نظر منتشر شده
۳۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 311322
نامه صادق زیباکلام به آیت‌الله مکارم
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۴
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران به آیت الله مکارم شیرازی نامه نوشت. زیباکلام در نامه توضیحاتی درباره اعتراض این مرجع تقلید به عملکرد وزارت ارشاد ارائه کرده است.

متن زیباکلام که در اختیار فرارو قرار گرفته است به این شرح است:

بسمه تعالی
محضر ارجمند حضرت آیت الله ناصرمکارم شیرازی اعلی الله مقامه

با سلام و تحیات دراخبارآمده بود که آن مرجع عالیقدر از پذیرفتن آقای علی جنتی وزیرمحترم ارشاد بواسطه تکدرخاطر مبارک ازعملکرد و کوتاهی‌های وزارتخانه متبوعه در امورفرهنگی استنکاف فرموده اند.

قبلا هم البته حضرتعالی به علاوه برخی دیگر از روحانیون معززکثرالله امثالهم مراتب نارضایتی شان را از وضعیت فرهنگی کشور و کوتاهی های وزارت ارشاد ابراز داشته بودند. بنده همان وقت نامه سرگشاده‌ای خطاب به منتقدین دولت یازدهم درفقره "وضعیت نامطلوب" فرهنگی کشور تهیه کردم و نشان دادم که از مجموع نزدیک به۶۰۰۰ میلیارد تومان بودجه که درسال جاری برای امور فرهنگی اختصاص یافته در حدود ۱۰ درصد آن به وزارت ارشاد تخصیص یافته و ۹۰ درصد دیگردراختیاربیش از۳۰ نهاد، بنیاد، سازمان، کمیته، شورا، هیات و .... می باشد که اساسا نه دخلی به ارشاد دارند، نه به دولت، نه به مجلس و نه به هیچ ارگان و نهاد دیگری.

در حالیکه ارشاد برای یک ریال که هزینه می نماید می بایستی پاسخگو باشد، این سی و چند نهاد درقبال میلیاردها تومان بودجه که دریافت می نمایند به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند. جالب هم هست که درحالیکه همه همچون حضرتعالی از ارشاد گلایه دارند، هیچکس بازخواست و اشاره ای به این سی و چند ارگان و عملکرد آنها ندارد. کانه آنها این بودجه ها را برای مصرف در کشوردیگری دریافت می کنند و در قبال وضعیت فرهنگی در ایران مسئولیتی ندارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در آن مرقومه که چند ماه پیش نوشتم متذکر شده بودم که ما درحالی ۶۰۰۰ میلیارد تومان در سال برای امور فرهنگی مان هزینه می کنیم که کل بودجه یکساله محیط زیست کشور با بیش از ۶۰۰۰ پرسنل ۱۷۴ میلیارد تومان می باشد. این مبلغ هم می بایستی صرف امور جاری شود و هم یک دوجین طرح های ریز و درشت محیط زیست کشور را اجراء نماید.

ازجلوگیری از نابودی اسفناک جنگل های کشور گرفته تا مبارزه با آلودگی رودخانه های کشور که بسیاری از آنها تبدیل به فاضلاب شده و به دریاها می ریزند، تا نجات تالاب ها و دریاچه های کشور که یکی پس از دیگری دارند خشک می شوند،تا بهبود هوای آلوده ایی که درشهرها داریم استنشاق می کنیم،آب های آلوده‌تری که می آشامیم، تا تخریب خاک مان،تا جلوگیری از آمدن ریزگردها از عراق و عربستان، تا احیاء دریاچه ارومیه و......همه را قرار است خانم ابتکار با همان ۱۷۴ میلیاردتومان و البته عصای معجزه گرحضرت موسی تحقق ببخشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرای، چون یقین دارم که جدای از فرهنگ و دین و ایمان مردم، آب و خاک و جنگل و محیط زیست این مملکت هم برای تان مهم هستند و در قبال آنها هم همچون مقوله فرهنگ احساس مسئولیت می نمایند، لذا با کسب اجازه از پیشگاه تان شمه ای از وضعیت هولناک محیط زیست کشور را به عرض می رسانم. در پنج شهر غرب استان مازندران (نوشهر ،چالوس، رامسر و...) روزانه نزدیک به ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن انواع زباله از جملات زباله های بیمارستانی که منشا انواع آلودگی ها می باشند "دپو" می شوند.

