نظر منتشر شده
۴۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 355450
نامه احمد توکلی به معاون اول رئیس جمهور؛
نقض حاکمیت ملی و توسعه خام فروشی با اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی/احتمال تکرار ده ها کرسنت
بخش اقتصادی الف؛ 2 خرداد 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۳
احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد «دیده بان شفافیت و عدالت» با ارسال نامه ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی، استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی را برخلاف مصالح ملی و منافع استراتژیک نظام اعلام کرد و خواستار تغییر استراتژیک راهبرد دولت در جذب سرمایه و فناوری خارجی در صنعت نفت و گاز شد.

در نامه توکلی خطاب به جهانگیری به تاریخ اول خردادماه ۹۵ درباره مدل جدید قراردادهای نفتی آمده است: «آنچه به پیوست تقدیم می گردد، نتیجه مباحثات طولانی جمعی از منتقدان با مقامات مسئول ذیربط وزارت نفت، کارشناسان مستقل، اساتید برجسته دانشگاه و جوانان متخصص نفت و گاز است. نتایج مذکور در سه نشست طولانی که به ابتکار شما
«این مصوبه در شکل فعلی ناقض قوانین بالادستی است، حاکمیت ملی را مخدوش می سازد، ظرفیت های مشابه داخلی، به ویژه توانایی های شرکت ملی نفت، را تحلیل می‌برد، هیچ تضمینی برای انتقال فناوری ندارد و خام فروشی را تداوم می بخشد».
با گردهمایی این منتقدان برگزار گردید مجددا به شور و نقادی گذاشته شد و حاصل آن همین گزارش است که آن را با عنوان «چرا دولت در جذب سرمایه و فناوری خارجی باید به طور استراتژیک تغییر رویکرد دهد؟» در پیوست مشاهده می فرمایید. بر خود لازم می دانم که از جانب دوستان شریک در این خیرخواهی، از جنابعالی و از برادر ارجمند جناب آقای مهندس زنگنه به خاطر حسن استقبال از انتقادها تشکر کنم. امیدوارم این کوشش که به مصداق «خیرخواهی برای رهبران مسلمان» جزئی از وظایف ترک نشدنی مومنان است، به ثمر برسد».

گزارش پیوست این نامه با عنوان «چرا دولت در جذب سرمایه و فناوری خارجی باید به طور استراتژیک تغییر رویکرد دهد؟»، از چهار بخش مقدمه، چکیده تصویب نامه الگوی جدید قراردادهای نفتی، چکیده مهمترین نقائص و جمع بندی و پیشنهاد تشکیل شده است.

نقض حاکمیت ملی و توسعه خام فروشی با اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی
در بخش مقدمه این گزارش با تاکید بر اینکه «سرنوشت چند دهه آینده حوزه انرژی، بودجه دولت، اقتصاد ملی و شاید سیاست و استقلال کشور به این مصوبه هیئت وزیران که مبنای قراردادهای جدید نفت و گاز خواهد بود، گره خواهد خورد»، توضیحاتی درباره افراد، گروه ها و نهادهای منتقد مدل جدید قراردادهای نفتی و نحوه برخورد وزیر نفت و معاون اول رئیس جمهور با این انتقادات آمده و بیان شده است: «از همان ابتدا متخصصان متعهد و وطن دوست صنعت نفت، نمایندگان مجلس عضو سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت، متخصصان نظامی و امنیتی، اساتید دانشگاه ها، تشکل های دانشجویی و رسانه ها ماجرا را رصد می کردند و پس از انتشار مصوبه در آبان ۱۳۹۴، کوشش برای نقد این اقدام خطیر وزارت نفت شدت گرفت و سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، هیئت تطبیق مصوبات مجلس، وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات نیز
«الگوی قراردادهای بالادستی نفت  وگاز، خلاف مصالح ملی و منافع استراتژیک نظام است و بایستی مذاکراتی که در حال حاضر با شرکت های خارجی در این راستا در جریان است متوقف گردد».
بدین جمع پیوستند. استقبال وزیر محترم نفت از منتقدان مایه امید بود و اگر نبود تصمیم نسنجیده برخی مقامات برای برخورد خشن با دانشجویان عدالتخواهِ معترض، فضا، فضای منطق بوده است».

