نظر منتشر شده
۸۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 286916
پشت پرده جنگ ترکیه با پ. ک. ک
بخش خارجی الف*، 12 مرداد 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۸
به نظر می‌رسد با خبرهایی که در این روزهای اخیر در مورد تنش میان کردها و ترک‌ها شنیده می‌شود، ترکیه همچنان از داعش حمایت کرده و به بهانه حمله با داعش به مواضع کردها حمله میکند که دلیل این موضوع را می توان در نتیجه انتخابات اخیر دانست.

فارن پالسی در گزارشی اعلام کرده است که مقامات ترکیه و رهبران تیپ های مخالف در حلب با یکدیگر دیدار کردند تا تلاشی جدید برای از بین بردن داعش در آخرین منطقه تحت کنترلش در مرز ترکیه را مورد بحث و بررسی قرار دهند، اما روند تحولات و خسارت ها از حزب کارگران کردستان حاکی از موضوع دیگری دارد.

ماجرا از زمانی آغاز شد که اردوغان نتوانست در انتخابات رای اکثریت را کسب کند و مجبور شد برای دولت ائتلافی، به رایزنی بپردازد  و از سویی کردها توانستند آرای خوبی کسب کنند که حاضر به ائتلاف با اردوغان نیستند.لذا اردوغان سعی کرد برا ی فرار از این موضوع چند راه را در پیش بگیرد، در ابتدا اینکه انتخابات را دوباره برگزار کرده و از طرفی دیگر بحران سازی کند تا در داخل شرایط را تحت شعاع خود قرار دهد تا مردم ترکیه خواهان امنیت کامل شوند و به حزب اردوغان رای بدهند که لازمه اش این است حزب کردها را به نوعی از صحنه حذف کند لذا بهانه ای به دست حزب پ ک ک دادند و قرارداد آتس بس با دولت را تایید نکردند. همین موضوع بهانه ای شد تا به آنها حمله کنند و از سویی اعلام کرد که قصد دارد داعش را نیز از بین ببرد.

اما واقعیت این است که به دلیل موضوعات داخلی و ترس از ایجاد یک منطقه کردنشین در شمال ترکیه، عراق، سوریه و پ ک ک و اینکه شاید رابطه ترکیه و کشورهای غربی قطع شود لذا اردوغان چنین تصمیمی گرفت. ما شاهد هستیم که اخیرا در مناطق کردنشین نیز ترکمن‌ها را جانشین کردها می‌کنند که این موضوع نشانگر این است که ترک‌ها حتی به دنبال جا به جایی قومیتی در این منطقه هستند.

اردوغان با این اقدامات اهداف داخلی زیادی را دنبال می‌کرده تا مردم را مرعوب کند و همواره به دنبال این بوده است که سیستم کشور را ریاستی کند که قدرت در دست رئیس جمهور باشد و به دلیل کاریزمایی بودن حزب عدالت و توسعه می خواهد به هر طریق که شده به صورت غیرقانونی پیروز شود چراکه در ترکیه همه امور به دست نخست وزیر است.

اردوغان از سویی به دنبال تغییر دادن قانون اساسی ترکیه است، حزب اردوغان در واقع بخشی از رای خود را توسط کردها از دست دادند که این موضوع برای آنها بسیار گران تمام شد و سعی دارد به هر نحوی است در قاتون اساسی ترکیه دست ببرد.

اما علت اصلی اینکه حزب عدالت و توسعه رای نیاورد به این دلیل بود که ویدوئی از دادستانی ترکیه پخش کردند که در حال ارسال سلاح و مهمات به داعش بودند که این نیز یکی از سنگین ترین شکست ها برای آنها قلمداد شد که در حال حاضر حمله به داعش را بهانه ای برای کارهای خود کرده اند، همچنین عکس های اخیر فرزندان اردوغان در کنار فرماندهان داعش، بیانگر این واقعیت است که آنها از داعش حمایت می کنند.

در واقع باید گفت که ترکیه کار زمینی نمی‌کند، ترکیه همواره علاقه داشت که دیوار حائلی در منطقه به وجود بیاورد که مورد موافقت قرار نگرفت اما هم اکنون به این دیوار حائل نیز حاضر شدند.

