نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 62714
در زمان فتنه چگونه مي توان به بصيرت رسيد؟
علی رجبی، 2 بهمن 88
تاریخ انتشار : جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۸
بصيرت، مفهومي مغفول مانده که در رويدادهاي اخير و در اتفاقات پس از انتخابات توسط مقام معظم رهبري، که به محاق رفته بود، در اذهان عمومي، دوباره در صدر مفاهيم اساسي که راه سعادت را براي بشر هموار مي‌کنند، قرار گرفت.

اما متأسفانه کمافي سابق، اين مفهوم نيز مانند خيلي از فرمايشات گرانقدر رهبر انقلاب تنها به عاملي جهت تهيه گزارش و بر پايي سخنراني ها و تهيه برنامه‌هاي صدا و سيما بدل گشت. عموماً نيز در اين برنامه‌ها به معرفي به مصاديق اهل بصيرت در طول تاريخ تا به امروز مي پردازند که اگر قرار بود اين چنين مردم را در زمره بصرا قرارداد بايستي مورخين ، خود بصير ترين افراد زمان خويش باشند.
اگر بر تبليغ اين مفهوم بدون مهندسي آن بپردازيم تنها حکم نمايش مسابقات يک گشتي گير قدر را دارد که محال ممکن است صرفاً با تماشاي آن بتوان آن چنان وارد ميدان شد و انتظار اجراي درست فنون را از تماشاگران داشت.

بصيرت را بينايي و عقل معنا کرده‌اند که متاسفانه اين تعاريف کامل نيست و تنها به معرفي بخشي از ابعاد بصيرت مي‌پردازد .

بصيرت ، حلقه‌اي متشکل از 3 مفهوم است که ابتداً با فرقان آغاز ، به اقدام  و بالاخره  به پايداري مي‌رسد که در مرحله بعد دوباره بايد فرقان صورت داد.

" فرقان " نام ديگر قرآن است که از آن به عنوان يکي از برجسته‌ترين کارکرد‌هاي تأمل و تعمق و تدبر در قرآن نام مي‌برند. فرقان به معني جدا کردن و جدا کننده حق از باطل است. اما مسئله مهم در اين امر در نظر گرفتن فرمايش امير المومنين است که مي‌فرمايند:"افراد را با حق بسنجيد".

پس ابتدا بايستي حق را شناخت و لازمه آن ، " تبيين معيارهاي حق " و سپس سنجيدن زمان و مکان و افراد با شالوده حق است. پس از تبين حق ، نوبت به " تدقيق معيارهاي باطل" مي‌رسد که بايد، باطل را هم مانند حق، معيارهاي آن را از قرآن و روايات و احاديث و منويات ولي زمان ، استخراج کرد.

در مرحله سوم از فرقان، بايد با توجه به معيارهاي در درست، مصاديق معاصر را پيدا و به مر عدالت، آنان در جاي خود (جبهه حق يا باطل) قرار دارد که در اين صورت، "  تفکيک جبهه "، انجام شده است.
اما در چهارمين مرحله از فرقان بايد،" انتخاب جبهه حق "، انجام پذيرد . چون در غير از  انجام مرحله انتخاب، مرحله بعد يعني اقدام، ممکن است در جبهه باطل صورت گيرد که در اين صورت ، غفلت جاي بصيرت را گرفته و غافلين جزء نادمين روز قيامت خواهند بود .

در مرحله دوم از بصريت، بصير بايد به طبق فرقان انجام شده، " اقدام "، صورت داد (فرقان ‌‌-اقدام). يعني جبهه باطل را به نفع جبهه حق ترک و پا به عرصه ميدان حق گذاشت که بدون حرکت و اقدام، حتي در صورت انجام دادن فرقان ، بصريت کامل نمي شود .

