نظر منتشر شده
۱۰۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 188311
توکلی:
رد صلاحیت هاشمی را به مصلحت نمی دانستم/ از موضع‌گیری عاقلانه هاشمی خوشحالم
بخش داخلی الف، 4 خرداد 92
تاریخ انتشار : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۸
 نماینده تهران با تشکر از هاشمی رفسنجانی به دلیل موضع گیری‌اش پس از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان گفت که موضع گیری قانون گرایانه و عاقلانه آقای هاشمی رفسنجانی ضربه کاری به توهمات دشمنان بود هر چند رد صلاحیت او را به مصلحت نمی دانستم.
 
احمد توکلی در گفتگو با مهر، با اشاره به موضوع رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نوع موضع گیری هاشمی رفسنجانی نسبت به این موضوع گفت: موضع گیری آقای هاشمی رفسنجانی در قبال عدم تایید صلاحیتشان یک بار دیگر این ضرب المثل فارسی را به یاد آورد که دود از کنده بلند می شود.
 
وی افزود: البته با سوابق تاریخی و نقش آقای هاشمی در شکل گیری نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ و اداره کشور اگر غیر از این بود تعجب آور بود. رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه بنده با نامزدی آقای هاشمی و رئیس جمهور شدن ایشان در این دوره موافق نبودم اما رد صلاحیت او را هم به مصلحت نمی دانستم.
 
توکلی گفت: علی القاعده شورای نگهبان حجتی برای خود داشته است. اما عدم تایید آقای هاشمی، بزرگ ترین رد صلاحیتی است که از اول انقلاب به دست شورای نگهبان انجام شده است و می توانست مشکلاتی برای فرد باسابقه ای چون هاشمی و کشور ایجاد کند.
 
وی افزود: دیدیم که دشمنان خارجی چقدر روی این مسئله سرمایه گذاری کرده اند و بسیاری از دوستان در داخل از این موضوع ناراحت و متأثر شدند، ولی این موضع گیری قانون گرایانه و بسیار عاقلانه آقای هاشمی رفسنجانی ضربه کاری به توهمات دشمنان بود و دوستان انقلاب را در داخل کشور خوشحال کرد.
 
توکلی ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی مثل همه سیاست مداران دیگر مورد اعتماد و انتقاد قرار داشته و دارد، ولی این موضع گیری ایشان مصداق ان الحسنات یذهبن السیئات، موقعیت ایشان را نزد سیاست مداران وطن دوست و مردمان دلسوز ارتقاء بخشیده است.
 
توکلی نماینده تهران، خاطرنشان کرد: بنده به رغم انتقاداتی که از سال های 70 به این طرف نسبت به ایشان داشتم و دارم از این موضع گیری بر حق آقای هاشمی تشکر می کنم.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۵:۳۸:۴۰
باید به شجاعت و صداقت دکتر توکلی احسنت گفت. (1361036) (alef-6)
 
Canada
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۸:۰۹:۰۱
آقای توکلی عزیز، ایشون در واقعیت که رد صلاحیت نشدن، ۸تا از کاندیدای مورد تأییدشون احراز صلاحیت شدن. این مثل این میمونه، که همه تیم حامیان دولت رو از بازی اخراج کنیم، بعد به تیم آقای هاشمی ۸ تا پنلتی بدیم، بگیم ۸ تا فرصت داری تا بزنی توی دروازه بدون دروازه بان. هر کدومش گل شد شما برنده ای. (1361603) (alef-13)
 
كيومرث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۸:۱۲:۴۹
خوب است آقاي توكلي سري به آرشيو مطالب سايت خودشان در اين چند هفته بزنند. شايد انصاف اين بود كه بعضي بي وجداني ها به ايشان در اين چند هفته نمي شد. از همه انسانهاي منصفي كه به هر دليل احساسات بر ايشان غلبه كرد توصيه مي كنم تا امكانش وجود دارد از ايشان حلاليت بطلبند. (1361616) (alef-13)
 
قاسم
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۰:۴۸:۲۶
البته ایکاش ایشان صداقت و شجاعتی کا شما فرمودید را داشته باشند و ضربه هایی که در گذشته به آقای هاشمی و برخی دیگر که از بردن نامشان معذورم زده اند نیز ابراز پشیمانی کنند و در جهت جبران اقدام کنند. (1363136) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۰۲:۲۶:۵۳
"از موضع‌گیری عاقلانه هاشمی خوشحالم"
خدایا این شادی رو از ما نگیر (1366204) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۰۰:۳۰
1-خوشحالم که مانند دوره حضرت امام، شورای نگهبان مصلحت سنجی نکرد.
2-با ان الحسنات یذهبن السیئات هم خیلی موافقم. (1361127) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۹:۵۹:۲۰
حکایت آقای هاشمی و انقلاب حکابت آن داستانی است دو زن بودند که هر دو ادعای مالکیت یک فرزند را داشتند. وقتی که با این حکم مواجه شدند که بچه را به دو قسمت کرده و به هر مادر یک قسمت بدهند آن زنی که مادر غیرواقعیبود با خونسردی کفت اشکالی ندارد. اما آن زنی که مادر واقعی بود گفت بچه مال من نیست برای اینکه آن بچه را دو قسمت نکنند. مادر واقعی انقلاب هرگز به دو نیم شدن فرزندش که انقلاب اسلامی است رضایت نمی دهد هرچند برخی کوته نظران و کج اندیشان و تهی مغزان به او تهمتهایی که زیبنده خودشان است به او بزنند. (1361908) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۷ ۰۱:۴۸:۰۵
بهترین کامنت این موضوع بود. احسنت. (1370338) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۰۳:۳۳
درود بر آقای توکلی نه بخاطر مخالفتهایشان با هاشمی! بلکه به این دلیل که علیرغم مخالفتهایی که از قدیم با آقای هاشمی داشته اند نسبت به بی عدالتی که در حق ایشان شد خاموش ننشستند و نشان دادند هاشمی را نمی توان از انقلاب و تاریخ این سرزمین جدا کرد. درود بر هاشمی و درود بر توکلی (1361144) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۴۶:۳۸
خاطرم هست که جناب توکلی نیز از کسانی بود که هاشمی را به شکستن سکوت معنادار در فتنه 88 فرا میخواند. آقای توکلی عزیز هاشمی به میل خود از قطار انقلاب پیاده شد اما بازگشت او (اگر اطرافیان چنین اجازه ای به او بدهند) به میل خود او نخواهد بود! (1361526) (alef-13)
 
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۷:۳۹:۳۴
هاشمی زنده است تا نهضت زنده است امام خمینی (1364842) (alef-13)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۱۴:۱۶
جناب آقای دکتر
شما نباید مصلحت بدونید یا ندونید،قانون اساسی صلاح دونستند ایشون احراز صلاحیت نشن،به هزار و یک دلیل که خودتونم میدونید.الف جان خواهش میکنم این دفعه رو دیگه سانسور نکن!!!فکر میکنم عملکرد الان آقای هاشمی خیلی قابل نقد تر باشه تا عملکرد دهه هفتاد ایشون. (1361187) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۲:۳۴:۴۴
شماها به چه رویی میان نظر میذارین وقتی مثبت شماها به زور 2 رقمی هم نمیشه بفهمین که چه بخشی از ملت هستین و به همون مقدار از کشور و نپام سهم بخواین . (1362275) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۱:۰۱:۳۷
شما کوچکتر از اونی هستی که بتونی از نقد هاشمی حرف بزنی (1362536) (alef-13)
 
سيدرضا
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۸:۲۸:۵۱
باسلام واحترام
درجواب اين دوست گرامي بايدعرض كنم كه قانون اساسي هيچ محدوديتي رابه لحاظ سني براي داشتن صلاحيت كانديداهاقائل نشده است.بنابراين ردصلاحيت ايشان هيچ جايگاه قانوني وحقوقي ندارد.همانطوريكه خودشمافرمودين تنهامسائل سياسي عامل ردصلاحيت ايشان شده است ، كه ازنظرافكارعمومي ملت ايران قابل قبول نيست زيراپشتوانه قانوني ندارد.ودكترتوكلي به درستي ازمنظرقانون گرايي به ردصلاحيت ايشان اعتراض نموده است.ضمنابااين عمل شوراي نگهبان حضورحداكثري مردم درانتخابات كم رنگ شده كه دراين شرايط حساس باتوجه به مشكلات اقتصادي وتحريمها به مصلحت كشورعزيزمان نيست. كاش شوراي نگهبان ازاين منظربه اين موضوع توجه بيشتري مي كرد،شايداين بزرگترين اشتباه تاريخي شوراي نگهبان باشد.
باتشكروسپاس (1362836) (alef-13)
 
محمدي
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۱۸:۰۴
با سلام ، جناب اقاي توكلي ازشما متشكرم براي اين احترامي كه به بزرگي چون اقاي هاشمي ميگذاريد. احسنت (1361200) (alef-6)
 
سیدجواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۱۸:۳۳
جنا ب آقای توکلی به نظر من تا کنون شما در خط اعتدال حرکت نموده اید وفرصت اینکه چند سوال را مطرح کنید دارید چون بسیاری از مردم قانون گرا هستند ولی از اینکه بی عدالتیی وسیاست زدگی شورای نگهبان را ببینند وبخواهند آن را به خود وفرزندان وکسانی که به نوعی تحت تعلیم آنها هستند توجیه کنند ناتوانند.من به عنوان یک فرهنگی دارای تحصیلات دکترا در رشته اقتصاد اجتماعی وحساس به انتخابات وقتی در برابر سوالاتی از دانشجویان یا اطرافیان قرار می گیرم نمی توانم پاسخ دهم وهمین امر مطمئن باشید تحقق حماسه سیاسی را به تاخیر می اندازد زیرا تحقق حماسه سیاسی فقط در انتخابات خلاصه نمی شود ودر کشور توسعه یافته یا درحال توسعه سرنوشت منتخبین وپاسخگویی تصمیم گیرندگان به مردم مهم تر از روز انتخابات است زیرا انان را تا پایان دوره در برابر مردم مسئول نگه می دارد به عبارتی ما باید دنبال دمکراسی مشارکتی باشیم نه دمکراسی نماینده ای . اما سوال من این است که :
1- آیا شورای نگهبان حدسهایی در باره آینده فرد در پست ریاست جمهوری می زند وبعد او را احراز صلاحیت می کند؟ اگر اینگونه است که چرا حدسهایش درباره آقای احمدی نژاد اشتباه در آمد وایشان نه رجل سیاسی ونه رجل مذهبی بود ولی تایید شد وحداقل از جنبه مذهبی دیدیم که چه حرفها زد از رجعت چاوز گرفته تا هاله نور وحکومت امام زمان واگر اینگون نیست چرا در مورد آقای هاشمی اینگون شد که حدس می زنند نمی تواند با شرایط جسمی کار را ادامه دهد2
- آیا شورای نگهبان به سابقه فرد می نگرد در این صورت کدام یک از 8 نفر تایید شده فعلی سابقه بهتری نسبت به آقای هاشمی داشته اند که تایید شده اند.
3- اگر به هر دو می نگرد بر چه اساس ومعیاری ؟ چگونه آقای احمدی نژاد بدون تجربه سیاسی اداره یک وزارتخانه ریاست کل کشور را بدست می گیرد و می بینیم که نمی تواند اداره کند وچه تصمیمات عجولانه می گیرد مانند انحلال سازمان مدیریت و البته با زرنگی تمام وقتی می بیند نمی تواند کشور را اداره کند سفرهای استانی می گذارد وتصمیمات استانی می گیرد ومی دانیم که چه مقدار از این تصمیمات هیجانی وبه دور از کارشناسی بود.
4- اگر نظر شورای نگهبان فصل الخطاب است چرا در سال 84 آقایان معین ومهر علیزاده تایید صلاحیت شدند چون رهبری معظم انقلاب دستور تجدید نظر دادند نه تایید ولی شورای نگهبان اگر در مرحله اولیه قانونی عمل کرده بودند ونه سیاسی چرا رد صلاحیت کردند ونه تایید صلاحیت ودر مرحله دوم برای تجدید نظر تایید صلاحیت کردند وچرا امروز زیاد می شنویم که خیلی ها برای رهبری نظام هم تعیین تکلیف می کنند وبیان می کنند که بنا نیست رهبری در تمام امور دخالت کنند ونظر شورای نگهبان فصل الخطاب است.
5- آیا تصمیمات شورای نگهبان تا کنون تماما درست وبر اساس قانون واسلام بوده واگر نبوده چرا هیچ وقت این شورا از مردم عذر خواهی نکرده است.
متشکرم که بتوانید برای این سوالات پاسخهایی اقناع کننده بیان دارید تا بتوانیم به اطرافیان ارائه دهیم چون من وامثال من با تمام توان می خواهیم دیگران آنچیزی را از ما یاد بگیرند که مورد نظر اسلام ونظام اسلامی است ومنجر به رشد وتوسعه می شود (1361202) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۸:۴۳:۱۹
درود بر سید جواد
سوالات اساسی و دقیق طرح شده که پاسخ منطقی به آنها ملت را قانع می کند. (1361692) (alef-6)
 
م. مرادی
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۹:۱۴:۴۷
جناب سید جواد عزیز
ضمن احترام فراوان به جناب هاشمی رفسنجانی خیلی خلاصه به سوالات شما پاسخ میدهم
1- اولا سابقه آقای رفسنجانی در برخی از مواقع بینظیر است: زمان جنگ و اوایل انقلاب و نیز البته قبل از انقلاب
ثانیاً سابقه ایشان چه بخواهید و چه نخواهید در برخی برهه ها اصلا قابل قبول نیست: فقنه 88 + زمان ریاست جمهوری. فکر نکنید ایشان در صورت انتخاب، حلال مشکلات اقتصادی مملک می بودند. شما که اهل اقتصاد هستید حتما ایده های ایشان و اطرافیانشان در دوره سازندگی را به خاطر دارید
ثالثا: ملاک تنها خدمات گذشته نیست! پس وضعیت فعلی چه می شود؟
2- سابقه فرد هم بخشی از سنجش است و نه همه آن. البته اشاره کردم که سابقه جناب هاشمی آنچنان که شما با احساسات از آن طرفداری می کنید هم نیست
3- مطمئن باشید به ازای هر ندانم کاری آقای احمدی نژاد، میتوان از دوره سازندگی هم مثالهای آورد. قبول ندارید از آقاب توکلی بپرسید یا از آقاب نادران یا مصباحی مقدم یا سبحانی یا ...
در ضمن، یادتان باشد آفت فضای سیاسی ما در حال حاظر توهین است و اینکه وقتی دهان خود را باز می‌کنیم تابع احساسات و البته شیطان رجیم هستیم. شما می توانستید واژه زرنگی را در مورد آقای احمدی نژاد به کار نبرید و باز حرف خود را برسانید. قطعا به کار نبردن این ادبیات بهتر است.
4- البته نظر شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیتها فصل الخطاب است، و نیز مثلا نظر رئیس جمهور در انتخاب معاون اولش، و نیز نظر مجلس در تصویب قانون مطبوعات و .... اما رهبری می‌توانند بر اساس حکمت، و نه احساسات و یا خواست عمومی و یا ...، حکم حکومتی بدهند. فلسفه حکم رهبری در سال 84 که واضح است برادر من. معنی آن صلاحیت آن دو عزیز نبود بلکه حذف یک جریان در انتخابات و تاثیر منفی بر حضور مردم بود. وانگهی، بسیاری از افراد جریان مورد اشاره هنوز نمره ردی که در فتنه 88 گرفتند را نداشتند. رهبری هم در حکم خود نفرمودند این افراد صلاحیت داشتند و به اشتباه تایید نشدند. لطفا یک بار دیگر حکم ایشان را بخوانید.
5- شما، بنده، و هر فرد عاقلی می داند که هیچ کدام از ما معصوم نیستیم. شورای نگهبان بحث میکند، کنکاش می کند و با تمام محدودیت های انسانی که شامل همه ماست تصمیمی می گیرد. مگر این افراد علم غیب داشتند که مثلا فلان کاندیدا بعدا چنین و چنان می شود؟ خب همه دقت خود را می کنند و بعد یک تصمیمی میگیرند.
بله! اگر به اندازه کافی دقت نکنند، خلاف قانون عمل بکنند و یا از این دست و بعد موردی پیش بیاید عذرخواهی ضروریست. اما نه در غیر این صورت. تنها انتقادی که در شرایط فعلی به سیستم شورای نگهبان، و نه به افراد آن، وارد است شاید همین باشد که دلایل رد صلاحیت ها را اعلام نمی کنند. البته شاید و نه حتما. چون بالاخره این مسئله هم مضراتی دارد.
موفق باشید و فقط در پی رضای خدا
جناب سید جواد عزیز
ضمن احترام فراوان به جناب هاشمی رفسنجانی خیلی خلاصه به سوالات شما پاسخ میدهم
1- اولا سابقه آقای رفسنجانی در برخی از مواقع بینظیر است: زمان جنگ و اوایل انقلاب و نیز البته قبل از انقلاب
ثانیاً سابقه ایشان چه بخواهید و چه نخواهید در برخی برهه ها اصلا قابل قبول نیست: فقنه 88 + زمان ریاست جمهوری. فکر نکنید ایشان در صورت انتخاب، حلال مشکلات اقتصادی مملک می بودند. شما که اهل اقتصاد هستید حتما ایده های ایشان و اطرافیانشان در دوره سازندگی را به خاطر دارید
ثالثا: ملاک تنها خدمات گذشته نیست! پس وضعیت فعلی چه می شود؟
2- سابقه فرد هم بخشی از سنجش است و نه همه آن. البته اشاره کردم که سابقه جناب هاشمی آنچنان که شما با احساسات از آن طرفداری می کنید هم نیست
3- مطمئن باشید به ازای هر ندانم کاری آقای احمدی نژاد، میتوان از دوره سازندگی هم مثالهای آورد. قبول ندارید از آقاب توکلی بپرسید یا از آقاب نادران یا مصباحی مقدم یا سبحانی یا ...
در ضمن، یادتان باشد آفت فضای سیاسی ما در حال حاظر توهین است و اینکه وقتی دهان خود را باز می‌کنیم تابع احساسات و البته شیطان رجیم هستیم. شما می توانستید واژه زرنگی را در مورد آقای احمدی نژاد به کار نبرید و باز حرف خود را برسانید. قطعا به کار نبردن این ادبیات بهتر است.
4- البته نظر شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیتها فصل الخطاب است، و نیز مثلا نظر رئیس جمهور در انتخاب معاون اولش، و نیز نظر مجلس در تصویب قانون مطبوعات و .... اما رهبری می‌توانند بر اساس حکمت، و نه احساسات و یا خواست عمومی و یا ...، حکم حکومتی بدهند. فلسفه حکم رهبری در سال 84 که واضح است برادر من. معنی آن صلاحیت آن دو عزیز نبود بلکه حذف یک جریان در انتخابات و تاثیر منفی بر حضور مردم بود. وانگهی، بسیاری از افراد جریان مورد اشاره هنوز نمره ردی که در فتنه 88 گرفتند را نداشتند. رهبری هم در حکم خود نفرمودند این افراد صلاحیت داشتند و به اشتباه تایید نشدند. لطفا یک بار دیگر حکم ایشان را بخوانید.
5- شما، بنده، و هر فرد عاقلی می داند که هیچ کدام از ما معصوم نیستیم. شورای نگهبان بحث میکند، کنکاش می کند و با تمام محدودیت های انسانی که شامل همه ماست تصمیمی می گیرد. مگر این افراد علم غیب داشتند که مثلا فلان کاندیدا بعدا چنین و چنان می شود؟ خب همه دقت خود را می کنند و بعد یک تصمیمی میگیرند.
بله! اگر به اندازه کافی دقت نکنند، خلاف قانون عمل بکنند و یا از این دست و بعد موردی پیش بیاید عذرخواهی ضروریست. اما نه در غیر این صورت. تنها انتقادی که در شرایط فعلی به سیستم شورای نگهبان، و نه به افراد آن، وارد است شاید همین باشد که دلایل رد صلاحیت ها را اعلام نمی کنند. البته شاید و نه حتما. چون بالاخره این مسئله هم مضراتی دارد.
موفق باشید و فقط در پی رضای خدا
جناب سید جواد عزیز
ضمن احترام فراوان به جناب هاشمی رفسنجانی خیلی خلاصه به سوالات شما پاسخ میدهم
1- اولا سابقه آقای رفسنجانی در برخی از مواقع بینظیر است: زمان جنگ و اوایل انقلاب و نیز البته قبل از انقلاب
ثانیاً سابقه ایشان چه بخواهید و چه نخواهید در برخی برهه ها اصلا قابل قبول نیست: فقنه 88 + زمان ریاست جمهوری. فکر نکنید ایشان در صورت انتخاب، حلال مشکلات اقتصادی مملک می بودند. شما که اهل اقتصاد هستید حتما ایده های ایشان و اطرافیانشان در دوره سازندگی را به خاطر دارید
ثالثا: ملاک تنها خدمات گذشته نیست! پس وضعیت فعلی چه می شود؟
2- سابقه فرد هم بخشی از سنجش است و نه همه آن. البته اشاره کردم که سابقه جناب هاشمی آنچنان که شما با احساسات از آن طرفداری می کنید هم نیست
3- مطمئن باشید به ازای هر ندانم کاری آقای احمدی نژاد، میتوان از دوره سازندگی هم مثالهای آورد. قبول ندارید از آقاب توکلی بپرسید یا از آقاب نادران یا مصباحی مقدم یا سبحانی یا ...
در ضمن، یادتان باشد آفت فضای سیاسی ما در حال حاظر توهین است و اینکه وقتی دهان خود را باز می‌کنیم تابع احساسات و البته شیطان رجیم هستیم. شما می توانستید واژه زرنگی را در مورد آقای احمدی نژاد به کار نبرید و باز حرف خود را برسانید. قطعا به کار نبردن این ادبیات بهتر است.
4- البته نظر شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیتها فصل الخطاب است، و نیز مثلا نظر رئیس جمهور در انتخاب معاون اولش، و نیز نظر مجلس در تصویب قانون مطبوعات و .... اما رهبری می‌توانند بر اساس حکمت، و نه احساسات و یا خواست عمومی و یا ...، حکم حکومتی بدهند. فلسفه حکم رهبری در سال 84 که واضح است برادر من. معنی آن صلاحیت آن دو عزیز نبود بلکه حذف یک جریان در انتخابات و تاثیر منفی بر حضور مردم بود. وانگهی، بسیاری از افراد جریان مورد اشاره هنوز نمره ردی که در فتنه 88 گرفتند را نداشتند. رهبری هم در حکم خود نفرمودند این افراد صلاحیت داشتند و به اشتباه تایید نشدند. لطفا یک بار دیگر حکم ایشان را بخوانید.
5- شما، بنده، و هر فرد عاقلی می داند که هیچ کدام از ما معصوم نیستیم. شورای نگهبان بحث میکند، کنکاش می کند و با تمام محدودیت های انسانی که شامل همه ماست تصمیمی می گیرد. مگر این افراد علم غیب داشتند که مثلا فلان کاندیدا بعدا چنین و چنان می شود؟ خب همه دقت خود را می کنند و بعد یک تصمیمی میگیرند.
بله! اگر به اندازه کافی دقت نکنند، خلاف قانون عمل بکنند و یا از این دست و بعد موردی پیش بیاید عذرخواهی ضروریست. اما نه در غیر این صورت. تنها انتقادی که در شرایط فعلی به سیستم شورای نگهبان، و نه به افراد آن، وارد است شاید همین باشد که دلایل رد صلاحیت ها را اعلام نمی کنند. البته شاید و نه حتما. چون بالاخره این مسئله هم مضراتی دارد.
موفق باشید و فقط در پی رضای خدا (1361782) (alef-13)
 
