۱۴۹
توصيه به ديگران
۳۱
 
کد مطلب: 65991
فرصتي براي درست هدفمندكردن يارانه ها*
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۸




دولت محترم در لايحه بودجه سال 88 درخواست كرده است تا 40هزار ميليارد تومان بابت هدفمندكردن يارانه‌ها هزينه كند. كميسيون تلفيق مجلس نيز با استدلال اينكه طبق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها دولت هر سال حداكثر معادل 20هزار ميليارد تومان اجازه حذف و هدفمند كردن يارانه‌ها را دارد، صرفاً با هزينه كردن 20هزار ميليارد تومان بابت اين كار موافقت كرده و صحن هم با اين مصوبه به احتمال قوي موافقت خواهد كرد. دولت هم صريحاً تهديد كرده‌است با اين وجود اين مصوبه، قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا نخواهد كرد. صرف نظر از اينكه اين نوع برخورد گردنكشانه دولت با تذكر قانوني مجلس براي چندمين بار تكرار مي‌شود و معلوم نيست مجلس تا كجا مي‌خواهد اين رفتار مستبدانه را تحمل كند، درباره‌ اين تهديد دولت محترم تذكر چند نكته ضروري است:



1-  اصرار دولت بر «هزينه كردن» مبالغ بيشتر ناشي از حذف يارانه ها يكبار ديگر نشان مي دهد هدف دولت از «هدفمند كردن يارانه‌ها»، « كسب درآمد» براي ارضاي ميل سيري ناپذير «هزينه كردن» دولت است. هرچند دولتمردان محترم اين هزينه ها را با عبارات زيبايي مانند توسعه كشور و محروميت زدايي توجيه مي­­كنند، اما نبايد فراموش كرد كه افزايش بي رويه هزينه‌هاي دولت، به رشد نقدينگي و تورم مي انجامد و تورم شديد به معني خالي كردن سفره فقرا و صاحبان درآمد ثابت و پر كردن سفره اغنيا و صاحبان اموال و املاك است. كاري كه دولت محترم با بي توجهي به هشدارهاي خيرخواهان، ناخواسته در سالهاي 85 و 86 انجام داد و تورمي كم سابقه را به طبقات فقير تحميل كرد و بر حجم ثروت اغنيا افزود. تن دادن مجلس به خواست دولت براي افزايش بي رويه هزينه‌ها به بهانه هدفمند كردن يارانه‌ها، بي ترديد يكبار ديگر فاجعه دردناك تورمي در سالهاي 85 و 86 را به دنبال خواهد داشت و در نتيجه رشد نقدينگي و تورم، سفره محرومان را خالي تر و سفره واردكننده‌ها، ثروتمندان و صاحبان اموال و املاك را رنگين‌تر و پرتر خواهد كرد.



2- تقريباً همه كارشناسان متفق القول هستند كه « هدفمند كردن يارانه‌ها» بايد در شرايطي آرام و باثبات اجرا شود. شواهد و آمارهاي موجود نشان مي‌دهد در سال 88 نرخ رشد اقتصادي به شكل كم سابقه‌ و نگران كننده‌اي كاهش يافته و بايد منتظر موج جديد بيكاري درسال آينده باشيم. حال جاي اين پرسش از نمايندگان محترم است كه آيا بهتر نيست از تهديد دولت استقبال كنند و اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را به عقب اندازند؟



3- ترديدي نيست كه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها بايد توسط تيمي منسجم، مصمم و با تدبير اجرا شود. با كمال تاسف تيم اقتصادي دولت دهم به روشني فاقد چنين صفاتي است. اين تيم نه هويت و مباني تئوريك مشخصي دارد، نه منسجم است و نه هدف روشني را دنبال مي كند. اين تيم فقط يك نكته مشترك دارد: اطاعت محض از آقاي احمدي نژاد. خوشه بندي‌هاي سه‌گانه اخير، لايحه فاجعه آميز بودجه 89 و لايحه پر تناقض برنامه پنجم، دستپخت اين تيم است. با وجود چنين تيمي به عنوان مجري قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، آيا بهتر نيست مجلس از تهديد دولت استقبال كند و  اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را به عقب اندازد؟



4- چنانچه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها به عقب بيفتد، مهمترين مشكل، فشار بر «بخش هزينه‌اي» بودجه دولت است. آيا بهتر نيست نمايندگان «مردم» در مجلس، بين «فشار بر دولت» يا «فشار بر مردم»، اولي را انتخاب كنند؟ بهتر نيست وزرا و مديران ارشد دولتي را مجبور كنند از ولخرجي ها و هزينه‌هاي مسرفانه خود بكاهند؟ دولتي كه هميشه انتظار دارد مردم درست مصرف كنند، يكبار هم بهتر نيست خودش درست مصرف كند؟



5- البته درصورت تعويق اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها، ادامه مصرف مسرفانه اقلام يارانه‌اي به ويژه انرژي و نان بايد به شكل مقتضي محدود و معقول شود. تكليف بنزين روشن است. چنانچه دولت «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» را به درستي اجرا كند، تا سال 1391 بايد سهميه خودروهاي شخصي را كاهش دهد و به صفر برساند و همزمان شبكه حمل و نقل عمومي را كارامد سازد. به اين ترتيب راهي قانوني، كم خطر و روشن براي حذف تدريجي يارانه‌ بنزين تا 3 سال آينده موجود است. در مورد نان هم حمايت از توليد صنعتي نان و حذف تدريجي يارانه ها در محله‌هاي ثروتمند، راهي عملي است. در مورد يارانه دارو، طراحي و اجراي «كارت ملي سلامت» براي همه ايرانيان كه شبكه مطب­ها، درمانگاه­ها، بيمارستانها و داروخانه ها شناخته شود، مي تواند توزيع خارج از سيستم و قاچاق دارو را حذف و يارانه دارو را هدفمند كند. بقيه اقلام يارانه‌اي هم با «روش‌هاي اقتضايي» قابل هدفمند كردن يا حذف هستند.



به اين ترتيب، چنانچه  نمايندگان محترم مجلس با استفاده از اين فرصت، ضمن موافقت با تهديد دولت براي اجرا نكردن قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، دولت را به اجراي قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت مجبور كنند، هم خطر بزرگ اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها توسط تيم بي‌كفايت موجود از سر ملت خواهد گذشت و هم يارانه ناموجه سوخت به تدريج حذف مي‌شود. درمورد بقيه اقلام يارانه‌اي هم؛ «تصميم گيري اقتضايي» راه چاره است. يعني يافتن راه حل با استفاده از ويژگي هاي بازار، ساختار عرضه و تقاضا، فرهنگ و فناوري‌هاي موجود توليد و توزيع و مصرف و... در هر كالاي يارانه‌اي.



 
*عنوان اين يادداشت ابتدا «فرصتي براي حذف حذف يارانه ها» بود. برخي خوانندگان محترم تذكر دادند كه اين تيتر محتواي يادداشت را درست منتقل نمي كند. از آنجا كه حق با ايشان بود، عنوان را اصلاح كردم. سياح






Share/Save/Bookmark
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۵:۵۰:۰۴
من موافقم بعد از اینکه اوضاع کشور آرام شد این طرح را اجرا کنیم. هزینه اجتماعی و سیاسی کمتری هم خواهد داشت و شمنان هم نمی توانند از این طرح سوءاستفاده کنند. (294824)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۳۲:۲۸
آره توکلی و مجلس همه با کفایتند، فقط این دولت بی کفایت است!
اون اصلاح طلب ها و کارگزارن هم که 16 سال هر بلایی خواستند سر کشور آوردند، همشون نخبه اند.
پس لطف کنید یک طرح تحول مناسب ارائه کنید و بعد ساز مخالفت بزنید و دولت محبوب را تخریب کنید.
وقتی 20000 میلیارد برای طرح تحول در نظر می گیرید که به هر ایرانی فقط شانزده هزارتومان می رسد، لابد انتظار دارید که دولت با آن معجزه کند؟! (294880)
 
هادی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۲:۱۰:۳۰
از من به تو نصیحت برو کار کن چشمت به دست دولت نباشه که بخوای حساب کنی چقدر بهت می رسه !

این دولتی که من می بینم نمیشه به حرفاش اعتماد کرد (294969)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۸:۱۲:۱۱
دوستان يك عمر كپر نشينها و فقرا به ما صدقه دادند, حالا چه اشكال داره سي سال هم ما به اونها كمك كنيم. اينهمه شعبون, يكبار هم رمضون. در ضمن اين طبيعي هست كه وقتي جنسي بخواهد توسط صد نفر آدم خريداري بشه مسلما گرونتر خواهد بود تا زماني كه توسط هفتاد نفر خريداري بشود. يك مقدار حس انساندوستي هم چيز بدي نيست. (295115)
 
ایرانی
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۹:۰۷
اکثریت قاطع مردم، به این دولت اعتماد کردند، شما از طرف خودت حرف بزن و برو یقه آن هایی را بگیر که یک روز دم از قانون و مردم زدند و روز بعد، بزرگترین قانون شکنان تاریخ شدند و حق مردم را پایمال کردند.
این شانزده هزار تومان را من هم به عنوان تیتر اول روزنامه اصلاح طلب ابتکار دیدم. حالا یا این عدد درست است و باید به حرف دولت ایمان آورد یا اصلاح طلب ها محاسباتشان درباره این عدد غلط بوده است (این عدد را دولت ارائه نکرده است) یا دست اندرکاران اصلاحات خواسته اند با این حرف دروغ (که تیتر اول روزنامه شان هم بوده)، جامعه را ملتهب کنند که در همه حالات، نتیجه قضاوت مشخص است. (295203)
 
آزادی
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۱:۳۸:۱۲
اگر مردم به این دولت رای دادند لزوما معنی اش اعتماد نبوده ایرانی عزیز. یکیش خود من که به خاطر ترس از مشارکتی ها و کارگزارانی ها بهش رای دادم.
گذشته از این دولت ثابت کرده که نمی شه به حرفهاش اعتماد کرد. وقتی توافقش را با مجلس زیر پا می گذارد و می گوید در سال 89 40000 میلیارد تومان درامد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها باشد، در حالی که قبلا توافق کرده سال اول حداکثر 20000 میلیارد تومان باشد این خودش به تنهایی نشان می دهد که نمی شود به حرفهای دولت اعتماد کرد ایرانی جان (295271)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۹:۴۸:۴۸
پس از نظر شما هم از بقیه قابل اعتمادتر است. همین کفایت می کند.
در ضمن قضیه اون بیست میلیارد هم این است که طبق قانون در سال اول طرح، محدودیت بیست هزار میلیارد تومانی وجود دارد.
اما طرح از سال 88 اجرایی شده است و دولت طبق همین قانون می گوید که سال 89 چنین محدودیتی ندارد.
آیا این کار دولت غیرقانونی است؟!
اول حرف های دولت را هم بشنوید، بعد تهمت بزنید.
این دولت کارش خیلی درست تر از این حرف ها است. (295312)
 
said
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۴:۰۶:۰۴
من نمی دونم چطور این رئیس جمهور محترم یه روز خودش مردم و تو خوشه میبرا یه روز می گه این کار بدیه؟ چطور میگه ما سالانه برای هر نفر 67000 تومان یارانه نان میدیم ولی با اجرای طرح از کل یارانه ها 16000 تومان به هر نفر میرسه؟ کاش یه سر میرفت نانوایی نان میگرفت اونقدر میدونست نان یعنی چی. نان 25 تومانی فقط 2 لقمه اش رو میشه خورد. اصل رو درست کنید بت گران شدن مصرف کم نمیشه مردم بیچاره تر میشن. بگذریم از خوشه هاشون که مدیر خوشه 1 است و آبدارچی اون مدیذ خوشه 3 (295090)
 
ali
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۲:۳۱:۰۶
وای!نگو که نمیدونی آزمایش کردن یعنی چه!این طرح هنوز اجرایی نشده ها!ها!ها! (295148)
 
حمید رضا
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۰:۱۶:۳۷
جناب دانشجو که احتمالا دانشجو نیستید که اینگونه احساساتی به محکمه می روید . وقتی اکثریت کارشناسان اقتصادی در نقد هدفمند کردن یارانه ها هشدار میدهند و اخطار می دهند باید گوش شنوایی باشد که به آن گوش دهد نه اینکه همه چیز را از دریچه سیاست نگاه کنیم . مگر غیر از این است که فقرا فقیرتر شده اند و اغنیا غنی تر ، دولت محترم فقط دنبال اجرای برنامه هایی هست که پشتوانه ی کارشناسی چندانی ندارد و نتیجه آن هم خودش را در جامعه نشان می دهد و در سالهای نه چندان دور تبعات اجتماعی و فرهنگی آنرا به شدت خواهیم چشید. (295191)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۱:۵۶:۲۹
منتظر کارشکنی کسانی که در خیابان ها نتوانستند، حق مردم را نابود کنند باشید.
آن ها هر کاری از دستشان بر آمد، برای نابودی ایران و حق مردم ایران انجام دادند و مطمئن باشید در قضیه طرح تحول هم کارشکنی انجام می دهند که نمونه های آن را هم در این 4 سال و در برابر اقدامات اصلاحی دولت در قطع دست متجاوزان به حقوق مردم دیده ایم. (295208)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۹:۵۳:۱۲
دوست عزیز
با تمام احترامی که برات قائلم ولی امیدوارم این بد بینیت باعث بسته شدن چشم هات روی حقایق نشه
و اون مسائه دوباره پیش نیاد که هر کی انتقاد میکنه دشمنه (295238)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۹:۵۰:۴۹
فکر می کنم اتفاقا ایشان کاملا واقع بین هستند، شما را هم به دیدن واقعیت توصیه می کنم.
هر کی انتقاد می کند، دشمن نیست.
اما هر مشکلی پیش بیاید، متهم ردیف اول آن، همین قانون شکنان هستند.
کاملا واضح است. (295313)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۰:۱۳:۳۴
دوست عزیز
شما از اینکه دولت میگه طرح هدفمند کردن یارانه ها رو انجام نمیدم حمایت میکنی؟

اگه این طوره
دولت داره بر خلاف قانون عمل می کنه و شما از این کار دولت حمایت می کنید
آیا این کار دولت قانون شکنی نیست؟

اگه این طوره
شما که ادع می کنید مخالفانتون به قانون پایبند نیستند، پس خودتون باید طرفدار اجرای قانون باشید. ولو اینکه این قانون به ضرر شما باشه
پس چرا این کار دولت رو تایید می کنید؟ (295239)
 
مصطفی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۵۴:۳۳
بنده هم تا حدودی با حرفتون موافقم ولی نه کامل...

