نظر منتشر شده
۱۴۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 211143
پسران: اقتصاد ايران به شوك نياز دارد/ صندوق ذخيره ارزي به حساب تبديل شود
بخش اقتصادی الف، 18 دی 92
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۱
محمد هاشم پسران اظهار داشت: امروز ايران نياز به يك شوك اقتصادي دارد.

به گزارش "الف"، اين اقتصاددان در همايشي كه ديروز در محل موسسه بانكداري وابسته به بانك مركزي و با حمايت يك روزنامه اقتصادي برگزار شد، چاره كار اقتصاد ايران را شوك دانست.

به نوشته اعتماد، وي اظهار داشت: به عنوان دولت بايد توجه داشته باشد كه اگر نتواند مسائل اساسي خود را بازسازي كرده، هزينه‌هاي خود را كاهش داده و نقش نفت را در اقتصاد منطقي سازد، ما چندين سال ديگر شايد حدود ۷ سال بعد دوباره با يك بحران روبه‌رو شويم.


وي ابتدا اشاره‌يي به نوسانات ارزي بازار ايران كرد و توضيح داد: اگر بازار ارز آزاد نداشته باشيم اقتصاد بيشتر لطمه مي‌خورد چراكه همواره طي سال‌هاي گذشته ريال در ايران تضعيف شده است. نرخ ارز مي‌تواند داراي وضعيت بهتري از وضعيت فعلي در ايران باشد البته نبايد فراموش كرد كه مقداري از وضعيت فعلي بازار ارز به خاطر تحريم‌هاست.

به گزارش روزنامه اعتماد (لينك پي دي اف)، اين اقتصاددان كه چند ماه پيش توسط سايت رويترز به عنوان يكي از گزينه هاي نوبل اقتصادي مطرح شده بود، اعلام كرد كه: امروز ايران نياز به يك شوك اقتصادي دارد، زماني كه اين شوك وارد شود ابتدا تا مدتي تورم افزايش مي‌يابد اما پس از ۲ تا ۳ سال اقتصاد به سمت تعادل بازمي‌گردد.

پسران در ادامه صحبت هاي خود افزود: اگر ايران بخواهد تورم را كاهش دهد بايد نرخ تورم را از ۳۵ درصد به كمتر از ۵ درصد برساند. بايد توجه داشت كه ايران نمي‌تواند با كشورهاي منطقه و طرف قرار داد خود رقابت كند مگر اينكه نرخ تورم را متناسب با كشورهاي طرف داد و ستد خود قرار دهد.

از سوي ديگر، به گزارش ايسنا (لينك) وي در سخنراني ديگر خود كه در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، در مورد صندوق ذخيره ارزي نيز گفت: این صندوق باید به همان حساب ارزی تبدیل شود زیرا این صندوق ارز ارتزاق می‌کند و به همین دلیل نمی‌تواند نقشی در کنترل تلاطمات ارزی ایران ایفا کند.

خبرنگار الف اضافه مي كند: اين اقتصاددان در حالي به شوك توصيه مي كند كه همين طيف در سال هاي پيش نيز چاره كار اقتصاد ايران را وارد كردن شوك مي دانستند و پس از اجراي اين سياست و خراب شدن اوضاع با استدلال هايي نظير اجراي نادرست و ... از زير بار مسئوليت شانه خالي كردند و اين سوال را بي پاسخ گذاشتند كه آيا مگر نمي دانستيد اين سياست ها قرار است در وضعيت خاص نهادي ايران اجرا شود. به اين ترتيب، دور از انتظار نيست كه بعد از اجراي شوك جديد و به هم خوردن اوضاع نيز باز هم استدلال هايي مانند "نگذاشتند درست اجرا شود" تكرار شود.
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۳۶:۲۸
داداش 35 سال دولت های مختلف به روش سلیقه خود اقتصاد مردم شوک وارد کرده اند. (1895666) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۴:۵۹
بهتر بود که میگفتید از اول انقلاب چند تا از این شوک ها داشتیم که دلار 7 تومنی شده 3000 دیکه مردم کشش فشار بیشتر ندارند برادر و تز شما کاملا غلط است به مرده که شوک نمی دهند و این بر میگرده به مدیریت نالایق و حضور انواع سازمان های دولتی و نظامی در اقتصاد است و روز به روز دارد فربه تر میشود با رانت هایی که در اختیار دارد شما بهتر است کل سیستم مدیریتی و اقتصاد دولتی را در نظر بگیری و بعد از این نظرات بدون عمق نسخه به پیچی و مردم را دو باره به روز سیاه بنشانی (1895784) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۱:۳۷:۲۲
جان مادرت دیگر نسخه شک نپیچ چون در این 2-3 سال زمان رسیدن به تعادل که هر چهار سال یکبار در کشور رخ می دهد سه چهارم عمر مردم در بدبختی ناشی از شک می گذرد (1896680) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۰۹:۵۴
دوست عزیز این حرف پروفسور پسران یک اصطلاح علمی است و بسیار با تعریف من و شما از شوک تفاوت دارد! خبرنگار الف هم به زیبایی با سیاسی کردن یک بحث علمی توانست هدفش رو پیگیری کنه! متاسفانه نه تنها از بعد ازانقلاب و بلکه از سال 50 به این طرف دولت ها به منظور افزایش محبوبیت مقطعی خودشون دست به اعمالی زدند که نه تنها شوک اقتصادی نبود بلکه در اقتصاد به آن میگویند پوپولیسم! به عنوان مثال دولت شاه در سالهای 50 تا 57 بر خلاف نظر اقتصاد دانان حجم نجومی پول نفتی را به اقتصاد ایران تزریق کرد در حالی که نیازی به آن نبود و این باعث تورم لجام گسیخته و بی ثباتی کسب و کار شد!
حالا سوال اینجاست که اولا کی اقتصاد دانان در گذشته نسخه پیچیدند و شما به حرفشان کردید؟ خود سایت الف چندین ماه قبل این سوال را از بعضی از سیاسیون مطرح کرد که چرا کسی به حرف اقتصاد دانان نکرد؟
تا زمانی که مسیولین ما نپذیرند که اقتصاد یک علم است و باید مثل پزشکی به دست متخصصین آن سپرده شود اوضاع همین میماند! دولت ها میایند و یهو یک خرگوشی از کلاهشون در میارن و اسمش رو میذارن شوک اقتصادی!!! (1896833) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۱:۱۸:۴۷
کاملا صحیح است و متاسفانه معلوم نیست خبرنگار محترم الف با چه پشتوانه علمی خود به همین راحتی نظریه یک اقتصاد دان مطرح جهان را زیر سوال میبرد در حالی این اقتصاد دان ایرانی است و لذا از مسائل ریز هم به دلیل علایق ایرانی بودن و هم به علت اشراف بر آنها از دیدش پنهان نمی ماند!!!
ظاهرا خبرنگار الف شوک اقتصادی را با شوک احمدی نژادی!!! در یک ردیف میداند!! و بسیار جای تاسف است که سایت الف به جای تحلیل های درست و روشنگر، به روشهای پوپولیستی روی اورده است!! (1897005) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۸:۱۵:۴۴
دورود بر شما که کاملا درست تشخیص دادید !
متاسفانه خبرنگار محترم الف به صورت هدفمند وضع نابسامان چند سال اخیر را به توصیه اقتصاددانان مرتبط کرده اند ، در حالی که همه نیک میدانیم که تمامی اقتصاددانان مستقل در این چند ساله اخیر خون گریستند ولی گوش شنوایی برای حرفشان نبود ، تا به این وضع فلاکت بار امروز رسیدیم
شوک مورد نظر دکتر پسران خروج از رویه های غلط فعلی است نه آنچه در فیلمها برای احیای قلبی بیماران می بینیم !
لازم به یادآوری نمی بینم که دکتر پسران یکی از بزرگان اقتصاد جهان است و از طریق "الهامات قلبی" برای اقتصاد نسخه نمی پیچد ! (1897128) (alef-13)
 
