نظر منتشر شده
۱۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 141574
تأهل و سربازی
عطا بهرامی، 10 بهمن 90
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۳۵
عوامل موثر بر هنجارهای اجتماعی بسیار متنوع بوده و طیف وسیعی از مولفه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را شامل می شود. گاه تاثیر یک عامل اقتصادی مانند شرایط کار، حمایت از حقوق کارگران، حمایت از حقوق زنان، جلوگیری از حاکمیت مطلق سرمایه داران بر امورات مردم، حذف ربا از ساختار اقتصادی و غیره تاثیرهای دامنه دار و وسیعی بر فرهنگ جامعه بر جای می گذارد. سیاست های تشویقی و یا کمکی به خانواده ها نیز شامل این بسته سیاستی است که از طرف دولت ها برای حمایت از قشرهای هدف اجرا می شود. وجه مشترک این سیاست ها به غیرمستقیم بودن تاثیر آنها بر سلامت رفتاری جامعه باز می گردد.

مقوله ازدواج و خانواده را نیز باید در همین بسته سیاستی نگریست و از نگاه ابزاری و یا روشی که اهمیت آن را کمتر از آنچه که هست نشان دهد، پرهیز کرد. یکی از این مقوله ها که بر قشر قابل توجهی از جوانان تاکید دارد، مقوله سربازی و معافیت از خدمت است.

۱- اولاً مجموعه نظام و شرع مقدس، به شدت بر تشویق ازدواج تأکید دارد و از ابزارهای مختلف تشویقی برای آن استفاده می کند، ثانیاً بررسیهای نشان می دهد که یکی از موانع اصلی ازدواج در حال حاضر مسأله سربازی است. مسوولان می توانند با اعلام معافیت متاهلین از خدمت سربازی و یا فراهم آوردن شرایطی که به زندگی خانواده آنها لطمه وارد نکند، به رفع این مانع کمک کنند. البته خطر ازدواج های صوری و سواستفاده نیز وجود دارد که می توان برای جلوگیری از آن راهکارهایی اندیشید. می توان افرادی را دارای فرزند هستند از خدمت معاف کرد. این افراد رد حال حاضر وظیفه تامین معاش خانواده ای سامان یافته را برعهده دارند و سربازی مرد ضربه ای اساسی به وضعیت خانوار خواهد بود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر کسانی که مادرانشان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند یا در خانواده شان معلول هست و یا پدرشان بالای شصت سال است از خدمت معاف است، پرسش اساسی که اینجا طرح می شود این است که آیا نیاز یک کودک خردسال به حمایت پدری کمتر از نیاز یک پدر پیر است؟

۲- در حال حاضر با توجه به گسترش آموزش عالی، یک فرد با فرض طی سریع مدارج علمی در ۲۳ سالگی از مقطع کارشناسی و در ۲۵ سالگی از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شد که احتمالا در سن ۲۷ سالگی و پس از طی دوران خدمت سربازی، وارد بازار کار می شود. بنابراین در بهترین حالت این فرد می تواند از ۲۸ سالگی به ازدواج بیاندیشد. ضمن اینکه به دلیل فقدان مدرک پایان خدمت، امکان استخدام وی کاهش خواهد یافت.

۳- معافیتهای فعلی پاداش به صفات مادرزادی و ارثی است نظیر معافیت پزشکی یا سه برادری و امثالهم. درحالی که معافیت تاهل پاداش به یک نوع رفتار که مورد تأیید شرع مقدس است، بازمی گردد.

قطعا این مقوله به کار کارشناسی بیشتر و دقیقتری نیاز دارد، اما نکته ای که در اهمیت آن تردیدی وجود ندارد لزوم توجه به مقوله خانواده در تصمیم گیری ها است و اینکه هدف از ایجاد تمام سازوکارهای اجتماعی، اقتصادی و غیره کمک به داشتن جامعه سالم است.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۸:۴۷:۱۰
با سلام من دقیقا همین مشکل رو دارم و حالا با 34 سال سن میگن باید بری پس کی می خواد اجاره خانه و هزینه زندگی زن و بچه من رو بده شما قضاوت کنید (632964) (moderator19)
 
مرتضی
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۳۵:۵۴
میتوانستید بعد از رفتن سربازی ازدواج کنید همانند بسیاری دیگر که چنین کردند . (633040) (moderator19)
 
حسن
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۲۲:۰۵
شايد براي ايشان دوري از معصيت كه بالاترين توصيه دين است اولويت دارد،
حكومت ديني هم موظف است بستر را جهت اجراي احكام الهي مهيا ساخته و از ايشان حمايت كند (633235) (moderator19)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۳۳:۲۴
شاید خیلی آدم های دیگه خیلی کارها بکنند!

از 7 میلیارد جمعیت جهان 1 میلیارد مسلمانند.

از یک میلیارد مسلمان جهان 200 میلیون شیعه.

خوب اگه ما هم بخواهیم مثل بقیه باشیم، مشکل حل میشه؟

تا 30 سالگی ازدواج نکردن یعنی حداقل 10 سال در معرض سختترین امتحان ها بودن، آن هم در جامعه اسلامی! (633260) (moderator19)
 
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۶:۰۷:۲۶
من هم فکر می کنم ایشان به اختیار و با علم به اینکه سربازی دارند اقدام به تشکیل خانواده کردند.
به هر حال دچار یک حادثه پیش بینی نشده که نیستند.!!!!!
ولی کسی که در خانه یک فرد معلول دارد خودش انتخاب نکرده.!!
شاید بهتر بود ایشان هم مثل من و خیلی های دیگه با امتحانات روبرو می شدند، به جای اینکه چند خانواده را به درد سر بیاندازند...!
یا علی (633653) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۶ ۰۸:۳۶:۲۰
اگه به سالهای بالا سالهای تحصیل دکتری و دنبال کار گشتن هم اضافه کنید بغرنج بودن موضوع بیشتر مشخص میشه. در ضمن همه مثل شما صبر .. ندارند که. (641833) (moderator19)
 
مصطفی انصاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۲۲:۰۷:۰۹
در این جامعه10 سال نه 20سال واین رقم همچنان در حال افزایش است (637324) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۷:۳۴:۵۱
آقاي عزيز اين جواب شما اصلا حرف منطقي نيست
حتما جنابعالي از عوارض اجتماعي ازدواج دير هنگام آگاه هستيد. بنده مطمئن هستم با برداشته شدن موانع ازدواج به موقع بسياري از معضلات اجتماعي و فرهنگي از بين خواهد رفت. (633778) (moderator19)
 
محمد صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۱:۰۶:۱۷
من هم شرایط ایشون رو دارم و اگر به عقب برگردم باز هم همون کار رو میکنم(یعنی تشکیل خانواده) و الان هم راضیم و هر مشکلی هم که باشه با همراهی خانواده ام حل میکنیم (خدمتی که باید الان برم) ضمنا همه رو هم تشویق میکنم که اگر میخان ازدواج کنن با ترس از مشکلاتی از قبیل خدمت اونو عقب نندازن (633982) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۳:۰۰:۰۴
خوب ایشون هم مثل تومی تونست درس نخونه وبره سربازی (634108) (moderator19)
 
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۰:۴۸:۳۱
اقا مرتضی سلام بنظر شما یک جوان در این جامعه امروزی ما چگونه میتواند خودش را از فساد حفظ کند ؟ ایا پیامبر اسلام صلوات اله علیه واله که اینقدر در مورد ازدواج تاکید داشته اند منظور شان در سن 27 سالگی و بالاتر بوده ؟ امامان معصوم ما علیهم السلام در چند سالگی ازدواج کرده اند؟ ان بسیاری دیگری که شما فرموده اید ایا واقعا از الوده شدن محفوظ مانده اند؟ (634536) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۱:۱۵:۱۷
مگر عشق را می توان به تاخیر انداخت؟یا شما مفهوم عشق را درک نکردید یا توضیح ایشان را درست نخواندید. (634574) (moderator19)
 
محمد
۱۳۹۰-۱۱-۱۶ ۲۳:۲۶:۱۶
جناب حالا اگر کسی در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت لازم است که بعد از تحمل 15سال محرومیت از تمام حقوق اجتماعی باز هم به اون فشار اورد تا به سر حد جنون برسه/اگه فکر میکنید که اینطوریه باید مجلس قانونی رو تصویب کنه که اگه کسی بنا به مشکلاتی نتونست بره سربازی و ازدواج کرده باید اعدام بشه. (643363) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۴ ۱۴:۳۷:۱۴
هر چی جوون تر ازدواج کنی بهتره ! اونایی ام که نکردن اشتباه کردن . نصف عمرشون بر فناس! (1231381) (alef-6)
 
متولد 59
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۱۶:۲۱:۰۴
به قصد فرار از سربازی ازدواج نکردیم اون موقع می فروختن ما هم دانشجو بودیم ازدواج دانشجویی کردیم گفتیم بعد از فراغت از تحصیل سربازی رو می خریم اما یک شبه تصمیم آقایان همه چیز را به هم ریخت (1775392) (alef-13)
 
میثم
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۰:۱۲:۱۰
حال کاری که شده زن بچه بنده خدا گشنه بمونن. این نشد جواب این مشکلو خیلی از ماها داری (1896580) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۰:۵۶:۱۸
یعنی چی؟ میدونید این حرف برای 1 پزشک یعنی چی؟ یعنی بعد از 7 سال درس خوندن و قبول شدن تو آزمون تخصص که دوره 4 ساله است تازه بخواد 2 سال هم بره سربازی که مجموعا میشه 13 سال و شخص میشه 33 ساله .
2 سال هم بخواد 1 پولی جمع کنه که 1 خونه اجاره کنه میشه 35 ساله
یعنی تو 35 سالگی ازدواج کنه؟؟؟ (2830169) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۵۹:۴۵
خیلی ببخشیدها شما تا سن 34 سالگی که حالا زن و بچه هم داری چرا نرفتی سربازی (633093) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۲۵:۵۰
حالا ایشون 34 ساله هستن دوست من که 26 ساله هسته و 2ماه دیگه بچه ش بدنیا میاد چی؟؟واسه نگهداری یه نوازاد 2 تا آدمم کمه چه برسه به 1زن.تازه خرجش رو چکار کنه.نکنه باید با حقوق سربازی بده؟؟؟؟!!!! (633241) (moderator19)
 
mohsen
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۲:۵۵:۰۴
من هم دقیقا همین مشکل رو دارم. 32 سال سن دارم و با داشتن یک فرزند 5 ساله به هیچ عنوان امکان رفتن به خدمت رو ندارم. حداقل یه قانون تصویب بشه که مشمولین متاهلی که دارای فرزند هستند بتونند از معافیت کفالت فرزند خودشون استفاده کنند و یه مبلغ کارشناسی شده هم به اداره نظام وظیفه بدن. این مبالغ هم در جهت بالا بردن حقوق و مزایای سایر سربازها هزینه بشه که عدالت هم حفظ شده باشه. (634100) (moderator19)
 
علی حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۳:۱۱:۴۲
بنده با داشتن همسر و فرزند به سربازی رفتم! نویسنده محترم توجه نکرده که معافیت از سربازی یک پاداش نیست زیرا سربازی خدمت به میهن است نه کار اجباری که معافیت آن را پاداش تلقی کرده اند!
به گمانم عطاءالله خان عزیز می خواهند خودشان معاف شوند این مقاله را نوشته اند!
ضمنا شرط فرزند داشتن هم یکباره به رشد جمعیت کمک خواهد کرد
شما را به خدا قبل از انتشار این مطالب کمی آنها را بررسی کنید! (634134) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۲:۵۷:۲۰
به نظر مسئولین و نمایندگان مجلس این بحث ها پوچ و بیهوده و کودکانه است.
مسئله امروز جامعه ما جریان انحرافی است . سعی کنید مسائل اینچنینی را که فرعی هستند تبدیل به مسائل اصلی نکنید. (635628) (moderator22)
 
مختار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۸:۵۶:۱۲
با سلام
الحق نظر ودلایل بسیار خوبی ارائه شد (632972) (moderator19)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۲۸:۵۸
پس اگر جنگ شد لابد مجرد ها باید برن جنگ و متاهل ها کنار خانوده باشن ... (633510) (moderator19)
 
حکیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۷:۰۱:۰۸
آخه مسئله اینجاست که سربازی چندان ربطی به جنگ هم ندارد. خیلی از سربازها در نیروی انتظامی به کارهای بیهوده مشغول هستند. حتی سربازهای ارتش و سپاه هم چندان کار مهم نظامی انجام نمی دهند. (633733) (moderator19)
 
