توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 469733
پیشنهاد کتاب/ «ژانرهای سینمایی»؛ رافائل موان؛ ترجمه علی عامری مهابادی؛ مینوی خرد
وقتی از ژانر حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم؟
نیره رحمانی؛ 17 اردیبهشت 1396
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۴
«ژانرهای سینمایی»
نویسنده: رافائل موان
ترجمه: علی عامری مهابادی
ناشر: مینوی خرد، چاپ اول 1393
254 صفحه، 15000 تومان
 
 
شما می‌توانید کتاب «ژانرهای سینمایی» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید.
 
****

«ژانر» یکی از مفاهیم کلیدی و پرکاربرد در حوزه های مطالعات سینمایی است. یکی از مهمترین دلایل توجهی که اغلب بدان صورت می گیرد  نیز از دل همین کارآمدی و کاربرد فراوان آن است. «ژانر سينمايي مفهومي آشناست براي تمام بينندگاني كه مي‌خواهند فيلم‌هاي مورد علاقه‌شان را انتخاب كنند، فيلمي را در چند كلمه براي دوستشان شرح بدهند يا چند مجموعه فيلم را با خصوصيات مشترك، شناسايي، مشخصه‌پردازي و متمايز كنند.»

«ژانر» همانند اغلب مفاهیم می تواند به فراخور نیاز هم به شکلی ساده و عام و هم به صورتی پیچیده و خاص مورد استفاده قرار بگیرد. «اين مفهوم در صنعت فيلم و نيز تاريخ فيلم نقش محوري دارد. در بين بينندگان فيلم از سينماروهاي عادي گرفته تا متخصصان فيلم، روشي رايج‌تر از طبقه‌بندي فيلم‌ها براساس راه‌هاي ژانري- از وسترن گرفته تا علمي- تخيلي از ملودرام تا موزيكال- نيست. اين كار براي تعيين و تثبيت عناصر تكرارپذير روايي، ايدئولوژيك و زيبايي‌شناختي در چارچوب كلي اثر سينمايي انجام مي‌شود.»
وقتی ما فیلمی را به ژانر خاص نسبت می دهیم در واقع بدون آنکه توضیحی درباره آن داده باشیم و یا احیانا با فیلم دیگری قیاس کنیم؛ ویژگی هایی را به آن نسبت داده ایم؛ این مسئله از دل هویتی ژانری بیرون می آید. حال هر چه شناخت ما در این باره عمیق و دقیق تر باشد هم درک بهتری از این هویت داریم و هم شکل بهتری آن را بکار می بریم.
کتاب «ژانرهای سینمایی» اثر رافائل موآن با تبیین آنچه گفته شد به عنوان مقدماتی ترین بحث در باره ژانر و ورود به این حوزه، آغاز می شود. نویسنده در واقع با اشاره به اینکه ژانر به چه کار مخاطبان سینما، از سینماروهای عام تا فیلم بین های حرفه ای می آید بستری بسیار مناسب برای درک چیستی آن فراهم می آورد.

رافائل موآن نويسنده و پژوهشگری فرانسوي است، اما مترجم فارسی کتاب او را از زبان انگلیسی ترجمه کرده است که مقدمه ای به قلم  جنت استايگر نیز به ابتدای آن افزوده شده است. استایگر در این مقدمه با اشاره به اهمیت ژانر در سینما به پاره ای ویژگی های این کتاب نیز پرداخته و در نهایت در یک جمع بندی کلی از پژوهش رافائل موآن به عنوان اثری درخشان  و هوشمندانه یاد کرده است و اهمیت آن را در طرح مباحث مهم به صورتی قابل فهم دانسته  است.

خواندنی و قابل فهم بودن این کتاب، صفتی است که ويراستار انگليسي كتاب هم نتوانسته از آن صرف نظر کرده و بدون اشاره از کنار آن بگذرد؛ به خصوص که از پیچیدگی و غيرقابل فهم بودن به عنوان یکی از مهمترین معضلات در  نظريه‌پردازي‌های پیرامون ژانر، در این کتاب خبری نیست.

رافائل موآن کتاب «ژانرهای سینمایی» را در 6 فصل با عناوین زیر ارائه کرده است: «در جنگل ژانر»، «در جست و جوی قوائد ژانر»، «هدف از پیدایش ژانرها چیست؟»، «هویت‌های ژانری فیلم»، «چگونه به مفهوم تاریخ ژانر بیندیشیم» و «ژانر بر زمینه اجتماعی، فرهنگی و سینمایی»