کما اين که طبق حديث مولاي متقيان: "  کسي که به هنگام ياري ولي خود در خواب باشد، بالگد دشمنش بيدار مي‌شود " . کنايه از اينکه حتي اگر حق و باطل را درست تشخيص داده ايد ولي اقدامي به موقع صورت نگيرد، کان هو در جرگه حق طلبان قرار نداريد. مانند خواجه ربيع که پس از حوادث عاشورا، گفت: " و اي بر من که در هنگام ياري خواستن حسين(ع)، به عبادت مشغول بودم". و در تاريخ هرگز خواجه ربيع به عنوان فردي بصير و اهل بصيرت، معرفي نشد که در حقيقت به نفع جبهه حق، حرکتي انجام نداد.

البته ممکن است به علت، معذوريت از اقدام ، مانند؛ تقيه، بيماري  و ... اقدامي انجام نگيرد. در اين صورت با توجه به مرحله چهارم از فرقان يعني انتخاب جبهه حق، به مر حديث پيامبر(ص) : "انما الاعمال بالنيات" ، بصيرت صورت گرفته و فرد بصير نزد خداوند مأجور است.

 در مرحله سوم نيز که بعد از انجام فرقان و اقدام ، بايد عملي شود، " پايداري و استقامت "، در جبهه حق است که در آن حضور داريم (فرقان -> اقدام -> استقامت). خداوند نيز در قرآن به پيامبر اکرم مي‌فرمايد: " فاسقتم کما امرت ".  که اي پيامبر در مسير و حبهه‌اي (حقيقتا حق بود) که قرار داري، استقامت پيشه کن. عدم پايداري در جبهه‌ي حق مانند کسي است که اساسا پا به عرصه نگذاشته و اصولا اقدام وي زير سئوال مي‌رود و بالاخره عمق فرقاني که وي صورت داده، هويدا مي‌شود.

نحوه و کيفيت اقدام و مدت و کيفيت پايداري، 2 عاملي است که ارتباط مستقيم با عمق فرقان، که در مرحله اول انجام شده است دارد. هرچه معيارهايي، که بر اساس آن حق و باطل را از هم تفکيک کرديم، انتزاعي و سطحي باشد، اقدام و پايداري نيز به همان مقدار سست و بي اثر خواهد بود. اما به هر مقدار که شناخت ما از حق و باطل عميق تر باشد، کيفيت اقدام و پايداري را تا حد ايستادگي اصحاب امام حسين در صحراي کربلا، بالا مي‌برد و انسان در اوج بصيرت به کمک ولي مي-پردازد و هرگز ابراز ندامت از عملي که انجام مي‌دهد نمي‌کند.

کيفيت پايين فرقاني که ابن عباس (برادر ابن عباس معروف) در زمان امام حسن(ع) داشت، باعث شد که بعد از به عهده گرفتن فرماندهي لشکر ولي زمان، خود را با اندک دينار و درهمي به حکومت طاغوت بيفروشد. اين خود گوياي اين نکته است که وي تا قبل از اين معامله نا ميمون، حق و باطل را تفکيک و اقدام به حضور در جبهه حق (امام حسن(ع)) نموده است اما چون معيارهايش که برطبق آن، تفکيک حق و باطل را صورت داده، از عمق کافي برخوردار نبوده، با عدم پايداري در جبهه حق مواجه   مي‌شود و متاسفانه براي هميشه از پيوستن به اهل بصيرت دور مي ماند.