در ادامه آمده است: «بعد از سه نشست طولانی در دفتر معاون اول ریاست جمهور و به ریاست جناب آقای دکتر آقامحمدی، منتقدان جداگانه دعوت شدند تا ایرادات خود را یک کاسه نمایند. منتقدان که آقایان دکتر احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو دیده بان شفافیت و عدالت، دکتر حسن شکرالله زاده عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی و عضو هیئت علمی مهندسی مخازن دانشگاه صنعت نفت، مهندس اصغر ابراهیمی اصل معاون وزیر نفت در سه دولت و متخصص مخازن نفتی و تعدادی از کارشناسان و متخصصان مخازن هیدروکربوری وزارت نفت از جمله آنان بودند، برای این مقصود سه نشست طولانی برگزار کردند و روز دوشنبه ۲۷/۰۲/۱۳۹۵ جمع بندی نظرات منتقدان به اطلاع نشست اصلی رسید. جمع بندی آن بود که این مصوبه نمیتواند شرایط عمومی و الگوی قراردادهای بالادستی نفتی باشد، و در شکل فعلی ناقض قوانین بالادستی است، حاکمیت ملی را مخدوش می سازد، ظرفیت های مشابه داخلی، به ویژه توانایی های شرکت ملی نفت، را تحلیل میبرد، هیچ تضمینی برای انتقال فناوری ندارد، خام فروشی را تداوم می بخشد و سهم غیرمعقولی از منافع را به شرکتهای چندملیتی می دهد و در بلندمدت ممکن است خطراتی را متوجه استقلال ملی نماید و در مجموع با مفاد و روح اقتصاد مقاومتی ناسازگار است. در ادامه جمع بندی شرح داده شد که اگر نقائص اساسی مصوبه اصلاح شود، این الگو احتمالاً برای معدودی از میادین
«بکارگیری این مدل بدون اعمال اصلاحات بنیادین، برای هیچیک از انواع میادین و مخازن هیدروکربوری کشور (با هر درجه ریسک و هر میزان سرمایه گذاری لازم و فناوری مورد نیاز) به صلاح کشور و در راستای منافع ملی نیست».
با ویژگی های خاص مناسب خواهد بود؛ ولی برای اکثریت قاطع میادین و مخازن باید روش های دیگری را به کار برد که منافع ملی را حداکثر سازد. در عین حال منتقدان در نشست ۱۲ ساعته روز دوشنبه ۲۷/۰۲/۱۳۹۵ در جهت رفع نقائص، مشارکتی جدی و فعالانه داشتند تا انشاءالله زحمات انجام شده لااقل برای میادین خاص فوق الذکر قابل بهره برداری گردد.».

بخش دوم این گزارش به ارائه توضیحاتی پیرامون تصویب نامه الگوی جدید قراردادهای نفتی مصوب مهرماه ۱۳۹۴ در هیات وزیران، پرداخته است.

بخش سوم این گزارش به بیان چکیده مهمترین نقائص مدل جدید قراردادهای نفتی پرداخته و توضیحاتی برای هر یک از این نقائص هشت گانه مطرح شده است. این نقائص عبارتند از:
۱- اصرار بر یک الگوی منفرد برای کل حوزه انرژی به جای استفاده از سبد متنوع قراردادی
۲- تسلط شرکت های خارجی بر منابع نفتی و گازی و نقض حاکمیت ملی
۳- تضعیف کمّ و کیف ظرفیت تخصصی شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه و شرکت-های بخش خصوصی
۴- شرکت عملیاتی مشترک؛ موضوعی پرابهام
۵- نادیده انگاشتن اصول انتقال فناوری در الگوی پیشنهادی
۶- خط پایه تخلیه و مدیریت تولید و منافع بی شمار خارجی
۷- پرهیز از خام¬فروشی و تکمیل زنجیره ارزش؛ امر مغفول الگوی قراردادی جدید
۸- عدم وجود سازوکار جریمه طرف خارجی در صورت عدم ایفای تعهدات
بکارگیری مدل جدید قراردادهای نفتی به صلاح کشور و در راستای منافع ملی نیست
بخش چهارم گزارش پیوست نامه توکلی به معاون اول رئیس جمهور نیز «جمع بندی و پیشنهاد» است که مهمترین بخش این گزارش محسوب می شود. در این بخش آمده است: «الگوی قراردادهای بالادستی نفت وگاز، به علت تعارض با قوانین، نقض حاکمیت ملی، حرکت در خلاف جهت اقتصاد مقاومتی، اضمحلال شرکت ملی نفت ایران، توسعه خام فروشی، تولید غیرصیانتی،
«در صورتی که وزارت نفت بر اساس این مصوبه با طرف های خارجی پیمان ببندد، با مقاومتهایی روبرو میشود که به احتمال قوی خود را مجبور  به فسخ قراردادها خواهد دید و خدای ناخواسته ده‌ها کرسنت دیگر را شاهد خواهیم بود که از طریق محاکم بین المللی، ذخایر ارزی فعلی و آتی را مصادره خواهند کرد».
تضمین منافع هنگفت برای شرکت های خارجی، به وجود آمدن تعدادی شرکت های ایرانی مورد تأیید وزارت نفت (احتمالا از بین اعضای باشگاه نفت و نیروی ایرانیان) و گذاشتن آنها در دامن شرکت های خارجی برای مشروعیت بخشیدن به دریافت کمیسیون های بالا و مستمر برای حداقل ۲۵ سال، قرار دادن میادین تمامی گستره سرزمین ایران به شرکت های خارجی حداقل برای ۷ سال دوره اکتشاف و ۲۵ سال توسعه و بهره برداری که برای دوره دیگری نیز قابل تمدید است و عدم انتقال دانش و فناوری برتر به شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه، خلاف مصالح ملی و منافع استراتژیک نظام است و بایستی مذاکراتی که در حال حاضر با شرکت های خارجی در این راستا در جریان است متوقف گردد. با توجه به نقائصی که در این گزارش مطرح گردید، بکارگیری این مدل بدون اعمال اصلاحات بنیادین، برای هیچ یک از انواع میادین و مخازن هیدروکربوری کشور (با هر درجه ریسک و هر میزان سرمایه گذاری لازم و فناوری مورد نیاز) به صلاح کشور و در راستای منافع ملی نیست.