از زمانیکه عربستان به یمن حمله کرد و دست به اقداماتی در منطقه زد، ترک ها گستاخ تر شدند چرا که احساس کردند می توانند هر طوری که می خواهند در منطقه رفتار کنند. از سویی اردوغان با دید اخوان المسلمینی خودش، هنوز رئیس جمهور مصر را مرسی می داند و اعتقادی به دولت جدید مصر ندارند چراکه داعش به نفع منافع ترکیه و اخوان المسلمین رفتار می کند لذا اردوغان برای تحت الشعاع قرار دادن افکار عمومی و برچسب حمایت از داعش، سعی کرد تا سیاست های خود را تغییر دهد و دست به سرکوب کردها زده است.
*کارشناس وزارت خارجه
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۰۲:۰۶
اردوغان خیلی بد داره پیش میبره اینطوری منطقه رو خراب می کنه (3091025) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۱۵:۲۸
هر کشوری با تجزیه طلبان به همین صورت برخورد میکند. (3091078) (alef-13)
 
از یک همولایتی کورد
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۸:۳۴:۲۰
همیشه سعی کنید طرفدار حق باشید حتا اگر به مصالح شما نباشد! اول تحقیق کنید که وضعیت کوردها و نسل کشی آنها در ترکیه چه بوده ؟ ماجرای کشتار درسیم و ... تا بمباران با گازهای شیمیایی چه بوده؟ بعد تحقیق کنید چگونه ترکیه توانسته بر مناطق کورد حاکم شود؟ بعد از اینهمه موارد به نتیجه خواهید رسید که کورد از مال و جان و هویت خودش دفاع کرده و بر حق است. حال امثال همفکران شما که همه چیز را "حتا مرگ انسان" را با انگ تجزیه طلبی مباح و حلال میکنید بشارت باد که حق را باید پاس داشت حتا اگر دل آزار باشد (3092409) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۵:۴۰:۲۶
عزیز من ماهیت شما بر ملت روشنه از همون اول انقلاب شروع کردید به ناسازگاری و در طول جنگ هم تا تونستید سر سربازان ایران رو بریدید الان داعش اومده همون کارو با خودتون میکنه
ما نه از پانترکها نه پانکردها هیچکدوم خوشمون نمیاد حالا هی مغالطه کن و ادعا کن که دنبال تجزیه نیستن و... 4 سال پیش مگه پژاک شما نبود داشت سربازای ما رو می کشت؟ از مرگ انسان صحبت کردی تازه یاد انسان افتادی؟ اون کارهایی که در جنگ تحمیلی کردین یادتون رفته؟ حالا مونده صبر کنید فعلا تازه اولشه داعش از اونطرف ترکیه از اینطرف ببینم میتونید بدون ایران کاری بکنید یا نه
کسی که به وطنش خیانت کنه حقشه این بلا سرش بیاد که بین داعشی های عرب و ترکیه گیر بکنه
کسانی که میگن به اینها کمک بکنید هم بروید تاریخ رو بخونید ببینید در جنگ چه ماجراجویی ها کرده اند.
از نجابت ملت سوء استفاده می کنید. (3093560) (alef-13)
 
اورمیه
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۸:۵۵:۳۵
همولایتی عزیز کرد ظاهراً آنچه که مردم می بینند تجزیه قومی توسط بارزانی در عراق ، تسخیر کرکوک تورک نشین با ذخایر نفتی آن و تجزیه قومی در آن شهر با اصرار بر مهاجرت اکراد به آن شهر و از بین بردن مناطق حائل تورک نشین در عراق و سوریه جهت به هم پیوستن اکراد سه کشور را اکراد انجام می دهند کسی از اردوغان حمایت نمی کند ولی همه می دانیم که همولایتی های هم زبان شما در عراق و سوریه چگونه به زور مردم را از خانه و کاشانه خود بیرون می کنند که اکراد در آنجا ساکن شوند تفاوتی با اقدامات شما و اسرائیل مشاهده می فرمایید؟ (3094692) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۲:۵۸:۰۳
اگر تروریست اند پس چرا دو سال تمام آقا رجب باشون مذاکره کرد؟! (3103834) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۵۳:۰۳
با روش اردوغان بزودی اسلام گریان در ترکیه منزوی یا در اقلیت قرار خواهند گرفت و گروه های دیگر بر حکومت ترکیه مسلط خواهند شد

گروه اردوغان با روش های مختلف مخالفان را بر میدارد مثل تهمت زدن به کودتا برای ارتشی ها یا ..... (3091209) (alef-13)
 
Mohsen
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۵۶:۲۳
تركيه خيلى زود ميفهمه كه اين آتيشى كه تو منطقه روشن كرده دودش تو چشم خودش ميره.واقعأ سياست تركيه تو اين بحران اخير بچگانه و كوتاه بينايانه و از سر تكبر بوده (3091230) (alef-13)
 
اسماعیل
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۶:۰۱:۴۵
با نظرت موافقم، اردوغان واقعا متکبره (3093610) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۰۳:۵۸
واقعا همینطوریه عربستان به خاطر کارایی که کرده، موجب شده تا کشورهای منطقه از جمله ترکیه دست به هرکاری بزنن (3091034) (alef-5)
 
