نظر منتشر شده
۱۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 378167
راهکاری ساده و کارآمد برای بهبود وضعیت حجاب
محسن مهدی پور،‌ 13 مرداد 95
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱
همه جوامع به نوعی با مساله پوشش و نحوه لباس پوشیدن شهروندانشان درگیر بوده اند و هستند چرا که که هم منافع اقتصادی فراوانی به دنبال دارد و هم مهم‌تر از آن، می‌تواند فرهنگ‌ را در بلندمدت، دستخوش تغییرات گسترده و عمیق کند. تغییراتی که با گسترش دسترسی به ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بیش‌ از پیش دست‌یافتنی شده؛ اما تقریباً عدم نظارت بر فعالان عرصه تولید لباس در داخل کشور، مسیر تحقق آن را هموارتر کرده است.

حدود دو ماه قبل، رهبر انقلاب در جمع رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه‌ همیشگی خود یعنی فرهنگ گفتند: «در مسئله‌ی فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی -اعم از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولیدِ کالایِ فرهنگیِ مفید که کوتاهی می‌کنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی می‌کنیم.( بیانات در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۹۵/۳/۱۶)»

این صحبت اگرچه اشاره به بخش خاصی از فرهنگ نداشت؛ اما مطمئناً حجاب و پوشش به عنوان یکی از اصلی‌ترین مظاهر فرهنگ در جامعه، خارج از آن قرار نمی‌گیرد.

سیر سلبی به ایجابی قوانین حوزه عفاف و حجاب

با وجود اقداماتی که از ابتدای انقلاب در مسئله حجاب انجام شده، همچنان پس از ۳۷ سال، این مسئله به عنوان یک چالش برای جمهوری اسلامی مطرح است. مروری کلی نشان می‌دهد که قوانین مرتبط با این موضوع، با یک سیرِ از سلبی به ایجابی مواجه بوده است.

پس از آنکه در سال‌های ابتدایی انقلاب، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، رعایت پوشش اسلامی در سازمان‌ها و نهادها و سپس فضای عمومی جامعه الزامی شد، قانونی برای برخورد با مظاهر بدحجابی در فرآیند تولید و فروش به تصویب رسید که بر اساس آن تولید، واردات، فروش و استفاده در انظار عمومی از لباس‌ها و نشانه‌هایی که علامت مشخصه گروه‌های ضد اسلام یا ضد انقلاب بود، جرم شناخته شد؛ اما این قانون به‌ندرت اجرایی شد و شاید عدم نظارت بر اجرای قوانین مربوط به عفاف و حجاب، اولین بار از اینجا شروع شد.

پس از تصویب مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصول و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف در سال ۷۶ و تصویب مکمل اجرایی آن در دی ماه ۸۴، دو ماه بعد، طرحی به نام «ساماندهی مد و لباس» با تکیه بر اقدامات ایجابی در ارائه الگوهای متنوع پوشش متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و توجه به مقوله «مُد» و تشویق صنایع تولیدی به مجلس ارائه و در ۱۲ دی سال ۸۵ به تصویب رسید که بر اساس آن کارگروهی با همین نام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

علی‌رغم اقدامات خوبی که طی این سال‌ها در زمینه ترویج الگوهای ایرانی اسلامی، حمایت از ظرفیت‌های مردمی فعال در عرصه مد و هویت‌بخشی به آنان انجام شده، این قانون در زمینه‌های اقتصادی، همچون حمایت از طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس برای تأسیس تعاونی و ارائه تسهیلات دولتی و وام‌های خوداشتغالی به آنان همچنان اجرایی نشده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها در سال ۹۳، اگرچه این قانون به دلیل توجه به مسئله مد، قانونی مترقی محسوب می‌شود، دچار چالش‌های متعددی است که بررسی آنها در حوصله این نوشته نیست؛ اما می‌توان گفت مهم‌ترین چالش‌ آن، عدم توجه به زیرساخت‌های صنعتی مورد نیاز تولید لباس است، درحالی‌که صنعت نساجی کشور با مشکلات عدیده‌‌ای دست و پنجه نرم‌می‌کند.

نظارت تعطیل‌بردار نیست

حل ریشه‌ای مسئله بدحجابی در کشور، موضوعی است چند جانبه که نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است و از همه مهم‌تر به فعال‌سازی بخش‌های اقتصادی برای تولید انبوه الگوهای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی به جای مدل‌های ناهنجار موجود در بازار برمی‌گردد؛ با این حال رهاکردن موضوع نظارت در حوزه لباس و پوشاک که البته در اکثر بخش‌های کشور مغفول مانده، چیزی نیست که توجیه‌پذیر باشد و بتوان آن را تا زمان رفع مشکلات اقتصادی تعطیل کرد.

نظارت بر مسئله پوشش به دو صورت کلی قابل انجام است:
۱) نظارت بر مصرف‌کنندگان یعنی مردم که از اول انقلاب تاکنون بیشتر مورد توجه و تمرکز بوده و راه‌اندازی گشت‌های ارشاد در سال‌های اخیر از این قبیل است. این روش به دلیل آموزش ندیدن نیروهای اجراکننده به‌اندازه کافی، برخوردهای سلیقه‌ای و برخی تنش‌ها در فضای جامعه چندان کارآمد نبوده؛ هر چند در موارد معدود و خاصی که هنجارشکنی محرز شده و با هیچ‌گونه تساهل و تسامحی قابل اغماض نیست، ضرورت دارد. مواردی که احتمال خط ‌دهی از پشت پرده برای گسترش فساد در جامعه وجود دارد و به حق، برخورد با چنین مواردی، کار پلیسی و امنیتی می‌طلبد؛

۲) نظارت بر منابع تأمین پوشاک جامعه یعنی تولیدکنندگان و واردکنندگان عمده لباس به ویژه مانتو است که می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از شیوع مدها و الگوهای بیگانه در سطح کشور باشد.

کارآمدی نظارت بر تأمین‌کنندگان پوشاک
اگرچه گسترش فرهنگ غرب و دین‌گریزی به‌ویژه در میان گروهی از جوانان تأثیر زیادی بر وضعیت حجاب جامعه گذاشته، با این حال، نحوه پوشش بخش زیادی از مردم، تابع نوع لباسی است که به آنان ارائه می‌شود. اگر فعلاً به هر دلیلی قادر نیستیم مد و الگوی متناسب با فرهنگ داخلی را رواج دهیم یا در این مسیر دچار کندی‌هایی هستیم، اما می‌توانیم با افزایش نظارت بر دو بخش تولید و واردات، از تنگ‌تر و کوتاه‌تر شدن پوشاک بانوان در بازار جلوگیری کنیم. راهکاری که در مقایسه با گشت ارشاد هم کم‌هزینه‌تر است و هم ساده‌تر؛ چرا که رعایت قوانین نظارتی با منافع اقتصادی تولیدکنندگان و واردکنندگان گره خورده است.
 
