نظر منتشر شده
۲۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 447818
سرگردانی مسافران هوایی در ایران و تراژدی به نام تاخیر پرواز/ چه کسی مقصر است؟ کدام شخص پاسخگوست؟خسارت را چه کسی می‌دهد؟
بخش اقتصادی الف، ۳ اسفند ۹۵
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۶
اتفاقات روز شنبه فرودگاه مشهد که منجر به تأخیر طولانی در چند پرواز، باطل شدن چند پرواز دیگر و معطلی صد ها مسافر در فرودگاه شهید هاشمی نژاد شد و در کنار آن تاخیرهای سرسام آور دیگر ایرلاین ها به بهانه های مختلف جوی و فنی هواپیما علاوه بر بازتاب های وسیعی که در رسانه های خبری و رسانه ملی داشته است، حقیقت غیر قابل انکاری را به اثبات رساند و آن هم این که توان و ظرفیت پشتیبانی شرکت های هواپیمایی و فرودگاهی در کشور از فرودگاه امام در تهران تا فرودگاه مشهد تا رسیدن به مرز رضایتمندی مسافران فاصله بسیاری دارد.

ماجرای فرودگاه مشهد شنبه؛ آغاز مشکلات
تا ظهر روز شنبه (حدود ساعت 11 و 30 دقیقه) نیز مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد از برقرار بودن پرواز های خروجی فرودگاه خبر داد و اعلام کرد: تنها پروازهای ورودی دچار مشکل است. وی در مورد ساماندهی مسافرانی که از جمعه شب در فرودگاه مانده بودند نیز اعلام کرد: «خوشبختانه با همکاری شهرداری مشهد مشکل خاصی نداشتیم و اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشهد در این زمینه بسیار فعال بودند.» اما این تمام ماجرا نبود و حجم انبوه گلایه ها درست از ساعات میانی روز شنبه به بیرون از فرودگاه «درز» پیدا کرد.

ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که قرار است یک بوئینگ 747 هواپیمایی ماهان با 480 مسافر یا به عبارتی قریب به 500 نفر با احتساب خدمه پرواز، ساعت 17:30 جمعه 29 بهمن از باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به سمت مهرآباد از زمین بلند شود.

بارش برف و آغاز یک تراژدی به نام پرواز
مسافران طبق ساعت مقرر در فرودگاه حاضر شده و و پس از گرفتن کارت پرواز به سمت هواپیما راهی می‌شوند. طولی نمی‌کشد که همگان خود را در برابر پلکان ورودی هواپیمای غول‌پیکر بوئینگ 747 می‌بینند و از آن‌جا که بارش برف از یکی دو ساعت قبل از آن شروع شده، مسافران اطمینان پیدا می‌کنند که این هواپیما به رغم شرایط نسبتاً نامساعد جوی به راحتی می‌تواند فرودگاه را ترک کند.

این اما یک خیال است خیالی که چند ساعت بعد تعبیری تلخ را دارد و آن این که پس از پنج شش ساعت، خلبان اعلام می‌کند متأسفانه پرواز کنسل است مسافران محترم به سالن انتظار هدایت می‌شوند و همکاران ما از آنان پذیرایی می‌کنند تا مقدمات پرواز فراهم شود.

مسافران که عصبانی شده‌اند، سرانجام و پس از چندین ساعت معطلی در هواپیما و البته بدون هیچ پذیرایی هواپیما را ترک می‌کنند. در سالن انتظار اما هیچ نشانه‌ای از پذیرایی که نمی‌بینی هیچ بلکه نقاله سالن نیز به چرخش درآمده و بار مسافران به آنان تحویل می‌شود این یعنی پروازی انجام نخواهد شد و تو را وامی‌دارد که نتیجه‌گیری کنی که خلبان در عرض چند ثانیه دو بار دروغ گفته است.

اقامت مجدد در شهر مقدس مشهد
انجام نشدن پرواز، کمترین حسنی که دارد این است که مجالی دوباره فراهم می‌شود تا دوباره با حضرت رضا (ع) خلوت و با او درددل کنی و البته شهد شیرین زیارت حضرت یک چیز دیگر است حتی با کم لطفی یک شرکت هواپیمایی که مثلاً به اعتبار و سابقه خوش مشهور است و کوچکترین اقدامی برای تأمین محل اقامت مسافران انجام نمی‌دهد، تلخ نمی‌شود.