چند وقتی است موضوعی در ذهنم داره چرخ میزنه! اینکه چرا آقایان موسوی و کروبی و همراهان به هیچ صراطی مستقیم نیستند و هر اتفاقی می افته به نوعی خودشون رو در موضع مخالف قرار می دهند. این حرفی که میزنم فقط یک پیش بینیه...
با توجه به تذکرهای گذشته کارشناسان مبنی بر بروز ناآرامی های اجتماعی و مدنی (http://alef.ir/1388/content/view/58085/83/) و احتمال ایجاد مخالفت هایی با این طرح و نارضایتی ها پس از انجام این طرح در گروهی از مردم (که طبیعیه) این آقایان سعی دارند مجددا از فضای نارضایتی گروهی از مردم آشوبی به پا کنند و سوء استفاده کنند.
تمام این حرف ها را در کنار حرف آقای کروبی مبنی بر اینکه دوره 4 ساله احمدی نژاد به پایان نمیرسد بگذارید.

گفتم تمام اینها یک فکره و هنوز ثابت نشده ولی اینکه آقایون همیشه مخالف همه چیزند و این حرفها و این مشکلات موجود، بنده رو به چیزی جز این نتیجه نمیرسونه!

ولی یک نکته دیگه هم که هست اینکه پس کی این طرح اجرا بشه؟ کی اوضاع آروم میشه؟ کی ما دشمن نخواهیم داشت که سوء استفاده نکنند؟ کی عده ای در داخل سوء استفاده نخواهند کرد؟ جداً کی؟

جهت درک بهتر نظر یکی از اصلاح طلبان رو هم بخونید، در کامنت سید میثم! (294935)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۶:۰۸:۰۴
اوضاع آرام شود بعد اجرا شود ! اجرا نشود بهتر نیست ؟ به مردم فقیر بیشتر فکر کنید لطفا . ممکن است صدمه جدی ببینند این طرح برای فقرا بسیار خطر ناک خواهد بو د و کسانی که از این طرح حمایت می کنند خود پولدار هستند و وقتی همه چیز گران شد آنها هم خیلی راحت اجناس خود را گران می کنند ! حالا این وسط کی ضرر میکنه ؟ (295033)
 
مجتبی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۰۷:۴۲
انرکی صبر سحر نزدیک است انشاالله
کاملا موافقم- زیرا دیگر زمان آن رسیده که به این شعارهای بی پایه و اساس و نبلیغاتی پایان داده شودو اقتصاد جامعه خصوصا اقتصاد خانواده های کم درآمد سرو سامانی بگیرد و این انتظار کشنده و بی حاصل تمام شود. آخر چقدر صبر برای این همه ندانم کاریها (294831)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۸:۵۹:۰۸
بله بهترین راه پر کردن جیب ثروتمندان و تولید سلطان های مختلف است. هزینه اقامت چند ماهه در انگلیس و امارات چقدره؟
احمقیم ما!؟ (295039)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۱:۴۹:۵۳
خوب شد شما یک نفر مثل پسر هاشمی رو پیدا کردین که تمام مشکلات کشور رو بندازین گردنش آیا فساد مالی یک نفر ( اگر درست باشد ! ) همچین ضرری به کشور می تواند وارد کند ؟ یا سوء مدیریت مدیران ضعیف ؟ کدام بیشتر زیان می رساند ؟ بهتر نیست به جای این همه هوچی بازی مدیریت کشور رو به دست مدیریت قوی تری بسپارید ؟ شک نکنبد مدیرانی که ضغیف عمل می کنند اون دنیا باید پاسخگوی عملکرد خود و ایجاد تورم باشند

به کسی توهین نکردم پس سانسور نکنید لطفا (295145)
 
محمد رضا
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۱۶:۵۶
به نام خدا
با سلام
امیدوارم دولت این نظرش را اجرا کند تا از فاجعه ای که خودش در اجرای طرح یارانه ها احتمالا بوجود خواهد اورد جلوگیری کند
این یعنی چه که برای مجلس بخواهد تعیین تکلیف کند (294832)
 
ناصر
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۰:۵۶:۰۷
با عدم اجراي لايحه يارانه ها و سطحي بالاتر از آن طرح تحول كه مورد تاييد اغلب كارشناسان اقتصادي است دوباره اوضاع به گذشته برمي گردد و دور باطل يارانه هاي سنگين و غير هدفمند و بهره وري پايين و مصرف بي رويه و غير اقتصادي شدن نيروگاه برق سازي و ... و در نهايت تورم تكراري ساليانه تكرار مي گردد. (295050)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۲۱:۵۵
چهار پیش زمینه اجرای این طرح لازم داره : 1.دولت کشور باید در اوج محبوبیت سیاسی قرار گرفته باشه 2.نرخ رشد اقتصادی در بالا ترین حد قابل تصور باشه 3.نرخ تورم در کمترین میزان تثبیت شده باشه 4.میزان بیکاری به حداقل ممکن رسیده باشه

به نظر ما در کشور ما هیچ کدام از این شرایط مهیا نیست و مردم بسیار از این بابت نگران هستند چون دیوار اعتماد با رفتار اقتصادی غلط در چند سال اخیر کاملا فرو ریخته (294836)
 
عباسی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۱۰:۰۰
هموطن ناشناس عزیز.اگه رشد اقتصادی تو بالاترین حد باشه و نرخ تورم و بیکاری تو پایین ترین حد دیگه چه احتیاجی به طرح تحول اقتصادی داریم.این طرح رو می خوان اجرا کنن تا اون چیزایی که شما به عنوان پیش شرط اعلام کردید بدست بیاد . (294913)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۲:۲۵:۳۴
به اين دليل كه بازار رقابتي ايجاد بشه و در نتيجه صنايع بستر بهره‌ور تر شدن رو به دست بيارند و در نتيجه صنعت به صورت رقابتي رشد كنه
اين ديگه پرسيدن داره!؟

اگه شرايطش بود اجراش براي رشد و توسعه‌ي صنعت كشور خوب بود. (294973)
 
عباسی
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۲:۲۳:۰۳
چرا به نوشتت دقت نمی کنی دوست عزیز. اگه رشد اقتصادی تو بالاترین حد باشه و نرخ تورم و بیکاری تو پایین ترین حد باشه به فرض که ما صنعت رو رقابتی هم کردیم شرایطمون بهتر که نمیشه چون با فرض های شما ما در ایده آل ترین شرایط ممکن قرار داریم.من نمی گم اجرای طرح هدفمندی باعث بهبود شرایط میشه یا نه؟اما اگه منتظر بشینیم تا این پیش شرط های شما محیا بشه باید هیچ کاری نکنیم چون با شرایط فعلی هرگز به این پیش شرط ها نمی رسیم. (295081)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۱:۲۴:۵۷
ببخشید هزینه ایجاد رقابت در صنایع رو مردم باید بدهند ؟ تا تولید کنندها سود بیشتری ببرند ؟ همین الان مردم مشکل دارند چه برسه به این که تورم بالای هم داشته باشیم . حالا بگین چرا میگم پولدارها دارن حمایت می کنند ! (295247)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۰:۵۹:۱۸
عباسی جان حق با شماست ...ولی شرط اول را چی می گی؟ (295140)
 
عماد
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۱:۳۷:۵۶
این که هدف تغییرات و تحولات اقتصادی بهبود شاخص های اقتصادی است درست اما بد بودن شرایط اقتصادی آنهم در شرایط معمولی نشان از کم و کیف عرضه و کفایت دولت دارد و با این بی کفایتی؛ دولت امکان عبور از شرایط بحرانی حادث از تحولات اقتصادی را نخواهد داشت. دولتی که با درآمد نفت 140 دلار اقتصاد را به این حال و روز درآورده معلوم نیست در شرایط سخت بتواند شرایط را مدیریت نماید. (295167)
 
ا-ح
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۸:۱۴:۴۰
الحمدلله از آنجایی که مورد اول به لطف خدا محقق است ان شاءالله دیگر مشکلی نخواهد بود و بقیه اش با عنایت خدا درست می شود نگران نباشید (295119)
 
ali
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۲:۳۳:۵۲
بابا توی تهران سرتون زیر برفه!اینجا همه از دولت تقریبا راضین! (295149)
 
مهدي
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۳۰:۰۸
بنام خدا- بالاخره ما نفهميديم چي درسته و چي غلط. هر كس هر روز يك حرف جديد مي زند. (294840)
 
علی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۱:۲۲:۴۶
آقا مهدی
بنده هم دقیقا مشکل شما رو دارم و از اینکه می بینم ملت همه کارشناس خبره اقتصادی شدن! و هرکس یک نظری داره و حتی در بین کارشناسان و عالمان اقتصادی هم کلی اختلاف راجع به این طرح است سردرگم شدم و ترجیح میدم در این باره سکوت کنم. (294952)
 
اینجانب شاکی
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۰:۴۷:۵۸
اصولا اقتصاد علم نیست و یک چیزی از سلیقه و ایدئولوژی توشه که نمی گذاره عملکرد درستی داشته باشه! دوستان عزیز اقتصاددان‌ها معمولاً کارشان این است که بعد از اتفاق افتادن چیزی، بگردند ببینید چی باعث شد آن اتفاق بیافتد. اما هیچ‌گونه پیش‌بینی و طرح ریزی ازشان بر نمی‌آید. لااقل با معلوماتی که آن‌ها دارند این کار ممکن نیست. اگر اقتصاد علم بود این همه مکتب برای آن وجود نداشت. مگر می‌شود این همه آدم متمایز و متفاوت حرف‌ها مختلف درباره یک چیز بزنند و همه‌اش هم درست باشد؟ (295197)
 
آزادی
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۲:۰۸:۵۲
شاکی جان اقتصاد یک علم تجربی است و برای اینه که با بررسی اتفاقات گذشته اقتصادی، حوادث آینده اقتصادی را پیش بینی کنه. وحی منزل نیست که از طرف خدا آمده باشه، هر کس یک سری عوامل را علت اتفاقات می دانه. اگر فکر می کنی علم نیست و نمی تونه پیش بینی کنه، پس چرا کشورهایی که اقتصاددان های قوی دارند وضع اقتصادشون بهتره؟ اصلا می دانی اصطلاح جهان سوم از کجا آمده؟ جهان سوم یعنی کشورهایی که الگوی اقتصادی ندارند مثل ما. و برحسب اتفاق (!) بعد از مدتی این کشورها تبدیل شدند به کشورهای توسعه نیافته. (295273)
 
آران
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۳۴:۳۰
آقای سیاح
نمی دانم که چقدر سواد داری ولی میدانم که احمدی نژاد با همه ضعفهایی که داره به نقطه خیلی حساسی توجه کرده یعنی تمام متخصصان صاحب نام و با سواد بر هدفمند کردن یارانه ها اتفاق نظر دارند و شما متأسفانه با حب وبغض نوشته اید مثلاً در بند 2 گفتید که\" رشد اقتصادی در سال 88 نگران کننده است\" اگر ازکمی خبرهای اقتصادی آگاهی داشته باشی (که مطمئنم داری) می بینی که تمام کشورها از اقتصاد جهان تأثیر پذیرفته اند و ایران جای خود دارد.
دلیلی نداره اگر با ایشان مخالف هستی با کارهای خوب ایشان هم مخالفت بکنی انشاالله این حرفا مورد توجه واقع شود. (294841)
 
مردغارنشين
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۳۴:۱۵
اگر از نظر شما اقتصاد مشكل دار سال 88 برگرفته از مشكلات اقتصاد جهاني است چرا همين آقاي احمدي نژاد و بسياري ديگر از اهل دولت گفتند اينكه ما سرنوشت خودمون رو گره نزده ايم با جهان حسنش اين بوده كه اون مشكلات اقتصادي به ما ربطي پيدا نكرد ؟
بابا چرا متوجه نميشيد كه حرفها با توجه به شرايط جامعه و با توجه به سياست هر روز عوض ميشن و اين باعث شده اقتصاد و جامعه سردرگم بماند ؟
ناراحتي و مشكل مردم اين هست كه با شعورشون داره بازي ميشه . (294881)
 
مهدي
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۵۱:۱۲
(تمام کشورها از اقتصاد جهان تأثیر پذیرفته اند و ایران جای خود دارد.) حرف كاملا صحيحي است امااقاي محترم تورم در ايران در همان دوره تاثير بذيري25 درصد و در چين و ما چين 4درصد با زهم بفرماييد همه تاثير بذيرند تا كي لا بوشاني دوستانتان بايد باعث گمراهيتان گردد (294889)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۰۲:۱۶
پس کی بود میگفت ایران از بحران اقتصادی جهانی آسیب نمیبینه که هیچ پیشزفت هم میکنیم ؟! رئیس دولت محترم که نبود ؟

اشکال کار اینجاست که عزیزان در موقعیت های مختلف افاضات مختلف می فرمایند به گمان اینکه چند صباح بعد مردم فراموش می کنند ! خیر دوست من

- رئیس دولت فرمودند ما از این بحران آسیب ندیدیم و نمی بینیم
- ایشان فرمودند ما از تحریم ها آسیب نمی بینیم که هیچ بلکه از آن استفاده هم می کنیم
- ایشان اخیرا می فرمایند ملت ایران در اوج وحدت است پس از نقطه نظر سیاسی دولت ضعیف نیست
- ایشان در اصفهان (به گمانم) فرمودند به هر خانوار حداقل 70 هزار تومان یارانه ی نقدی (بخوانید صدقه) خواهند داد
- ایشان در مناظرات، هاشمی رفسنجانی را متهم به خیانات کردند (همچنان منتظر رسیدگی به این اتهام هستیم)
- ...

