نظر منتشر شده
۹۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 428017
بعد از استماع فایل صوتی ظریف منتشر شد؛
متن پیاده شده از نوار موجود اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس
بخش سیاسی الف، ۵ دی ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۶
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی فایل صوتی اظهارات محمدجواد ظریف را استماع کردند.

پس از استماع، نمایندگان متن مکتوب مربوط به اظهارات طریف را با این نوشته که «صوت مطالب فوق را شنیدم و تایید می کنم» طی امضاهای جداگانه ای تایید کردند.

متن مکتوب اظهارات ظریف به امضای محمدعلی پورمختار، جواد حسینی کیا، حسینعلی حاجی دلیگانی، عباس گودرزی، ابوالفضل ابوترابی، فرهاد فلاحتی، محمد جاسمی، احد آزادی خواه، ناصر موسوی لارگانی، محمدجواد ابطحی، جواد کریمی قدوسی و حسن نوروزی رسیده است.

در همین زمینه، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ما پیگیری کردیم که خبرنگاران هم در نشست حضور پیدا کنند که در نهایت اجازه حضور به اصحاب رسانه داده نشد.

متن مکتوب اظهارات ظریف به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اظهارات و توضیحات وزیر وزیر امورخارجه در کمیسیون امنتی ملی در ۲۸ آذر ۹۵ در موضوع نقض برجام

در قضیه برجام خب ما اینجا غیررسمی حرفهای خصوصی تر را بزنیم. غیررسمی که نمی گی که (خطاب به سخنگوی کمیسیون امنیت) . در ابتدای مذاکرات برجام استراتژی برای خودمان تعریف کردیم به آقا هم گفتیم.

استراتژی را تعریف کردیم که اگر برجام قرار باشد برود به مجلس نمایندگان آمریکا ، هیچ وقت تصویب نخواهدشد و به خاطر اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار آقای نتانیاهو است .
عرض کنم به حضورتان ما تصمیم گرفتیم برجام از طرف آمریکا با دستور رئیس جمهور آمریکا اجرا شود به همین دلیل هم توی برجام تا هشت سال دیگر یا تا هر وقت دیگر که جمع بندی کلی آژانس انجام شود و اعلام کنند آن وقت که همه محدودیت ها برداشته می شود. ما پروتکل الحاقی را بیاوریم مجلس خودمان. آنها هم ببرند کنگره .

 لذا ما بر این اساس مذاکره کردیم مذاکره ما این بود که کنگره را درگیر مذاکره نکنیم. نقشی که کنگره داشته باشد نقش حاشیه ای باشد... توی مذاکراتی که همکاران ما داشتند بحثی مطرح شد که سال ۲۰۱۶ قانون ایسا تمام می شود ما با این می خواهیم چه کار کنیم. (این حرفهایی که می زنیم بیرون گفتنی نیست برای خودمان هست). همه این بحث ها حدود دو سال رفت و آمد می شود. دو روزه تمام نشده بعضی از بحث ها قبل از توافق ژنو بود بعضی از بحث ها از روی که توافق ژنو تمام شد شروع شد به رفت و آمد.

توی این بحثهایی که همکاران ما با هیئت آمریکایی داشته همکاران ما به هیئت آمریکایی گفتند که تمدید این (قانون ایسا) خلاف برجام است چون می شود تحریم جدید، هیئت آمریکایی هم مخالفت کرد.

یعنی خانم شرمن گفت تمدید ایسا خلاف برجام نیست با شما توافق داشتیم که کنگره را جدا کنیم. استراتژی تغییر کرده؟ دولت موظف باشد ایسا را اجرا نکند. بعد از اینکه تصویب هم بکنند اجراء نمی کنیم. گفتم نه- همکاران سختگیری کردند تا رسید به جلسه من و آقای کری توی جلسه من هم اصرار کردم که اگر کنگره ایسا را تصویب کند خلاف برجام است. آقای کری هم گفت من با حرف فلانی موافقم.

خانم شرمن گفت من با این نظر مخالفم آقای کری استدلال کرد. گفت من نظر فلانی را قبول دارم. خانم شرمن گفت خوب رئیس ایشان است و مجبوریم ما بپذیریم .

این شد مبنای اینکه تمدید ایسا (توی متن نیامد) می خواستیم توی متن بیاید توافق کردیم توی متن بیاید ولی آنها استدلال کردن اگر توی متن بیاید کنگره مخالفت می کند. انصافا آقای کری هم تا چهارشنبه به وقت خودشان روی حرف خودشان وایستادند. این توی دوران بعد از برجام بحث می کردیم تذکر می دادیم حال می گم ما چه کردیم. من توی نامه ای که سپتامبر برای خانم موگرینی نوشتم. نوشتم که این کار نباید بشود، به سازما ملل هم نوشتم قوانین که تمام می شود، تمدیدش نقض برجام است. در صورتی که توی متن برجام نیست ها. این برداشت ماست.

بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم و من الان دارم عرض می کنم بیرون نمی گم. ولی خدمت شما میگم من اشتباه کردم بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی.

