توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 209858
هشدار درباره انتشار خبر خودکشی در رسانه ها
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۶
کارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: انتشار خبر خودکشی در رسانه یکی از عواملی است که ممکن است فرد مستعد را به سمت خودکشی سوق دهد.

به گزارش مهر، سمیرا سلیمانی بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه آموزشی نحوه اطلاع‌رسانی و درج خبر در رسانه‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی در سالن جلسات ستاد دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور، اظهار کرد: منابع اطلاعاتی آمار خودکشی باید معتبر باشد و در بین آمار خودکشی نباید به ارائه ارقام اتکا شود.

کارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور افزود: اغلب افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند برای اقدام به خودکشی مردد هستند و مطمئن نیستند که می‌خواهند بمیرند. سلیمانی درباره اثرات گزارش خودکشی بر بروز خودکشی‌های بعدی، بیان کرد: انتشار خبر خودکشی این عقیده را که خودکشی روشی طبیعی برای حل مشکلات است را گسترش می‌دهد.

وی گفت: پخش گزارش در شبکه‌های متعدد و برنامه‌های مختلف تلویزیون، تاثیر بیشتری در میزان خودکشی دارد و پرهیز از انعکاس نادرست اخبار خودکشی می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای تقلیدگرایانه خودکشی کمک‌کننده باشد. کارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور افزود: انتشار مداوم و مکرر اخبار مرتبط با خودکشی، اشتغال فکری در مورد خودکشی به ویژه در نوجوانان و جوانان را افزایش می‌دهد.

سلیمانی به خبرنگاران و رسانه‌ها توصیه کرد که در گزارش خودکشی اصولی را رعایت کنند و گفت: درج نادرست خبر خودکشی در رسانه‌ها خود سبب ایجاد موج خودکشی در افراد جامعه می‌شود. وی تصریح کرد: آمارهای خودکشی را باید مطابق نظر یک متخصص و با مقایسه آمار سایر نقاط دنیا تفسیر کرد و از تعمیم موارد معدود خودکشی در یک منطقه با اعلام عباراتی مانند همه گیری خودکشی یا منطقه با بالاترین شیوع خودکشی در دنیا پرهیز کرد.

کارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان کرد: از گزارش رفتار خودکشی به‌عنوان پاسخی قابل درک به تغییرات اجتماعی، فرهنگی و یا تنزل رتبه اجتماعی باید ممانعت شود. سلیمانی گفت: باید از پوشش خبری هیجان‌انگیز در مورد خودکشی، چاپ عکس افراد اقدام‌کننده و روش اقدام به خودکشی و صحنه خودکشی، چاپ واژه خودکشی در تیتر و صفحه اول جراید، گزارش جزئیات روش خودکشی(اعلام محل اقدام به خودکشی مانند سقوط از بالای برج، زیر ریل قطار، بالای پل و ...) پرهیز و یا آن را به حداقل رساند.

وی بیان کرد: خودکشی هیچگاه در نتیجه یک عامل یا حادثه اتفاق نمی افتد و معمولا تعامل پیچیده‌ای از عوامل روانشناختی، بیماری جسمی، سوء مصرف مواد، مشکلات خانوادگی، تعارضات بین فردی و استرس‌های زندگی منجر به خودکشی در فرد می‌شود.

کارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور اظهار کرد: تولید و پخش فیلم‌هایی که بر اساس داستان‌های واقعی از خودکشی افراد ساخته شده باشند، می‌توانند خطر خودکشی را در افراد مستعد افزایش دهند. سلیمانی بیان کرد: باید عواقب جسمی اقدام به خودکشی که منجر به مرگ نشده از جمله آسیب مغزی در اثر خفگی، فلج و ... تشریح شود و مراکز کمک‌رسانی مرتبط با خودکشی نیز هنگام پخش اخبار خودکشی معرفی شود.

وی تصریح کرد: از واژه خودکشی موفق استفاده نشود بهتر است که از واژه کامل یا ناکامل استفاده شود. کارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: از بزرگنمایی و هیجان‌انگیز جلوه دادن اقدام به خودکشی بپرهیزید.

سلیمانی تاکید کرد: تا آنجا که امکان دارد مثال‌هایی از کسانی که بحران‌های زندگی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، ذکر کنید. وی بیان کرد: عواقب جسمی اقدام به خودکشی که منجر به مرگ نشده از جمله آسیب‌های مغزی در اثر خفگی، فلج و ... را تشریح کنید.