنم عمق کتاب (2900151) (alef-13)
 
مداح
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۵۷:۴۰
ضمن تشكر از جناب اقاى مهاجرى كه جسارت بيان اين انتقاد را هرچند با چندين سال تاخير داشتند اگر ساير روحانيون دلسوز اسلام ،انقلاب و امام نيز نظرات خود را در اينگونه مسائل در مجامع عمومى بيان ميكردند اين همه مشكلات بنام دين وديندارى در جامعه بوجود نمى امد كه ايشان فقط به دو مورد ان اشاره كردند، يكى از مشكلات اساسى كه متاسفانه بصورت گسترده در جامعه ريشه دوانيده فرهنگ چابلوسى است كه بنام دين وديندارى و حفظ انقلاب و نظام صورت گرفته وهمچنان ادامه دارد و اگاهانه يا نااگانه تيشه به ريشه دين وديندار وانقلاب ميزنند و انتقاد كنندگان را نيز با انگ ضد انقلاب وضد نظام تخطئه ميكنند (2901111) (alef-13)