تجربه یک شب پربرف در پایتخت فرهنگی جهان اسلام
بارش شدید برف تو را به تماشا می‌نشاند؛ برفی که سال‌هاست در تهران ندیده‌ای و در حسرت آن، دانه‌های برف را یکی پس از دیگری دنبال می‌کنی. حالا بامداد است و خستگی یک پرواز انجام نشده رمق تو را گرفته است با خود کلنجار می‌روی و با هجمه آوارگونه کلمات که ذهنت را هر لحظه بمباران می‌کنند، سعی می‌کنی پرواز را یادآوری کنی با خود می‌گویی پرواز را به خاطر بسپار! صبح می‌شود برف در حدود سی چهل سانت باریده و بارش همچنان ادامه دارد.

قید پرواز را می‌زنی چون فکر می‌کنی وقتی یک فرودگاه بین‌المللی با بارش دو سه سانت برف تعطیل شد، یقیناً با این برف سنگین حالا حالاها قد راست نمی‌کند. به لطف برف و کنسل شدن پروازها، کلیه واگن‌های قطار نیز مملو از مسافر بوده و امکان ادامه سفر با قطار هم فراهم نیست.

در حال هماهنگی برای گرفتن یک خوردو برای عازم شدن به سمت تهران هستی که یک پیامک از شرکت ماهان تو را دعوت می‌کند که ساعت 10:30 برای گرفتن کارت پرواز به فرودگاه بروی. ظاهراً دست‌اندرکاران پرواز 1034 ماهان عزم خود را جزم کرده‌اند که پرواز را به خاطرت بسپارند.

دریافت کارت پرواز
کارت پرواز را می‌گیری و به سالن انتظار برای سوار شدن به هواپیما می‌روی. روی کارت پرواز، ساعت پریدن عدد 13 را نشان می‌دهد هر چند پیش از این ساعت پرواز 12 اعلام شده بود. اطلاعات فرودگاه از پشت بلندگو دائماً مسافران را برای سوار شدن به هواپیما در مسیرهای مختلف دعوت می‌کند، چشم مسافران از شادی برق می‌زند که تا دقایقی دیگر می‌توانند به شهر و دیار خود بازگردند. برای ما خبرنگاران که در حرفه خود سرعت را همواره یک اصل می‌دانیم بسیار تلخ است که نه تنها ساعت 13 پرواز انجام نشود بلکه تازه نیم ساعت پس از آن با اتوبوس به سمت بوئینگ 747 ماهان راهی شوی.

با خود می‌گویی این‌ها شیرینی سفر است هر چند مسافر کناری از هزینه گزاف فلان هتل که به خاطر اقامت اجباری‌اش مطالبه کرده، شکوه می‌کند و آن یکی مسافر هم دائم از خاطرات خود در سفرهای خارجی می‌گوید؛ این‌که در پروازهای مشابه این پرواز در خارج از کشور با مسافران چگونه رفتار می‌شود و مردم از چه حق و حقوقی برخوردارند. بحث کم کم سیاسی می‌شود و بالا می‌گیرد که اتوبوس مقابل پله‌های پرواز 1034 متوقف می‌شود.

برف هنوز می‌بارد و ظاهراً قصد ندارد بند بیاید. مهمانداران در بالای پله‌ها با روی خوش با تو برخورد می‌کنند و تو سعی می‌کنی خاطره تلخ چند ساعت معطلی و سرانجام کنسل شدن پرواز را فراموش کنی. حجم مسافران زیاد است و ساعتی به طول می‌انجامد که همه مسافران در جای خود قرار گیرند.

ساعت 17؛ بوئینگ 747 همچنان روی زمین است
برای کسانی که در هواپیما منتظر پرواز نشسته‌اند، خیلی سخت است که بخواهی دلیل پرواز نکردن را توضیح دهی ولی مهمانداران هواپیما گاه و بی‌گاه در راهرو متوقف می‌شوند تا دلیل و چرایی نپریدن طیاره غول پیکر را توضیح دهند. آن‌ها هم سعی می‌کنند مسافران را آرام کنند کاری که دست آخر و به دلیل ساعت‌ها انتظار برای پرواز بی‌فایده می‌شود. یکی از مهمانداران می‌گوید دلیل توقف این است که یک یا چند نفر از مسافران، بار خود را تحویل داده اما سوار هواپیما نشده‌اند و لاجرم باید اقدامات امنیتی در این خصوص انجام شود.

