نظر منتشر شده
۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 306968
تغییرات خودروهای ایرانی و خارجی طی 20 سال
بخش دانش و فناوری الف، 12 آبان 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴
خودروسازان دنیا بعد از تولید یک محصول به فراخور زمانی مشخص اقدام به تغییر جزیی خودرو (فیس لیفت) کرده و در نهایت بعد از 5 سال چهره خودرو به کلی تغییر می کند که تغییر شامل کلیه اجزای بدنه و موتوربوده و گاهی فقط یک اسم از خودروی پیشین باقی می ماند و مشتری در نهایت با خودرویی که به کلی متحول شده است روبرو می شود.

با این مقدمه به بررسی  6 خودروی تولید داخل از20 سال گذشته تا کنون و 6 خودروی وارداتی که در بازار کشور وجود دارند از نظر تغییرات  ظاهری و فیس لیفت های انجام شده پرداختیم تا مشخص شود خودروسازان ما در این مدت چه تغییراتی بر روی  تولیدات خود داشته اند و خودروسازان خارجی چه اقداماتی برای بهبود تولیدات خود داشته اند.

  (تولیدات داخلی)


 
1-  پژو 405
این خودرو در زمان ورود به ایران در سال 70 با اقبال بسیار زیادی روبرو شد . در ابتدا با مدلGL  عرضه شد و در ادامه مدل فول GLX  هم به آن اضافه شد البته در ادامه با حذف برخی از آپشن ها  ایران خودرو مدل GLI  آن را با قیمتی کمتر به بازار عرضه کرد که این اقدام بعد از مدتی متوقف شد .
 
پژو 405 غیر از تغییر در داشبورد در نمای ظاهری تغییر خاصی را نداشته است
 
 
فیس لیفت
فیس لیفت

 

 
طراحی بسیار خوب اتاق در کنار موتور پرقدرت که در آن زمان در مدل های GLX با حجم 2000 سی سی عرضه شد، موجب شد  پژو 405 یکی از محبوت ترین خودروهای تولید داخل باشد در ادامه تولید این محصول حجم موتور این خودرو به 1800 سی سی تغییر کرد و پس از تغییر رنگ داخلی در 2 سال گذشته داشبورد آن نیز تغییر کرد .

 
فیس لیفت

 
پزو 405 یک فیس لیفت هم داشت و آن هم 405 SLX بود هرچند که ایران خودرو این مدل را به عنوان یک خودروی مستقل عرضه می کند.   در مجموع  در مورد 405 اینگونه می توان گفت که این خودرو از 20 سال گذشته تاکنون در نمای ظاهری تغییر چشمگیری نداشته و کماکان با همان چهره( فیس) 24 سال پیش در حال تولید است.



2- پژو 206
پژو 206 در زمان عرضه آن به ایران در سال 80  به عنوان یکی از خودروهای به روز و محبوب مورد توجه عموم و خصوصا جوانان قرار گرفت . این خودرو در ابتدا در 6 تیپ عرضه شد که تفاوت تیپ ها در نوع ابشن های نصب شده در آن و همچنین گیربکس آن (اتومات و دنده)  و همچنین موتور 1400 سی سی و 1600 سی سی 16 سوپاپ بود.

 

206 در تمامی تیپ ها از نظر ظاهری یک شکل است و فقط نوع صندوق دار آن فقط در نمای عقب تفاوت دارد
 
فیس لیفتفیس لیفت

 
این خودرو در ادامه بیشتر در 3 تیپ 2 و3 و 5 به بازار عرضه شد و نوع اتوماتیک آن نیز به دلیل عدم همکاری پژو، از ادامه تولید باز ماند.
این خودرو نیز  از ابتدای تولید تا کنون در نمای ظاهری هیچگونه تغییری نداشت و فقط  نوع صندوق دار آن با همکاری پژو در ایران تولید شد که این مدل نیز تا مدت ها به دلیل نمای صندوق و کاسته شدن از زیبایی آن در بازار فروش دست دوم مشتری نداشت .

 
فیس لیفت

 
مدل صندوق دار این خودرو نیز در نمای جلو هیچگونه تغییری  نسبت به مدل هاچ بک ندارد و تولید آن نیز کماکان ادامه دارد.



3-پژو پارس
این خودرو را می توان یکی از فیس لیف های موفق ایران خودرو در زمان خودش ذکر کرد . پژو پارس  در واقع با تغییراتی بر روی اتاق 405 و با همان موتور به عنوان یک خودروی مستقل به بازار عرضه شد. پارس در ادامه با تغییر موتور مدل ELX  را با موتور 1800 سی سی 16 سوپاپ(معروف به موتور زانتیایی) به بازار عرضه کرد.

