نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 305185
آنتالیا، بلای جان مسافران ایرانی!
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۶
 مقصد «آنتالیا» است اما هواپیما در یک فرودگاه نظامی فرود می‌آید، بعضا چهار ساعت دیگر تا آنتالیا راه باقی مانده که باید با اتوبوس رفت. گاهی هم هواپیما پس از توقفی نیم‌ساعته، راهی آنتالیا می‌شود.

به گزارش ایسنا، بدین ترتیب، روزانه جان مسافران بسیاری در معرض ریسک یک فرود و پرواز مجدد در یک فرودگاه کوچک نظامی قرار می‌گیرد؛ چرا؟ چون برخی به این نتیجه رسیده بودند که برای کشور ما خوب نیست که ایرلاین‌های وطنی، روزانه تعداد قابل توجهی پرواز به یک مقصد گردشگری بدنام همچون آنتالیا داشته باشد.

درواقع خود موضوع سفر بسیاری از هموطنان به چنین مقدهای گردشگری در کشورهایی چون ترکیه و تایلندف قابل تامل و قطعا تاسف‌آور است اما تمهید اندیشیده شده در دولت قبل برای این موضوع که خود یک کلاه شرعی محسوب می‌شود هم در نوع خود بسیار تامل‌برانگیز است.

شاید به یک دهه برسد که تبلیغ «آنتالیا»، به عنوان مقصد بدنام در روزنامه‌های کشور ممنوع شد، چند سال بعد تصاویری از مسافران ایرانی در ساحل جنوبی ترکیه منتشر شد و بعد دستور لغو پروازهای مستقیم به آنتالیا صادر شد. از آن به بعد هواپیماهای ایرانی دیگر پروازی به نام آنتالیا ندارند؛ اما آژانس‌های مسافرتی ایران کماکان با وجود ممنوعیت ذکر آنتالیا، به تبلیغات‌شان ادامه می‌دهند.

راه‌های رسیدن به ساحلی که می‌گویند نباید اسم‌اش برده شود، زیاد است. اولین و راحت‌ترین‌اش پروازهای چارتری است، پروازهایی متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ترک که از خلاء پرواز مستقیم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به این مقصد به نفع خود استفاده کردند.

آژانس‌های ایرانی که روی مقصد ترکیه کار می‌کنند و خودشان یک طرف قضیه‌ی پروازهای چارتری ترکیه هستند، می‌گویند: با تصمیمی که مقامات عالی‌رتبه‌ی اجرایی وقت برای پروازهای آنتالیا گرفتند، ضرر و ضربه‌ی بزرگی به اقتصاد کشور زدند، چراکه فرصت را برای شرکت‌های هواپیمایی ترکیه - برای انجام پروازهای راحت‌تر و ایمن‌تر مستقیم - فراهم کردند و پولی که می‌شد به جیب صنعت هوایی ایران برود، حالا نصیب آن‌ها شده است.

اما شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای دور زدن تصمیمی که به ضرر اقتصادی‌شان منجر شد، پرواز به فرودگاه‌های نزدیک همان شهری که اسم‌اش را نباید برد برقرار کردند، مثل اسپارتا، قازیان‌تپه و آدانا که هر یک دست‌کم با مقصد نهایی چند ساعتی فاصله دارند و ادامه‌ی این مسیر هم معمولا زمینی و با اتوبوس طی می‌شود.

این ممنوعیت پرواز فقط برای آنتالیا نبوده است، چراکه پس از صدور آن امریه‌ی قانونی، مسافران به سواحل دیگری از جنوب ترکیه گرایش پیدا کردند که دست‌کم از ایران پرواز مستقیم داشتند؛ از جمله کوش‌آداسی و بدروم که بعدها لغو پرواز مستقیم، به آن‌ها نیز سرایت کرد و ازمیر مقصد پرواز مسافران این شهرها شد که با دو شهر دیگر از مسیر زمینی حدود چهار ساعت فاصله دارد.

اما همه‌ی قضیه‌ی آنتالیا و دیگر سواحل جنوبی ترکیه فقط یک سود و زیان معولی در صنعت هوایی نیست، بلکه مساله «جان» مسافران ایرانی است که میان این دستورهای خاص مغفول مانده است.