مهدی
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۳:۵۱:۱۶
جنگ با بیگاری فرق می‌کنه برادر. کسی که قانوناً متعهد شده مخارج یک خانواده رو تامین کنه حداقل در صورتی که به جای اشتغال صحیح باید بره به امورات شمشادها و محوطهٔ پادگان رسیدگی کنه باید حقوقی دریافت کنه که بتونه به خانوده‌اش رسیدگی کنه یا نه؟ (634169) (moderator19)
 
مقداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۶:۵۴:۱۵
شما که فقط به فکر جنگید. عزیزم شرایط صلح با جنگ متفاوت هست. چرا باید یه جوون 2 سال از بهترین دوران عمر خودش رو به بیگاری بپردازه؟؟؟ چرا برا کاری که انجام میده حقوق درست حسابی نمیدن بهش؟؟ بخدا گناهه.
شاید بگی خدمت به مملکت... این مرخرفترین حرفیه که میتونه زده بشه. چون همونطور که میدونید کار کردن در اسلام از بالاترین عبادت هاست. و همونطور هم که میدونید هدف اصلی کار کردن دراووردن پول حلال هست. و مطمئنم این بیگاری که داره از جوونا کشیده میشه گناهه...
پس همونطور که کار مقدس هست ; سربازی هم به شرط مرد صحیحش میتونه مقدس باشه.... (635150) (moderator22)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۲۲:۵۱:۵۹
من شنیدم تو بعضی کشورها آموزش سربازی برای همه حتی خانم ها اجباریه ولی خدمت دوساله ندارن.
به این ترتیب مشکل آموزش نیروی دفاعی حل می شه ولی اون دوسال علافی دیگه نیست (637402) (moderator22)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۲:۲۸
پاداش ازدواج رو تو سربازی نباید داد
اگر خیلی لازمه پاداش بدین براشون کار و شغل مناسب یا وام های خوب در نظر بگیرین یا حقوق سربازی رو افزایش بدین (633517) (moderator19)
 
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۰۹:۱۰
به نظر من طرح بدی نیست، البته بایستی پیش بینی هایی در اون صورت بگیره که نتیجه عکس نده، مثلا حداقل سن براش در نظر گرفت (23 سال) که هم پادگان ها خالی نشه و هم اینکه بر روی سطح سواد جامعه تاثیر منفی نذاره، چون ممکنه خیلی ها در سن 18 سال اقدام کنن و بعد به دلیل مسئولیت ها نتونن ادامه تحصیل بدن.
از لحاظ شرایط تضمینی این کارت هم میشه کارت موقت صادر کرد که اگه تا 5 سال ازدواج به طلاق انجامید، کارت باطل بشه و در غیر این صورت کارت دائم صادر بشه (632996) (moderator19)
 
کاظم احدی
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۱۰:۳۱
با اهدای سلام.
جانا سخن از زبان ما میگویی....
4سال پیش ازدواج کردم تا 2 سال پیش هم دانشجو بودم ولی الان به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت هرروز با استرس زندگی میکنم.شاید تا یکسال آینده نیز صاحب فرزند شدم.ازمسئولان ... خواهشمندم چاره ای برای دل ما بیندیشد.باسپاس (632998) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۰۲:۱۵
اقاجون سربازی رو یه دفعه ای نذاشتن که
وقتی که ازدواج می کردی می دونستس چنین مشکلی داری و باید حلش کنی (633095) (moderator19)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۱۳:۱۷
منطقی باش برادر و کمی بیاندیش
مگه متن مقاله رو نخوندی!!
کسی که بخاد تا پایان سربازی غذب بمونه باید لا اقل 27 تا 28 سالش بشه. من خودم دانشجوی دکتری هستم. 25 سالگی ارشدم تموم شد و تا 29 سالگی دانشجوی دکتری هستم با 2 سال سربازی میشه 31 سال خب. بسم ا... باید میذاشتم تا 31 سالگی تازه می رفتم سر کار و حالا بدو ببین کجا استخدامی و هیئات علمی میگیره و از این حرفها!؟؟؟
به نظر من تحصیل کرده ها باید از ابتدا به دنبال گرفتن کسری خدمت سربازی از نیروهای مسلح باشند تا این مانع ازدواجشون نشه. در حین تحصیل ارشد می تونن پروژه کسر خدمت بگیرن که تا 12 ماه هم کسری می دن در همون حین هم ازدواج کنن. زندگی بدون دغدغه سربازی واقعا شیرینی مضاعفی پیدا میکنه. به خصوص وقتی که تو این شرایط برا کسب درآمد هم باید اینقدر زحمت کشید و منتظر روزای آینده بود!!! (633494) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۱:۱۹:۳۷
کجا 12 ماه کسری میدن؟ من ارشد مخابرات یک دانشگاه دولتی بزرگ و معتبر میخونم پروژم هم دفاعیه گفتن نهایتا 6 ماه کسری میدن تازه اونم صد در صد نمیکنن. (633995) (moderator19)
 
France
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۱۱:۱۴
اگه واقعا به فکر ما متاهل ها بودید، توی همین دوره مجلس یه فکری میکردید که داشتن طرح سربازی رو اصلاح میکردن. نه الان که دم انتخاباته و ایده های ناب هر روز متولد میشه.
در کل با این قضیه موافقم چون خودم درگیرم. ولی با انگیزه مقاله مشکل دارم. (632999) (moderator19)
 
عظيم زاده
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۱۲:۴۹
بسيار جالب مطرح شده و واقعا از دغدغه هاي مردان پاك دامن است كه در جواني( دوره دانشگاه ) ازدواج مي كنند ولي بعد از اتمام درس بزرگترين گرفتاري براي آنان مي شود (633000) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۳:۱۰:۳۵
پاكدامن جون ازدواج اختيار است وشرط آن عقل است كسي كه عاقل باشد خود را بدست خود گرفتار نميكند ولي سربازي وظيفه واجبار است پس عقل حكم ميكند اول وظيفه ات را انجام دهي ،بعد ازدواج ... (633403) (moderator19)
 
فردین
۱۳۹۳-۰۹-۰۷ ۱۷:۱۴:۵۸
برادر گرامی چون خودت شامل این مجموعه نمیشی دلیل نمیشه طرح رو زیر سوال ببری
منم متأهلم و واقعا کابوس این دو سال منو راحت نمیذاره
خرج خانممو از کجا بیارم وقتی نصف روز نیستمو بدون کارت پایان خدمتم جایی قبولم نمیکنن؟
خانمم بورسیه گرفته بود که بریم خارج از ایران درس بخونه امام من چون سربازی نرفتم نمیتونم از کشور خارج شم
چرا فقط خودتو در نظر میگیری؟؟؟ (2515166) (alef-13)
 
مجتبی حاجی مهدی
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۱۶:۰۱
سلام.بحث فوق العاده وارد و قابل ذکری میباشد.درکنار من دوستانی هستند که چنین شرایطی دارن.مسئولان رسیدگی کنند (633005) (moderator19)
 
صادق
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۲۰:۰۵
بااین وضعیت اقتصادی علاوه برمعافیت
هزینه های عروسی-پول توجیبی برای 10 سال- جهاز کامل-مسکن وهمه چیزموردنیاز یک زندگی روهم به جوان بدهیدحاضربه ازدواج نیست!!! (633013) (moderator19)
 
اميرعباس
۱۳۹۰-۱۱-۱۴ ۱۸:۰۲:۴۲
ديگه ما كمكم بايد رفتارمون جوري باشه وبشه كه تو اين زمونه كه هيشكي به فكر جنگ نيست تو فكر جنگ با ما نباشه. (639663) (moderator22)
 
اميرعباس
۱۳۹۰-۱۱-۱۴ ۱۸:۰۴:۲۶
نه ديگه اينجورم نيست.اينا رو بدن ديگه خداييش مشكلي نيست آنچنان.
من حواسم نبود راي موافق دادم.مخالفم.يدونه از مثبتها كم در نظربگيريد. (639665) (moderator22)
 
مسعود
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۲۲:۳۳
من خدمت را انجام داده‌ام
و موارد زیادی را دیده‌ام که سرباز با داشتن فرزند از خانه و خانواده دور افتاده است
در لزوم کمک کردن به چنین افرادی هیچ جای شک نیست
ولی مشکل جای دیگر است. سربازی اجباری و حقوقی که حتی کفاف هزینه‌های جاری سرباز در پادگان و رفت و آمد را نمی‌دهد مشکل اصلی است
مشکلی که عزمی برای رفع آن نمی‌بینم و همچنان جوانان این مملکت دو سال از مفیدترین سال‌های عمر خود را باید تلف کنند
تصویب معافیت برای افراد متاهل یک نیاز است ولی از طرف دیگر آسیب‌های جدی می‌تواند داشته باشد که با هر روشی غیرقابل پیشگیری است.
مسائل را باید ریشه‌ای حل کرد و چنین راه‌حل‌هایی یک مسکن است که عوارض آن زیادتر از منافع آن است (633018) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۲۷:۱۵
لطفاً حرفاي مثبت نزنيد
اين حرف صحيح است و بايد اجرايي شود، مگر اينكه راه بهتري پيشنهاد شود. (633246) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۲:۱۰:۱۶
اگر این چنین قانونی تصویب شود
مطمئن باشید که بسیاری دنبال ازدواج و بچه‌دار شدن خواهند رفت
همان طور که الان بعضی‌ها هستند که به هر روشی حاضرند خودشان را ناقص کنند تا معاف شوند.
الان ضرر را به خودشان می‌زنند
با این قانون ببینید چه اتفاقی برای جامعه می‌افتد
-
از طرف دیگر باید آمادگی تشکیل بازار سیاه ازدواج صوری را داشته باشید
-
در ازدواج آمادگی طرفین چه از نظر فکری چه از نظر مالی باید وجود داشته باشد
ازدواج اجباری برای فرار از خدمت جامعه را نابود خواهد کرد (633319) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۶:۴۳:۳۳
من با حرف شما موافق نیستم راهکار های قانونی را میتوان جوری طراحی کرد که کمترین سوء استفاده را از ان کرد کسی نمیگه هرکی ازدواج کرد معاف نه ولی عده ای هستند که اولا سن انها به سربازی نمیخورد ودارای شرایط ویژه هستند مثلا فردی سی سال سن داره ومخارج دوتا بچه رو باید فراهم کنه این که بشینیم بگیم شما باید میرفتی سربازی حالا که نرفتی چوبشو بخور که دردی رو دوا نمیکنه (635136) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۰:۳۲:۲۰
بایستی برای هر خدمتی حقوق متناسب آن پرداخت شود منجمله خدمت مقدس سربازی تا مشکل حل شود در اینصورت جوانان با اشتیاق خدمت خواهند کرد چه کسی گفته که سرباز باید حقوقش کم باشد؟! (635468) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۲۵:۴۹
سلام
میتوانند شرط بگذارند که مثلا یک سال از ازدواج گذشته باشد و بعد از صدور کارت معافیت تا حداقل 10 سال حق جدا شدن ندارند وگرنه کارت معافیت باطل میشود.
با تشکر (633026) (moderator19)
 
على محمدى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۲۷:۳۴
كاش مسولان كارى كنند كه جوان ها ي متاهل حداقل در شهر خودشون خدمت كنند. (633030) (moderator19)
 
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۳۶:۵۳
این طرحو مدت هاست که گذاشتن (633151) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۲:۱۴:۰۴
اول اینکه قانون در استان محل سکونت است
و دوم اینکه اگر نیروی به خدمت‌گیرنده در استان مورد نظر واحد نداشته باشد این قانون الزامی ایجاد نمی‌کند
و سوم اینکه حتی در صورت خدمت در شهر محل سکونت الزامی بر شبانه‌روزی نبودن خدمت وجود ندارد
حقوق نخور بمیر خدمت رو هم فراموش نکنید که موضوع اصلی است (633325) (moderator19)
 
حسینی
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۳۴:۵۵
غیر منطقی است ، وادار کردن جوانان به ازدواج بدون داشتن شرایط اقتصادی ( شغل منزل ) و یا داشتن شرایط روحی ( بلوغ فکری و اجتماعی ، مسئولیت پذیری) هیچ حاصلی جز تولید زنان و مردان مطلقه و عوارض شدید ازدواج یا خانواده های نا بسامان و خیانت و ... نخواهد داشت. (633038) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۴۳:۲۸
سربازی یا واسه همه یا واسه هیچکس.اگه مقصود آموزش نظامی هسته همون 3 ماه آموزشی کافیه. (633059) (moderator19)
 