من این را می پذیرم  من اشتباه کردم .عرض کنم به خدمتتان ولی ما اینکار را کردیم، گفتم در طول اجرای برجام هر دفعه ما می گفتیم. اعضای تیم آمریکایی محکم می گفتند این مخالف برجام نیست. می کشاندیم به آقای کری. آقای کری و آقای مونیز می گفتند ما روشهایی داریم در کنگره در سنا که مانع می شویم از تصویب در سنا. همانطوری که قانون بویینگ را تصویب نکردند در سنا. تا دوشنبه ای که سه شنبه اش انتخابات ریاست جمهوری بود.

در جلسه ای که آقای دکتر صالحی با آقای مونیز داشت آقای دکتر عراقچی هم بود آقای تخت روانچی نبود. تیم آمریکایی هم آقای استیومن  بود. آقای مونیز گفت اگر برود سنا ما روشهایی داریم که جلویش را بگیریم. آقای استیومن گفته بود که چون توی مجلس چهارصد به یک تصویب  شده بود که یعنی خیلی اکثریت بالایی بود که می دانید که وتوی رئیس جمهور با دو سوم رای نمایندگان می شکند به شرطی که هر دو مجلس دو سوم رای بدهند. گفته بود که اگر حالا ما وتو بکنیم که وتویمان رد بشود چی می شود؟

این سئوال را کرده بود یعنی تا آن وقت هم خودشان قانع بودند که تعهد کلامی کرده بودند توی جلسه. گفتم تعهد متنی نیست... خوب اینها توقع این انتخابات را نداشتند که انتظار داشتند که سنا را بدست بیاورند که توی سنا هم برد داشتند چهارتا به بالا جمهوری خواهان را به دو تا تبدیل کنند. هم توقع داشتند که رئیس جمهور را ببرند. اتفاقی که افتاد که آقای ترامپ برد. اینها با یک معضلی مواجه شدند که ما خودمان. من خودم توی جلسه وزارت خارجه گفتم اینها الان ترجیح شان این می شود که سنا تصویب بگیرند. دوما اینکه آن را بلااثر کند چون ...؟

تصویب کرده مجلس سنا هم خیلی مقررات  تند و تیزی دارد. آن هم که تصویب بکند. آقای ترامپ هم امضا کند کسی هم بلااثرش نکند. توی روزهای اول ریاست جمهوری ترامپ هم که این قدر شعار داده نمی آید که بلااثری  بدهد. لذا قانون می شود و لذا برجام نقض می شود. لذا نقض بیّن و قطعی برجام است بر اساس خود برجام. گفتم توی تحلیلی که خودمان کردیم گفتم واسه اینکه خودمان به رئیس جمهوری نوشتیم الان احتمالا موقعیت شان عوض می شود و همین طور هم شد. گفتم آقای اوباما بر اساس شرایطی که پیش آمده ریل گذاری کرده که چهار پنج ماه بتواند برجام را زمان آقای ترامپ ضرورتی نداشته باشد که کاری بکند که نقض برجام بشود، می تواند کاری بکند که برجام را به هم بزند.

وی نیاز ندارد که اقدام مثبتی در جهت اجرای برجام بکند. قرارشان چیه. قرارشان اینه که یعنی قرارشان این بوده . ولی ما یک ذره عوض اش کردیم که قرارشان این بود که روز ۱۹ ژانویه که آخرین فرصت اینها که اوباما سرکار هست همه قوانین را بلااثر کنید یعنی این بلااثر کردن ها یعنی اثرش ۱۲۰ روز است بعضی هاش ۱۸۰ روز است.

یعنی می خواست آقای اوباما مطمئن شود که ۱۲۰ روز بعد از خودش. بعد از ۱۸۰ روز بعد از خودش آقای ترامپ مجبور نباشد اقدامی انجام بدهد که برجام را نقض کند.

می تواند اقدامی بکند که نقض کند ولی الان یعنی یک فعل است یک ترک فعل. یعنی الان باید یک فعلی انجام بدهد که برجام را نقض کند. آن وقت با ترک فعل هم می توانست با ترک فعل هم برجام را نقض کند. این را اوباما  کرد و ما هم توی بررسی هایمان رسیدیم و آمریکایی ها توی مذاکره توی جلسه هم گفتند. هم توی صحبتی که آقای کری با من کرد ولی آقای کری توی صحبت هایی که توی دولت وایستاد گفت باید وتو بکند من تعهد کردم. هم رفت کنگره گفت. رفت توی سنا گفت تصویب این قانون بدرد ما نمی خورد. نیازی نیست.

اما قصدشان این بود که اینکار را انجام بدهند یعنی من فکر می کنم آقای اوباما اینجا گفت آقای کری تو قول داده ای داده باش. ما می خواهیم برنامه ای بریزیم که برجام لااقل ابتدا توسط آمریکا نقض نشود. طراحی که کردند این بود. فشاری که ما آوردیم خوب فشار آوردیم که این نقض است. فشار دومی که آوردیم اینه که ما کاری نداریم که لغو اثری است که شما کردید. تا کی امتداد دارد. چون اینها ممکن است یکماه پیش آثار تحریم ها را لغو کرده باشند. به اصلاح برجام اجرایش را متوقف کرده باشند لذا می توانند تا ۱۹ ژانویه صبر کنند آقای کری گفت با فشار ما روز پنج شنبه یکبار دیگر اجرایش را متوقف کرد.

