نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261517
کمک به مخالفان بیداری عاشورا
بخش تعاملی الف - سهراب زند، 6 اسفند 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۲
روزنامۀ اعتماد در مصاحبه‌ای با ابراهیم اصغرزاده که سوم اسفند۹۳ منتشر گردید، پس از آنکه وی بیان کرد: «نمی‌توان از نقش اسطوره در فرهنگ جامعه دست کشید. در این باره ما امام حسین(ع) را داریم به عنوان نمونه و به عنوان فرهنگ مذهبی و سیاوش را در فرهنگ ملی که هیچ یک از این‌ها را نمی‌توان از جامعه گرفت» و سپس خبرنگار روزنامه اعتماد پرسید: «اما این اسطوره‌ها هم به نظر می‌رسد رنگ باخته‌اند و برای نسل امروز آنقدری که شما می‌گویید اهمیتی ندارند...» دچار حاشیه‌ای سنگین از سوی طیف سیاسی خاصی گردید تا جایی که در اعتراضاتشان، "اهانت به امام حسین علیه السلام" لقب گرفت! و سپس آن‌را به دولت نسبت دادند که بعد از روی کار آمدن دولت این اهانت‌ها افزایش یافته است، همان‌هایی که زمانی که مشایی دورۀ اسلام را با دوران اسب سواری مقایسه نمود که گذشته است و امروزه برای رسیدن به حقانیت لازم نیست، و موضع دولت احمدی نژاد، موضع مشایی بود، تقصیری را متوجه دولت نمی دانستند و او را پاک ترین دولت معرفی می نمودند.

امام حسین و نهضت عاشورا، آنقدر در ایران اسلامی و در میان آحاد مردم شیعۀ ایران و برادران عزیز اهل سنت و حتی مسیحیان و سایر اقلیت های دینی و مذهبی، محترم و بزرگ است که هر کس با کمترین بهرۀ هوشی می‌تواند بفهمد که مقابله با آن نه تنها برای کسی رأی و نیرو جمع نمی کند، بلکه مرگ سیاسی فرد یا گروه و جریان اهانت کننده را قطعاً واقع خواهد نمود، پس هرکس حتی اگر به این نهضت معتقد نباشد آنرا برای موفقیت سیاسی خود دست‌آویز قرار نمی دهد.

اما یک مسأله می تواند به مخالفان زنده ماندن نهضت حسینی، یعنی همان هایی که می‌دانند رمز اتحاد، بیداری و شجاعت غیرقابل تصور دلدادگان به این مکتب، زنده بودن آن است، کمک قابل توجهی کند تا شاید بتوانند لااقل از غیرت نسل‎‌های نو نسبت به این حادثۀ عظیم بکاهند؛ و آن این است که عاشورا و مکتب حسینی تبدیل به دست‌آویزی برای قلع و قمع مخالفان و برخوردهای به دور از منطق باشد. فرضاً که خبرنگار بپرسد به نظر نمی‌رسد نسل حاظر امام حسین علیه السلام را اسطوره بدانند! نگفته که امام حسین نمی‌تواند اسطوره باشد؛ اگر کسی در مصاحبه سؤال بپرسد که جوانان ما بدنبال اسطوره‌های غربی و شرقی رفته‌اند و مدل تیپ و لباس و اخلاق و در مجموع سبک زندگیشان نشان می‌دهد که اهل بیت علیهم السلام را اسطوره نمی‌دانند، باید به او پاسخ گفت که سیل دشمن کورکن همین جوانان با مدل‌ها و تیپ های مختلف، در ایام عزاداری و با لباس‌هایی که اسماء مقدس قهرمانان نهضت حسینی بر آن نقش بسته است، نشان می‌دهد که آنان نه تنها امام حسین، بلکه یاران او مانند حضرت عباس علیه السلام را اسطوره‌هایی بزرگ و بی بدیل می‌شناسند. در کجای دنیا مردم، بخصوص جوانان و نوجوانان، برای اسطوره هایشان، عاشقانه و خودجوش هرسال میلیاردها نذر و نذورات می دهند؟ برای آنها اشک می‌ریزند و بر سر و صورت می‌زنند؟