به زبان ساده تر، روی زمین ریخته و رها می شوند. یعنی حتی دفن هم نمی شوند یا آهک هم روی شان پاشیده نمی شود. خدا می داند که شیرابه این زباله ها وقتی جذب خاک می شود چه برسر خاک، جنگل، محصولات کشاورزی ودریای خزر می آورد.

دستگاه کمپوست که زباله ها را تصفیه می کند ۲۰ میلیارد تومان است. وقتی از یکی ازشهرداران این ۵ شهر پرسیده شد چرا صدها تن زباله را رها می کنند و چرا به کمک دستگاه کمپوست آنها را تصفیه نمی کنید، پاسخ بسیار حکیمانه ای داد: بودجه یکسال شهرداری ۱۵ میلیارد تومان است، چگونه ما دستگاه تصفیه زباله بخریم که ۲۰ میلیارد تومان است؟ او البته می توانست اضافه کند که با ۶۰۰۰ میلیارد تومان که خرج کارهای فرهنگی در سال می شود می شد ۳۰۰ دستگاه تصفیه زباله خریداری نمود. اما الویت با کارهای فرهنگی است تا حفظ آب وخاک و جنگل و محیط زیست.

ایام بکام باد
صادق زیباکلام
بیست ونهم آبانماه یکهزاروسیصدونودوچهار
 
کلمات کلیدی : آیت الله مکارم+زیباکلام
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۱:۰۰:۴۷
مثل همیشه دقیق و درست اشاره فرمودید جناب دکتر زیباکلام عزیز. (3334957) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۱:۴۹:۰۳
همیشه که نه ولی این بار خوب و قابل تامل بود. (3335029) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۹:۵۱:۳۴
جناب آقای زیبا کلام ممنون از اینکه بخشی از بوجه را یاد آور شدید امااین مطالب چه ربطی به ایت الله مکارم دارد اینقدر در محیط زیست کوتاهی کردید تا اینکه رهبری وارد شد اگه آقای جنتی نمیتواند برنامه ریزی کند همان مقدار هم برایش زیاد است ما میتوانیم با برنامه ریزی و حتی کمتر از این بوجه هم سرو سامان بدهیم (3335483) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۴:۳۷:۴۰
با تشكر از تذكر ايشون(اصل بر صحت حرفهاي ايشون باشه)
ولي بايد گفت اثبات شي نفي ماعداه نميكنه و برعكس...اينكه ايشون به اوضاع فرهنگي اعتراض دارن به معني نداشتن اعتراض در زمينه هاي ديگه نيست
اگه بپذيريم كه مراجع هم بايد به امور غير مربوط به حوزه خودشون بپردازن جا داره در باره امور جاري غير فرهنگي هم ورود كنن...
ولي بسييييييييار بعيد ميدونم امثال منورالفكرهايي مثل ايشون نگن كه مراجع رو چه به محيط زيست و مثلا فناوري هسته اي و ..... كما اينكه اقاي مشاور روشنفكر رئيس جمهور در مورد تخصص گرايي در اظهار نظر فرمودن!!!!!
در پايان هم خوبه اين اعتراضها در اين سطح بسيار بالاي جامعه ديده بشه و عده اي هي نگن نميشه حرف زد(البته اين به معناي "همه چيز ارومه من چقدر خوشحالم"
نيست)
مثلا امثال زيبا كلام (در اصلاحات) و شريعتمداري(در اصولگراها) چي توي دلشونه كه بخوان بگن و نميگن ?????????!!!!!!!! (3335810) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۱:۱۶:۰۷
خداییش خیلی اعتماد به نفسش بالای .خوبه که آدم فکر کنه همه چیو میدونه (3334979) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۱:۳۷:۰۷
البته با آقای زیبا کلام موافقم. ولی تاسف از این است که حتی با آن 6000 میلیارد تومن باز وضع چیزیست که می بینید. البته شاید بخشی از این پولها صرف مردم می شود. همان مردمی که در میدان شوش و سخنرانیها و غیره بزن بکوب می کنند. وب فرهنگ است دیگه اینم فرهنگ سازی از نوع بزن بکش است.