زهرا
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۰۴:۲۲
ممنون بابت مطلب و اطلاع رسانی ، کردهای غیور در طول تاریخ همیشه مورد ظلم قرار گرفتند .
به امید نابودی ظلم و زیادخواهی (3091035) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۸:۱۲:۳۹
به امید نابودی تجزیه طلبان (3091307) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۲۷:۲۰
دمت گرم اینا نون ایران رو میخورن بعد همیشه علیه کشور وارد عمل شده اند.از نجابت ایرانی ها سوء استفاده می کنند. (3091702) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۲:۲۲:۴۱
تحلیل کاملا درست است ولی اردوغان با این طرفندها نمیتواند سلطان شود دوره سلطان بازی تمام شده ،کردها هم یقینا بیکار نخواهند نشست مرکز ومنبع درامد ترکیه توریسم است ،وقتی کشور ناامن شود ترکیه وضعیت اقتصادی خوبی پیدا نخواهد کرد (3091911) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۳:۳۷:۳۳
با امید نابودی تجزیه طلبها در سرزمین وتمامیت طلبها در قدرت (3092079) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۱:۴۵:۵۰
مرگ بر اردغان حامی کثیف داعش (3092864) (alef-3)
 
فرهاد
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۱۳:۴۸:۳۱
تجزیه طلب تویی که اختلاف می اندازی و نمی فهمی وضع کردها در ایران با ترکیه از زمین تا آسمان فرق می کند . از اول انقلاب عده کمی در کردستان فریب آمریکا و اسرائیل را خوردند ولی اکثر مردم غیور و وطن دوست کرد ایرانی آ«ها را طرد کردند و به نظام اسلامی وفادارند و به همین دلیل هم بود که آن اقلیّت شکست خوردند اما در ترکیه از زمانی که حکومت مستکبر و ظالم عثمانی به ایران حمله کرد و در جنگ چالدران بخش های بزرگی از خاک ایران را تصرف کرد این بخش ها همین مناطق کردنشین امروز ترکیه است که قرنها مردمش که اصالتاً ایرانی هستند مورد ظلم و جنایت حکومتهای ترک قرار دارند نمی دانم از این ساده تر هم می توان برای تو توضیح داد یا نه ؟ (3095656) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۵-۱۵ ۱۷:۳۳:۳۱
شعار ندید.حق جدایی بخشی از حقوق ملت هاست .مساله ترکیه هم تجزیه طلبی نیست .رژیم بعد از امپراتوری عثمانی درعین حال که دستاورد های خوبی برای مردم داشته است ،نتوانسته بدون نفرت ورزی نژادی ادامه حیات دهد.اردوغان هم سیاست بی شخصيتانه ای در خاورمیانه پیش گرفته است .در مورد ديکتاتوريش هم صاحب نظران متفق القول هستند. (3098650) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۰۰:۰۲:۰۳
اول یکم مطالعه کن بعد .....
یه کاری با مغزو ذهن شما دوست عزیز کردن که هیچی رو نمیبیند .
میدونید ظلم فقط کجا میتونه راه پیدا کنه ؟ جاییی که یه ظلم صورت میگیره بقیه ی افراد به خاطر تعصب غلطشون راحت از کنارش میگذرن که ناشی از کوته فکریه
نمیگم کردها هیچوقت اشتبا نکردن ولی خودت قظاوت کن اگه یک آدمی هویتشو زیر پا بزارن و بجای کرد ، ترک وحشی خطابش کنن و شناسنامه نداشته باشه حق حرف زدن به زبان خودش رو نداشته باشه و .... چکار میکنه
اره دوسته من ترکیه تا چند سال پیش ایمکارو میکرد ولی الان همه ی اونا اصلاح شده خداروشکر .
یه مطالعه بکن ببین خواسته های کردهای ترکیه برای صلح کامل چیه ؟ بند هاشو بخون باور کن خندت میگیره که به خاطر همچین حق های پیش پا افتاده ای مصلح شدن (3822578) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۶:۴۶:۱۷
اردوغان = نتانياهو (3092312) (alef-3)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۱۱:۵۶
اره کردها این همه در جریان کوبانی کمک کردند، الان اینطوری دارند سرکوب میشند (3091057) (alef-13)
 
مهسا
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۱۲:۵۸
اردوغان سودای حریم سلطان را در سر داره و برای رسیدن به این موضوع دست به همه کاری میزنه (3091066) (alef-3)
 