این نکته نیز قابل توجه است که مهم تر از خود الگویIPC، پروژه های هدف در قراردادهای منبعث از آن است که باید توسط وزارت نفت تعیین شود. بر اساس دلایل ارائه شده، اگر نقائص اساسی این مصوبه اصلاح شود، می توان از الگوی قراردادی IPC برای میادینی خاص استفاده کرد. بررسی های فنی و کارشناسی متخصصان متعهد شرکت ملی نفت نشان می دهد که این الگوی قراردادی در سطح محدود و مشخص تنها قابلیت استفاده در میادین مشترک فلات قاره و آب های عمیق دریای خزر را دارد. با توجه به وجود مخازن و میادین متعدد و متنوع با شرایط ناهمسان، منطقی است که یک الگوی قرادادی برای تمامی مخازن و میادین کشور تجویز نشود؛ بلکه با استفاده از ظرفیت ماده ۷ قانون وظایف و اختیارت وزارت نفت، تمامی مخازن و میادین بر اساس شاخص های خاص خود در چند گروه دسته بندی شود و برای هر دسته شرایط عمومی قراردادها جداگانه تنظیم گردد.
تجارب گذشته و شواهد و قرائن فعلی نشان میدهند، شرکت های بین المللی نفتی در قالب های دیگری نیز حاضرند در پروژه های بالادستی صنعت نفت کشور فعالیت نمایند. اگر هم در وهله نخست بی میلی نشان دهند، با تعقیب
در بخشی از نامه احمد توکلی ضمن تاکید بر این نکته که تامین سرمایه برای پروژه های نفتی آن قدرها که ادعا می شود، سخت نیست آمده است: «اگر نقائص اساسی این مصوبه اصلاح شود، این الگوی قراردادی در سطح محدود و مشخص تنها قابلیت استفاده در میادین مشترک فلات قاره و آب های عمیق دریای خزر را دارد».
راهکارهای تقدیمی در سطور آتی و با جلب همکاری شرکت های متوسط و کوچک و مجرب خارجی، شرکت های بزرگ نیز داوطلب خواهند شد. تجربه اندونزی پس از استقلال که قراردادهای دوره استعمار را متوقف کرد و الگوی مشارکت در تولید را ارائه کرد عبرت انگیز است که ابتداء شرکت های چندملیتی، صنعت نفت اندونزی را تحریم کردند ولی وقتی شرکت های کوچک غربی کارها را پیش بردند، چندملیتی ها هم با سرافکندگی پیش آمدند.

توجه به ظرفیت های عظیم داخل کشور، بهره گیری از الگوی اصلاح شده قراردادهای بیع متقابل، تجزیه نیازهای توسعه صنعت نفت و گاز به تأمین مالی، خرید یا ساخت تجهیزات فنی، طراحی یا تأمین فناوری های نرم با استخدام متخصصان بازنشسته برجسته نفتی از کشورهای غربی و یا خرید اکثریت سهام شرکت های کوچک ولی توانا از حیث فناوری از کشورهای مجرب نفتی، برون سپاری بخش هایی از خدمات تخصصی مورد نیاز و حتی مشارکت در تولید با شرکت ها و کنسرسیوم های توانمند داخلی، سرمایه گذاری یکپارچه در بالادست و پایین دست با هدف خلق ثروت، ارزش افزوده، اشتغال انبوه و پایدار و مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تکانه های سیاسی، اقتصادی و تحریم های احتمالی، به عنوان راه های جایگزین می تواند در اصلاح مصوبه هیأت محترم وزیران به آن ها توجه شود».