کاش آماری هم از بودجه دانشگاهها بهداشت و درمان و مدارس داشتیم که بدانیم حضرت آیت الله بدانند که پولی برای فرهنگ در مدارس دانشگاهها هزینه می شود و مقایسه کنند با هزینه 6000 میلیاردی. حضرت آیت الله جهت اطلاع سری به مراکز فرهنگی قم بزنید ببینید چه هزینه هایی می شود. دانشگاه تهران هنوز یک سالن اجتماعات درست حسابی ندارد که وقتی برنده نوبل فیزیک شیمی زیست شناسی می اید آنجا ابرومندانه بتواند سخنرانیهای آنها را برکزار کند آنوقت بروید ببینید تو دانشگاه و دیگر مراکز قم چه سالنهای بی استفاده ای خاک می خورند. حضرت آیت الله کاش سری به مراکز علمی میزدید ببینید شرایط آزمایشگاهها و دستگاههای آن به چه وضع است و بعد از دیدار ئزیر خودداری کنید. البته می پذیرم دغدغه شما بنا به مسئولیت اجتماعیتان اوضاع فرهنگی باشد و جای تقدیر دارد ولی کاش به هزینه کرد بودجه های آنچنانی هم نظری می انداختید. تازه در ادامه آمار آقای زیبا کلام عرض کنم آمار ایشان نادرست است چون بودجه های وحشتناک دیگری در امر محیط زیست و غیره هزینه می شود ولی توسط کی حدا می داند. یک مورد هزینه بهبود دریاچه ارومیه طرحهای میلیاردی از جاههای محتلف دولت واگذار می شود ولی کاش میدید توسط چه کسی و با چه شرایطی. آقای زیبا کلام توصیه می کنم صحنه گردان نشوید چون اگر شفافیت باشد و بشود همه آمارها را روزی ارائه کرد خواهید دید وضع در قسمت دولت هم شیر تو شیر است و فقط 6000 فرهنگ میست که معلوم نیست چگونه هزینه می شود. به طرحهای تحقیقاتی سازمانها توجه کنید خواهید دید چه خبر است. فقط خدا به داد این مملکت می رسد و برسد. (3335012) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۱:۴۴:۲۳
آقای زیبا کلام عزیز
تقریبا اکثریت مردم باور دارند که این قبیل سخنان شما هیچ حاصلی ندارد چون با مشغله ذهنی مخاطبین شما بیگانه است واقعیت ها هم گواه این مدعا ست ام نباید نا امید شوید با تکرار این هشدارها بخصوص آنکه شواهد عینی آنها روز بروز در حال ظهورند شاید مقامات ما متوجه الویت ها در اداره جامعه شوند تصور کنید در این شرایط اقتصادی و بحران ها جدی جهانی در همسایگی ساعت ها وقت مجلس و وزیری صرف تابلوی مغازه ها با اسامی خارجی میشود چرا به سیب زمینی سرخ شده میگویند فرنچ فرایز . (3335024) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۲:۰۸:۳۱
جناب آقای زیباکلام ظاهرا جنابعالی تصمیم به خاتمه این نامه نگاری های بدون پیام و هدف مثبت ندارید و دغدغه جنابعالی بروز و خودی نشان دادن است. جناب آقای دکتر مطهری چندی پیش که یک چنین نامه مشابهی را به ایشان مرقوم فرموده بودید پاسخ قانع کننده دادند پس لطفا این نگارش های بی اساس را خاتمه دهید. (3335054) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۲:۱۸:۳۹
ضمن احترام به آیت ا...مکارم صددرصد با آقای زیباکلام موافقم (3335068) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۲:۲۴:۵۶
آفرین بر زیبا کلام و سخنان حکیمانه اش. کاش بقیه صاحب نظران هم همت میکردند و وارد آگاهی بخشی به جامعه میشدند. تنها راه نجات کشور شفاف سازی و آکاهی بخشی است که بهتر است بر شدت آن افزوده شود. (3335082) (alef-13)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۲:۲۶:۰۵
حالا چقدرم فرهنگ متحول شده! اگر این منابع تا بحال خرج راه و آب و آلودگی هوا شده و میشد چقدر بحال مردم مفید بود ،وضع فرهنگ هم از این بدتر نمیشد. (3335083) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۲:۲۷:۵۰
امیدواریم که حضرت آیت الله پاسخ قانع کننده ای به این نامه که البته دغدغه بسیاری ازمردم مومن هم هست بدهند (3335086) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۲:۳۰:۳۲