لباس مشکی میلیون‌ها جوان به عشق و احترام بزرگان عاشورا در ایام محرم، معنی این است که آنان را اسطوره می پندارند.
ولی این‌که ما بیاییم مصاحبه‌ای را که بارها مصاحبه‌شونده به بزرگی و الگو بودن امام حسین علیه السلام اذعان نموده، بعد در شمارۀ پنج اسفند برای توضیح، مفصلاً بر الگو واسوه بودن تأکید شود، مدیر مسئول رسما عذرخواهی کند که این مطلب باعث نگرانی شده، و باز ما این را دست آویز شیطنت‌های سیاسی قرار دهیم که "واحسینا" و به زور بخواهیم با عملی جسارت‌گونه، نسبت توهین به آن امام همام دهیم، قطعاً دست کمی از توهین واقعی نخواهد داشت. واقعا باید به هوشیاری و درک آقای حداد عادل تبریک گفت که همرنگ این جماعت نشده و به صراحت اعلام نمود:

"من این مطلب را خوانده ام؛ استنباط من این نیست که خبرنگار مرادش امام حسین علیه السلام، یا حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است؛ بلکه به نظر بنده منظورشان اشاره به اشخاصی بود که در آن مصاحبه از آن‌ها نام برده شده بود. بعید می‌دانم در جامعۀ ما فردی که اسمش اصلاح‌طلب است و یا روزنامه‌ای برای یک جناح خاصی باشد که شاید ما هم با بعضی کارهایشان موافق نباشیم، مقام امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) را انکار کند"(ایرنا).

غیرت دینی بسیار خوب و لازم است اما اینکه ما بیاییم فرصت‌طلبانه، در مورد مطلبی که از سوی بسیاری توهین تلقی نمی شود به زور بگوییم توهین شد و خواستار قلع و قمع شویم، اولاً خود نوعی حرمت شکنی نسبت به آن امام همام است و ثانیاً این برخورد همراه با تحجر و خشک مغزی، می‌تواند کمک بزرگی به کسانی باشد که با عاشورا به مقابله برخواسته‌اند؛ که البته با این مردم آگاه و حسینی آب در هاون می‌کوبند.
 
فدایی حسین
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۰:۵۸:۳۰
روزنامه اعتماد میبایست تعطیل شود. (2706773) (alef-3)
 
علي
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۳:۲۲:۴۸
مثل اينكه صورت مسئله را متوجه نشديد .

مثل اينكه صورت مسئله را متوجه نشديد !

مثل اينكه صورت مسئله را متوجه نشديد ؟ (2707006) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۱:۴۶:۴۳
خوب وقتی همه را تعطیل کردید چه می کنید؟ به جان هم می افتید؟ وقتی به قدرت نرسیده بودید صحبت از مناظره امامان با کفار بود حالا یک اظهار نظر ساده را هم تحمل نمی کنید؟ چرا؟ چون استدلالی در برابرش ندارید، باید صدای مخالف را خفه کنید؟! (2707734) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۲:۴۱:۴۴
واقعا تفاوت بین مناظره و خبر پراکنی را نمیفهمی؟؟ (2719402) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۱:۱۴:۲۹
با اعتماد موافقم (2706800) (alef-3)
 