مهدی ف.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۳:۵۳:۰۸
به نظر من نوشته دوست گرامس "سید جواد" یکی از کاملترین و موجزترین انتقاداتی است که به شورای نگهبان شده و پیشنهاد می دهم "الف" آنرا بعنوان یک پست جدا در وب سایت درج کند (1362422) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۱:۰۸
این سوال میلیونها ایرانی اگاه وبا وجدان هستش
شورای نگهبان جواب جواب جواب (1363893) (alef-13)
 
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۷:۴۴:۲۶
آفرین به شما استاد زرگوار دانشکاه عالمانه سوال طرح نمودید امیدوارم عالمانه هم جواب بشنوید من هم معلم هستم ودرگیر همین سوالات جوانان وهمیشه این دغدغه با من بوده که ذهنیت انها نسبت به نظام وولایت مثبت باشد (1364860) (alef-13)
 
سيدعباس
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۱۸:۵۲
از تحليلتان ممنونيم. اتفاقا اقبال ملت به هاشمي بخاطر همين شخصيت منطقي ومعتدل اوبوده وهست واگرتوفيقي هم دراداره كشور توسط او پيش بيني ميشد بخاطرهمين مشي ومنش ممتازاوبود. فقط يك خواهشي ازجنابعالي ودوستان اصولگرايتان داريم.انشاالله رياست جمهوري براي هميشه گوارايتان باشد. تنهاخواهش مااين است كه كشوررابه نابودي نكشانيد همين. (1361204) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۱:۵۸:۴۳
يك بار ديگر يك اصولگرا رييس جمهور ما خواهد شد. خدا به داد اين مردم مظلوم و بي پناه برسه. 8 سال مديريت اقايان مغرور و البته بي كفايت را ديديم در همه اركان قدرت اين اصولگراها بودند اصلاح طلبان حتي در مديريتهاي مياني كشور هم نبودند و اكنون حتي مي بينيم اصلاح طلبان مشهوري مانند محسن هاشمي با آن سابقه درخشان كه نامش با متروي تهران گره خورده است و خانم ابتكار و ... حتي اجازه حضور در مسابقه انتخابات را پيدا نمي كنند!!
حالا به هر جهت اين بار اما بهتر عمل كنيد تو را به خدا از اصلاح طلبهايي كه كاربلدند استفاده كنيد كشور در شرايط بسيار سختي است شايد اگر بگويم بحراني به شما اصولگراها بربخوره اما بدانيد شرايط خيلي سخت است دوباره يه انسان هر چند متعهد اما بي تخصص و ناكارآمد را بر اين مردم مظلوم و شهيد داده مسلط نكنيد. (1362180) (alef-13)
 
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۱:۳۳
كيست كه قابل انتقاد نباشد؟ بايد به برآيند و خروجي آدمها نگاه كرد.
وزنه رياست جمهوري به اندازه كوه دماونده، تفاوت آقايان به اندازه يك كيلو دو كيلو.
انصافا چه كسي ميتونه حداكثر برداشت رو از اين كوه داشته باشه؟ (1361218) (alef-13)
 
GELAVIZH
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۲:۲۹:۱۸
بنده هم با نظر آقای توکلی موافق هستم .و به نظرمن آقای هاشمی کار درستی رو انجام دادن که بعد از رد صلاحیتشون اعتراضی نکردن. (1362259) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۳:۱۹
انصافا خدمتی که شورای نگهبان به هاشمی کرد هیچکس نکرد .... او حالا جاوادنه شد و تا ابد در ذهن تاریخ خواهد مانند ..... زنده باد هاشمی (1361225) (alef-13)
 
نانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۷:۴۵:۵۷
اما به خودش چی ؟؟ نمی دانم (1364868) (alef-13)
 
ملت
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۵:۱۹
آقای هاشمی در میدان ، بازی جوانمردانه ای از خود نشان داد ولی آیا حریف هم از قاعده بازی جوانمردانه بهره ای برده است ؟ (1361236) (alef-13)
 
سید جعفر
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۷:۱۱
جناب آقای توکلی در خصوص تاسف حضرتعالی که نوشدارو بعد از مرگ سهراب را میماند باستحضار میرساند بر همین کنده ای که شمابه آن اشاره کردید در همین سایت شما بدترین روش رسانه ای درتخریب هاشمی رقم خورد وشما هم نامیل به این تخریبها نبوده ونیستید به عنوان مثال وقتی کیهان آن خزعبلات واتهامات ناروا وبی اساس را نثار هاشمی کرد سایت شما وخود حضرتعالی به نهایت سکوت از کنار آن ردشدیدودریغ از حتی یک تذکر به کیهان وامثالهم مگر شما نمی فرمایید که سابقه درخشان هاشمی درشکل گیری نهضت وغیره را....چرا به عنوان فردی مومن وانقلابی حداقل دفاع رااز ایشان نداشتید ؟شما هم انتقاددارید دشمن ایشان که نیستید؟حالا هم که خیالتان راحت باز مجددا"مملکت رابسپارید دست ........شمارابه خدا باحفظ احترام به همه کاندیدای حاضر آیا صحیح است دراین برهه سرنوشت ساز تکرار 8سال پیش؟کلکم راعون وکلکم مسئول.اگر جوابی دارید بفرماییید یا اینکه این پیام هم گزینشی منتشر نمی شود؟طبق معمول (1361246) (alef-13)
 
شهاب
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۱:۳۰:۵۶
برادر عزیز متن شما پراز گلایه واتهام است خدا وکیلی برو کامنتهای قبل از اعلام نظر نهایی الف را تو روزهای پیش بخوان ببین چقدر نظر موافق آقای هاشمی را درج کردند با اینکه از منتقدانش هستند انصاف خوب چیزیه برادر من کم لطفی نکن منم مثل شما یه بازدید کننده. (1362103) (alef-15)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۸:۱۹
از دکتر توکلی برادر انقلابی و مخلص انتظار چنین برخورد های انسانی و اخلاقی و ارزشی می رود. (1361253) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۲:۱۷:۱۶
كمترين خاصيت نامزد شدن هاشمي و ردصلاحيت ايشان. برملا شدن بيشتر چهره برخي سياسيون مخالف ايشان بود. تا هاشمي ثبت نام كردند سايت الف و فردانيوز كلي مطلب ضدهاشمي نوشتند حسين شريعتمداري و رجانيوزيها كه معلوم الحال بودند اما شگفتم از آقاي قاليباف بود از معدود اصولگراياني كه قبول داشتم به اخلاق مداري. صبر. اعتدال . عقلانيت و خردورزي ايشان بودند كه تا هاشمي ثبت نام كرد شروع كرد به سخنان انتقادي تند و بعضا تخريب ايشان ؟!
بابا آقاي قاليباف به خدا اين دنيا و مقامات آن ارزش بي اخلاقي رو نداره. اون هم تخريب شخصيتي كه حداقل نيمي از عمرش را براي انقلاب گذاشته براي اعتلاي اسلام گذاشته يار ديرين امام ره و رهبري انقلاب بوده. براي انقلاب و اين مردم زندان رفته شكنجه شده تا مرز شهادت رفته... آخه چرا؟! (1362226) (alef-13)
 
علوی
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۳۹:۲۵
فقط از جناب آقای دکتر توکلی 2 سوال دارم؛
1- چرا بعد از اعلام آمادگی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری شما و بیشتر اصولگرایان متعصب بجای ارائه راهکار و برنامه سازنده برای رهایی کشور از بحرانهای اخیر ، فقط به تخریب شخصیت هاشمی پرداختید.