متاسفانه رسم جدیدی که در این دولت شکل گرفت \"زیاد حرف زدن\" و \"فقط حرف زدن\" بود و ما نگرانیم که این ادعای کارشناسی شده بودن این طرح با صدها هزارنفر ساعت ! جزو آن فقط حرف ها باشد و عملا ما با یک سعی و خطای دیگر روبرو باشیم ! که این بار تاوان سنگینی خواهد داشت ... (294910)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۲:۲۷:۰۶
رشد اقتصادي ايران از نگران كننده گذشته و به فاجعه رسيد . برادر عزيز چشمتان را باز كنيد! (294975)
 
ali
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۳۶:۲۹
اقا چرا این قدر دارین علیه دولت عدالت محور و مردمی تبلیغات سو می کنین . دولت کلی با سواد کلی با کلاس همه هم که دکتر . حداقل 254 میلیون نفر ساعت هم که واسه این هدف مند کردن یارانه ها کار کارشناسی انجام شده !. اونوقت من و شمای بی سواد که کل سوادمون رو جمع بزنن سیکل هم نمی شه تو عمرمون هم از شاه عبدالعظیم اونورتر رو ندیدیم بشینیم انتقاد کنیم یعنی چی.؟ مجلس باید جای اینکه درامد دولت رو نصف کنه دو برابر می کرد اونطوری خوب دولت عدالت محور بیشتر می تونست خرج عدالت کنه . بعد 1200 سال یک دولت عدالت محور پیدا شده شما هی تو کارش سوسه بیاین. اصلا همتون منافقین هم شما الفیها هم نماینده هایی که در این مورد فکر کردن و مخالفت کردن . اصلا چه معنی داره غیر از اعضای دولت کارامد و به خصوص رئیس دولت کارامد کسی بخواد تو این مملکت فکر کنه یا خدا نکرده نظر بده ، از همه بعد تر معصیت کنه و مخالفت کنه با نظرات دولت . وا اسفاااااااااا.......... (294844)
 
داود
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۱:۳۱:۰۶
من واقعا متاسفم براي شما دوست عزيز
يه سوال از شما دارم:
ميگين اين طرح آدمشو مي خواد حالا اگه مثلا اين آقاي احمدي نزاد كه بقول شما فلان و بهمان است اين طرح هدف مند كردن يارانه ها رو وسط نمي كشيد اون وقت اون آدماي باسواد و ... اين كار رو تا صد سال ديگه هم جراتش رو داشتند كه انجام بدند.
حاضرم قسم بخورم همه اين افرادي كه الان فيلسوف شدن مثل اين چند ده سال كه خفه خون گرفتند بازم به صلاح نمي دونستند كه چيزي بگند بطور مثال همين آقاي خاتمي و تيمش كه ماشالا الان يه ستون راديوها و ماهواره هاي خارج نشينند توي اون هشت سال اصلا به روي خودشون اوردند كه يه همچون طرحهايي هم وجود داره.
اصلا شما كه ظاهرا خيلي از خودت متشكر هستي چند تا طرح داري يا مثلا پروفسور توكلي و پروفسور مطهري و باهنر چند تا.
يا تلاش كنيم اين طرح كه ضامن پيشرفت كشور بنا به عقيده همه كارشناسان هست بصورت خوبي اجرا بشه يا حد اقل سنگ جلو راه نيندازيم.
جالبه برين تحقيق كنين ببينين كه چه اختياراتي رو دولتهايي كه تو اين زمينه موفق بودن به دولتهاشون دادن بعد مثل آقاي توكلي هورا بكشيم كه بودجه رو نصف كرديم تا دولت نتونه طرح رو اجرا كنه .
لازمه بدونين همه سرانجام بايد توي يك متر جا دفن بشيم.
لازمه از دوستان الفي كه ماشالا بصورت كاما غير گزينشي مطالب رو چاپ ميكنن بگم كه تا حالا نزديك صدبار كامت گذاشتم ولي هيچكدومشو نمايش ندادند. (295166)
 
مهدي
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۴۰:۰۵
بنده تا كنون \"راه حل هدفمند كردن كم دردسر يارانه ها\" را از سوي آقاي توكلي و تيم همفكرش نديده‌ام و فقط مخالفت ايشان را با اين موضوع (دست كم از سال 83 تاكنون) ملاحظه كرده‌ام. (294848)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۲۷:۲۸
بند5يادداشت فوق را بخوانيد،
آيا كارت ملي سلامت براي هدفمندكردن يارانه دارو، راه حل نيست؟
آيا قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت يا همان تبصره13 سابق، راه حل نيست؟
آيا صنعتي سازي توليد نان، راه حل نيست؟ (294922)
 
سعيد
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۴۱:۰۱
آيا بهتر نيست در مورد اجراي اين طرح بعد از اطلاع رساني وبيان محاسن ومعايب آن براي مردم چيزي شبيه به همه پرسي صورت گيرد ؟ در كشورهاي ديگر معمولا براي تحولات بزرگ اقتصادي اين كار انجام ميشود . نظير پيوستن به پول واحد اروپايي ومسائلي از اين قبيل. (294849)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۴۸:۲۳
1- هدف مند كردن يارانه ها يك جراحي بزرگ است و هرچه زودتر انجام شود بهتر است
2-احمدي نژاد تا حالا بسياري از قوانين را اجرا نكرده و يا انطور كه دوست داشته اجرا كرده و مجلس هم نتوانسته كاري كند
3- بهتر است مجلس هم از توهم در راس امور بودن بيرون بيايد (294851)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۰:۲۳:۰۰
بانظر های دوم و سوم شما موافقم و اسه همین هم به کامنتتون نظر مثبت دادم ولی درباره ی نظر دومتون مخالفم

اگه یه جراحی خوب انجام نشه یا موقع جراحی مناسب نباشه ، میتونه باعث بدتر شدن وضعیت بشه (295240)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۵۰:۳۷
اين قانون حاصل تلاش شبانه روزي نحبگان و كارشناسان بزرگ دولت بوده است و كاملا كارشناسي شده است. هر چند پيشنهادات براي اصلاح اين قانون مي تواند مفيد باشد اما زير سوال بردن اصلا طرح ضايع كردن كار كارشناسي و مدبرانه دولت خواهد بود و عرق خستگي را بر تن انها خواهد نشاند. بياييد كارشناسان و نخبگان دولت را باور كنيم و ازكارشكني در كار دولت نحبه پرور پرهيز كنيم. (294853)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۱۱:۰۱
کارشناسانی که با کلی هزینه طرح خوشه بندی را با تمام قیل و قالش اجرا می کنند بعد رئیس دولت در یک حرکت قهرامانانه می فرمایند خوشه بندی مبنای پرداخت نخواهد بود ! بیایید حداقل کلمه ی کارشناسی را لوث نکنیم و همان گونه که شخص رئیس جمهور کارشناس ارشد است و در تمام حوزه ها صاحب نظر این طرح را نیز کارشناسی ارشد شده ! توسط فقط ایشان بدانیم.

جمله ی اول رو حذف کردم اگه اونو سانسور کردی اینو دیگه جون من منتشر کن ! (294915)
 
حامد.م
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۲۲:۱۲
اين قانون حاصل تلاش شبانه روزي نحبگان و كارشناسان بزرگ دولت بوده است و كاملا كارشناسي شده است.خوشه بندي هم حاصل تلاش نخبگان و كارشناسان دولتي بود كه بالاخره كنسل شد. دولت هم از خجالتش نگفت چقدر هزينه و نيروي انساني صرف اين جمع آوري اطلاعات كرد كه همش از بين رفت. نميدونم چرا ي عده نميخوان قبول كنند كه اين دولت كار اشتباه كم نداشته...

« كسي كه خوابيده رو ميشه بيدار كرد، ما كسي كه خودشو به خواب زده رو نميشه...» (294920)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۲:۳۰:۳۰
كي تا حالا احمدي نژاد به كار كارشناسي عقيده داره!
شما ها هم ساده هستيد!
فقط منافع باند و جناح (294978)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۳:۲۲:۲۳
کی تا حالا، حرف های احمدی نژاد را با کارشناسی رد کرده اند.
هر چیزی که ما دیده ایم، سعی داشتند با توهین و تخریب او را به کار دل خواهشان وادار کنند و احمدی نژاد هم با منطق و کارشناسی جواب داده است.
این باند و جناح احمدی نژاد را از کی ساخته اید؟!
باندش کدام است؟ رئیسش کیست؟ حزبش کجاست؟
حدقال یک دروغی از خودتان بسازید که یک کم باور پذیر باشد (295216)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۰:۳۷:۴۳
نمونه حرف کارشناسی ، حرف هایی بود که در باره خوشه بندی زده شد و معلو م شد که این جور خوشه بندی کاملا اشتباه بود


نمی خوام اصطلاح باند رو به کار ببرم چون فکر می کنم خیلی درست نباشه
اما بد هم نیست یه نگاهیی به اطرافیان ایشون و کسانی که ایشون به پست هایی منصوب می کنند بندازید

الف لطفا سانسورنکن چون به کسی توهین نکردم... (295242)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۶ ۱۰:۴۰:۲۹
نمونه های دیگرش:
برداشت بی رویه از حساب ذخیره ارزی
تغییر ساعت کار بانکها
عدم تغییر ساعت در ابتدای بهار و پاییز
بالا بردن شدید تعرفه گوشی تلفن همراه با استدلال تولید داخلی و سپس کاهش آن که تنها زیانش به انبوه مصرف کنندگان رسید و معلوم نشد چه کسی یا کدام ارگان از این موضوع منتفع شد
اقتصاد پوپولیستی .بدون برنامه.فریبکارانه و صدقه ای
ادامه کار توپولوفهای قاتل
اجرای سیاست تنش زایی در سیاست خارجی به جای تنش زدایی
از بین بردن منابع ارزی کشورمان و کاهش سرمایه گذاری خارجی و صنعتی
به محاق بردن تولید و کارخانجات صنعتی و بیکاری گسترده کارگران و جوانان
افزایش تورم و گرانی کمر شکن
عدم توجه به تصمیمات کارشناسان مجلس و خارج از مجلس
باطل نامیدن و دزد نامیدن مخالفان فکری و خطاب کردن آنان به مخالفان نظام جمهوری اسلامی نه مخالفان فکری طیف خود!
کنار گذاشتن و منزوی کردن بسیاری از نخبگان و کارشناسان کشور در اداره کشور با انگهایی مانند غربزده.لیبرالیستی و .... لازم به تذکر است برای تربیت هر کدام از این کارشناسان خبره چه هزینه های هنگفتی پرداخت شده که بلا استفاده مانده است مثلا برنامه چهارم توسعه را با چه مشقتی و با استفاده از تجربیات سه برنامه نوشتند اما آقای احمدی نژاد گفتند نسخه پیچیده شده صندوق بین المللی پول است!
.....
و بسیاری کارهای نادرست دیگر (295626)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۰:۲۴:۵۶
میتونی اسم چند تا از این نخبگان و کارشناسان بزرگ رو بگی؟ (295241)
 
مهدی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۵۲:۱۰
در ا ین 9 ماه اخیر چقدر دولت و صدا و سیما محترم بر اجرای قانون تاکید و چقدر قلم فرسای شد, معلوم میشود با این اقدام اخیر دولت اجرای قانون فقط برای دیگران واجب و زیبا است , و برای دولت محترم اگر در اجرای قانون در آخرش نون داشت اجرا میشود. (294854)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۹:۱۳
من به عنوان يك طرفدار اصلاح طلبان به شدت از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها آنهم دقيقا طبق نظر تيم اقتصادي رئيس جمهور استقبال مي كنم.
آنهم به يك دليل ساده سقوط دولت يا حداقل شكست در انتخابات قطعي اصولگراياغن به نحوي كه تا ساليان سال كمر راست نكنند ...

آره راست می گه، حالا مردم هم این وسط نابود شدند، شدند. مهم این است که شما یک انتقامی از اصولگراها بگیرید.
همین کارها را کردید که اصلاح طلبان نمی توانند تو خیابان راه بروند.
لعنت به دشمنان مردم (294878)
 
مهدي
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۴۷:۱۹
lمن هم به عنوان يك اصلاح طلب سوگند ياد كرده بودم كه اين كار را اين دولت انجام نخواهد داد چون قادر به انجام ان نيست و معتقدم يك دولت همه جانبه نگر هنرمند فقط ميتواند اين كار را انجام دهد و با انجام اين كار توسط اين دولت با هدف سقوط ان با توجه به ضرري كه مردم مظلوم ميبينند مخالفم ..هدفمند كردن يارانه ها امري است مبارك اما .نيايد اين كار به شكلي انجام شود كه ضد خود عمل كند و مسئله نبايد لوث شود (294887)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۲:۱۸:۳۷
از این دولت فقط می توان انتظار اجرای پروژه های محلی داشت. فرا تر از آن خوش خیالی است. (294971)
 
يه ايراني
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۱۳:۴۵
آقاي ميثم اصلاح طلب؛

به نظر شما آيا بهتر نيست اصلاح طلبان بجاي حرفهاي مايوس كننده و آرزوي شكست براي دولت، ايده هاي اثباتي واجراييي براي موفقيت دولت در خدمت به مردم و آباداني كشور ارائه دهند؟

من خودم طرفدار اصلاحات هستم ولي به نظرم وجود بينشي نظير بينش جنابعالي در گروه ها و چهره هاي اصلاح طلب، بزرگترين ضربه را به اصلاحات زده است. (294917)
 
ناصر
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۰:۵۳:۰۰
من به عنوان يك هوادار اصلاحات به دلايلي كه در بالا گفتم با اجراي اين لايحه كاملا موافق بلكه آن را يك ضرورت كشور در راستاي گفته رهبر معظم انقلاب در مورد اصلاح الگوي مصرف مي دانم.
ما بايد به دنبال پيشرفت و توسعه همراه با عدالت باشيم و تعصبات جناحي و سياسي را در امور مخصوصا امور مهم كشور دخالت ندهيم گرچه معتقدم اصولگرايان بسيار بيشتر از اصلاح طلبان تعلقات جناحي خود را در امور مختلف به كار مي گيرند. (295047)
 
مصطفی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۰:۱۳:۱۷
این اوج ناجوانمردیه که خواستار سقوط دولت هستید شما، به قول الف در مطلب مربوط به ناوشکن جماران : به شناسنامه ات توجه کن آیا هنوز ایرانی هستی؟
چه جوری میتونی راضی بشی دولت کشورت، که تمام کشورهای استعمارگر (البته اگه قبول داشته باشی استعمارگرند!) چشم طمع بهش دارن سقوط کنه، فقط به خاطر اینکه این رییس جمهور مورد تایید شما نیست؟ غیرت ایرانیت کجا رفته؟ اینه اخلاق اسلامی مسلمون؟

واقعا متاسفم از دوستانی که به نظرت رای مثبت می دهند، هر چقدر دوست دارید به نظر من رای منفی بدید.
یک لحظه هم ماجراهای حکومت عمر و ابوبکر و عثمان و نحوه برخورد حضرت علی رو در ذهن بگذرونید و وکمک هایی که حضرت علی نه به خاطر تایید، بلکه به خاطر جلوگیری از ریختن آبروی اسلام به غاصبین خلافت کردند. این نظام خیلی چیزهاش اسلامی ناب نیست ولی آیا نماد اسلام در دنیا هم نیست؟ انسانیتتون کجا رفته؟

ضمنا یادمون نره مردم به تعداد 24 میلیون به همین رییس جمهور با همین تفکر شناخته شده و همین دشمنان شناخته شده و تابلو دارش رای دادند. پس خودت رو بالاتر از مردم ندون آقای سید میثم.