اسماعيل
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۰۳:۴۲:۲۳
سلام
راستش تا اونجايي كه خاطرم هست اين تفكر شوك درماني هم در زمان اقاي هاشمي با عنوان تعديل اقتصادي و هم زمان اقاي خاتمي با شعار ساماندهي اقتصادي و هم در زمان اقاي احمدي نژاد با شعار هدفمندي يارانه ها و هم در زمان فعلي در اقتصاد ايران حاكم بوده است و اصولا در تمامي اين دولت ها عليرغم تغيير تفكرات سياسي و فرهنگي هميشه همين تفكر حاكم بوده است. اين تفكر در تمامي اين دوره ها به دنبال اصلاح قيمتهاي (بخوانيد افزايش قيمت ها) كالاهاي در انحصار دولت مثل بنزين و خودرو و برق و گاز و اب و غيره بوده است و هرگز در اين تفكر اصلاح دستمزد و حقوق كاركنان و يا ساير خدمات بخش خصوصي مد نظر نبوده است. نكته جالب تر اينكه در اين افزايش قيمت ها به دليل انحصارات شديد دولتي هرگز كيفيت اين كالاها و خدمات رو به بهبود نرفته و ملت شريف ايران تاوان بي كيفيتي اين كالاها مثل بنزين و خودرو را با سونامي سرطان و سونامي تصادفات پرداخت ميكنند.
در واقع در اين دولت ها فقط اسامي اقتصاددانان پيرو اين مكتب تغيير كرده وگرنه تفكر غالب همين بوده است.
جناب اقاي دكتر پسران نيز با توجه به تجربه اي كه در غرب و دنياي پيشرفته اي دارند كه اولا اگر قرار به اصلاح قيمت ها باشد بايد به صورت هماهنگ و همه جانبه باشد و ثانيا به جهت كيفيت نيز استاندارد ها رعايت ميگردد اين نسخه را پيچيده اند، من ميخواستم به عنوان يك ايراني از ايشون خواهش كنم كه براي يك مقطع شش ماهه در كشور تشريف داشته باشند و اگر دچار يكي از اين سونامي هاي موجود نگشتند براي اقتصاد ايران برنامه بدهند.
پايدار و موفق باشيد (1898635) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۲۳:۴۵
دوست عزیز از نظر علمی شوک را وقتی به اقتصاد تزریق میکنند که اقتصاد در شرایط رکود قرار دارد! الان که ما رشد منفی اقتصادی داریم باید شوک تزریق کنیم! ولی دولت سابق وقتی کشور رشد اقتصادی 8 درصدی داشت شوک تزریق کرد و تورم بی حساب و کتاب به وجود آورد! (1896870) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۱:۴۷:۵۵
تنها شوک برگشت قیمت دلار به قیمت واقعی 820 تومان آن هست تا اقتصاد کشور سامان گیرد

در غیر اینصورت باید با همه چیز ایران خدا حافظی کرد حتی با خود نظام ایران (1897027) (alef-13)
 
عزتي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۴:۰۶
واقعيت اين است كه اقتصاددانان كشور ما فقط تئورسين هستند و اينكه اين تووريها در واقعيت چگونه پياده سازي ميشود و عوامل متعدد و تاثير گذار را فراموش مي كنند. و همين ميشه كه اقتصاد ما توسط تيورسينهاي اقتصاد به تباهي كشيده شده است. به عنوان مثال راه برون رفت اقتصاد ايران را آزاد سازي قيمتها مي دانستند.اينكه چگونه اتفاقات و حاشيه ها مديريت شود يا چگونه زير ساختهاي اين امر مهم پياده سازي شود تا مرحله نهايي انجام شود متاسفانه نه برنامه اي دادند و نه بلد بودند كه برنامه بدهند. (1895853) (alef-17)
 
امير علي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۵۱:۵۰
اقتصاد كه ديگر پزشكي نيست كه مريض در حال مرگ را با شوك به حيات بر مي گردانند. اگر به آقايون اقتصاد دانها بر نخوره ،‌ اقتصاد دانهاي ما سواد اقتصاد را نمي دانند. يك اقتصاد دان خبره بايد يك مردم شناس خوب ،‌يك جامعه شناس خوب و يك صنعتكار خوب باشد كه همه مسايل و اتفاقات را بابت تصميم اقتصادي خود بداند.بداند كه رفتارها و زندگيهاي مردم در قبال اين تصميم گيري چه اتفاقاتي را در بر خواهد داشت.اگر اعتياد يك فرد و يك خانواده را منهدم مي كند تصميم اقتصادي مردم و يك كشور را منهدم مي كند. (1895910) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۳۹:۰۷
اصولا انجام کارهای کلان در یک کشور با مجموعه های وسیعی از کارشناسان مجرب ومتخصص در زمینه های مختلفی بایستی در سه مرحله کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت بررسی و مطالعه شود. به تنهایی یک اقتصاد دان نمیتواند راهکار ارائه نماید. (1896892) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۰۹:۵۵:۳۶
ادعا ادعا ادعا!
اگه پروفسور پسران- کاندیدای نوبل اقتصاد، دکترای اقتصاد از دانشگاه کمبریج، استاد دانشگاه های کمبریج، هاروارد، کالیفرنیای جنوبی، کالیفرنیا لس آنجلس، دارای رتبه چهارمین ااقتصاد دان جهان از حیث تعداد سایتیشن- اقتصاد بلد نیستن لاید آقایان دولت سابق که وضع رو به اینجا رسوندن اقتصاد می فهمن!!
به جای اون حرف خبرنگار الف بهتر بود میرفتن ازش می پرسیدن منظورش از این شوک چیه تا توجیهشون کنه (1898710) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۱۱:۲۵
دوست عزیز اقتصاد دانان ما حتی تیوریسین هم نیستند! فقط معلم هستند! حتی اجازه ندارند تیوری صادر کنند! از سال 50 به این طرف در ایران حرف هیچ اقتصاد دانی ارزشی نداشته و امروز ما داریم نتیجه اش رو میبینیم! (1896838) (alef-10)
 
مزدك
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۷:۳۶
راه برون رفت از اين فلاكت اقتصادي اين است كه همانطور يك مهندس و پزشك اگر اشتباه كند برخورد قانوني مي شود اين اقتصاددانهاي ما هم بايد مدركشان لغو شود وهم به دادگاه معرفي شوند.تا بدانند هر تزي و طرحي را بابت اقتصاد نپيچند. (1895863) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۱۴:۱۷
برادر من شما کی به حرف اقتصاد دانان گوش دادید که الان طلبکارید؟ چرا صورت مسیله رو عوض میکنید؟ یادتون رفته همین 5 ماه قبل همه رسانه های کشور میگفتند چرا کسی به حرف اقتصاد دانان نمیکند؟؟؟ الان شما طلبکار شدید؟؟؟ وضعیت امروز ایران مثل بیمارستانی است که در آن مریض توسط مهندس و جوشکار و لوله کش و معلم پرورشی معاینه و درمان میشود و پزشک حق ورود به بیمارستان را ندارد!!! (1896843) (alef-10)
 
الله داد
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۱:۱۸
هنوز يادم نرفته كه همين اقتصاد دانها مي گفتند با آزادسازي قيمتها مشكلات كل اقتصاد ما حل مي شود و مردم زندگي بهتري خواهند داشت.هنوز يادم نرفته كه مي گفتند كالاها نهايتا بيست تا سي درصد گران مي شود.اما نان 1000 درصد ، گوشت 500 درصد و مابقي كالا ها بين 300 تا 1000 درصد جهش پيدا كرد. (1895876) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۱۷:۰۵
ببخشید ولی اقتصاد دانان در کنار آن گفتند که تحریم ها هم باید برطرف شود! روابط خارجی بهبود یابد! رانتخواری و ویژه خواری کنترل شود! از حقوقو بخش خصوصی در برابر بخش دولتی و نیمه دولتی دفاع شود! دهها چیز دیگه هم بود! ولی دولت سابق فقط چون نمیخواست پول خرج کنترل قیمتها کنه اونا رو آزاد کرد و انداخت گردن اقتصاد دانان! (1896850) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۵۳:۳۸
دقیقا شما درست میگویید متاسفانه اقتصاددانهای ما آموخته های اقتصادی آزاد 35 ساله خود را میخواهند در ایران پیاده کنند که اصلا فضایش شبیه کشورهای دیگر نیست لذا همیشه شکست خورده و میخورد ولی باز دست بر نمیدارند.
ویژگیهای کشور ما:
1- چرخ اقتصاد کشور با نفت زنده است و حذف نفت از ان در میان مدت غیر ممکن است لذا هر گونه تئوری مبنی بر حذف نفت به شکست میخورد چرا که ما اصولا اقتصاد غیر نفتی نداریم و اگر نفت را از کشور حذف کنیم کشور ما تبدیل به سریلانکا و پاکستان میشود با این تفاوت که مردم ایران حاضر به سح زندگی و سط پایین کار آن مردمان نیستند که جق دارند چون این گونه عادت داده شده اند.
2- اقتصاد ما شفاف نیست، لازمه اجرای تئوریهای اقتصاد آزاد، شفاف بودن گردش مالی کشور در حسابهای بانکی و حذف هر گونه تبادل مالی غیر بانکی و غیر قابل پایش، واقعیت این است که فرهنگ عمومی حاضر به شفاف سازی مالی خود نیست از صدر تا ذیل
3- وجود رسانه های ازاد و انجام نظارت توسط رسانه و نه توسط ارگانهای دولتی که این نیز در کشور ممکن نیست، چرا که متاسفانه ما حمایت از نظام را به حمایت از افراد کاهش داده ایم در حالی که نظام و ولی فقیه تنها خط قرمز است و سران سه قوه تا سران نظامی و ... اصلا به مفهوم نظام نیستند بلکه کارمند نظامند و خطای انها باید با برکناری مواجه شود که خود به حفظ نظام کمک میکند.