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۰۹:۵۷:۲۱
من متولد سال 1355 هستم همزمان با دانشجویی نامزد کردم و اواخرش ازدواج.
به دلیل هزینه های زیاد دانشگاه و شروع زندگی، دو شیفته کار می کردم و به همین دلیل نتونستم برم خدمت. یعنی اگر می رفتم زندگیم از هم می پاشید.
الآن 36 سالمه و فرزندم دوم دبستانه.انواع و اقسام معافیت های به حق و ناحقی که شامل خیلی ها شد از بیخ گوشم رد شده. با عفو رهبری فقط 2 ماه فاصله داشتم. تا اومدم معافی لاغری بگیرم عدد 20 که من شاملش می شدم شد 15، یعنی استخوان خالی که شکر خدا من نبودم و ... فکرشو بکنین الآن با این سن و سال و زن و بچه من چه مشکلاتی را دارم تحمل می کنم. با این وضع مالی معمولی دارم حاضرم هرچه قدر که بشه بدم و معاف شم اما تنها به این دلیل واهی و غیر واقعی که در صورت فروش خدمت در حق اقشار ضعیف جامعه ظلم میشه سالهاست بلاتکلیفم. می دونم هزاران نفر هم مثل من هستند اما دریغ از سر سوزن دلسوزی ... (633089) (moderator19)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۸:۱۷
فروش خدمت به نظر من اگر با شرط فراخوانی در صورت پیش آمد جنگ احتمالی باشه و مهمتر از اون این شرط که در آمد حاصل از فروش رو به حقوق کسانی که می رن خدمت اضافه کنن اشکالی نداره (633528) (moderator19)
 
بارز
۱۳۹۰-۱۱-۱۷ ۱۸:۰۷:۳۹
بهترین راه همینه که خدمت رو بفروشن و پول اونو که از پولدارا درمیاد به اونا یی که ندارن و مجبورن برن سربازی بدن مثلا پونصد هزار تومن در ماه ... (644901) (moderator19)
 
حمید
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۱۱:۵۷
با سلام وتشکر از مطلب مفیدتان
من زمانی که به خدمت رفتم دو فرزند داشتم و همزمان در کارشناسی ارشد برق قدرت دانشگاه دولتی نیز قبول شدم ، اما خدمت مانع از ادامه تحصیل بنده شد . فرض بفرمایید خدمت با حقوق 48 هزارتومانی در سال 86 برای بنده با چه مشکلاتی همراه بود . مشکلاتی ما فوق تصور قانون گذاران بی توجه به شرایط، امیدوارم مسئولین روزی از قید این کلیشه های خودساخته رها شوند و قوانینی عادلانه و منطقی و معقول وضع و اجرایی کنند. بدتر ازهمه این است که شما با این وضع خدمت می کنی و می بینی برخی اطرافیان با دلایل مهمل و ساختگی از جمله برخی معافیت های پزشکی خلاف واقع معاف می شوند . (633111) (moderator19)
 
محمد
Canada
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۱۴:۴۰
به موضوع بسیار خوبی‌ اشاره کردید. بنده ۳۰ ساله هستم و دانشجوی دکترا. هنوز فارغلتحصیل نشده ام. ۳ ساله پیش هم ازدواج کردم. خارج از کشور هم مشغول تحصیل هستم. همسر بنده هم مشغول تحصیل هستند. چون مسالهٔ سربازی وجود دارد، علیرغم میل باطنی جرأت بچه دار شدن هم نداریم. به محض اتمام دکترا ۶ ماه فرصت معرفی‌ دارم به نظام وظیفه در حالیکه همسرم همچنان مشغول تحصیل هستند. هرچه از نظام وظیفه خواهش کردم به من فرصت بدهند تا پایان تحصیلات همسرم با ایشان باشم هم موافقتی نشد. می‌گویند اگر تاخیر کنی‌ مهر غیبت می‌خوری و چنانچه برگردی هم اضافه خدمت می‌خوری هم امریه نمیتوانی‌ بگیری، هم اینکه اگر مدت غیبتت بیش از یک حدی باشد توی فرودگاه دستگیر میشوی. گفتم آخه مسلمون بگو من چه کنم الان تو این شرایط؟ با یه دکترا بیام برم زندون یا مدرکمو بذارم تو طاقچه برم سرباز صفر بشم چون امریه نمیتونم بگیرم؟ میگه می‌خواستی وقتی‌ ازدواج میکردی حواستو می‌دادی. بچه دار شدن که جای خود، میگن ازدواجت هم عقلانی نبوده. من دوست دارم برگردم به کشور عزیزم. با این شرایط قید کدوم یکی‌ رو باید زد؟ دوروبر من هستن کسایی که شرایط مشابه دارند. اما اونا یه راه ساده انتخاب کردن. هرگز برنگردند. واقعا این اون چیزی که باید رخ بده؟ خواهش می‌کنم درین مورد هم مقالاتی نوشته بشه تا مسئولین ببینند. (633115) (moderator19)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۳۷:۰۷
برادر انشاالله مشکلت حل می شود.

ملی در خارج از کشور یکسال بعد از فراغت از تحصیل وقت داری. (633272) (moderator19)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۵:۰۱
من می دونم که بری سربازی دیگه سرباز صفر نمی شی حداقل می شی جناب سروان (633521) (moderator19)
 
Sweden
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۶:۲۸
من هم شرایط مشابهی دارم و می شناسم کسایی که همچون شرایطی دارن . . . (633523) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۶:۳۹:۴۳
من هم دانشجوی ارشد ، 26 ساله ساکن مالزی هستم. دقیقا مشکل مشابه دارم ولی بدلیل وابستگی شدید به خاک وطن هرگز حتی فکر برنگشتن به ذهنم خطور نکرده.
فعلا تصمیم دارم بعد از ارشد برای دکترا پذیرش بگیرم تا حداقل چند سال دیگه رو هم بگذرونم شاید خدا خواست و فکری به حال جوونای مملکت شد. (633697) (moderator19)
 
حمید
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۲:۲۷:۵۶
سعی کن تو این مدت اقامت اونجا رو بگیری که بتونی معاف شی (634060) (moderator19)
 
Canada
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۰۷:۲۴:۱۰
همچین قانونی دیگه وجود نداره. (635828) (moderator22)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۲۴:۴۳
يا متاهل نيستي ونميدوني زن داري چيه يا بچه ايي ونميدوني سربازي چيه ؟ (633134) (moderator19)
 
هادی محمدی از شهریار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۳۰:۴۶
باسلام/به نظز شما یک شخص که 25 سااگی درس را به پایان رسانده تازه 2سال هم باید خدمت بره ،که معمولا خدمت بیشتر ازینها یعنی سه سال طول میگشه ،علت:چون شما از اون روزی که دفترچه ارسال کنی تا روزی که کارت پایان خدمت بیاید دقیقا سه سال میشه/حالا با 27 یا 28 سال یک سال هم دنبال کار باشه/بعدش تازه هم کار پیدا کنه با حقوق کم ، ایا ایا بازم ایا جرعت داره اذواج کنه .با این مخارج روزانه .............................. (633141) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۳۲:۳۹
سربازی یک وظیفه همگانی است و نباید مثل اسباب بازی هر روز یک مدل جدید ازش ساخته شود و قانون بازی آن عوض شود. گاهی وقتها معنای عدالت بالسویه اجرا کردن یک قانون است. وقتی اسم اینکار خدمت وظیفه است معافیت معنایی ندارد باید شکل خدمت را متناسب با شرایط افراد تعریف کنیم. (633146) (moderator19)
 
علی
Malaysia
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۳۶:۳۳
من یک ایده دارم که کاملا عقلانی به نظر می رسه و هم مشکل نیروهای مسلح کشور و هم مشکل جوان ها رو حل میکنه.
بهترین راه اینه که یک حقوق مکفی به سربازان بدهند و سربازی رو هم اختیاری کنند. حالا چکونه:

به نظر من، بهترین راه حل اینه که سربازی را حرفه ای کنند و کسانی که دوست ندارند به سربازی بروند به یک مبلغی مانند 5 ملیون یا امثالهم خدمت را بخرند.

اما در عین حال این 5 میلیون هایی رو که از این افراد می گیرند و جمع می شود را به عنوان حقوق به سربازانی که اختیاری و حرفه ای می خواهند سربازی کنند بدهند.

اینطوری هم کسانی که توانایی خرید سربازی را دارند سود می برند و هم کسانی توانایی اش را ندارند با حقوق مکفی سربازی می کنند.

در ضمن مشکل نیرو های مسلح هم می تواند حل شود که ترتیبات سربازی حرفه را فراهم کند و از نیروی مازادی که جز هزینه سربار ندارند خلاص شود. (633150) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۶:۵۰
... اگر فرض کنیم دو سوم مشمولین با 5 میلیون سربازی رو بخرن و یک سوم مابقی برن سربازی و پولش رو به سرباز ها بدن. اینجوری به هر سرباز برای 20 ماه خدمت 10 میلیون پول میرسه که میشه ماهی پونصد هزار تومان. تازه این حد اقلشه. وگرنه حداقل 80 در صد مرم سربازی رو می خرن. به اون 20 در صد نفری 20 میلیون میرسه که میشه ماهی بیش از یک میلیون تومان. تازه همه اینه با فرض فروش 5 میلیونی سربازیه. اگر 10 تومان بشه ..... اگه 15 تومن بشه...... (633524) (moderator19)
 
Sweden
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۹:۱۸
بله. می توانند بگویند هر کسی نمی آید حقوق و مزایای مناسب برای حداقل یک سرباز حرفه ای را در زمان یکسان بدهد . . . (633530) (moderator19)
 
مهدی
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۰:۰۱:۱۴
این ایده تبعات اجتماعی بسیار بدی دارد. بعد از مدتی در جامعه دو دستگی رخ می‌دهد. عده‌ای که سربازی نرفته‌اند و پول داده‌اند و عده‌ای که بالاجبار رفته‌اند سربازی (چون هزینه خریدش را نداشته‌اند) و در همین حال این حرف هم همیشه بالای سرشان است که ما خرج و مخارج شما را در آن دو سال دادیم و ....
بهترین راه آن است که سربازی به دورهٔ ضرورت محدود شود و بخش بیگاری آن حتی‌المقدور حذف شود. (634180) (moderator19)
 
امید
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۰۰:۲۷:۲۱
من دقیقا نمی دونم چرا این دو دستگی رو فقط واسه سر بازی می بینیم!!؟
الان ما بیمارستان خصوصی و دولتی داریم، مدارس هم همینطور و ......
کسی تا حالا نگفته چرا ؟ ولی تا اسم سربازی و فروشش می آد همه شروع می کنن به داد و بیداد که عدالت و زیر پا گذاشتیمو دو دستگی ایجاد شد!!!

تازه ما میگیم با فروش سربازی و درامد حاصل از اون میشه حقوق خوب به سربازا داد. (635708) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۰:۴۸:۵۵
با سلام
از سايت الف براي نشر چنين مقاله اي كمال تشكر را دارم.
بنده هم مانند خيلي از عزيزان درگير چنين موضوعي هستم . با ٣٠ سال سن و داشتن همسر و يك دختر ٤ ساله في الحال بايد با اين همه مشكلات اقتصادي به سربازي بروم كه از نظر عقلي كاملا غير ممكن است .
در مورد بعضي از موارد كه در مقاله از آن به عنوان پاداش ذكر شده عرض كنم كه بعضي از آنها عينيت يك بام و دو هواست. براي مثال معافيت كفالت پسر براي مادر فاقد شوهر يا خواهر در فقدان پدر. حال من كه داراي فرزند آن هم دختر هستم كفيل فرزندم نيستم ؟! يا نمي توانم كفالت همسرم را كه بنده شوهرش هستم را بگيرم ؟! از اينها بگذريم در زمان حضور بنده در خدمت سربازي مخارج خانواده من از كجا بايد تأمين بشه ؟ در قانون جديد كه هرگونه افزايش حقوق منتفي شده است ما هم كه گناه نكرديم ازدواج كرديم و بچه دار شديم پس چرا بايد تاوان چيزي را بدهيم كه حلال خداوند و چه بسا مؤكد ترين مستحبات است ؟
به قول بعضي از دوستان ميتوان تمهيدي انديشيد كه مثلا كساني كه از زمان تأهلشان ٥ سال
گذشته مشمول معافيت بشوند يا شرط دارا بودن فرزند را نيز اضافه كنند. البته قبول دارم كه در بعضي موارد باعث سوء استفاده برخي مي شود اما غالبا هيچ فرد عاقلي به خاطر فرار از سربازي حاضر به ازدواج و فرزند دار شدن نمي شود. كه باز هم با كار كارشناسي مي توان خلل و نقص هايي كه باعث دور زدن قانون مي شود را رفع كرد.
در هر صورت در چنين شرايطي بنده شخصا حتي با تهديدات مسؤولين محترم نظام وظيفه از جمله فرستادن احضاريه و دادگاهي شدن حاضر به رفتن به خدمت سربازي نيستم چرا كه از نظر خودم مسؤوليتم در قبال خانواده ام بسي سنگين تر از رفتن به خدمتي است كه در شرايط حاضر نرفتنش خللي در كار جامعه ايجاد نمي كند. شايد بعضي بگويند عجب خودخواه اما به شرف و دينم قسم كه اگر همين شرايط عوض شود و پاي اسلام عزيز به ميان بيايد حاضر به چشم پوشي از همين مسؤوليت هستم و بيدرنگ به ياري اسلام و ولايت سر از پا نمي شناسم. باز هم مي دانم كه برخي گمان شعار زدگي در حرفم دارند پس در جواب مي گويم كه خدا بهتر مي داند كه شعار نيست و قضاوت خدا براي من كافي است. (633169) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۱۳:۳۲
مگه خونشون از ما که رفتیم خدمت رنگین تره (633212) (moderator19)
 
