نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261788
یک ایده برای کاهش آلودگی هوا؛
موتورهای هیبریدی به کمک موتورهای احتراقی می آیند؟
بخش اجتماعی الف، 12 اسفند 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۶
دنیای امروز دنیای سازمان هاست و خلاقیت، حاصل هم افزایی سازمان ها، مدیران و کارکنان خلاق است. فقدان هر یک از این اضلاع، اثر خلاقانه را بی نتیجه می کند. از دیگر سو محدودیت های امروز، زمینه ساز بروز خلاقیت ها و نوآوری های فرداست و فاصله بین ایده تا عمل، تنها و تنها به همت مدیران و کارکنان بستگی دارد.

رفع معضل آلودگی هوا سالهاست که سوژه متفکرانی عملگراست که می کوشند، محیطی زیباتر و فضایی قابل سکونت تر، بسازند. توسعه صنایع دوستدار محیط زیست و تاکید بر کاهش مصرف سوخت در صنایع و مصنوعات آلاینده، اولین گام در مسیر احیای حق بهره مندی از یک محیط پاک و سالم برای زندگی شهروندان، بشمار می رود. در همین مسیر است که خودرو سازان بزرگ دنیا، رفته رفته از تولید خودروهای با سوخت فسیلی فاصله گرفته و مطالعات خود را بر تولید و توسعه خودروهای هیبریدی استوار نموده اند.

در همین رابطه یک پژوهشگر ایرانی فعال در صنعت خودروسازی، در گفتگو با الف از نهایی شدن اتمام طراحی پروژه ای خبر می دهد که در صورت اجرایی شدن، می تواند، موتورهای الکتریکی را به کمک موتور احتراقی آورده و مصرف سوخت خودروها را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد.

به گفته مهندس جلیل قلیزاده در این طرح با استفاده از موتورهای الکتریکی به کمک موتور احتراقی می رویم و ترتیبی اتخاذ می کنیم که در زمان ترافیک، موتور احتراقی خاموش و موتورهای هیبریدی فعال شوند.

مهندس قلیزاده می افزاید: معمولا نیروی موتور، توسط گیربکس به دو چرخ و در ماشینهای دو دیفرانسیل به چهار چرخ منتقل می شود. معمولا اکثر خودروهای "سدان" و "هاچ بک" دیفرانسیل جلو و خودروهای "اسپرت" دیفرانسیل عقب دارند. بدلیل اقتصادی بودن، معمولا در محیط شهری از خودروهای تک دیفرانسیل استفاده می شود و در اینگونه از خودروها معمولا دو چرخ بدون استفاده و آزاد است.

وی می افزاید: بکارگیری این دو چرخ با کمک نیروی الکتریکی هدف اصلی ما بوده و مکانیسم کلی کار بدین صورت است که چرخ های آزاد را بصورت مستقل و مجهز به نیروی الکتریکی متصل میکنیم و به هنگام رسیدن خودرو به ترافیک ، موتور های احتراقی بصورت اتوماتیک خاموش و موتور های الکتریکی روشن می شوند.

این محقق به تشریح چگونگی این فرآیند در خودروهای فعلی پرداخته و می گوید: زمانیکه مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می شود پس از فشرده شدن با جرفه زدن شمع، حالت احتراق ایجاد می شود و نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار زیاد به بالا و یا پایین می راند که در نتیجه موجب حرکت میل لنگ و در نهایت خودرو می شود.

با اضافه نمودن هیبرید به موتورهای احتراقی، علاوه بر کاهش قابل توجه آلودگی هوا، مصرف سوخت نیز به شدت کاهش میابد. البته بسته به نوع و آرایش قرارگیری موتورهای الکتریکی و استراتژی های کنترلی، میزان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی متغیر است.

مهندس قلیزاده می گوید: علاوه بر موتور، باطری یکی دیگر از ارکان مهم خودروهای هیبریدی است که انتخاب و بکارگیری باطری مناسب برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی، هم به عنوان موتور، نیروی محرکه را تأمین می کند و هم به عنوان ژنراتور، برق اتلافی را مجدداً در باتری ذخیره می کند. به عنوان مثال، زمانی که به موتورالکتریکی نیاز است، این موتور با استفاده از باتری ها، شتاب مورد نظر را ایجاد می کند وزمانی که به آن نیازی نیست، مثلاً در سراشیبی ها، به عنوان ژنراتور عمل می کند و برق اتلافی رابه باتری بر می گرداند.