لذا با این چند کار آسان زیر کشور ما با درامد نفت باید به بهترین وجه در حال حاضر اداره شود چه رسد به این که سایر مزایا را نیز داریم:
1- استفاده بهینه از مزیت نفت
2- اقتصاد شفاف و
3-تعریف حریم نظام از لحاظ حقیقی به ولی فقیه و حذف حریم امن برای سایر اشخاص حقیقی دارای سمت حقوقی و تفکیک جایگاه فرد و نهاد
4- آزادی رسانه ها و نظارت توسط رسانه ها (1895916) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۱۹:۰۸
چرا همیشه شوک با گرانی همراه است راه دیگری هم هست اول دولت نقدینگی هر به نصف برساند دوم این دستگاهای اداری و نضامی را کوچک کنه و مخارجش را به نصف برسانه بعد بیاید قیمت دلار را به نصف 1500 برسونه خود به خود همه چیز به نصف تقلیل خواهد یافت و از این شوک ها صحبت کنید (1895974) (alef-17)
 
mohsen
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۸:۲۲:۱۷
ببخشید شما نسبتی با آدام اسمیت ندارید؟ (1897130) (alef-13)
 
اکبر
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۶:۵۲:۱۴
اقتصاد دانهای ما مانند مهندسان و اساتید دانشگاههای فنی مهندسی کشور می باشند، که فقط در تئوری مسلطند اما پای عمل 99% شان بی سواد ند . این آقایان به اصطلاح اقتصاد دان اگه سواد عملی داشتند امروز وضع مملکت این نبود . یادم می آید در سالهای 66 الی 67 مرحوم نوربخش می گفت ما قیمتها را بالا میریم تا در درازمدت تورم کاهش یابد !!! یکی نیست به ما بگوید ، این دراز مدت کی می رسد ؟ آنموقه من تازه استخدام شده بودم و الان دارم بازنشست میشم ! اما هنوز رنگ ارزانی و کاهش تورم را ندیدم !!! . خدا آخر عاقبت این مردم را بخیر کنه ( انشااله ) (1896283) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۵:۰۱:۴۷
کلا ما تو نخبه کشی مهارت خاصی داریم.
این بنده خدا اگر متخصص نبود 30 سال دارای یک پست مهم در بانک مرکزی انگلیس نبود....
حالا تو خیال میکنی بیشتر از پسران حالیته.
خبرنگار الف هم یه چیزی مینویسه دیگه....کی به کیه!!!!!! (1897781) (alef-13)
 
دکتر دهکردی
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۰۵:۱۶:۵۵
متاسفانه این اقتصاد دان های غرب زده نسخه هاشون بدرد خودشون میخوره.
میلتون فریدمن هم که سردسته نوبلیست های اقتصاد بود با همین گونه نسخه های شوک تورمی اقتصاد کشور های امریکای لاتین را از پا در آورد و آنها را محتاج به دریوزگی از امریکا و بانک جهانی کرد. این جا هم همین دو سه سال گذشته که شمه ای از همین نسخه ها را پیچیدند این تورم و رکود را ببار آوردند.
ایران فقط یک شوک میخواهد آنهم همت ملی برای تولید داخلی. والسلام (1898645) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۳۸:۱۹
مشکل اقتصاد ایران این است که رانتی و سرمایه ای شده است. این اقتصاد حالا حالا ها درست نمی شود. (1895669) (alef-17)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۰۹:۴۶
موافقم راه چاره ورود دستگاه نظارتي با قاطيت و برخورد قضايي با صلابت و افشا نام انها به افكار عمومي است (1895770) (alef-17)
 
نظري
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۲:۵۳
دستگاههاي نظارتي نشسته اند و مفت مفت بيت المال را هدر مي دهند.باز صد رحمت به پدر الف كه با بودجه صفر جور نهادهاي نظارتي رو ميكشه (1895882) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۶:۴۹:۳۲
برادر انقلابی ، چه کنیم که محمود لیست مفسیدن را درجیب خود نگهداشت و بر ملا نکرد! (1896277) (alef-17)
 
شهر وند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۷:۰۴:۲۹
با سلام برادر گرامي ليست مفاسد اقتصادي بتدريج توسط نمايندگان انقلابي دارد منتشر ميشود فقط كمي بصريت ميخواهد ناقوس مرگ فاسدان اقتصادي به حلول و قوت اللهي و با همت مومنان زده شده است .و دارند نفس اخر زندگي زالو صفتي خود را ميزند (1896300) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۲۳:۵۱
شهروند انقلابی هروقت اسامی افراد پشت پرده را افشا کردند نظر شما قابل قبول است در ضمن لطف کنید نام نمایندگان انقلابی ذکر فرمایید (1896413) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۴۷:۴۲
اگر فکر می کنی که اینطوره شهروند انقلابی پس باش تا صبح دولتت بدمد!! (1896453) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۶:۲۹:۳۵
دقیقا کارت هدیه می گیرند تا اسم منتشر کنند ! (1897092) (alef-13)
 
شهروند عادی
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۰:۰۴:۲۳
شهروند انقلابی اسامی همین نمایندگان در لیست مفسدین هست چطور آن را منتشر کنند، مگه تا به حال کم وقت داشتن که این کار را بکنند. مگر خود نمایندگان مجلس کار هدیه دریافت نکردند. (1897191) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۵۱:۵۵
منظورتان نمایندگانی است که کارت هدیه میگیرند و کارت زرد میدهند؟! اگر با این شعارها کار انجام می شد ، الان مشکلی نداشتیم. برادر انقلابی لطفا از خواب برخیز ، مملکت در فساد غرق شده و شما همچنان شعار میدهید، باعرض تاسف باید بگم که خشت اول گر نهد معمار کج .... (1897678) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۵۲:۴۳
این اقا اگه 2 سال در اینجا زندگی کنه تمام ایده ها و نظریه های عملی رو که گفته پس می گیره و سر به بیابان میگذارد . (1896464) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۴۰:۱۶
دلار در اسفند ۳۶۰۰ تومن بود، در سال ۹۲ ۳۰۰۰ تومن، در حالی‌ که سال ۹۲ ۴۰ درصد تورم داریم و در سال دیگر هم حداقل ۳۰ درصد. یعنی‌ در این دو سال همه چیز حداقل ۲ برابر می‌شه، ولی دلار کاهش می‌یابد، این همان فاجعه تثبیت نرخ عرض در دولت احمدی نژاد بود که به این بحران کنونی در همه بخشها منجر شد و دقیقاً ادامه همان سیاست واردات با نفع وارد کننده‌های بزرگ و البته تولید کار برای کارگرن هندی، کره آای و چینی‌!.. البته نرخ دلار بیاد تثبیت شود ولی در صورتی‌ که نرخ تورم نیز تثبیت شده باشد مگر نه به بهانه تثبیت نرخ ارز بحران بزرگتری را برای مردم به ارمغان می‌آوریم.

حالا بعضی‌ از دوستان خواهند گفت ما دلار داریم و نگران آن هستیم، ولی‌ حقیقت با احساس عوض نخواهد شد، ۸ سال امتحان کردیم. (1895677) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۰۲:۵۱
حالا کم کم داریم متوجه میشویم که در ژنو چه معامله یی با ما کردند، با اجازه دادن به آنها برای در دست گرفتن فضا و از اینطرف ذوق زدگی ناشیانه مسئولان دولت نرخ دلار را در ایران کاهش دادند و در واقع تنها ابزار دولت را برای تامین کسری بودجه از دست ایران خارج کردند، و حالا وضعیت توری شده که اگر دولت تصمیم بگیره به طرف نرخ واقعی‌ دلار حرکت کنه از طرف منتقدین و افکار عمومی‌ کنار دیوار قرارش میدن! (1895937) (alef-17)
 
شهروند ترسو
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۱۴:۰۸
دیر متوجه شدی.! (1895962) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۴۳:۲۰
اشتباه روحاني اين بود كه تيم اقتصادي خودش را بر سر كار آورد. بايد مديريت اقتصادي را در دست همان تيم قبلي نگه مي داشت و مسئوليت را به همانها مي سپرد و فقط بر آنها نظارت مي كرد. همان كاري كه خاتمي كرد و مديريت اقتصاد را از دست پيروان رفسنجاني خارج نكرد. (1896445) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۱:۲۰:۵۶
دوست عزیز کسانی که آقای رفسنجانی انتخاب کرده بودند برای مدیریت اقتصادی با کسانی که آقای احمدی نژاد انتخاب کردند بسیار تفاوت دارند عملکرد تیم اقای احمدی نژاد را در مدیریت اقتصادی را مردم دیدند (1897010) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۰:۱۳:۴۵
تو ديگه كي هستي ؟ (1896934) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۰:۱۱:۳۶
گراني ذلار هم باعث تورم بيشتر خواهد شد و ارزاني دلار باعث كاهش تورم بدليل افت تدريجي قيمتها . (1896929) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۴۵:۳۵
یعنی شما یک رسانه مستقل هستید؟

کی شما رو بعنوان اعضای گروه اقتصادی استخدام کرده؟

با این حد سوادتون باید یه دستمال مرطوب دست بگیرید و آلودگی هوا رو پاک کنید.