 

خودروی اول مدل 79 و خودروی دوم صف کیلومتر است در نمای ظاهری هیچ تفاوتی وجود ندارد

 
فیس لیفت
 
فیس لیفت
 

 

 این مدل در ادامه در چند سال اخیر با حذف موتور 18000 سی سی و جایگزینی آن با موتور 2000 سی سی به بازار عرضه شد .

 
مقایسه داشبورد قدیم و جدید

 

فیس لیفت
فیس لیفت

 
هم اکنون پارس با 3 مدل سال (ساده) پارس LX و پارس ELX  و با همان چهره ظاهری در حال عرضه به بازار است.



4- سمند
سمند به عنوان اولین خودروی ملی ایران خودرو با سرو صدای زیادی به بازار عرضه شد این محصول که با موتور 1800 سی سی 405 به بازار عرضه شده بود با داشتن امکاناتی بیشتر از 405  تبلیغات فراوانی در بازار داشت.
در ادامه تولید سمند LX و سمند سورن نیز به این محصولات اضافه شد.

 

 سمندر ساده  و سمند SE
 
فیس لیفت
فیس لیفت

 
سمند سورن در طراحی جلو تغییرات جزیی داشت که در مدل های بعدی داشبورد آن نیز تغییر کرد و با داشبورد معروف به سوناتایی جایگزین شد.
یکی از فیس لیفت های موفق سمند  خودروی دنا است که به رغم تاکید ایران خودرو  بر متفاوت بودن دنا از سمند، در واقع می توان دنا را یک فیس لیفت کامل از سمند به دلیل داشتن موتور، گریبکس و اکسل مشترک با سمند سورن دانست.
 
سمند LX و سمند سورن
 
فیس لیفت
 
فیس لیفت
 

 

خودروی سمند نیز طی مدت تولید از ایتدا تا کنون با همان چهره قبلی و با تغیییراتی که در بالا به آن اشاره شد در حال تولید است.
 


5- پراید
این خودرو از ابتدای سال 1372 وارد خیابان ها شد و در ابتدا در دو مدل هاچ بک و صندوق دار به نام های صبا و نسیم بازار را در دست خود گرفت. این خودرو بعد از خرید پلتفرم آن از سوی سایپا رسما تولید ایران شد و مطابق روال خودروسازان داخلی با کم و زیاد کردن برخی از آپشن ها تولید مدل های مختلف آن آغاز شد.

 

 تغییرات پراید هاچ بک  در گذر زمان
 
فیس لیفت
 
فیس لیفت
 

 

با اجبار پلیس نسبت به نصب ایربگ و ترمز ABS این خودرو در نمای داشبورد تغییراتی داشت و در ادامه پراید شاهد تغییر صندلی و برخی تزئینات داخلی نیز بود.
 

 
فیس لیفت

 
در یک جمله پراید در نمای ظاهری همان پراید است و  اگر یک مدل قدیمی تر آن را با یک صفر کیلومتر را در کنار هم بگذارید، تغییرات چشمگیری را در آن مشاهده نمی کنید.
 


6- تندر 90
این خودرو در ابتدای ورود قرار بود جایگزین پیکان شود ولی این اتفاق هیچگاه به وقوع نپیوست  و هم اکنون خودرویی که قرار بود برای قشر متوسط جامعه تولید شود به دلیل قیمت بالا  تبدیل به یک خودروی لوکس شده است!

 
خودروی اول تندر 90 بدون آبشن E0 و خودروی دوم تندر 90 فول آبشن یا E2
 
 
فیس لیفت
فیس لیفت
 

تندر 90 در ابتدا با تیپ های مختلف از کم آبشن تا فول آبشن در بازار عرضه شد و شاید تنها خودرویی بود که هم زمان توسط دو خودروساز اصلی کشور تولید آن انجام شد. این خودرو را می توان باکیفیت ترین خودروی تولید داخل دانست که ناشی از نظارت مستقیم رنو فرانسه بر خط تولید آن است.
 

تندر 90 اتوماتیک

 
فیس لیفت
 

 
این خودرو به جز تغییری که پارس خودرو در چراغ های عقب آن انجام داد و مدل پارس تندر را به بازار عرضه کرد  و ارائه گیربکس اتوماتیک آن توسط ایران خودرو، در نمای ظاهری تغییر چشمگیری را به خود ندید و کماکان به رغم تولید با چهره جدید در اروپا، در ایران با همان چهره قدیم عرضه  می شود.

