نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 354848
هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟/ لوازم آرایش چقدر ارز از کشور خارج می کند؟
بخش اجتماعی الف، 31 اردیبهشت 95
تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۴
بررسی میزان هزینه زنان ایران برای آرایش و لوازم آرایشی نشان می دهد این صنعت یکی از بخش هایی است که می توان با سرمایه گذاری و فرهنگ سازی در آن مانع خروج منابع ارزی فراوان و ورود کالاهای بی کیفیت به کشور شد.

صنعت لوازم آرايشي به لحاظ تقاضا براي كالاهاي اين صنعت و ويژگي هاي جمعيتي کشور، صنعتي با اهميت و به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری محسوب مي شود. با این وجود به نظر می رسد نبود توليدات داخلي و واردات بدون كيفيت اين كالاها سبب شده هم منابع ارزي با كارايي مناسب استفاده نشود و هم مصرف كنندگان درمعرض آسيب هاي بهداشتي و سلامت قرار گيرند.

سیدحسین پیمان کارشناس ارشد آمار در این باره به تحقیقت میدانی که انجام گرفته است اشاره می کند و می گوید:" بديهي است آمارهاي طرف نقاضا اين صنعت مي‌تواندجايگاه اين صنعت را از نظر اندازه بازار ،منابع ارزي براي واردات، اشتغال زايي، ارزش افزود و ... بهتر مشخص کند. به همین منظور در تحقيق گسترده ای با استفاده از داده هاي خام طرح آمارگيري هزينه و درآمد خانوار شهري ۱۳۹۳ مركز آمارايران، ميزان هزينه آرايش و مشخصات مصرف كننده اين نوع كالاها را محاسبه کردیه ایم".

به گفته وی" دراين بررسي هزینه های ماهانه كالاهاي منتخب آرايشي زنانه شامل هزينه اصلاح صورت، هزينه كوتاه كردن موي سر، خدمات سالن آرايش، سنجاق مو، فرم دهنده، انواع لوازم آرايشي، كرم دست وصورت، رنگ مو، انواع اسپري، لوسيون ها از خانوار پرسش شده است و به ويژگي هاي زنان پانزده ساله به بالا خانوار كه اين كالاها را مصرف كرده‌اند، پرداخته شده است".

هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟
پیمان درباره نتایج این تحقیق می گوید:" ما به دنبال آن بودیم که آيا نسبت به پنج سال پيش هزينه آرايش زنان شهری بيشتر شده است؟ و مشخص شد در سال۱۳۸۹، متوسط هزينه در كالاهاي آرايشي ذكر شده هر زن ۱۵ساله به بالا خانوار شهری، ۴۶۶۰۲ ريال بوده است كه اين رقم درسال ۱۳۹۳ به ۱۰۸۸۷۴ ريال افزايش يافته است. همچنين نسبت اين هزينه به هزينه سرانه كل هر فرد خانوار از ۸/۱ درصد درسال۱۳۸۹ به ميزان ۲/۲ درصد درسال۱۳۹۳ افزايش يافته است".

وی می افزاید:" هرچند اين مبالغ در ظاهر نشان مي دهد اين نوع هزينه در خانوارها افزايش يافته است اما با آزمون آماري "کای دو"، به اين نتيجه مي رسيم كه اين اختلاف از نظر آماري اختلاف معني داري محسوب نمی شود و تفاوت چنداني بين اين دو نسبت وجود ندارد. همچنين باتوجه به شاخص قيمت، اين هزینه درسال ۱۳۸۹ حدود ۷۸۹۵۴ ریال و در سال ۱۳۹۳ رقمی در حدود ۷۰۵۱۸ ریال بوده است لذا نمي توان گفت هزينه اين گونه كالاهاي منتخب آرايشي براي زنان خانوار ۱۵ ساله و بيشتر درسال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ افزايش يافته است".

زنان شاغل و تحصیلکرده بیشتر خرج آرایش می کنند
به گفته این کارشناس ارشد آمار نتایج این تحقیق نشان می دهد" اين هزينه براي زنان پانزده ساله به بالاي شاغل درسال ۱۳۹۳ حدود ۵۳ درصد بيشتر نسبت به زنان غير شاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بيشترِ داراي مدرك ليسانس به بالا، ۵۷ درصد بيشتر از زناني كه داراي چنين مدركي نبوده اند هزينه كالاهاي آرايشي منتخب را پرداخت كرده اند. زنان متاهل، ۴۹ درصد نسبت به زنان هرگز ازدواج نكرده و ۹۹ درصد نسبت به زنان بيوه، بيشتر اين نوع هزينه را در سال ۱۳۹۳داشته اند".


زنان در کدام سن بیشتر برای آرایش هزینه می کنند؟
پیمان می افزاید:" بيشترين نسبت هزينه كالاهاي آرايشي منتخب هر زن پانزده ساله و بیشتر به هزينه كل هرعضو خانوار درسال درسنين ۱۵تا ۱۸ سال به ميزان ۵ درصد وكمترين نسبت دراين سال درسنين ۲۹ به بالا با نسبت ۲ درصد بوده است. از نظر مبلغ مطلق، سنین نوزده تا بیست وچهار سال، بیشترین هزینه را با مبلغ چهارده هزار و پانصد تومان ماهانه برای این کالاهای منتخب آرایشی نسبت به سنین دیگر داشته اند".