یادمون نره، خدا از درون دل همه آگاهه و تمام اعمال و نیاتمون در حال ثبته

الف لطفا منتشر کن، نمی خوای که این تفکر ناجوانمردانه بدون پاسخ بمونه؟ (294938)
 
ناصر
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۰:۴۹:۲۰
ما ديگر هيچ فرصت ديگري براي به تاخير انداختن اين لايحه و طرح تحول و افزايش حداقلي از صرفه جويي و بهره وري بالاتر با اجراي اين لايحه نداريم.حداقل در مورد انرژي كه وضعيت واقعا فاجعه بار است.ضرر آن نيز را هر ساله در كسري بودجه هاي ساليانه ناشي از يارانه هاي سنگين دولتي و غير هدفمند مشاهده مي كنيم كه ناگزير به افزايش تورم مي گردد.
اما در موازات اين لايحه و طرح تحول بايد امور ديگري مانند بهره وري انرژي در ساختمانها .حمل و نقل عمومي.از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده.توجه به استفاده از فن آوريهاي نوين در صنايع با مصرف انرژي كمتر.پيگيري جدي سياستهاي اصل 44. تقويت جدي بخش خصوصي واقعي.توجه به دولت الكترونيك و تجارت الكترونيك براي كاهش تقاضاي سفر و افزايش بودجه پژوهش و تحقيقات خصوصا در مورد انرژي و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و پژوهشهاي ساختمان و قسمت نفت صورت گيرد.
زمان به سرعت در حال از دست رفتن است. بلاخره سفر هزار كيلومتري با يك قدم شروع مي شود و ما اين قدم اول را نيز بسيار به تاخير انداخته ايم. (295046)
 
سینا
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۵۴:۲۴
برادر بی خودی تهدید نکن! نمایندگانی که ما می شناسیم با وعده و وعید کمک به حوزه انتخابیه اشان با دولت همراه خواهند شد و یادشان می رود که حذف یارانه ها به مردم فشار می اید. آنها به فکر دو سال آینده و انتخابات بعدی هستند (294855)
 
بي نام
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۶:۵۴:۴۱
آقاي سياح حرف دل همه مردم را زديد انگار طرفداران دولت در تاكسي ها و اتوبوسها نمي شنوند كه همه مردم از اين قانون مي ترسند و مي دانند كه همه چي چند برابر مي شود. ولي آقاي رئيس جمهور انگار در يك كشور ديگر زندگي مي كند. و فقط حرف از بهبود شرايط مي زنند. .ولي همه مي دانند كه همه شرايط تغيير مي كند و فقرا فقير تر و ثروتمندان غني تر مي شوند. يكي اين حرف را به ايشان ثابت كند. (294856)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۱۴:۲۹
رئیس محترم دولت به مدیریت جهان فکر میکنند انتظار شما از اینکه ایشان به کشور جهان سومی چون ایران توجه کنند انتظار نابجایی است ! (294918)
 
مصطفی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۰:۲۰:۴۴
کاری با عملکرد و اینها ندارم
ولی همین مردم توی تاکسی ها و اتوبوس ها و فقرا به احمدی نژاد رای دادند، و ثروتمندان به موسوی. و برآیند 24 به 13 شد!
از لفظ همه مردم با سند و دلیل و آمار استفاده کن، حرف من رو هم با سند رد کن. (294939)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۰:۴۳:۳۱
واسه من ثابت کن که همه ی کسانی که به احمدی نژاد رای دادن از فقرابودن و همه کسانی که به موسوی رای دادن از ثروت مندا (295244)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۰۷:۵۳
ايا دولت پس از ازاد كردن يارانه ها برنامه اي هم براي افزايش حقوق ها اعم از بازنشستگان تامين اجتماعي و تعيين حداقل حقوقها در قانون كار دارد؟
اگر برنامه افزايش نباشد تنها فقر است كه بر جامعه سايه مي اندازد.
به نظر من براي به نتيجه رسيدن اين طرح ملي دست از سياسي كاري برداريم و همهگروهها را فرا بخوانيم.بالاخره اين چند ميليون مخالف بيشتر سرمايه كشور را در اختيار دارند و به كمك انها نياز است. (294864)
 
محمد حيدري
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۰۸:۳۳
يكي از نكات شگفتي آور وقابل تامل ، يك ساني ميزان مبلغ مورد انتظار دولت از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها با مبلغ مطالبات مشكوك الوصول ( تو بخوان سوخت شده) بانك ها است : هر دو رقم ، طبق اعلام مراجع رسمي 40هزار ميليارد تومان است .
ميدانيم ، ودانسته هاي ما برمبناي اطلاعات رسمي مقامات كشور است كه بانك ها ي دولتي حول وحوش 60هزار ميليارد تومان وام ، بدون گرفتن وثيقه ويا حتي ضامن پرداخت كرده اند و اكنون قادر به وصول بسياري از اين وام ها نيستند، از اين رو حق بدهيد حدس بزنيم هدف اصلي هدفمند كردن يارانه ها پر كردن چاه ويلي است كه از اين ريخت وپاش ها بوجود آمده است
اما حتي اگر اين فرض را هم مردود بدانيم ، ونيز در نظر بگيريم دولت محترم به همان مبلغ مصوب مجلس تمكين مي كند ، باز هم اجراي طرح مصوب تبعات منفي و ويران گري بر همه شئون زندگي ما خواهد گذاشت
نكاهي به روند تدوين ، بررسي و تصويب اين قانون نشان مي دهد كه زير ساخت و شاكله آن نه با قانونمند هاي علم اقتصاد ساز گار است ونه با مقتضيات جامعه ما

مدافعان طرح مي گويند اقتصاد ايران نياز به جراحي دارد . همين حرف را جناب آقاي هاشمي رفسنجاني در آ غاز دوران رياست حمهوري خود وبراي توجيه طرح آزاد سازي اقتصادي بيان كردند . آن جراحي انجام شد واقتصاد ما شفاكه نيافت هيچ ، بيمارتر هم شد : شكاف طبقاتي روز افزون ، ثروت اندوزي بي حساب وكتاب عده اي از خواص ، بي انضباطي شديد مالي و.....
برنامه اجراي هدفمند كردن يارانه ها را هم جراحي اقتصادي مي نامند . ترديد نداشته باشيد اثرات اين جراحي دردناك تر و فلج كنننده تر از جراحي اول خواهد بود
البته ذكر دلايل علمي و پارامترهايي كه ما را به اين نتيجه گيري مي رساند ، در حوصله اين نوشته مختصر نيست ، اما بنده يقين دارم افراد واقع بين ، دور نگر و مسئوليت پذير زيادي هستند كه اين حقايق را خوب مي شناسندوبا نظر خواهي از آن ها مي توان به پيامدهاي ويران گر اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها پي برد
خداوند به مديران ومجريان ما بصيرت ، واقع نگري و آينده بيني عنايت فرمايد (294865)
 
باران وفا
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۱۰:۴۵
سلام به همه الفي ها
به نظر من در صورت اجرا شدن طرح خوشه بندي( كه ميكن اين طرح حذف شده !)و هدف مند كردن يارانه ها باعث فقير شدن مستمندها وبيچارها ميشه . وميخوام يكي به سوالهاي زير جواب بده
1- ايا اين طرح نمي خواد از منابع ملي وثروت ملي وپول نفت وگاز پرداخت بشه پس چرا بايد يكي كمتر ويكي بيشتر بگيره مگه همه ما ايراني نيستيم ونبايد ازثروت خدادادي بهره يكسان ببريم؟
2- يارانه مستقيم در دست مردم باعث تورم ميشه چرا، با اينكه در سال اصلاح الگوي مصرف هستيم ولي خداوكيلي هنوز هيچ فرهنگي دراين خصوص ياد نگرفتيم يااگه گرفتيم در حد هيچ هست واگه پول دردست ادم بي پولي مثل من بيفته وعمري پول توي دستم درست وحسابي نديدم به نظرتون باعث نميشه بجاي اينكه به مصرف حقيقي برسونم بجاش به موارد غيرضروري برسونم
3-هدفمند كار خوبيه ولي از قبل حسابي براي اجرايي كردنش فكر بشه چرا كه يه ادم پولدار يا بازاري يا كاسب ميتونه فشار مالي زندگيش رو با بالا بردن قيمت كالا يا توليداتش بكشه ولي من كارمند ويه كارگر با حقوق ثابت فشارمالي زندگي روچه كالايي بكشه و چه طور جبران كنه (294868)
 
همام
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۱۴:۱۴
به قول نمایندگان مجلس احسنت!
حالا واقعاً آدم احساس میکنه که هدف واقعی از هدفمند کردن یارانه ها که هر روز اونو تو بوقو کرنا میکنن چیه. (294871)
 
امین
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۱۹:۴۳
واقعا دیدگاه های اقتصادیتون عالیه کاش سایتتون فقط یه سایت اقتصادی بود. (294875)
 
سيدحسين
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۳۵:۵۲
1- كار بزرگ مردان بزرگ ميخواهد
2- اين كار ضروريه هر چه زودتر انجام بشه بهتر و راحتتره
3- هر چه زمان بگذره اجراش مشكلتر ميشه
4- متاسفانه براي انجام بعضي كارهاي درست، كساني در مقابل آن جبهه ميگرند كه بيشترين نفع را در درازمدت از آن طرح ميبرن
5- تا كي بايد فقط پيش پايمان را ببينيم كمي آينده را ببينيم

از حاميان دولت در اين راه (294882)
 
b
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۳۸:۱۱
با سلام ،
آیا بهتر نیست که شما بجای یافتن فرصت برای حذف کامل قانون
هدفمند کردن یارانه ها ،به دنبال یافتن راهکار هائی برای اجرای سریعتر و بیدردسر تراین قانون باشید ؟ از جمله کمک به مسولین اجرایی با ارائه نظرات و پیشنهادات مشخص .فراموش نباید کرد که همگی سوار بر یک کشتی هستید . (294884)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۴۴:۲۴
اگر با این الفاظ مودبانه بی کفایت و . . . در زمان اصلاحات مطلب می نویشتید با شما چه کار می کردند؟
اصلا جراتش را داشتید؟
در دیزی بازه، اما حیا هم خوبه ها؟
در انتها هفته وحدت و شب میلاد پیامبر مشخص کردید که آن اصولگرایانی که با وحدت مشکل دارند و به همراه آشوبگران، آتیش می سوزانند چه کسانی هستند. (294886)
 
سيدرضا
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۷:۵۵:۴۰
به نظر من نويسنده اين مطلب نه چيزي از اقتصاد مي دونه نه
از مسائل داخل اطلاعي داره دولت داره يك ساله هي مي گه مي خواد
يارانه هارو هدفمند كنه اين اقا نوشته حذف يارانه ها.................
بيشتر كارشناسان اقتصادي گفتند اين طرح خوبه وبايد اجرا بشه
نويسنده نوشته قانون خطرناكه يارانه ها... (294891)
 
کاوه
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۸:۰۲:۰۷
هیچ کس منکر سود مند بودن طرح هدفمند کردن یاارانه ها نیست ولی باید توجه داشت که اگر قرار باشد دولت بدون در نظر گرفتن نظر مجلس بخواهد این لایحه را اجرا کند نه تنها سود مند نیست که به باعث تورم وحشتناک و رکود اقتصادی میگردد.به گواه کارشناسان، تیم اقتصادی دولت کارایی لازم برای این جراحی بزرگ اقتصادی را ندارد و بهتر است اول از همه دولت پولهای به تاراج رفته بانکهای عامل را که با بی تدبیری دولت هنوز وصول نشده است را به سیستم بانکی برگردانند و دوم اینکه کمی از هزینه های غیر ضروری دولت مخصوصا سفرهای تکراری که متحمل هزینه های زیاد است را کم کند .آقای احمدی نژاد هر سال با یک لشکر همراه با صرف هزینه های زیاد به نیویورک میروند و معمولا حرفهای تکراری میزند کدام رییس جمهور در ایران هر سال به نیویورک رفته؟به نظرم دولت بدون سفرهای استانی تکراری هم میتواند کارش را به طور موثر انجام دهد و چه لزومی دارد دولت سه یا چهار بار به هر استان برود. (294893)
 
بهرام
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۸:۰۷:۲۰
سلام الف عزیز
متاسفانه با توجه به نمایندگانی که در مجلس وجود داردکه حمایت همه جانبه خود را در هر شرایطی از دولت نشان داده اند و ثابت کرده اند که نماینده دولتند و نه مردم پیش بینی میشود که طرح دولت در هر صورت اجرا خواهد شدو با این کار تا 3 سال دیگه اصول گراها در انتخابات یا اصلا رای نمیآورند یا با کمک رد صلاحیت کردن اصلاح طلبان رای خواهند آورد و این بسیار به ضرر منافع ملی کشور تمام خواهد شد و ممکن است دوباره کشور را وارد بحران سیاسی و اقتصادی کند امیدوارم که این گونه نشود و مجلس به وظیفه خود یعنی حمایت از مردم عمل کند البته ناگفته نماند که هنوز امثال آقایان توکلی و نادران و مطهری در مجلس وجود دارند که از منافع مردم حمایت میکنند (294895)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۸:۱۱:۲۲
دکتر حسن سبحانی
۲۱ فروردين ۱۳۸۷
اینكه گفته می‌شود مملكت با كفر باقی می‌ماند، اما با ظلم بقایی ندارد، حقیقتاً جمله حكیمانه‌ای است و بنظر ما تورم از مصادیق ظلم است كه تاكنون آثار تخریبی بسیاری را بر ذهن و عین زندگی مردم باقی گذاشته، فقرا را زمین‌گیر، طبقه متوسط را متحیر و اغنیاء را از ثرورت تورم‌آورده برخوردار ساخته است.


http://alef.ir/content/view/24253/ (294896)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۲:۲۸:۴۳
وقتی در اثر سیاست های غلط و نادرست یک دولت که تقریبا همه کارشناسان آنرا فریاد می زنند تورم مثلا 30 درصد ایجاد شود، مانند این است که دولت محترم و فخیمه برای جبران ضعف خود مثلا از 1000 تومان پول جیب من 300 تومان برای خود برداشته است. اگر این ظلم نیست اسم آنرا چی می توان گذاشت؟ (294976)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۱:۱۶:۲۰
کاریکاتوریست سابق گل آقا
شما نگران آقازاده ها و عیاشی در خار ج هستی من می دانم کجا داره می سوزد ؟ (295160)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۸:۳۷:۰۲
اگر جرات دارید همین حرف ها را تازه بدون فحاشی های آن به مجمع تشخیص مصلحت بزنید تا با چهار تا برچسب \"متحجر\" و \"ناراضی از وحدت ملی\" بدرقه تان کنند
چه جوری است که هر انتقاد مودبانه ای از هاشمی و مجمع، تاوانی چنین سنگین دارد اما شماها می توانید هر چیزی خواستید به دولت بگویید و تهمت بزنید و احیانا هم اصلا در راستای شکستن وحدت نیست؟ (294901)
 
پیش به سوی مدیریت جهان
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۸:۵۱:۲۴
آقای رئیس جمهور به فکر مدیریت جهان هستند، امور جزئی مثل هدفمند کردن یارانه ها و بیکاری و تورم جای نگرانی ندارد! تازه طبق فرمایش ایشان سایر کشورها برای عبور از بحران اقتصادی خواستار استفاده از تجربه ایران هستند.