در انتهای بخش پایانی این گزارش با تاکید بر اینکه با توجه به واقعیت های بازار سرمایه جهانی، تأمین سرمایه برای پروژه های نفتی آن قدرها که ادعا میشود سخت نیست، آمده است: «با استقبال ابتدایی وزیر محترم نفت از منتقدان و پیگیری معاون اول محترم رئیس جمهور برای تبیین تمامی نقائص، انتظار این است که پیشنهاد تغییر استراتژیک رویکردها، پذیرفته شود. در صورتی که وزارت نفت به اشکالاتی که دستگاه های نظارتی، اساتید، متخصصان و دلسوزانِ مردم و ایران مطرح کرده اند توجه نکند و بر اساس این مصوبه با طرف های خارجی پیمان ببندد، با مقاومتهایی روبرو میشود که به احتمال قوی خود را مجبور به فسخ قراردادها خواهد دید و خدای ناخواسته ده ها کرسنت دیگر را شاهد خواهیم بود که از طریق محاکم بین المللی، ذخایر ارزی فعلی و آتی را مصادره خواهند کرد».

متن کامل گزارش احمد توکلی به اسحاق جهانگیری را اینجا ببینید.
 
کلمات کلیدی : قراردادهای نفتی
 
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۱۷:۰۲:۲۸
وقتي هنر مديران ما ، مديريت هزينه بر اساس پول نفت است ( حتي شما جناب توكلي )
چه انتظار بيشتري ميتوان داشت

بنظر شما

كدام مديري تفكر سود اوري و درامد زايي رو سرلوحه مديريت خود قرار داده (3718708) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۰:۰۱:۵۹
چشم‌پوشی بر پرونده‌های فسادهای مالی، امنیتی و سیاسی و صدور حکم‌های نه چندان مناسب در این زمینه‌ها، که اکثرا با اعتراض متهمان بسیار تقلیل می‌یابد و عدم رسیدگی به تخلفات سنگین و حیف و میل بیت‌المال و چشم‌پوشی از زد و‌بند هر روزه برخی آقازاده‌ها و مسئولین و تخلفات آشکار آنها، سبب باز شدن میدان تخلفات در جامعه و تسری آن به همه امور می‌شود. از سوی دیگر پاک دستان که اکثریت جامعه هستند دچار ناامیدی خواهند شد. تکرار تخلفات سیاسی - عقیدتی ف...ی از این دست است! (3719220) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۸:۴۴
مشکل اینجاست که اعتدالی,ها,اصلا کرسنت را به عنوان فساد,قبول ندارند,بلکه ان را افتخار ی در عرصه مدیریتی خود,میدانند,!!!!! (3718742) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۱۹:۰۹:۰۹
بله ندارند.برای من هم جای سوال است که ارزان فروشی بهتر از سوزاندن گاز نیست؟ (3718869) (alef-11)
 
عباس
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۰:۵۳:۴۳
نمیدونم چرا یک عده برای ارزان فروشی کلی رشوه گرفتن،اینقد به فکر ملت بودن که حاضر شدن رشوه بگیرن تا ملت ضرر نکن و بعد از چند سال به اتهام رشوه دستگیر بشن و برن زندان و دادگاه خارجی هم بر اساس پست گرفتن اصلی ترین عضو رشوه گیرنده قرارداد ایران رو محکوم کنه!خدا خیرشون بده ......که یکدفعه سرمایه ملی. بیهوده هدر نره (3718972) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۱:۱۵:۵۹
شما با اين تفكر كه أرزان فروشي بهتر از سوزاندن گاز است كرسنت را رقم زديد؟
ببخشيد ميشد گاز رو اصلا نفروخت ها اونوقت نه ميسوخت نه أرزون فروشي بود (3718993) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۳:۰۶:۱۲
يعني واقعا متاسفم براي كسي كه نمي دونه گاز ترش چي هست و براي چي گاز رو مي سوزونن بعد به خودش اجازه اظهار نظر هم ميده

دوست عزيز اگر ما تكنولوژي استفاده از اون گاز رو داشتيم قاعدتا بايد تا به امروز و بعد از گذشت ده سال حداقل ديگه احتياجي به سوزوندش نبود