وی تصریح می کند که اساس این روش بر مبنای قراردادن دو عدد موتور الکتریکی بر روی چرخهای آزاد خودرو بوده و مکانیزم موتور احتراقی بر روی چرخهای درگیر با دیفرانسیل خودرو می باشد. در این روش موتورهای الکتریکی قابلیت درایو کاملا الکتریکیelectric drive ، کمک به موتور احتراقی در مواقع شتاب گیریBoost و نیز بازیافت انرژی ترمزی Regenerative Breaking , را دارا می باشند.

وی می افزاید: در این روش نیازی به انجام تغییرات زیاد بر روی خودرو نیست. انتقال نیرو در این روش از طریق جاده بوده و به همین دلیل به این روش TTR می گویند. سیستم کنترل موتورهای الکتریکی, یک کنترل دیفرانسیلی بوده و همین موضوع باعث پیچیدگی کنترلر می شود. یک کنترلر مرکزی ارتباط بین کنترلر موتور احتراقی و کنترلر موتور الکتریکی را برقرار نموده و تمامی اطلاعات را پردازش و فرامین لازم را صادر می نماید.

در این خودرو از یک پکیج باطری استفاده شده که در هنگام راه اندازی خودرو بصورت کاملا الکتریکی و زمان تقویت موتور احتراقی از آن استفاده می شود. از سوپرکاپاسیتور نیز در هنگام بازیافت انرژی ترمزی, استفاده می شود.

به باور این پژوهشگر، بیشترین میزان آلودگی خودرو در زمان ترافیک است و ترافیک امروزه بزرگترین معضل کلان شهرهای ایران بشمار می رود.

این عضو هیات مدیره شرکت "مهندسی بازرگانی خودرو سایپا" می گوید: تصور کنید به محض اینکه وارد ترافیک می شوید موتور احتراقی خودرو شما خاموش شده و درایو خودرو کاملا اتوماتیک شود. شما فقط فرمان را کنترل خواهید کرد و حرکت و ترمز کردن بصورت اتوماتیک توسط خودرو انجام خواهد شد و فرصتی هم به شما می دهد تا خستگی پاهایتان برطرف شود . در این زمان با توجه به تعریفی که در خصوص فاصله خودرو می کنیم، وقتی که فاصله خودرو با ماشین جلویی ۸۰ سانتی متر می شود، عملا خودرو متوقف خواهد شد. در صورتی که فاصله از ۸۰ سانت بیشتر شود خودرو بصورت کاملا اتوماتیک شروع به حرکت میکند تا زمانیکه مجددا فاصله با خودرو جلویی ۸۰ سانت شود که در این حالت خودرو ، متوقف خواهد شد. در این حالت شما کاری به پدال گاز و ترمز ندارید. تمام کارها بصورت اتوماتیک انجام خواهد شد.

در این حالت مصرف سوخت صفر میشود و موتورهای الکتریکی کنترل خودرو را بدست میگیرند .با راهکاری که ارائه میدهیم میتونیم اطمینان بدهیم که مشکل آلودگی هوا را میتوانیم تا ۵۰ درصد کاهش بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که طرح مورد اشاره چه میزان پیشرفت داشته است؟ می گوید: این پروژه در ۳ فاز تعریف شده که فاز اول و دوم (فاز مطلعاتی و فاز طراحی اولیه) به پایان رسیده است.

وی می افزاید: فاز سوم که همان فاز اجرایی است در صورت مهیا شدن شرایط (قرار گرفتن در موقعیت) حداکثر تا ۱۰ ماه آینده قابل ارایه خواهد بود و پس از اتمام این فاز، مراحل اخذ استانداردهای لازم (Homologation و Validationا( از مراجع ذیربط شروع می شود که همزمان با این مرحله، صنعتی سازی نیز شروع می شود.