با آن‌که در ابتدا سعی شد با ممنوعیت اجرای تور به آنتالیا و سپس با لغو پروازهای مستقیم میزان سفر ایرانی‌ها به ساحل بدنام خوانده شده، کاهش یافته یا حذف شود اما آمارها نشان می‌دهد، در این مدت از میزان جمعیت مسافران ایرانی نه‌تنها کاسته نشده، بلکه به شمار آن‌ها اضافه شده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که به سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی استناد کرده است، در سال ۲۰۱۳ ترکیه همچنان نخستین مقصد گردشگران ایرانی بوده و در آن سال یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۸۲ ایرانی به ترکیه سفر کردند.

تابستان که می‌شود ترک‌ها منتظرند ایرانی‌ها از راه برسند و از صدقه‌سری آن‌ها سواحل جنوبی ترکیه نیز سرمایه‌گذار ایرانی، کم ندارد.

با وجود چنین استقبالی به نظر می‌رسد پاک کردن صورت مساله نه تنها منفعت اقتصادی در یک دهه گذشته نداشته، بلکه باعث شده مسافران ایرانی نیز در کشور همسایه از حقوق حقه‌ی خود باز بمانند و تحت تاثیر این تصمیم، پروازهای غیرمستقیم ایرانی‌ها به فرودگاه‌های کوچک یا نظامی قدیمی که از مدار فعالیت خارج شده‌اند و فاقد ایمنی و امکانات متناسب مسافرتی هستند، منتقل شوند.

در دوره‌ای حتی بابت آبادانی این فرودگاه‌های کوچک و نظامی هزینه‌ای سربار مسافران ایرانی شده است؛ بدون آن‌که آگاه باشند. برای همین هم آژانس‌های مسافرتی می‌گویند، سواحل و فرودگاه‌های جنوبی ترکیه را ایرانی‌ها آباد کرده‌اند.

در چند کیلومتری این فرودگاه‌ها هیچ امکانات شهری و اقامتی وجود ندارد و اگر پرواز مسافران نیمه‌شب یا با تاخیر وارد شود، مسافر مجبور است در آن فضای محدود که امکانات کافی ندارد، معطل بماند و بعد هم چند ساعتی را در جاده و اتوبوس بگذراند؛ حتی شده شبانه. این میان خستگی و کلافگی به حدی است که دیگر رمقی برای فکر کردن درباره به‌خطر افتادن جان در جاده‌ای خلوت نمی‌ماند.

یکی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید: خودکرده را تدبیر نیست، شرایطی که ماحصل یک دستور شبه‌امنیتی بوده، اکنون سبب تضییع حقوق مسافران ایرانی شده است؛ چراکه نه شرکت‌های هواپیمایی پاسخگوی این وضع نامناسب هستند و نه مقامات ایرانی و ترک.
 
کلمات کلیدی : آنتالیا
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۸:۱۳:۰۱
همون بهتر که مردم با پرواز ترک برند،چون هواپیماهای ایرانی خطرناکند! (3284002) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۸:۳۰:۳۸
جالبه از نزدیک آنتالیا هواپیما رد میشه ولی شما رو میبره ی فرودگاه نظامی که ۲ساعت زمینی باید مسیر رو با اتوبوس برگردی (اسپارتا) این فرودگاه کوچک فقط مخصوص پرواز ایرانی برای گردشگران آنتالیاست واقعا مسخره و تاسف بار هست. (3284028) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۸:۴۱:۳۲
شما هم حالا کما فی السابق همیشه صورت مسئله را پاک کنید تا ببینیم بالاخره چی میشه.
کلتونو عین کبک کردین زیر برف. (3284052) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۹:۱۶:۲۰
اینکه می گویید ایرانی ها انتالیا را اباد کرده اند اشتباه است.اکثر توریست ها درانتالیا المانی و روسی هستند. جمعیت ایرانی فقط در ایام نوروز خیلی زیاد است. (3284124) (alef-13)
 
