کد مطلب: 327037
دولت الکترونیکی، گرفتار عقب ماندگی و انحصار
علی حسینی نجم آبادی، 5 بهمن 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۸
با اجرایی شدن برجام، فرصت بهتری برای اندیشمندان دلسوز و دور اندیش جهت رفع مشکلات زیربنایی اقتصاد کشور فراهم گردیده است. اگرچه با برنامههای متعدد بلند مدت سعی شده است بر روز مررگی در اقتصاد کشور فائق آییم اما در هر صورت در فضای هیجانی و امنیت بحرانی، اقدامات بلند مدت، تحت تأثیر قرار میگیرد و چالشهای روزمره، بخش عمده ایای از فکر و ذکر سیاست مداران را به خود مشغول میدارد و یا حداقل بهانه ایای برای آن فراهم میسازد. هرچند موانع دیگری همچون هزینهها و سایر پیامدهای منفی کوتاه مدت نیز مزید علت میشود که مجالی برای برنامههای بلند مدت کمتر فراهم گردد.
بنابراین شناسایی مهمترین موانع زیربنایی رشد اقتصادی و رفع آن باید مهمترین فکر و دغدقه سیاست گزاران کشور باشد. به اعتراف بسیاری از اقتصاددانان و صاحب نظران، فساد مهمترین مانع برای توسعه اقتصادی کشور است. "به نظر من در مورد ایران متاسفانه وضعیت فساد مالی و اداری اصلیترین معضل "از رشدماندگی" کشور است". آقای دکتر روحانی ریس جمهور نیز فساد را بزرگترین تهدید نظام میداند که اصل انقلاب را نشانه گرفته است: "گسترش، ادامه و تعمیق فساد به معنای در خطر افتادن اصل نظام و انقلاب است.
مبارزه با فساد همچون استقلال و مبارزه با استعمار است. موضوع فساد از دیدگاه مردم اینچنین است؛ یا مسئولان میدانند و در برابر فساد نمیایستند، پس خود آلودهاند و کل انقلاب و نظام زیر سؤال است یا آن که نمیدانند و یا اگر میدانند در مبارزه ناتواناند پس دولت اسلامی یک دولت ناکارآمد است. این که امام(ره) بزرگوارمان در زمینه مبارزه با فساد و تباهی در بخشهای مختلف سخن میگفت و فرمان میداد و تاکید میکرد و این که رهبر معظم انقلاب مسئله فساد را در کنار فقر و تبعیض قرار دادهاند و خواستهاند جامعه ما از فقر، فساد و تبعیض مبرا باشد به معنای این هدف مهم برای همه مسوولان است. اگر این دولت نتواند راه حل بیابد و یا این که راه حل را بیابد اما در اجرای راه حل ناتوان باشد به معنای بی توفیقی و ناکارآمدی این دولت است".
"در مورد ریشههای فساد معادله ای وجود دارد که فساد را محصول انحصار به علاوه تشخیص مصلحت و منهای پاسخگویی میداند. راه حل مساله فساد هم در همین جا نهفته است"
تقریباً در تمامی مقالات ارائه شده در مورد ریشه فساد، مهمترین مساله را انحصار دانسه اند:
"و اگر میخواهیم رشد و توسعه پیدا کنیم اولین مبارزه باید مبارزه با فساد باشد در چنین شرایطی کاری که باید برای کنترل فساد انجام داد این است که باید دید این فساد از کجا ناشی شده است. این فساد ناشی از انحصاری است که بوجود آمده و از صلاحدیدی که در اختیار فردی است که قدرت دارد و هرطور بخواهد عمل میکند و به کسی هم پاسخگو نیست". " اگر سرمایه، سایت، روزنامه، خبرگزاری، توپ و امکانات نظامی و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد میشود. هر چیزی که در جامعه رقابتی نباشد و منحصر شود مشکلات دارد ".
و نهایتاً راهکار مشترک و عمومی توسعه دولت الکترونیک است: "باید دولت الکترونیک را برای مبارزه با فساد اداری توسعه دهیم. باید از فناوریهای نو برای مبارزه با فساد استفاده کنیم."
طبق یک تحقیق دیگر، ۸۰ درصد مفاسد ناشی از ضعف سیستم است که بازهم موید سخنان قبلی است که توسعه دولت الکترونیک راهکار مبارزه با فساد است.