آب و خاک برایشان مهم نیست .به عنوان یه جوان می گم در ضمیمه فرهنگی خودتان را خسته نکنید (3335091) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۲:۴۳:۲۱
جناب اقای زیبا کلام اگر مسئله فرهنگ حل شود تخریب جنگلها و دریاها وخاک ورود خانه ها حل میشه بابا ما هنوز یاد نگرفتیم که اشغالمون رو از طبیعت ببربم این ینی بی فرهنگی (3335108) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۳:۱۲:۱۱
چند نکته در مورد نامه آقای زیبا کلام.
۱- استفاده از پسوندها ،بدون آگاهی از موارد کاربرشان، چیزی نظیر تقاضای جایزه نوبل توسط ایشان برای آقای علی مطهری است، جناب آقای زیبا کلام ، اعلی اله مقامه ، در مورد علمایی که در قید حیات نیستند به کار می رود نه در مورد علمایی که هم، اکنون زنده اند.
۲- نقد شما در مورد سایر نهادها و... بعضا حق است و بعضا نادرست، چرا که بسیاری از تلاش ها و زحمات برخی از موارد نامبرده اگر نبود، معلوم نبود که اعتقادات و باورها و اعتقادات دینی مردم در برابر هجوم شبهات ضد دینی و تبلیغات ضد اعتقادی و ضد اخلاقی چه آسیب های جبران ناپذیری را متحمل میشد. که اینجا جای شرح آن نیست.
۳- وزرات ارشاد اگر برای کارهای مثبت فرهنگی مدعی است بودجه کافی در اختیار ندارد ولی برای جلوگیری از بسیاری از کارهای ضد فرهنگی نیاز به بودجه نیست ممانعت از نشر فیلم ها و نشریات و کتب و رسانه هایی که کار ضد فرهنگی انجام می دهند و زیر نظر ارشاد فعالیت می کنند نیاز به یک ریال بودجه نیست کافی است که به آنها اجازه نشر داده نشود و شخصیت روشن و آگاهی مانند آیت الله مکارم شیرازی در این بخش از وزیر ارشاد گلایه دارد.
۳-بنا به ادعای شما حدود ۱۰ در صد بودجه فرهنگی در اختیار ارشاد است، یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان ، خوب وزارت ارشاد توضیح دهد با این ۶۰۰ میلیارد تومان چه گلی به سر فرهنگ این ملت زده است؟؟ کار فرهنگی یعنی ، کاری که سطح معرفت ، انسانیت ، اخلاق جامعه را بالا ببرد. آیا وزارت ارشاد می تواند ادعا کند طی این دو سال ، نه یک در صد، بلکه یک هزارم سطح فرهنگ مردم را ارتقا داده است ؟؟!! البته وضعیت ارشاد دولت های قبل هم بهتر از این دولت نبوده است.
۴- جناب آقای زیبا کلام ، ای کاش رقم بودجه محیط زیست را هم اعلام می کردید که ببینیم سرکار خانم ابتکار با آن ، چه ابتکاری به خرج داده است؟
۵- و ای کاش رقم مبالغی را که توسط دولت تدبیر برای امور تشریفاتی و سمینارها و کمک به احزاب مدافع دولت هزینه می شود را هم ذکر می کردید که ببینیم با آن مبالغ چند دستگاه تبدیل زباله میشد خرید.
۶- اینکه درآمد شهرداریها کم است، واقعا به جک بیشتر شبیه است، آنچه که برای مردم مثل روز روشن است درآمد هنگفت شهرداری هاست، و آنچه مبهم و ناپیداست نحوه و مواردی است که هزینه می شود.
۷- ظاهرا آقای زیبا کلام سلامت محیط زیست را ارجح از سلامت فکری و اعتقادی و اخلاقی جامعه می دانند، در حالی که خطرات فساد فکری و اعتقادی ، و اخلاقی، اگر بیشتر از آلودگی محیط زیست نباشد کمتر نیست.
۸- آقای زیباکلام ، بودجه هایی کلانی را که برای فوتبال هزینه می شود و هیچ ، خاصیت و اثر مثبتی بر فرهنگ ما نداشته بلکه الگوهایی را ارایه می دهد که برجوانان ما تاتیرات منفی به جای می گذارد نادیده گرفته اند، ای کاش به جای هیات مذهبی که تاثیرات مثبت و ماندگار بر جوانان ما می گذارند اشاره ای به بودجه های هنگفتی که صرف فوتبال می شود می کردند. (3335145) (alef-13)
 