واقعا كه سياست زدگي مردم ما رو بيچاره كرده (3719137) (alef-11)
 
Anonymous Proxy
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۰:۵۶:۰۶
شما كه خيلي عالم هستيد
ميشه بگيد چرا همين گازي رو كه ما فروختيم و شما راضي به أرزان فروشي اش هستيد
در منطقه بقيه كشور ها ٥تا ١٠ برابر ما ميفروختن؟ (3719280) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۴:۰۴:۵۴
اگر رشوه نمی گرفتند و نحوه استفاده از گاز ترش رو بومی می کردند نیاز به سوزاندن هم نبود. از فناوری هسته ای و موشکی که پیچیده تر نیست و اگر می بود باز هم خواستن توانستن است. (3719390) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۷:۰۸:۴۵
برای جنابعالی باید تاسف خورد که با اینکه خودتان اصلا نمی دونی گاز ترش چی هست و 1 دقیقه به عمرتان تاسیسات نفتی و گازی را ندیدید بقیه را به بی اطلاعی متهم می کنید (بنده خودم کارمند نفت هستم)
اتفاقا ما خیلی خوب هم تکنولوژی شیرین سازی گاز ترش را داریم و همین کار در عسلویه و بسیاری از پالایشگاههای گازی کشور در حال انجام هست.
جهت اطلاعتون همین حالا هم گاز تولیدی میدان سلمان که طبق قرارداد کرسنت باید به امارات بره، به عسلویه و شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تحویل و شیرین سازی میشه و به شبکه سراسری تزریق میشه.
جهت اطلاع بیشتر بقیه هم گاز تولیدی لایه گازی میدان سلمان هرگز سوزانده نشده و اون گازی که در سکوها می سوزد گاز همراه نفت میدان نفتی سلمان هست که اصولا این دو میدان از هم جدا هستند و گاز همراه نفت آن میدان که میسورد ارتباطی به کرسنت ندارد و با یا بدون کرسنت هم خواهد سوخت.
حالا به درجه وسیع سواد خودتون پی ببرید (3719427) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۳:۱۷:۳۴
بله ممنون (3720066) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۳:۱۸:۳۳
ااین همان گازی است که بالای دکل میسوزد و گاز ترش نام دارد که بسیار خورنده لوله وتاسیسات است ونیاز به تصویه دارد پس یا باید تصویه شود که هزینه بالایی دارد ویا سوزانده شود (3719150) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۳:۳۳:۳۲
برای اینکه این گاز ترش است و نمیشه ذخیره کرد وقتی از میادین نفت همراه نفت خارج می شه یا باید تصفیه بشه و فروخته شه یا سوزانده بشه. (3719181) (alef-11)
 
Qatar
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۰:۰۵:۱۶
من هم برای شما متاسفم چون نشون دادید اصلا اطلاعاتی ندارید این گازهای فلر الان دارند به هدر میرند وترد هوا میشوند چون نمی توان به راحتی چاه را کور کرد و البته اقتصادی هم نیست تمام دنیا برای گاز فلر همین برنامه را دارند ارزان می فروشند چون کاچی به از هیچی و البته شما در منزل با خیال راحت استفاده می کنید فکر می کنید این گاز از ناکجا براتون حاضر میشه اگر کور بشه اونوقت همین امثال شما اولین معترضین هستید و بدون اینکه دانشی داشته باشید اظهار نظر هم می کنید (3719667) (alef-11)
 
رضا از پارس جنوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۱:۱۵:۳۳
استخراج نفت همراه با گاز می باشد که این گاز در صورتی که مصرف نداشته باشد سوزانده می شود . همچنین استخراج گاز به همراه میعانات گازی می باشد که این میعانات با ارزشتر و مشتری بیشتری دارد . به همین خاطر گاز بی مصرف را باید سوزاند و یا باید ارزان فروخت یا سوزاند و شهر و کشور و زمین را الوده کرد. (3719766) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۱:۴۸:۵۶
برای من هم سوال است اساسا چرا سوزاندن؟!؟!؟؟! (3719035) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۳:۳۰:۵۱
گازی که سوزانده میشود، گاز همراه با نفت است و با گازی که صادر میشود، خیلی فرق دارد. نمیدانم چرا با این اطلاعات کم و اشتباه، به خودتان اجازه اظهار نظر میدهید! (3719174) (alef-11)
 