مسئوليت پذيري – مصلحت انديشي + انحصار = فساد اداري
پس مطابق با این مقدمه، استقرار دولت الکترونیک مهمترین اقدام دولت باید باشد؛ اما استقرار دولت الکترونیک خود یک فعالیت اقتصادی است که کیفیت و سرعت پیاده سازی آن وابسته به ایجاد یک بازار رقابتی در بین شرکتهای نرم افزاری است واگر خدای ناکرده این بازار دچار انحصار گردد، حلقه معیوب اقتصادی شکل میگیرد. متاسفانه و خوشبختانه این موضوع هم اکنون وجود دارد و عجیب این است که هیج متولی برای رفع این حلقه معیوب وجود ندارد، بطوریکه سازمان نظام صنفی رایانه ایای علیرغم تأخیر زیاد در یک اقدام مناسب به این اشاره مینماید: " پیرو نارضایتی نسبت به ایجاد انحصار غیرضروری که برخی دستگاههای اجرایی و سازمانها برای تجهیز نرم افزارهای اطلاعاتی خود ایجاد نمودهاند، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام میدارد با فرض ضرورت دستیابی مراکز مذکور به برخی اطلاعات تجمیعی از واحدهای زیر مجموعه خود و یا سایر زیر سیستمهای مستقر در ستاد، راهکارهای فنی متعددی وجود دارد و رویکرد لزوم استفاده کل مجموعه از سیستمهای کاربردی با برند واحد و توصیه برای یکسان سازی سیستمهای یک مجموعه یک راهبرد غیر استاتدارد میباشد و آشکار است که مخاطرات این شیوه غیرمنطقی حداقل شامل تضعیف فضای رقابتی بازار، وابستهسازی کل سازمانها و شرکتهای بزرگ به یک تأمینکننده خاص، ضرر و زیان مالی قابل توجه ناشی از حذف و جابجایی تمامی سیستمهای کاربردی مورد استفاده از دیگر تامینکنندگان و بسیاری معایب دیگر میباشد." در واقع هرچه بگندد نمکش میزنند، وای به روزی که به گندد نمک!
انحصار مطلق خرید نرم افزار در چندین شرکت هلدینگ که شرکتهای تحت پوشش آنها بخش عمده بازار بورس را تشکیل میدهند یک نمونه این از حلقه معیوب است که علاوه بر عقل و منطق، صراحتاً با قوانین بورس که به منظور حمایت از حقوق سهامدارن خرد و پیاده سازی اصل حاکمیت شرکتی ایجادشده است، تعارض دارد. خوشبختانه از آن جهت که مسائلی است که به راحتی قابل شناسایی است و همه این انحصاراها از یک الگو تبعیت میکند و در صورت برخورد ریشه ایای با آن، میتوان به راحتی آن را تعمیم داد. اینکه چرا سازمانهای مسوول علیرغم اطلاع برخورد نمیکنند شاید یکی از مهمترین دلائل باشد. شناسایی این حلقهها در اقتصاد کشور و حذف آن میتواند با سرعت خیره کننده ایای، رشد اقتصادی کشور را تسریع بخشد؛ زیرا مشخص شده است که چنانچه شاخص فساد را از ۱ تا ۱۰ در نظر بگیریم، ۴/۲ کاهش در شاخص فساد منجر به افزایش چهاردرصدی رشد اقتصادی میشود و این راهکار مناسبی برای رشد اقتصادی کشور در سال آتی میباشد که به راحتی نیز میسر است.
در واقع با کنار هم قرار دادن چند مطلب، به راحتی یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی کشور مشخص میگردد. به همین راحتی! کاهش ۲.۴ فساد، منجر به رشد چهاردرصدی رشد اقتصادی کشور میشود. مهمترین دلیل فساد، انحصار است. مهمترین راهکار مبارزه با فساد، استقرار دولت الکترونیک است. استقرار دولت الکترونیک توسط شرکتهای خصوصی نرم افزاری به عنوان پیمانکاری انجام میشود که باید در یک فضای رقابتی انجام شود. این فضا هم اکنون خود دچار انحصار شده است! پس ضرورت تمرکز دوچندان و اولویت شدید برای رفع این انحصار و رقابتی کردن این بازار نه تنها برای توسعه فناوری اطلاعات بلکه برای رشد اقتصادی کشور ضرورتی حیاتی است.