کلمات کلیدی : حجاب+بدحجابی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۳۷:۲۵
اسلام به كنار، نوع پوشش بعضی افراد و هنرمندان,با این همه ادعای ملی گرایی و ایران ایران گفتن, با فرهنگ ایرانی هم تناسب ندارد, به قول داریوش ارجمند, فرم گرایی تقلیدی, (3863820) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۰:۳۸:۳۸
الف ؛ مراتب تأسف عمیق خودم را به سبب عدم انعکاس کامنت های حاوی تدین و غیرت و شرف و آبرو و اخلاق و بصیرت و آزادگی و رادمردی و ناموس پرستی و دوری از بی حیایی ها و بی شرمی ها و بی بندوباری ها و بی حجابی ها و ولنگاری ها اعلام میکنم . (3865678) (alef-11)
 
اسدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۴۰:۰۸
حجاب فقط يك انتخاب است و اصلا مسئله و مشكل نيست. (3863828) (alef-3)
 
میلاد حمیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۳:۵۵
حجاب یک تکلیف است و حق همه انسانهای جامعه است که حجاب و عرف دینی آنها رعایت شده و مورد احترام واقع شود.
راهکار در 4 چیز است:
1- اخراج از دانشگاه و محیط کاری
2- محرومیت از حقوق شهروندی و اجرای مجازات های سنگین و موثر
3- سیاست هایی که افراد بدحجاب را در جامعه مورد انزوا قرار دهد.
4-برنامه های فرهنگی و تلوزیونی که افراد بدحجاب را نزد مردم تحقیر کند و افراد از بی حجابی فرار کنند. (3863951) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۷:۰۹
بنده در انتخاب نوع حجاب با شما هم عقیده ام اما اگر منظور شما بی حجابی و یا با حجابی است باید بگویم اشتباه به عرض شما رسانده اند . (3863968) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۴۷:۲۸
دقیقا انتخاب بر سر داشتن یا نداشتن آن است. (3864052) (alef-3)
 
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۹:۵۵
اگر با معیار شما قضاوت کنیم، انتخاب بین کاملا برهنه به خیابان آمدن یا نیامدن هم با خود فرد است. حالا می فهمم که چرا در برخی کشورهای غربی بعضی ها در ملاء عام روابط جنسی دارند چون طبق منطق شما حق این انتخاب را دارند. (3864642) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۵۱:۱۲
یعنی چی اشتباه؟همه کشورهای اسلامی حجاب اختیاری است. (3864270) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۴۸:۵۸
تنها راه متمایل کردن مردم به حجاب این است که زنان معتقد به دین و حجاب الگو ونمونه کامل وقار ،نجابت ،نظافت و اخلاق باشند در فعالیتهای عام المنفعه ومددکاری پیش قدم باشند با سواد وبه روز باشند متاسفانه این موارد در اکثر افراد محجبه ضعیف است مخصوصا رعایت بهداشت !!! (3864936) (alef-11)
 
سید
Australia
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۰۴:۴۳:۲۱
فقط انبیا و امامان هستند مه معصومند. (3871055) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۱۹:۴۲
حجاب را اجبار کردیم ومتاسفانه چهره زیبا وجذابی هم از حجاب واخلاق اسلامی ارائه ندادیم ! نتیجه اش این شد که نتوانستیم افراد کم اعتقاد را به رعایت حجاب جلب کنیم ! (3864995) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۲۷:۳۳
اقا یا خانم محترم حجاب موضوعی نیست که جمهوری اسلامی اورده باشد بلکه رعایت حجاب حکم الهی است اگر مسلمانی موظف به رعایت هستی (3865144) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۶:۱۴:۵۴
اگر مسلمان نیستی هم باز موظف به رعایت آنی😂😂😂 (3868239) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۳۰:۱۳
چون شما باهاش مخالفی میگی مشکل نیست ولی ملاک عمل دستور خداست (3863980) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۸:۴۱
تو این قضیه یه رفراندوم می تونه مشکلات رو حل کنه (3864206) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۰۴:۳۵
احکام قرآن با نظر تقی و نقی تغییر نمی کند. رفراندوم برای امور غیر شرعیست. (3864500) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۴۶:۰۳
شما اصلا قرآن خوانده ای که حجاب روسری یا چادر رو حکم قرآن میدونی؟! (3865054) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۲:۳۴:۳۳
مگر احکام قرآن فقط در مورد حجاب خلاصه شده؟ چرا بقیه احکام قرآن با این جدیت پی گیری نمیشه؟ (3865501) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۳:۱۱:۴۹
قرآن گفته نماز بخونید. پس چرا سر ظهر همه مردم رو نمیگیرن ببرن مسجد واسه نماز خوندن؟ (3865799) (alef-11)
 
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۳:۵۰:۰۷
آدم حسابی!!
هیچ شخصی نماید بگه من نماز نمیخونم و اونو ترویج کنه ولی بد حجابی توسط شخص داره نمایش داده میشه در ضمن این موضوع بیشتر به ضرر زنان جامعه هست چون مطمئن باشند که خوشگل تر از اونها هم هست برای دیدن!!! (3866408) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۲۳:۴۸:۳۹
واسه امر واجب خدا رفراندوم بذاریم ؟معقوله؟ (3867394) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۴۶:۴۱
انتخابی که باعث مزاحمت و تشویش و ابتذال اجتماعی گردد ، قبیح ، غیرقانونی ، غیراخلاقی ، غیرعرفی ، غیرعقلایی ، غیر منطقی ، ممنوع و محکوم است . (3864262) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۵:۵۶
اونايي كه ميگن حجاب يك مساله شخصيه، چشم به دهن غربيها دوخته اند و حرف اونا رو طوطي وار تكرار ميكنن. وگرنه مثل روز روشنه كه پوشش يك مساله اجتماعيه و به همه مربوط ميشه. افراد بايد وقتي وارد فضاي عمومي ميشن، شئونات جامعه رو رعايت كنن.

چطوره كه براي شركت در هر برنامه و مراسم نه چندان مهمي اگر نوع لباس تعيين كنند، همه ميگن چشم! اطاعت! اونوقت توي مرئي و منظر عمومي جامعه هر جور عشقت كشيد بيرون بياي، اومدي؟! چطوره كه اگر دكوراسيون شهري آشفته باشه همه صداشون درمياد اما اگر افراد، آشفته و توهين آميز به قانون بيرون بيان، هيچكي حق نداره صداش در بياد؟

نوع پوشش نشون دهنده فرهنگ يك جامعه است و به همه مربوطه. همين الان حساسيتي كه از سوي جامعه روي لباس ورزشكاران المپيك ما هست، اصلا روي ميزان آمادگيشون نيست و جالبه كه همه و همه در مورد قشنگي و زشتي لباس ورزشكارها نظر ميدن و كسي نميگه اگر بد و زشته، خب نگاه نكنين!