2- چرا هنوز هم با اینکه کمتر از 20روز به انتخابات و رایگیری مانده،اکثر کاندیداهای جناح راست بدون برنامه و با هدف کوچک کردن هم همت گذاشته اند و حالا که هاشمی حذف شده دیگر بجای تخریب او با یک چرخش 180درجه یی، به تایید و تمجید او برخواسته اند(برخلاف دوستان و نزدیکان ایشان که در مرحله سکوت میباشند) ؟ (1361296) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۴۷:۰۹
حکایت آقای هاشمی و انقلاب حکابت آن داستانی است دو زن بودند که هر دو ادعای مالکیت یک فرزند را داشتند. وقتی که با این حکم مواجه شدند که بچه را به دو قسمت کرده و به هر مادر یک قسمت بدهند آن زنی که مادر غیرواقعیبود با خونسردی کفت اشکالی ندارد. اما آن زنی که مادر واقعی بود گفت بچه مال من نیست برای اینکه آن بچه را دو قسمت نکنند. مادر واقعی انقلاب هرگز به دو نیم شدن فرزندش که انقلاب اسلامی است رضایت نمی دهد هرچند برخی کوته نظران و کج اندیشان و تهی مغزان به او تهمتهایی که زیبنده خودشان است به او بزنند. (1361322) (alef-13)
 
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۸:۳۰:۲۱
واقعا تعبير قشنگي بود (1362838) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۴۷:۴۶
البته عده زیادی باید از هاشمی بابت تخریب و تهمت و نارواهایی که در این چند سال به ناحق به ایشان روا داشتند،معذرت خواهی و حلالیت بخواهند.بیشتر کسانی که شدیدا در تخریب هاشمی سنگ تمام گذاشتند و حتی از تریبون نماز جمعه هم استفاده کردند کسانی هستند که کوچکتریا سابقه مبارزاتی قبل از انقلاب یا حتی جبهه ندارند.شگفتا که این پیر انقلاب بیشتر سکوت کردند تا شکوه و به قول معروف از این همه ظلم به خدا پناه برد (1361324) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۴۹:۵۳
ما هم از شما تشکر میکنیم و از شما متشکر تر میشدیم اگر از شورای نگهبان میخواستید کمی هم به خواست مردم احترام بگزارد همانگونه که حکومت از مردم انتظار دارد مردم هم از حکومت انتظار دارند همه ایرانیان اقای هاشمی را میشناسند و به لطف دوستانی چون اقای شریعتمداری از تمام خصوصیات منفی ایشان در همه امور مطلعند !!!!!!!!!!!!!!!! مستحضر هستید که از زمان ثبت نام ایت الله هاشمی اقای شریعتمداری و ..... با موضع گیریهای تند و مشکل دار و بحث انگیز چگونه به ایشان حمله کردند و به روند 8 سال گذشته به کوبیدن ایشان ادامه دادند ولی از انجا که همه چیز از جمله عزت نزد خداوند است که به دیگری میدهد با ورود اقای هاشمی به انتخابات موجی ایجاد شد و مردم از کاندیداتوری وی استقبال کردند ایا شورای نگهبان مردم ایران را برای تشخیص تا این حد نادان میداند که حتی از خواسته مردم نیز گذشت و حتی علیرغم استقبال بزرگان این مملکت مانع ورود ایشان به انتخابات و چه بسا پیروزی ایشان شد انهم به بهانه کهولت سن!!!!! ایا دستاوردهای سفرهای متعدد و زیاد اقای احمدی نژاد به همه شهر ها و حتی کشورهای دیگر انقدر قابل دفاع است که عدم توانایی اقای هاشمی برای اینگونه سفرها را دست اویزی برای رد صلاحیتشان بدانیم این اقای هاشمی نبود که رد صلاحیت شد این اعتدال و منطق و عمل به جای شعار بود که رد صلاحیت شد و همه می دانند که در این بین منافع شخصی و جناحی و گروهی بر منافع مملکت ترجیح داده شد و نمیتوان بر بی طرفی شورای نگهبان ایمان داشت چون در سال 88 حقوقدان این شورا ( اقای الهام ) و فقیه این شورا ( اقای جنتی) رسما از اقای احمدی نژاد حمایت کردند . اقای توکلی از شما به عنوان فردی قانون مدار و اعتدال گرا و عمل گرا بسیار انتظار داشتیم تا پشتیبان خواسته مردم باشید (1361335) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۵۲:۳۲
چون شماها دایه مهربانترازمادرید. اقای توکلی جواب آب سردی که برروی شور و اشتیاق میلیونها ایرانی پاشیده شد را چه کسی می دهد. هروقت موضع گیری های افراد باب طبع شماها بود می شود انقلابی و گرنه می شود فتنه گر و ..... بخدا خجالت هم خوب چیزی است. کاری که شورای نگهبان کرد باعث خوشحالی ضد انقلاب شد می گویند شناسنامه جمهوری اسلامی باطل شد .حالا چه می گویید ؟ شما واکنش کاربران خود را ببینید. امثال شریعتمداری و علم الهدی و فیروزآبادی می گویند شورای نگهبان دل ملت را شاد کرد. کدام ملت از رد صلاحیت هاشمی حوشحال شدند بجز کسا نی که با آمدن هاشمی احساس خطر کردند که قدرت را از دست بدهند.؟ وقتی ما در این انتخابات کاندیدا نداریم به چه کسی رای دهیم ؟ چگونه فریاد بزنیم بابا از این وضعیتی که برای مملکت و مردم درست کرده اید خسته شدیم . جناح راست و اصولگرا مصداق بارز جمله معروف امامند که گفته بود عرضه گرداندن یک نانوایی راهم ندارند. امروزه در هر کوچه و بغالی و نانوایی و سبزی فروشی و تاکسی و مترو ...که میروی همه میگویند ما می خواستیم به هاشمی رای دهیم اما آقایان چون ترسیدند قدرت را از دست بدهند جلوی آن را گرفتند. خیلی ها می گویند در انتخابات شرکت نمی کنیم و تکلیف از گردن ما ساقط شد. شما مطمئن باشید جناح راست و حاکم تحت هیچ شرایطی حاضرنیست قدرت را واگذار کند. تمام راههای مسالمت آمیز را دارد می بندد. از آتش خشم مردم بترسید آنوفت دیگر نه نشانی از تاک خواهد ماند نه از تاک نشان (1361352) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۵۴:۰۸
جناب آقای توکلی اون چیزی که داره به کشور لطمۀ جدی می زنه این است که نیروهایی روز به روز در حال «حذف کردن مردم» از صحنۀ سیاسی هستند. رای مردم هیچ اهمیتی دیگه نداه. هاشمی نماد یک اندیشه بود که درصد بزرگی از مردم در حال حاضر به اون اندیشه اعتقاد دارند (یعنی سیاست درهای باز و تنش زدایی)، حذف کردن هاشمی به معنای حرف اون درصد از مردمه. شما را به خدا کمی هم به این مسأله فکر کنید! چرا به مردم پشت کرده اید؟ به خدا بزرگ ترین تهدید برای این کشور همین نگرش خطرناک است. هر روز به بهانه های واهی گروهی از مردم رو با لگد از خودتون دور می کنید. رجال سیاسی رو به بهانه های واهی دفع می کنید.

به خدا این رسم مردم داری و دولت داری نیست. به خدا هیچ دشمنی به اندازۀ این تمامیت طلبی داخلی به ما آسیب نمی زنه. (1361357) (alef-13)
 
شیرازی
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۵۶:۳۷
اقای توکلی بهتر است مواضع خود را شفافتر بیان کنید اگر مخالف کاندید شدن ایشان بودید چرا مخالف رد صلاحیتشان هم بودید (1361368) (alef-6)
 
امير حسين سلطان/تهران
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۴۱:۳۶
هموطن عزيز سلام_آقاي دكتر توكلي بهتر از اين ديگر چگونه موضع خودشان را شفاف تر بيان كنند.جناب توكلي بر اساس مصالحي و يا دلايلي موافق ورود جناب آقاي هاشمي به عرصه انتخابات اين دوره رياست جمهوري نبوده اند.حالا اين مصالح و يا دلايل مفروض ايشان درست بوده يا خير در هر حال رويهمرفته تشخيص شان به عدم كانديداتوري جناب آقاي هاشمي رفسنجاني معطوف شده است.اما اينكه شما دوست گرامي تصور ميكنيد حالا كه آقاي دكتر توكلي در خصوص ثبت نام اوليه آقاي رفسنجاني نظر موافقي نداشته اند و يا حتي صد در صد هم مخالف بوده اند اين به منزله به كرسي نشاندن نظر و مصلحت انديشي جناب ايشان تا به آخر و به هر قيمت ممكن تفسير و تعبير شود مطلقا اين طور نيست.هر انسان منصف و با وجداني حتي در حق دشمنش هم چنين رفتاري بدون در نظر گرفتن عقل و منطق اتخاذ نميكند.بنده از درون جناب آقاي دكتر توكلي نماينده خوش فكر و تلاشگر مجلس خبر ندارم و نياز هم به اين دانستن ندارم. ولي بهر حال فرض محال كه محال نيست اصلا تصور كنيد علت مخالفت جناب آقاي دكتر توكلي با حضور جناب آقاي هاشمي شايد به خاطر پيش بيني چنين رخدادي در پي بررسي صلاحيتها در شوراي محترم نگهبان باشد و آقاي دكتر توكلي كه ماخوذ به حيا و رعايت نزاكت در حق ديگران هستند نخواسته اند اين پيش بيني و تصورشان از رخدادهاي مترتب بر كانديدا شدن جناب آقاي رفسنجاني را بر زبان رانند.همانطور كه تاكيد كردم اين فقط يك فرض است.مطلب اساسي آنستكه درست همانطور كه جناب آقاي دكتر توكلي براي نيامدن جناب آقاي هاشمي رفسنجاني به ميدان انتخابات رياست جمهوري مصالح و دلايلي را قطعا براي خودشان قائل هستند اين بار هم براي عدم احراز صلاحيت(رد صلاحيت رياست جمهوري) جناب آقاي هاشمي از سوي اعضاي محترم شوراي نگهبان قطعا مصالح و يا دلايلي را در نظر دارند كه بوضوح مخالف رد صلاحيت جناب ايشان هستند.البته جناب آقاي دكتر توكلي فكر ميكنم خودشان نيز اذعان كنند كه در نظر گرفتن دلايل و يا مصالحي براي مخالف رد صلاحيت آقاي هاشمي بودن خاص شخص خود جناب دكتر توكلي نيست و از جمله بخشي از (بخش اعظم) بينندگان مخاطب سايت "الف" نيز بارها و بارها مخالفت خودشان را براي اين باصطلاح بزرگترين رد صلاحيت پس از انقلاب ابراز كرده اند و جامعه هم كه حساب خودش را دارد. بنابراين با نهايت احترام براي اين هموطن و بيننده عزيز "الف" و احتمالا ديگراني كه به خيال خودشان اين اشكال و ايراد را مي خواهند به آقاي دكتر توكلي وارد سازند بايد بدانند اين اشكال و ايراد از اساس باطل است و صرفا سطحي نگريستن نسبت به واقعيت ها و ذهن ها ميباشد و پايه منطقي نخواهد داشت.والسلام. (1361508) (alef-13)
 