نکته اساسي و قابل توجه پس از طي 3 مرحله فوق (فرقان، اقدام، استقامت) اين است که بايد بعد از مدتي " دوباره فرقان " صورت داد و تفکيک جبهه را به روز کرد که به قول امام راحل (ره) : " حال افراد، ملاک است".
پس دوباره بايد بر اساس معيارهاي حق و باطل، مصاديق روز را شناسايي و هر يک را در گروهي که هستند درک و سپس در اقدامي جديد به حمايت حق عليه باطل پرداخت. طلحه و زبير، نمونه‌هاي بارز از افرادي هستند که در زمان پيامبر فرقان و اقدام و پايداري را به نحو احسن انجام داده و در اوج بصيرت توانستند لقب" سيف السلام "   به خود اختصاص دهند. اما متاسفانه ايشان در زمان جنگ جمل، فرقان خود را به روز نکرده و همچنان به صرف اينکه زماني عايشه در کنار پيامبر بوده، به دفاع از وي پرداخته و از لبيک گفتن به قرآن ناطق امتناع کرده و در نهايت، ايشان نيز براي هميشه تاريخ در زمره افراد بي بصيرت قرار گرفتند. شايد گذشته آنان نيز  تحت تأثير عدم فرقان، در سالهاي آخر عمر و اقدامي نا مناسب به نفع جبهه باطل، به فراموشي تاريخ پيوسته باشد .

 
 
دانشجو
۱۳۸۸-۱۱-۰۲ ۱۹:۳۸:۴۳
باید رهنمودهای رهبر فرزانه را عملیاتی کرد، همان طور که شما گفته اید این رهنمودها برای برگزاری همایش و . . . نیستند.
بازخوانی کلام امام (ره) و تاریخ اسلام و قرآن و روایات بهترین منبع برای اینکار هستند که فقط از عهده متخصصین برمی آید.
لطفا با استفاده از این منابع، مسیر را روشن تر کنید. (279668)
 
صابر
۱۳۸۸-۱۱-۰۲ ۲۰:۳۴:۵۳
بصيرت، مفهومي مغفول مانده است که تا فتنه گران حقیقی خود را مبرا از آن می دانند همچنان در محاق خواهد ماند .جناب فرقانی شما و همفکرانتان عین فتنه هستید .وگرنه مگر می شود تمامی مسئولین سابق امروز مغضوب باشند .مطمئن باشید که اگر افکار منجمد دولتیان کنونی همچنان یخ زده بماند این فتنه دولتی و فرمایشی گریبان خودشان را خواهد گرفت. (279677)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۲ ۲۳:۳۶:۰۲
اولا تمام مسئولین سابق مغضوب نشده اند! گروهی از آنان منحرف شده اند، و ثانیا چرا نمی شود؟ در زمان پیامبر که اکثر صحابه منحرف شده بودند، عمر و ابوبکر و عثمان و طلحه و زبیر و سعد بن ابی وقاص و ... و تنها انگشت شماری با بصیرت بودند مثل ابوذر و عمار و سلمان و مالک اشتر و ...طوری که علی فریاد \"این عمار\" سر می داد.
همین مالک اشتر که نور چشم علی بود، مگر در احادیث پیامبر اصلا اسمی از او برده شده است؟ در حالیکه ابوبکر و عمر و طلحه و زبیر و ... در احادیثی توسط پیامبر ستوده شده اند. (279720)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۹:۲۷:۰۷
این فتنه قبل از آنها یقه مسببین را خواهد گرفت. مطمئن باشید! (280145)
 
فریبرز
۱۳۸۸-۱۱-۰۲ ۲۰:۵۱:۰۴
بعد از سی سال فتنه هنوز به بصیرت نرسیده اید ؟
واقعا جای تاسف است (279683)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۲ ۲۱:۱۵:۱۶
حالا بفرمایید اگر کسی از زمان خاتمی در خصوص کهریزک شکایت داره بیاید. تا معلوم شود که ساختن جایی با استفاده از اون برای جنایت عزیزم خیلی فرق می کنه. شما هر چی هم که از موسوی و خاتمی بگویید تاثیری در تفکرات ما نخبگان و تحصیلکرده ها ندارد شاید چند تا دهاتی با 80 تومان احمدی خر شده اند فکر کردید همه ملت مثل اونها هستند. بدونید که روزی دوباره نوبت اصلاحات خواهد شد این وعده خدا است که به همه گروهی حال می دهد. انشالله در اون روز ما خودمان می دانیم با شماها چکار کنیم هر چی عوض داره گله ندارد. به امید ان روز که نزدیک است. (279688)
 
دهاتی ساندیس خور
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۷:۲۸:۵۴
من اعتراف می کنم تا حالا تو راهپیمایی های دولتی خیلی ساندیس خوردم همون طور که بابام تو جبهه ساندیس خورده بود.