 


 

خودروهای خارجی موجود در ایران
 

1- سانتافه
 از اولین ورود سانتافه به بازار خودروی کشورمان حدود شش سال می‌گذرد و سانتافه ۲۰۰۷ آغاز واردات این شاسی‌بلند محبوب به ایران بود. نسل دوم سانتافه در زمان خودش زیبا طراحی شده و هیچ تشابهی به نسل اول خود نداشت البته هدف هیوندای هم همین بود. آن‌ها نمی‌خواستند مردم با دیدن نسل دوم سانتافه به یاد نسل قبل آن بیافتند!


 
مقایسه نسل گذشته با نسل جدید
 
 
فیس لیفتفیس لیفت

 
فیس لیفت
 
فیس لیفت
 



 
2- تویوتا کرولا

 کرولا نام مجموعه‌ای از  خودروهای کامپکت است که در ۱۹۶۶ میلادی توسط تویوتا معرفی شد و همچنان تولید می‌شود. بیش از ۳۹ میلیون کرولا در مدل‌هایی متفاوت تا سال ۲۰۱۲ به فروش رسیده‌اند و هنوز نیز فروش این ماشین ادامه دارد.

 
مقایسه کرولا فقط در یک نسل
 
 
فیس لیفتفیس لیفت
 

 

 
فیس لیفت
 
فیس لیفت
 


 
تویوتا کرولا جزو پرفروش‌ترین خودروی جهان است و در ایران نیز جزو برند های محبوب تلقی می شود که این محبوبیت را مدیون کیفیت بالای آن است کرولا در طی 15 سال گذشته چندین بار تغییرات عمده را در خود داشته است و آخرین نسل آن با چهره جدید از سال 2013 تا کنون در حال تولید است.


3- سوناتا
سونتا در ابتدای ورود به ایران در مدل 6 سیلند عرضه شد و در ادامه مدل 4 سیلندر آن نیز به بازار آمد این خودرو در زمان ورود به کشور حدود (12 سال) چندین بار تغییر چهره داده است که این تغییرات در بعضی از مدل ها واقعا اساسی و بنیادین بود به طوریکه فقط یک اسم از این خودرو باقی ماند و تمامی اجزای از موتور و بدنه کاملا متحول شد.

 
تفاوت سونتا نسل قدیم و جدید
 
 
فیس لیفتفیس لیفت
 

 
 آخرین نسل  سوناتا

 
فیس لیفت
 

 

4-اسپورتیج
این شاسی بلند در ابتدای عرضه به کشور با موتور 6 سیلند وارد شد اما در ادامه کیاموتورز با انجام تغییرات اساسی در آن، چهره و موتور این خودرو را به کلی تغییر داد.

 
 نسل قبلی اسپورتیج
 
 
فیس لیفت
 
فیس لیفت
 


نسل جدید اسپورتیج
 
فیس لیفتفیس لیفت
 

 هم اکنون مدل 2016 آن نیز وارد بازار شده که این مدل نسبت به مدل قبلی با تعییراتی روبرو بوده است .در یک جمله می توان گفت که این خودرو از ارائه نسل اول آن در ایران (حدود 10 سال) تا کنون با تغییرات جدی مواجه بوده است

 
آخرین نسل اسپرتیج
 
فیس لیفت
 

 


5- هوندا آکورد

آكورد يكى از محبوب ترين و پرفروش ترين محصولات هونداست . نسل قبلى آكورد در سال 2013 آن قدر قدرتمند بود كه كمتر كسى فكر مى كرد كه هوندا باز هم عملكرد فنى آن را ارتقا دهد. اما آن ها در سال ٢٠١٥ آكورد را با چهره متفاوت عرضه کردند. آكورد در سال ٢٠١٥ با چهره اى لوكس تر و عضلانى تر به قدرت نمايى خود ادامه داد.

 
مقایسه 2 نسل  تقریبا نزدیک هوندا در ایران

فیس لیفتفیس لیفت

 مقایسه در نمای عقب
 
فیس لیفتفیس لیفت
 

آکورد در ایران نیز جزو خودروهای محبوب تلقی می شود، هرچند که در مقطعی وارد کشور نشد ولی هم اکنون نوع صفر کیلومتر آن چندین سال است که در ایران وجود دارد.
 


6-توسان
این خودرو در نسل اول که حدود 8 سال پیش وارد کشور شد از لحاظ ظاهری بسیار شبیه اسپورتیج بود ولی در طی 3 سال کاملا تغییر چهره داد و به عنوان یک خودروی پرفروش در بین شاسی بلند ها شناخته شد. مدل 2016 آن نیز تغییرات اساسی داشته و بسیار شببه به سانتافه شده است.
 

مقایسه نسل قبل و نسل جدید

فیس لیفت
 
فیس لیفت
 


آخرین نسل توسان
2016

فیس لیفت
 


 چند نکته ....