دارای خون رنگین
۱۳۹۰-۱۱-۱۷ ۰۱:۱۸:۳۲
ظاهرا افرادی از طرف سازمان نظام وظیفه مأموریت سازمانی دارند که یکی در میان برای نظراتی که در دفاع از مطلب نوشته می شود نظر بگذارند که:
مگه خون شما رنگین تره؟!
میخواستی فکرکنی بعد زن بگیری!
و ... (643549) (moderator22)
 
Czech Republic
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۲۱:۲۱
کاش کلا سربازی را بر می داشتند. ماهی 5000 تومان مالیات دفاعی از یارانه ها ی نقدی کم کنند می شود به یک میلیون نیروی حرفه ای حقوق داد (633232) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۲:۱۷:۵۱
اول اینکه در شرایط فعلی نیازی به این همه سرباز نیست
و بیشتر سربازان به کارهای بیهوده یا اتلاف وقت مشغولند
از طرف دیگر نیروی حرفه‌ای حاضر نمی‌شود با حقوق‌های موجود کارهایی که برخی سربازان به اجبار انجام می‌دهند را انجام دهند (633329) (moderator19)
 
حکیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۶:۵۶:۱۳
باور کنید اگر همین امروز اطلاعیه بدهند برای جذب سرباز این کارگر های بدبخت فصلی و ساختمانی در مقابل ارتش و نیروی انتظامی و سپاه صف می کشند. باور کنید. (633725) (moderator19)
 
farid
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۳:۵۵:۱۸
اخوی مگه یارانه ها چقدر هست که ۵۰۰۰ تومن هم کم کنن ازش. (635686) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۷ ۱۰:۵۶:۵۷
چرا ما لیات ؟ مگر کشور ایران کم منابع مالی خدادادی داره ؟ (644089) (moderator22)
 
ناصر
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۳۷:۱۲
پرداخت حقوق مناسب بر اساس قانون استخدام میتواند مشکلات مادی زمان خدمت مقدس سربازی را حل کند. در مورد بودجه آن نیز میتوان از مبالغ اخذشده از واگذاری امتیاز معافیت (فروش خدمت) تامین گردد. کارایی سرباز حرفه ای به مراتب بیشتر خواهد بود. (633273) (moderator19)
 
امین
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۱:۵۰:۱۴
سلام، توی آمریکا زندگی میکنم، چند ماه دیگه سی ساله میشم و بچه دار. میخوام برگردم توی ایران کار کنم اما با در نظر گرفتن سربازی هنوز نتونستم خانواده ام رو راضی کنم. که بیاد. لطفا برام دعا کنید. خدا خیرتون بده. (633294) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۲:۱۴:۰۳
سربازی یه وضیفه است.برای همه افراد ذکور ایرانی.اینکه یکی ازدواج کرده معاف بشه عدالت نیست.بلکه باید شرایط رو تغییر داد که هم کشور دچار مشکل نشه و هم مشکل اینا حل بشه.افزایش حقوق.افزایش مرخصی.کسر خدمت یکی دوماه و استفاده در جاهای مناسب.نه اینکه اقا رفته فرنگ یه پولی بده تمام.الان جونای این مملکت تو کوهای کردستان.سرمای -20 برف 1.5 متری جونشون رو گرفتن تو دستشون.تو سیستان.لب مرز.فلانی زن داره . (633324) (moderator19)
 
صالح
Latvia
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۳:۰۱:۰۴
سلام، همانطور که انتظار میرفت بحث های داغی بین سربازی رفته ها و نرفته ها صورت گرفت که در اینجا می توان صحبتهای همه دوستان را بدون حب و بغض و مصالح شخصی و بدون حمایت از طرفین موافق و مخالف جمع بندی کرد :

1- رفتن به خدمت سربازی برای آقایان اجباری است مگر در شرایطی
2- ازدواج آقایان پس از سن بلوغ و از سن هجده سالگی به بعد ضروری و مورد توصیه دین و شرع می باشد با شرایطی
3- هجده سالگی برای آقایان یعنی رسیدن به سن قانونی و پذیرش مسیولیت کارها ( چه خیر خواهانه و چه مجرمانه)

4- سن هیجده سالگی برای آقایان سال تصمیم گیری شخصی برای ادامه تحصیل و کنکور و دانشگاه می باشد یا رفتن به سربازی و پس از آن جذب بازار کارشدن می باشد در حالت طبیعی
5- قبل از این موضوع شما کودکان کار که بخاطر شرایط بد اقتصادی خانواده جذب بازار کار یا کارگری یا خلاف افتاده اند ونتوانستند ادامه تحصیل بدهند را نباید فراموش کرد و خوبان ( کسانی که بدنبال درآمد حلال بودند تا خرج پدر از کارافتاده یا تامین جهیزیه خواهر یا... ) و بدان ( کسانی که نتوانستند در بازار کار ،، شغلی پیدا کنند و در سن کم گیر افراد خلاف کار افتاده اند ) رابه یک چشم ببینیم چون مشاور خوب قطعا نداشتند.
6- فرزندان طلاق را دسته بالا قرار دهید تا درجمع بندی پایانی بتوانیم آنها را لحاظ کنیم.

6- در قانون اساسی و در قسمت ابتدایی اصل چهل و چهار آورده شده است که تمامی دولتها موظف می باشند که تامین معیشت،امنیت ،بهداشت،تحصیل را برای همه اقشار جامعه فراهم نماید

+++ در این جا می خواهیم نگاه سرباز به سربازی رفتن یا نرفتن، نگاه خانواده، بعدش دولت،و در آخر سازمان نیروهای مسلح بعنوان متولی این امر را بررسی کنیم بطور خلاصه:
1- سربازهایی که سربازی رفته اند می گویند الف - به قانون تمکین کرده اند ب- از عواقب نرفتن می ترسیدند پ- علاقه شخصی هم دخیل بود ت- به حرف بزرگترهای خویش گوش کردند و خودشان در حوزه تصمیم گیری نبودند
2- و آنهایی که نرفتند عنوان می کنند : الف - کار بیهوده و اتلاف وقت و عمر است ب- آنهایی که رفتند الان دارند چکار می کنند و در جامعه چه جایگاه شغلی دارند و یا اغلب آنها هنوز بیکارند پ-برعکس دسته اول علاقه به کارهای سخت و یا نظامی و محیط اکشن ندارند ت-سن ایجاب می کند که بر خلاف جامعه حرکت کرده و به نوعی استقلال رای خود را عنوان می کنند
3- گروه سوم باید به تشخیص قاضی باید باشد تا صحبت این افراد را باور نماید:

الف- افراد فداکار که زندگی خودشان را وقف خانواده کرد ه اند و بواسطه فقر از رفتن به سربازی امتناع می کنند را نباید جزء این دسته شمرد و دست اینان را بوسید و ناچارند تحصیل و خدمت سربازی را نیمه کار بگذارند تا خرج یک زندگی را بدهند ب- افراد ناقلا که بواسطه پول زیادی یا راحت طلبی خود را به شکل کودکان کار ، طلاق ،فقیر فداکار و یا یک بیبمار روانی در می آورند تا از معافیت استفاده نمایند تا بعدا پز زرنگی یا پولداری خودشان را به همسنان خودشان بدهند
+++ نگاه خانواده و دولت به سرباز را عنوان نمی کنم علی رغم نقش خیلی سازنده ایی را دارند و همچنین بار مالی نیز بر دوش آنان نیز می باشد ...
... (633386) (moderator19)
 
Latvia
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۳:۱۲:۵۰
کسب علم مگه مورد تاکید اسلام نیست؟
چرا نمیگید اونایی که مثلا دکترا دارند معاف شند. (633407) (moderator19)
 
Sweden
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۳:۱۹:۵۱
معافیت های پیشنهادی:
1- متاهلین (حداقل 9 ماه از تاهل سپری شده باشد)، بالای 26 سال سن، بدون غیبت.
2- افراد دارای فرزند، بالای 23 سال سن، بدون غیبت.
3- افراد دارای بیش از یک فرزند، بدون غیبت.

برای غایبین مقررات ویژه ای با حفظ روح قانون وضع شود. (633412) (moderator19)
 
Sweden
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۱۰:۵۱
غایبین می توانند برای استفاده از معافیت منتج از این قانون جریمه ای مبتنی بر تعداد سال های غیبت ( مثلا سالی 4 میلیون تومان) پرداخت کنند. (633491) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۶:۰۴:۳۸
نکنه فامیلی هایی داری که این شرط ها مناسب حالشونه!!!!

جسارت نباشه یک کم جهانی بیاندیش برادر!!! (633647) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۴:۴۹
به نظر من باید سازوکارهای حمایتی در جهت رشد علمی جامعه بیشتر باشه. برای نمونه همین قانونی که تصویب شد مبنی بر کاهش یک ماهه‌ی لیسانس‌ها و...
فرض کنید اگر کسی برای کارشناسی ارشد به جای شش ماه٬ یک سال فرصت داشت٬ قطعاً به فکر می‌افتاد و در جهت تأمین دانش گام برمی‌داشت.

به هر حال٬ خواهشمندم که تسهیلات حمایتی (و نه نظامی و آمری) را در جهت افزایش علاقه جوانان به کار گیرید. چراکه تجربه به وضوح نشان داده آمر بودن٬ نتیجه‌ای جز فقدان علاقه نخواهد داشت و از آن سو٬ حمایت‌هایی که ملموس باشد٬ موجب علاقه‌ی بیشتر می‌شود. (633423) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۷:۳۵
راستی برای موضوعاتی مانند تحصیل٬ باید شرایط جامعه را هم در نظر داشت.

در نظر بگیرید که خانم‌های محترم٬ شرایط بسیار بهتری (از نظر کاهش حجم نگرانی‌های اجتماعی مانند سربازی٬ اشتغال و تشکیل خانواده) دارند. اما یک پسر بیست و چند ساله که علاقه به ادامه تحصیل دارد٬ باید در شرایطی نابرابر وارد عرصه‌ی مبارزه‌ی علمی شود و بعد از آن چیزی حدود ۲ سال را باید از درس و محیط اشتغال و زندگی وقفه داشته باشد. (633431) (moderator19)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۱۵:۱۶
من مجرد هستم و یک سال پیش خدمتم تمام شد و در زمان خدمت هم با امکاناتی که برای متاهل ها بود مشکل داشتم و حتی به فرمانده گردان محل خدمتم هم در جلسه ای خصوصی گفتم که شما تمام امکانات رو برای متاهل ها در نظر می گیرید. مگر سربازی برای آمادگی فرد برای مواقع جنگ نیست؟ مگر کسانی که در جنگ تحمیلی شرکت کردند متاهل نبودند؟ پس این همه فرزند شهید از کجا اومده؟
اتفاقا خدمت سربازی برای متاهل ها بهترین فرصت هست که همسرانشون هم طعم دوری همسر رو بچشند و با تحمل شرایط سخت کنار بیان.
لابد اگرجنگ پیش بیاد خواهید گفت که مجرد ها برن به جنگ دشمن که متاهل ها یک وقت به خانواده شون فشار نیاد.
اگر یک متاهل معاف بشه که نمی خواد از صبح تا شب کنار همسرش باشه. باید بره کار کنه شب برگرده منزل. بنابراین از نظر من کافیه محل خدمت هر سربازی متاهل نزدیک محل اقامتش باشه و البته یک حقوقی برای سرباز بگذره که کفاف مخارج اولیه رو داشته باشه
وگرنه من که ازدواج نکردم گناهی نکردم که تمام بار خدمت وظیفه رو تنها به دوش بکشم. کسانی که خدمت کردند و آخر هفته ها شاهد اعطای مرخصی به متاهل ها بودند می فهمند من چی می گم
با تشکر (633496) (moderator19)
 
حکیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۶:۴۵:۰۶
احسنت به شما. شما که نتوانسته اید ازدواج کنید چه گناهی کرده اید که نباید معاف شوید؟ (633706) (moderator19)
 