ما جد در جد بدبخت بیچاره ایم ولی حال می کنیم حال شما نخبگان رو بگیریم.

آخرش معنی اصلاحات رو هم فهمیدیم. خودشون خوب، هر کی هم که باهاشون نیست میشه دهاتی (280091)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۹:۵۷:۵۲
فعلا که معلوم است چه کسی خر شده و به دشمنان سواری می دهد! البته اگر از زیر بار سنگین و ننگین جان سالم به در بردید. منتظرتان می مانیم.
این چرخه حق و باطل از زمان هابیل و قابیل تا روز آخر دنیا ادامه دارد. تا حق و ناحق از هم تمیز داده شوند.
رو سینه را چون سینه ها هفت آب شوی از کینه ها
حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو واندر دل آتش درا پروانه شو پروانه شو
وآنگه شراب عشق را پیمانه شو (280155)
 
محمود
۱۳۸۸-۱۱-۰۲ ۲۱:۳۴:۵۱
بصیرت = بینایی -دانایی . زیرکی . هوشیاری
کج بصیرت = آنکه از راه بصیرت حقیقی منحرف باشد. کج معامله و بدمعامله .
اهل بصیرت = دانا. صاحب نظر.
چشم بصیرت =چشم بینائی . دیده ٔ بینش . چشم خرد. دیده ٔ بصیرت . نظر بصیرت . چشم عقل . ...

معانی فوق از فرهنگ دهخدا استخراج شده است. اگر بخواهیم یک عبارت در باره معنی بصیرت حاصل از معانی فوق ارائه کنیم باید گفت \"قدرت بینایی عقل\" همان بصیرت است. اما این بینایی عقل از کجا حاصل میگردد؟ در این رابطه چهار مؤلفه به عنوان عوامل محوری بر روی قدرت بصیرت انسان تأثیر میگذارند.

الف. هوش و ذکاوت: انسانها بطور خدادادی از هوش و ذکاوت برخوردارند. البته حسب خلقت خدا این هوش در نزد انسانها یکسان نیست و حسب حکمت الهی بعضی ها هوششان از بعضی دیگر بیشتر است.

ب. اطلاعات: آگاهی های علمی و خبری یکی ازابزارهای تصمیم گیری انسان در اتخاذ انتخاب راه درست در مسیر زندگی بوده است. امروز در عصر اطلاعات این مؤلفه نقش حیاتی در تعاملات بشر پیدا کرده است. زندگی انسان بقدری وابسطه به اطلاعات شده که امروز مردم برای خرید یک کیلو گوشت ابتدا از چند منبع مطلع کسب اطلاعات میکنند.

ج. تجربه: علم زاده تجربه است. انسانها در طول زندگی خود حسب موقعیت، موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متنوعی را تجربه میکنند. مجموعه این تجربه ها به عنوان دخیره اطلاعات متقن در بزنگاه های تصمیم گیری
به او کمک میکنند تا انتخاب حقی داشته باشد. قابل ذکر است تجربه هم نوعی اطلاعات است که در طول تاریخ زندگی انسان در حافظه اوذخیره میشود لاکن انسان به این اطلاعات اطمینان بیشتری دارد.

د. صداقت و تقوی: بدون شک انسان دروغگو دچار اغتشاش روحی روانی قرار میگردد و دستگاه عاقله او دچار عیب میشود. انسان صادق خود را با هستی نزدیک میکند و قوه درک او از حقایق زیاد میگردد. چنانکه خداوند میفرماید که شما تقوی پیشه کنید تا من قدرت فرق را بشما عنایت کنم.