عقربه‌های ساعت عدد 17 را نشان می‌دهد و مسافران دیگر کلافه شده‌اند. مهمانداران خوش اخلاق پرواز 1034 دیگر کم آورده‌اند و پس از اعتراض مسافران مقدمات پذیرایی را فراهم می‌کنند. به لطف جمعیت زیاد داخل هواپیما و پذیرایی یک ساعت دیگر می‌گذرد تا زمان برای پریدن بوئینگ لعنتی فراهم می‌شود. خلبان که از شب گذشته با صدای قشنگ و آرام خود روی مخ مسافران رژه می‌رود، دوباره اعلام می‌کند که 10 هواپیما در نوبت یخ زدایی هستند و این کار تا دو ساعت دیگر به طول می‌انجامد.

مسئول منطقه شرق ماهان که در هواپیما حضور یافته از پشت بلندگو با مسافران صحبت می‌کند. به خاطر تأخیر چند ساعته از مسافران عذرخواهی کرده و از آنان می‌خواهد که خونسردی خود را حفظ کنند. او نوید می‌دهد که تا دقایقی دیگر کار یخ زدایی انجام و هواپیما آماده پرواز می‌شود.

مسافران خارجی پرواز 1034
یک مسافر فرانسوی که چند صندلی جلوتر از تو نشسته هر از چندگاهی از جا برمی‌خیزد و در دستمال کاغذی خود با صدای بلند و گوش خراشی فین می‌کند تا اول بچه‌ها و بعد از آن مسافران از خنده ریسه روند. مرد فرانسوی اما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و با این خنده‌ها خم به ابرو نمی‌آورد و دوباره فین می‌کند. تا این‌که یکی از مسافران خطاب به او می‌گوید «این کارها لطفاً در wc» این بار مسافران با شدت بیشتری می‌خندند و مرد فرانسوی از این‌که توانسته لبخندی به روی لب‌های مسافران کلافه ماهان بیاورد، خوشحال است.

کسی چه می‌داند اما پشت این آرامش و خنده‌های معنا دار این مرد غریبه چه چیز نهفته است؛ شاید باورش نمی‌شود آن چیزها را که با چشم می‌بیند، اعتراض گاه و بیگاه مسافران خسته، نگاه‌های ملتمسانه مهمانداران برای پرهیز از مورد سوال قرار گرفتن، گریه‌های کودکان کلافه شده، صدایی که به جایی نمی‌رسد و رها کردن 480 مسافر در شکم یک غول آهنی.

یک مسافر ایتالیایی هم در این پرواز حضور دارد؛ آقای سرجیو. سرجیو در توئیت خود نوشته است ساعت 18 است من در هواپیمای ماهان و در فرودگاه هاشمی‌نژاد هستم شارژ من در حال اتمام است. این مسافر ایتالیایی البته در توئیتر، شرح ماجرا را گفته است.

ساعت 19 یخ زدایی تا لحظات دیگر
دوباره خلبان خوش صدا و این بار در ساعت 19 اعلام می‌کند که تا لحظاتی دیگر کار یخ زدایی آغاز می‌شود. هر چند مسافران چندان به حرف‌های او اعتماد ندارند. بالاخره یخ زدایی آغاز می‌شود و نزدیک به چهل دقیقه به طول می‌انجامد اما پس از یخ زدایی هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هواپیما همچنان روی زمین نشسته است. حالا ساعت 20 شده و برخی مسافران قصد دارند که از هواپیما پیاده شوند اما کادر پرواز چنین اجازه‌ای را به آنان نمی‌دهد. درگیری لفظی بین مسافران و کادر پرواز بالا گرفته و جیغ و داد کل هواپیما را در برگرفته. این موضوع باعث می‌شود تا استرس زیادی به برخی مسافران وارد شود و ناخوش شوند.