هادی اسکندری
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۲:۱۵:۳۴
لعنت بر مخالفان اهل بیت (ع) و داعشیان ... (2706876) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۰:۳۷:۰۳
هر کسی دیدگاهش با شما یکی نبود مخالف اهل بیته؟!!! (2707120) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۷:۲۷:۲۰
لعنت ابدی بر مخالفان اهل بیت و مخالفان ازادی بیان (2707262) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۹:۰۲:۳۲
قبل از لعنت فرستادن بر عليه داعشيان لطفا بر كسانى كه إيمان مردم و جوانان سست كردن لعنت بفرسيد با تشكر (2707393) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۳:۴۳:۱۷
مخالفت یا موافقت تو چه فرقی میکنه .مهم واقعیتهای موجوده .
بااینکه جوونهای جامعه ونسل جدید ودهه هفتادیا حتی هشتادیا اعتقادشون به مسایل دینی خیلی ضعیف شده ولی من خودم باچشمای خودم دیدم درمورد امام حسین قضیه کاملا برعکسه . وقتی عاشورا میشه اگر نسل جوونو بخوای حذف کنی دیگه جمعیت خاصی روتو عزاداریها نمیبینی چون دیگه مسن ترها پای اومدن وراهپیمایی تو خیابونها وساعتها بیداری وشوروهیجان وعزاداری رو ندارن.پیرشدن توان جسمی ندارن .هرچی میبینی جوون
شما هم ازاین به بعدعاشورابیا تو خیابونها قشنگ ببین.
اوضاع چه خبره اونوقت هیچ وقت همچین نظری نمیدادی . (2707203) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۳:۱۰:۲۲
هر کس بخواد کوچکترین اهانتی به مقام ائمه معصومین بکنه محکومه ،
اما روزنامه اعتماد کوچکترین اهانتی به مقام اهل بین نکرده و فقط به خاطر سیاسی بازی اصولگراها مورد هجمه قرار گرفته. (2706976) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۳:۴۵:۳۰
حالالبینیداین روزنامه های ضددین ازچه احزابی حمایت میکنند (2707041) (alef-13)
 
احمدی
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۰:۰۵:۴۱
یک عده از هر نخی طنابی واز هر طناب ریسمانی می بافند تا خود را ثابت کنند ۰کجای این مصاحبه ایراد دارد که شما تفسیر به خطا می کنید ۰ وسعت دید و انصاف بد نیست۰ (2707078) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۰:۵۰:۲۴
امام حسین، بهترین ملاک آزادگی یا خفت انسانهاست. خدا به داد مخالفینش برسد. (2707135) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۵:۲۸:۱۵
ماستمالي نكن برادر! سؤال خبرنگار ايراد داره، بايد دقيق تر صحبت مي كرد. (2707214) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۷:۱۸:۰۰
دوران سواستفاده از جهل و احساسات مذهبی مردم به پایان رسیده. مخالفان رورنامه اعتماد تشنگان قدرت هستند و کسانیکه تشنه قدرت هستند غلط میکنند عاشورایی باشند.امام حسین فقط تعلق به ما شیعیان ندارد متعلق به بشریت است و نیاز به افراد متظاهر و چپاولگر بیت المال و مخالف ازادی بخصوص ازادی بیان ندارد.
امام حسین ازاد مرد بود نه مخالف ازادی. (2707249) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۷:۲۶:۱۶
امام حسین پرچمدار ازادی بود. هرکس به ازادی بخصوص ازادی بیان اعتقاد دارد حسینی است. امام حسین نه به شیعه بلکه به بشریت تعلق دارد. انهائکه او را برای سرکوب ازادی میخواهند غلط میکنند عاشورایی باشند. انها شیفته قدرت هستند. با روزنامه اعتماد موافقم. (2707260) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۷:۳۷:۳۵
فکر می کنم کسی که روز روزناهه دارد حداقل شرطش نماز خوان بودنش باشد گیریم نیمی از جامعه نماز نمی خوانند نباید این نیم راهبر نیم دیگر باشند روزنامه نگار نماز نخوان از بی احترامی به روحانی و اسلام و بچه هیاتی ابایی ندارد و نتیجه سکولاری نوشتن روز نامه ممکن است طیفی را راضی نگه دارد ولی در اینده باعث تنش و نا ارامی و تلفات در بین جوانان که دوست دارند الکی هیجان زده شوند می شود کیهان می گوید اگر امروز جلوی اب را بیل نگیری فردا که سیل شد با پیل هم نمی توانید بگیرید (2707280) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۷:۴۱:۰۶
جایگاه ائمه و اولیاء که مشخصه. بزرگترین ظلم و خدای نکرده اسائه ادب به ایشان اینه که ما آنها رو در حب و بغض خودمون رو و بی تقوایی خودمون دخالت بدیم. فرهنگ و اسطوره هم ارزش معنوی و کمکی خودش رو داره. یه کم انصاف و تقوا .لطفا. (2707285) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۷:۵۸:۲۵
درامدهایشان را حلال کنند، نمی خواهد غصه امام حسین (ع) را بخورند. علاقه و عشق به امام حسین در دل همه ما است. (2707305) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۸:۰۲:۵۴
اگر اعتقادات مردم تضعیف شده که حتما همینطور است بایدتلاش کرد تا این سرمابه معنوی دوباره تقویت شودفکسانیکه واقعا دلسوز هستند باید با آسیب شناسی به دنبال حل مساله باشند نه اینکه با دستاویز قرار دادن یک مصاحبه به دنبال سو استفاده از مقدسات باشند. (2707312) (alef-3)
 