سهراب
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۱۳:۵۳
واقعا بچه های اردوغان عکس یادگاری با داعش گرفتند؟ لعنت بر داعش (3091074) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۲۵:۵۴
اره عکس یادگاری انداختند (3091117) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۲۶:۰۵
ممنون از اطلاع رسانی الف (3091118) (alef-3)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۶:۰۲:۴۶
اخه داعشیا کی هستند که با اونا عکس یادگاری می گیرند (3093614) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۱۴:۵۸
هر شخصی ادعای تجزیه طلبی از کشوری را داشته باشد باید با همین روش تنبیه شود. پ ک ک هم بیش از حدش پرخاشگری میکرد در نتیجه با هشتاد فروند جنگنده بمباران شد و ضربه ای خورد که تا مدتها دیگر هوس تجزیه طلبی نکند. اتفاقا کار آقای اردوغان در این یک مورد بسیار خوب بود. (3091076) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۲۵:۵۴
این تجزیه طلبها باید سرکوب شوند من امیدوارم داعش و ترکیه و پ ک ک و پژاک همدیگر را نابود کنند. من هنوز هم سر بریدنهای این دوستان در جنگ یادمه و هم 4 سال پیش که پژاکشون چند تا سرباز رو شهید کرد لذا به نظر من همون داعش براتون خوبه (3091699) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۲۸:۵۰
با سرکوب تجزیه طلبان چه پان کردها و چه پانترکها موافقم کسی که دنبال خیانت به خاک باشه رو نباید بهش ذره ای رحم کرد. (3091708) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۶:۰۸:۴۰
یه کرد هیچ وقت دنبال تجزیه نیست. ولی حقشو میخواد (3092305) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۳:۳۹:۰۹
کردها هم مانند تمام اقشار دیگر در ایران هستند نه کمتر و نه بیشتر و نباید انتظار بیشتری از درآمد کشور نسبت به استانها واقوام دیگر داشته باشند اگر بخواهد هر طایفه ایی و قومی و استانی برای بودجه بیشتر جنگ و شورش و کشمکش راه بیندازد که سنگ روی سنگ بند نمی شود بودجه مشخصست و سهم هر استان هم مشخص ، اگر کم یا زیادست برای همه اقشار و طوایف و استانها همه به یک اندازه باید باشد (3093202) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۵:۴۳:۰۰
مغالطه نکن دنبال تجزیه بوده اید و هستید و کارایی که علیه ایران کردین و به شهادت رسوندن بچه های ایران چیزی نیست که از تاریخ پاک بشه کسی که اسلحه علیه کشور بکشه باید سرکوب بشه (3093570) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۶:۵۱:۳۵
خب ترکیه هم داره حقشون رو میده هر چه هم بیشتر زور بزنن بیشتر حقشون رو میده
سایر کشورها هم همینطور (3093694) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۹:۰۳:۱۷
در طول تاریخ به مناطق کرد نشین کمترین توجه توسط دولتهای مرکزی شده است چه از لحاظ سرمایه گذاری و چه از لحاظ آموزش و فرهنگ و لازم هست دولتها توجه خود را به این موضوع بیشتر معطوف نمایند. (3094711) (alef-3)
 
سرور
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۰:۲۵:۵۴
اگر در یک کشور عدالت اجرا بشه و حق تمامی قومیت ها ادا بشه کسی به دنبال جدایی نخواهد بود و حکومت جق دارد که جدایی طلبان را بکشد. در غیر اینصورت کار جکومت غیرانسانی است (3094397) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۱ ۰۸:۲۵:۴۳
و هم چنین پان فارسها . یادمون نره ما کلی پان فارس داریم که دیگران را در ایران نمی بینند. (3110221) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۸:۴۴:۱۳
کُرد بهای زندگیش را با خونش همیشه‌ داده‌ نسل کشی کُردها در پروسه‌ انفال در عراق تا کشتار درسیم نتوانست کُرد را از هدفش دور کند پس نگران این حملات ترکیه‌ نباشید با ۱۰۰۰ هواپیما هم بمباران کند فرزندان ما هنوز زنده‌ اند و میجنگند ! مهم هم نیست که‌ دیگران ما را دوست و دشمن یا تجزیه‌ طلب و تجزیه‌ ناطلب بخوانند امیدوام که‌ سایت الف کامنتم را قبول کند (3092421) (alef-3)
 