Canada
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۳:۳۵:۲۲
اونوقت اونایی که خارج هستند و زن و بچشون اونجا تحصیل می کنن کجا خدمت کنن؟ تو سفارت ایران ؟ یا اینکه چون خارجن یا باید مجرد بمونن یا اینکه زن و بچشون درس نخونن؟ (634258) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۴۵:۱۷
چرا سربازی حذف نمی شود؟ (633535) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۵:۱۱:۵۹
چون نیروی کار حرفه ای حاضر نیست با این قیمت کار کنه.
و نتیجه این تفکر این شده که سن ازدواج بالا بره و خیلی از جوانها به گناه آلوده شن.
نمیدونم آیا تو مملکت اسلامی این کار جایز است؟؟؟؟ (633567) (moderator19)
 
س علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۵:۴۶:۰۷
بنده که 20 ماه با مدرک کارشناسی با حقوق 50 تومن در منطقه کوهستانی خدمت کردم تکلیفم چیه! ماها برگ چغندر بودم یا عمرمون ارزش نداشت؟!
اگر قرار برداشته بشه یه کمکی به اینایی بشه که حداقل دو سال از عمرشونو به خاطر بقیه هدر دادن. (633628) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۶:۰۷:۴۴
شما تنها نیستید٬ خیلی‌ها به سربازی رفته‌اند. ضمناً شما عمرتون رو به خاطر بقیه نگذاشتید! (635056) (moderator22)
 
SAEED
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۴:۴۹:۱۴
بنام خدا
من همیشه الف رو می خونم، اما این اولین باری که نظر می دم، چون تا چند ماه دیگه درگیرش می شم: سربازی + تاهل.
فعلا دانشجوی ارشد مهندسی فردوسی ام و 8 ماهه عقد کردم.
این ها رو گفتم تا دوستان دیگه ای هم که مثل من هستند نظراتشونو بدن شاید مورد پیگیری، بررسی یا حداقل موجبات آشنایی این مشکل با گوش مسولین باشه.
(دوستان عزیز، گرفتن امریه نیز با پیگیری قابل انجام است، هیچ وقت منتظر نباشید تا شرایط محیای محیا باشد.)
یا علی مدد. (633543) (moderator19)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۰:۴۴:۲۳
با سلام
عزیز مهیا به معنای فراهم بودن و محیا به معنای زنده و زنده بودن است (634197) (moderator19)
 
مهدي
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۵:۱۹:۰۵
پيشنهادي كه من دارم اين است كه سربازي متاهلان نصف بشه (چون واقعا به اندازه دو نفر درگير ميشوند) يادمه قبلا كه سربازي خريدني بود اگه كسي زن ميگرفت هزينه اش نصف ميشد.
اون منطقي نبود اما اين منطقيه. واقعا اگه چنين اتفاقي بيافته سن ازدواج به مراتب پايين تر مياد.

البته اولين مشكلي كه به وجود مياد اين است كه احتمالا ازدواجهاي صوري و بعد هم طلاق است كه اين مشكل هم به راحتي قابل حله. اگه كسي توي هر سني طلاق گرفت بياد و احضار بشه تا بقيه سربازي اش را بره.

من اين پيشنهاد را به فرمانده مون هم 5 سال پيش گفتم تا اگه دستش رسيد به بالاتري ها برسونه اما ظاهرا نرسيده!

حالا اگه شما دستتون به جايي ميرسه اين پيشنهاد را به جايي برسوند،‌فكر ميكنم خير دنيا و آخرت توي اين كار باشه. (633585) (moderator19)
 
رضا
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۵:۲۱:۰۳
من هم درسمو خوندمو لیسانس گرفتم.

حالا که پدرم 60 ساله هست و کار هم نداره و البته بازنشسته ...

قانون 60 سالگی رو برداشتن!

من 25 سالمه

تا الان اگر میخواستم ازدواج کنم که نه سربازی رفته بودم و نه درسی خونده بودم!

پس منطقی این بود که ازدواج نکنم... تا سربازیم تموم بشه و بعد برم سر کار..

حالا اگر فردا دفترچمو پست کنم و تا برم خدمت میشم 28 سال!

تو این مدت کی باید مراقب خانواده من باشه و اگر مشکلی براشون پیش بیاد ازشون مواظبت کنه نمیدونم امیدوارم برای خود کسانی که این قانون رو تصویب کردن این اتفاقات بیفته تا بفهمن .

حالا هم که برم سربازی...تا 28 سالگی که درگیرم! تازه اگر نخوام برای ارشد نخونم ! اگر بخوام واسه ارشد بخونم که میشه 30 سالگی

تا برم تو بازار کار و پولی بدست بیارم میشه 32 تا 33 سالگی..

حالا به کسانی که هیی میگن جوون باید زود ازدواج کنه .. بگید این جوان که میخواد زود ازدواج کنه !

... (633589) (moderator19)
 
حکیم (خط انقلاب سابق)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۶:۴۲:۵۹
در اینجا یک مسئله ای به وجود می آید. عموماً افرادی که نتوانسته اند تا سن مثلا 26 سالگی ازدواج کنند و احتمالا یک لیسانس فوق لیسانسی هم دارند. اینها چه گناهی کرده اند که نباید معاف شوند؟ اینها که بدبتختر هستند! و در اینجا بدبختی با بدبختی دیگر یعنی سربازی جمع می گردد. و این فرد به سن 28-29 سال می رسد در حالی که سربازی را تازه تمام کرده و باید مدت ها دنبال کار بگردد تا به سن 29-30 سال برسد. بعد از این که کار پیدا کرد باید مدتی کار کند تا پول اولیه لازم ازدواج را فراهم آورد. می شود 31 سال. بعد نامزد می شود. می شود 32 سال. حالا شما به من بگویید کلا یک آدم تحصیل کرده چه گناهی مرتکب شده است که سن ازدواجش در حد سی سال است؟ البته یک تحصیل کرده بدون "پدر پول دار". (633701) (moderator19)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۶:۵۸:۲۲
چرا سربازی داوطلبی نمیشود؟
هرکسی نخواست برود هزینه ای معادل خرچ يک سرباز را بدهد و هرکسی هم که رفت حقوق بگيرد دراین صورت جامعه به لحاظ رواني جامعه راحت تر است يعني هرفرد و خانواده اي دوگزینه دارد و هم بنوعی مشکل عدم درآمد و بیکاری درمجدوده اي حل شده
و نیز مشکل جعل اسناد در این چهارچوب موضوعیت خود را نخواهد داشت (633728) (moderator19)
 
عرفان
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۷:۰۱:۳۳
من خودم همین مشکل رو دارم. اما چاره کار این نیست.
باید سربازی به عنوان یک حرفه تخصصی در نظر گرفته بشه. با کادر حرفه ای و تخصصی. سربازها به سربازی میرند که چی کار کنند؟
به جای این همه حقوقی که به سربازهای میدند. این حقوق رو به افرادی که به صورت حرفه ای سرباز میشوند بدند.
در ضمن یک مشکل دیگه اینه که مثلا برای منی که 4 ساله که یک کار تخصصی میکنم یک وقفه 2 ساله نه تنها به زندگی خصوصی من ضربه میزنه بلکه به دانش و علمی که توی این چند مدت آموختم هم ضربه جدی میزنه به طوری که مسلما بعد از سربازی دوباره باید تا حدود یک سال خودم رو با شرایط روز بازار وفق بدم در صورتی که شاید توی انی 2 سال میتونستم خدمات خیلی بهتری به جامعه خودم ارائه بدم. (633734) (moderator19)
 
mHaghighat
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۷:۱۳:۱۶
سلام
من و خیلی از بچه های دکترا تا 30 سالگی باید درس بخونیم و خوب وقتی قرار باشه همه زندگیت بشه تحصیل، مجردی خسته کننده میشه (در واقع تحصیل در مقاطع بالا مثل کار میمونه). تازه بعدش باید بیفتی دنبال سربازی و کار و ...
واقعا بی انصافیه! مخصوصا وقتی جوونای کم سن و سال و بیکاری رو میبینی که با هزار و یک جور دلیل معافیت میگیرن!!! حالا ما نمیگیم ما بریم اونا نرن، همه برن فقط یکم کمتر. یک سالش بکنن از این معافیت های عجیب غریب هم ندن. بابا برید کشورای دیگه رو نگاه کنید ببینید سربازیشون چطوره!! ... (633754) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۱۸:۴۲:۳۱
سلام
آقا شیر مادرت حلالت باشه
دعا می کنم یکی از مسئولان این مطلب رو ( اونم به طور اتفاقی ) بخونه و بعدش دلش برای امثال ما بسوزه و کمکی بکنه
بابا ما بیچاره شدیم
الان توی دانشگاه درس می خونیم و حدودا 22 سال سن داریم . کارشناسی ارشد هم می خوایم شرکت کنیم . از دو سال پیش هم عاشق شدیم ولی با این اوضاع و سربازی و کار و ... جرعت نکردیم بریم جلو . تا تموم بدبختی هام رو ننوشتم مطلب و جمع کنیم . من که بعید می دونم این قضیه برای ما درست بشه ولی امیدوارم برای کودکان و نوزادانه در گهواره این مشکلات نباشه


یا علی (633861) (moderator19)
 
سعید
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۱۹:۵۵:۴۷
خوب عاشق نمیشدی... هزینع عشق و عاشقی شمارو باید ما بدیم...؟ (637117) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۰:۱۱:۳۶
یک راهکار در جایی خواندم: شروع مجدد خرید سربازی و ارائه‌ی هزینه‌های دریافت شده به سربازانی که به خدمت می‌آیند. هم حقوق بالاتر می‌رود و هم تسهیلات. (633930) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۱:۲۳:۱۵
آقا لطفا نظر من رو نشون بدهید

یک پیشنهاد : از هر کسی که نمی خواهد به سربازی برود 10 میلیون بگیرید با این پول می توانید به افرادی که سربازی می روند ماهی 500 هزار تومان به مدت 20 ماه بدهید اینجوری حق کسی هم ضایع نمیشه چون افرادی که سربازی میروند حقوق خوبی می گیرند .. (634000) (moderator19)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۰ ۲۱:۵۷:۲۰
شخصي بود كه نخبه بود و با معدل 17 از يكي از دانشگهاي معتبر فارغ التحصيل شده بود. فكر كنم رشته الكترونيك بود. اين شخص 21 ماه تمام خدمت كرد بدون اينكه از تخصصش استفاده اي بشه. فقط 8 صبح مي اومد پادگان و 2 بعدازظهر مي رفت. تنها كاري كه مي تونست بكنه اين بود كه كتابهاش رو مي آورد پادگان مي خوند تا يادش نره..
آخه اين خدمت سربازي براي اين افراد نخبه واقعا ضروريه؟ چرا طرحي و برنامه اي ندارند كه از اين افراد در جاهايي كه سازمانهاي دولتي و ... به تخصصشون احتياج دارند استفاده بشه تا بهره وري اون سازمانها هم بالا بره و هم يك تجربه اي بشه براي اين افراد. بهتره اين امريه ها رو زياد كنند. مثلا رشته هاي مورد نياز صنعت نفت رو تعداد امريه ها رو زياد كنند در رشته هاي مرتبط مثل مهندسي شيمي.. مهندسي مخازن نفت و... (634026) (moderator19)
 
سعید
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۱:۲۵:۱۲
من 24 سالم بود فوق لیسانس گرفتم... رفتم خدمت.. برگشتم.. الانم دانشجو دکتری هستم.. نمیگم سخت نیست.. اما مملکت که نمیشه بدون سرباز باشه... باید از بعضی چیزها زد... رسیدن به هر هدفی هزینه خودش رو داره...
همه چیزرو که نکیشه با هم خواست... (634215) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۳:۱۸:۰۹
با این طرح مخالفم چون با این کار در حق سربازهای مجرد اجحاف میشه چون ممکنه خیلی از افراد به دلایل مختلف نتونن ازدواج کنن که شاید سربازی یه مورد کم اهمیت تر در برابر اونها باشه مثل بی کاری یا مشلات اقتصادی و یا حتی مشکلات فرهنگی و .......... پاداش افراد متاهل باید با افزایش حقوق و مزایا داده بشه تا بتونن خانوادشونو تامین کنن ضمن اینکه کسی که ازدواج میکنه برای خودش میکنه نه برای امثال من مجرد. ممکنه یکی وضع مالی خوبی داشته باشه که از پس مخارج زندگیشم کاملا بر بیاد حالا اگه نره سربازی به جاش بره ازدواج کنه چون پولشو داره باید معاف بشه پس تکلیف قشر ضعیف جامعه چی میشه که همیشه هشتشون گرو نهشونه مطمئنا اگه فرد فقیری بهش بگن اگه ازدواج کنی حقوق و مزایای خوبی میگیری خوشحالتر میشه تا اینکه بهش بگن اگه ازدواج کنی و یه بار اقتصادی به دوشت اضافه کنی میتونی معاف بشی (634254) (moderator19)
 
احمد شایقی
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۷:۳۱:۰۲
سلام
من با وجود سن 56 سال سن واینکه خودم به مدت 30 ماه سربازی رفتم تنها
مشکل سر یازی نرفته ها را از نظر خودم به این شکل می توان حل کرد افراد متاهل یا بچه دار مثلان ده میلیون پول بدن واین پول به اونهایی که سر باز هستن بدن نه اینکه تو جیب دولت بره وحقوف وظیفه ها هم مثلن ماهی 500000 تومان بشه ببینید بعد از یک ماه اداره وظیفه عمومی عدم نیاز اعلام خواهد کرد البته در مورد پول وحقوق ویا مبا لغ بالا نیاز به کار شناسی بیشتر است (634306) (moderator19)
 
شفيعي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۷:۴۱:۰۹
باسمه تعالي.با سلام.به نظر من حذف سربازي به مصلحت كشور نيست.اگر جوان نياز به ازدواج داشته باشد بايد ازدواج كند.منع او هم صحيح نيست.ترتيبي اتخاذ شود كه به سربازان مخصوصا سربازان متاهل حقوق مكفي داده شود.مدت خدمت متناسب با نياز كشور و تعداد سربازان برنامه ريزي شود و هرچند وقت يكبار دوره هاي كوتاه مدت بازآموزي معين شود. (634313) (moderator19)
 
رضا
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۰۲:۲۵:۴۵
مطمئنا سربازی هم حذف نمیشه ! ولی مطمئنا بیکار موندن و ازدواج نکردن جوانان تحصیل کرده هم به صلاح نیست..