(هر دو نکته مدیریت جهان و درخواست سایر کشورها برای توصیه های اقتصادی نقل قول از آقای احمدی نژاد است، اگر منبع لازم است ذکر می کنم) (294903)
 
احمد
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۱۹:۰۱:۴۴
لحن این مقاله غرض ورزانه و کینه توزانه است. امیدوارم آن قدر ظرفیت داشته باشید که این انتقاد ساده را تحمل کنید و منعکس سازید. شاید می شد همین مطالب را با لحنی منصفانه تر و منطقی تر و علمی تر نگاشت. همین لحن، خواننده را نسبت به سوء نیت نویسنده و داشتن کینه شخصی از دولت ظنین می کند و باعث می شود که سخنان او را قبول نکند.
این مقاله چیزی شبیه به فحش به دولت برای خنک کردن دل نویسنده آن است، و از سایت الف بعید است که چنین رفتار غیر علمی را در پیش بگیرد.
جناب آقای سیاح مطمئن باشید که با این ادبیات نمی توانید مخاطبانتان را متقاعد کنید که دولت آن گونه است که شما تصور و تصویر کرده اید. (294909)
 
صالحی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۰:۰۸:۳۸
از نویسنده مطلب درخواست می شود در هر مورد که پیش فرضی مثل کاهش نرخ رشد اقتصادی، افزایش توررم و غیره سخن به میان می آورد مخاطبان عام مثل بنده را از دانستن منابع مربوطه محروم نفرمایند. (294937)
 
حسینی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۱:۰۶:۵۸
جناب توکلی عزیز
اینکه در مورد طرحی کارشناسان اختلاف نظر داشته باشند طبیعی است ولی نه شما و نه دولت نباید از کسی انتظار داشته باشید کسی چشم بسته روش شما را تایید کند.
به نظر من استدلال دولت در ضرورت این امر کاملا صحیح است. ولی استدلال قوی از شما غیر از القای ترس ندیدم. اینکه با اجرای طرح ، تورم و کاهش رشد اقتصادی در کوتاه مدت پیش می اید را کسی منکر نبوده و نیست اما مهم هدف دراز مدت است.
پیشنهاد میکنم به جای اینکه احساس و برداشت خودتان را به کل کارشناسان نسبت بدهید یک تیمی درست کنید و به اسیب شناسی طرح بپردازید و طرحی را تدوین و پیشنهاد بدید، مثلا بگید قبل از این کار این مقدمات باید انجام بشه و یا پیشنهاد بودجه این طرح شما چقدر است و چرا مثلا 20000 ملیارد چرا 10000 یا 30000 نباشه؟
فکر نمیکنم اگه طرح شما منطقی باشه کسی مخالفتی داشته باشه! (294943)
 
حسینی
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۱:۲۰:۰۸
لحن این مقاله غرض ورزانه و کینه توزانه است. امیدوارم آن قدر ظرفیت داشته باشید که این انتقاد ساده را تحمل کنید و منعکس سازید. شاید می شد همین مطالب را با لحنی منصفانه تر و منطقی تر و علمی تر نگاشت. همین لحن، خواننده را نسبت به سوء نیت نویسنده و داشتن کینه شخصی از دولت ظنین می کند و باعث می شود که سخنان او را قبول نکند.
این مقاله چیزی شبیه به فحش به دولت برای خنک کردن دل نویسنده آن است، و از سایت الف بعید است که چنین رفتار غیر علمی را در پیش بگیرد.
جناب آقای سیاح مطمئن باشید که با این ادبیات نمی توانید مخاطبانتان را متقاعد کنید که دولت آن گونه است که شما تصور و تصویر کرده اید.
کاملا با این نظر موافقم.
ببینید نقد علمی است که من در کمتر سیاست مداری دیده ام. اگه نقد به صورت کینه توزانه و با احساس نفرت نوشته شود کسی این امر قبول نمیکند هر چند درست باشد. در نقد نباید طرف را خیلی له کرد . اصلی که در مناظره اخر احمدی نژاد رعایت نشد و موجی از نفرت و تنفر ایجاد کرد.
دومین اصل خیلی مهم در تاثیر پذیری نقد قبول نکات مثبت طرف مخالف است، عدم رعایت این امر باعث القای نقد غرض ورزانه و بی اثر کردن نقد میشود! (294950)
 
منصوری
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۱:۲۳:۱۶
با سلام
- جناب آقای سید امیر سیاح ای کاش حداقل به اندازه معنی اسمتان و پیش وند آن که به ارث! برده اید ادب داشتید و در مقام یک منتقد و سیاست مدار اقتصاد پیشه یا بر عکس ! ادب سیاسی رایج در محافل و رسانه ها را رعایت میکردیدو از بکار بردن الفاظ بی ادبانه راجع به مقام دوم کشور خوداری میکردید تا شاید شائبه های سیاسی و مغرضانه در خصوص انتقاد علمی! و دلسوزانه تان کمرنگ تر می شد .یاد آوری این نکته برای کسی که شانس خود را برای ریاست جمهوری آزمود و با الفاظ کاملا خشک ساختگی و عوامفریبانه حاکی از دلسوزی برای فقرا و .... نتیجه ای نگرفت شاید خالی از لطف نباشد !(آب در آونگ کوبیدن!) .آقا سید برای معروف شدن لزوما نباید بی ادبی کرد!. (294954)
 
عرفان شعرا
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۳:۳۵:۲۳
منصوری جان:

آب در هاون، نه آونگ.....

ای خدا.... (294997)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۰:۱۴:۳۸
دوست عزيز يك سوال داشتم:
منظورتان از ادب دقيقا مثل ادبي است كه امروز در مورد آقاي هاشمي از سوي طرفداران آقاي احمدي نژاد به ايشان نثار مي گردد؟ (295002)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۸:۱۴:۲۲
شایدم ادب سرشار دوستان محترم در رجا نیوز.
به خصوص سر دبیر سابق اون که خیلی هم با تجربه و دنیا دیده و بی طرف و غیر مغرض هستند. (295118)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۱:۵۳:۱۰
اولا که هر کس را با کار خودش می سنجند
دوما شما یک نوشته و فقط یک نوشته در رسانه های رسمی حامی دکتر احمدی نژاد به من نشان بده که به هاشمی \"بی کفایت\" \"گردنکش\" \"مستبد\" و . . . گفته باشد تا حرفت را باور کنم.
وگرنه شما اصلا نمی دانید چه چیزی را دارید با چه چیزی مقایسه می کنید
راستی در رسانه های غیر رسمی، ادبیات حامیان اصلاحات درباره هاشمی و ادب مخالفان دولت در این 5 سال را فراموش نکنید (295205)
 
مشایخی
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۸:۱۵:۰۸
این مطلب را چند مرتبه خواندم تا موردی از بی ادبی مورد نظر شما پیدا کنم. خشن ترین کلمات این مطلب \" گردنکشانه\" و \"مستبدانه\" بود. آیا این رفتار دولت که بر خلاف قانونی که هنوز جوهر آن خشک نشده است و هنوز انعکاس صدای موافق و مخالف ان در مجلس شنیده می شود لایحه ارائه می کند مستبدانه و گردنکشانه نیست؟

از طبع لطیف شما و بعضی دیگر از دوستان تعجب می کنم. برای اینکه بفهمید توهین و بی ادبی چیست به بعضی روزنامه ها و سایتها ( آنقدر شناخته شده هستند که نیاز به گفتن نامشان نیست) مراجعه کنید.

با اندازه کافی هستند کسانی که با چشم و گوش بسته و سر در زیر برف چاپلوسی و تملق دولت را می کنند و انتظار شما از منتقدین برای چاپلوسی بی مورد است. (295037)
 
فارسی را پاس بداریم
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۷:۱۱:۵۹
لازم است به این دوست ادیب که گویا از فرط سینه چاکی فرصتی برای دقت کردن در نوشته شان پیدا نکرده اند عرض کنم که آن آب در هاون کوبیدن است و آونگ معمولا چیزی است که به جایی می آویزند و کوبیدن در آن چندان هم آسان نیست. (295231)
 
محسن
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۲:۵۵:۱۹
بسمه تعالی
سلام
راستش من کاری به این خبر ندارم و فقط میخواستم یه چیزی خدمتتون عرض کنم .
این سایت شما یه ایراد فنی بدی داره .
خبر های لینک سمت چپ صفحه یعنی لینکدونی یا همون خبردونی اصلی وقتی دو خطه میشه ، یعنی وقتی عنوان و عبارت خبری طولانی میشه ، خط دوم دیگه دیده نمیشه .
خیلی ناجوره ، اعصاب آدمو خراب میکنه .
به این مسئول سایت بگین درستش کنه .
اگه گفت باید ملت اینترنت یا اکسپلوررشون رو تنظیم کنن ، بزنین تو دهنش !
نمیشه کامپیوتر های یک ملت رو تنظیم کنی که ایراد سایتت دیده نشه که !
درست کنین لطفا .
من چون خودم این کاره ام و از این جنگولک بازیا بلدم ، اینو میگما !
اگه بلد نبود ، یه خبر بزنین که این رو چجوری درست کنین تا من و رفقا بیاییم و دو هزار تا پیشنهاد بدیم که اون مشکل چجوری حل شه .
مرسی
فعلا بای (294985)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۲ ۲۳:۱۲:۲۸
از همون اول که بحث هدفمندکردن یارانه ها مطرح شد هدف کسب درامدی بدون

کنترل و نظارت مجلس و دیوان محاسبات بود برای هزینه در جهت اهداف

سیاسی .و گر نه دولت چه اصراری دارد که از گردش مالی درامد هدفمند کردن در

خزانه حذف شود ؟ چرا این همه اصرار دارد در بودجه سالیانه نیاید ؟

خیلی دوستان با دلایل اقتصادی تاخت و تاز نکنند که مساله اصلا اقتصادی نبوده و

نیست .


می خواهند پولی را از جیب ملت درآورند و صرف امور خاص و طبقه خاصی کنند تا

پایه های قدرت را توسط انها محکم کنند و بقیه هم توسط همان طبقه کنترل شوند

و الان به مشکل خورده اند چرا ؟

باز دلایل سیاسی ست و نه اقتصادی :

1- مشکلات داخلی بعد انتخابات وضعیت را خطرناک کرده است و ممکن است

اوضاع از کنترل خارج شود .

2 - روابط خارجی دورنمای تیره ای دارد و با توجه به تنش های داخلی اجرای چنین

طرحی می تواند خطر را تشدید کند .

3 - دولت چرا اصرار دارد دوبرابر حداکثر انچه در قانون امده است تقاضا در بودجه مطرح کرده است و تهدید به عدم اجرای قانون می کند ؟


همه اینها موجب شده است که فعلا چنین طرحی اجرا نشود و به اینده موکول گردد

ولی از انجاییکه نمی توانند بعد از این همه وعده و وعید یکباره بگویند تمام و اجرا

نخواهد شد بازی اختلاف نظر مجلس و دولت را راه انداخته اند و دولت هم ادعا

خواهد کرد که من تمام تلاشم را کردم و مجلس نگذاشت و مجلس هم ادعا می

کند که ما حداکثر مجاز در قانون را تصویب می کنیم .

نهایت می افتد در دست انداز بحث های بی پایان و اجرا نمی شود .


همه سران چه دولتی و مجلسی و نظامی و ......... در عدم اجرای این قانون

اتفاق نظر دارند فقط دارند نمایشی را اجرا می کنند تا بعد ببینند چه بکنند

نشانه حتمی عدم اجرا هم اعلام سهمیه بنزین برای فصل بهار بیش از زمستان

است که نشان همان رویه سابق دارد .

جوش نزنید موضوعات مهمتری وجود دارد که باید مکطرح شود فعلا هدمند کردن

سایر امور الویت دارد (294994)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۰:۰۷:۵۶
همه‌ش توطئه‌ست! سهمیه‌بندی بنزین هم لابد برای این بوده که بفهمند هر راننده هر روز به کجاها می‌رود. اینترنتی شدن خدمات دولتی هم برای اینه که IP مردم رو در بیارن. این سایت الف هم توطئه‌ای است برای شناسایی نظرات افرادی که IPشان را در اختیار دارد.

ما ایرانی‌ها همچنان روحیه‌ی دایی‌جان‌ناپلئونی‌مان را حفظ کرده‌ایم. (295138)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۰:۱۴:۱۴
بدهید کلید خزانه را دست انگلیس و آقازاده ها و راحت کنید خودتان را ...چرا صبر ندارید ؟ و یک شبه معجزه می خواهید ؟
دانه را در زمین بکارید سال ها وقت می برد تا درخت شود و میوه بدهد . (295001)
 
مرد غارنشين
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۱:۴۶:۰۶
دانه كاشته شده را بايد كشاورزي با تجربه پرورش بدهد و راه هاي اصولي و عقلاني براي جلوگيري از آفت داشته باشه . (295072)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۱:۲۲:۱۲
کاریکاتوریست سابق گل آقا
کشاورز آن هم حتما آقازاد ها و شما هستید ؟ اگر در کانادا نبودم نمی شناختم این لاشخور ها عمو حاضرم برگردم ایران و فیلم آن را بسازم ...شهرک سازی در تورنتو ؟ خرید ساختمان 50 طبقه ؟ زدن فرشگاه ؟راه پیمائی بر علیه حکومت ایرا ن ؟ (295164)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۱:۲۳:۴۱
کاریکاتوریست سابق گل آقا
چند دفعه هک شدم از وقتی دارم افشا گری می کنم
www.iranian-information.com (295165)
 
آوا
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۰:۲۶:۲۴
من به عنوان یک اصولگرا به این فکر میکنم که اگر این طرح اجرا نشه چه آبرویی از اصولگراها میره .
مسلما اصلاح طلبان عزیز در آینده ما رو مورد تمسخر قرار خواهند داد که دیدید خودتون هم نتونستید یارانه ها رو هدفمند کنید ؟ و مثل همیشه از همه چیز بهره برداری سیاسی میکنند .
من که به اقتصاد زیاد وارد نیستم ولی حداقل اینو میتونم به نویسنده بگم که اگر قرار بود با همین چند ترفند ساده ی شما از شر بار سنگین یارانه ها راحت بشیم دیگه چرا مجلس و دولت اینهمه وقت خودشون رو حروم کردند ؟
این روشهایی که شما گفتی چندتاش عملی خواهد شد ولی بیشترش کلی گویی بود و خودتون هم میدونید در عمل اجرا نخواهد شد . (295007)
 
سعید
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۰:۴۸:۳۰
میشه یکی بگه چه اصراری به حذف یارانه های ناچیزی که بمردم پرداخت میشه هست؟ آیا کسی متوجه نشده که خیلی وقته سوبسید ها برداشته شده.
تو ایران خیلی از اجناس گرونتر از سایر کشورها هم عرضه میشه و کسی صداش در نمیاد. تاکی؟
نفت و انرژی هم مال این ملت هستش و کسی نمیتونه منتی بر سر مردم بگذاره. برن آدم بشن و مدیریت هاشونو اصلاح کنن.لطفا\" درج کنین و یا اقلا\" خودتون تامل کنین.[ (295013)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۰:۰۹:۰۱
به شما توصیه می‌کنم با یک اقتصاددان صحبت کنید. (295139)
 