یکبار هم روز ۱۹ ژانویه خواهد کرد. یعنی اینکاری که کرد.

گفت یکبار دیگر، شرایط تغییر نکرده، تا آخر شب هم با من تلفنی صحبت می کرد بعد ۵ شنبه زنگ زد آقای کری زنگ زد که ساعت هفت صبح ما بود و ساعت ۱۲ شب آنها، گفت من می خواهم آقای اوباما را وادار کنم که امضاء نکند شما چه تضمینی می دهی گفتم من هیچ تعهدی نمی دهم اینجا ساعت هفت صبح است. تعطیلی است من هیچ تعهدی نمی توانم بدهم. حالا موضوع پیش ران مطرح شده بود آنها می دانند برخلاف برجام نیست. پیشران به شرطی که سوختنش زیر ۳.۵ باشد مغایرت با برجام ندارد ولی نگران کارهای دیگری بودند که ما می توانیم انجام بدهیم. می خواست قول بگیرد که ما کاری نمی کنیم گفتم من قول میدم من تصمیم گیر نیستم. می توانیم پیشنهاد کنم. به شما بگویم قصد ما شکستن برجام نیست. واقعا آخرین تلفنی که به من زد ۸:۲۵ دقیقه بود که ۸:۵۰ ما می شود و ۱۲ واشنگتن که آقای اوباما باید یا امضاء می کرد یا امضاء نکرده رد می کرد می دانید که آخرین موردی که رئیس جمهور قانونی را امضاء نکرده برود به آرشیو ملی و قانون شود ما سال ۱۹۹۵ بوده یعنی بیست و یکسال پیش و بعد از آن همه قوانین را یا وتو کرده یا امضاء کرده وتو اگر می کرد خوب می رفت توی مجلس یا وتویش نقض می شد و این از نظر ما خوب بود به تعهدش بیشتر عمل می کرد ولی از نظر خودشان ادعا می کردند که توافقی را که با کنگره کرده اند که وتو نکند در واقع یک خط مصوبه بود در صورتیکه مصوبات گذشته طول و درازی بود که به دولت اجازه داده بود آن قانون اجرا شود.

این قضیه ماوقع واقعی بحث تمدید تحریم هاست یعنی که ما با یک صحبتی که با آقای کری کردیم بر اساس صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد ما آمدیم یک موضع علنی گرفتیم .من اشتباه کردم. در این، رسما ما نمی بایستی بر اساس حرف این بابا (کری) می کردیم ما باید بر اساس همان استراتژیی که تعیین کرده بودیم که باید کنگره را حذف می کردیم در ۸ سال اول، بر اساس آن عمل می کردیم من هیچ اجباری هم نداشتم.

چون موضوع ایسا یک موضوع داخلی هم نبود چون قول گرفته ایم چون آقا هم گفته بودند لذا اقداماتی که کردیم تو این حوزه بود.

من قرار بود یک جلسه سخنرانی مشترک با کری توی ایتالیا داشته باشیم. من سفر خودم را لغو کردم و نرفتم و به آقای کری هم نوشتم که شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است.

آقای عراقچی رفت توی جلسه. آقای کری آمد نیم ساعت برای آقای عراقچی توضیح داد.

......................

متن پیاده شده از نوار موجود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

با حضور نمایندگان عضو کمیسیون و وزیر محترم امور خارجه و معاونین ایشان

با موضوع بررسی بودجه سال 1396
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۱۱:۱۳
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۲۱:۴۲
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۱۶:۵۷
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۱۵:۰۶
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۰۶:۰۰
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۵ ۱۶:۵۳
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۵ ۱۵:۴۸
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۴ ۱۳:۱۴
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۳ ۱۷:۱۲
 
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۲۰:۲۰
 
 
کلمات کلیدی : ظریف+کریمی قدوسی+کمیسیون امنیت ملی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۵:۵۸:۳۴
عجب این بود دولت راستگویان؟! دولت محرمانه ها است این دولت! (4082194) (alef-13)
 
مشعود
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۹:۳۷:۲۸
دوستان واقعیت رو بپذیرید. (4082817) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۲۹:۳۳
سلام
با توجه به حقوق شهروندی آیا می توان از روحانی و ظریف به دلیل دروغ پردازی و اظهارات خلاف واقع شکایت کرد؟ (4083386) (alef-13)
 
زارت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۰۱:۱۳
روحانی مچکریم !!! (4082200) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۰۱:۲۳
دولت راستگویان (4082203) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۰:۳۴
پایان زودهنگام ظریف (4082302) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۳:۳۰
راستی چیست؟
جوانمردی که برای جناح و قبیله ات موضوعات محرمانه افشا کنی تا به جناح مقابل ضربه بزنی؟ (4082322) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۸:۱۹:۲۷
محرمانه نبوده (4082651) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۹:۰۶:۲۸
جوانمردیکه آقای ظریف به ملت دروغ بگه؟ (4082759) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۰:۱۶
فقط یه اتفاقی که افتاده رو گفته.... (4082353) (alef-13)
 
