نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 262796
مصادره کنار خیابان با صندلی شکسته
بخش تعاملی الف - محمود صباغی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰
مدت هاست سخن از ترافیک و راه بندانهای طولانی و کشدار، دیگرموضوعیتی ندارد تا بشود با تجزیه و تحلیل زوایای پیدا و پنهان، امید ره یافتی برای برون رفت از این معضل پیچیده شهری متصور بود. اتخاذ سیاستهای کارشناسی نشده در کنارسرازیر شدن سیل هزاران خودرو نو، بدون از رده خارج شدن حتی یک اتوموبیل مستهلک شده ( بر اساس یک برنامه منسجم و طولانی مدت و البته کارشناسی شده )، نه تنها روزبروز گره ای بر این معضل پیچیده شهر تهران می افزاید بلکه پیامدهای عجیب و غریب نیز بدنبال میاورد که یکی از انها سخن اصلی این نوشتار است.

پس از آنکه تراکم خودرو در خیابانها و توقفگاه های کنار خیابان به مرحله انفجار رسید، این روزها دیگربه "مصادره" کناره خیابانهائی که موقعیت توقف اتوموبیل دارند منجرشده است. خیابان هائی که متعلق به تمامی شهروندان بوده و شهرداری نیز بنا به ضرورت و براساس مقررات و بمنظور تقسیم امکانات و جلوگیری از توقفهای طولانی مدّت شخصی اقدام به نصب "پارکومتـــر" نموده و آنجائی که ضرورتی احساس نشده نیز بصورت رایگان و با نصب تابلو "توقف ممنوع" امکان توقف چند دقیقه ای برای همگان فراهم شده است .( بگذریم از اینکه بطور کلی مدتهاست تابلوهای راهنمائی و رانندگی کارکرد اصلی خود را از دست داده و فاقد ضمانت اجرائی مستحکم و معتبر است ) امّا اگر در این روزها کسی در گوشه و کنار شهرتهران نیاز به یک توقف چند دقیقه ای داشته باشد، با مناظری روبرو میشود که حتی با روال دوران رواج زورگوئی و لات بازی نیز سازگاری ندارد.

در فواصل کوتاه بین اتوموبیل هائی که اغلب متعلق به صاحبان مشاغل و فروشگاه های حاشیه خیابان هاست و کنار خیابان واقع در روبروی محل کسب را ملک طلق شخصی میپندارند، وسایلی از قبیل: صندلی شکسته، جعبه میوه، پیت حلبی، کارتن خالی، سطل زباله و ... قرار داده و از داخل مغازه بدقت آنها را زیر نظر دارند. دقیقآ انگار که سند مالکیت ششدانگ پارکینگ عمومی کنار خیابان را بنام خود و برای اتوموبیل مشتریان خود – که اصلآمعلوم نیست بیاید و اگر هم بیاید چه زمانی از راه برسد – صادر کرده اند.اگر کسی حوصله داشته باشد و بخواهد علیرغم این موانع اقدام به پارک اتوموبیل خود کند، چنان از داخل محل کار خود خیز برمی دارند و طلبکارانه و با لحنی "لمپنیسـم" و با کلماتی ماننــد " مگــه نم بینی اینا رو اینجا گو اوشتم ؟" ( مگــه نمیبینی این هـا را اینجا گذاشته ام؟) و یا "قراره واسم بار بیاد" و ...از شما میخواهند که "فوری" آنجا را ترک کنید که اعصاب فولاد میخواهد تا بتوانی با آرامش بگوئی: کنارخیابان ملک شخصی هیچکس نیست و همگان میتوانند از آن استفاده کنند. احتیاجی نیست که بگوئیم اینروزها دیگرکسی حال و حوصله این قبیل کشمکش ها را ندارد.صفحات حوادث روزنامه ها مملو از چنین درگیریها ست که به چه پایان تلخـــی هم منجــر شده است.

مقایسه این مالکیت های کاذب شهری که با مصادره جنگل ها و مراتع هیچ تفاوت ماهوی ندارد وهر دو جزو منابع و حقوق ملی بحساب میآیند قیاسی مع الفارق نیست. با این تفاوت که درآنجا بعضآ – تاکید میکنم بعضآ - با واکنش تند نهادهای نظارتی و قضائی روبرو وبه جبران خسارت و پرداخت جرائم محکوم میشوند. اما در اینجا که عده ای در روز روشن، در قلب پایتخت و دربرابر دیدگان شهروندان چنین بی پروا و طلبکارانه با تخته پاره و پیت حلبی و جعبه شکسته میوه .... مالکیت کنار خیابان را به تصرف در آورده و حق طبیعی و قانونی شهروندان را نادیده میگیرند، هیچ واکنشی صورت نمی گیرد.