اينم كه وضعيت پوششها آشفته و بيقيدانه ست، به اين علته كه در اركان حكومت، نظر و اراده واحد و هماهنگي براي ساماندهي ناهنجاري ها وجود نداره. نظم و انضباط اجتماعي هيچ كجا نيست و حتي بچه مدرسه ايها اينو ميدونن. (3864815) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۱:۳۳:۲۵
انتخاب هست ، ولی بقیه هم حق انتخاب دارند . من پسر نوجوانم را چگونه قانع کنم که دنبال ناموستان راه نیفتد. قوه شهوت شوخی بردار نیست. (3866183) (alef-11)
 
Ukraine
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۴:۲۸:۵۸
لازم نیست کسی را قانع نمایید، شما پسر خود را تربیت نمایید تا همه را ناموس خود بداند، مگر پسر شما در خصوص محرمین فکر نادرست می کند که باید در مورد بقیه فکرش فاسد باشد، ضمن اینکه توضیح دهید چگونه پسر خود را قانع می نمایید که اختلاس نکند، دزدی نکند، دروغ نگوید، (3866473) (alef-11)
 
ا.ر
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۲:۱۲:۵۰
اما من پسر نوجوانم رو طوري تربيت كردم كه دنبال ناموس كسي نميفته. چرا كه انسان داراي اختياره و بايد بتونه خويشتندار باشه. (3867528) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۲۳:۴۶:۲۷
دوستانی که اعتقادشون اینه که خانمها باید بدون حجاب تو جامعه حضور داشته باشن ،بی حجابی خانمها در جامعه به جز آلوده شدن نظر و فکر مردان چیز دیگه ای به دنبال داره.
مطمئنا خالق مهربان تمام جوانب انسانی را درک کرده و قانون حجاب را وضع کرده (3867390) (alef-11)
 
جواد
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۲:۴۸:۴۷
پوشش خانمها امر خدای متعال است نه نامزد ریاست جمهوری که ما انتخاب کنیم (3867550) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۴۴:۵۳
ایشان میخواهد مسئله حجاب را فقط با نظارت حل کند . کاری که قبلا انجام شده است . بهترین راه واگذاری این امر به ملت میباشد و در کنار آن انجام کارهای فرهنگی و آموزشی توسط وزارت ارشاد و صدا و سیما است . اگر جواب نداد دیگر در این موضوع دخالت نکنید . چون ملت چیز دیگری میخواهد . (3863846) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۱۱:۴۴
دقیقا
وقتی اکثر مردم چیز دیگری میخواهند لزومی به اصرار بر آن نیست. وگرنه کار بدتر و بدتر میشود (3864678) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۲:۲۱:۲۶
بازم بعضي ها فكر مي كنند اكثر مردم هستند (3866280) (alef-11)
 
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۲:۴۴:۴۱
مسلمانان به گوش:
و ما کان لمؤمن و لا مؤمنة اذا قضی الله و رسوله امرا ان یکون لهم الخیرة من امرهم و من یعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبینا

هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکار گرفتار شده است.

ضمنا
آیه لا اکراه فی الدین یعنی اینکه به اجبار (تکوینا) خداوند متعال کسی را اکراه در دین نکرده و همه آزادند در انتخاب مسیر، اما همین خدا تشریعا همه را امر به اسلام آوردن کرده و در مقابل عدم تسلیم بازخواست خواهد کرد.


یه چیز دیگم بگم بعد شما بگو
اینکه در بسیاری موارد اسلام نظری میده به خاطر فساد داشتن یا نداشتن اون قضیه هست. حالا به نظر شما اینکه یک آقایی یا یک خانمی به صورت نامتعارف بیاد تو خیابانی ( خب تو خونه کسی جولش رو که نگرفته) که هر کسی نسبت به دیگری حق و حقوقی داره و بخواد افراد دیگر رو به سمتی که دوست داره (جاذبه های جنسیتی) بکشونه درسته؟ آیا فساد نمیاره؟ آیا من به عنوان یک شهروند حق ندارم مطمئن باشم پسرم یا دخترم از منزل تا مدرسه که میره اسیر عشقهای کاذب نمیشه و پریشانی خاطر پیدا نمی کنه و آینده علمی و پیشرفتش به خطر نمی افته؟

التماس دعا (3866322) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۴۵:۱۱
همۀ راهکار هائی از این دست ، دست-کاری و انگولک کردن شاخه هاست بی آنکه سمپاشی و آفت زدائی شده باشد در ریشه ها ؛
ایران در پیش از انقلاب، کلا یک کشور غربی بود باهمۀ ویژگیهای خرد و کلان آن؛
اما نسیم انقلاب که وزید امیدها را در قشر متوسط و پائین ایجاد کرد،ماشینهای آخرین مدل بنز تا سه چهارسال توی گاراژ خونه ها کپک زد، ازپارتی-بازی و دوز و کلک گرفته تا مصرفگرائی و تبلیغات برای کالا ها زشت و قبیح و حرام و ممنوع اعلام شد و و و .... و همه چیز نوید دهندۀ حرکت بسوی آینده ای انسانی و بر اساس فطرت انسان وانسانیت !!!! و بدون تلف کردن مال و زمان بود و در این میان طبیعتا پدیده هائی همچون ساده-زیستی و ساده-پوشی و طبیعتا حجاب هم لازمه و بایستۀ اون وضع و حال و دگردیسی اجتماعی بود ؛
اما در جامعۀ امروزما که انباشته شده از خیل میلیونها جوان بیکار، دردانشگاه !!!! تلویزیونش، جای مجریان زن بدون ذره ای آرایش اون دوران را، مردانی گرفته اند که بینی خود را به تیغ جراحان زیبائی سپرده اند و ضخامت ابروان مردانۀ خود را به قیچی آرایشگران (زنان و هنرپیشگان زن که دیگه هــــــــــچ !!!!)، صد هاساعت تبلیغ رادیو-تلویزیونی روزانه و البته در ودیوار شهر ها را عملیات بانکی بدون ربا!!!!! تسخیر کرده، تداوم پرخوری های زیانبار و مصرفگرائی افسارگسیخته، با ارائۀ جایزه های رنگارنگ هوس-انگیز تضمین شده، کاشت و داشت و عرض اندام !!!! صد ها هزار آنتن ماهواره بر فراز همۀ بامها، پارتی-بازی، زیرمیزی جراحان، دایر شدن دانشگاه های پولی!!! و فروش انواع مدارک تحصیلات عالی درحوالی میدان انقلاب، رسوخ و نفوذ فوتبال صد ها میلیارد تومانی و دهها میلیون دلاری، فریبکاری ها درقرارداد های چندگانه با فوتبالیست ها و فروش کارتهای پایان خدمت به آنان، تخریب باغات و ساخت برج های سر بفلک کشیده، صف ماشینهای صفر کیلومتر مقابل تعمیرگاههای مجاز و رکورد تلفات جاده ای، اوجگیری مصرف مواد مخدر، کیف قاپی و قمه کشی و زورگیری، تولد و رشد ناخوشایند انواع تبعیض های فاحش اجتماعی و بروز شکافهای عمیق در بافت جامعه ما که در کنار پورشه های چند میلیاردی اش موتورسیکلت های زهوار-دررفتۀ چند کاره !!! در حرکتند و و و و و... ، همه و همه رنگ رخسار جامعۀ امروزین را نازیبا، زشت و حتی کریه نموده ولی در این میان انتظار حکومتی از میان دهها و صدها قطعۀ جور نشدۀ پازل و جورچین حامعه، فقط و فقط اینه که وضعیت حجاب زنان و دختران ایرانی یادآور !!!!! نسیم روحبخش انقلاب باشد ؛ (3863848) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۴۶:۲۰
یک راه ساده تر این است . در حجاب هیچ اجباری نیست . همینطور در دین . حالا این حرف خدا رو گوش ندید ببینید به کجا می رسید (3863852) (alef-3)
 
نوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۱۸:۳۴
لا اکراه فی الدین، سوره بقره آیه 256
تفسیر جالبیه (3863935) (alef-3)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۰۴:۳۶
این تفسیر آیه است
هرکس هدایت شد که چه خوب هر کس هم هدایت نشد منتظر عذاب باشههههه (3864317) (alef-3)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۰۶:۰۷
خداوند شما رو مسول عذاب در زمین قرار داده؟؟؟!! (3864659) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۳۰:۱۵
کسانی ، آیات قرآن را به استهزاء میگیرند ، ز تبعات آن بی خبرند !!

18 آیه از آیات الهی ، مستقیما" در باب حجاب بیان شده است .

کسانی که لا اکراه فی الدین را بدون ما قبل و ما بعد آن یاد گرفته اند !!،!!!
چطور از درک 18 آیه ی دستوری و انذاری و عبرت آموز و اخلاقی و تکلیفی حجاب عاجزند ؟؟
رفراندم برای احکام الهی ؟؟ !! در مملکت شیعه ؟؟ !!
نجوم در حرامخوارای و نجوم در تأیید ابتذال ، هر دو از یک منشأ است .
الف جان چرا کامنت های ما را منتشر نمیکنی ؟ (3864735) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۳۸:۴۴
فرض بفرمائید بنده یک بی دین . ممکن است با مستند قرار دادن آیه هایی از سه کتاب الهی علی الخصوص قرآن کریم بنده را راهنمائی بفرمائید در کجا آمده که در داشتن و یا نداشتن حجاب اجباری هست یا نیست ؟

در باب اجباری نبودن ، منظور قرآن کزیم در میان ادیان ابراهیمی برای پذیرفتن دین پیامبر خاتم است اما داشتن حجاب در همه ادیان آمده است .
مطمئن باش کشورهائی که امروز لاقید به اخلاقند ، این لاقیدی متأثر از زیر پا گذاشتن حجاب و خط قرمزها است .
حالا این سخن را نیز شما گوش ندید ببینید به کجا می رسید. (3864010) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۷:۱۳
منم موافقم با حجاب اختیاری ولی تفسیر این ایه اون نیست که شما میگی!!! (3864202) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۱:۳۱
شما که فقط به فکر حجاب هستید فکری هم به حال ولنگاری آقایان کرده اید؟ چه از نظر پوشش و چه از نظر رعایت عفت؟ (3863861) (alef-3)
 
رر
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۴:۰۱
بهترین راه تنببه بسیار شدید بی حجابان است (3863865) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۴۵:۰۲
مثلا چی کار کنن اعدام (3864598) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۱:۲۲:۲۱
تهاجم نجومی و گروهی به مبانی دینی و اخلاقی و شرعی ، کاری مشکوک و به دور از انصاف است !!! (3865393) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۲۶:۳۹
تنبيه و گشت ارشاد و از اين قبيل راه حل بي منطقان است و ديديم كه نتيجه ان چي شده (3864875) (alef-3)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۰:۳۰:۲۵
با خط کش؟ (3865290) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۱:۰۷:۰۳
ما اگر خودمان را درست میکردیم همه چیز الان درست بود پس باید اول خودمان را متنبه کنیم و به خود بیاییم. (3865709) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۴:۰۷
هنر کردید با این راهکارها
خوب مردم نزد خیاط می روند مانتو را تنگ و کوتاه کند (3863866) (alef-3)
 
ماز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۳۷:۰۸
تازه نیازی هم به خیاط نیست ، تو همون مغازه یکی دو سایز کوچکتر برای خودشون انتخاب میکنن ، مغازه دار که تو انتخاب سایز دخالت نمیکنه (3864424) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۲۵:۱۴
یا مثلاً لباس برای بچه اش میخره ، خودش میپوشه (3864719) (alef-3)
 
سجادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۴۴:۱۴
درصدی که مانتوشون رو میدن خیاط بدوزه، مگه چقدره؟ کسی که با وجود مانتوهای شیک و در عین حال پوشیده و غیرچسبان، باز هم سراغ دوخت مانتو تنگ آنچنانی میره معلوم میشه بی غرض نیست و این استثناها رو باید به گشت ارشاد واگذار کرد. (3864918) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۶:۵۲
لا اکراه فی الدین، سوره بقره آیه 256 (3863869) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۱۰:۵۸
خدا را شکر چقدر مفسر قرآن داریم!از سایت الف خواهش میکنم یک بار هم که شده تفسیر آیه مبارکه ((لا اکراه فی الدین )) را برای مراجعان به این سایت از تفاسیر معتبر نظیر المیزان ویا تفسیر نمونه دیگر تفاسیر نقل کند تا شاهد برداشت دلبخواهی از قرآن نباشیم (3863912) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۴:۲۸
يا ايها النبى قل لازواجك و بناتك و نساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن و (3863954) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۵۶:۴۷
لطفا تفسیر به رای نفرمایید...
حجاب یک امر عمومی است و شخصی نیست که به کسی مربوط نباشد (3864086) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۴۰:۰۲
یعنی از امر "دینداری" یا "بی دینی " هم بالاتره ؟ (3864433) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۲:۵۴:۵۳
تعریف شما ازحجاب چیست؟ (3865789) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۱:۱۳
شاید حجاب اجباری باشد، شاید هم نباشد؛ اما ربطی به این آیه ندارد. اکراه در اینجا مربوط به اصل دین است نه فروعات آن؛ لطفا اگر مفسر نیستید، تفسیر نکنید. (3864179) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۱:۱۰:۵۹
آیا بنظر شما کسی میتواند اصل دین را منکر شود؟ (3865716) (alef-11)
 
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۴۲:۰۶
لا اکراه فی الدین به معنی انتخاب دین هستش یعنی میتونین مسلمان مسیحی یهودی یا بی دین باشین ...
اما وقتی اسلام رو انتخاب کردین ایه دیگه ای میگه : یا ایهاالنبی قل للمومنین یغضو ابصارهم و ... ادامه اش که خانمها زینتهاشون رو ظاهر نکن مگر برای محارمشان ...
خواهش میکنم تشویق نفرمایین ... (3864440) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۱۷:۵۹
آیا ۱۰۰ درصد مردم ایران مسلمان هستند؟ (3864693) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۳:۱۴:۲۲
مسلمان زاده بودن با مسلمان بودن فرق داره (3865802) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۲۲:۵۶
شما که می گی حجاب مساله عمومیه چطور عفت نگاه آقایون و همچنین خانم ها عمومی نیست؟ یه گشت ارشادم بذارید که اگر مردی سرش رو آورد بالا با چماغ بزنن توی سرش؟ چون توی قرآن گفته سرتون رو بندازید پایین. منظور هم که توی خونه نبوده. (3864708) (alef-3)
 