فعلا که فقط داره کباب میسوزه و بهتر بگم جزغاله شده (635778) (moderator22)
 
محسن
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۵ ۰۰:۰۳:۲۴
جناب شفیعی
میتونم از شما سوال کنم که اگر شما در یکی از کلان شهر های کشور زندگی کنید و دارای همسر و فقط یک فرزند باشید و قرار بر سربازی رفتن شما باشد ، حقوق مکفی که بتواند کفاف خرج زن و فرزند شمارا بدهد چه قدر است؟؟؟؟ آیا این مبلغ را دولت میتواند تامین کند؟؟؟ چرا فقط شعار گونه راهکارهای غیر عملی و ایده آل میدهید؟؟؟ این دوره های کوتاه مدت بازآموزی برای خیل عظیم سربازی رفته ها در کجا برگزار شود؟؟؟؟ چطور به اطلاع عزیزان مسن و متاهل سربازی رفته برسانیم که تشریف بیاورند بازآموزی؟؟؟؟ اگر نیامدند جریمه نقدی در انتظار آنهاست یا زندان؟؟؟ شاید هم کارت پایان خدمت آنها ابطال میگردد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (640003) (moderator22)
 
علی
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۹:۵۹:۴۸
مثلا یکی که 5 سال بیمه داره و درس و کار را با هم انجام داده و یک ساله ازدواج هم کرده باید بره سربازی که چی؟ زنشو کی اداره کنه ؟ (634471) (moderator19)
 
ارتين
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۱:۵۴:۰۲
فروش معافيت از سريازي براي افراد متاهل از همه راهها منطقي تر بنظر ميرسد
در اين دوره زمانه ازدواج واداره كردن امور خانواده از هزار بشين پاشو،بچب چب،راست راست قدم رو مشكل تر است. (634651) (moderator19)
 
احمد
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۲:۴۶:۱۲
سلام
از اقای توکلی خواهش میکنم تمام این نظرات را بعد از چاپ در اختیار نمایندگان مجلس بگذارند وتصمیم بگیرندمشکل مردم را حل کنید دست روی دست گذاشتن کار درستی نیست (634728) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۴:۰۴:۰۳
اقا کار پیش خودمون خرابه.و سیستم اموزشیمون.چه لزومی داره که کارشناسی ارشد ی که در هفته دو روز کلاسه داره و سه سال طولش میدن خوب بابا 28 واحد تو رو خدا چرا باید تو حداثقلا دو سه سال تموم بشه و در اوج جوانی گیر باشی نتونی بری سربازی حالا بیان .از طرفی دیگه این ظلمه بخدا ظلمه که یکی درس نخونه و بره عشق و حال و بیکاری و دیگری بره جون بکنه و سالها درس بخونه اووقت بگن حالا که خوندی دو سه ماه کم تر از اونی که بیکار بوده سربازی کن.سربازی هم در نظریاینا فقط اینه که بری رو پا وایسی .خوب طرح بدن مثلا بگن اقای دانشجو و یا دکتر شما برای سربازیت یه طرح بده یدر فلان موضوع یه کتاب بده و... (634863) (moderator22)
 
Ostad daneshga
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۴:۵۷:۳۶
به نظر من:

1. سربازی باید فقط در قالب امریه، طرح خدمت و موارد مشابه باشد. و افراد واجد شرایط حقوق و امتیازات خوب داده شود. فراموش نشود اگر سربازی نبود. بسیاری از روستاهای محروم از نعمت پزشک، معلم و ... بی بهره بودند.

2. یک نکته مهم را نیز در باید در نظر گرفت که سربازی مخصوصا برای یک جوان تحصیل کرده به طور متوسط 3 سال است! چون فرد بعد از اتمام سربازی باید در آزمون های استخدامی شرکت کند. که چون مدتی از تحصیل دور بوده شانس قبولی کمی دارد و باید دو سه بار با این شرایط کم اشتغال در ازمون ها شرکت کند.
و همچنین مدتی طول می کشد به سربازی اعزام شود!

3. باید برای دفاع از کشور، ارتش حرفه ای تشکیل داد. و آموزش سایر افراد جامعه در قالب در آموزش دفاعی باشد. حتی می توان یک ماه در تابستان را برای رزم انفرادی در دبیرستان گذاشت.

4. چون سربازی فقط برای آقایان است. این باعث فرصت نابرابر اشتغال برای پسران در مقایسه با دختران است. تا پسر از سربازی برگردد. خانم های ضعیفتر از او می توانند وارد بازار کار شوند! و این می تواند با عث کاهش ازدواج و مشکلات مربوط به ان شود.

5. سربازی باعث کاهش تخصص نیز می شود! چون فرد در سربازی بسیاری از اموزش های دوره تحصیلش را فراموش می کند و کلی زحمت و تلاش دوباره برای بدست اوردن آن ها لازم است.

6. علاوه بر این با شرایط مطلوبتر برای متاهلین به شدت موافق هستم. بهترین دفاع، دفاع از ناموس است.

ایمدوارم هر منتشر شود. (634958) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۶:۲۶:۳۷
اگر مانند بسیاری از کشور ها خدمت سربازی فقط شش ماه باشد اکثر مشمولین از انجام آن استقبال میکنند. ضمنا میتوان در این مدت شش ماه متاهلین را در محل زندگیشان به خدمت گماشت. (635102) (moderator22)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۷:۲۰:۰۵
اولا اینکه من با این نوشته کاملا موافقم .
دوما شما اگر به حرف تمام مسئولان طراز اول نگاه کنید می بینید دارن توصیه به ازدواج می کنن علی الخصوص دانشجویی !!! چرا ؟ برای اینکه ازدواج دانشجویی باعث میشه که فساد کمتر بشه به خودمون دروغ نگشم الان فساد جنسی در خیلی از دانشگاه زیاد شده. و راه مقابله با اونم همین ازدواج دانشجویی که مورد توصه رهبری هم هست حتی یه سکه هم از طرف دفتر رهبری به دانشجویان مزدوج می دن . ولی فکر بعدش نیستن که آقا این دو تا بد بخت (مثل خودم ) با این اوضاع بد اقتصادی چه جوری زندگی کنن .
در ثانی من با اصل سربازی مشکل دارم اقا مملکت سرباز می خواهد حقوق بده کجای دین ما گفتن سربازی اجباره؟؟؟؟؟؟ حتی پیامبر و امام علی مردم را مجبور به جنگ نکردن درسته جهاد واجبه ولی اجبار که نیست . مگه تلاش برای کسب روزی حلال بالاترین جهاد نیست.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ بیان سرباز ملی بگیرن استخدام کنن افراد رو فقط واسه سربازی. جنگ هم بشه همه میان خیالتون راحت (635182) (moderator22)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۹:۰۸:۲۰
یک راه بهتر اینه که اولا آموزشهای واقعی و ضروری رو برای سربازی قرار بدن. از کسی که میره سربازی نباید بیگاری کشید. آموزش مسائل اساسی نظامی هم 18 یا 24 ماه طول نمیکشه. میشه تو 3 یا 4 ماه هم انجام بشه. نون گرفتن برای خانه ی مافوق آموزش نظامی نیست. چایی بردن برای مهمونهای سرهنگ کار سرباز نیست. کار آبدارچی است.
سربازی رو هم در شهر خود سرباز قرار بدن و و حتی در اون دوره ی کوتاه هم حقوق کافی بدن که مشکل ازدواج هم نداشته باشه.
برای برخی مناطق که نیاز دارن مثل مرزها نیروی رسمی استخدام کنن.
الان ماهیت آموزش در دوره سربازی که لازم هم هست به ماهیت کار مجانی و بی خاصیت تبدیل شده. یا امریه که غیر نظامی است یا پروژه کارشناسی ارشد که باز هم غیر نظامی است. (635329) (moderator22)
 
اروین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۹:۲۸:۲۴
به امید روزی که مردان تحصیل کرده ی این سرزمین بتونن با خیال راحت بعد درس و دانشگاه ازدواج کنند باشد که این مقدمه ای برای حفظ پاکدامنی عده ی زیادی از این عزیزان باشد به نظر من تحصیل کرده ها از فرمانده کل قوا خواهش کنند در زمان صلح خدمت سربازی رو حداقل 1 سال کمتر کنند و رهبر عزیز مطمینا با این در خواست نخبگان کشور موافقت خواهند کرد چون ایشان انقدر دغدغه ی دین و عفت جوانان این مرز و بوم را دارند که در حد توان یاری کنند (635350) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۱۹:۴۴:۰۸
آخه حقوق سربازا تا کی پایمال میشه
من که با مدرک لیسانس سربازی رفته بودم هم به عنوان سرباز بخش قضایی مشغول به کار بودم و تمامی کارهای کادری ها رو " تایپ ، گرفتن صبحانه ، تمییز کردن محیط کار و ..." انجام میدادم و هم یک شب در میان پست برجک میدادم . ولی حقوقم 45 هزار تومان بود و حتی نصف خرج رفت و برگشت من به پادگان هم نمی شد.
(635377) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۰:۴۷:۴۶
فکر کنم یکی از مسوولین پسرش زن گرفته و سربازی نرفته!!! (635492) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۱:۰۴:۲۲
من مشمول بالای 30 سال هستم که بخاطر مشکلات زندگی نمیتوانم به سربازی بروم، ایا 10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی برای ما کافی نیست، چرا فکری به حال مشمولان بالای 30 که اکثرا متاهل هستند و درگیر مشکلات نمی کنید
مطمئنا صدای ما به رهبر گرامی نمی رسد ما با رهنمود ایشان ازدواج دانشجویی کردیم و هدیه آن را نیز بیت ایشان دریافت کردیم قصد ما فرار از خدمت نبود بلکه درگیر مشکلات زندگی شدن دیگر فرصتی برای رفتن به سربازی برای ما باقی نگذاشت مطمئنا اگر مام خامنه ای سوز دل ما را بشنوند تصمیم مناسبی برای من و امثال من اتخاذ خواهند نمود
به امید عنایت رهبر معظم (635514) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۲:۲۸:۲۲
در زمان تکنولوژی و موشک و لیزر و هزاران ادوات و وسائل . این طریق سربازی رفتن اشتباه است و بیگاری کشیدن افراد و وقت آنها را تلف کردن ! آنهم در زمان صلح بخصوص . باید تعلیمات کاربردی تسلیحات را در مدتی آموزشی کوتاه تعلیم دهند !!! و همه هم موظف باشند کارنامه ای داشته باشند . کنترل این همه جوان بسیار سخت ودشوار است . و گرفتاری ایجاد میکند . هزینه نگهداری آنها هم سر به فلک میکشد . تازه با این روش ها تبعیضاتی هم صورت میگیرد و حقی شاید . ادا نشود و بخصوص در مورد خارج مهاجرت کرده ها که وسیله ای شده تا بروند انور آبو بیایند با پول بخرند . وجعل و دلالی و پارتی بازی و انجام به امور ناصواب و اخلاقی و دروغ و حقه هم که کسانی برای نرفتن سبب میشوند . جای خود دارد ! مگر اول انقلاب که جنگ شد همین جوانها با داشتن کار و شغل هجوم به جبهه ها نیاوردند؟!! حالاهم اگر خدا نکند بشود اگگر شد . همان رقم خواهند زد !!! (635609) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۲:۳۴:۴۱
من الان دارم ارشد می خونم. اومدم ارشد که سربازی نرم اگه بشه دکترا هم می گیرم که باز دیرتر سربازی برم تا اون موقع هم یه چیزی میشه دیگه..... (635613) (moderator22)
 
pahlavan
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۳:۲۴:۳۱
سلام
باور کنید تا این تیترو دیدم سریع اومدم تو بحث نمیخوام بگم مشکله اساسی زندگیمه اما همیشه تا اسمه خدمت میاد یه ترس میاد سراغم تو سنه20سالگی در حالیکه دفترچمو گرفته بودم دادشم بر اثر سانحه ای فوت کرد منم به توصیه بدرم با خانمش ازدواج کردم و نتونستم به خدمت برم البته اینم بگم که داداشم یه بچه 2 ساله داشت. الانم خودمم صاحب 1 فرزند 4 سالم اصلا واسم ممکن نیست برم خدمت چون خیلی درگیر زندگیم جالبه تو این همه معافیتها جایی واسه من نیست خدا خودش میدونه از خدمت فرار نکردم شرایط اجازه رفتنو بهم نداد.کاش راهی واسه معافیتم بود (635662) (moderator22)
 