سایه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۵۱:۱۵
این هم سوال داره؟! موافق کاندید شدن ایشان نبودن به معنای صلاحیت نداشتن ایشان نیست. شاید به دلایلی اقای توکلی حضور ایشان را صحیح نمیدانستند نه اینکه شخص ایشان را فاقد شرایط لازم برای ریاست جمهوری بدانند. (1361538) (alef-13)
 
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۷:۵۴:۲۲
به خدا قسم خیلی ها از همان اصول گرایان که نان به نرخ روز می خورند از امدن هاشمی خوشحال شدند ولی از ترس اتهاماتی که ممکن بود به انها زده شود سکوت اختیار کردند بعضی که هم سابغه دار تر در عرصه سیاستند ودر هم راهیشان با نظام تردیدی نیست وکمی هم شجاع ترند مثل مطهری وتوکلی دفاع می کنند (1364894) (alef-13)
 
مانیس
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۵۸:۰۴
کمترین فایده این داوطلب شدن و رد صلاحییت این بود که عمق باورهای آقایان در شورای نگهبان برای مردم روشن شد ومحبوبیت هاشمی بین مردم بیشتر وبیشتر مردم حامیان خود را فراموش نمی کنند (1361375) (alef-13)
 
بیگدلی
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۶:۵۸:۳۳
شورای نگهبان حجت شرعی وقانونی برای عدم تایید صلاحیت ایه الله هاشمی ندارد زیرا هرکس به این بزرگوارفتنه گر ویا حامی فتنه بگوید در واقع خود فتنه گر است و موضع گیری اخیر ایشان وعکس العمل جامعه دلیل بر مدعا است .آیا میلیون ها ایرانی طرفدار فتنه گرانند؟ وضعیت جسمی وکبر سن معظم له نیز دلیل بر عدم توانایی ایشان برای ریاست جمهوری نیست ، کما اینکه مردم این موضوع را بهانه ودست اویز میدانند ودر این امور عرف می تواند مرجع باشد، مگر رییس جمهور می خواهد کشتی بگیرد ویا در مسابقه دو شرکت کند ؟ درعصرحاضر با امکاناتی که وجود داردرییس جمهور را از مسافرت های زیاد بویژه از جهان گردی وایران گردی های غیرضرور احمدی نژادی که جز اتلاف بیت المال ثمره دیگری ندارد، بی نیاز کرده است .مرجع دیگر پزشکی قانونی است اگر راسمت می گویند و دنبال حجت ودلیل می گردند نظر کمیسیون پزشکی قانونی راجلب کنند. (1361376) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۲:۱۲:۵۸
آقاي توكلي. آقايان اصولگرا. شما بابت سيئه هاي بزرگ حمايت تمام قد و مصلحت انديشانه و البته منفعت طلبانه از دولتي قانون شكن و بي تخصص و لجوج و عدم نظارت قانوني بر رفتارهاي اين دولت و اين همه مصيبت كه بر مردم نازل شده است نزد مردم مسووليد و بايد پاسخگو باشيد . البته پاسخگو نيستيد ولي پاسخگويي روز جزا قطعي و حتمي است و بسيار بسيار سخت است. در آنجا از خدا مي خواهيم به شكايت ما از شما آقايان منفعت طلب و اقتدارگرا رسيدگي كند كه اين همه مصيبت و ظلمي كه مردم مي كشند بيش از دولتيها از بابت شما مجلسيهاست. (1362216) (alef-13)
 
khalaghiate_bartar@yahoo.com
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۰۴:۲۰
از بزرگمردی به نام هاشمی چه توقع دیگری می توان داشت.آمدن وی قطعا به ضرر امریکا و اسراییل بود و به نفع مردمی که طی این سالها هر نوع سختی را تحمل کردند و دم بر نیاوردند. وگر نه چگونه است که امریکا در شرایطی که می داند اگر از کاندیدایی حمایت کند قطعا تایید صلاحیت نمی شود تا این حد برای هاشمی تبلیغ می کند.موضوع خیلی ساده است .ما همیشه همان کاری را می کنیم که انها می خواهند اما خودمان طور دیگری فکر می کنیم. این میان مظلومیت هاشمی است که با سکوت حرفها میزند. و کمترین فرصت هم از او و از مردم دریغ می شود. (1361398) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۹:۴۹:۱۱
راس میگه به خدا.
این تئوری "دشمن دشمن" ما رو کشت.
شما هایید که توهم دشمن دارید و با این کلیدواژه میزنید تو سر بقیه. (1361879) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۱۰:۰۷
آقای دکتر دوست داریم.

ولی شورای نگهبان هم وظیفه اش مصلحت سنجی نیست!!

اون مجمع تشخیص مصلحته که جای این کاره. (1361416) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۱۰:۴۷
به مصلحت دانستن شما مهم نیست..مهم قانون است.. (1361418) (alef-13)
 
اسي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۹:۲۸:۱۸
اقا رضا اگر قانوني بود هاشمي رد نميشد .وقتي جنتي به عنوان دبير شورا قبل از تاييد صلاحيت ها ميايد برعليه هاشمي صحبت ميكند اين قانون است .اينها از محبوبيت هاشمي ميترسند .تنها كسي كه از همه خوشحالتر است خود هاشمي است به درخواست مردم پا به ميدان گذاشت و رد صلاحيت او هاشمي را چند برابر بين مردم محبوب ميكند از كجا معلوم اگر در دوره اينده رياست جمهوري اين تورم وگراني دوباره افزايش يابد مردم هاشمي را به عنوان يك قهرمان ملي دانسته و مردم دست به دامان او ميشوند .منبعد هاشمي در نزد مردم از جايگاه ويژه اي برخوردار ميشود .بطوركلي در حق هاشمي بي انصافي شد هاشمي خواسته مردم بود پس بايد به نظر مردم احترام ميگذاشتند.به نظر من با رد صلاحيت كردن هاشمي به عنوان نفر دوم يا سوم مملكت اصل نظام را زير سئوال بردند . كسي كه امروز رد شد پارسال از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان رياست مجمع انتخاب شد . (1362950) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۳:۱۶
اين رد صلاحيت هزينه هايي براي كشور خواهد داشت (1361451) (alef-13)
 
حنیف
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۵:۴۴
اقای توکلی با سلام . ندیدن سوتی های ضایع اقای هاشمی از یک طرف و بولد کردن سوتی های ایت اله مصباح از طرف دیگر نشان دهند نوعی کینه شما نسبت به اقای مصباح است . بنده مرید اقای مصباح نیستم ولی در انصاف و فرقان شما شک کردم . موید باشید (1361459) (alef-13)
 
نت
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۲:۱۰:۴۷
چرا بی انصافی می کنی یه سر به اخبار روزهای قبل از نهایی شدن کاندیداها از طرف شورای نگهبان به سایت الف بزن تا اون همه نظر موافق را ببینی که چاپ شده بود (1362214) (alef-13)
 
بهار انسانیت
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۶:۴۶
اقای توکلی خیلی ساده ای و متاسفام که شما هار ا مصداق رجل سیاسی و خواص می دانند این رد صلاحیت 100% به نفع هاشمی و به ضرر نظام بود دلایل زیادی وجود دارد ولی همین بس که شورای نگهبان به نفع هاشمی کار کرد خواسته یا نخواسته (1361462) (alef-13)
 
بهنام
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۳۰:۵۱
حضور هاشمی در دقایق آخر شور و شوقی را دردل مردم ایجاد کرد
ولی
با رد صلاحیتش خیلی ها سرد شدن
عملأ انتخابات از رونق افتاد
ولی هاشمی بهترین گزینه بود
و
با رفتار منطقی خودش بعد از رد صلاحیت خیلی چیزا را به خیلی ها فهماند
همونطور که در مورد زندانی شدن فرزندانش سکوت کرد و از قانون تبعیت کرد (1361473) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۳۴:۰۸
جناب دکتردرحقیقت چنین نیست با اینکه مدتی بودباتوجه به مواضعی که درمجلس داشتیدو همچنین مطالب سایت الف که قابل قبول بود،مردم عادی شخص شما را فارغ از باند بازی های سیاسی میدانستندوفکرمیکردن متوجه اشتباهات گذشته در دفاع ازهم باندهایتان شده ایدوتفکرات افرادی مانند باهنر ودیگران که میگفتن برای حذف رقیب پیروزی اصولگرایان پشت هرنالایقی هم میمانیم،دیگر شما را تحت تاثیر قرار نمیدهد.درکمال تعجب وناباوری پس از ثبت نام هاشمی مواضع ومطالب سایت الف باچرخش تندی برعلیه هاشمي موجب شدچهره واقعی تفکرقدیمی اتحاداصولگرایی سال84نمایان شودوجناب دکتر اشتباه کردید با این همه تجربه من درتعجبم چرا اجازه دایدسایت الف که امروز نماد شماست ای چنین درمقابل اکثریت مخاطبان خودقرار گیرد که اکنون دفاع شما ازهاشمی همه رایاد انتقادات شما وباهنر از احمدی نژاد میدانندکه خود یار ویاور او بودید برای رسیدن به قدرت
آقای دکتر خداوکیلی خیلی ها را میبینم که از این کارشما تآسف میخورند،ولی افسوس وصدافسوس (1361484) (alef-13)
 
sadegh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۸:۴۷:۱۲
سینا جان شما مطمئن هستی بعد از ثبت نام و حتی بعد از اعلام اسامی نهایی کاندیداها سایتی که به آن سر زدی الف بوده؟؟؟؟؟ به نظر بنده که این سایت محترم شعبه الف ستاد آیت الله در فضای مجازی بود و هست.... (1361706) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۴۴:۲۴
حواریون هاشمی سعی کردند در این چند روز نشان دهند که بدون حضور هاشمی انتخابات رونقی نخواهد داشت و مردم ناامید شده اند. البته ایشان حضور مردم در انتخابات مجلس رو ندیدند یا نخواستند که ببینند! آینده ی نزدیک نشان خواهد داد که آیا حق با ایشان بود یا نه و نبود هاشمی باعث عدم حضور چند درصد از مردم خواهد شد. (1361516) (alef-13)
 
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۷:۵۹:۳۲
همه می دانند باعث خواهد شد خیلی ها رای ندهند اما من رای می دهم چون ان را تکلیف شرعی میدانم (1364919) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۷:۴۹:۴۶
آقای توکلی فقط می توانم از شما تشکر کنم . (1361536) (alef-13)
 
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۸:۰۴:۱۲
جناب شیرازی شاید ایشان با کاندید شدن آقای هاشمی مخالف بودن ولی شاید می خواستن به مردم اجازه بدن که خودشون انتخاب کنن-واقعا این دوره شورای محترم نگهبان حلقه رو خیلی تنگ کرد و نماینده گان بخشی از مردم رو بکلی حذف کرد با همه انتقادهایی که به دولت احمدی نژاد دارم ولی الان هیچ کاندیدی ندارن و همین طور کارگزاران و اصلاح طلبان هم کاندیدای رای آور شون احراز صلاحیت نشدم
این نحو برخورد زمینه مناسبی برای انتخابات واقعی و ایجاد حماسه سیاسی فراهم نمیکنه (1361581) (alef-13)
 
sadegh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۸:۳۸:۳۳
وقتی جناب آقای توکلی رد صلاحیت هاشمی را به مصلحت نمی دانند پس به نوعی تائید می فرمایند که عدم احراز صلاحیت جناب اقای هاشمی از سوی شورای محترم نگهبان بر اساس مر قانون بوده است. (1361679) (alef-13)
 
عليرضا
Sweden
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۸:۵۱:۳۷
سنگيني بار رد صلاحيت هاشمي نه بر روي هاشمي و طرفدارانش بلكه بر روي اعضاي شوراي نگهبان خواهد بود و هيچوقت اين بار سنگين را پايين نخواهند گذاشت آينده مشخص مي‌كند (1361715) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۹:۰۱:۲۶
آقای توکلی اگر بنابر نگرش مصلحت جویانه باشد که باید جناب مشایی هم تایید شود چرا که به شخص دوم کشور بر خورده و تبعاتش را می بینیم.