این روزها که بازار خودرو در رکود به سر می برد و خریدار در بازار کم پیدا می شود، فرصتی است که خودروسازان حداقل نیم نگاهی به عملکرد  خود در طی چند سال گذشته داشته باشند.
 زمانیکه پژو 405 و 206  از سوی ایران خودرو و پراید از سوی سایپا به بازار عرضه شد با چنان استقبالی از سوی  خریداران مواجه شد که در برخی از  خودروها متقاضیان مدت ها پول پیش خرید آن  خودرو را داده تا بتوانند سوار یک خودروی خوب و تا حدودی با تکنولوژی روز دنیاشوند.

ولی همان طوری که در این گزارش به آن اشاره شد خودروسازان دنیا هیچگاه تولید یک خودرو بدون تغییر چهره هرچند هم که دارای فروش خوب باشد را به مدت طولانی ادامه نمی دهند (مانند تولید پژو 405 و پراید به مدت 20 سال) و با احترام گذاشتن به سلیقه مشتری دائما در حال تغییر و به روز کردن تولیدات خود هستند که این نکته  مهمی است باید سرلوحه خودروسازان وطنی باشد.

--- کیفیت پایین قطعات به کار رفته در برخی از تولیدات داخلی را نیز می توان یکی دیگر از دلایل عدم اقبال به خودروی داخلی دانست زیرا مشتریانی که گاهی تمامی پس انداز خود را به امید داشتن وسیله نقلیه به دست خودروساز داخلی دادند شاهد تحویل گرفتن خودرویی با کیفیت پایین بوده که حتی در برخی مواقع  با کارکردهای بسیار پایین باید برای رفع عیب خودروی تازه تحویل گرفته خود به نمایندگی ها مراجعه کنند.

--- عمکرد خدمات پس از فروش نیز یکی از فاکتور های مهم در جلب مشتری است . مشتری که باید خودروی نو خود را به دلیل کیفیت پایین قطعات به کار رفته در آن به نمایندگی ببرد باید وارد خان دیگری شود. زیرا رفتار و عمکرد برخی از نمایندگان پس از فروش خودروسازان (عدم رفع عیب و برخوردهای ناشایست در برخی از موارد) باعث شده تا خریداران خودروهای داخلی آزرده خاطر شوند.