منظور از شوک جناب پروفسور پسران، شوک احمدی نژادی نیست که یک شبه


قیمت ها رو چند برابر کرد. ایشون دقیقه برعکس اون شوک مدنظرشونه.

خجالت نمیکشید رفتارهای پوپولیستی احمدی نژاد و دارودسته اش را با نظریات یک دانشمند کلاس جهانی مقایسه می کنید؟ (1895694) (alef-17)
 
شهر وند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۰۸:۰۳
با سلام استاد گرامي نويسنده محترم فقط نظراش را گفته و انرا در منظر نقد وبرسي قرار داده چرا توهين ميكني شما هم نقد كن و انرا با دلايل خود رد كن و ما هم استفاده ببريم چرا به يك سايت كه طرفداراني دارد توهين ميكني؟ گناه كاربراني كه از اين سايت استفاده ميبرند چيست گه واژه دستمال كاغذي را بكار ميبري ؟راست ميگي و اهل منطقي و استدال ان را نفي كن نام و نشان ملاك درستي يك مطلب نيست بلكه دفاع و پاسخگوي به ان نظر ملاك سنجش است (1895768) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۲۲:۵۷
تازگیا چقدر روشن فکر شدی!!!!!!!! (1896411) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۱:۳۸:۴۴
اعصاب نداری ها.با منطق حرف بزن.این بابا کی به تو گفت دستمال کاغذی. گفت دستمال مرطوب دستتون بگیرین اونم به شما نگفت.یاد الودگی هوا افتادم که با ابپاشی با هواپیما از بین رفت. (1896682) (alef-10)
 
mohsen
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۱۸:۰۱
من واقعا از الف تعجب می کنم
واقعا نظراتی که من می ذارم به اندازه بعضی از این حرفای سخیفی که زده میشه و روی سایت میاد ارزش نداره یعنی ؟
به این کمیته فیلترینگ تون بگین که از خدا بترسن ! (1897326) (alef-13)
 
م.صادق
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۲۲:۳۴
خدا خیرت بده، خوب گفتی!!! (1895810) (alef-17)
 
یک خواننده
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۴:۱۰
یک مشت فحش به عنوان کامنت گذاشتی؟؟!! (1895854) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۴:۳۹
فعلا که کلاس جهانی کلا کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته ... (1895858) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۱۰:۱۷
متاسفانه ما همه چیزمان سیاسی شده :
اقتصاد دان سیاسی
روحانی سیاسی
ورزشکار سیاسی
پزشک سیاسی
دلقک سیاسی
و...... سیاسی
خلاصه چون این آقایون ار تبعات پیشنهادات متهورانه شان به راحتی و با حمایت هم حزبی هایشان کاملا به دور نگه داشته می شوند. لذا برباد دادن مملکت برایشان اهمیتی ندارد. (1896402) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۲۱:۳۶
اگر 2 نفر از هم حزبی های پروفسور پسران یا کلا 2 نفر از هم حزبی های یک پروفسور اقتصاد در ایران را نام ببرید ممنون میشم! خوبی اقتصاد دانان ایرانی اینه که اصلا اجازه فعالیت سیاسی ندارن! اون دسته از سیاسیونی هم که مدرک اقتصاد دارن عموما بعد از ورود به سیاست این مدرک رو کسب کردن! (1896863) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۰:۱۶:۴۳
احسنت . از اين بهتر نميشه حقيقت وضع امروز ما را بيان كرد . (1896936) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۴۵:۵۷
من فکر می کنم تا وقتی رجال اقتصادی کشور، در حیطه تعداد افراد کمی قرار دارد و از چهره های متخصص تر با ایده های نو و جهانی استفاده نمیشود، اوضاع به همین منوال است.
یعنی براستی اینهمه اقتصاد دان ایرانی که در سرتاسر دنیا به شهرت رسیده اند، قابلیت مدیریت اقتصاد کشور را ندارند که از چهره های تکراری و آزمون پس داده مثل رئیس کل گمرک، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کل بورس ، وزیر صنعت و ... استفده می کنیم؟
بهترین شوک به اقتصاد، تزریق ایده های نوین و کارآ منطبق با اقتصاد جهانی و کشورهای در حال توسعه توسط نیروهای متعهد و خلاق است. (1895696) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۴۶:۱۳
بروبابا خجالت بکش!! شوک شوک.دیگه چیزی ازین جنازه مونده؟؟ (1895698) (alef-17)
 
شهر وند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۴:۵۰
با سلام چرا افراطي مي انديشي؟ چرا نقد نمكني ؟ چرا عده اي خود را برتر از نظر ديگران مي دانند ؟جرا توهين به جاي بيان اشكالات را سر لوحه خود قرار داديد ؟ و پايين بودن استانه تحمل در نظرات مختلف توجيه دشنام و توهين (خجالت بكش)ميشود ؟ (1895783) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۴۹:۳۱
انقلابی مثل اینکه کامنتهای خودت رو که برای آقای شریفی نویسنده محترم الف گذاشته بودی یادت رفته ! یادت میاد راجع به فیلترینگ وی چت؟ (1896457) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۵۴:۱۱
شهروند انقلابی عزیز ! امیدوارم در تمام امور اینگونه باز و لیبرال برخورد کنی! (1897681) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۴۷:۵۹
تورم بیش از هر چیزی مردم را آزار میدهد
آرامش مردم را بهم میزند
قدرت برنامه ریزی را از مردم سلب میکند
مردم را تبدیل به گرگ و دزد می کند و جرم و جنایت را افزایش می دهد (1895701) (alef-17)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۰:۰۷
با سلام نميدانم چرا وقتي كاري به ما ارجاع شده و به هر دليلي قادر نيستيم كه بصورت موفق(حداقل 60%)اجرا كنيم اسمان وريسمان ميكنند توپ را به جناح رقيب ماندازيم موج سواري با تحريك احساسات مردم احساسي فرار به جلو ميكنيم تيم اقتصاد دولت تدبير بايد رفتار دوگانه خود را اصلاح كند شعار مهار گراني بدهد ولي در عمل اقاي سيف نگذارد دلار پايين بياييد اقاي زنگنه خودرو سازان كه بيكيفيت خودرو تحويل ميدهند را تشويق به گراني كند و الان هم دوگانگي شوك كه در دولت قبل ناصحيح است ولي الان براي فرار از پاسخگوي به افكار انجام دهند اقايان رضايي توكلي نادران را دارييم مشورت كنيد كمك بخواهيد تا مردم كمتر دجار مشگل گردند ادعاي خزانه خالي وگندم ندارييم ره به جاي نمي برد (1895709) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۰۳:۵۲
اقای انقلابی ! گرونی ارزونی دلار به حرف نیست ! به پایه های اقتصادی کشوره ! گفته ایشون هم این بود که احساسی نباشه ارزونی ، که به دلیل نبود زیر ساخت های اقتصادی بعد از مدتی دوباره رشد سعودی پیدا کنه و بازار خرید و فروش ارز راه بیافته ! زمانی که پایه ها اماده پذیرفتن شد نرخ هم پایین می اید !
اگر به حرف بود که احمدی نژاد بارها گفته بود دلار 500 تومن هم نمی ارزد ! با این تفاسیر چرا دلار 4000 تومان شد ؟! (1895757) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۰۵:۲۵
یک جوری می فرمایید انگار در این 6 ماه پراید از 6 میلیون به 20 میلیون رسیده ! بگذارید چند سال بگذرد بعد دست به تحریف بزنید ! شاید مردم یادشان رفته باشد ! (1895763) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۵۸:۱۹
یادش به خیر ، کی بود میگفت قبل از من همه دزد بودند و...بعدش که رفت تا سالها دزدی های اعوان وانصارش برملا میشد؟اونهم با رقمهای وحشتناک! یه روز میگفت اینقدر قطعنامه صادر کنید تا .... وروز بعد میگفت علت اصلی تورم ، تحریم است. میگفت نمیذارن کار کنم و ... (1897689) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۰:۱۵
من خودم در همایش بودم. پسران تنها منحنی های Impulse response function را نشان داد که اگر اقتصاد ایران چگونه و در طی چه مراحلی به تعادل می رسد. این به معنی توصیه به شوک وارد کردن نیست. این منحنی ها خیلی در اقتصاد امر معمولی است. (1895712) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۶:۰۲
منم همایش بودم
شما کجا نشسته بودی عزیزم؟؟
دقیقا منظورش شوک بود (1895734) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۲۶:۳۷
شوک اونها با شوکهای ما فرق داره خرکی نیست (1895830) (alef-17)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۲۴:۰۰
شوک مگه غیر خرکی هم داره؟ (1896414) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۰:۱۹:۴۱
بهتره اول شوك روي بي بي جانش آزمايش كند (1896943) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۱:۳۳
تا نفت ملی نشود ودولت از جایگاه مالکیت همه جامعه به جایگاه مدیریت تنزل نکند وچاپخانه قدرتمند بانک مرکزی متوقف نشود هیچ چیزی درست نمی شود (1895717) (alef-17)
 