هزینه آرایش زنان دهک اول درآمدی ۷ برابر زنان دهک دهم
این تحقیق نشان می دهد" هزينه سرانه كالاهاي آرايشي منتخب زنان پانزده ساله وبیشتر در بالاترين گروه درآمدي (دهک دهم)، هفت برابر زنان پايين ترين گروه درآمدي (دهک اول) درسال ۱۳۹۳ بوده است. ۱۶ درصد زنان پانزده سال و بیشتر بالاترين گروه درآمدي(دهك دهم) شاغل بوده اند و ۳۱ درصد آنان مدرك ليسانس و به بالا، داشته اند و ۱۷ درصد آنها هرگز ازدواج نكرده و ۱۷ درصد نیز بيوه بوده اند. زنان پانزده سال و به بالا، درپايين ترين گروه درآمدي ۶ درصد داراي مدرك ليسانس به بالا، ۵ درصد شاغل، ۲۹ درصد هرگز ازدواج نكرده و ۵/۱۰ درصد بيوه بوده اند.


زنان در کدام استان ها بیشتر برای آرایش هزینه می کنند؟
پیمان می دهد:" از نظر ارقام مطلق،استان های کهگیلویه وبویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان هایی بوده اند که زنان پانزده ساله و بیشترآنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را دراین تحقیق داشته اند. به طوری که هر زن پانزده ساله وبیشتر استان البرز، با هزینه ۲۱ هزارتومان درماه نسبت به هر زن پانزده ساله و بیشتر استان قم با مبلغ ۳۵۰۰ تومان درماه حدودا ۶ برابر برای کالاهای منتخب آرایشی درسال ۱۳۹۳ هزینه کرده است. همچنین کمترین هزینه را زنان پانزده ساله وبیشتر استان های قم، گلستان، کرمان، یزد، گیلان برای این کالاها پرداخت کرده اند.

بيشترين هزينه کالاهای منتخب آرایشی برای هرزن پانزده ساله و بیشتر خانوار نسبت به هزينه ماهانه كل هر عضو خانوار درسال ۱۳۹۳ دراستان هاي كهگيلويه و بوير احمد، خراسان جنوبي، البرز، ايلام وكمترين استان هاي دراين نسبتِ هزينه، اين نسبت درسنين ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان هاي مركزي سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بوير احمد، لرستان و البرز بيشترين بوده است به طوري كه در استان مركزي اين هزينه براي هر زن درسن ۱۵ تا ۲۴ ساله با هزینه ۳۴ هزارتومان ماهانه۲.۵ برابر كل هزينه آرايش هر زن خانوار اين استان بوده است".
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۰:۰۱:۵۰
من از زیبایی خداد داد یوسف ,دانستم که. زشت, به ارایش زیبا نگردد (3714799) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۶:۱۹
اصرار خانم ها برای اشتغال در جامعه, بیشتر برای کسب در امد جهت هزینه های لوازم ارایش, طلا و لباس می باشد
و چون حاضر هستند با دستمزد پایین کار کنند, بدین جهت بازار کار را. برای مردها با چالش روبرو میکنند (3714825) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۹:۱۸:۵۱
من تعداد زيادي خانم مي شناسم كه كل حقوقشون را تقديم صاحبخانه مي كنند
من نمي دونم اين اطلاعات غلط از كجا آمده و كار كردن خانم ها چه فشار رواني عظيمي به بعضي ها وارد مي كنه
من در جلسه ي أوليا و مربيان مدرسه ي دخترم كه شركت مي كنم ،خانم هاي كارمند اكثرا با لباس كاملا معمولي و با آرايش بسيار كم و يا بي آرايش هستند و خانم هاي خانه دار اكثرا با آرايش عروس !!!
اينكه هر چيز به شاغل بودن خانم ها مرتبط مي شه خيلي بي منطق و مغرضانه است (3715584) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۰:۲۳:۲۶
اي بابا
دست از سر خانم ها برداريد
يه روز براي لباس پوشيدن خانم ها خط مشي تعريف مي شه و هر كدام از آقايون با توجه به قدرت و موقعيتش تلاش مي كنه نظر شخصي خودشو تحميل كنه
يه روز در مورد آرايش
يه روز رانندگي
يه روز ورزش كردن و رفتن به ورزشگاه
يه روز دوچرخه سواري
يه روز از كار كردن و شاغل بودن خانم ها يه عده بدشون مياد
يه روز مي گن چرا خانم ها نمي شينن خونه سالي يه بچه بيارن
يه روز مي گن خانم ها بدون اجازه از كشور خارج نشن
يه روز مي گن خانوم ها درس نخونن زود ازدواج كنن و وارد چرخه ي توليد بچه بشن
يه روز مي گن چكار كنيم مردها همزمان بتونن چند تا زن داشته باشن بدون اجازه ي همسر اول
....
اين موضوع تعيين تكليف و قلم فرسايي براي كليه ي أمور مربوط به خانم ها شده نان داني يه عده !
يعني آقايون خودشون در بي عيب تشريف دارن فقط مونده كه خانم ها را به راه راست هدايت كنند ؟؟
در ضمن بعضي از آقايون محترم هم خودشون مصرف كننده ي لوازم آرايش هستند !!!! (3714838) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۲:۱۰:۵۰
احسنت! حرف دل من و خیلی دیگه از خانم ها! (3719881) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۰:۲۵:۱۴
ممنون از گزارش راجع به مصرف کنندگان لوازم آرایش.