سامان
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۲۳:۴۹:۳۱
به نظر من یکی از تبعیض امیز ترین کار هایی که در این کشور انجام میشود بحث معافیت های سربازی است اگر اینجوری نیست یکی برا من ثابت کنه مثلا متولدین 1354 به بالا چه امتیازی بر دیگران دارند که معاف میشوند
یا کسی گه 3 برادر دارد اگر این تکه اخری که می خواه بگویم درد سر ساز است انرا حذف کنید ولی به نظر من عدهای در ستاد نیرو های مسلح نشسته اند و قوانینی وضع می کنند که فقط بنفع خودشان است من و امثال من چه گناهی کرده ایم که پدرمان به جبهه نرفته و باید جور بقیه رو بکشیم من افراد زیادی را میشناسم که فقط پشت جبهه بودن ولی بچه هاشان معاف شده اند (635683) (moderator22)
 
سامان
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۲۳:۵۰:۳۶
یه سوال
به نظر شما این همه حرف که زدیم چه فایده ای داره باور کنین هیچی. اونا کار خودشونو می کنن و اصلا براشون مهم نیست ما چه فکری می کنیم و چی می خواهیم انچه البته به جایی نرسد فر یاد است (637464) (moderator22)
 
پدر یک مشمول خارج ازکشور
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۰۷:۱۵:۳۶
سلام
بسیاری از مشمولین خارج ازکشوربخاطر اعتقادات مذهبی ودوری ازگناه درکناردرس خواندن ازدواج هم کرده اند و گاها بچه دار هم شده اندوحالا با تمام شدن درس درمقاطع کارشناسی ارشد ویادکترا بخاطر سربازی امکان آمدن به ایران راندارند وقانون غیرمنطقی خرید سربازی خروج ازکشوربه شرط قبل
از25/12/82 کارساز نیست پس این گونه مشمولین نمی توانند برگردند وبا این مشگلات اقتصادی وبارمالی خیلی زیاد و مشگلات خیلی زیادگرفتن ویزاو رفت وامددیدار هم به راحتی امکان ندارد و معا فیت تک فرزندی هم که حذف شد حالا این ها فرزندان وسرمایه های با ارزش این مملکت هستند که راه برای برگشتنشان بسته است...واقعا چه باید کرد؟ای کاش مسولین محترم این نظرات مردمی را می خواندند ویک کمی فکر می کردند و خودرا جای ما می گذاشتند.............غم برادررا برادر مرده می داند و...بس........................................ازطرف یک پدر مشمو ل خارج از کشورکه چشم براه دیدن فرزندش است (635824) (moderator22)
 
بهمن
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۰۹:۰۷:۴۲
خوب حالا یک سری که ازدواج کردن و بچه دار هم شدن و می بایست خرج و مخارج زندگی شون رو با یکسری مشکلات در بیارن اون هایی که به سربازی رفتند کارت پایان خدمت دوره ضرورت گرفتند پس میتونن به همچنین معافیت هایی کارت موقت یا مشروط بدهند تا در زمان نیاز از آن ها استفاده کنند. (635936) (moderator22)
 
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۱۰:۳۹:۴۷
من فوق لیسانس پلیمر از دانشگاه تهران هستم. سال 86 فارغ التحصیل شدم. سال 87 ازدواج کردم و متاهلم. یک دختر بچه 18 ماهه هم دارم.
مادرم هم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی می باشد
یک ثبت اختراع داخلی هم دارم
تنها تحصیل کرده خانواده هم من هستم
4 تا برادار دارم که اولی با قانون کفالت معاف شد ولی آن زمان فقط کفالت خواهر و برادرهای کوچکتر را گرفت و کفالت مادرم رو نگرفت
دومی رفت خدمت سربازی
سومی با قانون برادر در حین خدمت معاف شد
من که چهارمی هستم شرایطم اینه و نتونستم برم خدمت.
پنجمی هم معافیت پزشکی گرفت.

ایا امکان داره که من بتونم از این قانون جدبد که برای مادران تحت پوشش در نظر گرفته شده استفاده کنم؟ یا از طریق نخبگی اقدام کنم و به صورت پروژه ای خدمت سربازی را انجام بدم؟
لطفا اگه کسی راهی به ذهنش می رسه منو راهنمایی کنه. (636092) (moderator22)
 
امیر محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۱۳:۴۶:۱۷
سن سربازی مثل خیلی از کشورای دنیا باید نهایتا 27 سالگی بشه

تازه اونم برای کسانی که خودشون دوست دارن برن و خدمت کنن

هیچ چیز در اسلام اجبار نیست

حتی در پذیرش خود اسلام هم اجباری وجود نداره چه رسد به خدمت نظام

وظیفه (636428) (moderator22)
 
مجید
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۱۴:۴۹:۰۹
به نظر من کلا قانون سربازی اجباری نه اسلامی است ونه در دنیای کنونی جایی دارد این سربازان اجباری به هیچ درد ملک ومیهن نمی خورند زیرا تنها و تنها در سربازی کار نکردن و پیچاندن را یاد می گیرند.
سرباز حرفه ای بهترین راه تامین امنیت کشور است و گرفتن پول از کسانی که نمی خواهند به سربازی بروند و دادن این پول به سربازان.
مثلا تصور کنید به کسانی که با مدرک دیپلم یا لیسانس یا فوق لیسانس یا... که به خدمت نظام می روند برابر قانون خدمات کشوری با توجه به مدرک تحصیلی حقوق تعیین شود و استخدام پنج ساله درآیند و حقوق این افراد از طریق پولی که دیگران که نمی خواهند خدمت کنند تامین شود. ضمن اینکه در این صورت مشکلی بابت اینکه اختلاف طبقاتی در جامعه هست به وجود نمی اید زیرا کسی که خدمت می رود برابر بر قانون کار یا خدمات کشوری یا حتی توانایی های فردی حقوق دریافت می کند.
باور کنید بسیاری از مشکلات حل می شود.
سربازی اجباری نه در زمان رضا شاه توانست از کشور دفاع کند و نه در زمان جنگ ایران و عراق .
حیف دولت جمهوری اسلامی است که اینهمه جوانان ناراضی داشته باشد بخاطر یک قانون عقب مانده مال 100 سال پیش. (636558) (moderator22)
 
علی شاهمردی
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۱۵:۴۳:۵۷
اینجا همون عقده ی قدیمی ایرانی ها خودش رو کامل داره نشون میده، "چیزی که برای من نیست و یا نبوده، نباید برای دیگری باشه!"

هموطن عزیزی که به خدمت سربازی رفتی، چه مجرد و چه متاهل، و حالا وقتی فقط یک مقاله زده شده در این رابطه میای موضع می گیری که "نه! سربازی باید برای همه اجباری باشه، پس تکلیف ماهایی که رفتیم چی؟" راحت بهتون بگم، همین تفکر امثال شما هست که باعث میشه ایران هیچ وقت پیشرفت نکنه! یکم رشد عقلی پیدا کنید شما رو به خدا! از این جمله ی "آنچه برای من نیست برای دیگران هم نباشد" بگزرید.

در دنیا فقط 14 کشور هستند که نظام خدمت اجباری را دارند، که تازه ایران جزو تک کشورهایی است که مدت 17-18 ماه از زندگی یک فرد را برای بیگاری و ندادن حقوق تلف می کند!
شمایی که رفتید سربازی و عمرتون تلف شد، انسان باشید و برای دیگران نخواهید، دعا کنید بلایی که سر شما آمد سر دیگر جوانان این مملکت نرود! دعا کنید این آقایان سر عقل بیایند!
دوستانی که می گویند برای جنگ لازم است! اولا چرا جنگ؟؟ ثانیا بیش از 150 کشور دنیا خدمت سربازی ندارند، من جمله آمریکا (به عنوان یکی از قویترین ارتش های دنیا) پس یعنی اینها در جنگ شکست می خورند؟ چطور آمریکا اینهمه در نقاط دنیا نیرو دارد؟
اگر برای آمادگی جنگی می گویید، خوب راه اول: ارتش حرفه ای (بحثی که سالها در بین سیاسیون بوده). راه دوم: خدمت اجباری 3ماهه برای آموزش تکنیک ها (همون آش خوری الان). راه سوم: آموزشی دوره ای، مثلا یک هفته در سال سوم دبیرستان، یک هفته در 20 سالگی، یک هفته در 22 سالگی و اینگونه. چرا نزدیک به دو سال از وقت جوان ایرانی تلف شود.

هموطن، رشد کن، و آنچه بر خود رفته رو برای دیگری نخواه. دم همه ی ایرانی های عزیز گرم.


سربازی کلا باید از نظام ایران حذف بشه. گرچه وقتی دلار 1900 تومان هست، نیروی کار رایگان رو عمرا از دست بدهند آقایان! (636662) (moderator22)
 
آرش
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۱۷:۲۸:۲۲
درود بر همه

به نظر بنده مقوله سربازی از جهات گوناگون قابل بررسی است. که البته مهمترین بخش آن شفاف ساختن ایرادات وارد بر وضعیت فعلی آن است.

1- در پاسخ به مسئولانی که سربازی را امری مقدس و واجب می دانند باید گفت که سخن ایشان در صورت وجود تهدید و یا جنگ درست است اما در زمان صلح آیا نمی توان از جوانان متخصص و غیر متخصص در بخشی دیگر از بدنه اجتماعی و اقتصادی استفاده بهتری کرد؟
چنانچه جنگ و تهدیدی هم رخ دهد که تکلیف بر همه روشن است.
پس به نظر من تکیه و اصرار بر تقدس و اجبار سربازی بویژه در زمان صلح امری پرسش بر انگیز است.
2- از سوئی دیگر دوستانی که موافق قانون فعلی هستند از خود بپرسند که آیا واقعا در مدت زمان خدمت سربازی کاری در جهت منافع ملی و میهنی انجام می گیرد که نبودن این قانون بتواند خللی به این منافع وارد کند، یا اینکه تنها نتیجه این مدت، بطالت و بیهودگی نیروی جوان آن هم
در بارورترین و مفید ترین دوران زندگی اش است؟
3- به نظر دوستان موافق، آیا می توان گفت در جهان فعلی که تخصص در هر کاری حرف اول را می زند، آیا حتی نخستین هدف سربازی یعنی تربیت نیروی متخصص در رزم برای دفاع از میهن، واقعا حاصل می گردد؟ به بیانی دیگر آیا در یک میدان نبرد واقعی،سربازان تربیت
شده در شرایط فعلی نیروهای مسلح ایران چه از لحاظ علم رزم، چه از بعد عملی و چه از لحاظ قوای بدنی توانائی مقابله با سربازان حرفه ای سایر کشورها را دارا می باشند؟ مسلما خیر.
4- از سوی دیگر با فرض بر اینکه آموزش های علمی، عملی و رزمی نیروهای مسلح ایران در تمام طول مدت سربازی کامل و جامع باشد، آیا تضمینی برای ماندگاری این آموزش ها در دوران پس از خدمت افراد وجود دارد؟ یعنی چنانچه جنگی رخ دهد آیا سربازانی که در 2، 5،
10 یا 15 سال پیش این آموزشها را دیده اند، توانائی استفاده و ارائه آنها را در میدان های جنگ دارند. مسلما خیر. سربازان جدید هم که در آن زمان تازه در حال طی دوران آموزش می باشند و بهره وری در میدان جنگ نخواهند داشت.
تازه به فرض دارا بودن این توانائی ها آیا این افراد حاضر به ترک زندگی خود در سنین بالا برای جنگ هستند؟ تازه اگر هم آنها حاضر به اینکار باشند آیا این عمل منطقی بوده و خالی از تبعات و پیامدهای مخرب اجتماعی که گاها بسیار بزرگتر و مخرب تر از خود جنگ هستند، خواهد
بود؟
5- آیا خارج کردن افراد ذکور کشور از چرخه تولید مملکت آنهم در پر بازده ترین سالهای عمر این افراد و ابطال کردن وقت آنها با انجام کارهائی بیهوده، کاری به صلاح کشور است؟
از سوئی دیگر، حتی در خصوص مشمولین غائبی که حالا با داشتن سنین بالای 30 سال هر کدام دارای شغل و حرفه ای در کشور بوده و سازنده ی بخشهائی از پیکره اقتصادی و اجتماعی کشور هستند، و حتی برخی از آنها با داشتن کسب و کارهای موفق عامل اشتغالزائی و حرکت
اقتصادی اجتماع می باشند، جدا کردن آنها از این جریان و اجبار ایشان به صرف وقت در خدمت سربازی، حتی به فرض مفید بودن سربازی، آیا فایده ای بیشتر از اشتغال ایشان به حرفه اصلی خود برای جامعه خواهد داشت؟
در مورد مشمولین متاهل هم که دیگر موضوع کاملا روشن است که هیچ تعریفی از سود و ارزش نمی تواند با سود و ارزش وجود یک همسر و یک پدر بر بالای سر زن و فرزند خویش برابری نماید.
و ده ها دلیل دیگر که می تواند بر غیر کارشناسی بودن و غیر مفید بودن شرایط فعلی خدمت نظام وظیفه، حداقل در شرایط فعلی کشور مهر تایید بزند.