میثاق
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۸:۴۲:۰۶
فقط همین.
یه اتفاقی افتاده همنی؟!
بابا شما دیگه کی هستین؟! (4082706) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۱۵:۲۳
آقای قدوسی جون من تو رو خدا بیا ومردونگی کن و متن یکی از سخنان جلیلی که منجر به تحریمهای روز افزون می شد را منتشر کن ببینیم چی گفته بود ؟ که این همه بدبختی سرمون اومد ! ما حق داریم بدونیم خودت گفتی مگه نه ؟! (4083283) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۱۳:۲۶
برجام مرد (4083367) (alef-13)
 
Sweden
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۰۴:۳۲
الان داواپسها با یک هیاهوی دیگه پیداشون میشه ، صبر کن و ببین ... (4082213) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۵۸:۱۱
فعلا که معلومه کی دلواپسه ! (4082433) (alef-13)
 
علی عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۰۹:۳۵
مطمئنا هدفِ آقای کریمی قدوسی و دوستانشان از انتشارِ سخنانِ محرمانه ی وزیرخارجه، خیر و صلاح مملکت و مردم نیست !! آنها از هر راهی برای شکست آقای روحانی استفاده می کنند و خواهند کرد و مردم بخوبی این را می دانند. (4082220) (alef-13)
 
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۸:۱۹:۳۶
رشته هدف شناسی خوندی؟؟؟؟!!!!!!!!! (4082652) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۰۲:۱۹
برادر من شکست روحانی هم خیر و صلاح مملت هستش!
بعدشم تا تو خیر و صلاح رو چی تعریف کنی (4083254) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۱۷:۳۹
البته این صحبت ها نباید منتشر می شد ولی:
چقذر رهبری در صحبت هاشون گفتند خوشبین نیستم و به آمریکا نمیشه اعتماد کرد
این می شه خیر و صلاح مملکت !!!
من برای سادگی آقای ظریف متاسفم
وقتی دیپلمات برجسته ی مملکنمون این باشه واویلاست. (4083286) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۰:۱۴
واقعا جای تاسف داره که جلسه ای که محرمانه بوده با ندانم کاری یک نماینده که راه به جلسه نداشته اینگونه علنی بشه!!!!!!!!!!!!! (4082223) (alef-3)
 
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۰:۲۵
آیا اگر کسی بگوید در جائی اشتباه کرده این کار او خطاست یا اقرار به اشتباه شجاعت؟ (4082252) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۰۴:۱۸
منم باهات موافقم!
ولی ایا حاضره جلوی ملت هم به اشتباه خودش اقرار کنه!اگه این کار رو بکنه اون موقع شجاعت داره و باید تحسینش کرد! (4083258) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۳:۱۱
ندانم کاری کدومه؟!!
این حق مردم این مسائل رو بدونن؟!!!
کجای مسائل مطرح شده محرمانه بوده؟!!!
ایشون باید می اومده در پیشگاه مردم عذرخواهی می کرده (4082263) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۵:۵۹
مردم نامحرم نیستن .
این نظام متعلق به ملت است .
مردم ، این انقلاب رو به ثمر نشاندند .
مردم باید واقعیات را بدانند .
مسئول نباید جلوی مردم یه حرفی بزنه و توی اتاق دربسته یه حرف دیگه .
متاسفم برای دولتمردان .
دم کریمی قدوسی گرم که حقایق رو برملا کرد (4082278) (alef-2)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۹:۱۱
عجب رویی دارین. تا دیروز که حرفهای قدوسی دروغ بود! حالا هم برای محرمانه بودن جلسه دلواپس هستید !!
واقعا دلواپس لقب شماهاست. (4082295) (alef-2)
 
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۸:۲۲:۲۳
بابا بحث حیثیتیه ، مسأله آبروست، مگه نمی بینی عراقچی هم پیداش نیست (4082659) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۱:۲۸
بنظر شما با وجود این افراد کشور به پیشرفت میرسد؟؟
راستی از برنامه چشم انداز چه خبر؟؟ (4082307) (alef-3)
 
خواهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۲:۰۸
مملکت با دورویی به جایی نمیرسه برادر (4082362) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۲:۵۶
ظریف رو الکی بزرگش کردند (4082367) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۳:۳۲
امیر کبیر هم ؛ امیر کبیرای واقعی (4082370) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۵۵:۰۷
امیر کبیر هیچگاه با مردم 2 رو نبود (4082420) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۲:۴۰
محرمانه بوده ؟!
مردم محرم هستند و معاند و دشمن نیستند (4082317) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۳:۲۳
حالا که سوتی دادید ، جلسه شده محرمانه و نباید درز میکرده ؟! (4082319) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۸:۴۷:۵۳
ای ول (4082724) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۸:۱۲
بین مردم و مسئولان هیچ موضوع غیر محرمانه ای وجود ندارد (4082344) (alef-2)
 
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۸:۳۶
اسم این دولت رو باید گذاشت دولت محرمانه ها...
فساد کرسنت محرمانه , قرارداد های نفتی محرمانه, زدوبند های هسته ای و برجام محرمانه (که البته روزنامه های آمریکایی ازش اکثرا خبر دارن) , فساد استات اویل و پرونده هاش محرمانه , حسین فریدون و نقشش توی امور که حتی قاضی سراج هم اسمشو علنا آورده محرمانه و ....
برادر گرامی! همه می دونن بعضی چیزا محرمانه ست اما نباید کلمه محرمانه سرپوشی برای تخلفات و ندانم کاری ها و بی قانونی ها بشه.
بنظرم مقابل این جماعت وجود اشخاص تندی مثل کریمی قدوسی لازمه. (4082347) (alef-13)
 
طوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۹:۰۲
اینکه گفته گول خورده و نباید اعتماد میکرده ؛ محرمانه بوده ؟؟!!!
عجب ! (4082348) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۱:۰۳:۴۹
نه گلم
اینکه داره استراتژی میگه محرمانه بوده
ای خدااااااااااا (4083426) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۱:۰۲
ظریف
متاسف ام (4082357) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۱:۲۲
ظریف هم بلده بپیچونه ؟ (4082359) (alef-13)
 
پویان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۴:۵۴
ناراحتی؟
چرا؟چون تشت رسوایی ظریف و تیم هسته ای بر زمین افتاده؟!
چون مشخص شده این 3 سال همش دروغ گفتن و دروغ... (4082377) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۵۱:۳۵
اینو میگن دست پیش گرفتن!!!!!
بله جای تآسف داره خیلی هم جای تآسف داره ، دولت محرمانه ها آنقدر مردم را نامحرم دانست که الان باید از متولیان برجام فقط باید تاسفشان را بشنویم ، آنهم با واسطه..... و شاکی از اینکه چرا ملت از خرابکاریشان مطلغ شده اند.
تازه ، به جای عذرخواهی از ملت طلبکارانه فریاد می کشند که چرا خبر خرابکاری ما را به گوش ملت رسانده اید.

میلیاردها دلار بابت کرسنت از جیب ملت هزینه کردند تا مدیران متخلف را بر مسند قدرت نگه دارند و گفتند که چون محرمانه است هیچکس خق ندارد درباره کرسنت حرف بزند.
راستی چرا ملت در خصوص هیچکدام از خرابکاریهای دولت محرم نیست؟ (4082408) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۵۹:۱۵
اصلا هم جای تاسف برای نماینده نیست تاسف برای وزارت خارجه ای است که ملت را نامحرم و اجنبی را محرم میداند!!!؟ (4082440) (alef-13)
 
مهدی
Spain
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۲۲:۲۴:۰۱
اسب برجام رو گم کردی دنبال نعلشی (4085231) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۰:۴۱
تبریک به روحانی (4082225) (alef-3)
 
حسینی بوشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۱:۰۰
پایان ماه عسل برجام روحانی (4082304) (alef-2)
 
زاهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۴:۳۷
در واقع بهتره بگیم : تسلیت به روحانی و کابینه روحانی (4082330) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۰۷:۴۶
تسلیت به خودمون با این قیمت دلار (4083361) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۰:۵۷
like (4082226) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۱:۰۲
تدبیر و امید به سبک اعتدال ! (4082227) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۲:۲۵
باید به آقای ظریف گفت: دروغ ممنوع!

تکذیبیه وزارت خارجه چه چیز را تکذیب کرده بود؟ لازم است که با دروغگو برخورد جدی شود (4082230) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۳:۵۷
شکست سنگین اعتدالیون (4082234) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۵:۱۱
کرکره تدبیر پائیین کشیده شد (4082238) (alef-13)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۲:۴۹:۳۹
ب حرفت 1 درصد همیشه شک کن ..... البته در این مورد 100 درصد شک کن ..... تو تعیین نمکنی ...... کس و کسان دگر نشرایط و مصبحت مکنند و نظر مدهند (4083227) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۷:۲۸
بهرحال انجام مذاکرت تصمیم کلی نظام بوده و مقام معظم رهبری بارها تیم مذاکره کننده را مورد حمایت قرار داده اند و بنظر می رسد در موارد مهمی همچون برجام بحث های کارشناسی زیادی صورت می گیرد که بلحاظ احتمال سوء استفاده دشمنان نباید انتشار عمومی یابد. اینکه بخواهیم برای اثبات حرف های خودمان چنیین مطالبی را نشر دهیم به نفع نظام است؟ (4082244) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۱۷:۳۶
این آقایان به اصطلاح اصولگرا نشان دادند که حاضرند برای رسیدن به قدرت همه چیز حتی منافع ملی را زیر پا بگذارند غافل از اینکه کاملا اثر عکس دارد و نتیجه اش را به زودی در انتخابات خواهند دید (4082245) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۰:۱۳
روحانی دیگه چی میخواد بگه راجع به برجام ؟ (4082251) (alef-13)
 
