نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 294331
خطرناک‌ترین هواپیماهای جهان
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
در حالی حجم قابل توجهی از ناوگان هوایی جهان را تولید شرکت‌های بوئینگ و ایرباس تشکیل می‌دهد که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد برخی مدل‌های تولیدی این شرکت‌ها در صدر خطرناک‌ترین هواپیماهای جهان قرار دارند.

به گزارش فارس، به تازگی یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی انگلیس در آمریکا آتش گرفت و ۱۴ نفر را روانه بیمارستان کرد و این بهانه‌ای برای گزارش حاضر شد.

دو شرکت بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه اگرچه بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده هواپیماهای پهن پیکر تک راهرو و چند راهرو در جهان هستند اما یکی از معیارهای اصلی در تعیین ریسک پرواز یک نوع هواپیما نسبت تعداد سوانح و ساعت پرواز کل هواپیماهای موجود در جهان است که این شاخص در این هواپیماها طور دیگری است.

به گزارش بلومبرگ، خطرناکترین هواپیمایی که اکنون در خطوط هوایی جهان استفاده می‌شود بوئینگ ۷۳۷ است که از سال ۱۹۷۰ تا کنون ۱۳۸ سانحه از این هواپیما در جهان به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر این نوع هواپیما در جهان در هر ۵۰۰ هزار ساعت پرواز یک سانحه را تجربه کرده است.

بر اساس آمارهای ایرفلیت، در این ۱۳۸ سانحه تا کنون ۴۱۶۶ نفر جان خود را از دست داده‌ و هزار نفر نیز زخمی شده اند.

به گزارش ایرفلیت، یکی دیگر از هواپیماهای پرمخاطره جهان بوئینگ ۷۴۷ است که از سال ۱۹۷۰ تا کنون ۴۶ سانحه از این نوع هواپیما در جهان به ثبت رسیده که در این حوادث ۳۲۹۰ نفر جان باخته و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند.

در آخرین سانحه مرتبط با این هواپیما، یکی از مدل‌های ترابری آن تنها چند ثانیه پس از بر خاستن از باند پرواز فرودگاه بگرام در افغانستان به طرز فجیعی سقوط کرد و تمام پرسنل آن مردند.

به گزارش بلومبرگ، توپولف ۱۵۴، ایلوشین ۷۶ ، ایرباس A۳۱۰ و بوئینگ ۷۲۷ از دیگر هواپیماهایی هستند که بر اساس میزان ساعت پرواز در جهان بیشترین سانحه را داشته‌اند.

از دیگر هواپیماهای پرخطر جهان می‌توان به محصولات مکدانل داگلاس یا MD اشاره کرد که نام مدل ها DC-۹، MD-۸۰، DC-۱۰، و MD-۱۱ در لیست بلومبرگ پر خطرهای به چشم می‌خورد.

در مجموع ۵۴ سانحه هوایی هواپیماهای ایرباس A۳۰۰ و A۳۲۰ از سال ۱۹۸۲ تا کنون ۲۲۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دو شرکت ایرباس و بوئینگ در حال حاضر در مقایسه با دیگر تولید کنندگان بین المللی تولیدات به مراتب گرانتری را به بازار عرضه می کنند اما به چند دلیل این شرکت ها توانسته اند بخش قابل توجهی از بازار جهانی هواپیماهای پهن پیکر را در دست گیرند.

اولین نکته سرمایه گذاری بالای این شرکت ها در افزایش نرخ تولید است که به دلیل حمایت های سنگین دولتی از این دو شرکت آنها حتی در زمان بحران‌های اقتصادی در اروپا و آمریکا همچنان به فعالیت خود ادامه داده و میلیاردها دلار کمک مالی از دولت های خود دریافت کردند.

بر همین اساس به دلیل نیاز بالای صنعت حمل و نقل هوایی جهان به هواپیماهای تازه نفس و از سوی دیگر توان این دو شرکت در تولید ماهانه ده ها فروند هواپیما، شرکت های هواپیمایی بخش قابل توجهی از نیاز خود را با خرید تولیدات این شرکت ها تأمین می کنند. این در حالی است که توان تولید دیگر شرکت های هواپیماسازی جهان به مراتب کمتر از این دو شرکت است.

دو شرکت بوئینگ و ایرباس در تولید هواپیماهای دو طبقه و چند راهرو که ظرفیت مسافری و ترابری و برد بسیار بیشتری نسبت به هواپیماهای تک راهرو دارند، در حال حاضر در صدر شرکت های جهان قرار دارد و از نظر حمل و نقل هوایی خرید این نوع هواپیماها از این دو شرکت‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

اما در هواپیماهای تک راهرو با ظرفیت حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ مسافر، بار متوسط و برد متوسط فن‌آوری بسیار پیشرفته نظیر هواپیماهای قاره پیما مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که عملکرد این هواپیماها نسبت به مدل های غول پیکر از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

به همین دلیل رجوع به دیگر شرکت های فعال در حوزه تولید هواپیماهای متوسط و تک راهرو می تواند علاوه بر امتیاز قیمت بسیار پایین تر فرصت دسترسی زودتر به هواپیمای نو را برای شرکت ها فراهم کند چرا که بر اساس اعلام دو شرکت بوئینگ و ایرباس در صورتی که امروز ثبت سفارش خرید هواپیما به این شرکت ها ارائه شود هفت تا هشت سال طول می کشد که اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده تحویل شرکت های خدمات هوایی شود.

به گزارش اوییشن نالج، در حال حاضر پنج شرکت، بوئینگ آمریکا، ایرباس فرانسه، بومباردیر کانادا، امبرائر برزیل و توپولف روسیه بزرگ ترین تولید کنندگان هواپیماهای مسافربری در جهان محسوب می شوند.
 
کلمات کلیدی : شرکت هواپیمایی
 
ازاد
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۱:۳۵:۵۱
فکر کنم این توجیه خرید هواپیماهای مسافربری روسی جدید باشه اینطور نیست؟ (3180723) (alef-11)
 
مهندس بیکار
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۳:۴۹:۲۸
من که اطلاعات کاملی از علوم هواپیمایی ندارم. ولی فکر میکنم آمار سوانح را میبایست به نسبت تعداد پرواز هر مدل هواپیما ملاک مقایسه قرار داد. (3181186) (alef-11)
 
sam
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۴:۰۳:۰۹
با سلام
لطفا اصلاح کنید : نوع هواپیمایی که چند روز پیش در فرودگاه لاس وگاس آتش گرفت بوئینگ 777 بود. در ضمن بنده هم همین عقیده رو دارم که خدای ناکرده این گزارش پیش زمینه ای باشد برای خرید هواپیماهای روسی ؟!
در روسیه حداقل شرکت ایرفلوت تماما از هوایپیماهای ایرباس و بوئینگ استفاده می شود و خبری از انواع ایلوشین و توپولوف و ... لااقل در بخش مسافربری نیست. (3181241) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.