6- و سخنی با شما مسئولان گرامی:
- آیا بهترین پاسخ به تمامی این پرسش ها و مشکلات فعلی جامعه بوجود آوردن یک ارتش حرفه ای همانند سایر کشورهای پیشرفته جهان نیست؟
- آیا منحرف کردن نیروی حیات بخش جوانان از جلگه های سر سبز اقتصادی و اجتماعی به شوره زارهای بطالت و سردرگمی واقعا کاری میهن پرستانه و مسئولانه است؟
- آیا شما در سایر بخشهای زندگی جوانان این مرز و بوم مانند: اشتغال، ازدواج، رفاه و ... با همان قاطعیت و دلسوزی که در مورد خدمت نظام وظیفه افراد ذکور مملکت دارید، عمل می کنید؟ آیا فکر نمی کنید در وضعیت فعلی جامعه آنقدر سمن برای دلسوزی ها و میهن
پرستی های شما وجود دارد که اگر وقت بدانها بدهید دیگر زمانی برای یاسمن باقی نمی ماند و این قضیه مرد سازی شما در دوران سربازی دیگر در اولویت ها و اول صف جانفشانی ها و مسئولیت های شما در خصوص جوانان این کشور قرار نخواهد گرفت؟
- آیا ایستادگی و عدم تغییر و انعطاف در برابر تحولات جهان تنها راه اثبات خود است؟ آیا پاسخ نگفتن به خواست و پرسشهای بخشی از اجتماع تنها راه به رخ کشیدن وجود خود است؟
- آیا پاسخ ندادن به این پرسش ها از سوی مسئولین عملی میهنی است؟ و یا سعی در ندیدن این مشکلات و سکوت در برابر آنها تنها راه حل است؟ (636903) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۳ ۱۱:۵۵:۴۵
احسنت واقعا از خود مقاله بهتر بود این نظر (637959) (moderator22)
 
سیاوش
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۲۰:۵۱:۳۵
با سلام
به نظر من خدمت با وجود به اصطلاح مقدس بودن ظالمانه ترین قانون است که به جوانان ایرانی تحمیل شده است.
همانطور که میدانید در بین کشورهای دنیا تعداد انگشت شماری خدمت اجباری دارند و اکثرا به اندازه مکفی حقوق می دهند .
سالهاست که در کشور های پیشرفته خدمت سربازی اجباری کنار گذاشته شده و افراد نظامی استخدام می شوند و حقوق چشمگیری نسبت به باقی مشاغل دارند.
متاسفانه ما همیشه عقب هستیم
ضمنا اگر معافیت ها در زمان سلح می تواند باشد پس لزوما شدنی است. (637219) (moderator22)
 
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۳ ۱۱:۵۵:۱۶
اول ازهمه تشکر میکنم که به مقوله سربازی توجهی نشون دادین
دوم خواهش میکنم از مسئولین که طبق روال 80 سال گذشته قانون نظام وظیفه فکری به حال مشمولین غایب سی سال به بالا بکنن که دیگه واقعا توان خدمت رفتن رو ندارن و محرومیتهای زیادی رو هم متحمل شدن در طی 11 سال گذشته
سوم هم :
از دوستانی که با کینه صحبت میکنن خواهش میکنم این کینه و عداوت رو کنار بزارن برادران عزیز من که خدمت رفتین و سختی کشیدین چرا باید آروز کنین که بقیه جوونا هم خدمت برن و اذیت بشن این حرفتون مثه اینه که من مریض بشم بعد بگم ایشاالله همه مریض بشن تا حالشون گرفته شه .
دوستان خوبم در دوران جوانی من در دانشگاه پوشیدن شلوار لی ممنوع بود پس باید بگم بیخود شماها الان آزادین هر تیپی بزنین به خدا درست نیست که بد هم دیگه رو بخوایم اینطوری خدا هی برامون بد میاره
بیاین و از این تفکر دست بردارین و همیشه دعا کنین اگه مشکل و سختی داشتین برای کسی این مشکل و سختی وجود نداشته باشه اونوقت ببینین که چقدر روال زندگی شما عوض میشه
به هر حال امیدوارم یا این قوانین سختگیرانه و یادگار رضا خان حذف بشه یا حداقل مسئواین از واژه مقدس برای این دوران زجر آور و بیهوده استفاده نکنند و از نام اجباری بهره بگیرن.
التماس دعا (637958) (moderator22)
 
خواننده
۱۳۹۰-۱۱-۱۴ ۰۹:۴۰:۵۶
سلام
یکی از کسائلی که در کشور در خصوص خدمت سربازی باید در نظر گرفته شود مسائل گذشته و حال و البته نباید برای هر دو یک مسخه پیچیده شود.
برای کسانی که می خواهند سربازی بروند یک سیتسن نیاز است از طرفی کسانی هستند که با سنی حدود دو برابر سن تکلیف سربازی و با یک یا چند فرزتد به خدمت نرفته اند.
کسی که بیش از 36 سال سن دارد و یا بیشتر دیگر با داشتن آن سن و روحیه نه توان جسمی و نه توان روحی برای اعزام به خدمت دارد باید برای این دسته از افراد که به هر دلیلی اشتباه کرده اند و به خدمت نرفته اند کاری شود.
نظام باید خود وارد شود و تگذارد فضا برای سوء استفاده دیگر افراد سودجو فراهم شود در واقع باید شرایطی را فراهم کنیم که افراد در بیرون از چتر قانون و نظام به دنبال راهی برای حل مشکلشان نباشند.
موفق باشید (639162) (moderator22)
 
پرهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۴ ۲۱:۰۷:۳۸
با توجه به اینکه مساله سربازی در جامعه ما یک معضل محسوب میشه.نتیجه این پیشنهاد اینه که سریع مشمولین ازدواج میکنن و بچه دار میشن. در اینصورت با تشکیل خانواده ایکه هدف شارع مقدس بوده فاصله گرفتیم. یک دختر جوان و یک نوزاد سپر بلای سربازی می شود.سربازی برای جوانان یک تکلیف اجتماعی است.میشه اونرو با یک تکلیف اجتماعی سودمند جایگزین کرد.نه با یک موضوع خصوصی که بنا به روحیات و احساسات انسانها متفاوته (639829) (moderator22)
 
محسن
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۴ ۲۳:۵۷:۰۴
بعد از چند روز که این مقاله روی سایت درج شده و مردم نظراتشون رو دادن و همچنین تعداد زیادی هم به این نظرات گوناگون مردمی رای دادن خیلی مشخصه که نظر عمومی جامعه در این باره چی هست. و با توجه به این که هرگونه تغییر در قانون فعلی نظام وظیفه باید به تائید فرمانده کل قوا برسه من از مسئولین محترم این سایت خواهش میکنم چکیده ای از این نظرات رو به نحوی به دفتر بیت حضرت آقا انعکاس بدن تا تدبیری در خصوص این امر مهم اندیشیده بشه.
یا حق (639991) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۱۷ ۱۰:۴۷:۳۱
سربازی اجباری مال عهد بوق و کشورهای عقب مانده است. سربازی باید حرفه ای شود (644068) (moderator22)
 
کاوه
۱۳۹۰-۱۱-۱۷ ۱۲:۱۶:۳۸
بهترین راه حل مشکل سربازی برای همه سربازها به نظر من این است :

فروش خدمت سربازی با یک قیمت مناسب کارشناسی شده و توزیع درامد حاصل از فروش بین سربازان مشمول یا به عبارت دیگر افزایش حقوق سرباز کم در امد با استفاده از فروش خدمت سرباز پردرامد.

فکر نکنم هیچ کس از افرادی که به سربازی می روند یا قرار است بروند با این مساله مشکلی داشته باشند. (644285) (moderator22)
 
مهدی
۱۳۹۰-۱۱-۱۷ ۱۳:۲۴:۴۱
کی دلش برای جون ها سوخته .این هم یه برنامه از پیش طراحی شده است که این جوان ها رو 2 سال الاف کنند. مگه فکر و جوونی ما ارزشی داره .هر روز هم میشین یه فکر جدید یه سناریو مسخره برای خدمت می ریزن که سر امسال ما که توبختی داریم دست و پا می زنیم رو گرم کنند.بچه های آقا زاده ها کدومشون رفتن خدمت ، بچه پول دارها کدومشون رفتن خدمت ، و ......
جوانی کجایی که به هدر رفتی و کسی نگفت چرا .... (644382) (moderator22)
 
کمال
۱۳۹۰-۱۱-۱۷ ۱۸:۱۷:۴۰
خدا خیرتان دهد خواهشمند است فکری در این باره بیاندیشید .
من هم همین مشکل را دارم که با وجود دو فرزند و هزینه های بالای زندگی امکان رفتن سربازی وجود ندارد. (644909) (moderator19)
 
پ.م
۱۳۹۱-۰۳-۳۱ ۱۷:۱۴:۱۱
سلام جوانی که ازدواج کرده.مستجر هست.قسط داره.خرج خونه داره چه جوری بره سربازی یکی به من بگه؟ (847812) (moderator19)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۷ ۰۰:۰۷:۲۹
من وقتی که با شوهرم ازدواج کرده بودم به من نگفته بود که سربازی نرفته.شوهرم اکنون سی سال سن دارد وتازه فهمیدم که به سربازی نرفته وشرایط معافیت را هم ندارد وخانواده‌ام نمی‌دانند که سربازی نرفته ونمی‌خواهم بدانند.آیاسزاوار است من به خاطر این مشکل از شوهرم طلاق بگیرم؟ (1324154) (alef-9)
 
سارا
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۱:۰۱:۴۵
سلام به جای معافیت های مسخره پزشکی و چمیدونم چند برادری وپارتی و...
فکر ما متاهلین باشید که سربازی تو زندگیمون شده یه دغدغه ی بزرگ و عقب افتادن از همه چی... (1865438) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۴ ۲۱:۰۶:۲۹
سرباز 37 ساله اخر سال 95 بر می گردم 39 ساله چون سال 78 سر خرید خدمت انصراف لیسانس دادم که بی خبر ملغی شد الان زنم بی نفقه متارکه و دادخواست طلاق . خودم برم پادگان . . . . . . (2511384) (alef-10)
 
بی نام
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۱۶:۴۵:۳۳
من الان سربازم و متاهل محل خدمتم شهر خودمه اما هفته ای دوشب میرم خونه،اینم هربار سه چهارساعت،ظلم بیشتراز این؟؟؟بخدا کم اوردم،خرج دارم و اینجا هم مثل زندان میمونه،کاش حداقل غذتی خوبی بهمون میدادن،اگه هفته ای یروز هم مرخصی میدادن میرفتم کارمیکرذم باز خوبخوب بود اما عدالت کجا بود،.... (3927676) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.