Austria
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۰:۳۳
ظریف خیلی صادقانه در مورد واقعیتهای مذاکرات و محدودیتهای کشور و مذاکره کنندگان صحبت کرده، ولی متاسفانه دلواپسان آنرا تبدیل به چماقی برای کوبیدن وزیر و برجام کرده اند. بقول آقای دکتر ولایتی، مذاکره جای بده بستان دیپلماتیک و چانه زنی است، نه جای بیانیه خواندن و درخواستهای آرمانی. تیم مذاکره کننده ما با تمام داشته ها و همینطور کمبودها و محدودیتهای کشور پا در عرصه مذاکرات گذاشت و الحق و والانصاف بهترین نتایج ممکن را بدست آورد، البته ایده آل نبود ولی بهترین نتایج با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی بود. دستشان هم درد نکند که اگر برجام نبود، معلوم نبود الان شاخصهای امنیتی و اقتصادی و اجتماعی کشور در چه وضعیتی بود.
امیدوارم سایت الف منصفانه نظر مرا منتشر کند (4082253) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۴:۰۳
ایکاش جلسات محرمانه دولت پاکدستان رو هم افشا میکردین تا همه بدونن در اون هشت سال چه بر سر مملکت اومد (4082268) (alef-2)
 
Austria
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۷:۱۳
حق با جناب کریمی قدوسی است، اصلا باید تمام نمایندگان کنگره و سنا در پیشگاه ایشان زانو میزدند و طلب عفو میکردند تا مگر ما منت گذاشته و برجام را قبول میکردیم... (4082283) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۲۹:۳۹
این همه رهبری گفت مراقب باشید و تضمین کتبی بگیرید، این جماعت خوشبین کار خودشون رو کردن و به قول شفاهی شیطان خوشرو دل بستند، حالا میگن اشتباه کردیم ... خب ببخشید جناب ظریف, تاوان این اشتباه شما که اتفاقا آگاهانه هم بوده رو مردم باید بدن؟ قبلا تحریم بودیم اما لااقل هسته ای در حد اعلی داشتیم که افتخار کنیم و دلمون خوش باشه اما الان از صدقه سر خوشبینی و خودبرتربینی شما، هسته ای مون شده محدود و شدیم یک استثتا توی دنیا و برگشتیم به 15 سال قبل ولی تحریم موندیم و هر روز التماس هم باید بکنیم ... (4082299) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۱:۵۴
طبق گفته روحانی ، همه مسئولیت برجام با اونه (4082311) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۲:۰۴
شکست برجام (4082313) (alef-2)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۲:۲۳
اقاى كريمى قدوسى ووساير نمايندگان و مديران و قواى مختلف كشور توجه كنيد ما در يك دنياى
قدرت و زور هستيم ، برويد به دنبال و اطاعت و پيدا كردن راه كارها براى اقتصاد مقاومتى كه رهبرى عزيز و هوشيارمان بارها بران تاكيد نموده اند ،. خوب اگر همين برجام نيم پز هم انجام نميگرفت ، دلار شايد ٥٠٠٠ تومان هم بيشتر بود ، ركود بيشتر بود و تورم هم بيشتر بود و فلاكت مردم هم بيشتر بود ، كم يا زياد درست و يا غلط. در اصل برجام شكافى عميق بر تحريمهاى شوراى امنيت سازمان ملل بر عليه ايران انداخته است ، همه تان چپ و راست اصلاحاتچى يا اصولگراچى و يا اعتدالچى ، مال اين مملكت هستيد ، بنشينيد فكرى به حال اين مملكت كتيد
فكر مردم و اشتغال و ازدواج و مسكن و تورم و گرانى انواع و اقسام فسادها و خشكسالى و بى آبى ، اختلاصها و رانتخوارى ها و وامهاى كلان و حقوقهاى عجيب و بخور بخورهايى كه شده و ميشود باشيد ، هر روز وقت و پول و انرژى اين مملكت را مصرف تخريب يكديگر وىسهم خواهى از قدرت نكنيد ، دايم ميگوييد ولايت . ولايت ، بنشينيد ولايتمدار واقعى شويد همين دوكلام فؤموده رهبرى را اجرا كنيد مملكت ايمن ميشود ، اقتصاد مقاومتى ، ،، مردم خسته شده اند از اين همه تخريب
خودتان ، برويد دشمن را تخريب كنيد مثل همين مدافعان حرم باشيد ،، خداوند اصلاحتان كند . (4082316) (alef-2)
 
Austria
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۳:۳۹
ظریف یک تنه با 6 کشور که 4 کشور دشمن و دو کشور منافق هستند، رو در رو نشست و مذاکره کرد و بجای بیانیه خواندن توافق هسته ای را به سرانجام رساند. علیرغم تمام محدودیتهای کشور و شرایط هولناک منطقه ای و جهانی. خدا توفیقش دهد انشالله
حتی خود رهبری هم فرموده بودند که آقای ظریف به ایشان گفته بود که حقیقتا در بعضی موارد امکان پافشاری بر اصول آرمانی وجود ندارد و باید امتیازهای متقابلی داده شود. بنابراین جنجال آفرینی دلواپسان واقعا بیهوده و شرم آور است. خود ظریف بارها گفت مذاکره عرصه بده بستان سیاسی است، اگر قرار باشد یک طرف دیکته کند و طرف دیگر قبول کند که مذاکره وجود نخواهد داشت. چند روز بخاطر هیچ و پوچ وقت کشور و ملت را گرفتید. (4082324) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۷:۰۰:۱۱
واقعا هم چه سرانجام خوبی!!!
همه چی آرومه من چقد خوشحالم(!!!؟) (4082441) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۳:۴۲
درود بر ظریف سردار شجاع دیپلماسی (4082325) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۴:۰۱
با توجه به نتیجه کنونی برجام و رونمایی از حقوق شهروندی، آیا زمان آن نرسیده که دولت با مردم صادق باشد و به نقدها احترام بگذارد؟ اگر غیر از این باشد حقوق شهروندی هم یک وعده مثل وعده برجامی بی‌حاصل خواهد بود. (4082327) (alef-2)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۵:۰۱
سیاستمدارای نخبه! ما رو ببین ، آینده ایران رو به تضمین شفاهی گرگها سپردن (4082332) (alef-2)
 