عده‌ای از کهنسالان که دارای فشار خون بالا هستند حالا حال و روز خوبی ندارند و به همین دلیل هواپیما از اورژانس فرودگاه کمک می‌خواهد. بچه‌های اورژانس وارد می‌شوند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. یکی دو نفر از بیماران هم به اتفاق خانواده‌اشان از هواپیما خارج می‌شوند. در این بین سرمهماندار اعلام می‌کند که تا لحظاتی دیگر اتوبوس‌ها می‌آیند و درهای هواپیما باز می‌شود تا آنان که می‌خواهند از هواپیما پیاده شوند، اقدام کنند تا مقدمات پرواز انجام شود.

و تو می‌مانی که پیاده شوی و دنبال راه چاره دیگری باشی یا دل به دریا بزنی و ببینی سرنوشت برای تو چه رقم زده است. سرانجام پس از پیاده شدن تعدادی از مسافران، در ساعت 21 دوباره درهای هواپیما بسته می‌شود تا یخ زدایی مجدداً انجام شود. وقتی علت یخ زدایی دوباره را از یکی از عوامل پرواز می‌پرسی، می‌گوید این هواپیما پهن پیکر است در حین یخ زدایی مواد تمام شد آن‌ها دوباره برای این کار اعزام شدند و به همین دلیل دوباره بال‌های هواپیما یخ زده است.

از اینجا به بعد بازار شایعات داغ می‌شود. از این‌که خلبان می‌ترسد پرواز کند تا این‌که این‌ها همه بهانه است هواپیما نقص فنی دارد چرا که برخی از پروازها انجام شده است و ...

ساعت 23:45 هواپیما در نزدیکی باند برای یخ زدایی
سرانجام هواپیمای 747 در ساعت 23:45 با یدک کش در نزدیکی باند پرواز قرار می‌گیرد و یخ زدایی انجام می‌شود. و پس از 45 دقیقه با قرار گرفتن در ابتدای باند پرواز در ساعت 00:30 فرودگاه یخ زده شهید هاشمی‌نژاد را ترک می‌کند. حالا مهمانداران خسته هواپیمای ماهان جان دوباره گرفته‌اند و مشغول پذیرایی از مسافران شده‌اند.

پرواز 1034 در ساعت 01:40 بامداد در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند تا به 11 ساعت حبس در هواپیما و به پروازی که از زمان سوار شدن تا خروج از آن 12 ساعت و نیم به طول انجامیده، خاتمه دهد. هر چند عده‌ای معتقدند که این پرواز با احتساب کنسلی روز قبل آن با 32 ساعت تأخیر انجام شده است.
 
سرگردانی مسافران پرواز استانبول - تهران/ ۱۶۸ چمدان جا ماند!
 
سرگردانی مسافران

جا ماندن چمدان ده ها مسافران پرواز استانبول - تهران موجب سرگردانی 5 ساعته مسافران در فرودگاه امام خمینی (ره) شده است. یکی از مسافران این پرواز که متعلق به شرکت هواپیمایی «قشم‌ایر» بوده است، با بیان این خبر به ایسنا گفت که مسافران از ساعت ۲۱:۳۰ بدون هیچ پذیرایی در فرودگاه امام خمینی (ره) سرگردانند و هیچکس پاسخگوی شرایط پیش‌آمده نیست.

برخی از مسافران تا روشن‌شدن تکلیف چمدان‌هایشان در نمازخانه فرودگاه خوابیده‌اند!






چه کسی مقصر است؟ کدام شخص پاسخگوست؟ خسارت را چه کسی می‌دهد؟
بالاخره این پرواز که در نوع خود بی‌سابقه بود با ساعت‌ها تأخیر و زیر سایه بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان هواپیمایی ماهان قشم ایر و ... و فرودگاه مشهد در مورد اول انجام شد اما واقعاً این پرسش‌ها مطرح است که چه کسی مقصر است؟ مدیر فرودگاه مشهد که تعداد برف روب و دستگاه‌های یخ‌زدای فرودگاهش کفاف این برف را نداد یا مسئولان هواپیمایی ماهان که از قضا مدیر عاملش هم در دسترس نبود تا پاسخگوی دلیل تأخیر باشد. حالا که از پرواز بوئینگ 747 ماهان ساعت‌ها گذشته چرا کسی پاسخگو نیست که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ چرا مدیریت فرودگاه مشهد نتوانست تبعات یک برف را مدیریت کند؟ چرا مدیر قشم ایر پاسخگوی این حجم از ساعت تاخیر مسافران یک پرواز بین المللی نیست؟