لطفا گزارشی از واردکنندگان بزرگ لوازم آرایش نیز تهیه کنید. (3714840) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۰:۴۱:۲۳
در همین کشورهای صادر کننده مواد آرایشی، یک هزارم اونها هم آرایش نمیکنند. واقعا خجالت آوره (3714858) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۳:۲۹:۱۵
ین آمار مربوط به قشرکم درآمداست بعضی خانمهای شاغل حداقل ماهی 400الی 500هزارتومان خرج آرایشگاه ولوازم آرایش می کنند که این مبلغ نصف درآمدآنهاست والباقی راهم خرج ایاب وذهاب می کنند بدفرهنگی رایج شده است این مقوله سطح فسادراهم بالا برده است فقط درهند وایران این مساله تااین حد رواج داردصدالبته آنان که به دنبال سودهای بادآورده هستندچندسال است تبلیغات وسیعی دراین زمینه دارند.چراکارخانه پارچه بافی نزنیم چراکارخانه های اساسی نزنیم؟ (3715075) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۹:۲۳:۳۱
فقط هند و ايران ؟؟
زنان عرب بالاترين نرخ مصرف لوازم آرايش را دارند
آمار غلط مي دي چرا دوست عزيز ؟!؟
در ضمن متوليان فرهنگ طَي اين ٣٧سال بايد پاسخگو باشند كه چرا زيبايي براي زنان و مردان ايراني اينقدر مهم شده !
فروشنده ي سبزي در تره بار هم زير ابرو بر مي دارد و بدنش را إصلاح مي كند!!
فقط زنها نيستند ،مردها هم گرفتار ظاهر خودشان شده اند ! (3715590) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۰۷:۳۹:۳۶
آگه پاتو از کشور بیرون گذاشته بودی این حرف مسخره رو نمی زدی (3716220) (alef-3)
 
بی آلایش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۳:۵۹:۰۶
به جای اینکه فرهنگ ظاهر بینی و تظاهر هویت مجهول الهویه ایرانی رو اصلاح کنین از فرصت برای سرمایه گذاری روی چیزی صحبت میکنین که برای غرب هم یک مساله حل شدس. باعث تأسفه که از غرب فقط چیزای منفیش رو تبلیغ میکنین. آرایش بازیگران معروف غرب در فستیوال های پر زرق و برق رو ببینید چقدر ملایم و منطقی است در مقایسه با یک کارمند خانوم تو ایران که فقط برای خودنمائی و جلوه گری روزی سه ساعت جلوی آیینس (3715124) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۴:۳۶:۲۵
اگر واقعا هدف تون مثبت بود، مواردی مثل اسپری و کرم مرطوب کننده رو کخ از مرد وزن باید مصرف کنن رو جزئی از مصارف آرایشی زنان ۱۵ سال! به بالا قرار نمیدادید! حرف اون دوست بالایی در مورد نوندونی کاملا صحیح هست. (3715188) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۷:۲۲:۵۹
دک و پوز اکثریت خانم های ایرانی خنده دار و حال بهم زنه...... (3715447) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۰۸:۴۹:۲۱
مدل مو و لباسهای پاره و تنگ و چسبان و بعضا شلوارهای عجیب که نصف لباس زیر بعضی آقایان را نمایش می ده و ایروهای اصلاح شده و تتوهای متوع بر روی بدن بدون موی آنها هم خیلی حال به هم زنه !
البته هر کس با توجه به سلیقه و روحیات و فرهنگ خودش لباس می پوشه و قصاوت کردن کار صحیحی نیست ولی می خوام بگم خلق مناظر حال به هم زن مخصوص خانم ها نیست (3716327) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۲۲:۲۰:۰۸
بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی ایران متاسفانه از دبی و عربستان میاد خب شما هم بجای اینکهصورت مساله رو حذف کنید از کارخانه های بزرگ بخواهید که بیایند در این زمینه در ایرانسرمایه گذاری کنند (3715850) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۵:۱۲:۵۹
عرضه و تقاضا همیشه دو روی یک سکه است، اگر میزان آرایش زنان ایرانی زیاد است لابد برای آن تقاضای زیادی هم وجود دارد. یعنی مردان ایرانی زنان را بزک کرده می پسندند! (3722357) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.