Spain
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۵:۳۴
زنده باد ظریف؛ و شرم بر کسانی که به خاطر اهداف سیاسی و حزبی مباحث خصوصی کمیسیون امنیت را با تحریف بازیچه دست خودشان می کنند. اینها همان کسانی هستند که یک کلمه از مسایل هسته ای را در زمان جلیلی به کسی نگفتند. (4082333) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۳۷:۳۵
آقای کریمی ظریف کجای این متن گفته برجام اشتباه بود اگر دین نداری ( که مطمئنم نداری) لااقل آزاده باش (4082340) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۲۵:۳۰
چرا به صراحت یک نفر رو بی دین خطاب می کنید آیا این جز تندروی است (4083300) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۱۱:۰۵:۲۸
حرف حق تلخ است!!! (4084115) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۵:۲۷
حالا اتفاقی که افتاده تکلیف چیه ؟ هر آدمی اشتباه میکنه . تا الان هیچ مسئولی خطا نکرده همه سلامت هستند و ایشان خطا کار . (4082381) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۴۶:۵۳
خب این نشون میده کریمی قدوسی هم دروغ گفته و هم اسرار محرمانه رو فاش کرده.
راست راستم راه میره و هیچ برخوردی هم باهاش نمیشه.
بیزارم ازین معیارهای دوگانه! (4082391) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۵۷:۱۲
ظريف دوست داريم
ظريف دوست داريم
ظريف دوست داريم
ظريف دوست داريم
ظريف دوست داريم
ظريف دوست داريم
ظريف دوست داريم
ظريف دوست داريم (4082431) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۷:۲۹:۲۶
منطق استادیومی (4082549) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۵۸:۵۹
الف به خدا به پیر به پیغمبر خائنی اگه کامنت منو منتشر نکنی ! این قدوسی بهترین بهانه را دست ترامپ داد یعنی اصلا الان این ظریف نیست که زیر سوال می رود این اوباما وکری هستند که زیر سوال می روند چون از متن سخنان ظریف این طور بر می آید که آنها قول همکاری به ایران داده اند الان تمام این سخنان وتلاشهای پشت پرده کری با ظریف که می خواست راه کنگره را به نفع ما ببندد میشود بهانه ترامپ برای این که کری را خائن جلوه دهد !!!ومردمش را برای مخالفت جدی با برجام تحریک کند !! قدوسی تو چه کردی با ملت ؟ الان از کار تو بیش از همه نتانیاهو شادمان است .ای بر تو !تو چه کردی با تمام زحماتی که برای این مردم برای رفع خرابکاریهای جناح منحط پایداری صورت گرفت همه را با این بی تدبیری به باد دادی ملت هرگز تو را نخواهند بخشید ! قدوسی وای بر تو وای بر تو وای بر تو ! (4082436) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۱۳:۳۲
توبه ی گرگ مرگ است!
اعتماد به شیطان بزرگ!!!! (4083278) (alef-13)
 
پیام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۶:۵۹:۱۰
خلاصه این هست که کری سر ظریف رو کلاه گذاشت. خداییش کی غیر از این برداشت میکنه؟؟؟؟نکته دیگر اینکه جلسه محرمانه نبود و افرادی که کم آوردند مرتبا این موضوع رو تکرار می کنند. به فرض اینکه محرمانه بود، حالا که حقیقت معلوم شد اشتباه آقای ظریف چه جوری جبران میشه؟ فحش هایی که به خاطر این مورد به منقدان دادید چی میشه؟ دروغگو وزارت امور خارجه و سخنگوی آن (نه بنده خدا شخص ظریف) بود یا آقای قدسی؟؟؟ (4082438) (alef-13)
 
old city
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۹:۱۶:۳۱
تاریخ به احترام ظریف خواهد نشست (4082783) (alef-3)
 
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۹:۴۱:۴۸
سلام
دکتر ظریف هر کاری تو کنی درسته چون برای ملت ایران دلت میسوزه ما پشت سرت هستیم (4082823) (alef-3)
 
Rahim
Italy
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۹:۵۴:۳۱
زنده باد ضریف (4082842) (alef-3)
 
