ظهره‌وند در گفتگو الف مطرح کرد: در برجام فریب خوردیم؛ نباید دوباره این موضوع تکرار شود/ دولتمردان راهکارهای اساسی و تصمیمات درست اقتصادی بگیرند/ آمدن ترامپ یک توفیق الهی است

گروه سیاسی الف،   3970510112 ۹۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسایل سیاست خارجی با بیان اینکه ما در برجام هم فریب خوردیم و نباید دوباره این موضوع تکرار شود و مشکل کشور ما عدم سوء مدیریت و کارایی لازم است و باید تصمیمات درست اقتصادی بگیریم، گفت: در مجلس سنا 99 درصد علیه ایران رای دادند و این نشان می‌دهد که نمی‌توان با آمریکا سر میز مذاکره نشست. عده‌ای معتقد هستند که باید با آمریکا گفتگو کرد.

در برجام فریب خوردیم؛ نباید دوباره این موضوع تکرار شود/ دولتمردان راهکارهای اساسی و تصمیمات درست اقتصادی بگیرند/ آمدن ترامپ یک توفیق الهی است

به گزارش الف، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد بازگشت تحریم‌ها بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه‌ای صورت خواهد گرفت که در جریان آن‌ها شرکت‌ها و بانک‌ها فعالیت‌های مرتبط با ایران خود را به‌تدریج کاهش خواهند داد؛ طبق گفته «برایان هوک» مشاور سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم آگوست (۱۳ مرداد) اجرایی می‌شود و چیزی به زمان آغازی تحریم‌ها علیه ایران باقی‌مانده است.

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل سیاست خارجی که سابقه عضویت در تیم سابق مذاکرات هسته‌ای و همچنین سفیر ایران در ایتالیا را در کارنامه خود دارد، به الف می‌گوید: دلیل مشکلات ما مدیریتمان ناکارآمد و مشکلات اقتصادی به دلیل ساختار ناکارآمد دولت است و اینکه منتظر بیگانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه آمدن ترامپ یک توفیق الهی است، اعتقاد دارد: باسیاست‌های دولت و برخی از مسئولین ظرفیت‌های ملی خود را واگذار کردیم و آقایان حتی توان ندارند که ذخایر ارزی کشور را حفظ کنند و نمی‌توان با آمریکا سر میز مذاکره نشست، زیرا ...

خبرنگار سیاست خارجی الف گفتگویی با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل سیاست خارجی داشته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

*همان‌طور که می‌دانید تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است در 13 مرداد اعمال شود، چه تحریم‌هایی است؟ مشکل اصلی ما این است نتوانستیم از ذخایر ارزی و منابع پولی به‌درستی استفاده کنیم و منتظر بیگانه‌ها هستیم تا کاری برایمان انجام دهند. متأسفانه طبق گفته خود آقایان  60 میلیارد دلار از کشور خارج‌شده که این موضوع اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است. 

آمریکا قرار است تحریم‌هایی 90 و 180 روزه را علیه کشورمان اعمال کند که تحریم‌های 180 روزه در 13 آبان ماه است که طبق قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا و بند 2012 در مورد منع خرید نفت از ایران است که در برجام این موارد تعلیق شده بود اما پس از خروج ترامپ از برجام دوباره این بحث مطرح است و وزیر خزانه‌داری آمریکا مجری عملیاتی کردن این موضوع است.

دوره اول همان تحریم‌های 90 روزه است که مربوط به قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا بوده و بندی از 2012 است که تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل‌وانتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران است و همچنین تحریم‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری حساب‌ها و وجوه عمده‌ای که در خارج از خاک ایران بر پایه ریال ایران نگهداری می‌شوند که قرار است اعمال شود. آقایان حتی توان ندارند که ذخایر ارزی کشور را حفظ کنند و کشور را وابسته به تحریم، قاچاق خودرو و موبایل کرده‌اند که موجب ارزش پول ملی در این ماه‌های اخیر شده است.

همچنین تحریم‌های مربوط به خرید یا اکتساب اسکناس‌های دلار آمریکا توسط حکومت ایران و تحریم‌های بخش خودروسازی ایران نیز شامل این موارد می‌شود.

*ایران کشوری تحریم بردار نیست/آمدن ترامپ یک توفیق الهی است 

دولت و وزارت خارجه باید چه اقداماتی را در این زمینه انجام دهد؟

واقعیت مسئله این است که ایران کشوری تحریم بردار نیست و تحریم‌ها اثری نخواهد داشت. اما باید سعی کنیم که این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. ایران با کشورهای متعددی در ارتباط است و در مهم‌ترین منطقه استراتژیک جغرافیایی به سر می‌برد که 40 درصد نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد لذا باید از این فرصت استفاده کند و اجازه ندهد تا تحریم‌های آمریکا اثرگذار باشد.