احمد ک
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۵:۴۸
اقتصاد ایران باید با پژوهش ایرانی ونسخه ایرانی از حالت بحران خارج شود با شوک درمانی امکان سکته دارد بحران اقتصادما یعنی تورم بارکود ناشی از مسائلی است که با کمتر کشوری مشابهت دارد جناب پسران تجربه امریکای لاتین را دارند ما درایران متکی به نفت بوده ایم وهستیم اقتصاد ما غیر نفت باندهای مافیایی به این روز انداخته اند رانت سازان که در حاکمیت بوده وهستند وخود شریک رانتخوارانند انهایی که طرفدار تحریمند انهایی که صادرات با یارانه انجام میدهند وپولش را تنگ جیب قرار میدهند انهایی که واردات را باارز دولتی انجام وکالا را به نرخ ازاد حساب میکنند اعتمادی به دارودسته لیبرال اتاق نشین نیست تاکنون غیر از منافع خود یک لحظه قدمی به نفع ملت برنداشته اند بانکهایشان را ببینید در شورای عالی بانکها در نهایت بی شرمی طرفدار تحریمند جاها عوض شده بعد عده ای دیگر در حاکمیت نیرز همین ساز را کوک میکنند مردم خیلی باید هشیار باشند (1895731) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۴:۰۰:۱۲
نسخه ایرانی و بومی را هم دیدیم! تورم 11درصدی را به 40 درصد رساند. یادتان هست، نیست؟ (1897694) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۵:۵۹
به این آقا بفرمایید برود برای همانجایی که بوده تز دهد کمر شکشته ما دیگر جا نسخه آزمایشی ایشان را ندارد تورم 300% جایی برای شوک این آقا نگذاشته ((ما را به خیر شما امید نیست شر نرسان )) (1895733) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۷:۰۳
شوك چيز خوبيه. ما كلا عاشق هيجانيم. شوك بديد (1895736) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۲۶:۴۳
لطفا یک شوک با نون اضافه و یک نوشابه کانادا هم بمن بدید... (1896422) (alef-17)
 
محمدي
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۷:۵۳
خوفا هشا به اقتصاد ان اخر مطلب تحليل كنه نه كسيكه ميخواهد تخريب كنه (1895739) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۹:۳۱
یکبار به ما شوک وارد کردن دیگه نمیخواهیم (1895746) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۰:۵۸
من تو فیلمها دیدم به کسایی که درحال مردن هستن شوک میدن، اقتصاد ایران هم همینه با مرده زیاد فرقی نمیکنه (1895773) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۲:۱۲
اقتصاد ایران نیاز به شوک دارد، البته نه از نوع اقتصادی آن ( افزایش قیمت و ...) بلکه شوکی از نوع دیگر : به طور مثال شوک سیاسی ناشی از یک تنش زدایی بزرگ و یا باز گشایی روابط اقتصادی-سیاسی با قدرت های بزرگ جهان.این شوک سیاسی می تواند در میان مدت، زمان موردنیاز را به منظور اجرای صحیح طرح های اقتصادی برای سیاستمداران، ایجاد نماید.
برخلاف آقای پسران، معتقدم که اقتصاد ایران از سیاست زدگی و در کنشی غیرمستقیم از مسایل فرهنگی و اجتماعی، آسیب بیشتری دیده است.
همیشه در اجرای طرح های اقتصادی فرض بر این است که جامعه و مردم رفتاری عقلایی دارند. نبود رفتار عقلایی از سوی حاکمیت و مردم(در حوزه های سیاسی اجتماعی فرهنگی) بیشترین تاثیر را بر ناکارامدی اقتصاد ایران داشته است.
البته بار گران این این رفتار غیر عقلایی بر دوش مسوولین است تا مردم.
مطمئن باشید فساد(البته تورم افسارگسیخته نیز از مصادیق و نتایج فساد می باشد) ریشه در سیستم اداری و تفکر حاکم بر آن دارد و از این طریق به جامعه و مردم تزریق میشود.
شرایط اقتصادی، برآیند تاثیر مولفه های گوناگون است و اعمال سیاست های اقتصادی (اعم از شوک درمانی یا تثبیت قیمت ها و ... ) بدون درنظر گرفتن تاثیر عمیق و شدید سایر مولفه ها(اجتماعی-فرهنگی-سیاسی) خود به تنهایی نمیتواند دردی از جامعه ما حل کند. (1895775) (alef-17)
 
حامد
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۵۰:۳۸
درست است فقط یک عامل نمی تواند مشکلات اقتصادی را حل کنند باید تمام عوامل را در نظر گرفت اما همه این عوامل درصدی از بهبود شرایط اختصاصی را به خود اختصاص داده اند.
سوال اینجاست که شوک، فساد، تنش زدایی (رابطه با قدرت های بزرگ مثل آمریکا) و ... هر کدام چه وزنی را در این مسئله دارند؟
اگر رابطه با این قدرت ها به شما در اولین مورد اشاره کرده اید (به معنی مهمترین عامل با بیشترین درصد تأثیر گذاری) مشکلات را حل می کند چرا در اروپا و اصلا چرا خود آمریکا که با این قدرت ها رابطه دارد و فساد اداری کمتری دارد و سیستم اداری و تفکر حاکم بر آنها فساد کمتری دارد چرا اوضاع خوبی ندارند و پیش بینی امیدوار کننده ای هم در آینده ندارند. (1896074) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۱:۵۶:۳۲
عزیز برادر، ایا جنس و نوع خرابی اوضاع اقتصادی اروپا و امریکا شبیه ماست؟ کشورهای اروپایی و امریکا صادرات محور هستند با وجود چین تولیداتشان توان رقابت را از دست داده و سرمایه گذارنشان به چین رفته تولید میکنند و به کشورهای خود صادر،که این موضوع اکنون برای چین هم معضلی شده و از اینده رشد اقتصاد خود نگرانه که صادرات محوره و متوجه بازارهای جهانی است داره فاصله میگیره و به مصرف و بازار خود متوجه شده.حالا ما کجای این معادلات هستیم؟!!!بایستی با ایجاد سرمایه گذاریهای خارجی به یک پایگاه تولید منطقه ای تبدیل بشیم. (1896716) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۳:۲۱
من كه صبح كه از خواب بلند ميشم تا شب كه كپه م رو ميزارم تو شوك اقتصاديم ... تازه بعضي وقتا موقع خواب هم با شوك اقتصادي از خواب ميپرم .... يعني اين كافي نيست !!!!!!! (1895778) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۷:۴۳
بززگترین مشکل ما خود برتر بینی کاذب است طرف استاد دانشگاه آکسفورد و نامزد جایزه نوبل است .
بعد می گویند نمی فهمد و ما می فهمیم . (1895793) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۰:۲۲:۱۹
طرف سياسيه (1896946) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۲۳:۴۵
هشت سال کلا تو شوک بودیم البته این اقتصاددادن گفته تورم باید زیر 5 درصد بیاید فکر کنم شوکهای اونها با شوکهای ما فرق داره اگه منظورش شوک ایرانی باشه خوب تحملش را نداریم (1895816) (alef-17)
 