سوته دل
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۱۵:۵۵
آنها که به آنتالیا و تایلند و فیلیپین میروند بیشتر همان هائی هستند که میگویند چرا مردم به حج میروند و پولشان را تو جیب عرب ها میریزند اما نمیگویند که چرا خودشان به آنجا ها میروند که پول و شرف و غیرت و آبرویشان را در آنجا جا بگذارند. (3284254) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۲۴:۰۳
وقتی در کشوری : صدا و سیما برنامه های قابل استفاده برای گروههای سنی متفاوت نداشته باشد . وقتی کنسرت و تفریح وجود نداشته باشد . وقتی سینماها فیلمهای خوب بنمایش نگذارند ، ودر صورت نمایش یک فیلم خوب ، یک نمایش ، ایراد یک سخنرانی ،برگزاری یک کنسرت و... ، یک گروه حداکثر 40 - 50 نفری بانام ملت مسلمان !!! قدرت بهم زدن آنهارا داشته باشند ، بازار خراب شده هایی چون آنتالیا و تایلند و ... پر رونق خواهند بود . (3284293) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۳۱:۰۱
والله بالله من جاى دولت باشم همين پارتى ها و كلابها و كنسرت هايى كه همه ميدونيم و ميدونند تو مملكت پنهانى برقراره رو آزاد اعلام مى كنم هم از خارج شدن ارز از كشور جلوگيرى مى كنه هم اين ترافيك كه نصف بيشترش بابت دور دور هست كم ميشه و هم وضعيت اسف بار اجتماعى كه تو كوچه و خيابون و پارك و كوه و سينما و … هست بساطش جمع ميشه . اونى كه معتقد نيست ميدونه كجا بره اونايى هم كه معتقد و متعهدند با آرامش توى اين مملكت زندگى مى كنند و ترس اينكه چه بر سر زن و بچه شون توى محيطهاى عمومى مياد نخواهند داشت ! (3284319) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۳۶:۳۴
سواحل آنتالیا نه تنها بدنام نیستند بلکه به نظر من خیلی هم خوش نامند چرا چون بسیار تمیز و مرتب ند حتی یک ته سیگار هم شما در ساحل نمی بینید ، مغزه دارها اجناسشان متوسط است قیمتها هم معمولی است . یک لیوان چای قیمتش با توی هتل فرق نمی کند ، امنیت برقرار است و آدم احساس امنیت می کند با اینکه از حضور محسوس پلیس خبری نیست . حالا سواحل ایران فاقد هرگونه امنیت و در نهایت معنی کلمه کثیف و نامرتب برای برای اینکه به کنار ساحل بوی باید پول بدهی بعد یک بستنی چوبی را به 5 برابر قیمت رویش می فروشند قیمت یک قوری چای با چند تا خرما و دو تا نبات چوبی از قیمت یک سرویس کامل قوری استکان بیشتر است . پلیس نیروی انتظامی با قیافه های نتراشیده و نخراشیده با پوتین کنار ساحل قدم رو می کنند و سرتاپای شما و خانواده تان را انگار اسکن می کنند . راستی می دانستید هزینه یک هفته اقامت در سواحل بدنان آنتالیا از اقامت یک هفته در سواحل شمال ایران کمتر است و البته کیفیتش غیر قابل قیاس .... (3284334) (alef-13)
 
فاطما
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۴۵:۰۸
نتیجه این کار ها منفی است ومسافران ایرانی روز بروز بیشتر و جریص تر و شما فقط خود را گول میزنید (3284365) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۵۰:۱۶
اکه بخواهیم صورت مسئله را پاک نکنیم و ریشه ای برخورد کنیم با اصلاحاتی در برخی نقاط کشور میتونیم کلا از خروج ارز و مشافرت به این کشورها جلوگیری کنیم و کشور خودمون را آبادتر کنیم و کلی هم توریست جذب کنیم. (3284380) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۲:۴۴:۵۸
پول رو به جای اینکه به شکم تر ک ها بریزید خرج فقیران کشور خودمون کنید (3284742) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۷:۱۱:۲۷
من يك بار همين شهريورماه رفتم اونجا قيمت بليط لخظه آخري كه گيرم اومد ٤٥٠ هزارتومن رفت و برگشت با يه ايرلاين داخلي، خوشحال وقتي رسيدم تازه متوجه شدم پرواز تو يه فرودگاه كوچك نظامي به نام آسپارتا ميشينه نه خود آنتاليا!!! وقتي هواپيما ساعت ١ نصف شب رسيد چن تا ون فقط اونجا بودن كه گفتن فقط مسافراي تور رو ميبرن تا آنتاليا و منو نبردند، با توجه به گرون بودن بنزين هم تاكسي خيلي گرونه با اين حال مجبور شدم يه تاكسي اونم با كلي التماس دربست كنم چند؟ براي يك ونيم ساعت رانتدگي توي اتوبان ٥٥٠ هزار تومان گرفت. يعني بيشتر از بليط رفت و برگشت هواپيما!!!! (3285479) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.