فرزاد خلیفه
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۱:۲۳:۱۴
شما یک روز می‌گویید آقای احمدی نژاد رای از پایین شهر و روستاها و مناطق محروم به دست آورده ،یک روز می‌گویید:دولت محترم با بي توجهي به هشدارهاي خيرخواهان، ناخواسته در سالهاي 85 و 86 انجام داد و تورمي كم سابقه را به طبقات فقير تحميل كرد و بر حجم ثروت اغنيا افزود. تن دادن مجلس به خواست دولت براي افزايش بي رويه هزينه‌ها به بهانه هدفمند كردن يارانه‌ها، بي ترديد يكبار ديگر فاجعه دردناك تورمي در سالهاي 85 و 86 را به دنبال خواهد داشت و در نتيجه رشد نقدينگي و تورم، سفره محرومان را خالي تر و سفره واردكننده‌ها، ثروتمندان و صاحبان اموال و املاك را رنگين‌تر و پرتر خواهد كرد.
خودتان می‌دانید چه می‌کنید و چه می‌گویید؟ (295015)
 
هادی
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۲:۲۷:۲۴
حالا که یکی پیدا شده جرات وتوان انجام این کار بزرگ رو داره (البته خالی از عیب نیست) بهتر نیست بجای تخریب که هیچ فایده ای ندارد حداقل نقد دلسوزانه بکنیم یادمان نرود که دولتهای قبلی هم قصد چنین کاری را داشتند ولی به علت نداشتن(جرات)یا(توان)یا هر دو از زیر بار شانه خالی کردند اگر این طرح زودتر اجرا میشد قطعا به نفع کشور بود و کار به جراحی نمی کشید (295021)
 
hajiagha
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۳:۲۴:۱۴
ازدواج کردن در کانادا تقریبا غیر ممکن شد و هیچ امکاناتی در اختیار ما نیست اما در ایران دولت ایران تشویق می کند تا جوانان ازدواج کنند
این یک سوژه خوب برای ساخت فیلم است اما من هنوز برای ایده هایم باید در انتظار آقای مشائی و وزیر ارشاد باشم ؟
بعد می گوید چرا از ما حمایت نمی شود ؟ (295027)
 
مرد غارنشين
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۱:۴۸:۳۶
تازه نميدوني اينجا واسه ازدواج و رفع كليه مشكلات شروع و ادامه ازدواج و زندگي مشترك چهاررررررررررررررررر ميليون تومان هم وام ميدن البته اگر بتوني شرايط رو مهيا كني.
من خيلي ها رو ميشناسم با اين چهار ميليون تمامي مشكلاتشون حل شده و حتي بسياري از اونها براي ادامه زندگي حتي از درآمد مناسب هم بي نياز شده اند.
اگر كانادايي برگرد بيا ايران زودي زن بگير چهار ميليونننننننن بگير برو تا آخر عمرت همه مشكلات حل ميشه. (295073)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۰۹:۴۳:۲۶
يك سئوال از نويسنده اين مقاله

لطفا پاسخ دهيد علت كاهش رشد اقتصادي سالجاري چه چيزي بود؟ به نظر بنده غير از بودجه انقباضي كه مجلس به دولت تحميل كرد چيز ديگري نبود و با اين روش مجلس اين كاهش رشد سال ديگر نيز تكرار خواهد شد. درست كه در سال 85 و 86 تورم داشتيم ولي در كنار آن رشد اقتصادي 7 درصد هم بود چه كس مي تواند بگويد مثلا تورم ده درصد با رشد اقتصادي 2 درصد بهتر از تورم 25 درصد با رشد اقتصادي 7 درصد است اگر روش هاي كنترل نقدينگي آقايان تاثير داشت بايد در 16 سال دولت اصلاحات و سازندگي جواب مي داد در بهترين حالت اين سال ها تورم از 13 درصد كمتر نشد و در بدترين حالت نيز به 52 درصد رسيد لطفا تورم را چماق نكنيد با اين وضعيت فعلي اقتصاد كشور اگر نقدينگي تزريق شود تورم داريم ولي رشد اقتصادي و در آمد و كار نيز هست و اگر تزريق نشود باز تورم داريم ولي كمتر و همچنين رشد اقتصادي و درآمدي نخواهيم داشت و بيكاري نيز هست شما بفرمائيد كدام بهتر است تورم به همراه رشد در آمد و كار يا تورم كمتر با عدم رشد درآمد و بيكاري ! (295042)
 
علی
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۲:۰۰:۴۲
چه عجب که مشکلات رو سر اقای مشایی خراب نکردین (295078)
 
احسان
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۲:۰۹:۴۳
آقا چرا اين قدر توهين كرديد؟ مگر نمي توانيد يك نقد علمي و دقيق بنويسيد و در آن فحش ندهيد؟ نويسنده اين مطلب يا خود آقاي احمد توكلي هستند يا حرف هاي ايشون را پياده كردند چون اين ادبيات دقيقا ادبيات ايشان است، كم مايه از نظر علمي و سراپا طعنه و بدگويي نسبت به كساني كه نظر متفاوتي با او دارند (295079)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۲:۳۷:۳۷
با سلام
به نظر من این طرح خوبی است اگر تمام افراد مسئول و افرادی که مسئولیتی دارند دیدگاه های حزبی خود را کنار بگذارند و تنها به فکر حل مشکلات و رائه راه حل های باشند تا بتواند مشکلات مردم را کم کند خصوصا مشکلات اقتصادی
متاسفانه ما فکر میکنیم باید بقیه شروع کنند متاسفانه امسال تمام شد و در مورد اصلاح الگوی مصرف کسی حرفی نزند به نظر من اگر این طرح اجرا نشود یعنی مسخره کردن 70 میلیون آدم و اصلاح الگوی مصرف به مسخره گرفته شده است
چه افرادی که موافق بودند و چه افرادی که مخالف چه بحثهایی که انجام شد چه زمانی که صرف شد در این مدت چه کارهایی میتوانستیم انجام دهیم
تنها یک سرگرمی مثل سایر موارد
کشور ما با این مسائل به جائی نمیرسد
انتخابات تمام شد هنوز از کاندیداها حرف میزنند
اگر کمی برای کشورمان دلمان بسوزد و با این واقعیت آشنا بودیم که تمام افرادی که در این کشور هستند حق یکسانی از منابع دارند باید بدانیم که طرح خوبی است
به نظر من مجلس نباید اجازه این کار را بدهد و این طرح باز مسکوت بماند با توجه به وضعیت کشور به نظرم من این طرح باید هر چه زودتر اجرا شود مخالفان این طرح هم افرادی هستند که پول های مفت زیاد به دست آورده اند و میترسند که پولشان تمام شود
کسی دلش برای مستضعفان و قشر ضعیف نمیسوزد این قشر الان نان خشک میخورد خوب بعد از آن طرح هم همان نان خشک را میخورد فرقی برای آن نمیکند تا اینکه منابع مالی یکسان توزیع شود افرادی که از امکانات و منابع زیادی از بیت المالی که باید بین همه افراد توریع میشد استفاده کردنده اند از مخالفان این طرح هستند
به نظر من برای آنکه این طرح موفق باشد باید مجلس در این زمینه از دولت جلوتر باشد و مشکلات قانونی و راههای گریز افراد سود جو را ببندد و با قوه قضایه در برخورد با مجرمان سرعت عمل داشته باشد
ما میتوانیم اما نمیخواهیم (295082)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۲:۴۲:۰۰
شما مطمئن هستی بعد از اجرایی این طرح و تورم ایجاد شده بعد از آن نان خشک هم می توانند پیدا کنند ؟ شما اصلا می دانید قیمت نان الان چند شده ؟ به نان نوایی رفته اید ؟ بنزین که سهمیه بندی شد نان گران شد حالا حساب کنید بنزین گران شود گاز گران شود برق گران شود گازئیل گران و ... آن وقت قیمت نان چند می شود ؟ (295150)
 
حسن
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۶:۴۷:۳۸
با سلام من خانواده اي را مي شناسم كه چند سال قبل پدر خود را از دست داده اند مادر ودو دختر با حقوق ماهيانه كمتر از دويست وپنجاه هزار تومان شرايط اينها وامثال اينها به گونه اي است كه هرنوع اشتباه دولت مردان ومديران اقتصادي مي تواند آنها را نابود كند چراكه هم اكنون نيز براي رساندن مخارج خود درحال دست پا زدن هستند از تمامي دولت مردان ومجلسيان محترم تقاضادارم بادرنظر گرفتن خدا كه تنها پناه اين گروه است كاري نكنند كه اين افراد به تنگناي بيش از اين گرفتار شوند بنده به جد معتقدم اگر فشار اضافه اي به اينها تحميل كنيم عقوبت خدادادي آن را قطعا نظام ومسئولين خواهند ديد (295104)
 
معراج
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۸:۱۳:۵۸
سلام
توصیه می کنم به جای جهت گیری های سیاسی بیهوده به راه حل های جالب و عملی مثل این : http://peymane.ir/fa/pages/?cid=11411
توجه کنید. (295117)
 
mina
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۸:۵۲:۴۹
معتقدم این طرح یک طرح کاملا اشتباهی است.با این طرح پدر مردم در می اید (295124)
 
سید غلامرضا قاضوی
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۹:۱۹:۴۶
با سلام :نتایج طرح هدفمند کردن برکسی پوشیده نیست واکثر کارشناسان وآیندنگران از مثبت بودن آن می گویند وکار کاربزرگی است ویک جراحی اقتصادی ویژه ایست که نیازبه یک تیم بسیارقوی وماهر وپنچه طلا احساس می شود ولازم هم می باشد که خانواده فرد ،بعد از انجام عمل به نتایج بدست امده اعتراض نکند وپشتیبان عمل انجام شده باشد وتا مدتی نیز از مریض مراقبت نماید وباید ازخداوند منان نیز یاری طلبید وشاید هم با همه پیش بینی ها مرگ مریض را شاهد بود اما باید انچه که امروز برای مریض لازم است انجام داد و نظر .... شرط است . (295129)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۱۹:۵۷:۳۰
حذف حذفو خوب اومدی (295136)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۱:۳۷:۴۵
نه بابا آقاي توكلي هم مخالف حيران شدن هموطنانشان بودند و نميدانستيم.يعني دوست عزيز و پژوهشگر محترم همون اول نميشد اين طرح خام و نپخته را به آرشيو بسپاريد و لاقل بعضي از وكلاي ملت را توجيه كنيد كه عجالتا مردمي را كه زير فشار گراني كمر خم كرده اند را درگير اين بازيهاي رواني نكنيم.تا بجاي حرفهاي خودماني در هر صله ارحامي همش از پس لرزه هاي اين طرح براي هم بگويند تا جايي كه يك بچه پيش دبستاني هم نگران آينده اش باشد.آقاي توكلي به بعضي از همكارانتان از قول ما بگوييد اين صندليها براي خدمت به خلق الله و راحتي آنهاست نه چيز ديگري... (295144)
 
حامد
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۲:۰۶:۵۹
شما که سر قضیه مشایی، کنتور روزشمار، برای ولایتمداری دکتر احمدی نژاد زده بودید، حواستان هست همان ولی فقیهی که احمدی نژاد را به خاطر تاخیر در عزل مشایی، در برابر او قرار داده بودید، بارها اعلام کرده است هدفمند کردن یارانه ها کار درستی است؟ چرا در اینجا ولایتمداری را فراموش کرده اید و برخلاف نظر ولی فقیه هر روز با یک بهانه حرف از متوقف شدن طرحی می زنید که مورد حمایت و تایید جدی رهبری است؟ (295146)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۲:۲۸:۱۵
خواهيم ديد كه مجلس در راس امور است يا دولت؟
با يك اخم دولت مجلس چنان كوتاهي بيايد كه به جاي 40 هزارمليارد، 50 هزار مليارد تصويب كند (295147)
 
ابوسلمان
۱۳۸۸-۱۲-۱۳ ۲۳:۲۳:۱۹
این کار یک جراحی پر خونریزی است!همه کمک کنند تا دولت با همه مشکلات و نا بسامانی هایش این کار را صورت دهد و دولت هم دست از کله شقی بردارد و به نظر کارشناسی ها بیشتر توجه کند ...بنظر میرسد اگر فضای انتقام کشی سیاسی وعقده گشایی جناحی کنار گذارده شود و از همه نیرو ها استفاده شود این کارمیتواند باحدود 60%موفقیت انجام شود (295154)
 
محمد
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۱:۱۸:۵۷
بسمه تعالی
به عنوان یکی از خواننده های الف که چند سالی هست تقریبا هر هفته حداقل سه بار به سایت شما مراجعه می کنم سه انتقاد از سایتتان دارم. دو تا مربوط به مسائل فنی و دو تاهم مربوط به محتوا.
1- وقتی تیتر یک خبر بیش از یک خط می شود، خط دوم آن بصورت نصفه نمایش داده می شود. این مشکلی هست که مدتها در سایت دیده ام . لطفا اصلاحش کنید تا بتوانیم خط دوم تیتر خبرها را هم بخوانیم
2- در بسیاری از موارد وقتی متن یک خبر را باز می کنیم حاشیه ای مختصر در سمت راست صفحه ی خبر به صورت سفید در می آید و نمایش داده نمی شود. لطفا رفعش کنید
3- من احساس می کنم فردی که در سایت الف مسئول گزینش مقالات دریافتی از خوانندگان یا ... است زیاد کارش را درست انجام نمی دهد و صلاحیت کافی ندارد. چون بعضا جملات یا مطالبی را در مقالات دریافتی شما می بینم که حتی با مواضع سایت خودتان هم زیاد همخوان نیست یا بعضا غیر علمی است یا وزانت ندارد یا ....
در کل به نظرم فرد متخصص تری را برای گزینش مقالات دریافتی انتخاب کنید . چون باعث شده که نوعی تشتت مواضع از سایت شما به مشام برسد
4-نسبت ما و ولی فقیهمان مثل نسبت ماموم به امام جماعت است.همانطوری که ماموم نباید از امام جماعتش جلو یا عقب بیفتد ما هم به عنوان کسانی که ولی فقیه را نایب امام زمان می دانیم و برای ایشان ولایت قائل هستیم نه باید از ایشان جلو بیفتیم و نه عقب. آقایان الفی! لطفا مواضع چند سال اخیرتان را درباره ی رئیس جمهور با انصاف مرور کنید و اونها را با مواضع رهبری مقایسه کنید. ببینید سیاست رهبری در مقابل احمدی نژاد چگونه بوده و سیاست شما در مقابل او چطور بوده؟ وزن \"تعریف و تمجید و تحسین\" از دولت احمدی نژاد در کلام رهبری در مقایسه با وزن انتقاد\" رهبری از احمدی نژاد و دولتش را با هم بسنجید و بعد اون را با عملکرد خودتان مقایسه کنید. انصافا ببینید همان \"سیاستی\" را که رهبری در قبال احمدی نژاد در این چندساله داشته است را شما هم پیگیری کرده اید.
بر احمدی نژاد نقدهای فراوانی هست و من هم منکرش نیستم اما باید به سه نکته توجه کنید:
1- چه نسبتی از حرفهای رهبری در مورد احمدی نژاد را نقد و چه نسبتی را تحسین تشکیل می دهد؟
2- اگر هم ایشان نقد می کنند نحوه ی نقد کردنشان چطور است؟
3- آیا شما باید هر نقدی را رسانه ای کنید؟
4- آیا هر نقدی را باید علنی گفت؟
5- آیا اصلا هر نقدی را باید گفت؟ آیا نقدهای صحیحی هم وجود دارد که نباید در شرایط گفته شود؟
....
لطفا در مورد این موراد فکر کنید و سیاست و استراتؤی سایتتان را بازبینی کنید.
دقت کنید که ما ماموم هستیم و تحت ولایت یک امام هستیم. باید استراتؤی کلی حرفها و حرکتمان در جهت ایشان باشد (295162)
 
مقداد
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۲:۲۷:۰۲
من به عنوان يك طرفدار ديدگاههاي كلي دولت مي خواهم در اين زمينه چند نقطه نظر را مطرح كنم:
1- به نظر من علي رغم اينكه همه در اصل هدفمند كردن يارانه ها ظاهرا مخالفتي ندارند و بحث را در شيوه ها و اهداف هر گروهي كه آن را مطرح ميكند مي دانند، معتقدم هنوز هيچ يك از كارگزاران دولت در دوره هاي مختلف اعم از سازندگي و اصلاحات و عدالت محور ... به اصل مشكل اقتصادي ايران توجه نكرده اند كه ذيلا به بخشي از آنها اشاره ميكنم.