آیا مسئولان این شرکت ها و اساسا هواپیمایی تا کنون 11 ساعت در یک هواپیما دست به سر شده‌اند؟ خسارت چندین ساعت معطلی و سردرگمی، اضطراب و دلهره را چه کسی جبران می‌کند؟ هزینه اقامت اجباری مسافران، خورد و خوراک و هزینه مضاعف ایاب و ذهاب آنان را چه کسی پرداخت می‌کند؟

نتیجه نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس برای بررسی تأخیر و حبس چند ساعته مسافران داخل هواپیما در فرودگاه مشهد کی اعلام می‌شود؟ چرا شرکت های هواپیمایی مان که پیش از این بعضا در مقصد سفرها از مسافران با شاخه گل استقبال می‌کرد حالا لااقل برای جبران این فاجعه پول بلیط را به مسافران برنمی‌گردانند و حتی عذرخواهی هم نمی‌کنند؟
 
کلمات کلیدی : بلاتکلیفی مسافران+تاخیر در پرواز
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۵:۵۰:۱۸
آن نمایندگانی باید پاسخگو باشند که فرد نالایق را عزل نکردند. (4171270) (alef-11)
 
اخلاق چیز خوبی است
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۷:۰۳:۱۴
تا جایی که حافظه بنده یاری میکنه این تاخیرها الان بیش از 10 ساله که وجود داره یک دلیلش هم قدیمی بودن هواپیماها است که برای پرواز جدید دیر اماده میشوند و این از عجایب روزگاره که از یک طرف خرید هواپیما را زیر سوال میبرید و میفرمایید که پولذارها سوار هواپیما میشوند و خرید هواپیما نباید باشه و... از یک طرف هم تاخیر هواپیما براتون مهمه بالاخره موضع شما چیست؟ (4171357) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۱:۱۷:۱۸
موضعشون نق زدنه !! (4171577) (alef-11)
 
الف ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۵:۵۲:۳۰
پاسخ را آنهائي بايد بدهند كه زمينه را براي تحريم آماده كردند آقاي محترم ةواپيماها فرسوده است مسئولان رده بالا كه از اين هواپيما سوار اين هواپيما نميشن تا خطري براشون داشته باشه ملت بيچاره البته اين هواپيما ها نياز به وارسي بيشتري داره واسه خاطرهمين است بيشتر اين تاخير ها (4171272) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۵:۵۷:۱۷
خدا خیرت بده وقتی خرید هواپیما و به تبع امکانات جانبی آن اولویت ما نیست شما انتظار پاسخگویی داری ؟!! (4171279) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۶:۰۱:۱۲
شما که می گید هواپیما نو بده چرا خریدید!!! تاخیر هم که بده!!!! (4171287) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۷:۳۹:۴۸
به نظر من این دوستان منتقد کاری به این چیزها ندارند مشکلشان با دولته اگر دولت مورد نظر خودشان سر کار باشد خرید هواپیمای نو خوب خواهد بود و خواهند گفت تاخیری هم ندارند و همه چیز نرمال است. بنابراین این مسائل همه بهانه و ابزار است برای زیر سوال بردن دولت وگرنه خرید هواپیمای نو یک روز خوب و یک روز بد محسوب نمیشد. شک نداشته باشبد که نیت این دوستان منتقد اصلاح امور نیست (4171397) (alef-13)
 
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۶:۱۰:۳۲
نویسنده محترم وقتی مقصران حادثه پلاسکو معرفی نمیشن انتظار داری برای این اتفاق کسی پاسخگو باشه؟؟؟!!!!! (4171296) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۶:۲۸:۲۵
راه مقابله با اين مشكلات ، دعوت از شركت هاي بزرگ بين المللي براي آموزش مديريت فرودگاهي است ،
اين موضوع كم از پروژه هاي عظيم صنعتي ندارد ،
اينكه فرودگاههاي برتر جهان مي توانند روزانه هزاران پرواز و جابجايي دهها ميليون مسافر در سال را بدون كوچكترين مشكلي مديريت كنند اتفاقي نيست ،