اما کدام نهاد مسوول این کار است. شورای رقابت، سازمان فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان بازرسی یا هیج کدام یا همه. فعلاً هیچکدام. فعلاً یک دلیل برای آن ارائه میکنیم و دلائل جزئی تر و بازگویی تجارب را به بعد موکول مینمایم. مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، به تنهای گواهی مناسبی برای این است که در این سازمانها موانع و خلاء های قانونی نیز برای برخورد وجود دارد چرا که بعید است مجلس شورای اسلامی برای برخورد با یک سوء مدیریت، ساختار جدیدی تصویب نماید. هرچند به اعتقاد اینجانب؛ مهمترین وظیقه هریک از سازمانهای موجود نیز مبارزه با مفاسد اقتصادی مخصوصاً انحصارات است. ارزیابی هریک از عملکرد این سازمانها در این پرونده، میتواند در یک مقاله جداگانه صورت گیرد تا مشخص گردد اساساً در غیاب این وظیفه، مأموریت درخوری برای آنها باقی میماند یا خیر؟! و آیا اگر به دلائل قانونی محدودیتی برای آنها وجود دارد آیا نباید این سازمانها در جهت اصلاح آن برآیند یا اینکه سر بی درد را دستمال نمیبندد! انحصارها غالباً به شکل مافیا عمل میکنند، سند و مدرک کمتر برجای میگزارد، هرچند این پدیده امروزه دیگر علنی شده است اما کماکان برخورد با آن نیازمند یک تحلیل کامل و همه جانبه است که به صرف اتکا به چند مدرک نمیتوان با آن برخورد کرد. چطور میشود، بخش بزرگی از بازار به شکل انحصاری در اختیار یک شرکت باشد و همه بهانههای بچه گانه ایای که برای ضرورت این انحصار ذکر میشود، عذر بدتر از گناه است. البته تحلیل جزئیات و پیامدهای خطرناک این پدیده در مقالههای آتی ذکر خواهد شد اما برای نقد آن، ارزیابی کلی روند انجام کار و نفس ایجاد انحصار در خرید به بهانه موضوعی که به هیج وجه ضرورتی ندارد، کافی است. هرچند نقد پیامدهای آن نیز میتواند اثبات مجدد این مساله باشد که انحصار = فساد است.
با وضعی که وجود داره، خاطرتان جمع که در همان الکترونیک سازی هم افراد فاسد رسوخ می کنند.
لذا ابتدا لازم است نیروی انسانی و مدیریت ها در مراکزی همچون بانک ها، ادارات اقتصادی، شرکت بورس، گمرکات و ... را سالم سازی کنید.
فساد نهادینه شده به دولت الکترونیک هم رحم نخواهد کرد. (3494752) (alef-11)
نوجوان
۱۳۹۴-۱۱-۰۵ ۰۹:۲۳:۳۸
خیلی خلاصه ، اوضاع و احوال مالی دولت ایجاب می نمود که به هر راهی و هر قیمتی که می شود پول های بلوکه شده را برای رفع و رجوع چاله چوله هایش آزاد و هزینه کند . مردم هم خیلی خوش خیال تشریف دارند که به دنبال شرایط بهتر و خروج بازار از رکود هستند . استاد الان دیگه هر نوجوانی که یک گوشی و اینترنت دارد از صاحب نظران و کارشناسان آگاه تر است . (3494802) (alef-11)
بیایید ببینید فساد اقتصادی در مراکز علمی بیداد میکند. (3494807) (alef-11)
حتما باید یه بررسی دقیق درباره مراکز علمی و پژوهشیمون انجام بشه. چگونگی هزینه کرد منابعشونو باید دقیق بررسی کمم. متاسفانه جامعه دانشگاهی هم داره وارد این چرخه فساد عظیم میشه (3495071) (alef-11)
تا تعداد کارمندان دولتی نیایید زیر چند صد هزار نفر و جذابیت شغل دولتی صفر نشه این کشور درست بشو نیست
شعار از خصوصی سازی فریبی بیش نیست
مشکل کشور ما ساختار فربه و بزرگ و مرخرج اداری دولتی کشوره
بین سیستم کمونیست کامل دولتی و یا سیستم ازاد غربی چیزی درست کردیم به نام سیستم دولتی شترگاوپلنگ
کجای دتیا تمام خاله و خانباجی وزیر و نماینده و عضو شورای شهر و سرهنگ و ... تو سیستم دولتی با رانت استخدام میشن؟ (3495168) (alef-11)
به نظر من افق و یا چشم انداز روشنی برای بهبود وضع معیشتی مردم در دوران پسا برجام وجود ندارد .