حميد دانشجوي اقتصاد
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۲۴:۰۶
هميشه ما تو شوكيم ، كجا درس خواندي جناب استاد ، عدم دخات بهترين گزينه هستش ، فقط توي اقتصاد دخالت نكنيد ، شوك نا بجا باعث مرگ ميشه (1895819) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۶:۴۰
نظریه عدم دخالت یکی از نظریه هاست ولی خوب برای اقتصاد های مریض جواب نمی ده.
الان در خود آمریکا هم برای خروج از رکود، دولت مستقیم وارد می شود.
فقط بحث اینجاست که آیا کسانی که در اقتصاد دست می برند متخصص هستند یا خیر؟
ما نتیجه متخصص نبودن نیروهای اقتصادیمان را داریم می بینیم. (1895894) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۵۰:۱۰
دخالت اگر تخصصي باشد، خوب است. اما دخالت كردن افراد ناوارد باعث بدتر شدن حال بيمار مي شود. بعضي ها هر وقت كسي حالش به هم مي خورد به او آب قند مي دهند، اما از اين نكته غافلند كه ممكن است بيمار ديابتي باشد. (1896460) (alef-17)
 
عباس
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۰۳:۵۵
اظهار نظر ایشان خوبه (1896825) (alef-10)
 
بهلول
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۲۹:۵۹
ما كه هر بار ميريم خريد شوك بهمون وارد ميشه . شوك ديگه جز عادات روزانه شده . حالا منظور آقاي پسران از شوك چيست نمي دانيم . (1895840) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۲:۲۸
اگه کسی میتونه این دستگاه شوک رو قطع کنه سخنرانی کنه وگرنه وارد کردن شوک که دیگه نظریه پردازی نمیخواد. هر روز یک پرونده اقتصادی جدید رو میشه و هر وزیر و وکیل جدیدی که میاد با طرح های خلق الساعه اش یک شوک جدید به کل نظام تحت سلطه اش میده . از آموزش و پرورش گرفته تا مرده شوری !!!!!!!!!! (1895847) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۳:۱۶
شوک دادن نمی خواد. چون قبلا شوک مفصلی توسط احمدی نژاد نه تنها به ایران بلکه به کل جهان داد که نه تنها بعد از 2 یا 3 سال بلکه بعد از 8 سال ریاست ایشان و تا 8 سال دیگر نیز نمی تونیم از آن شوک مبارک در بیایم و حداقل به حالت قبلی برگردیم. (1895884) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۴:۰۴:۲۰
یاد داستان انجام جراحی بزرگ اقتصادی افتادم ! نفهمیدیم نتیجه جراحی چی شد؟ اگر کسی اطلاع داره ما راهم باخبر کنه. (1897702) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۴:۱۶
آیا شوک همان برق گرفتگی است که موها ی سر سیخ می شوند.؟ (1895888) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۵۵:۳۲
نه عزیزم بدتره جیبتو خالی میکنه البته جیب بعضی ها رو هم پرمیکنه اصلا نمیدونم برو از بابک و دوستان سوال کن (1895923) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۴:۴۸
نه دیگه، اون دوران محمود و شوک های سیاست خارجی، شوک های افزایش یک شبه قیمت دلار و شوک های نوش جان کردن 3000 میلیاردی و .... تموم شد. پشت این دولت ما مردم قرض و محکم ایستاده ایم (1895890) (alef-17)
 
حامد
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۸:۵۷
احتمالا منظور ایشون استفاده از Shock doctrine است که در مدل اقتصاد فریدمنی رایج است. که دقیقا زمان احمدی نژاد که اقتصاد جمشید پژویانی! (فریدمنی) داشت از این اتفاقات زیاد می افتاد.
اما این دولت اقتصاد کینزی دارد و اعتقادی به اقتصاد فریدمنی ندارد.
در هر صورت هر دو مدل اقتصادی در غرب فروپاشیدن (فریدمنی آمریکا و کینزی اروپا)
این دانشمندان اقتصادی چگونه باز از تئوری های سقوط کرده ی اقتصادی غرب می خواهند در ایران استفاده کنند.
آنها که خود مبدع نظریات اقتصادی بودند نمی توانند حل کنند ما که مترجم نظریات آنهاییم می توانیم؟
به قول رهبری باید دست از اقتصادهای آدام اسمیتی کشید.
کی بفهمیم خدا می داند
اللهم اهدنا صراط المستقیم (1895899) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۲۷:۰۷
کلک! مثل اینکه پای صحبتهای دکتر عباسی زیاد نشستی ها (1897350) (alef-10)
 
صادق
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۹:۲۲
وقتی میگید شوک، یاد فریدمن و دکترین شوک اون آقا می افتم . یاد اینکه همون دکترین شوک چه بلایی سر مردم بعضی کشورها اورد میفتم. یاد مراسم نوبل گرفتن فریدمن میفتم . تنم میلرزه. (1895901) (alef-17)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۹:۳۱
مگر تفکر قهقرایی و بی هوشی ؛شوک کار ساز است البته که نه؟ (1895902) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۳:۵۲:۵۷
هرروزاین شوک به بدترین وجه به مردم واردمی شودوبسیاری راروانه سی سی یو هامی کنداین نسخه ای که شمادرنظرداریدبپیچیدخیلی وقت است پیچیده شده وآثارش گریبان مردم راگرفته است دیگر بدن هاتحمل شوک های دیگری رانداردیعنی جایی نمانده که به آن شوک واردنشده باشد.سخن رانی مایه نمی خواهدزندگی کردن مایه می خواهد. (1895914) (alef-17)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۰۱:۳۵
با سلام
جایزه نوبل دلیل درستی تمام کارهای یک نفر ننمی شود و نیست
حالا اگر به گفته ایشان شوک وارد شد ولی تورو بر نگشت و افزایش هم یافت جواب این وضعیت نابسامان تر شده را چه کسی می دهد؟
تا چه موقع مردم باید تاوان آزمون و خطاها را بدهند (1895935) (alef-17)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۰۹:۰۷
این کامنتو زیر خبر وزیر مسکن و وامش نوشتم شاید اینجا هم منتشر کنید چون ملت بیشتر اینجا را میبینند
آقای آخوندی
وای از این همه هنر و شم راهکار
تو میگی پول نداریم واسه مسکن مهر بعد میگی پول داریم واسه وام دادن که مسکن مونده رو دست مسکن بازها اب بشه
آخه وزیر شما که به جای حل مسئله اصلی مشکل مسکن که همان کالای تجاری بودنش دنبال حل مشکل محتکرین و بساز بفروشهای مسکنی و هیچ حرف و هنر جدیدی نداری مجبور بودی وزیر بشی؟
شما که مشاورت .. ازت هیچ امیدی نیست
مسکن داشت پایین می امد و بنگاهیها و بساز بفروشها داشتند راضی میشدند از قیمتهای رویاییشان بکاهند که مثل سلفت دکتر سیف اومدی با شعار وام جلوی ریزش و سقوط قیمت مسکن را گرفتی

روحانی معترضیم
به خدا از رای دادن به تو پشیمانم کاش به محسن رضایی رای داده بودم (1895948) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۴۳:۱۰
آقا رضا! هر چیزی که بیشتر از ارزش منطقی آن پایین یا بالا رود خوب نیست. این آقای احمدی نژاد که مثلا خواست با قیمت خیلی پایین مسکن مهر مثلا برای 100000 بسازد امروزه می بینیم که تاوان آن را 70000000 به خاطر تورم و موارد دیگر پس دادند. ما راضی نیستیم که یک شخص سرمایه گذار یا شرکتی و یا هر کسی تولیدات خودش رو به ضرر تولید و بفروشد چون بعد از چند سال تاوان اون ضرر را همه مردم خواهند داد به عناوین مختلف!
حالا از کجا فهمیدی که محسن رضایی خیلی خوب می توانست از عهده گرانی های یادگار دولت قبل به خوبی بر بیاد که قسم یاد فرمودی؟ (1896048) (alef-17)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۵۴:۰۴
-مسکن مهر احمدی نژاد اشتباه بود به جای حل مسئله ریشه ای که کالای تجاری بودن مسکن بود و هر ایرانی یک مسکن، مازاد مسکن داران مالیات تجاری بدهند، رفت و بر خلاف شعارهای انقلاب برچسب زنی مستضعفین را در قالب زیبای مسکن مهر رقم زد
-همین که شما قبول نمیکنید مسکن کالا نیست پس باید قبول کنید دولت در سایر کالاهای صروری نظیر گندم، دارو و ... نیز نباید دخالت کند و باید کار را به بازار بدهد، جالب توجه شما که امریکای لیبرال هم اینطوری نیست
- آقای محسن رضایی را هم سال 88 به ایشان رای دادم ولی سال 92 من نیز تحت تاثیر پروپاگاندای رسانه ای سانتریفوژها بچرخند قرار گرفتم، محسن رضایی در شعارهای اقتصادی خود، به ریشه ایترین مشکل کشور یعنی شفاف سازی اقتصاد و بانک پرداخت چیزی که اقای روحانی اخیرا با شعار فریبای حفظ حریم خصوصی فاتحه آن را خواند و شوک شدیدی به من وارد کرده است (1896080) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۴۶:۳۸
آقا رضا دولت وام مسکن از جیب خودش نمیده که پول داشته باشه یا نداشته باشه باید سپرده بذاری بانک مسکن کلی انتظار بکشی بعد اگه تونستی خونه بخری بهت وام میدن تازه بازپرداختش هم برای همه ممکن نیست با این بهره های بانکی بالا (1896058) (alef-17)
 