Indonesia
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۴:۱۰:۱۶
ارزان فروشی؟؟؟ دوست عزیز اگر این بها اجرایی شود آن وقت شما مجبورید به ترکیه هم همین قیمت بفروشید و بعد مجبورید گاز را از ترکمنستان به قیمت بالاتر بخرید . حالا برو بنشین و لایک کن که ارزان فروشی بهتر از سوزاندن نیست (3720203) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۰:۰۷
ارزان فروختن گاز بهتر از سوزاندش ، کرسنت رو اصولگراها بهم زدن قرار داد بدی هم نبوده (3718937) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۰:۵۷:۵۸
قرارداد کرسنت برای لایه گازی میدان سلمان بود و نه لایه نفتی آن و ربط دادن سوزانده شدن گازهای همراه نفت (خروجی لایه نفتی سلمان) به عدم اجرای قرارداد کرسنت، آدرش غلط بزرگی است که حامیان این قرارداد غیرقابل دفاع به افکار عمومی دادن تا افتضاح خود را بپوشانن..ضمنا داستان کرسنت اصلا ارزان فروشی صرف نبود، پیشنهاد می کنم درباره کرسنت بیشتر مطالعه کنید تا با بقیه جوانب منفی مهم کرسنت مثل نقض حاکمیت ملی یا فساد و پرداخت رشوه در انعقاد قرارداد آشنا بشید (3719283) (alef-11)
 
Indonesia
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۴:۱۳:۵۸
می شد به جای ارزان فروشی به امارات آن را به مردم خودمان ارزان تر فروخت ولی نکردند که پول رشوه اش به ایشان نمی رسید البته می دانم می آیید می گویید این گاز را نمی شود به مردم منتقل کرد ولی می خواهم بگویم این گاز را همین جوری هم نمی شود به امارات منتقل کرد پس فعل و انفعالاتی روی آن انجام می شود تا بتوان آن را صادر کرد خوب هزینه آن فعل و انفعالات را برای مردم انجام می دادند (3720212) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۷:۰۸
هر دم ازین باغ بری میرسد (3718762) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۱۸:۳۵:۳۱
به نظر من اقتصاد ایران فروپاشیده است. سر خودمون رو داریم کلاه میذاریم. (3718815) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۱۹:۵۱:۴۸
ببینید ما نفت 140 دلاری فروختیم و در سال 91 به رکود -6.8 فرورفتیم و در اومدن از این رکود هم اسان نیست 90 و 91 و 92 سه تا رکود منفی بوده بقیه هم یا صفر بوده یا در خد ناچیز. اعتبار اقتصادی که از دست برود جبرانش سخته کسی هم دیگه دنبال تولید نمیره همه میرن توی کار دلالی تولید نابود میشه.
سیستهایی که از سال 85 به بعد در پیش گرفته شد که با چندین نامه 50 اقتصاد دان همراه بود کلا اشتباه بود و به نظر من روحانی هم نمیتونه درستش کنه (3718907) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۴:۰۶:۲۲
سال 91 به علت تحریم شدید به این مشکل دچار شدیم. (3719391) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۲:۰۴:۲۰
آورین . ان موقع که نفت شد 40 دلار در واقع اقتصاد ایران نابود شد و از درون پوکید . (3719049) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۷:۴۵
اقتصاد که فرو نمیپاشه ولی فاسد شده یعنی سیستم مدیریت ....فاسدترین مدیران را دارد، وقتی وزیر ... کشورهای دیگر کودن نیستند که نهایت وزارت 8 سال هست نه 30 سال.
کاش مردم قبل از رای دادن به دولتها ، لیست کابینه پیشنهادی طرف را مطالبه کنند. ...که ایندفعه خوردیم همین بود که کابینه را نمیدونستیم چه کسانی هستند. (3718944) (alef-11)
 
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۵:۵۱:۴۴
همه انتخابهای ملت ایران از سر احساس و لج و لج بازی هست پس اگر کابینه را هم قبل از انتخابات معرفی کنه سر سوزنی در وضعیت آرا تاثیر گذار نیست (3719405) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۱:۱۷:۵۳
آقای توکلی باسلام، خدا وکیل اگر راست می گوئید سری هم به شهرداری تهران بزنید. شهردار برای سال ۹۵ بیش از ۲۰۰۰۰ میلیارد تومان منابع به شورا معرفی کرد اما حاضر نشد مصارف را ارائه دهد.!!؟! (3718996) (alef-11)
 