مهندس قلیزاده خاطر نشان می کند که این اتفاق یک شبه رخ نخواهد داد و نیازمند تغییر روش تولید خودرو در شرکت های بزرگی مثل سایپا و ایران خودرو می باشد. علاوه بر این، می بایست به روش after market (پس از فروش) تمامی خودروهایی که در حال تردد هستند را وارد این سیکل نماییم و بتدریج تغییرات را بر روی تمامی خودروهای در حال تردد پیاده کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه کاهش ۵۰ درصدی در میزان مصرف سوخت، طبعا کاهش قابل توجه آلودگی هوا را نیز بدنبال خواهد داشت، همکاری های موثر خودروسازان و کمک مجموعه دولت و شهرداریها را در تحقق این طرح مهم ضروری دانست.
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۶:۱۸:۲۱
خودروهای هیبریدی مسلما بسیار کم مصرف تر و کم آلوده تر هستند. ولی 1 عزم ملی توسط مسئولین عالی نظام را می طلبد. وگرنه خودروسازان داخلی اهمیتی به سوخت و محیط زیست نمی دهند. مگر اینکه این خودروها هم سود چند برابری برایشان داشته باشد. (2720062) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۵:۱۷:۴۰
دوست من من یک تیبا 2 تازه خریدم موتور بهینه شده دوستان خودرو ساز صدای موتور جت میدهد بعید میدانم رضایت دهند موتور تکنولوژی 30 سال پیش رو بدتر کردن دادن به مردم تاسف باره. (2722017) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۵:۳۸:۴۹
امیدوارم طرحی برای همشکل کردن تاکسی های بکنند و مثل انگلیس که ظاهر را نگه داشت ما هم ظاهر پیکان های کلاسیک نارجی را نگه داریم ولی به موتور برقی مجهزشون کنیم و باور کنید که پیکان نارنجی از خیلی ماشینهای جدید بهتره (2722082) (alef-3)
 
ر.م
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۶:۴۸:۴۴
در همين جا لازم به ذكر است زور زيادي نزنيد، شركت Tesla همه ثبت اختراعات خود را آزاد در اختيار عموم گذاشته است. مصرف سوخت هم 100درصد كاهش ميابد! (2720127) (alef-13)
 
علی رضا
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۲۲:۲۸:۱۲
سلام.اگر صدها اختراع داشته باشیم ولی قدرت و دانش اجرای آنرا ندا شته باشیم فایده ای ندارد.مهم پیاده سازی اختراع و بهره برداری از آن می باشد.امکانات و حمایت مسعولین و خودرو سازها بسیار ضروری می باشد.اگر منتظر باشیم کشورهای دیگر ا ین طرح ها را پیاده کنند و ما فقط مصرف کننده باشیم حال و روز ما همین خواهد بود که هست. (2720874) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۰۹:۴۸:۴۹
تسلا اختراعی ندارد ولی شجاعت زیادی داشته که یک خودرو الکتریکی را به صورت انبوه تولید می کند و پلتفرمی شامل ایستگاههای شارژ باتری ایجاد کرده است . باتریهای این شرکت هم توسط پاناسونیک تولید می شود .
اصولا" ماشین الکتریکی به غیر از باتری مکانیزم ساده ای دارد .
تسلا فقط دو کار فنی جالب کرده یکی استفاده از باتری مسطح در کف خودرو است و دیگری ابداع " تعویض باتری" به جای شارژ باتری است . (2721279) (alef-10)
 
1360
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۶:۵۸:۲۸
با توجه به اعمال تعرفه زياد و مجبور بودن مردم ايران به خريدن ماشين با صرفه تر امكان پذير نيست بايد هر ماشيني بيشتر سوخت مصرف ميكنه بيشتر ماليات بده نه پيكان و پرايد بيشترين تصادفات رو دارن ولي كمترين حق بيمه و عوارض و ميدن (2720160) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۷:۰۸:۵۲
کشور احتیاج به شرکتهای مهندسی داره باید چندین شرکت مثل مپنا در کشور ایجاد بشه تا پروژه های فنی مهندسی در کشور روی زمین نمونه! امیدوارم روزی در کشور ما شرکتی مثل زیمنس داشته باشیم (2720181) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۷:۱۰:۱۶
صدها مدل از این طرح تا حالا در این مملکت مطرح شده.
ولی متاسفانه شما واقف به یک مساله نیستید و آن نوع نگاه دولت ها به مساله مصرف سوخت در بلا استثناء تمامی کشورهاست! (2720182) (alef-10)
 