اقتصاد ایران در هر حوزه آن که فکرش را بکنی در دست مافیای قدرتمند مربوط به آن حوزه است . در هر زمینه اقتصادی نظیر خودرو ... لوازم خانگی ... ماشین آلات سنگین ... تجهیزات پزشکی ...آهن آلات ... لوازم بهداشتی و آرایشی ... لوازم الکترونیکی ... تجهیزات کامپیوتری ....و و و . به همین دلیل و با توجه به نفوذ بی حد و مرز این مافیا در حوزه های تصمیم گیری با قاطعیت نمیتوان گفت که میتوان به بهبود وضعیت در این حوزه ها خوشبین بود .
تقریبا نهاد و یا ارگان و یا اداره ای در ایران وجود ندارد که میل و قدرت کافی برای
حمایت از تولید و سرمایه گذاری توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی را داشته باشد و به عبارت دیگر می توان گفت فساد اداری تا عمق این ادارات رخنه پیدا کرده و هیچ کس قدمی ولو کوچک برای موفقیت کسی برنمیدارد و این علل متعددی دارد . وضعیت بازار نفت و افت شدید درآمدهای نفتی و وابستگی شدید به آن علی رغم تبلیغات چشم انداز روشنی را برای سالهای پسابرجام نوید نمیدهد . مانورهای اقتصادی دولت هم تنها برای تزریق مسکنی است که چندان اثری ندارد .
در آخر میتوان نتیجه گرفت با توجه به تحریمهای چند ساله اخیر باضافه فساد در سیستمهای اداری و مافیای اقتصادی و روابط و نبود درآمد کافی دولت و ... چندان نباید به وضعیت اقتصادی و بهبود آن در آینده نزدیک خوشبین بود . (3494834) (alef-11)
کشور ما فقط با وجود موارد زیر پیشرفت می کند
1.حداقل 20% جمعیت تحصیل کرده و آشنا به علم روز جهان (نه 80% جمعیت مدرک گرفته بی سواد و تربیت شده با علم 20 سال پیش)
2. ارتباط خوب واقع بینانه و بر پایه منافع دو طرفه با سایر ملل (نه هر روز شعار مرگ بر .. و .. و .. بعد مجبور بودن به خرید محصولات آن ها ) و پرهیز از شعار های مبهم و نا کار آمد
3.تنوع بخشی و تلاش هر چه بیشتر برای افزایش منابع درآمدی خارجی (نه افزایش مالیات که باعث هر چه بد بخت کردن مردم شود)
هیچ کشور و گروه سیاسی در دنیا عاشق چشم و ابروی ما نیست همه آن ها بر اساس منافعشان با ما رابطه دارند اما ما ظاهرا عاشق چشم و ابروی برخی گروه ها و کشور ها هستیم (3494945) (alef-11)
همین هست که هست. با فقان و داد و بیداد ما پایین نشینان هرم اقتصادی و اجتماعی هیچ وقت این دور باطل از بین نمیرود ، جز اینکه فرد یا افرادی لایق و از جان گذشته آن بالا ها اراده برای شکستن این دور داشته باشند. (3494975) (alef-11)
متاسفانه فساد اقتصادی به دنبال خود فسادهای عظیم اخلاقی را هم در پی دارد. (3494978) (alef-11)
چندين سال است كه شعار مبارزه با فساد داده مي شود. ولي هر روز بدتر از ديروز. آيا فكر نمي كنيد فساد در اركان نظام ريشه دوانده و به قول آقاي دكتر توكلي سيستمي شده و مبارزه با آن مستلزم خانه تكاني اساسي است؟ (3495048) (alef-11)
خیلی جالبه در خبرهای مربوط به سیاست و حمایت از دولت، بلافاصله صدها پست گذاشته میشه و هزاران مثبت دریافت میشه،
اما
در خبر به این مهمی راجع به فساد که کشور را به ورطه ورشکستگی انداخته یک پست گذاشته شده و چند مثبت هم گرفته.