محبوب از تبریز
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۳:۱۸:۳۳
با سلام اقای زیبا کلام واقعا دستتان درد نکند درد دل اکثر هموطنان را نوشته اید جنابعالی تنها فردی هستید که مسایل کشور را با صراحت لهجه بیان می کنید بدون هیچ واهمه چه در نوشتن نامه به مقامات و چه در مناظره ها بنده تمام نامه ها و مناظره هایتان را همیشه نگاه می کنم واقعا لذت می برم ایکاش چند نفر مثل شما در کشور بودند و واقعیت جامعه را بطور شفاف بیان می کردند خدا نگهدارتان باشد . (3335156) (alef-13)
 
حسن اوغلو
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۳:۱۹:۱۶
به نام خدا
باسلام
جسارتا،عرض می شود عباراتی نظیر:«اعلی الله مقامه»،«دامت برکاته»،«دام عزه»، «اطال الله عمره» ونظایر آنها درنامه نگاری به عنوان حضرات آیات عظام درمقام دعا برای سلامتی ودوام عمر ایشان نوشته می شود،ولی، دعای اول برای آیات الله در قید حیات نیست ،بلکه، در مورد آنانی است که دار فانی را وداع گفته اند.بنابراین، به نظر نمی رسد دعای مذکور به مقتضی مقام باشد. (3335157) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۳:۲۷:۴۹
ای کاش بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی مشاورین بی‌طرف و آگاه به زمانه‌ای داشتند تا حقایق را آن‌گونه که هست (و نه آن‌گونه که می‌خواهند باشد) به این بزرگواران منتقل می‌کردند. بسیاری از منتقدین بی‌طرف و معزز در حوزه‌ی فرهنگ به‌واسطه‌ی وجود همین مشاورین، عطای انتقاد را به‌ لقای آن بخشیده‌اند و آن شده‌است که می‌بینیم... (3335162) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۳:۳۵:۱۱
مطالب آقای دکتر زیبا کلام در جای خود بسیار درست، منطقی، و قابل توجه است اما باید دید ایراد و اشکال آیت الله مکارم شیرازی به وزارت ارشاد وارد است یا نه؟ اگر ایراد و انتقاد معظم له وارد باشد، برخوردش با وزیر محترم ارشاد حق ایشان است. و باید وزیر محترم پاسخ دهند. بدیهی است کمبود بودجه وزارت ارشاد و تقسیم نا عادلانه آن، امر دیگری است که باید در جای خود اصلاح شود. (3335171) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۲۳:۴۷:۰۵
انصافا با این حرفش موافقم (3335182) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۰:۰۷:۱۰
جناب آقای زیبا کلام مثل همیشه انبوهی از سخنان بی ربط وبا ربط رابدون برخورداری از یک منطق منسجم ارایه فرمو دند اولاً کار وزارت ارشاد رگولاتوری است نه عملیات بنابراین شاید همان بودجه هم برایش زیاد باشد به عبارت دیگر قرار نیست ارشاد کتاب بنویسد یا فیلم وتئاتر تولید کند بنابراین قیاس وظیفه آن با سازمانی مثل صداوسیما که باید برنامه وفیلم تولید کندومستلزم صرف هزینه فراوان است، مع الفارق می باشد ثانیاً اینکه به بهانه نابسامانی ارشاد بخواهیم در رثای محیط زیست وبانوی سیاست پیشه آن نوحه سرایی کنیم جز کلام نا مربوط واطناب ممل عنوانی نخواهد داشت وخدای ناکرده می تواند مارا از زیبا کلام به ورطه زیاده کلام ساقط کند (3335200) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۰:۲۷:۱۶
شیر مادرت حلال دکتر (3335227) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۰:۲۹:۰۵
اقای زیباکلام نیازی به دوقطبی سازی فرهنگ و محیط زیست نیست، هزاران کارهست که هرکدام در جای خود اولویت دارند، ضمنا اگر به دغدغه فرهنگ درست رسیدگی میشد امثال شما نمیشدید استاد در این مملکت راجع به فرهنگ نظر بدید (3335230) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۱:۰۵:۱۹
صحبتهای اقای زیبا کلام درست است ..اما دقت داشته باشند مسائلی همچون بحث زباله در حیطه و وظایفی همچون خودشان است و علمای دینی بیشتر با مائل فرهنگی سرو کار دارند//////ادب ایجاب میکرد ایشان از مثال دیگری استفاده میکردند///واین طور حرف زدن توهین و ..... است (3335261) (alef-13)
 