--- حال که کشور در حال تحولی در عرصه های سیاسی و اقتصادی است و نمایندگان اقتصادی کشور های اروپایی و صاحب نام دنیا خواهان حضور دربازار خودروی کشور و سرمایه گذاری در این صنعت هستند، جا دارد تا خودروسازان داخلی از این فرصت به خوبی استفاده کرده و با احترام به سلیقه مشتریان داخلی نسبت به تولید و عرضه خودروهای با کیفیت و به روز دنیا در کشور اقدام کنند زیرا سلیقه  خریداران خودرو  نسبت به خودروهایی که سال های سال تولیدات آن در کشور ادامه داد تغییر کرده و خواهان خرید خودروی با کیفیت و به روز دنیا هستند .
اگر این کار توسط خودروسازان وطنی به خوبی انجام شود، قهری که هم اکنون نسبت به تولیدات داخلی وجود دارد شکسته می شود و مردم نه تنها از تولیدات داخل حمایت خواهند کرد بلکه سوار شدن بر این خودروها را نسبت به خودروهای وارداتی ترجیح می دهند .
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۱۹:۳۷
برای اینکه ثابت بشه این نوشته مغرضانه نبوده باید شرایط تولید و فضای صنعتی رو هم در این 20 سال بین ایران و کشورهای پیشرفته صنعتی مقایسه کنید و تفاوتهاش رو برشمارید. (3296341) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۵:۴۴:۲۴
تعرفه واردات را که حساب کنید می بینید فضای کار دراینجا راحتتر بوده تا درکشورهای صنعتی که دنیای رقابته (3296977) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۵:۵۴:۵۰
یعنی توی این 20 سال هیچ تغییری در شرایط تولید و فضای صنعتی کشور نبوده که در نتیجه آن، محصولات کاملا بدون تغییر یا با تغییرات اندک ظاهری و افت فاحش کیفی مواجه شده اند؟!!!
ببخشید شما با مدیر عامل ایران خودرو نسبتی دارین؟؟؟؟ (3297004) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۹:۰۰:۱۳
خیر دوست عزیز‍! من با انصاف و عدالت نسبت دارم.فضای کسب و کار و خصوصا فضای تولید در همه سالهای بعد از انقلاب یک فضای نامناسب و آزاردهنده برای صاحبان صنایع بوده.دقیقا بر عکس تسهیلات و رانتهایی که همیشه برای امر واردات وجود داشته و داره. (3297448) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۰:۳۶:۲۴
دست بردار عامو ما که از بیابون نیومدیم این صنعت خودروسازی که سنگین ترین تعرفه ها رو داشته اصلا وارداتی براش نبوده کمترین هزینه های تولید رو داشته!!یه جوری حرف میزنید ادم فکر میکنه از مریخ اومدین یا ما داریم توی بیابون زندگی می کنیم بعد یاللعجب جمله اول رو هم با عدالت شروع کرده!!! خدایا پناه بر خودت
شما بفرما دیگه چه کاری برای این صنعت باید ما مردم میکردیم؟؟؟
برید زودتر خط تولید رو جمع کنید بیش از این همه رو سبک نکنید آبرو مون رو بردین با این وضع کار کردنتون
الف منتشر کن (3297658) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۳:۴۸:۱۸
فضای کسب و کار و تولید نامناسب و آزار دهنده بوده آن هم برای خودروسازان.... ؟؟؟؟ مرد حسابی... تعرفه واردات خودرو n درصد است. حمایت و انحصار از این بیشتر؟ تسهیل ورانت برای واردات خودرو؟ کدام خودرو وارداتی در سطح قیمتی ارائه می شود که با تولیدات این دو کارخانه رقابت کند؟ تو هم نان مفت خوری همین ها هستی شک ندارم (3297979) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۰۷:۵۰:۲۵
اگر با انصاف و عدالت نسبتی دارید باید بدونید که فضای کسب و کار برای بخش خصوصی همیشه مشکل ساز بوده. وگرنه کی نمی دونه که این خودروسازان عزیز از هر فشاری برای پیشبرد اهدافشون استفاده کردند. از مقاومت در برابر بالا بردن ایمنی تا افزایش قیمت. خدا رو شکر به لطف عوارض واردات هم که خیال مبارکشون از فروش راحت راحت بوده... (3298249) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۱۰:۰۰:۱۷
تنها تغییر در این سالها تغییراتی بوده که در حساب بانکی و میزان دارایی تولید کنندگان قطعه طرف قرارداد با شرکتهای سایپا وایرانخودرو بوجود آمده.یعنی اگر این شرکتها دستگاه چاپ اسکناس داشتند واسکناس 10هزار تومنی چاپ میکردن برای خودشون.اینقدر پول وثروت نمیتونستن جمع کنن. (3298553) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۸:۰۸:۵۶
مقایسه می خوای برادر:
ارزان ترین نیروی کار، ارزان ترین مالیات، ارزان ترین بیمغ ارزان ترین سوخت، ارزانت ترین انرژی، ارزان ترین حمل و نقل، ارزان ترین زمین، ارزان ترین آب، ارزان ترین بیمه، و
بالترین تعرفه در دنیا (پس از پاناما) و البته طولانی ترینش (از 50 سال پیش و احتمالاً تا ابد)....
خوشم میاد از رو نمیرید و همچنان خودتون رو طلبکار ملت و زمین و زمان می دونید، متاسفم برای صنعنی که ...
(الف، سانسور هم کنی، نظر اکثریت ملت بیچاره همینه) (3297321) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۸:۲۶:۳۵
دست بردارید از این حرفها، بازار رو دوقبضه دردست گرفتن بدون هیچ شرایط رقابتی تازوندن باز هم از شرایط گله دارید؟ اینکه تحریم میشه و هنوز بعد از 20 سال با این همه ادعا در صنعت خودرو و قطعه سازی خط تولیدتون میخوابه، مشکل از کی هست؟ از تحریم یا از سوء مدیریت و ناتوانی مدیران و این کلا این شرکت ها؟!!! (3297370) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۸:۲۷:۴۳
هیچ کس از تحریم سود نکرده باشه خودروسازها خوب سود بردن، تحریم نبود میتونستن پراید 20 میلیونی به مردم بفروشن؟ در پیش فروش گربه رقصونی کنن؟ خدمات پس از فروش اینطوری به مردم بدن؟ (3297373) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۰:۳۱:۱۶
مرد حسابی اخه دیگه چه کاری باید برا خودروسازان داخل انجام میشده که نشده؟؟؟ ادم حیرت میکنه از این کامنتها
تعرفه سنگین که روی ماشینهای خارجی وضع شده بوده
مرئم هم مجبور بودند فقط همین ماشینها رو بخرند و میخریدند
دولت هم که چپ و راست وام های میلیاردی به این خودرو سازها می داده
به جان خودم هر خودرو سازی توی دنیا این همه کمک دریافت می کرد الان جزو 5 برند برتر دنیا شده بود
من نمیدونم کمبود فسفر هست چه مشکلی هست برخی دوستان این کامنتها رو میذارن
درسته یه مستطیل خالی اینجا است برا نظر دادن ولی کسی مجبورتون نکرده نظر بذارین هر وقت نظر دادن اجباری شد اون وقت این نوع کامنتها رو بذارید که ما هم بتونیم توجیهش کنیم بگیم طرف مجبور بوده (3297650) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۱۰:۵۰:۲۱
این همان فرافکنی است که ایران خودرو و سایپا و ... همیشه ورد زبانشان است.
شرایط...
هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد . به بهانه های واهی مانند تحریم و سود بانکی و وابستگی و ... هر کاری خواستند با مردم کردند. اگر در کشور های دیگر سود بانکی پائین است در عوض در ایران از رانت و تعرفه و پرداخت های بلاعوض و حق امتیاز تاسیس بانک ( بانک پارسیان ) و امتیازات ویژه دیگر استفاده میشود.
همه میدانند که سود تولید و فروش خودرو در ایران حداقل دو برابر عرف جهانی است ولی دادن یک خودروی کارآمد دست مشتری و خدمات فروش آن ده درصد دنیا هم نیست. بگذریم از نگاه از بالا به پائین خودرو سازان به مردم که سیاست
میخوای بخواه نمیخوای بخواه . را سرلوحه سیاست تولید و کار خود قرار دادند. محلص کلام اینکه:
برادر خودرو ساز . مدیر دولتی و سفارشی . مدیر منتصب . کسی که باد میکارد لاجرم طوفان درو خواهد کرد. و ایضا خود کرده را تدبیر نیست.
راه حل:
با عذر خواهی از مردم در گام اول ضمن دلجویی از مردم خدمات پس از فروش را اصلاح نمائید. به عنوان مثال سیستم وارانتی خودرو را عملیاتی نمائید. با نمایندگی های پس از فروش که با مردم بد صحبت میکنند برخورد شدید صورت بگیرد. در صورت خرابی ماشین و معطلی حتما خودروی جایگزین داده شود.
دوم اینکه با یک برنامه میان مدت 5 ساله پلتفرم خودروهای حاضر جمع آوری و خودروی جدید عرضه شود و این پلتفرم بصورت واقعی هر 5 سال یکبار عوض شود.
نقش تحقیق و توسعه در خودرو سازها جدی گرفته شود و از خود فریبی دوری گزیده و با تعویض چراغ محصول عرضه نگردد. ( عوامفریبی ). (3298690) (alef-13)
 