امير
United States
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۱:۳۷:۱۷
تاريخ تكرار مي شود
كرسنت ٢ اتفاق مي افتند و بعد از چند سال به گوش مردم ميرسد
دوباره مديران كرسنتي باز ميگردند و كرسنت٣را امضا مي كنند و براي اينكه كسي از خسارات اين قرارداد ها سوْال نكند ب ز را مطرح ميكنند تا اذهان عمومي متوجه خسارات قراردادهاي نفتي نشود (3719017) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۲:۰۲:۵۰
....نابود کننده نفته ... کرسنت یادگار اونه ... با این حال روحانی کردش وزیر و قیمت نفت شد یک سوم بعد با افتخار از افزایش خام فروشی دم می زنه .... خداییش دیگه .....!!! (3719048) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۲:۲۲:۵۳
متاسفم..... (3719072) (alef-11)
 
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۲:۲۳:۵۹
خدایا عاقبت مارو ختم بخیر کن...واقعا آدم از این همه بی لیاقتی که در مدیران وجود داره احساس خطر میکنه.... (3719074) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۲:۲۴:۰۴
آقای توکلی امیدوارم بخوانید
1- امید وارم این اقدامات شما در مورد قرار دادهای نفتی ریشه در منافع ملی داشته باشد ...
2- قرار داد های نفتی از نظر شما مثل قانون اساسی کشور است حال آنکه بستگی به نوع مخزن و وبخصوص سرعت عمل در بهره برداری از مخازن مشترک میتوانند تفاوت هائی با هم داشته باشند
3 - تامین منابع مالی بر خلاف نظر شما در شرایط فعلی بازار نفت آسان نیست اگر شریک معتبر میخواهیم باید انگیزه داشته باشند .
4- مهندسین مشاور نفت و گاز و پتروشیمی ایران که امروزه بتوانائی هائی رسیده اند که مجری تمام طرحهای داخلی و به صادرات خدمات نیز پرداخته اند
محصول سیاست مدیرانی هستند که خوشبتانه امروز در مدیرت نقش دارند .
نگرانی از عدم مشارکت نیروهای داخلی موردی ندارد . (3719075) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۳:۲۴:۱۲
تا زمانی که تولید نفت ما همین 2-3 میلیون بشکه است وضع معیشتی مردم درست نمی شود. نفت ما را قطر و امارات می برند و روز به روز فربه تر می شوند و ایرانی لاغرتر. باید قبول کنیم توان مهندسی داخلی ما در همین حد است و نمی توانیم تولید نفت را بالا ببریم. باید پول نفت را بیاوریم و به تولید و زیر ساختها تزریق کنیم. این اقتصاد فعلی ایران مثل شیر بی یال و کوپال است که پول هم ندارد. باید طرحی نو در انداخت و افتصاد را از پایه دوباره سازی کرد. (3719161) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۳:۳۱:۳۳
من هرچی متن رو خوندم نفهمیدم حرف آقای توکلی چیه. ما می خواهیم ظرفیت تولید بالا ببریم. برای بالابردن این ظرفیت باید سرمایه گذار باشه. سرمایه گذار هم دنبال سود است و قراردادی که سود نداشته باشه امضاء نمی کنه.اونم با کشوری که داراری ریسک بالای سیاسی است. این قراردادها هم فقط برای کشور ما نیست قطر و عربستان و دیگران هم با شرکت های خارجی امضاء می کنند.... چطور میشه قراردادهای بهتری بست که هم فایده اقتصادی بیشتر برای ما داشته باشه هم سرمایه گذاری حاضر به امضاء آن باشه. وگرنه قبول حرف آقای توکلی یعنی اینکه ما از نفت و گاز مون استخراج نکنیم قطر ، عراق و دیگران از میادین مشترک ما با استفاده از همین قراردادها میلیاردها دلار درآمد کسب کنند. واقعا، در این صورت کی ضرر کرد؟؟ (3719176) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۱:۰۱:۰۲
کسی نگران این نیست که قرادادها برای طرف خارجی سود داشته باشه و این موضوع طبیعت منطقی قضیه هست، بحث اینه که برای انجام کاری که میشه با 10 تومن انجام داد، 50 تومن دادن به بهانه افزایش جذابیت برای حضور خارجی ها منطق اقتصادی نداره و نوعی خیانت به کشوره! (3719286) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۳:۳۷:۱۱
من خیلی دوست دارم یکی برای من خام فروشی رو معنی کنه (3719186) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۴:۰۸:۱۷
فروش منابع زیرزمینی (ولی اگر از این منابع بوسیله شرکتهای دانش بنیان محصولاتی مانند کامپیوتر و موبایل ساخته شود و صادر شود خام فروشی نیست). (3719393) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۱:۲۰
خام فروشی یعنی هنوز پخته نشده چقدر کم سوادی شما (3719721) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۱:۳۲:۴۱
((احتمال تکرار ده ها کرسنت))
قطعا هم چنين خواهد شد ولي آنها فكر مي كنند ديگه كلا بر اوضاع سياسي كشور و شخصيتهاي كشور و انظار عمومي اش تسلط و احاطه و اشزاف دارند و همه چيز تومشتشون هست و بنا بر اين ترسي براشون وجود نداره چون همه را مفتون و شيفته خود نموده انيد يا مسئولين بسيار بالاي كشور را وادار به تمكين از خود خواهند نمود
بنابر اين خيالشان راحت است كه ده ها پروژه و طرح رابراي به جيب زدن ميلياردهاي سرگزدان تو فضاي بي در و پيكر كشور مي توانند راه بيندازند (3719316) (alef-11)
 