اینهم از آن نوبرانه هائی است که اگر در برخورد با آن واکنش مناسبی صورت نگیرد دیر نخواهد بود که تملک کنار خیابان هم به معضلی بدل شده و شغل نان و آب داری شود برای دلالانی که برای کره گرفتن از آب در گوشه گوشه این شهر کمین کرده اند. مثلآ با تعیین حدود کردن(!؟)، ارزش و بهائی برای آن تعیین کنند و خرید و فروشی هم در آن روال عادی بخود بگیرد. طنز تلخ نهفته در این سخن باید که تلنگری باشد بر اذهان مدیران دستگاه یا دستگاههای مسئولی که این اقدامات را شاهدند و نسبت به نوعی هرج و مرج طلبی مستتر در آن بی تفاوتند و باید کاری کنند و نمیکنند. طنز تلخی که نمونه های متعددی در کشور ما دارد.

مانند شغل عده ای که این روزها در مبادی ورود به منطقه طرح ترافیک، با دریافت حق الزحمه (!) و راه رفتن از برابر پلاک خودرو و ایجاد مانع برای تصویر برداری بوسیله دوربینهای سازمان ترافیک، امکان ثبت خلاف ورود به منطقه طرح را مانع میشوند. شاید تا همین یکی دو سال قبل پیش بینی چنین شغلی، نه شکل گیری یک ناهنجاری اجتماعی، بلکه یک شوخی و سخنی طنز تلقی میشد. اما امروز همان شوخی به یک شغل نه چندان نان و آبدار ولی بی دردسربدل شده که بعید میدانم دیگربشود مقابله ای با آن کرد.

نوبرانه مصادره کنار خیابان و سلب حق توقف خودروهای شهروندان بوسیله پیت حلبی، تخته شکسته، کارتن خالی و نیز پارک یکی، دو موتورسیکلت بصورتی که عملآ امکان توقف دو اتوموبیل را ناممکن میسازد،معضلی است که با ماهیت غیر اخلاقی و ترویج "فرهنگ لمپنیسم" - صرفنظر از اینکه رانندگانی را که حال و حوصله کشمکش و احقاق حق خود را ندارند، خواسته یا نا خواسته به توقف دوبلــه و گاه سوبلـه (؟) وادار میکند - سنگینتر شدن تـرافیک شهری را مــوجب می شود.



امــا مهمتـرین بخش آن، خروج از محدوده فردی و شکستن حریم اجتماعی و تضییع حقوق شهروندی، با ابتدائی ترین ابزار و واهی ترین بهانه، تحت هیچ شرائطی قابل توجیه نیست و میتواند در محدوده مسئولیت نهادهای مختلفی مانند، پلیس راهور، شهرداری تهران، سازمان ترافیک و اگر اغراق نباشد، دادستانی تهران نیز قرار داشته باشد. به این ترتیب انتظار میرود قبل از اینکه این حرکات نامعقول نهادینه شده و نادیده انگاشتن حقوق مسلّم اجتماعی، امری بدیهی و به معضلی لاینحل بدل شود، شاهد واکنش مناسب دستگاه های ذیربط و جمع کردن بساط متجاوزین به حقوق دیگران باشیم.
 
کلمات کلیدی : محمود صباغی
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۱۳:۲۵:۲۷
خود پلیس راهور و شهرداری قانون شکنی می کنن دیگه از کسبه چه انتظاری دارید (2729397) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۱۵:۰۱:۵۳
من یک بار که با چنین مشکلی مواجه شدم چون کار واجبی داشتم با مغازه دار مشاجره کردم و تهدیدش کردم اگر خط روی ماشینم بیوفته ...