2- اگر 3 موضوع رشد ، تورم و بيكاري را موضوعات اصلي هر اقتصاد بدانيم و اين موضوعات را در يك ارتباط تنگاتنگ با هم ببينيم راه حل هاي همزمان براي حل مشكلات هر سه بخش بدون اصلي كردن هر كدام به يكديگر پاسخ مسئله است .

در يك كلام ساده، راه حل هر يك از اين سه بخش به ترتيب تكنولوژي،كاهش هزينه دولت و توسعه بخش خدمات است .در توضيح مطلب بايد عرض كنم فناوري ( با چهار ركن خود 1- ماشين آلات 2- دانش فني 3- مهارت ها 4- مديريت ) عامل اصلي ايجاد رشد و بهره وري است . كاهش هزينه هاي دولت يا با واگذاري بخش هاي سودآور به بخش خصوصي و يا كاهش هزينه هاي مصرفي مهمترين عامل كاهش تورم در اقتصاد عمومي است و بيكاري برخلاف آنچه تصور مي شود كه با افزايش توليد ( حتي در صنايع كوچك و زود بازده ) به سرعت از بين مي رود با افزايش بخش خدمات در اقتصاد با سرعت بيشتري نرخ آن كاهش مييابد.

3- با اين توضيحات دولتي كه صرفا يكي از اين سه موضوع را هدف اصلي قرار مي دهد موفق نخواهد بود بلكه فشار در بخش هاي ديگر به سرعت تاثير آن بخش مورد توجه قرار گرفته را هم از بين مي برد. ( به ياد آوريم دوره سازندگي با نرخ رشد و تورم 50% را - دوره اصلاحات با كنترل تورم و نرخ بيكاري رو به افزايش را و دوره فعلي ظاهرا با هدف كاهش بيكاري وافزايش تورم و كاهش نرخ رشد را ) .

4- توصيه من به دولت مردان :

الف - هزينه كردن در بخش فناوري و طرح هاي خلاقانه بدون تنگ نظري است .پياده سازي طرح هاي كنترلي بر مبناي دولت الكترونيكي اهميت دو چندان دارد.

ب- كاهش هزينه هاي دولت به خصوص در بخش دستمزد مديران و نه كاركنان است ( با نصف شدن دستمزد هر مدير دولتي در سطوح بالا همزمان نرخ وحشتناك افزايش اختلاف طبقاتي كنترل شده - روح مصرف گرائي كاهش ميابد و تعادل روحي اجتماعي در مسابقه مصرف متناسب با درآمدهاي واقعي سرانه اجتماعي بوجود مي آيد .ضمن آنكه تعادل دستمزدها در بخش خصوصي را هم بطور اتوماتيك حتي در صورتيكه اين مديران بخش دولتي را رها كنند و به بخش خصوصي بروند نه تنها در اقتصاد ملي ضرر نيست بلكه با تقويت بخش خصوصي به اهداف اصل هائي مثل اصل 44 كمك ميكند . من معتقدم بسياري از اين مديران دولتي مديران هزينه اند نه درآمد و مديران باصطلاح درآمد زاي دولتي و خصوصي ما كاربران رانت هستند نه درآمدزايان واقعي و كار آفرين . اين تعادل دستمزدها جوششي در كشور بوجود مي اورد تا تجربه و توان مديريتي كشور به بهره وري و كارآفريني نزديك شوند.

ج - افزايش سيستم هاي مكانيزه كاهش چشمگير هزينه هاي رانت خواري در پروژه هاي ملي و عمراني را پديد مي آورد كه بيشترين تاثير را در كاهش هزينه هاي دولتي و در نتيجه تورم خواهد داشت .

د - همزمان با اجراي سياست ها ي فوق افزايش بخش خدمات بطور گسترده هم فضاي آرامش بخشي را به جامعه تزريق ميكند و هم سطح وسيعي از اشتغال را با كمترين سرمايه گذاري بوجود مي اورد ضمن آنكه تعادل سطح دستمزدها نگراني براي دستيابي به سطوح بالاي مديريتي را براي دسترسي به رانت كمتر ميكند .
در اين بين اينجانب فكر ميكنم برخلاف اينكه وام ها به بخش هاي جديدي بعنوان طرح هاي زود بازده داده شود به كارآفريناني داده شود كه هم اكنون به دليل اقتصاد ناسالم كشور آنطور از كار آفريني قبلي خود افتاده اند كه به دليل انواع بدهي هاي بانكي و مالياتي و بيمه اي حتي خرد توان استفاده از اين وام ها را ندارند . ( در نظر بگيريد هزاران كارگاه كوچك را كه ممكن است به دليل يك چك برگشتي و يا عدم توان تسويه بدهي مالياتي و شهرداري حتي نمي توانند از سيستم بانكي استفاده كنند . - منظور من قطعا سوء استفاده كنندگان عظيم منابع بانكي نيستند بلكه با همان هدف بنگاههاي زود بازده كارخانجات و كارگاههاي كوچك حداكثر با وام هاي چند صد ميليوني است و نه طرح هاي عظيم دولتي و يا رانت خواران بزرگ بخش خصوصي يا ظاهرا خصوصي و با مديريت هاي سياسي و دولتمردان فعال بخش خصوصي.... ). اين كار با فعال كردن هزاران كارگاه در سطح كشور ضمن توجه به توليد و حل بخشي از مشكل بيكاري جريان تسهيلات بانكي را سالم مي سازد.

ه - اجراي طرح هاي انقلابي مثلا كاهش وسيع حق بيمه كارفرمايان در كارگاههاي كوچك علي رغم اينكه به نظر كاهش درآمدهاي دولت را در سازمان هائي نظير تامين اجتماعي پديد مي آورد اما كاهش هزينه هاي عمومي غير مستقيم و شفاف سازي عملكرد اقتصاد در مجموع را به دنبال دارد . در نظر بگيريد ميلياردها هزينه در بخش هاي اعتياد و نارسائي هاي فرهنگي و اجتماعي ، درگيري هايي قضائي و بهداشت و ... در كنار ميليونها هزينه نظارت و كنترل اين جريان سالم سازي انقلابي چگونه با ايجاد يك فضاي وفاق ملي بسيج ديگري همچون زمان جنگ براي سازندگي و تلاش بوجود مي آورد.

در انتها به يك عبارت بسنده مي كنم اگر دولتمردان ( مجريه و مقننه و قضائيه) براستي خواهان حل مشكلات اقتصادي و تبعات فرهنگي ، اجتماعي و سياسي آن هستند ابتدا بايد از خودشان شروع كنند( مثلا كاهش پنجاه درصدي پاداش ها و دستمزدها در بخش مديران ارشد و مياني -كاهش درآمدهاي مالياتي و بيمه اي وصولي از بخش هاي خرد اجتماعي -افزايش هزينه ها در بخش هاي نوآوري و مكانيزاسيون اطلاعات ...)و همزمان اجراي طرح هاي تحول اقتصادي بعنوان طرح هائي به منظور تغيير ساختار هاي اصلي نظام اقتصادي در بخش ماليات و گمرگ و يارانه و....و نه متوقف كردن اجراي طرح ها به بهانه مساعد نبودن شرايط (295170)
 
میثم
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۰۶:۵۷:۴۰
سلام،خوب عزیز من دولت ها همه جا برای مردمشان هزینه می کنند دیگر!همه شان هم میل سیری ناپذیر برای هزینه کردن برای مردمشان دارند!این چیز بدی است؟ (295175)
 
من هستم
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۴:۵۵:۰۹
نه که بد نیس خیلی هم خوبه .
اما به من بگو ببینم آیا مردمشان را هم هزینه میکنند ؟ آیا از مردمشان هم هزینه می کنند؟. تورو به خدا منطقی تر نگاه کنید. شعاری حرف نزنید. (295224)
 
صادق
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۰:۴۳:۱۴
ای کاش مجلس پنجم به دولت سازندگی اجازه می داد که بحث مدیریت یارانه هارا به سامان برساند اگر آن موقع کارشکنی نمی شد الآن کشور این مشکل را نداشت واز محل آن همه پول بیت المال که دود شده مشکل بیکاری وزیر ساختهای اقتصادی حل می شد ومیزان عقب ماندگی ما باکشورهای منطقه به صورت تصاعدی رشد نمی کرد بصورت منصفانه کمکهای دولت سازندگی به کمیته امداد،بهزیستی را ببینیم که متناسب با واقعی کردن قیمتها به این نهادها واقشار آسیب پذیر و حقوق بگیران نیز کمک می شد و اگر تورو بوده ولی فشار آن به طبقه پاین کنترل شده بود حال آقای احمدی نژاد شعار میداد چرا ما از مردم بابت سوخت و انرژی که مال خودشان است پول بگیریم و متأ سفانه اجازه افزایش قیمت را متناسب با تورم را هم نداد و الآن برای واقعی کردن قیمتها با مشکل موجه هستیم و پذیرش افزایش چند برابری بعضی حاملها وانرژی واقعاَ برای مردم سخت خواهد بود (295196)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۲:۲۵:۱۵
حامد

شما که سر قضیه مشایی، کنتور روزشمار، برای ولایتمداری دکتر احمدی نژاد زده بودید، حواستان هست همان ولی فقیهی که احمدی نژاد را به خاطر تاخیر در عزل مشایی، در برابر او قرار داده بودید، بارها اعلام کرده است هدفمند کردن یارانه ها کار درستی است؟ چرا در اینجا ولایتمداری را فراموش کرده اید و برخلاف نظر ولی فقیه هر روز با یک بهانه حرف از متوقف شدن طرحی می زنید که مورد حمایت و تایید جدی رهبری است؟

---------------------------------------------

دوست عزیز حامد خان :


رهبری از هدفمند کردن یارانه ها حمایت کردند و اتفاقا تاکید هم داشتند که احتیاط لازم را هم داشته باشید ایشان نگفتند اگر دولت هر خلاف اشکار قانونی هم داشت حرفی نزنید نفرمودند اگر دولت قانونی که از تصویب آن هنوز دوماه نگذشته را زیر پا گذاشت و توقعات بی حساب و کتاب فراقانونی داشت و هیچ نظارتی را برنتابید دم بر نیاورید و تسلیم شوید . الان هم کسی مخالف هدفمند کردن نیست همه نگران بی قانونی و عدم کنترل رفتارهای دولت هستند که اصرار داشته و دارد در بودجه نباشد گردش مالی ان در خزانه نباشد دست دولت در نحوه تقسیم بین اقشار و دولت و صنایع باز باشد !

لطفا سخنان رهبری را به نفع خودتان مصادره نکنید به اندازه کافی از ایشان خرج کرده اید انها که مصر به اجرای قانون هستند وظیفه قانونی خود را انجام می دهند و قرار نیست ارکان نظام همه تعطیل شوند که شما می خواهید بلامنازع هر طور دلتان خواست درامد بی حسابی را بدون کنترل خرج اسطوره سازی خودتان بکنید حتی اگر به زیان نظام و کشور باشد و افکار عمومی را به سمتی ببرید که هم رئیس دولت را مدافع محرومین جلوه دهید و هم ارکان نظام را بی خاصیت کنید تا لابد فردا در یک بزنگاه سیاسی طرح تحول سیاسی را به همان نمایندگان که با هزار طرفند در دوره بعد خواهید اورد تصویب و اجرا کنید که همه سیستم را عملا تعطیل گردانید .