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۱:۳۶:۲۸
اگر تصور شود که با بیان این مطالب آن صاحب قدرتی که پیگیر اجرائی شدن این قرار دادها هست کوتاه خواهد آمد یقینا اشتباه روشنی است برای مثال داستان تونل تعریض تونل کندوان را مطالعه کنید خواهید خواند که اراده فردی که معاون وزیر راه وقت بوده است و تمایل به انجام این کار داشته بر تمام خیر و سلاحهای مطرح شده توسط متخصصان و دانشگاهیان و مشاوران صاحب صلاحیت خارجی و داخلی چربید و این پروژه را با تمام ایرادهایی که بر آن وارد بود و هست اجرائی کرد و قریب 8 سال مملکت و مردم کلی خسارت مالی و جانی و ..... را متحمل شدند اما دریغ از اینکه مسئول بالا دستی به ایشان گفته باشد بالای چشمتان ابرو (3719319) (alef-11)
 
asa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۶:۰۳:۲۲
کرسنت ها و برجام ها... (3719409) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۷:۴۹:۴۴
اين زنگنه كارمندهاى وزارت نفت رو ... ميخوايد به ملت و آينده و اين چيزا رحم كنه !!! (3719452) (alef-11)
 
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۲:۳۳:۲۳
این اقای صدر الوزاء وقتی که وزیر نیرو بوددر توجیه هزینه های کمر شکن سد سازی جمله معروفی دارد که احداث سد کرخه تمدن جدید در منطقه ایجاد خواهد کرد،بعد هم سازمان برنامه و بودجه آن زمان هرچه اعتبار عمرانی بود می داد به سد ها و تخصیص به شبکه های آبیاری و بهبود بهره وری آب ناچیز بود.حال تمدن جدید ایجاد شده است؟پس چراراندمان آبیاری 35 درصد است؟یا به تعبیری دیگر 92 درصد (مصرف آب کشاورزی)راندمان 35 درصد دارد
البته من جواب آقایان راهم می دانم می گوینددستگاه دیگر(منظورشان جهاد کشاورزی است)کار نکرد.خوب مگر جهاد هم وزارت خانه ای از همان دولت نبوده و نیست ؟
حالا آقایان به بهانه اینکه می خواهند جذابیت سرمایه ایجاد کنند قرادادبا مفاد جدیدتهیه می کنند تا عملا مفت فروشی کنند از گاز ترش هم شروع می کنند
اگر مملکت می خواهد درست شود باید به پرونده اینها رسیدگی شود؟مثلا شما فکر می کنید واقعا آیاهدف از سد سازی مهار ومدیریت آبها بوده ؟یا در پس پرده پیمانکارها و مشاورین و در کنار آنها اقایان به ع....ی رسیده اند؟ (3719949) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۹:۴۰:۳۵
لطفا بی طرفانه در مورد کارون و طرح انتقال آب آن به کویر گزارشی تهیه نمائید. در میان مسولان با نفوذ فردی وجود ندارد که دلش برای خوزستان مظلوم بسوزد به خاطر همین مسئله ضررهای زیادی متوجه خوزستان می شود. (3720853) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۰۱:۰۶:۴۳
آقای توکلی پایان نامه و مقاله های من در مورد انرژی های نو بوده و به عنوان یک تحصیل کرده این رشته میگم عمر سوخت فسیلی مثل عمر شمعیست که به ته رسیده آینده انرژی به سمت انرژی های جدید هست اونقدر هم سریع پیش میره که کشور کند ایران هم به سرعت به سمتش خواهد رفت پس تمام اون سوخت های فسیلی بدون استفاده همان جا خواهد ماند الان چرا تولیدات نفتی فوق العاده بالاست دلیلش اینه که کشور های همسایه به دنبال تبدیل سریع اونا به دلارن ... (3721415) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.