مودی
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۸:۱۷:۱۱
" همان‌هایی که زمانی که مشایی دورۀ اسلام را با دوران اسب سواری مقایسه نمود که گذشته است و امروزه برای رسیدن به حقانیت لازم نیست، و موضع دولت احمدی نژاد، موضع مشایی بود، تقصیری را متوجه دولت نمی دانستند و او را پاک ترین دولت معرفی می نمودند."
خدمت نویسنده محترم عرض میکنم که اساس استدلال شما برای این نوشته دروغ است بنابراین مطلب شما از اساس ایراد دارد...
نویسنده محترم یا در دوران احمدی نژاد و مشایی اهل مطالعه نبوده اند و یا مطالب خاصی را مططالعه میکرده اند.... اگر صحبت پاکترین دولت بود به هیچ عنوان در حوزه مسایل فرهنگی و عقیدتی نبود و اتفاقا همین افرادی که امروز به این مطلب روزنامه اعتماد انتقاد کردند تنها منتقدین اراجیف مشایی و حمایت احمدی نژاد بودند و بنده خودم بارها در سایت ها و روزنامه های اصولگرا انتقادهای بسیار شدیدی علیه نظرات مشایی دیدم و مطالعه کردم. اینکه مدتها باب شده که تا کسی انتقادی میکند با چماق (تا دیروز و زمان دولت قبل کجابودی )مواجه میشود یک فرافکنی و فرار از پاسخگویی است. متاسفانه این جناح مقابل بود که با خنده و خوشحالی در دل از این مطالب میگذشتند و به حای ناراحتی و انتقاد از سخنان مشایی از اینکه او با سخنان خود فرصت خوبی برای حالگیری از جناح مقابل به دستشان داده بسیار هم راضی به نظر میرسیدند.
یک سئوال از نویسنده محترم ....شما که غیرت دینی را خوب میدانید و از موافقان این دولت هم هستید آیا نسبت به مطالب روزنامه اعتماد واکنشی هر چند منطقی و صحیح نشان دادید ؟؟؟ (2707328) (alef-13)
 
سورنا
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۸:۴۹:۵۵
ز نگاه منطقی و مستدل و معتدل نویسنده سپاسگزارم.
از الف به خاطر انتشار این مطلب سپاسگزارم.
امید که همه بیاموزیم در رابطه با دیگران حتی دشمنان و مخالفان خود جانب انصاف را رعایت کنیم.
«اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد .... دشمنى با گروهى ديگر وادارتان نكند كه عدالت نورزيد. عدالت ورزيد كه به تقوى نزديكتر است و از خدا بترسيد كه او به هر كارى كه مى‌كنيد آگاه است.» سوره مائده آیه 8 ترجمه دکتر آیتی (2707371) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۸:۵۹:۴۰
اگر می گوییم افراط بد است. منظور این است که افراط در روش هم بد است. فرض کنید یک روزنامه را به نام امام حسین (ع) توقیف شود. آیا این باعث می شود که گرایش جوانان به آن حضرت یا به نظام بیشتر شود یا اثر عکس می دهد.
ضمنا یک عده نشسته اند و منتظرند کسی حرفی بزند یا اظهار نظری کند تا به نام دین، او را ساکت کنند اما همین ها برای اینکه گرایش جوانان به دین را تقویت کنند، اصلا کاری انجام نمی دهند. (2707386) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۹:۱۶:۵۹
با لعن و بگیر و ببند فحش فقط مسائل پیچیده تر می شود .

اگر هاله تقدس را از حسین عزیز و کربلای مشعشعش کنار بزنیم و فارغ از مسائل دینی به بررسی موضوع بپردازیم به این نتیجه می رسیم :

همه آزادند در اعتقاداتشان در بیان نظرشان حتی اگر در اقلیت 72 نفره باشند . و اکثریت مطلق باید باید باید تریبون به آنها بدهد و قلع و قمعشان نکند .