سین
Sweden
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۲:۱۴:۵۷
مرد باش و بیا جلوی مردم بگو که اشتباه کردی! نه پشت در های بسته. مطمئن باش مردم صداقت را دوست دارند. (4083161) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۳۰:۰۳
خیلی صادقانه واقعیات موضوع را گفته درود بر ظریف (4083305) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۲۳:۳۸:۳۹
❌واکنش وزارت امور خارجه به اقدام کریمی قدوسی
🔹هر عقل سليمي مي داند كه نبايد صحبتهاي خصوصي وزير خارجه را افشا كرد
🔹انتشار این سخنان ، گرا دادن به آمریکا است
🔹ابراز تاسف از ذبح مصالح ملی و امنیتی کشور به پای مطامع شخصی و جناحي
🔹گناه تضعيف موضع مذاکراتی جمهوری اسلامی ايران در مقابل حرکت های آتی آمریکا بر عهده آقاي كريمي قدوسي است (4083316) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۰۶:۰۶
آقای ظریف احتمال نمی داد وقتی در جمع برخی از مخالفین عملکرد دولت حرف می زند مطالبش در بیرون منتشر شود؟چرا گفته است در مورد تحریم داماتو (ایسا) اشتباه کرده است. پاسخ این است که ایشان عمدا موضوع را مطرح کرده تا حرفش در بیرون مطرح شود و مقداری از فشار افکار عمومی در مورد برجام و بی نتیجه ماندنش کم شود. ایشان و اطاق فکر تحمیل برجام وظیفه خود را انجام دادند (4083355) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۱۶:۵۹
گیریم که جلسه محرمانه نبود ولی آیا این نماینده متوجه نمیشه چه چیزی رو باید بگه و چه چیزی رو نباید بگه؟!!
یعنی باید باور کنم که این نماینده معتقد به شفاف سازی اطلاعاته؟! ایشون چند سال تو مجلس حضور داره؟! چرا تا حالا از این افشاگری ها نکرد؟!
اصلا هدف ایشون از این افشای جلسه چیه؟!
این نماینده میدونه که این متن که نصفه هم هست چه تبعاتی میتونه داشته باشه؟ اومدن رسما از زبان وزیر خارجه ایران که بالاترین مقام روابط خارجی ماست موضوعات مهمی رو فاش کردن. همین که سعی در کنار زدن کنگره داشتن و اوباما هم باهاشون همکاری کرده میتونه دلواپس های آمریکایی رو قدرتمند کنه و مخالفینشون رو ضعیف (4083373) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۱۷:۳۴
اشتباه ظریف این بود که یک کلمه گفته اشتباه کرده
نمی دونه که تو این مملکت اگه به سر تا پای مملکت هم .... باز با اعتماد به نفس باید تو چشم مردم نگاه کنی و بگی بهترین کار را برای مملکت کرده ای.


دوستان امیرکبیر هم داستانه!
امیر کبیر هم یک آدمی بوده که بر اساس توانایی هاش و عقل و منطق برای مملکت یکسری تصمیم گرفته است.
از ظریف خوشم میاد چون تو این وانفسای بی عملی و شعار زدگی کاری را که اعتقاد داشت انجام داد و ترسی هم از اینکه بگوید کجای کارهاش اشتباه بوده نداشته است (4083374) (alef-13)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۲۸:۴۶
بنظرم اقای ظریف یبایست یا به جلسات کمسیون نرود یا مسایل دست چندم مطرح کند چرا که دفعه اول نیست که بگوییم سهوی این اتفاق می افتد بنظر میرسد بعضی از این دوستان در زمین دشمن بازی میکنن و اقای وزیر صراحت اعلام کند به دلیل عدم اعتماد اعضای کمیسیون مسایل محرمانه را عنوان نمیکنم حداکثر میتوانید استیضاح کنید بهتر از ذبح مسایل ملی پای مسایل گروهی یک عده کم سواد و یا خدای نکرده وطن فروش است (4083384) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۳۵:۱۷
شما احتمالا فرماندهان جنگ تحمیلی را که دچار اشتباهی شده اند بیاورید و محاکمه کنید. مذاکرات شما رو هم دیدیم. وقتی کسی در خط مقدم قرار دارد تخریبش نمی کنند (4083393) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۳۹:۴۸
اين صحبتهاي اقاي ظريف هيچ چيز از ارزش كاري كه ايشان انجام داده كم نمي كند چون تلاش خودش را انجام داده ولي طرف مقابل نامردي كرده كه در نهايت به نفع مردم ايران تمام خواهدشد همانگونه كه درپذيرش قطع نامه طرف مقابل تعهدات خودش راانجام نداد ولي در نهايت باعث پيروزي ايران عزيز شد (4083398) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۰:۴۵:۵۲
هر کس به طریقی دل مردم این مرز و بوم می شکند
دوست جدا بیگانه جدا می شکند
گر که بیگانه شکست حرفی نیست در عجبم دوست چرا می شکند جناب آقای کریمی قدوسی شما که نماینده مردم هستید خبر از اوضاع احوال مردمی که نمایندشون هستید دارید؟ (4083405) (alef-13)
 
نعمت الله جوکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۰۱:۲۰:۲۷
ثبت با سند برابراست ..امضاخریدار ...امضا فروشنده! (4083433) (alef-3)
 
محسن نوری
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۶:۵۴:۰۸
تاسف برای نماینده ومجلس (عصاره ملت) که وزیر خارجه میاید در مجلس برای توضیحات ویا ارایه گزارش ونماینده بی تقوا متن مذاکرات را برای همه دنیا فاش میکند اسم این حرکت را چه میشود گذاشت؟؟؟!! مردم مظلوم ایران اگاه باشید که به چه کسانی رای میدهید (4098736) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.