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۴۸:۲۶
اونم هست ...
خانما به خاطر ظاهر دلرباشون بیشتر تأکید شدن ...
آقایون هم باید مراعات کنن... (3864765) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۲۲:۳۹
یکی از فرهنگ های بد توی دنیا اینه که به زنان از همون کودک دلبری یاد می دن اما نقش انسانی اش همیشه نادیده گرفته می شه. اگر زنان هم ساده بیرون می آمدند شاید اصلا حجابی در قرآن نیامده بود. (3867751) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۲۳:۰۳
یعنی اگر اون خانم بگه بابا من اصلا مسلمون نیستم شما دست از سرش بر میداری؟ (3864710) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۲۳:۱۸
تو رو خدا خواهش نکن (3864711) (alef-3)
 
Turkey
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۴۴:۲۷
ظاهر کردن زینت در هر منطقه ای با منطقه دیگر فرق می کند. هدف جلب توجه نکردن است. یک جا نشان دادن صورت مجاز نیست (استفاده از نقاب). جای دیگر نشان دادن مو (استفاده از روسری) و جای دیگر نشان دادن سینه و بر و دوش صحیح نیست (مثل بسیاری از کشورهای اسلامی) . اینکه حجاب چگونه رعایت شود بستگی به خانواده و جامعه داره و حجاب اجباری در اسلام وجود ندارد. اگر شما با نقاب در کشور اروپایی باشید بیشتر در معرض نگاهها قرار میگیرید. هدف از این آیه اینه که زنان جلب توجه نکنند. مسلما استفاده از چادر در کنار ساحل و در یک کشور اروپایی موجب جلب توجه شده و هیچ عقل سلیمی آن را نمی پسندد. (3864921) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۸:۱۱
مشکل شما در فکرهاست نه ویترین ها. هر وقت به این باور رسیدید میتوان گفت از تحجر و جمود خارج شده اید و امکان تغییر در جامعه را نیز خواهید داشت (3863877) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۰۲:۲۱
دولتمردان فعلی و همفکراشون معتقدند حافظه ی تاریخی ملت ایران ضعیفه و مشکلات زمان احمدی نژاد رو فراموش کردند در حالی که به نظر ما هم حافظه تاریخی مردم ما ضعیفه چون خدمات دولت قبل رو فراموش کردند
(همین الان یه عده میان میگن: 1- کدام خدمات؟!! یا میگن: حتما منظورمان اختلاس ها و...!!! است) اینها همان کسانی هستند که هزاران پروژه و طرح و ساخت و ساز رو فراموش کردند. (3863888) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۰۸:۴۶
هر کسی باید اختیار پوشش خودشو داشته باشه. این توهین به شئور و قدرت اختیار انسانیه که مجبورش کنی یه لباسی رو بپوشه.
در هر چیزی افراط و تفریط باشه مردم حریص تر میشن. (3863906) (alef-3)
 
محمد تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۸:۳۱:۱۰
بله در همه جا همینطوره
اما اختیارات هم «باید» در چهارچوب باشه والا میشه جنگل
هرکسی اختیار خوردن و اشامیدن خودش رو داره اما در چهارچوب بهداشت و سلامت بدن والا خودکشیه
هر کسی اختیار بدن خودش رو داره اما در چهارچوب عفت و امنیت و تعهدات والا میشه خیانت و خودکشی
هر کسی اختیار افعال خودش رو داره اما در چهارچوب قانون والا میشه هرج و مرج
هر کسی اختیار « « پوشش » » خودش رو داره یعنی واقعا خودش رو بپوشونه ولی در چهارچوب عرف و شرع والا اصلا پوشش نیست
ضمناً درسته که الناس حریص علی ما منعوا
اما مردم اگر علم به حقیقت اشیا داشته باشند حرصی نخواهند داشت
در مثالهای بالا مردم میدانند سم کشنده است مانعی بر مصرف سم هم نگذاریم مردم حریص به آ ن نمی شوند چون واقعیت سم را می شناسند (3865911) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۱۰:۱۱
حجاب اجباری مشکل جنسی جوانان را حل نمی کند بلکه از صورتی به صورت دیگر تبدیل می کند مثلا به صورت متلک پرانی و مراجعه به سایتهای غیراخلاقی و پخش فیلمهای وعکسهای خصوصی افرادو....که آمار این قبیل کارها در ایران بسیار بالاست و از کشورهای غربی جلوتراست. (3863909) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۱۶:۵۱
بيشتر بايد سعي كنيم فرهنگ احترام به بانوان و پاك چشمي رو
در بين مردانمون گسترش بديم. به نظر من كه مردان جاي كار ده ها برابري
دارند تا بانوان. چيزي كه الان دقيقا بر عكسه. (3863928) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۵:۴۲:۱۹
پاک چشمی مردان درست. اما پاک دامنی و حفظ حجاب چطور؟ چه چیز مانع است از این که به این امر الهی توجه نکنیم؟ (3866599) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۳:۲۶
در حجاب اجبار نیست ولی در حفظ سلامت روانی و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی در جامعه اجبار هست که با حجاب اجباری داره باهاش مقابله میشه تا ما با توجه به همه کم و کاستی های فرهنگسازی و مدیریتی جز کم فسادترین جوامع باشیم.
نه اینکه با پاک کردن صورت مسئله و عادی جلوه دادن روابط خارج از عرف قبح قضیه رو بریزیم و بگیم اینها طبیعیه، کاری که کشورهای غربی میکنن و اسمش رو میذارن آزادی!!
جدیدا یه کلیپ دیدم یه خواننده با مجری صحبت میکرد که مجری ذل زده بود به زنه بعد زنه بهش تذکر داد که کجا رو نگاه میکنی؟ بیا بالا! این نمونه ای بود که حتی توی آمریکا هم هیچ وقت حتی با آزادی کاملی افراد از بچگی دارن این مسائل عادی نمیشه و همیشه تحریک کنندس خدا بهتر مخلوقاتش رو میشناسه دیگه (3863950) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۷:۳۶
با لباس ها محلی زیبا و با اصالت مشه تا حدود رنگ لباس ها غربی را کمرنگ تر کرد. مانتو های تنگ و چسبان و محرک (3863973) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۴۴:۲۷
چرا یک بار هم که شده رفراندومی مبتنی بر آزاد بودن حجاب برگزار نمیکنیم
تا کی اجبار
تا کی زور (3864040) (alef-3)
 
توحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۳:۱۵
شما شک نکن که نتیجه ی این رفراندم بی حجابی نیست.
مقوله ی حجاب رو اکثریت کلا اشتباه می فهمن و با همون اشتباه تحلیل هم براش راهکار میدن، مثل همین نوشته ی بالا. (3864807) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۲:۱۰:۳۳
الف ممنون که همه نظرات مثبت و منفی رو نشر میدید. امیدوارم همین روند ادامه داشته باشه بخصوص درباره مسائل سیاسی ک جناحی نشر ندید.
و درباره حجاب که امیدوارم یه رفراندوم سالم برگذار بشه که مردم بتونن واسه خودشون تصمیم بگیرند ... (3865466) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۳:۵۷:۰۰
شما که درست فهمیدی نتیجه رو از طرف خودت لازم نیس تعریف کنی!هر ادمی حق رای و انتخاب داره. (3865620) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۲:۲۱:۴۰
شما تو این مملکت زور می بینی؟ اگر زور بود که این نمی شد!!!همه مشکل سر اعتقادات است که سست شده و گرنه بقیه همه توجیه است (3865484) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۲۳:۵۶:۰۷
اونی که اسمشو گذاشتی اجبار و زور قانون خداست
حتما فردا واسه تک تکه قوانین خدا میخوای رفراندوم بذاری. (3867407) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۵۶:۳۵
ایجاد حساسیت وبرخورد با تند با موضوع حجاب یعنی نادیده گرفتن بخش قابل توجهی از جمعیت کشور،می گویید نه!آمار بگیرید. (3864083) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۰۱:۵۳
البته ما هم که میریم مانتو بخریم اکثر مانتوهای موجود در بازار یا خیلی کوتاهن یا آستین‌هاشون کوتاه یا نازکن یا جلوباز!!! خیلی کم مانتوی مناسب و با حجاب پیدا می‌کنیم. (3864103) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۰۷:۵۱
به کسانی که می گویند حجاب را آزاد بگذارید می گویم
آیا من آزاد هستم هر غذایی دوست دارم بخورم؟
پس من در طبقه پایین شما شیردان می پزم و 4 ساعت بویش را به شما می دهم
آیا من می توانم صدای موزیک یا قران را عمدا به گوش شما برسانم
آیا من می توانم در خیابان نظرم را مکرر در مورد حجابتان به شما بگویم
آیا من می توانم در خیابان دایم به شما نگاه کنم
اگر اینها مزاحمت است و باعث ازار شما می شود
بی حجابی شما هم مرا آزار می دهد چون حس بدی از دیدنش دارم و نمیخام در اماکن عمومی فردی بی حجاب یا آرایش غیر متعارف ببینم
می ماند اینکه حد متعارف چیست؟
جواب انچه در قانون آمده است
اگر به حد متعارف اعتراض دارید باید از طرق قانونی اقدام کنید
من هم به حداکثر سرعت مجاز در شهر اگر 40 کیلومتر است اعتراض داشته باشم نمیتوانم انقدر با سرعت 80 از جلوی خانه شما رد شوم که به عادت سپس قانون تبدیل شود (3864130) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۱۰:۱۳
در تمام کشورها حجاب نرمالی وجود دارد که اگر زنی انرا رعایت نکند معلوم می شود به قصد خاصی بیرون امده (3864143) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۳۹:۵۸
مسئولین اگر این همه دغدغه ای را که برای حجاب دارند برای رفع مشکلات معیشتی و کار و مسکن و ازدواج و درمان و اوقات فراقت و..میگذاشتند بسیاری از بانوان با طیب خاطر انچه را مسئولین نظام توصیه می کردند می پوشیدند. (3864242) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۴۷:۵۱
ایکاش به فکر بقیه دستورات دین هم میبودیم (3864264) (alef-3)
 
نان و نمک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۵۳:۰۵
لباسیهای محلی و ملی را احیا کنیم از مدارس و دانشگاه ها و ادارات دولتی شروع بشه (3864274) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۲۴:۳۱
شما حاضری لباس سنتی مردونه بپوشی؟ (3864715) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۲:۵۵:۴۹
اینا کلا هر چی تز دارند برای زنان هست ، (3865536) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۱۰:۵۹
سالهاي اول انقلاب يكي از خانمها با لباس سنتي تركمن دانشگاه امد. او را خواستند و وادار كردند مانتو بپوشد. ان كه اين كار را كرد اين روزها را نديده بود. (3865114) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۳:۵۳:۲۹
برخی طوری کامنت میذارند که انگار حجاب یک مساله اختیاری است نه واجب شرعی و مندرج در قرآن و روایات! به اینجا رسیدیم چرا؟ (3864276) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۵۵:۳۵
دوست عزیز اون مواردی که می فرمایید خیلی وقته رد شده!! برای مثال زنان مومن بایدحجاب داشته باشن و میدونیم که مسلمان با مومن فرق داره!!! (3864787) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۰۶:۰۳
در باره مسلمانان واجب است نه افراد غیر مسلمان. (3864976) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۱۴:۵۱
به مسلمانان مؤمن گفته شده حجاب بگذارند (3865121) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۰:۲۱:۴۵
در مورد مسلمانان هم واجب نیست فقط در مورد زنان پیامبر واجب کرده و به مومنین توصیه کرده ولی در هیچ روایتی از ائمه در مورد برخورد با بد حجابی چیزی نمی توانید پیدا کنید. (3865270) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۲۲:۴۳
چرا به اینجا رسیده ایم ؟!!!چون دیگر ارزشها و واجبات دینی رعایت نمی شود فقط بند کرده اند به حجاب !! دین ودین داری یک سری ارزشها و واجبات وابسطه به همند نمی شود یکی را رعایت کنی دیگری را خیر ! (3865001) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۴۸:۴۵
نه دوست عزيز
اين تفسير شماست
تعدادي از علما اين استنباط رو ندارن از اون آيات
در ضمن تعداد زيادي آيات و روايات در مذمت دزدي و حرام خواري و تهمت و مردم آزاري هست چرا به اونها عمل نمي شه (3865059) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۱:۲۱:۴۳
حجاب برای زن مسلمان واجب است ولی اجباری نیست. (3865730) (alef-11)
 
Turkey
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۰:۵۰:۴۲
حجاب اجباری معنی ندارد. همانطور که عفت اجباری بی معنی است. (3866099) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۰۳:۳۱
در مسئله ی حجاب همه باید حجاب داشته باشند زیرا نبود حجاب فشار زیادی به جوانان ما وارد میکند.
این مسئله فارق از حکم اسلام است. کاملا یک حکم عقلی است.کسی نگفته چگونه حجاب داشته باشید یا چه رنگی بپوشید. فکر میکنم همه قبول داریم حیا از بی حیایی بهتر است. تعریف حیا هم مشخص است. انسان هم باید حیا در رفتار داشته باشد و هم در پوشش . و قطعا ارتباطی به مرد و زن ندارد. چون زن زیبایی هایش از مرد بیشتر است پس پوشش او نیز از مرد بیشتر است. شوهر شما ای خانم محترم اگر انسانی بود که ضعیف النفس بود باید حجاب دیگران آنقدر محکم باشد که دل شوهرتان نلرزد و به شما خیانت نکند. هم مرد باید چشم پاک باشد و هم زن باید با حجاب باشد تا خانواده ها از هم نپاشد و جوانان گمراه نشوند. (3864310) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۱۸:۴۰
بجز ایران و عربستان حجاب در تمام جهان آزاد است، آیا تمام کشورهای جهان در اشتباه هستند؟ (3864371) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۱:۳۲
شهردار رم گنته بود :من چگونه حجاب را در این شهر ممنوع کنم در حالی که تمام تمثالهای حضرت مریم سلام الله علیها -برطبق واقعیات- با حجاب ترسیم شده
اکثر کشورهای دنیا حکومتهای سکولار دارند
مژده آمدن امام عصر روحی له الفدا برای برپایی حکومت دینی است یا سکولار؟
کثرت ویا قلت دلیل بر حق بودن نیست اگر اینگونه بود که حق با مخالفان امیر المومنین ومخالفان امام حسین علیهما السلام بود (3864802) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۵۵:۵۶
در عربستان هم تنها در دو شهر مدینه مدینه و مکه حجاب رعایت میشود. (3865200) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۳:۴۹:۴۰
عربستان هم بجز در شهرهای مقدس مکه و مدینه، در سایر شهرها حداقل برای خارجیان که حجاب آزاد است (3865608) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۷:۳۴:۵۶
عربستان هم فقط مکه و مدینه اجباریه برو جده و ریاض بیبین . (3865864) (alef-11)
 