محمد مهدی
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۳۰:۵۲
این خودرو سازها خجالت نمی کشند . این خودرو سازها غیرت ندارند با جان و مال و آبرو واعصاب مردم بازی میکنند و ککشان هم نمی گزد . اقتصاد کشور را مضحکه اعمال خودشون قرار دادند و کسی هم برخوردی با اینان نمی کند اینها فقط ادعا دارند فقط توقع دارند انحصار و حمایت دولتی اینها را اینقدر لوس و ننر بار آورده که چیزی جز خواسته های نابحق خودشون مد نظرشون نیست . اگر حرکتهای مردمی نباشه سالهای سال هم که بگذره باز همین محصولات بی کیفیت و پر هزینه و مضر برای محیط زیست را تولید میکنند و روانه بازار میکنند (3296392) (alef-13)
 
مهرداد
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۴۴:۱۰
تولیدات ایرانی فقط ظاهرشون شبیه تولیدات 20 سال پیشه ولی از نظر کیفیت اطاق و قطعات قابل مقابسه نیستند (3296435) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۵۲:۱۷
عکسهای نمایشگاه خودروی توکیو هنوز بر روی سایتهای خبری هست وقتی آدم این خودروها را میبینه پیش خودش فکر میکنه تفاوت از کجا تا کجاست و ایا خودرو سازان داخلی با ورود خودروهای فوق پیشرفته به بازار ایران میتوانند باز این خودروهای سه یا چهار دهه پیش را تولید و به بازار عرضه کنند ؟ (3296459) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۵۶:۲۰
خلایق هرچه لایق . 111111111111 (3296471) (alef-13)
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۵۸:۱۵
سایت وزین الف
از شما بعید است تغییرات ما برای فرار از استاندار دست وپاه شکسته ای که بعضی از خودروها ازبرندی باید داشته باشند نه نوآوری.! (3296480) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۳:۰۲:۴۷
نیسان آبی که کلا تغییرات نداشته !!! (3296492) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۳:۰۶:۱۹
واقعا خودروی ایرانی چی دارد که از آن حمایت کنیم؟

حمایت از تولید داخلی یعنی اینکه وقتی کالای ایرانی کیفیتی مشابه کیفیت خارجی دارد، وظیفه میهن پرستی این است که تولید داخلی را بخریم.

نه اینکه یک کارخانه داخلی هر جنس بنجلی خواست تولید کند و‌مردم با شعار حمایت از تولید داخل مجبور باشند چنین محصول بی کیفیت داخلی که جان و مال مردم را به خطر می اندازند بخرند.