فرودگاهها پيشاني كشور هستند ، و بايد نماد فرهنگي ما باشند . (4171312) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۶:۳۱:۵۰
چه کسی پاسخگوست؟
پاسخگویی واژه غریبی برای ما شده است. آیا برای تاخیر هواپیما، آلودگی هوا، ریز گردها، ترافیک تهران و .... پاسخگویی وجود دارد؟ آیا اساسا حق پرسش دارید که بدنبال پاسخگو میگردید؟ (4171319) (alef-11)
 
ايراني
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۷:۰۳:۳۴
نكته جالب اينجاست كه تا صحبت از نوسازي ناوگان و حل مشكلات اينچنيني مي‌شود منتقدين محترم فرياد مي‌زنند كه هواپيما متعلق به قشر مرفه است و... اين دوستان را دعوت مي‌كنم كه فقط يك بار در همين مشهد در يكي از هواپيماها يك آمارگيري بكنند تا ببينند چه درصد بزرگي از مسافرين از قشر پايين جامعه هستند. بنده يك كارمند ساده هستم ولي براي سفر زيارت مشهدم نمي‌توانم از اين سوي ايران، 48 ساعت در داخل اتوبوس حبس شوم و از فرط كمردرد پدرم درآيد و به ناچار با هزار دلهره و استرس سوار هواپيما مي‌شوم. آن وقت اين استدلال‌هاي عجيب و غريب را مي‌شنويم. تا كي مردم بايد چوب سياسي‌كاري و سياسي‌بازي دوستان منتقد را بخورند خدا عالم است. (4171358) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۷:۰۷:۰۸
تاخیر شاید درصد کمی از ان مربوط به فرسوده بودن ناوگان باشد اما در کشورمان عادت شده و قبل از این دولت هم وجود داشته. چندان ربطی هم به نو بودن وسائل حمل و نقل ندارد چون اگر با اتوبوس هم سفر کنیدحخیلی وقت ها یک ساعت تاخیر دارند. بنابراین مشکل جای دیگری است (4171361) (alef-13)
 
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۷:۲۵:۰۴
اول اینکه اسم بین الملل را از این فرودگاه حذف کنید چون باعث آبروریزی میشود .چرا که این فرودگاه شامل دو قسمت است که یک قسمت آن داخلی و دیگر قسمت آن برای پرواز حجاج در نظر گرفته شده که فعلا تعطیل است و اما قسمت داخلی آن که برای هر شرکت یک اتاق ده متری در نظر گرفته و در هنگام مراجعه هیچ کس پاسخ گو نیست . کافی است که بعد از رفتن به قسمت بالا دیگر به هیچ جا دسترسی نداری و هیچ کس پاسخگو نیست . همین تابستان گذشته وقتی به ساعت پرواز چند دقیقه ای نمانده بود وقتی پیگیر شدم و با مساعدت بچه های سپاه پایین آمدم و دنبال مسول مربوطه بودم هیچ کس پاسخ گو نبود حتی گیت برای گرفتن کارت پرواز هم مشخص نشده بود ولی پرواز کیش و .. کار خودشان را درست انجام میدانند شاید علت چارتر بودن آن باشد .با سماجت بالاخره کار حل شد و با تاخیر 2.5 ساعت داخل هواپیما شدیم البته دست فرمان خلبان خیلی خوب بود و حدود .15 دقیقه آن را با سرعت بیشتر جبران کرد .ده تهران که رسیدم فردای آن روز با فرودگاه و متصدی مربوطه تلفنی را متذکر شدم و با کمال احترام و ادب فرمودند همینی که هست (4171378) (alef-13)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۷:۲۷:۱۵
آیا در چنین شرایطی ، انتظاری جز این داشتید ؟!؟!؟!؟!؟
این موضوع که در دستگاههای اداری ما واحدی موسوم به "پیگیری" ایجاد شده که بسیار هم پر ازدحام ، شلوغ و انباشته است از مراجعین (قدیمها گفته میشد : ارباب رجوع !!!!) ، بخودی خود دارای این معناست که قرار نیست مسئولین وظایف محولۀ خود را بموقع و بخوبی انجام دهند !!!!!!، دیگه چه برسه به شرایط خاص و استثنائی ؛ (4171383) (alef-13)
 