سهرابی
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۱:۴۱:۳۱
کسی که فرزندانش با داعش عکس یادگاری بگیرند و حامی تروریست های داعش باشند از سگ هم پست تر است . چه برسد به اینکه بخواهد آقا باشد وکار خوب انجام دهد (3092851) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۷:۱۹:۲۸
ترکیه بعد از توافق هسته ای با ایران ترسیده، بعدا بگین توافق برای ما سودی نداشته (3091096) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۰:۳۴
کشورهای منطقه واقعا از توافق هسته ای دچار وحشت شده اند (3093583) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۸:۲۱:۳۶
عجب روزگاری شده! یه عده بودند در جنگ تحمیلی کارشون سربریدن و به شهادت رساندن بچه ها و سربازان ایران بود حالا وعده الهی محقق شده و گرفتار یک عده ای شده اند که مثل خودشون سر میبرند! حکایت عجیبی است و چه زود دست انتقام روزگار سراغشون اومد. خود ترکیه هم در قرن گذشته نسل کشی ها کرد از ارامنه که هنوز هم نمیپذیرد حالا باید صبر کرد و دید که کی نوبت خودشون میرسه. (3091341) (alef-13)
 
سارگون از ارومیه
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۲:۱۷:۴۰
تا سرزمینهایی که عثمانی پس از جنگ چالدران از ایران گرفت بهایران برنگردند-مانند تمام مناطق کرد نشین و اشوری نشین عراق و ترکیه و سوریه- جنایات آل سعود و بعث و عثمانی ادامه دارد. (3092268) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۰۲:۱۳
معلم تاریخم گفت: نسل کشی ارامنه کار ترکای عثمانی راسیست بود نه کردهای قربانی. (3103864) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۱۲:۳۵
اردوغان وآل سعود دشمن اصلی اقوام ایرانی وتشیع هستند که از هر فرصتی برای ضربه زدن به کردها وعلویها استفاده میکنند منتها آل سعود بصورت عیان تر واردغان با موذیگری بیشتری این کار را میکنند وتوافق هسته ای ایران وپیشرفت های کردها وعوامل دیگر اردوغان را به فکر نجات دادن عامل خود یعنی داعش انداخته آن هم در پوشش دروغین جنگ باداعش (3091662) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۵۱:۱۹
دقیقا ترکیه و عربستان با همکاری یکدیگر این کارو می کنند، واقعا مقاله ای بود که نتیجه خوبی توش داشت (3091740) (alef-3)
 
مونا
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۵۲:۰۲
عربستان و ترکیه به شدت دارند احساس خطر می کنند (3091741) (alef-3)
 
پارسا
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۲۵:۳۸
ایران باید به خاطر این کارهای ترکیه، برخورد بدی با اردوغان کنه (3091698) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۲۶:۵۷
تمام مهمات داعش توسط ترکیه داره تامین میشه (3091700) (alef-3)
 
صدف
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۳۴:۲۶
واقعا ترکیه گستاخ شده، اخرسر یه کاری می کنه به سوریه حمله بشه (3091713) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۴:۵۰
شما از کجا فهمیدید؟! (3092998) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۸:۴۲:۵۶
ممکن هست از مرز ترکیه داعش شارژ نظامی بشه ولی قطعاً هزینه های جنگ را عربستان ، اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی پرداخت می کنند. (3094671) (alef-3)
 
کارشناس
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۰:۲۷:۲۷
بعد از مدت ها یه مقاله بیطرف و خوبی دیدیم (3091704) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۱:۲۴:۱۰
البته این بیطرفی نیست و اتفاقا مداخله در سیاست داخلی یک کشور هست در ضمن برای اینکه نسبت به خودمون محترم باشیم بهتره زبان توهینو به یک کشور دیگه که باعث اختلاف افکنی میشه رو کنار بزارین علاوه بر اینکه سودی نداره ضررش در دراز مدت اثر خواهد کرد ضمن اینکه یادمان باشد که در زمان تحریم همین ترکیه به کشور ما خیلی کمک کرد.امیدوارم در اظهار نظرتو ن یه کم انصاف داشته باشین و برای خودتون احترام بزارین و همیشه دست به سوی دوستی دراز کنین نه اینکه دست دوست رو قطع کنیم. (3092238) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۲:۱۷:۰۵
بهرحال پ ک ک و پژاک کروهک تروریستی هستند و باید مانند داعش از بین بروند. (3092266) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۰۰:۴۹
این ادبیات صحیح نیست. اگر ملاک تروریست بودن را ترکیه بدانیم داعش از دید ترکیه ارتش آزادی بخش ملی است. (3103852) (alef-13)
 
آندرانیک
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۳:۰۸:۴۰
ترک ها و کردها در صد سال پیش ارامنه را قتل عام کردند و اکنون به جان هم افتادن.دنیا دار مکافات است (3092284) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۲۲:۳۳:۵۶
نوبت ترکیه هم میرسه دوست و هموطن ارمنی عزیز (3094230) (alef-3)
 