بعد رفتم پیش پلیسی که در همان نزدیکی بود.
ایشان گفت : آقا چه انتظاری از من داری وقتی از من حمایتی صورت نمی گیرد؟ من چند بار تذکر داده ام و مرا تهدید کرده اند که اگر به پروپای ما بپیچی بلا سرت می آوریم، من هم گزارش کردم اما هیچ کس حمایتی از من نمی کند. من یک سربازم و چند وقت اینجام، انتظار داری خودم را به کشتن بدهم ؟

از جوابش قانع شدم و رفتم. واقعیت این است که وقتی پلیس محترم به جای برقراری امنیت و نظم به دنبال اجرای نمایش و تبلیغات الکی است، بهتر از این نمی شود.

در این مملکت شما یا باید یک مقام ارشد و با نفوذ باشی، یا از اقوام نزدیک یک مقام ارشد باشی و یا خودت آنقدر پول داشته باشی که 2تا غول بیابانی را استخدام کنی تا در موارد لازم نقش محافظ شخصی یا سرباز تحت امر شما را ایفا کنند.

بعضی چیزها آنقدر واضح است که آدم فقط فکر می کند "نمی خواهند" با آن مقابله کنند، وگرنه تخلف مثل روز روشن است

تازه چه کسی قرار است قانون را اجرا کند؟ کسی که خودش قانون را می شکند؟

برای تغییر در این مملکت نیاز نیست معجزه ای رخ دهد، ما بدیهیات را هم انجام نمی دهیم. (2729661) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۱۵:۰۳:۰۱
البته باید به یک نکته دقت شود. ما یک ملک داریم، یک حریم ملک داریم. کسی جلوی پارکینگ منزل شما نمیتواند پارک کند. خب آنجا هم عمومی است و ملک شما نیست. اما حریم ملک شما که هست. کسی اونجا پارک کنه شما نمیتونید از پارکینک(ملک خود) استفاده کنید. لذا یک شما نسبت به فضای عمومی مقابل پارکینگ منزل خود یک اولویت و حق دارید.
اگر پارک کردن در جلوی یک مغازه باعث اختلال اینچنینی بشه خب اون مغازه دار اولویت داره. و بهتره با گسترش پارکینگ عمومی این مشکلات حل بشه. مشکل راننده هم باید حل بشه خب. و بهترین راه پارکینگ عمومیه. (2729668) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۱۷:۲۲:۳۴
امید جان در مقابل درب پرکینگ شما حق عبور داری وکسی نباید مانع استفاده از این حق شور مثل جلوی پل های وروردی کوچه هاست ام محدوده محل کسب فقط درون مغازه است وبه هیچ وجه حقی مازاد بر آن وجود ندارد (2729917) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۰۸:۲۹:۰۵
من با امید موافقم. گسترش پارکینگ های طبقاتی باید در اولویت باشد. اون مغازه دار کارش تودوزی ماشینه، ماشین رو که نمیتونه بیاره تو مغازه. (2730804) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۰۹:۳۷:۵۵
در کشورهای پیشرفته و قانون مند تمام کسبه بخاطر نوع کسب و کارشان که به پارکینگ احتیاج هست موظف به تامیین فضایی کافی برای پارک اتومبیل مشتریانشان هستن اگر تامیین نکنند حق بهره برداری و افتتاح محل کسب را ندارن اما در کشورهای اقماری و جهان سوم کاسبان محترم فقط به فکر سود بیشتر و و هزینه کمتر هستن و شهرداریها هم که بماند از قانون مند بودن و جریمه و اخذ وجه رومیزی و زیرمیزی را خوب بلدن.... (2730923) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۰ ۱۶:۰۷:۵۴
آقا شما بگو پارکینگ، اون دور و بر پارکینگ هست؟ اصلا تو کل تهران پارکینگ کافی هست؟ خب شهرداری که میاد پولش و ... رو میگیره دیگه کاری به این چیزا نداره. (2737224) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۱۵:۰۳:۱۸
وظیفه مامورین مبارزه با سد معبر شهرداری است تا این موانع را جمع آوری کنند. (2729669) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۲۱:۳۴:۵۶
باكليت اين صحبتها موافقم و به نظر ميرسد كه به هر حال صاحب مغازه از لحاظ قانوني حق مالكيت پاركينگ كناره خيابان روبرويش را ندارد . ولي اين وسط يك سوال برايم پيش امده كه خوشحال ميشوم اگر كسي اطلاعات كاملتري دارد جواب بدهد .... در هنگام اخذ پروانه ساختماني بابت پلاكهاي تجاري شهرداري مبلغي را به عنوان عوارض خريد پاركينگ ( تحت عنوان پاركينگ گروهي ) از متقاضيان پروانه اخذ مي كند كه بعضا مبالغ سنگيني نيز مي باشد . به طوريكه در شهر شيراز در يك منطقه متوسط رو به پايين چيزي حدود 15 الي 20 ميليون تومان بابت خريد پاركينگ بايد به شهرداري پرداخت شود . با اين تفاسير شايد كمي منطقي باشد كه صاحبان مغازه ها بابت اين عوارضي كه به شهرداري مي دهند حداقل جهت پارك ماشين روبروي مغازه خودشان نسبت به افراد ديگر در اولويت باشند .. به نظر شما اينچنين نيست ؟؟؟!!!! (2730332) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۷:۲۸:۵۹
نه نیست. (2731744) (alef-11)
 