ا.س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۷:۴۳:۱۷
آذر ماه بود که با خانواده قرار بود به مشهد بریم وساعت 9 صبح پروازی از طریق ایران ایر تور داشتیم . اول گفتند تاخیر و تاخیر وبالاخره بعد از چهار ساعتی گفتند پرواز لغو شده. مسافران دربدر شده برخی داد وبیداد راه انداختندوبرخی تا مرز درگیری پیش رفتند.تو فرودگاه پلاکارتی نصب شده بود با عنوان حقوق مسافرین در صورت تاخیر ولغو پرواز. رفتم پیش برخی مسئولین فرودگاه و از حقوق خود جویا شدم .همه ی تلاششان این بود تا الغاء کنند که این حرف ها همه کشکه وچیزی بهتون نمی دند. سری به دفتر یکی از مسئولین ارشد زدم گفتند باید به دفتر مرکزی فرودگاه بری و تشکیل پرونده بدی اگر ترتیب اثر ندادند شکایت کنی . گفتم جالبه من برای بلیتم قبل از اعزام پول پرداخت کردم واگر همان لحظه بلیتم رو کنسل می کردم با کسر مبلغی، پولم عودت داده میشد . حالا که شرکت قراره ضرر وزیان پرداخت کنه من باید هفت خوان رستم و طی کنم.یه سه ساعتی مشغول این رفت وآمد هاشدیم وبی خیال ضرر وزیان شدم واز خیر همه چیز گذشتم ودست بچه های گریانم رو گرفتم وبه منزل برگشتم. این داستان اولین مسافرت هوایی بود که قرار بود داشته باشیم.
اگه بخوان قانون ، قانون مردم محور باشه ،در صورت لغو سفر ، شرکت باید ملزم بشه همان موقع و در همان مکان پرداخت خسارت کنه بدون نیاز به درخواست مسافر وشکایت وچه و چه والا چرا ما رو میدونن تا خودمون بی خیال بشیم (4171399) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۱۷:۴۷
وقتی کسی پاسخگو نیست تمام این ها پای نظام نوشته می شود. لطفا دقت کنید. (4171483) (alef-11)
 
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۳:۰۹:۵۵
دیالوگ معروف فیلم باغ های کندلوس:
ما همه چیزمون پیکان ه
خودمون هم پیکان یم.... (4171663) (alef-11)
 
ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۸:۳۳:۰۲
یکی از نمایندگان خراسان رضوی در جلسه استیضاح آقای اخوندی عنوان فرمودند که محور استیضاح ایشان موضوع حوادث ریلی نیست بلکه خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس است.
برادران شما که می فرمایید خرید هواپیما در اولویت نیست.
باور بفرمایید که ماهم بایستی مانند سایر کشورها چندین مدیر خارجی استخدام کنیم تا به مدیران و کارشناسان ایرانی آموزش دهند. چطور برای تیمهای ورزشی مربی خارجی می آوریم ولی برای سایر بخشها ممنوع است؟ شما پیشرفت والیبال ایران را پس از استخدام ولاسکو ببینید. یا همین فوتبال را پس از استخدام کیروش و برانکو.
کسی مخالف شعار ما می توانیم نیست. اما بایستی از تجربه سایر کشورها و انتقال تجربیات و تکنولوژی جدید استفاده کرد.
مدتها پیش یک آگهی استخدام بین المللی برای استخذام رییس بانک مرکزی انگلیس در روزنامه ها ثبت شده بود ؛ یعنی حتی یک ایرانی می توانست بعنوان رییس بانک مرکزی انگلیس مشغول به کار شود. (4171839) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۵:۳۵:۵۲
ما پرواز بعد از این ماهان بودیم
ساعت پرواز17.30 بود که بسلامتی 2 بلند شد
ولی جالبه پرواز روز قبل که کنسل شد و ماهم همان شب توبرف بی تاکسی بودن هزار تا مشکل
حالا پول پرواز کنسلی رو نمیدن
البته بخاطر مسایل امنیتی بلیط ها رو گرفتن ولی پول رو ندادن (4172444) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۱۲-۰۸ ۱۶:۲۹:۰۱
جالب اینه ی دقیقه دیر برسی نمیزارن از گیت رد بشی و بلیط رو باطل میکنن اما خودشون چند ساعت وچند روز تاخیر دارن زورشون میاد یه عذر خواهی کنن (4177435) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.