درست است که در حال حاضر در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌بریم، اما به نظر بنده آمدن ترامپ یک توفیق الهی است چراکه چهره واقعی دولتمردان آمریکایی را به همه جهان نشان داد و از سوی دیگر نیز موجب شد تا دولت متوجه شود که سیاست‌هایش ناکارآمد است و باید برای تغییرات اقتصادی به تکاپو افتاد.متأسفانه باسیاست‌های دولت و برخی از مسئولین ما ظرفیت‌های ملی خود را واگذار کردیم که این اشتباه محض است. باید از نیروهای لایق و کارآمد استفاده و محدودیت‌ها را به مقدورات تبدیل کنیم.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در شرایطی تحریم می‌شود که بدهی کاری نداشته و بیش از یک‌صد میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و نیازی هم به واردکردن انرژی ندارد، اما به‌طور مثال کشور ایتالیا را در نظر بگیرید که بیش از 2000 هزار میلیارد دلار بدهی خارجی داشته و هیچ منابع طبیعی هم ندارد. مشکل کشور ما عدم سوء مدیریت و کارایی لازم است.

*نمی‌توان با آمریکا سر میز مذاکره نشست

واقعاً ترامپ را یک توفیق الهی می‌دانید؟

بله بنده معتقدم که اقدامات ترامپ و روی کار آمدن وی نشان می‌دهد که وضع آمریکا بسیار خراب است. در مجلس سنا 99 درصد علیه ایران رأی دادند و این نشان می‌دهد که نمی‌توان با آمریکا سر میز مذاکره نشست. عده‌ای معتقد هستند که باید با آمریکا گفتگو کرد.

به نظر من در ابتدا باید فرهنگ سیاسی را در جامعه ارتقاء داد و اینکه نوع مذاکره و التزامات آن چیست. ترامپ فرد شروری است که می‌گوید من خانه تو را می‌خواهم این مذاکره نیست بلکه فشار به یک کشور است. ما در برجام هم فریب خوردیم  و نباید دوباره این موضوع تکرار شود. خروج آمریکا از برجام و همچنین مذاکره‌اش با شبه‌جزیره کره و عمل نکردن به تعهداتش ماهیت آمریکا را نشان داد که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

*مشکلات اقتصادی به دلیل ساختار ناکارآمد دولت است/ما فرزندان رمضان هستیم

*شما چه راه‌حلی را برای برون‌رفت از این شرایط و با توجه به شرایط اقتصادی کشور پیشنهاد می‌کنید؟

مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد به دلیل ساختار ناکارآمد حکومتی (دولت) است. اشتباه نشود نظام سیاسی با حکومت تفاوت دارد و اینجا منظور دولت و ساختار آن است. اتفاقاتی که در عرصه طلا و ارز افتاد نشان می‌دهد که باید ساختار مدیریتی را تغییر داد.

باسیاست‌های دولت و برخی از مسئولین ظرفیت‌های ملی خود را واگذار کردیم/آقایان حتی توان ندارند که ذخایر ارزی کشور را حفظ کنند 

به نظر بنده این آقایان حتی توان ندارند که ذخایر ارزی کشور را حفظ کنند و کشور را وابسته به تحریم، قاچاق خودرو و موبایل کرده‌اند که موجب ارزش پول ملی در این ماه‌های اخیر شده است. حضرت امام خمینی (ره) همواره از اینکه تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، یاد می‌کردند و به ریگان فرمودند که ما را از تحریم نترسانید. ما فرزندان رمضان هستیم.

ما در این شرایط دشوار باید سعی کنیم تا کارآمدی را در کشور تغییر دهیم؛ دولت باید در مورد مشکلاتی که در طی این چند ماه اخیر به وجود آمده است توضیح دهد. باید دست دولت را از بانک مرکزی کوتاه کنیم.

بنده فکر می‌کنم اگر آقای ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نشده بود و به ما آن‌قدر فشار وارد نمی‌کرد از خواب غفلت بیدار نمی‌شدیم و سراغ برجام‌های دیگر نیز می‌رفتیم. متأسفانه باسیاست‌های دولت و برخی از مسئولین ما ظرفیت‌های ملی خود را واگذار کردیم که این اشتباه محض است. ما باید از نیروهای لایق و کارآمد استفاده و محدودیت‌ها را به مقدورات تبدیل کنیم.

*مدیریتمان ناکارآمد است/منتظر بیگانه‌ها هستیم 

مشکل ما چیست که امروز این وضعیت را داریم؟

مشکل اصلی ما این است نتوانستیم از ذخایر ارزی و منابع پولی به‌درستی استفاده کنیم و دهک‌های نهم و دهم را ارتقاء دهیم و همچنین از تجربیات استفاده نکرده و منتظر بیگانه‌ها هستیم تا کاری برایمان انجام دهند. متأسفانه طبق گفته خود آقایان  60 میلیارد دلار از کشور خارج‌شده که این موضوع اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است.