محمود ص
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۰:۴۱:۰۴
دوست گرامی، آنچه مورد نظر شماست و اشاره به "جواز پارکینگ" داشتید، داستانی متفاوت است. هر بنای عمرانی، اعم از مسکونی یا تجاری، در هنگام اخذ پروانه ساخت ، ملزم به اختصاص پارکینگ میباشد که متراژ آن بستگی به متراژ زمین دارد. اما آنچه در این یادداشت اشاره شده ،یک بحث عمومی است. کنار خیابانها مانند جنگلها و مراتع، مالکیت شخصی ندارد و متعلق به عموم است. همانطور که کسی حق استفاده شخصی از مراتع را ندارد، کنار خیابانها هم متعلق به عموم بوده و حق استفاده خصوصی وجود ندارد. لذا مصادره کنار خیابان یک عمل غیر قانونی و تضییع حقوق دیگران است. (2731021) (alef-10)
 
چالوسی
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۱۴:۴۹:۴۱
باسلام از استان مازندران شهرستان چالوس این مطلب را می نویسم: در کوچه به عرض ۶ متر، آموزشکده ـ اخیرا تابلو زده شده دانشکده «سما» وابسته به دانشگاه آزاد، مشغول به کار است. در کنار این کوچه کوچه دیگری با عرض حدودا ۵ متر قرار دارد، ر دو این کوچه ها ماشین رو و داخل کوچه ها و در جوار«سما» بیش از ۵ دبستان، راهنمایی، و... محل تحصیل وجود دارد، در هفته سه روز داخل این کوچه‌های دعوای رانندگان تاکسی، سرویس مدارس و رانندگان عبوری با الفاظ بسیار زشت و زننده را شاهدیم، علتش هم این است که کارکنان «سما» از داخل یک کوچه فرعی تقریبا سه متری ماشین های خود را به داخل محوطه پارکینگ«سما» می برند، ولی دانشجویان «سما» ماشین‌هایشان را که نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ ماشین است کنار کوچه‌ها و جلوی درب منازل و درب پارکینگ آپارتمان‌ها قرار می‌دهند. تا کنون چند باز به راهنمایی و رانندگی چالوس و به شهرداری و به شورای شهر این معزل ترافیکی و ناهنجاری فرهنگی را کتبا با بیش از ۵۰ امضا در خواست چاره‌جویی کردیم متأسفانه هیچ اقدامی نگردید که هیچ مسئولین محترم از ما می‌پرسند«... خب همینه دیگه چکار کنیم..؟» آیا کسی که زیر مجموعه دانشگاه آزاد است و مکان آموزشی می‌خرد نباید فکر پارک ماشین دانشجویانش را بکند؟ آیا ما گناهی مرتکب شدیم که بی تفاوتی و بی خیالی مسئول نماها باعث گردد هفته‌ی چند بار شاهد ناهنجاریهای دعوای خیابانی عده‌ای باشیم؟ آیا... ما را بگو برای کی می‌نویسی؟ آیا واقعا سایت «الف» این متن را بارگذاری می کند که مسئولین مربوطه چالوس بخوانند.؟ و بعد از خواندن اقدامی عملی انجام دهند؟ نه این که روابط عمومی‌های آن ادارات با حرف‌های کلیشه‌ای که اکثرا در مقابل درخواست و اعتراض مردمی بیان می‌کنند، جواب می‌دهند؟ راستی مواد قانونی استفاده فضا و هوا، مکان برای استفاده عموم از خدمات شهری چه میگوید؟؟!! (2733921) (alef-10)