ماهان
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۱:۴۶:۳۹
منتظر جوابیه دفتر حضرت آیت الله مکارم هستیم (3335290) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۲:۱۵:۵۶
جناب توکلی عزیز شما که معمولا مدعی مبارزه با فساد هستید خیال ندارد گزارشی هم به مردم در خصوص این بودجه ها بدهید؟ این دفعه بنظر میرسه حرف های پدر عروس تان کمی تا قسمتی آزار دهنده شده است! (3335312) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۵:۵۰:۴۶
کو گوش شنوا !!!!!!!!! (3335351) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۷:۲۲:۵۴
حرفهای زیبا کلام انقدر تکراری و بی مبناست که به راحتی می توان آنرا پیش بینی کرد ... (3335388) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۰۹:۰۱:۳۱
تقصير تعارف داشتن دولت هم هست ،
يكبار براي هميشه با شجاعت طي اطلاعيه اي ،
تمام حوزه هايي كه هر وزارت خانه در آن اختيار اجرايي دارد را منتشر كنيد ،
و اگر نماينده اي يا رسانه اي در باب موضوعي كه به دولت ربط ندارد از دولت سوال كرد ، صراحتا" بفرمايند كه در حوزه اختيارات ما نيست .
كارهايي مثل احضار وزير اقتصاد به خاطر بانك مركزي يا احضار وزير فرهنگ براي وضع حجاب مشكلي را حل نمي كند (3335439) (alef-13)
 
کریم
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۰:۳۹:۱۰
من تاکنون هیچ جا تو فتاوای علمای بزرگوار ندیدم که بحثی پیرامون محیط زیست گفته شود ، درصورتیکه قاعدتا می بایست علمای دین در همه مسائل دخول کرده و تذکرات لازم را بدهند .ولی بنظر میرسد در حال حاضر تنها مشکل مملکت ما مسئله حجاب است واگر آن حل شود دیگر مشکلی نخواهیم داشت ( نه فقر ، نه فسادهای کلان مالی توسط مقربین حکومت، نه نابودی محیط زیست این مرز و بوم ، نه بیکاری و متعاقب آن افزایش انواع بزه کاریها مانند خودفروشی زنان و دختران ، دزدی ، آدم ربائی ، تجاوز و ..... ) فعلا مسئله فقط و فقط حجاب است و بس .؟؟؟؟؟
تورا بخدا این یکدفعه رو سانسور نکنید از شما عاجزانه درخواست میکنم کبار هم که شده چشمتون رو روی سانسور ببندید . با کمال تشکر -کریم (3335538) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۱:۲۰:۱۵
جناب آقای ریبا کلام

من خودم جزو شاگردان حضرت استاد هستم

و سوالی از شما داشتم

شما ازکجا می دانید که حضرت استاد به این مواردی که نوشتید ، اشاره نکردند ؟

انگار شما به همه چیز و همه کس علم غیب دارید و با تمسک به علم غیب

خودتان همه مخالفین خود را به نقد می کشید ؟

حضرت آیت الله مکارم شیرزای در مناسبت های مختلف با مسئولین گوناگون

جلسه دارند و نکاتیکه اشاره کردید ، یادآوری می نمایند

اما آقای زیبا کلام ، قیاس شما کاملا قیاس مع الفارقه و این رو هم خودتان بهتر از

همه می دانید ، ولی وقتی چیزی برای گفتن ندارید زمین و زمان را بهم می بافید

تا چیزی گفته باشید (3335582) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۳:۱۲:۰۴
آرزوی طول عمر با عزت برای محبوب دل ملت جناب دکتر زیباکلام (3335720) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۳:۱۹:۳۴
وزارت ارشاد حتی 1 ریال بودجه برای موسسات فرهنگی هنری هم ندارد که بدهد. این موسسات با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند. هیچ نهادی هم از این تشکل های مردم نهاد حمایت نمی کند. پس این بودجه 6000 میلیاردی صرف چه میشود؟ بهتر نیست این بودجه را با یک نظارت به این تشکل های مردم نهاد و موسسات مردمی بدهند؟ (3335733) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۷:۰۰:۴۲
از مجموع نزدیک به۶۰۰۰ میلیارد تومان بودجه که درسال جاری برای امور فرهنگی اختصاص یافته در حدود ۱۰ درصد آن به وزارت ارشاد تخصیص یافته و ۹۰ درصد دیگردراختیاربیش از۳۰ نهاد، بنیاد، سازمان، کمیته، شورا، هیات و .... می باشد که اساسا نه دخلی به ارشاد دارند، نه به دولت، نه به مجلس و نه به هیچ ارگان و نهاد دیگری. (3335972) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۰:۰۶:۱۵
درود بر کلام حق. (3336200) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.