من معتقدم همه این بازیها برای انتخابات اینده مجلس است و این درامدها هم برای آن روز است که طرح های بسیاری می بایست قانون شود و تا ان موقع دولت همین رویه را ادامه خواهد داد که وای های داد این مجلس نمی گذارد و مطمئنم رئیس دولت همانطور که تا کنون ثابت کرده اماده است مجلس را به عنوان مانع بزرگ توسعه و خدمت به محرومین معرفی کند و همین مجلس محافظه کار را هم تحمل نمی کند و نمایندگانی می خواهد که مطیع بی چون و چرای اقای احمدی نژاد باشند و بس. (295213)
 
بهروز مصلحي
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۳:۰۰:۵۸
جناب سياح
فكر نمي كني مقاله اي از چاله در آمدن ودر چاه افتادن است .
با حذف يارانه بنزين تا سال 91 بدون كنترل بار رواني فاجعه بسيار عميق تر خواهد بود . به نظر تمام دردسرهاي طرح هدفمند كردن كنترل بار رواني است كه شما خيلي راحت بارها در مقاله هاي تان از آن چشم پوشي مي نماييد و بعد هم همه به جز اطرافيان خود را بي كفايت مي پنداريد . و.... (295215)
 
علی
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۳:۲۳:۰۶
متاسفانه دولت فکر می کند مشکلات گرانی وتورم فقط تزریق پول است نمی دانم این رویه را چه کسی جلوی پای ریس جمهور قرار داده این دو برابر حد نصاب نقدینگی را که طلب می کند برای همین کار است یعنی تا دید و ضع خراب است بلا فاصله پر داختیها را بالا ببرد نمی داند این اضافه پرداختن به جامعه نتنها مشکل تورم ر ا حل نمی کند بلکه مثل بنزینی است که بر اتش تورم ریخته می شود وباعث شعله ورشدن ان می شود (295217)
 
fereydoon
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۷:۳۹:۲۱
خوشا بحال کسبه جه انان هم سهم یارانه خودرا میگیرند و هم با گرانتر فروحتن سهم یارانه مشتریان را به جیب میزنند. (295232)
 
علی
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۹:۲۴:۵۲
من نم دانم آقایان توکلی و مطهری عقل کل هستند و بقیه که هیچی حالیشون نیست (295235)
 
سعيد
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۱۹:۴۹:۱۸
بسمه تعالي
به نظر مي رسد دولت با (به قول آقاي سياح) بي تدبيري و مجلس محترم با بي جسارتي و ولنگاري و سستي مي خواهند همه رشته هاي اين ملت را در 100 سال اخير يك شبه پنبه كنند. باشد، خدا از هر دو گروه قبول كند. بهتر بجاي اين آيه هاي ياس و ترس و نااميدي قانون اصلاح و تعديل و ارقام بودجه متناسب با توان اقتصاد كشور مورد بازنگري و اصلاح قرار گيرد و مقرر شود كه قانون در يك برنامه 5 تا 8 ساله متناسب با نوع حامل ها و آثار آن در اقتصاد كشور اجرا شود.
دولت محترم هم رك و راست بيايد و به مردم بگويد كه پرداختي وجود نخواهد داشت و نگران شوك هاي تورمي شديد هم نباشند ولي براي يك زندگي با برنامه و حساب و كتاب برنامه ريزي بكنند. (295237)
 
سید
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۰:۴۲:۱۶
به نظر من سایت شما در این مطلب فحاشی کرده تیم بی کفایت و سرکشی و گردنکشی و این قبیل اصطلاحات واقعا زشت است متاسفم
احمد توکلی را هم در راهپیمایی نهم دی دیدم وقتی دیدم ملت ریختن سرش دارن بهش انتقاد می کنن خوشحال شدم که مردم می دونن و منافق را تشخیص می دهند
موسوی و کروبی محارب اند و رضایی و هاشمی و توکلی و امثالهم منافق هرچند همین امر موجب می شه تا نظر من تایید نشه ولی مهم نیست چون نوشتم تا خودتان بفهمید
دوست دارم یک سیلی به گوش دو نفر بخوابانم یکی احمدی توکلی یکی هم علی مطهری دو انسان بی خاصیت و بی مصرف در مجلس خدا عذابشان را زیاد کند و با عمر و ابوبکر محشورشان بگرداند
انشاءالله
دورود بر احمدی نژاد
دورود بر مشایی
دورود بر کابینه دولت نهم و دهم
لعنت بر شما (295243)
 
محصوری
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۸:۳۹:۵۴
این نوع اظهارنظر بی منطق واقعا شرم آور است. (295294)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۹:۱۲:۴۳
شما مثل اینکه رو این بودجه که بابت هدفمند کردن یارانه ها قراره به جیب دولت بریزه حسابی برنامه ریختی عزیز! که اینقدر بابت امکان نرسیدنش ناراحت شدی؟ در هر حالت دولت نمیتونه دلبخواه خرجش کنه و باید برای ریال به ریالش پاسخگو باشه! (295299)
 
حجت
۱۳۸۹-۰۱-۱۳ ۰۱:۰۰:۱۰
شما می گید،که اگر کسی در بخش پیغام بی احترامی کنه،نظرش چاپ نمیشه،اون وقت نظر این دوست عزیز را که به آقایان موسوی و کروبی ( دو نفر که برای انقلاب زحمت کشیدندو یار امام بودند ) به صورت واضح بی احترامی کرده چاپ می کنید

البته کاملا واضحه که نظر من را منشر نمی کنید...


ض---------------------...
(300962)
 
amir
۱۳۸۸-۱۲-۱۴ ۲۳:۵۵:۴۹
چرا تیتر را عوض کردی ؟ فکر کنم شما از اونایی هستتی که میخواهی این لایحه توسط این دولت اچرا نشه .. احمد توکلیم هر سال یه سری ایراد به بودجه میگیره که اکثرش غلط از آب در میاد. (295260)
 
nashenas
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۰:۳۵:۴۶
man dar morede ejraye in tarh ehsase khatar mikonam.bevije ba tavvjaoh be mshgelate khreji kshvar va bohrane dakheli va zaafe modiriate dolat (295263)
 
mihan
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۳:۴۵:۳۷
اقتصاد ایران در طی ۳۰ سال گذشته، هیچ‏گاه بدین‌اندازه با بی‌تدبیری اداره نشده و هیچ‏گاه در شرایطی بدتر از این قرار نداشته است. با‌این‌همه و نیز ابهام در وجود آمارهای دقیق و عدم پاسخ‌گویی مسئولین در ارائه میزان و چگونگی، هزینه‌کردن درآمدهای دولت و عدم پاسخگویی به شهروندان، پیشنهاد و اجرای طرح‌های‌ بزرگ اصلاحگرایانه‌ی اجتماعی/اقتصادی را با شک و تردید روبرو می‌سازد. (295280)
 
کوروش
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۴:۰۰:۰۸
سلام

استدلال موافقان این طرح مبنی بر لزوم جراحی اقتصادی مانند این است که فردی را به دلیل وجود غده سرطانی در مغزش به وبه دلیل احتیاج مبرم به جراحی برای بیرون آوردن غده به دست جراح دندانپزشک و یا فرد ناشی بدهیم و یا توسط پزشک متخصص مغز در محیط نامناسب و عفونی عمل کنیم و موجب مرگ زودرس یا صدمه بیشتری به او بشویم.
آیا دوستان تاحالا نشنیدند که پزشکان برخی ازبیمارانی که میبایستی برروی آنها عمل جراحی صورت بگیرد را به دلیل وضع عمومی نامناسب و یا دچار بودن به بیماریهای دیگر عمل جراحی نمی کنند؟!
اگرنمی دانی برای حل یک مشکل چه کار باید کرد بهترین کار این است که هیچ کاری نکنی! (295282)
 
شاملو
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۸:۴۵:۲۴
طبق نظرمرکزپژوهشهای مجلس درصورت اجرای طرح تورم 37درصددرسال بعدخواهیم داشت ازمجموع 20میلیارددلارابتداگفتیدا0میلیارددلاربه مردم پرداخت
شودوسپس تحت فشاردولت این مبلغ رابه 16میلیارددلاررساندیدباتوجه به60میلیون
متقاضی یارانه درمرحله اول به هرکس متوسط ماهانه13800تومان ودرصورت دوم به
هرنفرماهانه22200تومان خواهدرسیددرهرحال جبران تورم 37درصدی را نمی کنداگر
فکرکنید می بینید نظردولت محترم صحیح است. (295295)
 
غريب آشنا
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۹:۱۸:۵۹
با سلام ، ضمن احترامي كه براي آقاي توكلي قايل هستم مي خواستم از ايشان بپرسم تيمي كه برنامه تثبيت قيمت ها را پس از روند موفقيت آميز كاهش يارانه ها به ازا افزايش تدريجي ارزش خدمات مطرح كرد، اكنون چه موضعي اتخاذ مي كند. تمام آنچه در مقاله ذكر شد واقعيتي است كه تيم اقتصادي دولت نيز از آن آگاه است ولي صرفنظر از محبوب بودن يا نبودن دولت ها ، در تنظيم اقتصاد چاره اي جز ريسك پذيري نيست. به نظر اينجانب كلان شدن هزينه هاي دولت جداي از بخش سياسي آن ،قسمت عمده اش مربوط به روند نامطلوب سيستم اقتصادي پس از تثبيت قيمت ها و شتابزدگي تيم اقتصادي دولت در عدم تعديل برنامه هاي اقتصادي مبتني بر حذف يارانه ها بوده است. بر اين باورم كه آقاي توكلي تنها كسي است كه مي تواند جلو فربه شدن هزينه هاي دولت را از طريق مجلس بگيرد. پس از آن كارشناسان خبره اي ( از هر دو طيف مخالف و موافق دولت ) وجود دارند كه بتوانند حذف يارانه ها در اين وضعيت نابسامان اقتصادي را سامان دهي نمايند. چاره اي نيست يارانه ها بايد حذف شوند وگرنه ارزش پولي كشور در لبه سقوط باقي خواهد ماند. اين امر اتحاد تمامي احزاب را مي طلبد. (295301)
 
دلسوز
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۹:۲۵:۰۲
با احترام به تمام حاميان دولت دهم و نهم كه با چشمان كاملا\" بسته حرفهاي غير منطقي احمدي نژاد را تكرار مي كنند بايد يادآوري كنم كه آقاي احمدي نژاد هيچگونه تخصصي در امور اقتصادي ندارد و اين به همه مردم ثابت شده ولي ايشان با سفرهاي استاني تبليغاتي خويش راي مردم ساده اي را جذب كرد كه فقط حرفهاي او را شنيده و عمل او را نديده اند. همه ما يادمان هست كه روزي ميوه خارجي در ايران فقط موز و آناناس بود ولي با سياستهاي اشتباه ايران بهشت ميوه هاي وارداتي شده و انواع ميوه هاي خارجي و بي كيفيت وارد مي شود و خاطامان هست كه روزي بهترين ميوه هاي دنيا مخصوص كشور ما بود وقتي شما يك دامدار را براي كار كشاورزي مامور كني همين ميشود . آقاي رئيس جمهور بهتر است به جاي كمك به بدبخت شدن مردم حداقل وظايف خود را انجام دهي و بداني كه اين بهتر از جراحي است كه اصلا\" تخصصش را نداري. شما كه سفر زياد مي روي در كشور هاي همسايه گوشت قرمز چه قيمتي دارد آيا گوسفنها و گاوهاي آنها از كرات ديگر مي آيند كه ارازنتر هستند يا اينكه شما كفايت توليد و واردات گوشت قرمز زا نداريد چه اصراري به توليد گوشتي است كه قيمت آندر كشور فقيري مثل ارمنستان يك هشتم ايران است با وسعت خيلي كوچكتر از ايران جواب دهيد در تمام امور شما نقص داريد و به جاي حامي فقرا بودن حامي ثروتمندان و اغنيا هستيد. بخوان آقاي احمدي نژاد شايد واقعا\" نمي داني در تهران چه ميگذرد . كساني هستند كه شش ماهه گوشت چرخ كرده نخورده اند. مزاح نيست ولي شما در فضاي ديگر و كشور ديگر و شايد روستايي ديگر زندگي مي كني. چون كرايه تاكسي نمي دهي در اتوبوسهاي فوق العاده شلوغ نمي روي مترو نديدي ميني بوسهاي مرده را يادت نيست و .......
پس از اين حامياني كه با چشمان كاملا\" بسته از او حمايت ميكنند تعجب دارد كه اين گونه بدون در نظر گرفتن خدا و آخرت با بي رحمي تمام با پا روي سر محرومان مي روند و از اين سياستهاي فقازا دفاع ميكنند شايد آنها نيز از اغنيا هستند. فقط بخشي از ناتواني دولت بازگو شد زيرا ميلياردها صفحه اشكال از دولت وجود دارد و فقط شايد يك صفحه از توانايي هاي دولت بتوان گفت. (295305)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۹:۵۳:۰۰
در بسیاری از موارد وقتی متن یک خبر را باز می کنیم حاشیه ای مختصر در سمت راست صفحه ی خبر به صورت سفید در می آید و نمایش داده نمی شود. لطفا رفعش کنید (295314)
 
سید
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۰۹:۵۴:۰۵
سلام
دوستان اگر کسی متنی از کل طرح تحول (یارانه ها، بانک، گمرک و...) سراغ داره بفرسته برا من. دوست دارم بدونم دولت با 6 بخش دیگه ی طرح تحول چکار میخواد بکنه.
اصلاً چرا الف کل طرح تحول رو یکجا نقد نمیکنه. تمام مملکت فوکوس کردن روی یارانه ها.اهمیت سایر قسمت های طرح تحول کمتر از بخش یارانه ها نیستا.
smrd_pt@yahoo.com (295315)
 
ناصر
۱۳۸۸-۱۲-۱۶ ۱۰:۴۸:۵۵
به نظر من لایحه یارانه ها باید به صورت همزمان و هماهنگ با 6 جزئ دیگر طرح تحول اقتصادی اجرا شود تا نتیجه بهتری به دست دهد.
من از هواداران اصلاحات هستم و به آقای موسوی هم رای دادم و هنوز هم بر حرف خود هستم نه به خاطر لجاجت. بگذریم.
من با اجرای این طرح کاملا موافقم نه به خاطر مسائل سیاسی یا خدای ناکرده که این دولت زمین بخورد یا سقوط کند نه به خدا فقط به این دلیل که اجرای طرح تحول را سرآغازی بسیار درخشان و مثبت برای اصلاح ساختارهای اقتصادی معیوب کشورم می دانم که کل مردم کشورم را فرا گرفته است.
مطمئن باشید اگر فقط مسائل اقتصادی و اجرای یا عدم اجرای طرح تحول مطرح بود به آقای احمدی نژاد رای می دادم.
اما به نظرم می آید برای داشتن اقتصادی پوینده حتما باید با اقتصاد جهانی خصوصا کشورهای قدرتمند اقتصادی تعامل داشت. (295629)
 
حسینی
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۱۴:۱۲:۱۳
سلام متاسفانه امثال جنلبعالی بر حسب خواست شخصی و منافع و مطامع تان کسانی چون آقایریس جمهور را که مصون از خطانیست حمایت کورکورانه کرده و گرفتار مطلقیت ایشان شدید.البته الان هم مخالفتتان هم از همان رو است.نه رضای خدا و خیر ملت.شاید فهم شما که اینگونه ناراست شما را به خودخواهی کشیده.اکنون هم آنقدر با شما صادق نباشد تااشارات مرا بتوانید درک کنید پس فکر کنید چرا اینقدر به نعل و میخ میزنید. (295385)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۵ ۱۵:۲۶:۵۴
چانچه هر دو لت سياست گام به گام آزاد سازي را اجرا مي کرد تا حالا بيشتر مسير را طي نموده بوديم ولي هر مدير اجرائي چند سال را صرف موضوعات حاشيه اي نمود و از مسير اصلي خود را خارج کرد که به عبارتي از برنامه بلند مدت
کشور عقب افتاديم.چرا بايد قيمت بنزين را چندسال ثابت نگه داشت بعد بخواهيم
يکدفعه چند برابر کنيم و اقلا م ديگر هم به همين ترتيب. (295408)