ايراني
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۰۹:۳۳
اينقدر كه به ملت ما شوك وارد كرده اند به هر ملتي شوك وارد مي كردند همشون راهي تيمارستان شده بودند اگر چه ما هم همچين صيح و سالم نيستيم به روي خودمان نمي آوريم (1895950) (alef-17)
 
محمدرضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۳۱:۵۵
میدونید چی برای من جالبه ........... این که وقتی یه خبر که مربوط به اقتصاد میاد روی سایت ، هزاران تحلیل گر اقتصادی میان پایینش نظر میدن .... اگر شما اقتصاد میدونستید که وضعتون این نبود ... چه راحت هر کس به خودش اجازه میده نظریه های اقتصادی رو زیر سوال ببره ..... عجب روزگاری داریم بخدا ... (1896012) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۱:۴۹:۵۲
تحلیل خوش چهره از تجویز شوک درمانی برای اقتصاد

http://alef.ir/vdccesqi02bqss8.ala2.html?211164 (1897029) (alef-13)
 
فرهنگی
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۴:۳۹:۱۲
وقتی نوبل نگرفتیدرگ تعصب ایرانی گری یم گل کرده بودوهرچه بدوبیراه بودنثارشان کردم اماحالامی فهمم اگر چون شمایی رانوبلی می کردندبایدبرسراقتصادخودشان هم خاک می ریختند. تاییدشمابه عنوان اقتصاددان نوبلی آفتی می شدکه گریبان بسیاری ازکشورهارامی گرفت. (1896038) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۰۷:۰۸
جناب استاد نگاه شما به اقتصاد ، بیشتر به نگاه دولتی های مالک بخش خصوصی نزدیک است تا واقعیات جامعه.
آیا تا بحال نشنیده اید که چند بار در این کشور انواع و اقسام شوک ها وارد شده ( شوک بنزین ، شوک نفت ، شوک رها سازی قیمتها ، شوک زمین ومسکن و ... ) ، جناب استاد آیا یکبار از خود پرسیده اید چرا هیچکدام از شوک ها موفق نبوده؟
بطور قطع اگر از خود چنین سوالی می پرسیدید ، هیچوقت بدنبال نسخه شکست خوره شوک نمی رفتید.
استاد عزیز این بیمار ضعیف تر از آن است که مدام بخواهید به او شوک و آمپول بزنید .
امیدوارم حرفهای ایشان ، فقط در حوزه نطریه بماند و شکل واقعی پیدا نکند . و با ایشان هم یادآوری میکنم برای دادن یک نسخه ، باید وضعیت روحی و جسمی بیمار را هم ، در نظر بگیریم ، نه اینکه فقط برای پر کردن جیب بیمارستان خود ، انواع و اقسام آزمایشهای بی جهت و هزینه ساز را به بیمار تحمیل کنیم و از این بین از احتیاج بیمار به خوب شدن ، جهت افکار و امیال خود سوء استفاده کنیم. (1896111) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۱۶:۰۷
این نظر پسران بود بهتره نظر دختران هم بدونیم (1896132) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۱۹:۴۵
بابا جان همایش، جای همین مقالات و صحبتهای علمی هست والا همه میدونن اقتصاد ما هردمبیلیه و با این چیزها درست شدنی نیست (1896143) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۲۵:۱۴
نظر آقای پسران بدونه ملاحظات خاص سیاست حاکم در کشور است. بدونه لحاض کردن این خاصه ها بیشک نظریه دادن اقتصادی خام و غلط است. (1896153) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۳۱:۵۲
یه سوزن به دولت بزنید یه جوالدوز به مردم. (1896168) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۳۷:۱۷
ماها که همش تو شوکیم. (1896175) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۴۲:۰۵
سلام ممکنه طاقت این شوک آخری را نداشته باشیم و تلف شیم (1896181) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۶:۰۲:۱۲
احمدی نزاد هم از شوک صحبت میکرد وبزرگترین شوک اقتصادی را در کشور اجرا واقتصاد را به کما برد؟خدا کند مرگ مغزی نشده باشد وبه زندگی برگردد؟ (1896212) (alef-17)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۶:۰۴:۳۰
تو این مملکت چیزی به اسم علم اقتصاد وجود نداره همش یه مشت جفنگیاته بلکه باید گفت سردمداران اقتصادی هنوز تلفظ خیلی از کلمات فارسی را هم بلد نیستندحالا هی همایش هی مقاله هی رساله ... (1896220) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۶:۳۷:۲۲
خوندن نظرات ملت از خوندن خود مقاله جالبتره. از بين كساني كه نظر دادن بيشتر از نصفشون فقط همون تيتر رو خوندن و به كلمه شوك واكنش نشون دادن. حتي به خودشون زحمت ندادن كه همين چند سطر خبر رو بخونن و ببينن كه ايشون گفته تورم بايد به 5 درصد برسه. (1896249) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۷:۰۸:۵۵
دوبار اگه چک بزنی تو گوش کسی بعد بارسوم دستتو دراز کنی بطرفش آب بدی بهش میترسه فکر میکنه میخوای بازهم بزنی تو گوشش حالا حکایت مردم ایرانه، شوک زیاد دیدن (1896305) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۶:۵۳:۱۷
گر به آقايان بر نخورد اشکال کار اين آقايان آين است که بدليل آنکه از فارغالتحصيلان رشته علوم انساني دبيرستان به دانشگاه راه يافته و بعد مدارج دانشگاهي را طي کرده اند، عمدتاً‌از بهره هوشي پاييني برخوردارند زيرا در پايان دوره راهنمايي يا ششم ابتدايي نظام قديم معمولاً‌کساني که نمرات درسي و معدل پاييني داشتند به سوي رشته علوم انساني ، ادبيات و يا اقتصاد رانده مي شدند و مجوبر به ادامه تحصيل در اين رشته ها مي شدند. نتيجه اين ديگاه در کشور ما ورود افرادي با عناوين دکترا و غيره در رشتهخ هايي مانند اقتصاد شد که واقعاً از درک و تحليل پاييني برخوردارند و تئوري هاي غربي را بدون درک صحيح از وضعيت کشور خودمان بخورد دولتي ها مي دهند.
اميدوارم کسي به حرف اين آقا گوش ندهد زيرا اقتصاد ايران ،‌جامعه ايراني و مردمان صبور اين کشور ديگر تاب يک تورم شديد مجدد را ندارند. همين الان مگر تورم حدود 40 درصدي کم است که ايشان مي خواهد تورم جديدي را به کشور تحميل نمايد؟
لطفاً‌آقاي پسران اگر اين نظرا را خواندي جواب مرقوم فرما
اللهم عجل لوليک الفرج (1896288) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۹:۲۶:۲۰
در یک مورد با شما موافقم، که متاسفانه غالب اقتصاد دانان ما فاقد درک شرایط محیطی و محاطی هستند ، که این میتواند ناشی از ضریب هوشی پایین آنها باشد. (1897159) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۷:۵۴:۰۲
اون مردی که به اقتصاد شوک وارد میکر رفته. (1896386) (alef-17)
 