چرا نگاه مصلحت جویانه را از شورای نگهبان می خواهید؟

اگر بنا بود شورای نگهبان مصلحت را در نظر بگیرد که دیگر مجمع تشخیص مصلت تشکیل نمی شد. شورای نگهبان فقط باید به قانون عمل کند.

وانگهی آیا رییس جمهور شدن شخصی با این این سن و سال که خودش هم معترف به عدم توانایی جسمی است به مصلحت است؟

آیا فکر نمی کنید کمی نیاز به تجدید نظر در این زمینه دارید؟ (1361733) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۹:۲۰:۳۴
بسیاری از سیاسیون ما اگر ساختار دموکراتیک بود امروز حتی خواب نمایندگی مجلس را هم نمیدیدند چه برسد به ریاست جمهوری ما بعد از 34سال هشت نفر که یکی از دیگری ضعیفترند را معرفی کردیم که ردای ریاست جمهوری برای هر کدامشان زیادی گشاد است پس کجاست نخبگان سر زمین اریایی که اینقدر قحط الرجالی شده (1361806) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۹:۵۳:۱۶
أقاي توكلي. اين سايت شماست بفرماييد حذف نكنند.
1- جنابعالي از مخربين آقاي هاشمي بوديد. حالا عكس العملي را كه به مذاق شما خوش است چنان تعريف و تمجيد ميكنيد انگار مشق يك دبستاني را داريد تصحيح ميكنيد كه اينبار غلط نداشته. نخير آقا. ايشان براي خوشايند شما اين عكس العمل رانداشته بلكه بر اساس باورهايش بوده. همان باورهايي كه باعث موضع گيري شان در سال 88 وآن خطبه شجاعانه بود. پس بيخود ژست آدمهاي دورانديش نگيريد.
2- واقعيت رد آقاي هاشمي فقط يك چيز است آنهم اقبال مردم. اتفاقا شوراي نگهبان و آقايان قدرت طلب با دور انديشي ايشان را رد كردند. اين دور امديشي نه براي ايشان بلكه براي رسوايي خودشان بود. ايشان اگر حتي با راي بالا انتخاب نميشد(كه اتفاقا احتمال انتخابشان بسيار بالا بود) در كف صندوقها ده ميليون راي داشتند. حتي اگر به فرض محال به يك ميليون هم كاهش ميافت نشان از يك حقيقت رسمي داشت.همه اين افراد حرفهاي شما نسبت به فتنه گر! بودن ايشان را رد كرده بودند آنهم در يك آمارگيري رسمي در كشور. شما بخوان اين حديث مفصل.
و مطلب آخر اينكه شما هرگز آحاد مردم را درك نميكنيد چون بين آنها نيستيد. ملاك مردم هستند هر كسي به مردم نزديكتر باشد دوستشان دارند وگرنه به قول معروف خود گويي و خود خندي عجب مرد هنر مندي.
عزت زياد. (1361893) (alef-13)
 
بنده خدا
Greece
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۰:۰۰:۵۸
جالب است ؛ با این حساب آقای توکلی از رهبر و خبرگان و شورای نگهبان و... مصلحت کشور را بهتر دانسته و ضمن اینکه پا را فراتر گذاشته با این مصلحت شناسی خوراک ضد تبلیغ برای نظام در نزد ضد انقلاب را نیز چاق تر کرده و بعدش هم بنا بر همان مصلحت فکر کرده باید از هاشمی هم تشکر کند !!!
دومین مورد به خودش تا زمانی که در سایت نزده بود مربوط می شد ولی اولی را بهتر نییست به ما مردم توضیح دهند که این چه مصلحتی بوده که برای ضد انقلاب و دشمنان خوراک ایجاد کرده ! البته ظاهرا خوراک دامی بوده و ضد انقلاب را در سربالائی درگیری با نظام وادار به گاز گرفتن و جفتک کرده است !!!
در هر صورت خودتی آقای توکلی .... (1361910) (alef-13)
 
چالاک
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۰:۰۳:۲۳
آقایی حواریون که نسبت میدی به آقای هاشمی من طرفدار آقای هاشمی نیستم شما باید مردم ببنید چقدر ناراحتند که هاشمی را حذف کردن هاشمی یه قطبیه برای دنیا نه ایران ایشان کسی است که زندگیش برای انقلاب وآرمانهای انقلاب گذاشن او شناسنامه انقلاب است او کسی است که توسط منافقین کوردل تروز شدن فرمانده جنگ بودن شما چه میدانی که هاشمی کیست دل مردم بدرد آوردند خدامیداند چقدر مردم ازاین قضیه ناراحتند من مطمئنم درروند انتخابات تاثیر 100٪ داره آنهایی که میدنند آنها که فقط خودشون می بینن ومنافع ملی درنظر نگرفتن ودرواقع این یه کودتاست که برعلیه هاشمی شده ولاغیر .... (1361915) (alef-13)
 
شیخ
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۰:۱۵:۱۹
آنانی که با جو سازی و هجمه ی بی خود کشور را از وجود هاشمی بی بهره کردند باید در برابر تاریخ و ملت پاسخگو باشند (1361946) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۰:۱۶:۴۶
در عین حالی که از عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی برای ریاست جمهوری بسیار مکدر و ناراحت شدم ولی خوشحالم که آقای هاشمی ملعبه دست کسانی قرار نگرفت که سرسوزنی او را قبول ندارند. واقعا باید خدا را شاکر بود (1361951) (alef-6)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۰:۲۹:۵۸
دکتر توکلی و دکتر مطهری جزء اصولگرایان آزاده هستند.
با تشکر از مواضع به حق این دو عزیز در مورد هاشمی (1361983) (alef-6)
 
لرزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۲:۳۱:۳۱
اقای توکلی بیشتراز100بارکامنت گذاشته ام وتایید نشدهبازهم کامنت می گذارم
1-درهمه کشورها اگر حزب یا گروهی کاری کنند که مردم دچارمشکل شوند در انتخابات پاسخشان را می گیرند-حتی درکشورعقب مانده وتروریست پروری مثل پاکستان-اما شما به اصطلاح اصولگراها کشورومردم را نابود کرده اید وباردصلاحیت وتخریب مخالفان تکتاز می رانید
2-م اما اگر شما اسلامتان راست است وبه علی اعتقاد دارید چرا امثال پزشکیان احراز صلاحیت نشدند ولی جلیلی شد؟
3-درهمین سایت شما به عنوان حلقه ای از گروه به هم پیوسته مخالفان مردم(بخشهای دیگرش:نظامیها-شورای نگهبان-ایمه جمعه)تاچند روز پیش چپ وراست به هاشمی توهین می شددرست مثل سال88که شما از 2ماه قبل از انتخابات موسوی را تخریب کردید؟
4-به ملت ایران بگوییدچرادرمناظره ها احمدی نژاد به خانواده موسوی هاشمی خاتمی و..و..توهین کرد اما نه شما نه صداسیما هیچ حقی برای انها قایل نشدید؟به ما بگویید ایا شورای نگهبان وصداسیما ونظامیها همگی از همین رییس جمهوری که کشور را به خاک سیاه نشانده حمایت نکردند؟پس چرا مخالفان مظلوم لقب فتنه گر گرفتند وخانه نشین شدند؟
5-بفرمایید اگر کسی به این شورای ظالم اعتراض داشته باشد باید دادش را به که ببرد؟مثلا اگر بخواهد از حمایت علنی اعضای شورای نگهبان ازیک طیف ویک شخص در ریاست جمهوری شکایت کند باید به کدام قاضی عادل بگوید
درپایان با اینکه می دانم شما هیچ اعتقادی به ازادی بیانندارید وهمین نظرات را هم گزینشی وتبلیغاتی درج می کنید (1362263) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۲:۳۵:۱۳
آقای دکتر توکلی اصلا از شما انتظار نداشتم شما به حق مردم مرید امام و رهبری جفا کردید. مگر ایشان همان کسی نبود که به مقام ولایت نامه بدون ادب و سلام نوشت .مگر ایشان همانی نبود که از دور بوی آتش و خون دید چه جوان نازنینی مظلومانه به دست ضد عاشورائی ها مجروح و شهید شدند . مگر کسی از ایشان غیر از تعیین مرزبندی باضد انقلاب را می خواست که در جواب، ایشان نه ولایت را که همه مردم ولایت مدار را تحدید کرد.مردم ایران شعور بالائی دارند و از اینکه شما فکر می کنید بهتر از اینان می فهمید در اشتباه هستید. (1362279) (alef-13)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۳:۵۲:۲۲
دکتر توکلی عزیز
خوشحالم که حداقل بعد از رد صلاحیت آیت الله، ادبیاتتون رو نسبت به ایشون تلطیف کردید.
سیاست یکی به میخ و یکی به نعل. (1362421) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۲۳:۵۶:۰۵
آقای دکتر توکلی بابت این مشی بر حق و متعادل و انصاف گرایانه ازتون ممنونم. ان شاء الله که همیشه بر این خط باشید. (1362434) (alef-13)
 