اگر یک انسان بخواهد قدرت بصیرتش را افزایش دهد باید مولفه های فوق را در وجود خود تقویت کند. برای ارتقای بصیرت در کوتاه مدت، فقط مولفه بند دوم یعنی ارتقاء اطلاعات میتواند کمک کند. به عبارت دیگر، اگر در مقطعی از تاریخ، جامعه ای در یک بحران سیاسی یا اجتماعی دچار ضعف در بصیرت بود، راه برون رفت از بحران بصیرت فقط تزریق اطلاعات درست در بدنه اجتماعی است. زیرا ارتقاء سایر مؤلفه های فوق در جامعه چیزی نیست که به آسانی و در کوتاه مدت قابل حصول باشد. نکته دوم اینکه هریک از مؤلفه های فوق سهمی از بصیرت دارند. اگر بحث بصیرت را در مقام اجتماع بعنوان یک بدنه واحد نگاه کنیم باید بپذیریم که آحاد مردم از یک میانگین هوش و تجربه برخوردار هستند که البته اثر این دومؤلفه در بصیرت قابل انکار نیست. اما در طولانی مدت این صداقت و علم است که نقش برتری و تعیین کننده در بصیرت اجتماعی خواهد داشت. با این حساب معلوم نیست که چگونه بعضی ها امروز میگویند \"اینبار عوام نشان دادند که بصیرت بیشتری نسبت به نخبگان و خواص دارند\"! (279691)
 
وحید-بی طرف
۱۳۸۸-۱۱-۰۲ ۲۳:۳۵:۲۵
حرف های شما قبول اما باید این حق توسط جبهه حق کاملا بر مردم مشخص شود تا از ایشان انتظار داشت در جبهه حق قرار گیرند باید تمام شبهات حال حاضر از بین رود تا انها که به نظام بد بین شدند به نظام برگردند.همان طور مقام معظم رهبری فرمودند باید روشنگری شود.باید همه اشخاصی که قانون شکنی کردند چه راستی چه چپی محاکمه شوند از محاربین ضد انقلاب تا اشخاصی که به بیت امام حمله کردند. (279719)
 
معینی
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۰۰:۲۰:۲۲
فتنه ی حال حاضر دنباله ی فتنه ایست اواخر زندگی طلحه و زبیر شروع شد، امویان و عباسیان آنرا توسعه دادند و امروز عده ای وارث آن شده و بر راه باطلی که گذشتگان آغازگر آن بودند قدم می گذارند.
جای تعجب نیست که افرادی از اروپا(در این مورد نروژ) در پاسخ این مطلب، سی سال انقلاب با برکت را فتنه بنامند! فتنه گران داخلی نیز مزدوران شما هستند و امروز ملت ایران، موافق و مخالف دولت، به این واقعیت واقفند. (279730)
 
hossein
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۰۰:۵۰:۲۲
بهتر برو تو کار کشاورزی و دام داری و زمین چون مردم ایران تنبل هستند یک مدرک تحصیلی می گیرند و مرتب نق میزنند من کارگر فنی شدم و در آمد خوبی دارم اکثر پولدار ها هم سخت کار کرده اند یک مرغداری باز کن تا من پول بفرستم .کارگر استخدام کن اولش عجیب است بعد راه افتادی پول پارو کن . بسته بندی مواد غذائی ..ایران مصرف کننده هستند و تولید کننده حرف اول را می زند . ماتم گرفتن و کاری نکردن فقط وقت هدر دادن است من ده بار از صفر صفر شروع کردم با 100 دلار می توانم کار در ایران درست کنم از خارجی ها یاد گرفتم شما پیدا کن زمین یا باغ یا محل برای مرغداری یا ....من می فرستم .این پیام من به برادر بزرگتر من بود و به شما هم همین را می گویم کار کنید چرا الاف رنگ و موسوی و خیابان ها هستید ؟ (279733)
 