اورمیه
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۸:۴۱:۰۱
آندرانیک خان ظاهراً تاریخ نخونده اظهار فضل فرموده اید همین ارمنیها با فرماندهی مارشیمون و .... در اورمیه و سلماس در 80 سال قبل بیش از 50000 مسلمان کوچک و بزرگ را بدون هر گونه دلیلی قتل و عام کردند. از پدر بزرگت بپرس افتخاراتشون را به شما بفرمایند.کمی بخود بیایید. (3094669) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۱۳:۰۲:۰۰
امار سازی نفرمایید شما بروید یه جستجو بکنید ببینید چگونه برای کشتار ارامنه فهرست ساخته شده از بس زیاد بوده. من دقیق بررسی کردم بعد اینکه بیش از یک میلیون ارمنی کشته شده برخی نقاط هم ارمنی ها دست به خشونت زده بودند که مجموعا به ده هزار نفر نمیرسید منصف باشیم. از خود شما یک میلیون ادم بکشن ساکت می نشینید؟ (3095444) (alef-13)
 
رضادسهیلی
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۳:۱۱:۲۰
ترکیه هم به زودی تجزیه میشود.آتشی (داعشی ها) که خودش به پا کرد حالا دامن خود ترکیه را هم گرفته (3092285) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۴:۲۰:۰۸
کاش ماهم دیوار حائلی در مرز خود با پاکستان و افغانستان داشتیم تا قاچاق مواد مخدر وانسان متوقف می شد (3092294) (alef-3)
 
رضا زندیگان
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۸:۵۶:۲۹
باتوجه به رفتارهای چهار سال اخیر ترکیه در منطقه.جاه طلبی و بلند پروازی سیاسی اردوغان قابل توجیه و کتمان نیست...ولی در عین حال متهم نمودن وی و یا دولتش به همکاری و یا حمایت از داعش نیز به همان اندازه پذیرفتنی نمیباشد زیرا ساختار بندی سیاسی و بستر اقتصادی متکی بر توریسم و صنایع صادرات محور ترکیه به هیچ روی قابلیت ماجراجوئی و یا اقدامهای با ریسک بسیار بالا را به این کشور نمیدهد....ترکیه کشوری است که برای بقا در قدرت و سیاست با توسل به هر وسیله بخشی لاینفک از فرهنگ سیاستمدارانش میباشد فلذا ایراد اتهام حمایت و یا کمک به داعش توسط اردوغان هم بوسیله برخی از رقبای سیاسی داخلی وی از همین جنس است.. پس نباید ساده باشیم باید بدقت ببینم چه کسانی و یا گروههائی از این اتهام سود میبرند اردوغان مشخصا"اشتباهاتی در سیاستهای مربوط به سوریه داشته و قطعا"شخصی جاه طلب و تشنه شهرت و بقای در قدرت است ولی هیچگاه احمق نبوده و نیست!!! (3092439) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۹:۱۹:۵۹
تحلیل بسیار خوبی بود. ترکیه بعد از شکست انتخاباتی از کردها و شکست دست پرورده اش یعنی داعش از کردها تحمل خودش رو از دست داده و دیوانه وار عمل میکنه و میخواد علاوه بر انتقام شکستهایش احساسات ملی گرایانه در احزاب ترکی مخالف خود بوجود بیاره و اونها رو با خودش همراه کنه ولی در باتلاق گرفتار خواهد شد. در ضمن پ ک ک بیشترین ضربات رو به داعش زده و نمیدونم چرا یه عده ای ناراحتند (3092476) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۸:۳۶:۴۲
علی جان ملی گراها در ترکیه از مخالفان اصلی اردوغان هستند. مطالعه فرمایید. اردوغان یک اسلام گرای مدل امپراطوری عثمانی هست. (3094664) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۳:۴۸:۵۱
واقعاً برای بعضی‌ از هموطنان طرفدار ترکیه متاسفم. کّل کردستان همیشه جز ایران بود. اما در جنگ چالدران و با نامردی از ایران جدا شد. من درک نمیکنم چطور یه ایرانی‌ می‌تونه از یه دیکتاتور نامرد حمایت کنه اونم در مقابل هموطنش. (3093247) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۰:۰۳
واقعا ترکیه جای حمایت کردن نداره (3093582) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۶:۵۵:۴۹
دلیلش اون کارهایی است که این دوستان در جنگ کردند مردم جنایات کومله را از یاد نمیبرند اوایل دهه جاری هم پژاک اومد یه سری جنایتها کرد. مردم ما نه از پانترکها خوششون میاد نه از پانکردها و وقتی میبینند به جان هم افتاده اند خوشحال هم میشوند. مردم اگاه هستند و اینگونه نیست که دوستان علیه کشور کارهایی بکنند و ملت خبردار نشوند. دوستانی که بنر میبرند ورزشگاه یا شعار خلیج ...سر میدهند هم باید بدانند مردم غیور ایران تیزبینانه کارهاشون رو زیر نظر گرفتن و منتظرن که دست از پا خطا کنن تا وارد عمل بشن. اگر چیزی نمیگیم فکر نکنید حواسمون نیست. ما از اب و خاکمون بلدیم دفاع کنیم و در مقابل تجزیه طلب هم رحم نداریم. (3093698) (alef-13)
 