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۰:۱۳:۱۷
با احترام به همه نظراتی که دوستان بیان کردن ولی از یک مسئله نباید غافل شد و اون اینکه ایران یکی از سرمایه های سیاسی و فکری خودشو از دست داد همچنین نباید فراموش کرد که این مرد حتی اگر به گفته بعضی از دوستان دیگه تو قطار انقلاب نیست ولی با تدبیر و منطق خودش بار دیگه ثابت کرد که دود از کنده مردانی چون هاشمی بیرون میاد و یه بار دیگه از بحرانی که میتونست کشور عزیزمون ایران رو دچارش کنه عبور کرد. من شخصا با اینکه اگه تائید صلاحیت میشد بهش رای نمیدادم ولی اعتقاد دارم از اکثر کاندیداهایی که الان صلاحیتشون تائید شده یه سرو گردن که هیچ بلکه قابل قیاس هم با اونا نیست. دست آخر به استناد فرمایش امام حسین که گفتن اگه دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید.... اگه نمیتونیم جنتلمن سیاسی باشیم لا اقل اداشو در بیاریم و اینقدر اونائی رو که یه زمونی واسه این کشور زحمت کشیدن رو تخریب نکنیم و اهل سیا نمائی هم نباشیم..... با امید روزهای بهتر برای ایران عزیز یا علی..... (1362457) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۱:۰۵:۲۰
باور کنید بسیاری از اصولگرایان از رد صلاحیت هاشمی ناخرسندند.من خودم از طرفداران پایداری هستم .معلوم نیست ای آقای جنتی چکار می کند.به خیال خودش بارد صلاحیت هاشمی حماسه سیاسی را او رقم زده است. (1362542) (alef-13)
 
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۱:۲۲:۳۴
یعنی چی جناب اقای دکتر !!!(گرچه بنده با نامزدی آقای هاشمی و رئیس جمهور شدن ایشان در این دوره موافق نبودم اما رد صلاحیت او را هم به مصلحت نمی دانستم.) بنده به علم شما ایمان دارم.چرا نباید موافق نباشی؟ فردی که جانش رو و زندگیش رو فدای این نظام کرد ؛ سوا ز اینکه هر کسی مبتونه تو زندگیش خطا هایی هم داشته باشه .نظامی بر خورد نکنید .بخاطر حتی اگر هم خطایی در کار فردی باشد همه محسنات این فرد فهیم رو زیر سوال ببریم و از ایشون رو گردان شویم.اگر چنین افرادی نبود امروز زندگی حضرتعالی و بسیاری دیگه این چنین نمی بود .تاریخ بدست این افراد رقم زده شده .بجای در اغوش گرفتن این افراد همش دوستان دنبال ایراد هستند .ایا ان فردی که دنبال نقطه ضعف است خودش ضعفی ندارد؟!!! (1362562) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۱:۲۶:۴۴
تو کی هستی که بدونی یا ندونی؟بنده خدا ستادشو جمع کرده توکلی ومطهری واسه پزقهرمانی دست از سرش برنمی دارند (1362571) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۱:۵۵:۲۱
به نظر من اصلاح طلبان نباید بر روی عارف یا روحانی سرمایه گذاری کنند
ریئس جمهور واقعی و اصلاح طلب سعید جلیلی است و بس (1362607) (alef-13)
 
mehdi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۰۹:۳۳:۱۸
آقای توکلی.بس حق ما چی میشه.کی اهمیت میده به حق ما.کی می خواد حق مارو بده.ما که امید وار شده بودیم به اصلاح مملکت.حالا نامید شدیم.کی می خواد جواب این همه یاس و نامیدی رو بده.یا حتما شما هم این یاس رو نمی بیند. (1362965) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۰:۱۰:۴۵
اميدوارم هيچ كسي تجارب خود را در دل نگه ندارد و اگر دلسوز واقعي مردم هست فارغ از اينكه رييس جمهور آينده از چه طيفي باشد قبل از تخريب و اتهام زني و اينكه خودمان را اثبات كنيم با هم فكري عموم سياست مداران به فكر حل مشكلات با شيم و دشمن را مايوس نماييم نه آب به آسياب آن بريزيم (1363058) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۰:۳۱:۲۳
جناب اقاي توكلي نمره اخلاق سايت شما نيز در ماجرا متاسفانه صفر بود زيرا اين سايت در جهت تخريب هاشمي گام برداشت .البته زهي خيال باطل كه بحمدالله نتيجه عكس گرفتيد چرا كه هاشمي محبوبيتش بمراتب بلا رفت و الان از اين محبوبيت و تبعات تصميم اين شورا در سلب حق راي از مردم سخت نگرانيد و اين نگراني هم كاملا بجاست زيرا مردم بزودي نتايج تصميم زينبار عده اي كه كشور را ما يملك خود تصور ميكنندخواهند ديد و فريادشان ديگر در گلو نخواهد ماند (1363096) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۰:۴۴:۰۳
آقای توکلی رد صلاحیت مصلحت نبود یا حقش نبود؟ چرا دو پهلو حرف میزنید؟ خوب که بعد از اعلام شدن اسمش تخریب کردید حالا تشکر میکنید؟ یه نگاه به موضعگیریهای سایتت بنداز؟ واقعا شرم آوره (1363129) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۶:۵۳
من در گذشته خيلي به آقاي هاشمي علاقه داشتم ولي انصافا از موضع گيري هاي ايشان (خصوصا در رابطه با فتنه 88) ناراحت بودم اما در هر صورت از موضع ايشان در رابطه با رد صلاحيت خيلي خوشحال شدم و برايشان ارزوي سلامتي ميكنم . خدايا هاشمي محبوبم را به سالهاي قبلش برگردان . (1363156) (alef-13)
 
یک نظر دهنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۷:۰۳
چند وقت پیش کامنت گذاشتم که اقای هاشمی در برابر تهمت ها وتو هین ها سکوت کرد چون دلسوز نظام وکشور است ودارای تدبر وعقلانیت است پس از ثبت نام ایشان نظرم این بود که شور وشوق انتخاباتی در مردم زیاد شده والان پس از رد صلاحیت ایشان بنظرم شور انتخابات افتاده وخیلی ها در بهت هستند و می گویند به کی رای بدهیم ؟ این را از سر احساس نمیگویم متاسفم که شورای نگهبان به ارای این گروه از مردم احترام نگذاشت بخدا این کارها به کشور ضربه میزند تجربه سالهای گذشته بس نیست .تورا بخدا یه کسی فتنه سال 88 رابی طرفانه تحلیل کند وفتنه گر اصلی را به مردم معرفی کند انقدر خودمان را به خواب نزنیم زیرا دشمن بیدار است ومشغول طراحی نقشه بعدی...بنده 45سال سن دارم وتحصیلاتم دکتری و20سال است کار اداری دارم ازسایت وزین الف خواهش میکنم نظرم رادر معرض رای مردم قرار دهد ومثل گذشته deletنکند (1363158) (alef-13)
 
حقیقت جو
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۱:۰۷:۰۸
جناب توکلی عزیز.چرا با ورود اقای هاشمی به انتخابات موافق نبودید؟بعنوان یک کارشناس اقتصادی متوجه ارزان شدن دلار با ثبت نام ایشان و دوباره گران شدن ان با رد صلاحیت ایشان شدید یانه؟ در همین چند روز رایحه ای از امید به بحبود اوضاع سیاسی و اقتصادی به مشام مردم رسید ولی افسوس!!!! ضمنا خواهش میکنم مجددا گزینه منفی را زیر کامنتها قرار دهید تا مردم متوجه سنجش افکار جامعه بشوند. متشکرم (1363178) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۹:۰۴
اگر کسانی مثل توکلی ومطهری نباشند بعضی تازه به دوران رسیده ها مردم را در روغن داغ کباب می کنند آفرین به شجاعت توکلی ومطهری پناه گاه محرومین . (1363277) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۳:۳۱:۵۲
این وسط بدبختیهای مردم چه سهمی از تصمیم گیریهای کلان رو داره معلوم نیست
آقای توکلی خوشحاله که خارجیها ناراحت شدن
آقای توکلی چه سهمی برای مردم قائل هستین؟
مردمی که دارن نابود میشن و از رسانه ملی و از زبان امثال شما میشنون که نباید سیاه نمایی کرد و باید جلو دشمن ایستاد
به خدا بزرگترین دشمن مردم ما گرسنگی و قحطیه که الان گرفتارش شدن
اینقدر ما رو از آمریکا نترسونین
نامردیهایی دیدیم که دیگه آمریکا و انگلیس برای ما یه شوخی بیشتر نیستن
میدونم تایید نمیکنین ولی حداقل به گوش آقای توکلی برسونین که بی خبر از احوال مردم مظلوم ایران فقط دنبال عصبانیت خارجیها و خارج نشینها هستن (1363832) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۳:۳۴
1-در بسیاری از کامنت ها گفته شده شورای نگهبان حجت شرعی برای رد صلاحیت آقای هاشمی ندارد. این ادعا قبلا در نامه خانم مصطفوی هم آمده بود بلکه این عدم احراز را نوعی دیکتاتوری دانسته بود. این جانب قبلا در پاسخ به این ادعا و نامه خانم زهرا مصطفوی مطلبی منتشر کردم که سایت الف تنگ نظرانه برخورد کرد و آن را منتشر ننمود. در قسمتی از آن متن چنین نوشته بودم:
"خوب است به سخنان آقای هاشمی قبل از ثبت نام مراجعه بفرمایید آنجا که بصراحت از ناتوانی خود در امر اداره کشور حرف زدند و ریاست جمهوری خود را به صلاح نظام نمیدانستند و خود را در پیشگاه خداوند معذور نمی دانستند.ایشان گفته است:«شرایط سنی من به گونه‌ای است که توان لازم برای مسئولیت سنگین ریاست جمهوری و اداره امور اجرایی کشور را ندارم و معتقدم رئیس جمهور شدنم خلاف شرع و به زیان نظام خواهد بود» اگر ایشان وضعیت جسمی خود را مناسب نمی بیند چرا شورای نگهبان مناسب ببیند؟ حتما شنیده اید که:"اقرار العقلاء علی انفسهم نافذ: اقرا عقلا علیه خودشان مسموع و قابل استناد است".لذا به استناد سخنان خود آقای هاشمی وظیفه شرعی شورای نگهبان رد صلاحیت است."

