نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 267917
‌‌آیین‌نامه حقوق مسافر تعیین تکلیف شد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
‌‌آیین‌نامه حقوق مسافر که قرار بود اواخر سال گذشته نهایی شود، نواقصی داشت و به پرواز‌‌های نوروزی نرسید، اما امروز و در ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۴ وزیر راه و شهرسازی درباره نهایی شدن این آیین‌نامه می‌گوید.

‌به گزارش فارس، موضوع ‌آیین‌نامه حقوق مسافر و ابلاغ آن به ایرلاین‌ها، از اواخر آبان‌ماه سال گذشته مطرح ‌و مقرر شد پس از تأیید شورای عالی هواپیمایی تا ‌اواخر آذر ۹۳ به ایرلاین‌ها ابلاغ شود.

با تدوین این آیین‌نامه که انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم در تدوین آن نقش داشته است، در واقع مردم با حقوق خود در مقابله با تاخیرهای پروازی ‌آگاه می‌شوند؛ انتظار ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری این است که ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت تدوین و اجرا کند؛ آئین‌نامه حقوق مسافر در سه بعد «حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه»، «نرخ بلیت» و «حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز» است.‌

* اعمال تغییر در جزئیات آیین‌نامه حقوق مسافر ‌

چندی پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره به فارس گفت که سازمان هواپیمایی کشوری آیین‌نامه حقوق مسافران را با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی تهیه کرده و این آیین‌نامه به شورای عالی هواپیمایی رفته است.

بنا به گفته مقصود اسعدی سامانی در مراحل تصویب این آیین‌نامه تغییراتی اعمال شده که مورد نظر شرکت‌های هواپیمایی نبود و باید اصلاح می‌شد؛ شرکت‌های هواپیمایی بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی عمل می‌کنند و اگر جریمه یا خسارتی پرداخت می‌کنند باید منطبق با استانداردهای بین‌المللی باشد، اما ‌یک سری مسائلی در این آیین‌نامه اضافه شد که مشکلاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد می‌کند.

کلیات آیین‌نامه حقوق مسافر در ارتباط با تدوین رابطه متقابل بین مسافر و شرکت هواپیمایی است، وظایف شرکت‌های هواپیمایی و مسافر مشخص شده‌، ضمن آنکه در بخش تأخیرات پروازی موارد عمده‌ای عنوان شده است.

به هر حال قرار است جزئیات آیین‌نامه حقوق مسافر امروز و از سوی حضور وزیر راه و شهرسازی مطرح شود تا از این پس شاید دلواپسی‌های مسافران حمل و نقل هوایی درباره حقوق خود در برابر ایرلاین‌ها، تأخیرات پروازی و خدمات، حقوق خود هنگام پذیرش در فرودگاه‌، ‌نرخ بلیت‌ و ‌حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز رفع شود.
 
شهروند دردمند
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۳۰:۲۸
باید این آیین نامه برای مسافرین کلیه وسایط نقلیه از جلمه قطار و اتوبوس نیز تهیه و تبیین شود.

برای نمونه هفته گذشته با برادرم از تبریز عازم تهران بودیم که اتوبوس بعلت کم بودن مسافر با یک ساعت تاخیر حرکت کرد و زمانی که اعتراض کردیم با بد دهنی و توهین روبرو شدیم.

ساعت 11 شب هیچ مسئولی در ترمینال تبریز نبود و به هر کجا مراجعه کردیم کسی را نیافتیم که موضوع را پیگیری کند. دست آخر مجبور شدیم به همان اتوبوس برگردیم و با یک ساعت و نیم تاخیر راهی تهران شویم! (2838429) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.