محسن
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۰۱:۳۲:۴۱
بصیرت یعنی اینکه از روز رستاخیز بترسی و اگر ظلمی به کسی روا شد، اگر خونی به ناحق ریخته شد،اگر خانواده ای بی سرپرست ماند، اگر مادری بی فرزند ماند، اگر اشکی از چشمی سرازیر شد، اگر دهانی به واسطه گفتن حق خرد گردید، اگر مقاماتی دروغ را در جامعه رواج دادند، و اگر دانایان دربند و نادانان افسار دولتی را گرفتند، انوقت از جاه و مقام دنیا و ملک و منال دنیا بزنی و حق را بگوئی گرچه هلاک شوی! ما بقی توجیه ها افسانه است. پرحرفی است. درماندگی است. شرمندگی است! (279739)
 
.
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۰۳:۱۷:۲۰
عزیز دل برادر، دارید می گید فتنه! آن هم فتنه ایی بزرگ!
از ویژه گی های فتنه این است که تشخیص حق و باطل دشوار می شود!
حالا چرا برای ایجاد بصیرت این همه سانسور و فیلتر و بگیر و ببند راه انداخته اید، خیلی عجیب است! خوب بگذارید مردم همه نوع خبری را بشنود و شما هم افشاگری کنید و جواب بدهید و.......
به نظر شما این سانسور ها و فیلتر کردن ها و دستگیری ها و..... باعث ایجاد بصیرت می شود؟! (279751)
 
حسام
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۰۵:۳۱:۳۳

اینگونه مقایسه ها و کلیشه سازی ها هیچ اعتباری ندارد و مشکلی را هم حل نمی کند زیرا هر کس می تواند خود را در جبهه حضرت امیر (ع) قرار دهد و دشمنان را در جبهه عایشه و طلحه و زبیر. مثلا، آنانی که (مانند نویسنده این مقاله) ظاهرا تلاش می کنند مخالفان را در ردیف طلحه و زبیر بشمارند و طرفداران دولت را حق مطلق بدانند، می توانند حتی یک مثال بیاورند که حضرت امیر المومنین علی (ع) خارج از میدان جنگ کسی از مخالفین حکومت را حتی برای یک ثانیه توقیف کرده و به زندان افکنده باشد؟ با اصحاب جمل فقط در میدان جنگ برخورد شد و پس از آن آن حضرت دستور اکید دادند که با هیچیک کاری نداشته باشند و خود و اموالشان مصون هستند. خوارج قبل از جنگ نهروان هر روز به توطئه مشغول بودند و حتی در برابر ان حضرت آشکارا به ایشان توهین می کردند و آشکارا از قتل آن حضرت صحبت می کردند. حتی یک نفر از خوارج برای یک ثانیه زندانی نشد و فقط در میدان جنگ با آنان برخورد شد. بعبارت دیگر، با مخالفان غیر مسلح هیچگونه برخوردی نمی شد و کاملا در مخالفت خود آزاد بودند حتی آزاد بودند به آن حضرت توهین کنند. برای ما شیعیان قول و فعل و حتی ترک فعل معصومین حکم محسوب می شود. لذا طرز رفتار علی (ع) با مخالفین یک حکم شرعی است. بنا بر آن حکم، زندانی کردن مسلمانان بخاطر مخالفت با حکومت حرام است و هرکس مرتکب این امر شود مرتکب فعل حرام گشته است. شکنجه و قتل مسلمان در زندان طبعا غیر قابل بخشش است. حال با این مثال ها آیا باز اصرار دارید مقایسه کنید و جبهه حق و باطل را از هم تمیز دهید؟ (279765)
 
رضا
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۰۹:۲۲:۱۲
اگر برای هر مرحله ، مصدادیق روز را ذکر میکردید ، شاید بهتر میشد هر مرحله را درک کرد . (279812)
 