مدیر
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۷:۱۷:۴۲
یکی از شرایطی که ایشان مطرح کرده اند درخواست موقعیت برای پیاده سازی طرح خودروهای هیبریدی هستند.
به نظر من با توجه به محتویات متن این پژوهشگر ، و اینکه ایشان از مدیران ارشد خودرو می باشند میبایست دست اندرکاران صنعت خودرو از وزیر تا رئیس سازمان گسترش و همچنین مدیر عامل سایپا باید این فرصت را به این آقا بدهند .
معضل آلودگی هوا اکنون مشکل همه مردم شده و عقل حکم میکند که اینچنین افرادی حمایت شوند تا مشکل سرطان تا آنجائیکه به دود و آلایندگی خودرو ها مربوط میشود مرتفع شود..
با تشکر از الف (2720194) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۸:۲۶:۱۴
این حرفا چیه برادر من
یه تعریف خیلی مبندی از خودرو هیبرید که ارزش تیتر کردن نداره
این خودرو رو ما از سال پیش ساختیم و در حال تردد هست ولی هیچ شرکتی حاضر به سرمایه گذاری نشده (2720304) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۹:۵۵:۱۶
معما چو حل گشت آسان شود
ما عادت کردیم وقتی یه ایده جدید واجرایی مطرح میشه هزاران دلیل بیاریم مبنی بر اینکه کاری نداره که ما هم ساختیم.
کاش یه روزی میشد تنگ نظری ها رو میتونستیم کنار بزاریم.
با تشکر (2720470) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۳:۲۰:۳۳
عزیز من کجای این ایده جدیده؟
شما میدونی که حداقل از سال 1375 این خودرو ها بنا بوده وارد بشن ؟
شما میدونی از سال 78 تا الان بیش از 11 مورد خودرو هیبرید توی دانشگاههای ایران طراحی شده ؟ (2721666) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۳:۲۶:۲۷
معمای چی حل گشته؟هیبرید؟
اصلا مصاحبه رو شما خوندی ؟ یعنی ایشون توی مصاحبه معمای خودرو هیبرید و حل کردن؟
شورای شهر و سازمان محیط زیست چندین ساله کلی مصوبه برای حمایت از هیبرید داشتن این یعنی معما نبوده (2721691) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۲۲:۳۳:۱۹
با سلام . دوست عزیز در صورت امکان بفرمایید چه نوعی از هیبرید را پیاده سازی کردید؟ در صورت امکان توضیحات بیشتری بدهید.ممنون (2720893) (alef-3)
 
سید ابراهیم کراماتی
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۸:۳۱:۵۰
ایده خوب زیاده و اما کمیت عمل لنگ است !ویژه خوران اجازه عرض اندام به کاردانها نمی دهند و ناظرین هم مقهور قدرت زیاده خواهان شده اند. (2720322) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۸:۵۱:۵۹
این کار مدتها قبل در جهان انجام شده است و در واقع دوباره کاری است .
یکی از ایرادهای این نوع خودرو پیچیده شدن نحوه انتقال نیرو و در نتیجه سخت شدن تعمیر این نوع خودروهاست . تنها مزیت این خودروها در شرایط فعلی ایران ذخیره انرژی تلف شده در ترمزها و مانند آن در باتری است که بعید میدانم تکنولوژی آنرا داشته باشیم .
بهترین طرح ( اگر اصرار به خودرو هیبریدی به جای الکتریکی داشته باشیم ) تامین کل توان ماشین توسط موتورهای برقی است که باتری آن توسط یک موتور جانبی ( که میتواند بسیار کوچک و مثلا" سه سیلندر باشد و با سرعت ثابت کار کند . زیرا توان مورد نیاز خودرو خیلی راحت با تغییر جریان برق قابل تغییر است ) می باشد .
بزرگترین مزیت این نوع خودرو این است که احتیاج به حتی گیربکس اتوماتیک هم نداریم زیرا موتورهای برقی با افزایش جریان نیرویشان هم تغییر می کند و در ضمن در صورت وجود امکانات می توان باتری را ( به جای استفاده از بنزین ) شارژ کرد و باتری هم نیاز نیست خیلی بزرگ و گران باشد و یک باتری کوچک که واسط بین موتور الکتریکی و موتور درون سوز است کافی است . (2720354) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۲۲:۲۲:۱۸
دوست عزیز به نکته خوبی اشاره کردید.
اتفاقا دانش فنی ایجاد شده است.
احسنت به ریز بینی شما (2722832) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۹:۳۵:۰۹
اتوموبیلهای هایبرید سالها است که در امریکا و سایر کشورها . تقریبآ توسط تمامی خودرو سازان ارایه میگردد و هزاران از انها در خیابانها در رفت و امد هستند
ساخت باطری و ساخت موتور خاص این خودروها در ایران در دسترس نیست.
ایا گیج روغن موتور تمام موتورهای ساخت ایران در ایران تولید میشود ویا وارداتی است؟ (2720436) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۸:۵۸:۵۹
اتفاقا" خودروهای الکتریکی چون ابتدای همه گیر شدنشان است اگر الان وارد تکنولوژیش بشویم خیلی راحتتر پیشرفت می کنیم به شرط اینکه " کمال گرا " باشیم . یعنی اگر مثلا" باتری ژاپنی بهتر است آنرا وارد کنیم و اصراری به باتری ضعیف داخلی نداشته باشیم و یا اینکه طراحیش را بدهیم مثلا" ایتالیاییها . البته با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در زمینه تولید بدنه و رنگ آمیزی دارای مزیت نسبی هستیم .
هدفمان واقعا" رضایت مشتری نهایی به هر قیمتی باشد و چیزی بسازیم که خودمان هم با رغبت سوارش شویم . (2722454) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۹:۳۷:۰۸
چندی پیش مقاله ای در مورد محصول جدید شرکت BMW مطالعه کردم که این شرکت خودرویی هیبریدی طراحی کرده که در صد کیلومتر با سرعت میانگین 120 کیلومتر مصرفی معادل 2.1 لیتر بنزین داره!
حالا اینو قیاس کنین با تولیدات شرکت های وطنی که بجز پول هیچی دیگه براشون مهم نیست! (2720440) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۲۲:۴۱:۰۶
به نظر شما باید دست رو دست گذاشت و هیچ کاری نکرد؟ اگر از پژوهشگران حمایت کنیم شاید مسئولین هم یه فکری بکنن. (2720918) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۳:۲۴:۰۰
احسنت
ا (2721679) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۲۰:۳۳:۱۲
206 صفر خریدم صدی 10 تا مصرف میکنه! اندازه یه شاسی بلند 2500 CC خارجی (2720537) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۰۹:۲۷:۰۱
همین روزاست پراید هیبریدی هم بیاد تو بازار با 10 تا آپشن (2721256) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۰:۱۱:۰۶
با سلام
به نظرم وقت آن رسیده که منافع ملی همه (کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا ) را در نظر بگیریم و مدیرانی که فقط به حفظ وضعیت موجود و سمت خودشون فکر میکنند جاشونو به مدیران شایسته و عملگرا بدهند تا زمینه برای حل اینچنینی ( که خدا میدونه در سال چند نفر به دلیل امراض مختلف میمیرند ) فراهم بشه.
تنگ نظریها رو کنار بزاریم و به فکر منافع ملی باشم . (2721320) (alef-10)
 