مهمترین ویژگی کتاب حاضر، که آن را از دیگر آثار مشابه متمایز ساخته رویکرد متفاوت  آن در پرداختن به ژانر های سینمایی است. براساس این ویژگی که از عناوین فصول تشکیل دهنده کتاب نیز قابل تشخیص است، رافائل موآن به جای شکل آشنا و کلیشه شده چنین کتابهایی  که به تعریف ژانر  و تقسم بندی انواع ژانر های سینمایی تمرکز می کنند، ترجیح داده به شیوه ای دیگرگونه به «ژانرهای سینمایی» پرداخته و  متن حاضر را بستری برای فهم ژانر و هویت ژانری و نسبتی که ژانر با عناصر درون متنی و برون متنی فیلم و سینما دارد، قرار دهد. بنابراین نمونه بارز یک پژوهش‌ نظری کارآمد  برای درک مفهوم ژانر، ژانرها، ژست ژانری و... است که  بر نظریه‌های ژانرها، کاربردها و عملکردهای ژانرهای سینمایی اتکا دارد.

با توجه به آنچه گفته خواننده این کتاب با گونه شناسی و تعربف ژانرها سینمایی روبه رو نمی شود بلکه با ابعاد مختلفِ مفهومی کلیدی چون ژانر و نسبت آن با دیگر مفاهیم سینمایی و یا مرتبط با سینما،  آشنا می شود.

نویسنده كتاب با ایده پيچيده بودن موضوع ژانر فيلم، بحث رده بندی های ژانرها و عوامل موثر در آن را مطرح می سازد و براین این نظر تاکید می کند که چون ژانرها براساس روابط متني متفاوت با سينما تعيين می شوند، همه جا و همه زمان نمی توانند ثابت باشند. بنابراین نویسنده در طبقه‌بندی‌های ژانر بر تضادهایی تأکید می‌کند که از سردرگمی طبقه‌بندی ذاتی در این کاربرد ژانر ناشی می‌شود.

 شأن نزول و قواعد ژانرها، هويت‌هاي ژانري فيلم، مفهوم تاريخ ژانر و ... از دیگر مباحثی هستند که در این کتاب مورد توجه و بررسی قرار گرفته اند و خواننده به سمت درک عمیق از ژانرهای سینمایی رهنمون می شود، چنان که بدانند وقتی از ژانر، یا قواعد ژانري صحبت مي‌كنيم دقيقا منظورمان چه عناصري است و این عناصر در چه چیزهایی ریشه دارند.

در این کتاب دو نوع کاملا متفاوت از تعریف ژانر مد نظر قرار گرفته یکی در پیوند با نظریه‌های سینمایی و دیگری در ارتباط با نظریه های فرهنگی که هر دو نقشی تعیین کننده دارند؛ یعنی از یک سو تعاریف ساختاری که با قواعد و ویژگی‌های متمایز ژانر در متون فیلم سر و کار دارند و از سوی دیگر تعاریف کارکردی که به تأمل در کاربردها و وظایف اقتصادی، ایدئولوژیک، فرهنگی و ارتباطی ژانر می‌پردازند.

 فصل چهارم كتاب با عنوان ژانر و مولف، به سراغ یکی از موضوعات مهم اما کمتر مورد توجه قرار گرفته در مطالعات سینمایی رفته است و آن چیزی نیست جز اینکه آیا تبعیت از قواعد ژانر در تناقض و تقابل با تئوری مولف قرار مي‌گيرد: «به نظر مي‌آيد كه خوانش‌هاي مولفانه و خوانش‌هاي ژانري نقطه مقابل يكديگر.»

اشاره به کارکرد ژانر در حکم رده‌ای برای تأویل پرداخته شده که امکان بررسی سطوح مختلف ژنریک بودن و ترکیب ژانرها را فراهم می‌آورد نیز در همین فصل مورد توجه قرار گرفته است. پایان بخش کتاب دو فصلی است که به رابطه بین ژانرها و تاریخ، و همچنین  چارچوب نظریه‌ای که در آن می‌توان به دریافتی از تاریخ ژانر رسید، پرداخته شده است.

کتاب ژانرهای سینمایی اثری است ارزنده و منبعی سودمند برای مطالعات سینمایی در زمینه ژانر که از جنبه های مختلف دارای امتیازاتی است که آن را نمونه های مشابه نظری مشابه ممتاز می کند. برای نمونه برخلاف اغلب متون سینمایی تنها به سینمای امریکا  محدود نشده و نمونه هایی از سینمای دیگر کشورها نیز ارجاع داده است.

نهایتا اینکه رافائل موآن در کتاب «ژانرهای سینمایی»  به درک ما درباره ماهیت و کارکرد ژانر عمق می بخشد. حسن کتاب است که مباحثی نظری و مهم را با زبانی قابل فهم و روان بیان کرده به گونه ای که طیف وسیعی از علاقمندان سینما که با مطالعه ادبیات سینمایی بیگانه نباشندمی توانند از آن بهره بگیرند.
 
 
کلمات کلیدی : نشر مینوی خرد
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
وقتی از ژانر حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم؟