علی
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۰:۲۲:۵۷
تا آنجا که بنده فهمیدم فتنه یعنی اینکه بین حق و باطل( و باتبع بین اهل حق و اهل باطل) نشود فرق گذاشت. پس حال چگونه است که آقایانی که مدعی فتنه در جامعه امروز هستند خود را به حق می دانند و طرف مقابل را نا حق؟! (279857)
 
یک دانشجو
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۲:۴۰:۵۶
برخی از عزیزان که کامنت گذاشته اند متاسفانه برخی تبعات زشت حوادث اخیر را ملاک قضاوت قرار داده اند. برادر بزرگوار اینکه یک عده ای بی پدر شده اند, کشته شده اند، کتک خورده اند و... همه همه برای ما دردناک است. اما عزیز من چرا این حوادث پیش آمد؟ چرا هفت ماه کشور در بی سامامنی قرار گرفت؟ آیا غیر از این است که عده ای از روی هوا و هوس شخصی قانون را زیر پا گذاشتند؟ آیا غیر از این است که عده ای فتنه کردند تا امروز من و تو مقابل هم قرار بگیریم؟ آیا هنوز نفهمیده ایم که واقعا این چند ماه آشوب برای هیچ و پوچ بود؟ برای دروغ بزرگی بود که هرگز اثبات نشد و هرگز هم اثبات نخواهد شد؟ بصیرت یعنی همین یعنی درک بازی دیگران و عدم ایفای نقش در بازی هوسبازان و قدرت طلبان. (279920)
 
ابوصدرا
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۲:۵۲:۲۹
هوالحاسب

برادر گرامی جناب فرقانی:
همانطور که شما هم گفته اید،بصیرت مراتبی دارد و نقص در هرمرتبه ابتدایی تر آن باعث عدم توفیق در مراتب نهایی تر آن می شود.اما باید توجه کرد که مراحل اولیه آن که پایه مراحل ثمربخش آن هستند،بسیار مهمترند. همانطور که در \"درک یک صحنه\" فعل\"دیدن\" کفایت نمی کند اما \"بسیار مهم\" است.بنابراین عدم \"مقاومت و پایداری\" بیشتر نشانه ضعف در مراحل قبلی است و نه فقط سخت بودن \"فضای حاکم بر مرحله استقامت\".
بحث شما که در واقع در قالب همان چرخه\"OODA\"است که اصولا \"دیده بانی\"،\"تصمیم\" و \"محاسبه وضعیت\" در آن نقش عمده دارند. به نظر می رسد که نباید انتظار داشت که همه با یک کیفیت \"دیده بانی\" کنند. آنچه که بحث \"خواص\" و \"عوام\" را در این مقوله بیشتر بیان می کند این است که خواص نقش دیده بانی بیشتری در این مدل و چرخه دارند و هرگونه انحراف در دیده بانی خواص(که باید به موقع هم باشد) هزینه فراوان در \"موقعیت\" عوام دارد حسابشان با کرام الکاتبین.... (279927)
 
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۵:۱۰:۰۸
اطاعت محض از ولی فقیه زمان .
عمل به وصیت نامه امام امت
پاسخ پرسش شما همین 2 مورد بالا (280016)
 
ابراهیم طلوعی
۱۳۸۸-۱۱-۰۳ ۱۶:۱۱:۵۹
در زمان فتنه بر اساس دستور قرآن باید به ولی فقیه زمان رجوع کرد وهر آنچه ایشان رهنمود داد باید به آن عمل کرد نباید از ولی فقیه جلو افتاد ویا اینکه عقب ماند (280044)
 
عبدالله
۱۳۸۸-۱۱-۱۸ ۰۰:۰۸:۱۷
والحق مع علي والعلي مع الحق (285306)
 
ايمان
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۱۴:۵۹:۰۰
اگه كسي ميخواد راه امه رو ادامه بده يادش اشه كه امام گفت مطيع ولايت فقيه باشيد تابه مملكت شما اسيبي نرسد (373571)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.