کیارش
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۰:۲۵:۱۱
کار از یه جایی باید شروع بشه. نمی شه بیرون گود ایستاد و مدام نق زد. حالا که یه طرح درست درمون هم پیدا شده، براش داستان درست میکنن. اگه قرار بود کشور رو اینجوری اداره بکنیم که تا حالا هیچ اتفاقی نیفتاده بود. باید به همچین نیروهایی فضای کار بدیم. (2721335) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۰:۵۲:۳۳
به نظر شما باید دست رو دست گذاشت و هیچ کاری نکرد؟ اگر از پژوهشگران حمایت کنیم شاید مسئولین هم یه فکری بکنن. (2721362) (alef-10)
 
اونق
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۴:۵۱:۰۵
آقا یه خلاق هم که طرح میده نکوبیدش اینقد. به فکر حمایت باشید تا ایرانی آباد را شاهد باشیم. (2721954) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۸:۵۲:۲۶
ایشان برای اجرای طرحش پول می خواهد مجانی که کار نمی کند . پس بهتر است همه جوانی کار سنجیده شود . (2722442) (alef-10)
 
یک شهروند
۱۳۹۳-۱۲-۱۴ ۱۳:۳۱:۲۳
آلودگی هوا آلودگی صوتی و ترافیک از ویژگیهای کلان شهر ها شده بیایید هم اندیشی کنیم شاید از درون تعدد افکار و اندیشه ها نتیجه ای واقعی و عملی بدست بیاید این طرح به لحاظ عنوان یک طرح اجرایی بسیار عالیست و جا دارد متخصصین این رشته بیایند و اظهار نظر کارشناسی کنند فقط فقط خواهش میکنم از هم وطنان عزیز اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید طرح رو منفی معرفی نکنید و احترام بگذارید به این هم وطن عزیز که مطمینا در رسیدن به معرفی این طرح تلاش کرده است من هم به سهم خودم موفقیت طرح رو آرزومیکنم و امیدوارم شرایط عملیاتی آن مهیا شود در آخر نظر و پیشنهاد همه عزیزان محترم است در صورتیکه اگر انتقاد دارید با استناد به معلومات تخصصی خود نظر بدهید نه بر اساس معلومات به اندازه یک اقیانوس به عمق یک میلیمتر با آرزوی موفقیت برای همه متخصصین و متفکرین این مملکت که کمبود ها و مشکلات این کشور دغدغه همیشگی آنهاست (2724000) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.