قربان
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۲۶:۱۶
بچه ها متشکریم بچه ها متشکریم / ما در دوران هشت ساله جنگ بسیاری از مشکلات امروزی را داشتیم اما در آنزمان چون قراربود کشور با فرمول عدالت اجتماعی کنترل شود دوران مناسب وقابل قبولی را پشت سرگذاشتیم امروز نسبت به آن دوران شرایطمان از نظر اتی بهتر است واز نظراتی بدتر امروز صادرات نفت وغیر نفتی داریم که آنزمان تقریبا به صفر رسیده بود امروز هزینه رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته ای را داریم که در آنزمان مخارج جنگ وتهیه ابزار آلات جنگی از بازار سیاه خرجی کمتر از مقوله اخیر برایمان نداشت آنزمان هم تحریم بودیم امروز هم تحریم هستیم پس تفاوت اصلی کجاست ؟
امروز جامعه با فرمول عرضه وتقاضا کنترل میشود / امروز سودای هدفمند کردن یارانه ها را داریم / امروز بخش خصوصی را داریم / این تفاوتها علت اصلی تورم است / اگر فرشته از آسمان بزمین بیاید هم هدفمندی یارانه ها (آزاد سازی قیمت حاملهای انرژی) تورم بدنبال دارد اگر بخش خصوصی همینی که هست باشد تورم ادامه خواهد داشت و تمامی حرفهای دیگر داستان حسین کرد شبستریست !
یکی از دوستان که بتازگی از کربلا آمده بود میگفت جالب است سه سال قبل قیمتها همینی بود که اکنون هست (البته به پول خودشان ونه ریال بی خاصیت ایران) آن کشور با این همه مصیبت وفلاکت وجنگ زدگی چرا باید تورمش کنترل شود اما ایران نتواند وده ها کشور دیگر تورم تعریف شده نیم درصد در سال را دارند اما ما نمیتوانیم
بنده حقیر راه حل این بحران اقتصادی را توقف دایم طرح هدفمندی یارانه ها میدانم وباز گشت به اقتصاد کاملا دولتی زیرا خصوصی سازی در ایران اختصاصی سازیست اگر خصوصی سازی در قالب تعاونی های شهری وروستایی عملی شد رقابت وارزانی را بهمراه دارد اما اختصاصی سازی فعلی چاق تر نمودن موجودی حساب وابسطه گان به قدرت سیاسی را بدنبال خواهد داشت/ والسلام (1896420) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۰:۳۲:۵۱
احسنت. جايزه نوبل را بايد به امثال شما بدهند . (1896962) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۶:۳۸:۵۴
کاملاً موافقم نمی دانم با این وضعیت نمایندگان چه اصراری به خصولتی سازی دارند. در حالی که امکان خصوصی سازی در اقتصاد ایران وجود ندارد و قانون هدفمندسازی یارانه ها نیر قانونی بی باارزش و پر اشتباه بوده است. (1897096) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۹:۲۴:۱۶
دوست من اقتصاد دولتی ممکن است نامش قشنگ باشد اما از چاله به چاه افتادن است ، که نمونه های آن را در کشور های کمونیستی ( غیر از چین که اقتصادش آزاد است) مشاهده کرده ایم . اما در مورد خصوصی حق با شماست که در ایران خصوصی نیست بلکه اختصاصی سازی است. علت آن هم ساده است ، آقایان سیاستگذار ( در حوزه اقتصاد و متاسفانه سایر حوزه ها ) خودشان هم در اقتصاد دست دارند و اینجاست که فساد آغاز میشود، یعنی هر گروهی که فرمان دستش بی افتد ، بخاطر منافع خود و گروهش و فامیلانش ، مسیر را طوری عوض میکند که از آن حوزه نفع ببرد ، و تا وقتی این قضیه وجود دارد هیچ دردی از این کشور درمان نمی شود.
راه کار این است که اشخاص سیاستگذار در حوزه های مختلف پایشان را از اقتصاد بیرون بکشند، اگر مدیری در بخشی است که هم بنگاه داری میکند و هم مدیریت باید یکی را انتخاب کند ، رانت اطلاعاتی و خبری از بین برود، بخش خصوصی را بمعنی واقعی حمایت کنند ، مانند چین ، یعنی یک کار آفرین را با دادن وام ولش نکنند ، بلکه علاوه بر نظارت مداوم حهت درست مصرف شدن وام ، امکانات ورود به بازار ( داخلی و خارجی ) را برایش فراهم کنند، بعبارتی دولت باید جاده را هموار کند و علاوه بر آن به راهنمایی بپردازد. در صورتیکه در ایران دولت خودش یک سد عظیم در مقابل انجام هر کاری است . (1897157) (alef-13)
 
دخو
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۴۶:۲۲
داداش !! هرکاری دلت میخواد بکن اگه هر کدوم از این اختلاسهای ملیاردی تو اوگاندا هم اتفاق میافتاد بلوا به پا میشد وحداقل 4یا 5تا وزیر سر نگون میشد ماشااله انقدر ظرفیت ما بالاست انقدر ظرفیت بالاست که حتی تیتر خبر هم برامون جالب نیست وککمون هم نمیگزه س تا دلت میخواد شک بده ببینم رکورد آق محمود رو میزنی یا نه .........جان ! شوک بده حال کنیم.............. (1896451) (alef-17)
 
شوک زده
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۵۵:۱۰
اتفاقاًچون مطلب راخواندیم و ایشان فرمایش کردندبعدازشوک دوالی سه سال بعدتورم پایین می آیدنظرگذاشتیم زیراهربچه ای هم می فهمدبعدازهرگرانی وتورم پایین آمدنی درکارنیست (5درصدپایین می آیدیا1000درصدبالامی رود؟) (1896470) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۰:۰۸:۱۹
جناب اقاي دكتر : دولتهاي گذشته به اندازه كافي شوك داد ه اند مردم از زندگي كردن افتاد ه اند شوك جديد مصادف = مرگ (1896574) (alef-17)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۱:۳۰:۴۲
پژویان رفت پسران آمد . این هم همونو می گه. بقیه اقتصاد دان ها هم که تخصص ندارند فقط کسانی که با بازار سنتی هماهنگند اقتصاد دانند؟ (1896671) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۲۲:۴۵:۳۱
آقای دکتر پسران یک سوزن به خودت بزن بعد یک شوک به دیگران... (1896798) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۰:۱۷:۴۳
جناب پسران احمدي نژاد شوك مورد ادعاي شما را با اجراي هدفمندي اقتصادي به كشور وارد كرد آن هم سه سال پيش / نتيجه اش را هم مي بينينم / فلج شدن اقتصاد كشور / اگر شوك مورد ادعاي شما دوباره وارد اقتصاد كشور شود بايد در ورودي هاي كشور تابلويي با اين عنوان نصب كرد به به كشور اتيوپي دوم خوش آمديد (1896939) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۳:۱۶:۳۵
اگر درایت این استادان نبود شما الان با دلار 10000 تومان دست و پنجه نرم میکردید!
به جای اینکه این استادان را تضعیف کنید به نیرو و توانایی و حربه های دشمنان باید آشنا شد (1897062) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۶:۳۲:۳۰
اقتصاد ما كه مرتب درحال شوك خوردن است ولي تغييراتش هميشه به ضرر مردم بوده است. (1897093) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۶:۳۶:۰۳
شوک اقتصادی به روش محمود جالبه که باعث بیچاره شدن مردم گردیدو صدای آقای توکلی هم در نیامد و تازه به اقتصاد دان ها نیز کرنش می کرد که بگذارید کارش را انجام دهد که نتیجه آن تخلفات عدیده و بی سابقه در اقتصاد ایران نظیر 3 هزار میلیارد و بابک زنجانی و هزاران مورد دیگر بوده است. (1897094) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۸:۳۱:۴۷
گفتن تو هدفمندی یارانه ها اولش فشار می یاد بعد وضع اقتصادی خوب می شه ولی نشد اینهایی که مثل همین پسران اینجوری صحبت می کنند، از تجربه های موفق اروپایی ها تقلید می کنند ولی وقتی طرح رو می یارن تو ایران اجرایی کنن به دلیل اینکه سوادشو ندارن دقیقا آفتابه بر می دارن تو طرح و مردمو بدبخت می کنن (1897131) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۹:۵۵:۳۴
آقاي دكتر فرق است بين اقتصادان تا اقتصاد خوان
اقتصاد خواني كه بر اساس رانت مسئول و يا داراي سمت در كشور وبدون حتي نوشتن رساله دكتر(دوستان زحمتش را كشيدن) داراي مدرك شدن اظهار نظر نكنند چرا در طي مدت اقتصادخوانها نظريه پردازي كردند (1897186) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۰:۱۳:۲۰
هرچند حق می دهم به مردم کشورم که سالیان سال است بدنبال کیمیای اقتصاد مملکت خود می گردند ولی:

ما با افکار ایده آلیستی نباید به دنبال یک ابرقهرمان باشیم تا مشکلات را سریع حل کند.

زمان انتخاب دولت جدید بر این باور بودیم که سالها طول خواهد کشید تا کشور به مسیر اصلی خود برگردد.

باید باور درست و اولیه خود را تقویت کنیم که راههای طولانی هم با قدمهای کوتاه شروع می‌شود، فقط باید از مسیر منحرف نشد. (1897201) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۶:۲۴:۰۵
تنها چيزي كه اقتصاد دانهاي زوركي ما ميدانند همين شوك است .
هر سال چندين شوك به اقتصاد كشور وارد ميايد . كجايي دادادشششي (1897875) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.