بعلاوه محصولات این دو شرکت از نظر تولید آلاینده و سموم نیز رتبه بسیار بدی دارند و هوای کشور را به شدت آلوده می‌کنند لذا اتفاقا از این منظر چون به کل کشور آسیب میرسانند اتفاقا نباید حمایت بشوند. (3296500) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۳:۱۲:۱۰
یک کلام شتر گاو پلنگ (3296517) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۳:۴۱:۳۰
البته تغییرات جدید در خودرو ها ایجاد کردن که جای تشکر دارد
پراید بار
90 بار
پژو بار
پیکان بار

در هیج جای دنیا یک خورروی سواری رو تیدیل به یک خودروی حمل بار نمی کنن و به مردم احترام میگذارند

شما تا ها سوناتا بار
بنز بار
بی ام دبلیو بار

از خودرو سازان تقاضا دارم 206 بار رو هم تولید کنن تا ابتکارات این خلایق مال اندوز بیشتر مشخص شده و در نمایشگاه های بین الملی جوایز را درو کرده و بر هوش ایرانی آفرین بفرستند (3296608) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۳:۴۱:۴۹
البته تغییرات جدید در خودرو ها ایجاد کردن که جای تشکر دارد
پراید بار
90 بار
پژو بار
پیکان بار

در هیج جای دنیا یک خورروی سواری رو تیدیل به یک خودروی حمل بار نمی کنن و به مردم احترام میگذارند

شما تا ها سوناتا بار
بنز بار
بی ام دبلیو بار

از خودرو سازان تقاضا دارم 206 بار رو هم تولید کنن تا ابتکارات این خلایق مال اندوز بیشتر مشخص شده و در نمایشگاه های بین الملی جوایز را درو کرده و بر هوش ایرانی آفرین بفرستند (3296609) (alef-13)
 
FARHAD
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۳:۵۴:۵۹
چرا آقایون نمی خوان بپذیرند که این کمپین تحریم خودروی داخلی به خاطر اجحاف و زورگویی 20 ساله اخیر خودروسازانه؟! (3296639) (alef-13)
 
محمد ر
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۴:۰۳:۵۸
مشکل صنعت خودرو کشور ما طمع دولتهاست چه اکنون چه قبل از محل وسیله نقلیه مردم که از طرفی امنیت جان مردم را هم تعیین میکند به بدترین شکل استثمار شده چه با گرفتن تعرفه گمرک و چه مالیاتها گوناگون دولتها نفع زیادی میبرند ( نمیتوان انتظار داشت بدون اتحاد مردم دولت از این مرغ تخم طلا به نفع مردم بگذرد) (3296671) (alef-13)
 
کیان
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۴:۰۵:۲۲
خیلی جالبه همه مسئولین میدونند که این ارابه های مرگ بی مورد گرون هستند ولی باز هم خودرو سازها حرفشونو به کرسی می نشونند، خودتون قضاوت کنید چند حالت بیش تر وجود ندارد: 1) یا مسئولین توان مقابله با خودروسازها را ندارند!! یا 2) خودشون هم سهم می برند!!!!!!!!!!!!!!!!! یا 3) اصلا به فکر مردم نیستند (3296680) (alef-13)
 
زاپاس
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۴:۱۷:۰۹
آخه چرا باید هزینه کنند؟؟!!
وقتی رقیبی ندارند و بازار کاملا" براشون انحصاری شده چه دلیلی داره که برای خودشون هزینه سازی کنند؟!!
عین اینکه منو تو خونه زندانی کنید و تو یخچال تخم مرغ و پنیر بزارید , یا باید پنیر بخورم و یا تخم مرغ ! اگر جوجه کباب بخوام زندانبان میگه خونه را جاروبرقی بکش و گرد گیری هم بکن و ظرفها را هم بشور و گلدونها را هم آب بده تا جوجه کباب بهت بدم!
در کل شما تابعِ شرایطی تعریف شده هستید که حداقل خواسته هایتان هم ندیده گرفته شده که هیچ , روی نداشته هایتان هم حرف است. (3296720) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۵:۰۲:۰۲
انتظار ما از خودروسازها ی داخلی تولید پیکان فیس لیفت شده هست نه بیشتر !!! (3296856) (alef-13)
 
savo
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۷:۰۵:۴۳
کاش رنگ آبی نیسان رو تغییر میدادن تا شاید کمی از استرس نزدیک شدن کم بشه! (3297179) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۷:۳۱:۵۷
یکی از عوامل موثر در قیمت خودرو هزینه های طراحی و ساخت قالبها و فیکچرهای محصولات جدید و تست گیری از نحوه عملکرد خودرو در شرایط مختلف است این موارد رو خودروسازهای دالی پرداخت نمی کنند. وقتی اتومبیلی با یک شکل ظاهری و مشخصات فنی چندین سال تولید می شود. هزینه های سرمایه گذاری آن بسیار کاهش می یابد. افت کیفیت هم مزید بر علت. از قطعات اروپایی و ژاپنی به چینی رسیدیم (3297231) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۷:۴۵:۰۰
راه تو را میخواند.... :))))) (3297261) (alef-13)
 