خوب همین مسئله ساده نشان دهنده خیلی چیزهاست که نمیشه واضح گفت !!!!!!!!!!! (3495176) (alef-11)
سادات
۱۳۹۴-۱۱-۰۵ ۱۳:۳۵:۱۷
جانا حرف دل مردم ایران را می گوئید فساد در ایران در ایران مد شده مخصوصا در دو دهه اخیر یا مسئو لین می دانند یا نمی دانند اگر می دانند مبارزه میکنند وبه جایی نمی رسند پس نار کار امدند پس اینطور است بروند عقب و ادمهای کارامد و دلسوز بیایند ولی اگر می دانند وچشمهایشان را می بندند ورودر واسی دارند پس خودشان هم سهمی دارند علی ایحال خون بچه های ایران و جانبازان و صدمات مردم ایران را در نظر بگیرید انوقت اگر پایبند به دین ویا نه لااقل حب وطن را در نظر بگیرید و ااگر این هم نبود مشخص است (3495622) (alef-11)
اتفاقا بر عكس نظر شما، يكي از معضلات دولت الكترونيك، وجود شركتهاي متعدد و نرمافزارهاي مشابه است. يك فيسبوك به تنهايي كل دنيا را به هم ارتباط داده آن وقت ما براي يك دبيرخانه ساده اداري دهها نرمافزار داريم. فرض كنيد يك دبيرخانه متمركز دولت داشتيم كه تمام مكاتبات دولتي در بستر آن انجام ميشد. متن همه مكاتبات (نه تصوير آنها) در اين سيستم وجود داشت و قابل جستجو بود. هر نامهاي از هر اداره زيرمجموعه هر وزارتخانه به هر اداره اي در هر وزارتخانه ديگر به سادگي ارسال ميشد. همين يك نرمافزار چه تحول عظيمي در سيستم اداري كشور ايجاد ميكرد؟ يا فرض كنيد در يك سامانه متمركز كل اعتبارات كشور مديريت و هزينه ميشد يا... نويسنده متن فوق به احتمال بسيار زياد از مديران يكي از شركتهاي نرمافزاري است كه البته اگر اين فرصت را داشته باشد كه انحصار يك وزارتخانه را در دست بگيرد نظرش به كلي عوض خواهد شد! (3496581) (alef-11)
SMAH1
۱۳۹۴-۱۱-۰۶ ۰۸:۰۹:۵۸
شما چه می دانید که ما برنامه نویس ها چه از دست این شرکت های دولتی می کشیم!
یکی از دوستان طبق قرارداد،با یک نهاد دولتی،برنامه ای را آماده می کند.ابتدا به برنامه اش کلی «گیر دادند» که تصحیح می کند.در نهایت هم می گویند قابلیت اجرایی ندارد و پول این بنده خدا را نمی دهند.
بعد از مدتی،متوجه می شود که برنامه در حال استفاده است.هنگامی که به آن نهاد مراجعه می کند،آنها با استفاده از وکلای زبردست خود،ایشان را به جرم آسیب رسانی به سیستم های دولتی (توسط برنامه اش و نه به صورت فیزیکی) به زندان می اندازند!
هرچه قرارداد را هم محکم ببندید،باز هم باید اعتمادی در این میان باشد.
کالایی رد و بدل نمی شود،یک برنامه است که به راحتی می تواند تکثیر شود،تغییر کند و .... در نهایت هم همه گونه مسئولیتی بر عهده ی برنامه نویس است.
به این مسئله علاوه کنید : یک برنامه یدون باگ نیست! حتی برنامه های خارجی (به نظر شما،چرا ویندوز،هر ماه Patch برای Update می گیرد؟).فقط آنها یادگرفته اند که با این مشکل کنار بیایند ولی ما می خواهیم مسئولیت این باگ را هم به عهده تیم توسعه و .. بیاندازیم! (3497222) (alef-11)
به نظر من کاملا درست بیان شده است من نمونه این انحصارهای فاسد را در شرکتهای بزرگ نرم افزاری میبینم که با رانت های کلان کل شرکتها و سازمانهای دولتی را ملزم به استفاده از محصولات خود به خیالات واهی مثلا امنیت اطلاعات و سایر موارد می کنند که این عرصه رقابت و رشد و توسعه را از سایر شرکتهای نرم افزاری می گیرند و باعث سرخوردگی و عقب ماندگی می شود. ضمن اینکه خطرات نفوذ یک شرکت در بین بدنه دولت می تواند خطر نشر اطلاعات و سایر موارد را به دنبال داشته باشد. (3497316) (alef-11)