Belgium
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۱۹:۳۱
در قرن 21 تا می می خواهید ادامه دهید و با این اجبار نسل جدید را از دین فراری دهید یک خورده عقل و درایت خوب چیزی هست (3864378) (alef-3)
 
Denmark
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۴:۲۰:۵۳
برای این مسائل این چنین بهتره رفراندوم برگزار بشه ببینیم رای و خواست مردم چیه بعدش هر کسی رعایت نکرد خب باهاش برخورد بشه بسیاری از کشورهای اسلامی حجاب اجباری ندارند. (3864382) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۰۹:۴۴
همه کشورهای اسلامی. (3864672) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۱۵:۴۵
بازگشت به لباس سنتی زنان ایرانی ، بهترین راه مقابله با بدحجابی است ،
در تمام اقوام ایرانی ، لباس سنتی زنان در عین پوشیده بودن ، دارای رنگ های روشن و شاد نیز هست ، می توان با الگو برداری از آنها لباس های واقعا" ایرانی اسلامی تولید کرد ،
تاکید بی جا بر روی رنگ مشکی یا الزام به استفاده از مانتو ، منجر به این لباس های نامناسب امروزی شده است ، در حالی که این سخت گیری هیچ مبنای شرعی هم ندارد ، زیرا اسلام دستور به پوشیده بودن بدن داده است ،
اصرار بر لباس تیره یا یک مدل خاص چه معنایی دارد ؟ (3864526) (alef-11)
 
احمد
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۱۷:۱۵
اگه با مردم لجبازی نکنن خودشون همه چیزو رعایت میکنن (3864529) (alef-3)
 
حامد متاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۳۱:۵۰
احکام خدا و اسلام که به خواست مردم تعطیل نمیشوند. وقتی خدا حکمشو تو قرآن داده چه جای رفراندومه؟ مگه ما میخوایم اگر مردم حکم خدا رو نپذیرفتن اجراش نکنیم؟ به نفع مردم و جامعه خودمونه که توجه به ظواهر در جامعه که یکی از مظاهرش حجابه جاشو به توجه به معانی سطح بالای انسانی-الهی بده.
راه قطعا همین نظارت بر مجاری تولید و واردات و پیگیری عرضست.
و حتی باید یه چیزایی مثل «شناسه مدل» یا «شناسنامه تیپ لباس» برای هر لباس تدارک دیده بشه و به لباس همراه با هولوگرام الصاق بشه که پیگیری و نظارتش بشه کرد مثل کدگذاری های مرسوم خیلی از کالاهای بهداشتی. که صد البته بهداشت روحی جامعست. (3864566) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۴۱:۳۸
و بقیه کشورهای مسلمون دنیا حجاب اختیاریه همه چیز مسائل اخلاقی و اجتماعیشون هم از ما سالم تر و بهتره (3864590) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۳:۵۴:۳۶
آمار کشور مصر را بررسی کنید روی هوا حرف نزنید (3865614) (alef-11)
 
صمصام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۴۴:۵۴
همش نظارت، همش نظارت !!!!!!!!!!!
البته نمیدانم در کشور ما چند بار باید آزموده ای را آزمود تا بدانیم روش کارمان خطاست .
حجاب اکنون در کشور ما به جایی رسیده که هیج نوع برخورد سلبی جواب نمیدهد . (3864597) (alef-3)
 
محمد مالک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۴:۰۱
باید دید علت بدحجابی چیه یا اینکه می گویند حجاب اختیاری باشه دلیلشون چیه (3864622) (alef-3)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۵:۵۲
لزوما نه را کار ساده و نه راه کار پیچیده ضامن کارآمدی نیست .

در این مقاله ایشان کدام راه کار ساده را مشخصا و بر راه کارهای پیچیده اجرا شده مستدل رجحان داده است . و بر آن ثابت مانده است .
هر کجا به راه کار مد نظرشان اشاره کرده اند . بلافاصله فرو خوردهاند و همان پیچیده را تجویز کرده اند .

آیا راه کارها و مجریان پیچیده امروز همان ساده کاران دیروز نبوده اند .

نظارت بر واردات و نظارت بر تولید . کجایند این پیچیده کاران . که تا کنون نسبت به این دو امر ساده غافل بوده اند .

ایشان مسئله را ساده میبینند و ساده هم راه کار . پیف پاف و تمام .

برای حل این مسئله قبل از اینکه بیرونی که یک مسکن است به فکر نهادینه کردن درونی آن بود.

درونی که بسیار پیچیده است . و به همان پیچیدگیش باید به راه کار فکر کرد .
درونی که خود آفریدگار بعضا آنرا به خود نفر محول کرده است . (3864625) (alef-11)
 
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۸:۱۶
حفظ حجاب واجب است مگر می شود حکومت اسلامی باشد اما به آیه شریفه قران عمل نکرد اینکه بحث حجاب را باید به رفراندوم بگذاریم کج فهمی در دین مبین اسلام است. حدود رعایت حجاب را نیز دین معین می کنه نه رفراندوم! (3864634) (alef-3)
 
Turkey
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۰:۵۲:۴۷
شما از خودت دین رو تفسیر نکن
حجاب در کشورهای مختلف و فرهنگهای مختلف تعریف متفاوتی دا (3866104) (alef-11)
 
ايمان
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۰۲:۲۰
لطف خانم هارو آزاد بگذاريد خودشون بلدن از ناموس وشرفشون حراست كنن (3864652) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۴:۲۳
کدوم شرف و ناموس ؟؟؟؟؟؟
خانمی که از صبح تا شب پای سریالهای ماهواره هست بعید میدونم اون غیرت و شرف فاطمی تو وجودش باشه تا هم خودش ناموس دیگرون رو به بیراهه نکشه هم دیگرون ناموسشو . برادر من متاسفانه خیلی از ماها سرمون رو مثل کبک کردیم زیر برف و خیلی از چیزهای دور اطرافمون رو نمیبینیم اگه مردای ما غیرت و شرف و مردونگی داشتن هیچ وقت زنش بازیچه خیلی از مردا نمیشد . متاسفانه تو کشورهای غربی خانما به این نتیجه میرسن که حجاب میتونه اونارو از خیلی چیزا محفوظ کنه اما تو کشور ما فکر میکنن اگه عریان بگردن دارای فرهنگ و تمدن هستن و... متاسفانه خواهرای ما از گوهر وجودی خودشون غافل هستن باید اینو قبول کنیم (3864811) (alef-11)
 
