نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 269744
معمای حل نشده خودرو در ایران
بخش تعاملی الف - مهرشاد منصوری
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۹
چرا باید خودرو خارجی را ۳ برار قیمت بخریم؟ چرا باید بابت ال ۹۰ را ۱۲ میلیون تومن (یا بیشتر) گرون بخریم؟ چرا نباید برندهای معروف در ایران نمایندگی داشته باشند و ماشین های کم مصرف و کوچک و امن و ارزان عرضه کنند؟

این سوالات و ده ها سوال دیگر سال ها است که نقل محافل ما ایرانی ها است و تقریبا نارضایتی عمیقی ایجاد کرده است. حمایت از تولید داخل از یک طرف و کمبود ارز در بیشتر زمان ها و روابط پر تنش با دنیا از طرف دیگر مانع ورود خودروهای خارجی به کشور بوده و گره کوری درست کرده که هیچکس از وجود آن نفعی نمی برد، حتی خودروسازی که میتوانست مانند هیوندایی در صدر خودروسازان جهان باشد و اکنون تنها به این انحصار مخرب دلخوش کرده و بچه ای شده که در اثر حمایت بیش از حد والدین توان مستقل زندگی کردن را ندارد.

به نظر من یک راه حل خوب برای این مساله وجود داره و اون باز کردن درهای کشور به روی خودروهای خارجی کوچک و با کیفیت و کم مصرف در کنار حذف یارانه سوخت و افزایش تصاعدی هزینه استفاده از خودروهای لوکس است.

اگر خودرویی به جای ۱۰ لیتردر ۱۰۰ کیلومتر، ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف کنه پس از چند سال بیش از قیمت خودرو صرفه جویی ارزی خواهیم داشت ضمن اینکه از دید محیط زیستی هم نتایج واضح است.

ضمن اینکه کسی که یک ماشین ۳۰۰ میلیونی را ۱.۵ میلیارد تومان میخره قطعا مرفه بی غم و غصه هست و باید عوارض بسیار بیشتری نسبت به کسی که یک ماشین کوچک و ارزان می خره پرداخت کنه که حتی این عوارض می تونه موقتا برای کمک به خودرو ساز داخلی برای طراحی های جدید به کار بره.

از طرف دیگر خودروساز داخلی انگیزه برای رقابت پیدا کرده و محصولات با کیفیت تری تولید خواهد کرد و به کشورهای همسایه صادر خواهد کرد و برای قشر کم درامد داخلی هم خودروی با کیفیت و ارزان و امن تولید خواهد کرد و هزینه سنگین تصادفات هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنه گرچه در کوتاه مدت ممکنه کمی به تولید کننده فشار بیاد ولی به قول معروف اخرش که چی؟!

البته این پیشنهاد تقریبا به ذهن هر کسی میرسه ولی ظاهرا منافعی در به انحصار درآوردن تولید و واردات خوردو است که باعث می شود به این راحتی از این درآمد هنگفت و سهل الوصول دل کندن سخت شود، حتی اگر به قیمت نابودی صنعت و محیط زیست و زندگی هموطناننمان تمام شود.
 
کلمات کلیدی : مهرشاد منصوری
 
حبيب
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۰۰:۴۹:۰۴
صنعت خودرو و واردات خودرو هر دو در دست يك قشر خاص است و هر طرف را تقويت كني سود ميبرند، البته بازاي توليد هر خودروي داخلي يا واردات هر خودروي خارجي هم درصدي به بعضي آقايان داده ميشود تا سنگ اندازي بر سر راهشان نكنند. (2870744) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۰۷:۴۵:۵۴
وقتی تولید کننده و وارد کنندگان خودرو هر دو از تصمیم گیرندگان اصلی نظام بوده و مردم توانائی ایفای هیچ نقشی را در آن ندارند . و آنان هم فقط به فکر خود هستند ، وضعیت ( قیمت ، کیفیت ، امنیت ، .... خودرو) همین خواهد بود که الان هست . نمونه : ایران خودرو - سایپا - مدیران خودرو و.... (2883830) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۳-۰۷ ۱۹:۰۹:۱۴
راه خل سادس کافیه مردم به مدت 2 ماه خودرو تولید داخل نخرند آن وقت شیپور خودرو با کیفیت و ارزان به صدا در میاد. (2921862) (alef-11)
 
بهروز
۱۳۹۴-۰۲-۲۴ ۱۳:۱۱:۲۰
اجازه دهند هر ايرانى از اتومبيل هايى كه در ايران خدمات بس از فروش دارند يك دستكاه در سال وارد كنند حتى با عمر تا سه سال (2889446) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۵ ۱۷:۵۰:۱۵
واقعا کسی که این مقاله را نوشته به فکر کار و صخنعت داخل کشور نیست بجای این باید مینوشتی چرا خودرو های صد ردصد ایرانی بیشتر نمیشود؟ من فکر میکنم برنده های خارجی نه تنها باید گمرگشان بیشتر شود بلکه مالیتاتهایی مانند انچه که در سوئد بر روی خودروهای واردتی وضع شده است بر انها اضافه شود (2890958) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۲۲:۱۷:۰۲
راه حل استفاده از مدیران بسیار قوی آشنا به مدیریت تحول پیشرفته و مدیریت تحول جامع است. (2900176) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۰۷ ۰۰:۵۵:۳۸
من در سال 87 درسی سه واحده در دانشکده صنایع صنعتی اصفهان داشتم

و استاد درس که فرد باسواد بود اما هیچکس تحویلش نمی گزفت می گفت با

اون وام های بی رویه دولت قبل و ثابت بودن نرخ ارز توسط دولت و عدم توجه

به عرضه و تقاضا کار ما به جایی می کشد که خودرو سازی ما که انقدر در

ظاهر سود ده است برشکست خواهد شد و فقط نفت و گاز در این کشور سود

ده خواهند بود....جالب اینکه سال 87 اصلا خبری از تحربم نبود و استاد ما

بدون در نظر گرفتن تحریم اوضاع مارو پیش بینی کرد....دمش گرم

اینکه سی سال با زور نرخ ارز رو نگذاشتند تغییر کند و به واسطه نفت حبابی بوجود امده بود که ترکید (2920190) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۰۹:۵۶:۱۶
"به نظر من یک راه حل خوب برای این مساله وجود داره و اون باز کردن درهای کشور به روی خودروهای خارجی کوچک و با کیفیت و کم مصرف در کنار حذف یارانه سوخت و افزایش تصاعدی هزینه استفاده از خودروهای لوکس است." (2931351) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۰۹:۱۶:۲۰
چون مسولین و مدیران بی کفایت هستند (3883390) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.