برزان
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۲۰:۱۳:۰۰
کردها هرکجا که باشند ایرانی اند. تا هرکجا کردی هست مرزهای فرهنگی ایران گسترده است. من به عنوان یک کرد از برخی از کامنتهای نژادپرستانه بالا دلم گرفت. کردها دنبال حق شهروندی برابرند تا به ایرانی بون خود افتخار کنند. کردهای خارج از مرزهای کشور هم به دلیل اشتراکات فرهنگی همیشه سرمایه بوده اند نه تهدید. من ایرانی ام. حق شهروندی ام را میخواهم. لطفا مرا به زور تجزیه طلب نکنید. لطفا مرا به جبهه دشمنان ایران پرتاب نکنید. (3094036) (alef-3)
 
amir
۱۳۹۴-۰۵-۱۵ ۱۷:۴۳:۵۷
خیلی ها دنبال احقاق حقوق خودشون هستند اما مثل پ ک ک در ترکیه و شاخه ایرانیش پژاک اسلحه بدست نگرفتند و سربری انجام ندادند.
شعار ندهید (3098659) (alef-13)
 
اورمیه
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۸:۳۳:۵۸
واقعاً متاسف هستم برای کارشناس محترم وزارت خارجه که چشمان خود را به واقعیات بسته و مقاله ای انتشار می دهند مثل اینکه یکی از اعضای پژاک در ایران نوشته است ،
مگر ایشان خبر ندارند به ازای هر پاکسازی در شمال عراق که توسط بارزانی و با کمک پ ک ک انجام می شود نقل و انتقال قومیتی اجراء می شود؟
مگر ایشان خبر ندارند که در شمال عراق و سوریه منطقه حائلی از ترک نشین ها هستند که به اجبار از خانه و کاشانه خود دور می شوند تا کردستان سه کشور عراق ، سوریه و ترکیه به هم بپیوندد؟
مگر معضل پژاک برای تجزیه ایران و ایجاد کردستان بزرگ از معضلات فعلی ایران نیست؟
مگر وزارت امور خارجه نمی داند که بارزانی با گستاخی تمام نقشه کردستان بزرگ را در دفتر کار خود نصب کرده که حتی ادعای آذربایجان ایران را هم می کنند؟
اگر کارشناس محترم سفری به مناطق مرزی نمایند دیدشان کلا عوض میشود. (3094657) (alef-13)
 
جمال
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۱۴:۰۹:۴۷
ترکیه فاشیت و نژاد پرست حامی تروریسم بوده و هست. زمانی نفت 100 دلار بود آنها با 22 دلار از وحشیهای داعش می خریدن. الان که کم اوردن بهانه ای جز حمله به کردها ندارن. خاک تو سر اسلام گرایشان، اگر انها اسلام هستن من از اسلام خارج میشم. زمانی درامد اصلی ترکیه (بی بندوباری و ...)بود. (3095749) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۵-۱۵ ۱۷:۴۲:۵۴
همین پ ک ک مسئول ایجاد پژاک در ایران هست که مسئول ترور و شهادت بسیاری از سربازان ایرانی هست.

پ ک ک و پژاک و 22 گروهک کردی تنها تجزیه طلبی را دنبال میکنند و نباید به آنها رحم کرد (3098655) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۱۵ ۲۳:۳۶:۲۵
داعش و تجزیه طلب دو روی یک سکه اند.... برای ما ایرانیها داعش و پ ک ک و امثالش یکی هستند و مبارزه با اونا باید انجام بشه..... بهتره در این موارد خیلی دقت کنیم و از هول هلیم نیفتیم تو دیگ (3099115) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۱۲:۴۷:۱۵
ومکروا مکرالله و الله خیرالماکرین (3101419) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۲۲:۳۷:۳۸
زمان همه چيز رو ثابت ميكنه
جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا (3102666) (alef-13)
 