و این مردم اند که تصمیم گیرنده نهائی اند .

و آزادی همه چه اکثریت و چه اقلیت مخل آزادی دیگران نباشد . (2707410) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۰:۱۰:۱۹
احسنت، اين مسئله شعور ميخواهد (2708504) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۹:۲۲:۱۱
با نویسنده این متن موافقم. (2707421) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۱:۳۵:۴۲
امام حسین(ع)درمقابل کسانی که به جنگ با ایشان و اهلبیت گرامیشان آمده بودند تا آنجا که امکان داشت با نصیحت و منطق و گفتگو برخورد نمودند و زمانیکه چاره دیگری نماند با عزت و شجاعت جنگیدند و تاج شهادت را بر سر نهادند در نتیجه پیشوای آزادگان جهان شدند اکنون اگر روزنامه اعتماد به فرض اشتباهی هم کرده اند ما نوکران امام حسین با منطق جوابش را میدهیم نه با هوچی گری و تهدیدو...به فرمایش مقام رهبری ما باید اصولگرای اصلاح طلب باشیم و اصلاح طلب اصول گرا که ملت از هر کدام به تنهایی ضربه ها دیده اند مگر نه آنستکه مولایمان امام حسین بهترین مدافع اصول اسلام بودند که برای اصلاح قیام فرمودند (2707703) (alef-13)
 
سجاد
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۳:۲۹:۴۷
چرا باید 9 دی و رمز عبور توقیف میشن ولی اعتماد نه؟ چرا بعضی فقط دنبال بستن دهان منتقدین هستند؟ اگه کاری را مه اعتماد انجام داده بود همین الف یا جهان انجام میدادند اونوقت چی می شد؟ (2707917) (alef-3)
 
مجید
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۴:۳۴:۲۶
نکته ای که بدان توجه نمیشود این است که در اصطلاح دین پزوهان اسطوره لزوما امر محقق و واقعی و حادثه عینی خارجی نیست و با افسانه مرادف است.قرآن هم میگوید که بی ایمانان سخنان انبیا را اساطیر اولین می خواندتد.باید بدانیم نهضت حسینی واقعیتی والای ایمانی و دینی حاصل شهادت طلبی امام حسین ع و یا ان با وفایش بود.آرمانی که درسگیری از آن و اهداف آن را راهنمای عمل کردن در هر عصر و نسلی خواسته شده است که فرمود کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا.حال آنکه اساطیر حداکثر افسانه هایی بیانگتر آمال و ارزوهای دست نیافتنی اقوام مختلف بوده اند که بشر چون تصور نمیکرده بتواند بدانها نایل شود صرفا بشکلی ارمانی انان را طلب میکرده و در ذهن خود حرمت مینهاده است.از این رو نباید نهضت حسینی ع را اسطوره خواند.چون این حقیقت الگوی متعتالی ارمان دینی اسلام است هم مومنین بدان تاسی میکننو و در عمل خود را عامل به اهدافش میدانند اگر واقعا مسلمانند و اگرنه که حکم دیگری دارد. (2708061) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۴:۴۸:۳۶
به هر حال وظیفه تیه کننده مقاله و مدیر مسئول است که متن نهایی را بازبینی و قابل چاپ کند یعنی به نظرشان مهم نیامده که از این جمله خبرنگار چه برداشتهایی می توانند داشته باشند ؟
جمله ای چاپ کرده اند که چنین برداشتی از آن وجود دارد و قبح بی مبالاتی به ارزش های دینی و ملی ما را از بین می برد یعنی نباید معذرت خواهی و اصلاح کنند و پاسخگو باشند؟؟؟؟ (2709415) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۰۰:۵۶:۰۴
به نظر بنده نویسنده این متن با احترام فراوان کم سن و سال هستند وگر نه دوران اصلاحات رو به یاد داشتند که اقایون با استفاده از روزنامه ها و رسانه هاشون چه تاخت و تازی به دین و اعتقادات مردم میکردند... در اغاز هم افن حرکت ها برای حساسیت سنجی توده مردم توسط چند تا روزنامه شروع شد... چه سالهای تاریکی بود... (2710249) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.