این متن را آن زمان منتشر نکردیدحالا لااقل سایت الف تنگ نظری نکند و این را منتشر کند و جواب دهد که آیا این قاعده حقوقی را قبول ندارد که:" اقرار هرکس علیه خودش قابل استناد است"؟ اگر قبول دارد پس خود آقای هاشمی خودش را رد صلاحیت کرده است.این یک قاعده فقهی و یک قاعده حقوقی مورد قبول همه حقوقدانان است.
2-علاوه بر این شورای نگهبان از قدیم هیچگاه مستنداتش را به غیر کاندیداها اعلام نمی کرد چه در انتخابات مجلس چه غیر آن. زیرا موجب آبروریزی و هتک حرمت میشود. مثلا اگر خانمی کاندید مجلس شده اما در خارج از کشور بی حجاب دیده شده و شورای نگهبان به دلیل محکمی در این مورد دست یافته او را رد صلاحیت می کند اما فقط به خود او دلیلش را می گوید و افشاگری نمی کند. حال آیا علاقمندان به او می توانند بگویند شورا دلیل شرعی نداشته؟ خوب است بگوییم ما دلیلش را نمی دانیم. نسبت به آقای هاشمی اولا یک دلیلش خود ایشان است که به ناتوانی خودش اقرار کرده و شاید دلایل دیگری هم داشته باشد و لذا نباید با قاطعیت بگوییم هیچ حجت شرعی نداشته.

-3 و اما در مورد آقای معین ایشان اعتراض کرد و اطرافیان یا خودش به رهبری شکایت کردند . رهبری هم از حکم حکومتی استفاده کرد. د ر حالی که آقای هاشمی خودش گفته اعتراضی ندارد و سکوت می کند.

در انتها یک خیرخواهی برادرانه به آقای توکلی می کنم: مبادا به گونه ای حرف بزنیم که موجب سوء استفاده قرار گیریم.آقای توکلی عزیز! آیا مطمئنید که درست و به دور از علایق و حب و بغضها قضاوت می کنید؟ (1363905) (alef-13)
 
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۸:۰۷:۳۱
هموطن عزیز اولاهاشمی با ثبت نامش در واقع توانمندیش را اعلام کرد ثانیا مگر اقرار واعلان نظر شخصی فرد ملاک نظر دهی شورای نگهبان است ؟؟پس اگر کسی قران بردارد وبرود پیش شورای نگهبان واصرار کند که می تواند واصلح است این نظرش ملاک تشخیص برای شورای نگهبان است؟؟؟؟نه دوست عزیز (1364963) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۲۰:۲۳:۴۱
توجه کنید که اقرار فرد علیه خودش معیار قضاوت است اما ادعا به نفع خودش نه. اگر کسی اقرار کند بدهکار است میتوان او را ملزم به اداء مال کرد و این در مورد اقرار به عجز و ناتوانتی در اداره امور مملکت هم صادق است. اما کسی که می گوید من طلبکارم یا به تعبیر شما قرآن برمی دارد و می گوید من صالح هستم او علیه خودش حرفی نزده بلکه به نفع خودش ادعایی را مطرح کرده است و سخن او معیار قضاوت نیست. لطفا به تفاوت بین اقرار علیه خود و ادعا به نفع خود توجه بفرمایید.
نکته دوم این است که اگر کسی علیه خودش اقرار کند و بعد دوباره اقرار خودش را نفی کند این جا هم اقرار قبلی قابل استناد است. یعنی برگشتن از حرفش قابل پذیرش نیست.
سوم اینکه آیا ناتوانی آقای هاشمی ناشی از سرماخوردگی بود که حالا بگوید برطرف شد؟ خیر بلکه ناشی از کهولت و ناتوانی از این سنخ است و باورپذیر نیست که برطرف شده باشد.
آقای هاشمی خیلی محترم.این به جای خودش. اما اگر بگوییم کهولت سن دارد و اعتراف به ناتوانی کرده است حرف نامربوطی نیست و سوابقش انکار نشده است.( البته باقطع نظر از موضعگیری نادرست ایشان در قبال فتنه و فرزندانش که اگر در یک سیاستمدار دیگر بود هیچکس به رد صلاحیتش اعتراض نمی کرد!) (1365376) (alef-13)
 
شيرازى
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۳:۵۳:۵۰
جناب اقاى أمير حسين سلطان كه مرا سطحى نكر دانسته اى احتمالا سن شما به كونه اى است كه زمان رياست جمهورى اقاى هاشمي را درك نكرده اى يا خيلى فراموشكارى ويا واقعا سطحى نكرى . ضمنا شان شوراى نكهبان اين نيست كه با شايد وبايدها واما و أكرهاى ما كسى را تأييد يا رد صلاحيت كنند و باىد كفت : هزار نكته باريكتر ز مو اين جاست . أكر مردم ايران اينقدر سطحى نكر نبودند بعد إز ٣٠ سال كار ما به أينجا نميرسيد (1363967) (alef-13)
 
علییمحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۴:۱۹:۳۱
اشکال کار شما در اینست که اقای هاشمی را نمی شنایبد وقیاس به نفس میکنید هاشمی را بحق میتوان تنها روحانی سیاست شناس جمهوری اسلامی دانست که تمام قواعد بازی سیاست را می شناسد نه با یک مویز گرمیش میشود نه با یک غوره سردیش . او سیاستمداری است که کاملا بر احساسات خود مسلط است . او می داند چکار میکند شما لحظه ای بیندیشید چقدر مقاله وکتاب وبرنامه تلویزیونی لازم بود که موقعیت هاشمی را تثبیت کند ؟ او با یک حرکت همه مخالفینش را مات کرد قدر این شخصیت بزرگ را بدانید واز او استفاده کنید ووقتی راجع به او اظهار نظر میکنید حد خودتان وحد اورا رعایت کنید (1364076) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۸:۰۹:۵۱
علیمحمدی عزیز در این که ایشان آگاه وباهوشند تردیدی نیستاما خدا میفرماید عزت از خداست به کسی که اهل پیرویاز خدا ورسول است داده می شود (1364972) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۰۱:۲۰:۴۹
بخاطر همین عاقبتش به اینجا رسیده؟؟؟ (1366092) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۴:۲۲:۵۵
جناب آقای دکتر توکلی
وقت اون رسیده که عده ای از دوستان در مواضعشون تجدید نظر کنند. حتما خود شما هم می دونید که هاشمی امروز همون هاشمی 4 سال پیشه و مواضع ایشون که اون روزها به مذاق عده ای از جمله حضرتعالی خوش نیامد هم دقیقا مثل امروز دارای اعتدال در برخورد، حسن نظر و خیرخواهی برای نظام بود. (1364087) (alef-13)
 
کامبوزیا
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۸:۴۸:۱۹
آقای توکلی مواضع شما در قبال آقای هاشمی را در دهه های قبل از زبان خود شما شنیده ام و کاملا آشنا هستم.
موضع اخیرتان در قبال آقای هاشمی و شورای نگهبان اینجانب و بعضی را دچار بهت و تعجب نمود. آیا میتوانید صادقانه بین آن مواضع و موضع اخیرتان جمعی حاصل فرمایید و رسما در سایتتان توضیح دهید؟
آیا فکر نمی کنید قبول تصمیم شورای نگهبان نشانه صدق در ولایتمداری و تبعیت از رهبری است؟ (1365102) (alef-13)
 
j
United States
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۹:۰۹:۴۶
مجلس شورای اسلامی باید در اصلاح بعدی قانون انتخابات ریاست جمهوری ترتیبی اتخاذ کند تا روسای جمهور نتوانند بیش از دو دور کاندا شوند چون هزینه های بسیاری به مردم تحمیل می کنند. (1365157) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۲۱:۵۹:۵۵
الف بعید بدانم شما خوشحال شده باشید چون برنامههایی برای رد صلاحیتها دیده بودید که نقش بر اب شد.خط ونشون الف ت برای شورای نگهبان تامسایل دیگه اگه یه زمانی برای چند تا رای با هاشمی مخالف بودید الان هم به خاط رگرم کردن سایت با هاشمی ائتلاف کردی .ایا وقتش نیست به سوی خدا بر گردی .این را فقط برای الف ت نوشتم شاید به خود اید . (1365559) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۰۸:۴۰:۰۶
هاشمی با این کار شورای نگهبان محبوبتر شد. تاریخ از او به نیکی یا د خواهد کرد. (1366501) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۱۳:۲۸:۳۵
به نظر شما كسي كه بچه هاش پرونده قضاي دارند بايد تاييد صلاحيت بشه جناب توكلي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1367871) (alef-13)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۱۷:۵۶:۱۱
درود بر جناب توکلی
مسئله رد صلاحیت ایت الله رفسنجانی هم گذشت و مردم دوباره به کار خود مشغول شدند واقعا چرا اینگونه است ؟
ستون نظام ، کسی که بدون او ممکن بود انقلاب پیروز نشود واقعا ماندم . (1368959) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۱۸:۰۱:۵۰
البته انتخاب نشدنش هم مورد اعتراض امریکا و ایادی دشمن شد قابل توجه توکلی اقای همیشه منفی بین .چرا باید امریکا به عدم انتخاب هاشمی واکنش نشون بده جز اینه که هاشمی خواسته یا نا خواسته در جهت منافع دشمن عمل کرده (1368977) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۰۷ ۰۱:۳۷:۲۰
با سلام اگر گاهی تاریخ صبر وتحمل انسانهایی مثل هاشمی رادرخودنمی دید:شایدگمان میکردیم داستان صبر علی علیه السلام یک افسانه بیش نبود. (1370309) (alef-13)
 
مهدی
South Africa
۱۳۹۲-۰۳-۰۷ ۰۳:۰۹:۲۲
دقیقا به خاطر دارم که آقای توکلی زمانی که از کاندیداهای ریاست جمهوری و رقیب آقای هاشمی رفسنجانی بود چگونه ایشان را تخریب و برعلیه ایشان صحبت می‌کرد،‌ اما نمی‌دانم که چگونه شده که از ایشان تعریف می‌کند. آقای هاشمی تغییر کرده یا حضرت عالی نظراتتان عوض شده!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1370447) (alef-13)
 
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۰۷ ۱۰:۱۳:۵۲
درود بر هاشمی ذخیره انقلاب
حسودان توان رأی آوردن حضرتعالی را نداشتند، در نمازهای خود دعا می کردند نیایی، منت بر مردم مملکتت گذاشتی و باعث خوشحالی اکثریت و وارد عرصه شدی مردم دست از پا نمیشناختند و از هر تفکری که بودند میگفتند تنها کسی که میتواند اوضاع را درست کند هاشمی است،نمیدانم گیر در بنز بود! سن بود!؟ولی همه میدانند رد صلاحیت بر اثر چه بود اما آنچه که مهم است این است که تا ابد در دل مردم و نسل های بعد مقام و جایگاه انقلابی تو همچون بزرگانی چون حضرت امام، شهید مدرس، دوستان شهید خود و افراد ضد امپریالیسمی چون چگووارا،کاسترو،ماندلا و... خواهد ماند، امیدوارم خداوند سایه تو مرد انقلابی را سال های سال بر سر ما پاینده دارد و همیشه پشتوانه ای باشی برای نظام و رهبری، چون تو واقعی هستی بقیه بدلیند.جایگاه تو در قلب عاشقانت ماندگار است. (1371009) (alef-13)