هپلی
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۰:۰۱:۳۸
هم وطنان گرامی اگر این خودروهای بی کیفیت داخلی را ارزان (مثلا نصف قیمت فعلی) بدن آیا از جون خودتون می گذرید و می خرید. پس مساله قیمت نیست بلکه بجل بودن و خطرناک بودن این اجناس است. او کسانی که این ها را با وام 24 درصد میخوان به زور به خورد ملت بدن باید محاکمه بشن. گول نخورید و نخرید. (3297586) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۰:۵۲:۲۲
امیدوارم مردم اگاه بشن و نخرن تا تکلیف مشخص بشه (3297692) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۱:۴۶:۴۲
هركي خريد خونش پاي خودش , البته اول از همه پول و اعصابشو ميذاره رو اين خريد غيرعقلاني (3297793) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۳:۴۹:۵۱
نميخريم داداش قسم ميخورم (3297982) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۰:۳۹:۳۳
خدا شاهده من جای شما مدیرای خودرو ساز بودم از خجالت اب می شدم میرفتم توی یه روستایی که هیشکی منو نشناسه به کاشت شلغم مشغول میشدم طرف طلبکار هم هست میاد میگه صنعت کلا مشکل داشته!! اقا برید خجالت بکشید بخدا اینا چیزایی نیست بشه روش بحث کرد بحثی نداره چه بحثی دارید؟ چه کاری باید براتون می کردیم که نکردیم؟ درامد نفت رو کلا همین شکما خودروسازها خوردین اگه این همه پول رو در چیزای دیگه سرمایه گذاری کرده بودیم الان کلی مزیت رقابتی ایجاد شده بود (3297665) (alef-13)
 
جم
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۰۱:۳۶:۱۷
الف جان حضرت عباسی برای این مقاله چقدرگرفتی خدایی جواب بده (3298080) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۱۲:۰۰:۵۴
چه کسی باید به الف پول میداده؟ بعد این مقاله رو همه سایتها زدن اگه پولی بود یه جا منتشر می کرد. نهاد یا سازمان خاصی باید به الف پول بده برا انتشار این مقاله؟
الحمدلله که دوسنتان خودروساز هم در داخل رقیبی ندارن بشه گفت اونا گفتن منتشر بشه
بعد به فرض هم که کسی پول داده باشه شما چرا از خودت دفاع نمیکنی؟ اگر واقعیته که خیلی هم خوب اگر واقعیت نیست چرا در کامنتت اشاره ای نکردی؟ (3298884) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۰۵:۵۰:۲۳
حالا چه چیزمون درست و پیمونه که میخوایم خو.رومون باشه.
به شتر گفتن گردنت چرا کجه گفت کجایم راست هست.
حالا حکایت تولید های صنعتی ما حتی خدماتی ما .
ما بلد نیستم مانند معیار های جهان به مشتریان حتی در رستوران سرویس بدهیم . همه انگار از مشتری طلبکارند.
خودرو سازی ما هم بهتر از سایر تولیدات و خدمات رسانی ما نیست. (3298141) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۰۷:۳۲:۰۹
در یک کلام میتوان گفت که هدف هر صنعت ایجاد کسب و کار و سود است حالا به هر روشی که باشد
وقتی خودروسازهای داخلی هر فرغونی (ببخشید منظورم خودرو بود) را تولید میکنند و یه بازار انحصاری و دست به نقد با شرایط تحمیلی و دلخواه آنها وجود داره دیگه چه لزومی داره که بخواهند دنبال تغییر در مدل ها و کیفیت باشند
اینها تا حالا هر چیزی تولید کردند به زور به مردم فروختند و سود سرشاری هم بردند دیگه دلیلی براشون وجود نداره که بخواهند دنبال تغییر و نو آوری وکیفیت باشند
سود خودشون را که دارند میبرند و به قول خودشون 10 میلیون شغل هم ایجاد کردند
(دکه تنقلاتی دم پنچر گیری هم جز مشاغل ایجاد شده توسط خودروسازها حساب کردند) دیگه از این بیشتر یه صنعت چی میخواد (3298210) (alef-13)
 
قرتاسي
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۱۰:۴۹:۴۷
فقط داشبورد و چراغ عقب عشق است. (3298686) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.