یازهرا
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۱:۱۴:۵۵
دوست عزیزم ازاد بگذارند که یک مشت ادم .....به ان ها نگاه کنند ولذت ببرند (3866146) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۵:۴۶:۰۷
مطمئنی؟ اخبار حوادث رو بخون بعد دوباره بیا نظر بده! (3866605) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۱۰:۴۳
در قرن 21 هنوز ما درگیر حجابیم اما اونوریا هر روز یه اختراعی میکنند. همینه که داریم هر روز به عقب میریم. (3864674) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۵۱:۵۶
شما که درگیر حجاب نیستی چه اختراعی کردی؟ چه گلی زدی سر این مملکت؟ (3865073) (alef-11)
 
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۳:۳۰:۵۳
اينو خوب اومدي ، بي حجاب ها هر روز يك اختراع ميكنند !!!؟؟؟ (3865587) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۶:۳۹:۵۱
راهی برای مبارزه با ناهنجاریها در جامعه
---
قانون جلوگیری و منع استفاده از ابزارها و عادتها و ناهنجاریهای زیان باری که از فرهنگهای بیگانه به مردم تحمیل می گردد باید فراگیر باشد و و تنها به یک جنبه از زندگی مردم منحصر نشود تا بتوان با ناهنجاریهای فرهنگی و غیر فرهنگی در همه ی زمینه ها با دیدی فراگیر در همه جا و همه وقت مبارزه کرد و این ناهنجاریها را تا مرز زوال از محیط جامعه از میان برد .
لازمه ی از بین بردن ناهنجاریها فراهم سازی موارد زیر است:
1- داشتن تعریف نسبتا جامع و مانع از هر ناهنجاری
2- ریشه یابی عوامل بروز و گسترش و ریشه دار شدن هر ناهنجاری
3- برنامه ریزی علمی برای از بین بردن قانونی این عوامل
4- داشتن قوانین شفاف کار آمد برای رساندن هر تلاش و مبارزه ای در این زمینه ها به نتیجه ی مطلوب
5- داشتن نیروی انسانی آگاه و وفادار و مومن به مبارزه در این زمینه ها
6- باید برای هر نیروی انسانی وفادار به تلاش و مبارزه در راه اعتلای دین و اخلاق و فرهنگ سالم و در راه تامین سایر نیازهای جامعه متناسب با وضع اقتصادی کشور عوامل و مشوقهای لازم برای زندگی شرافتمندانه ی سالم بصورت قانون مند و هدف مند و ضابطه مند فراهم باشند. (3864750) (alef-11)
 
دانشج.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۷:۱۵:۰۸
واقعیت این است که نه تنها اقتصاد بلکه فرهنگ نیز باید خصوصی شود و به مردم واگذار شود. هیچ راه دیگری وجود ندارد. هیچ شخص، گروه و سازمانی نمیتواند برای 80 میلیون نفر "فرهنگ" تعیین کند. (3864837) (alef-11)
 
م.و
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۰۲:۴۷
مشکل سیاه و سفید بودن عکس از دوربین آن عکاس است نه از منظره آن. (3864968) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۰۵:۴۲
من الان خارج زندگی می کنم اما زن باحجاب خیال آدم رو بیشتر درگیر خود می کنه تا بی حجاب. (3864975) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۵۰:۵۳
آیا در حکومت امام علی ع و پیامبر اکرم ع حجاب اجباری بود؟؟؟ خواهشا پاسخ دهید. (3865187) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۱:۰۴:۳۲
چرا بجای مواجه مستقیم با بد حجاب ها هزینه را کمتر و موثر تر نمیکنند
چرا فرشنده ها هزینه بیشتری نمیدهند
اگر فروشنده ها هزینه 100 ها برابری خطای خود را بدهند و این موضوع دیگر برای آنها سود آور نباشد و حتی هزینه آن به مراتب بیشتر از سود باشد دیگر بخاطر سود بیشتر به فرهنگ مردم حمله نمیکنند
سود بد حجابی به حساب فروشنده لباس بدحجابی میرود پس باید به ریشه حمله کرد (سود آوری)
اقتصاد تعیین کننده سیاست و فرهنگ است باید اقتصاد بد حجابی هدف گرفته شود البته اگر این موضوع جدی است (برخی میگویند این حساسیت ها سیاسی و گاهی فقط توجیه کننده هزینه ها است) (3865349) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۲۱:۱۲:۴۳
حجاب امری عمومی است ! اما نظام ما در آموزشهای عمومی بسیار تنبل عمل کرده و به همراه حجاب بسیاری از ارزشها دستخوش تنزلزل و بس میالاتی شده است !
اگر یه نظام تربیتی توانمند داشتیم ! می توانستیم بسیاری از مسائل و از جمله حجاب را مرتفع می کردیم !

اما جای تعجب فراوان دارد که هیچ کسی که مسئول باشد و به موضوع تربیت عمومی و نحوه اهمیت بدهد و بفهمد .... یافت نمی شود.

بطور قطع اگر مسئولان برخی کشور ها از مردمشان بخواهند که از فردا با حجاب ظاهر شوند ، به احتمال زیاد بسش از 90 درصد با این موضوع موافقا می کنند ! موضوع اعتماد عمومی در خیلی از کشور ها موضوع بسیار پر اهمبتی است و لذا چون ما این موضوع را کم ارزش تلقی کرده ایم ! در خیلی زمینه ها دچار مشکل شده ایم ! (3865365) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۳:۴۱:۰۹
چشم های مریض رو نه که با چادر بلکه با پتو و دیوار هم نمیشه درمان کرد
شما یه فکری به حال چشم های مریض خودت بکن (3865809) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۷:۳۰:۲۲
هم جالب بود هم واجب،ای کاش راه درست رو برن مسولین (3865860) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۷:۴۴:۳۴
کسی که در یک کشور اسلامی زندگی میکنه باید قانون رار رعایت کنه ، قانون خدا حجاب میباشد و تعارفی نیز در آن نیست مثل نماز ، روزه و بقیه واجبات باید رعایت شود . حجاب به تامین امنیت جامعه کمک میکند وقتی در این جامعه زندگی میکن باید خود را ملزم به رعایت آن کنی (3865870) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۲:۳۰:۲۵
لطفا اینقدر رو اینکه حجاب یه چیز اختیاری هست یا نیست با هم دعوا نکنید. کار از اختیار گذشته، هرکس هر مدلی دوست داره تا حالا پوشیده.

الان باید فکر چاره بود (3866290) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.