طرفدارحق
۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۲۲:۵۵:۴۸
پ.ک.ک به دلیل ظلم برکردها بوجودآمده. اگه ترکیه دست ازحمایت داعش برمیداشت وهمانندیک دولت ذمکراتیک طرفدارانسانیت گام برمیداشت الان جزء اتحادیه اروپابود. اردوغان درترکیه همانندپوتین درروسیه میبینم زیرا هردو درمنطقه طرفدار قدرت طلبی و بازی سیاست به بهای ریختن خونهای بسیارند. (3102692) (alef-13)
 
یونس
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۱۳:۲۹:۱۷
عزیزان من بهتره بدونید که هرگونه تحرکات نظامی گروهک ها علیه امنیت ایران همواره شکست خورده و خواهد خورد ،ایران با تمام خاورمیلنه فرق داره خواهشا باهم درمورد یک عده تروریست بحث نژادپرستانه نکنید ،بنده خودم کرد و شیعه هستم برادرم شهید ،پدرم آزاده و خودم هم افتخار جانبازی دارم و هر وقت هرگوشه ایران نیاز باشه حاضرم جونم رو فدای ملتم و خاکم کنم حالا اون نقطه آذری نشین باشه کرد باشه یا بلوچ ، متهم کردن کردها ب خیانت هم درست نیست چه اینکه قضیه کردستان با مجاهدت پیشمرگهای مسلمان حل شد ،همیشه یک عده نادان و زیاده طلب همه جا بوده اند نباید تعمیم داد فقط ایران و ایرانی (3106956) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۴ ۱۴:۳۳:۲۹
آفرین بر شما

آی مردم ما بیش از همه چیز به اتحاد نیاز داریم. (3116688) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۰۰:۲۳:۴۱
ایران وایرانی اول کورد وچه دنیا خوشش بیاد یا نه امپراتوری میدیا دوباره قدبرافراشته وسروک اپو دیاکوی دوران است نه تورکیه نه ال سعود نقطه ای درترسیمات افکار مانیستند. (3108531) (alef-13)
 
کورد
۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۲۰:۵۴:۱۲
درود بر کوردها (3170919) (alef-3)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۳:۱۰:۱۵
درود بر کردها که با دلاوری و غیرت اولین کسانی بودند که در مقابل داعش ایستادند تا به همگان بیاموزند خاک مقدش تر از هرچیزی است.
بله کردها ناسیونالیست هستند ولی تعصب آنها دفاعی است نه تهاجمی.
اگز اخبار را پیگیری کنید میبینید که در اقلیم کردستان عراق مردمانی ترکمن زندگی میکنند که در پارلمان کردستان کرسی دارند و حتی بیش از حقشان(نسبت به جمعیتشان) ّه آنها کرسی داده شده است. زمانیکه داعش 100.000 مسیحی مقیم در خاک عراق را تعدید به مرگ کرد این مردم کردستان بودند که با آغوشی باز پذیرای آنها بودند.
مردمان کرد زبان تعصبات مذهبی را کنار گذاشته اند و انسانیت را سرلوحه کار خود قرار داده اند. کردها تنها قومی هستند که با تمام اقوام و ادیان و مذاهب دست دوستی می دهند و هیچگونه خود برتر بینی در وجودشان نیست. اگر می بینید کردها در ترکیه اسلحه به دست گرفته اند دلیل آن ظلمهایی است که در حقشان روا داشته اند. در دوران صدام هم کردها در عراق اسلحه به دست گرفته بودند و می جنگیدند. همه آنها را خائن و تروریست نامیدند اما بعد از شکست صدام و حمله داعش این پیشمرگان کرد بودند که با دلاوری ناجی کل مردم خاورمیانه شدند.
ما هیچوقت نمیگوییم از همه برتریم ولی از حق خود دفاع خواهیم کرد و اجازه نمیدهیم خاکمان به دست بیگانه بیافتد. خداوکیلی انصاف داشته باشید. (3183807) (alef-13)
 
طرفدار انسانیت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۹:۴۷:۰۷
متاسفانه ما مردم جهان سوم در اکثر موارد مغرضانه و با سوگیری کامنت میزاریم ولی در اصل کردها هزاران ساله که قدمت و اصالت دارن و در چهارچوب و سرزمین مشخصی سکونت داشتن و حق طبیعی هر ملتیست که خودش راجب سرنوشت خویش تصمیم بگیرد حالا هی انگ تجزیه طلب بزنین و وقتی از مرزها دفاع میکنیم تا مرکز نشینا از تخت هاشون پایین نیان بگین مرزدار غیور هر کدوم از این شاخص ها رو به کار ببرین مهم نیست اینده مشخص میکنه که کردها هم صاحب کشور خواهند شد و این ابتدایی ترین حق هر ملتی ست چون جمعیت و سرزمین مشخص و منابع غنی و.... رو در اختیار دارند ان روز خواهد رسید (3663320) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.