واقعیت این است که ما مدیریتمان ناکارآمد است و طرح توسعه اقتصادی و استراتژیک نداریم. به نظر بنده یکی از راهکارهای اساسی قطع رابطه دلار با ریال است و این همان ضربه‌ای است که آمریکایی‌ها از آن نگران هستند و ما از این ابزار استفاده نمی‌کنیم. ما باید بپذیریم که امنیت منطقه یعنی امنیت ایران، اگر در عراق و سوریه امنیت نداشته باشیم این ناامنی به داخل کشیده می‌شود که متأسفانه برخی آن را درک نمی‌کنند.

وظیفه دولت و دولتمردان در این وضعیت چیست؟

دولتمردان سعی کنند راهکارهای اساسی را اتخاذ کنند و تحریم‌ها را از طریق راه‌های دیگر دور بزنند و تصمیمات درست اقتصادی بگیرند تا کشور را از این وضعیت نجات دهیم، ایران باید از فرصت‌های منطقه‌ای خود استفاده نماید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۷۸۸۹۱۵:۴۶:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
به به
ناشناس۴۶۷۹۴۱۱۶:۰۷:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مذاکره باید انجام شود نه با امثال ظریف و روحانی. فقط سپاه پاسداران..
ناشناس۴۶۷۹۴۴۱۶:۰۸:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جریانی که در برجام سرش کلاه رفته ، دم از مذاکره مجدد می زند..
ناشناس۴۶۷۹۴۹۱۶:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تنها راه این است که از امریکا بخواهیم وارد مذاکره شویم در صورتی که امریکا هم در طول مذاکرات از تحریم خرید نفت ایران خودداری کند
مقداد۴۶۸۱۷۶۱۷:۴۳:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دقیقا. ترامپ میخواد با ایران مذاکره کنه تا بگه من بودم که صلح رو در جهان گسترش دادم. ایران میتونه با پیش شرط گذاشتن های اینجوری وارد مذاکره بشه و بهتر از برجام رو رقم بزنه. باید رگ خواب این آدم دستشون بیاد. میخواد بگه من کردم... !
ناشناس۴۶۸۲۹۲۱۸:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خب بگه چه اشکالی داره 1 ماهه دنبال دارو دارم کل کشور رو می دوم شما که مریض و جوان دم بخت ندارید و حساب بانکی ارزی دارید، نفستون از جای گرم درمیاد
ناشناس۴۶۷۸۹۸۱۵:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اتفاق خاصی در بازار ارر و سکه نیفتاده. دلار به قیمت واقعی خود یعنی حول و حوش ۱۱ هزار تومن رسیده و در همین حدود ارام می گیرد و هیچ ارتباطی به ترامپ یا تحریم یا سیاست بازار بانک مرکزی ندارد. ولی از حالا مسئولین باید به فکر کاهش فروش نفت باشند که تاثیر ان از نیمه دوم سال و به خصوص در اواخر زمستان و بهار اینده شروع می شود
ناشناس۴۶۷۹۵۰۱۶:۱۱:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اقای خواص اقتصاد دان دلار زمان احمدی نژاد شما تا 4000 رفت بعد از خبر پیروزی روحانی و شروع مذاکرات تا 3400 کاهش یافت 5 سال ثابت بود تا دوستان شما باعث بهم زدن برجام شدن و دلار تا 12000 بالا رفت !
ناشناس۴۶۸۷۰۷۲۲:۴۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مشکل بزرگ برخی از دوستان در خیلی زمینه ها اینه که نمی خوان واقعیت قبول گنند و به حاطر همین ره افسانه می رنند. چین ۴۰ سال است که رشد دو رقمی و تورم زیر ۴ درصد و بیکاری زیر ۳ درصد و بزرگترین کشور صادر کننده دنیا و جذب سرمایه گزاری با دست اوردهای عظیم تکنولوژی است ولی همچنان نمی تواند واحد پول خود را به قدرتمندی ین ژاپن یا دلار امریکا کند و در ۲۰ ساله که قدرت پول چین کاهش تدریجی دارد. اگر تقویت پول ملی با حرف و افسانه و میل بود همه پولها می شدند به قدرتمندی ین ژاپن. ما صنعتی داریم که برایند ان پراید است. چرا باید تصور کنیم ارزش پول ما باید مانند ژاپن قوی باشد؟
ناشناس۴۶۸۸۹۸۰۱:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این حرف شما وقتی درست که ایران از برجام خارج بشه و تحریم ها سازمان مللی بشه فعلا ایران داخل برجام و تحریم ها سازمان مللی نیست پس ونزئلا نخواهد شد دلار نهایت 8000 تومن بیشتر ارزش نداره
ناشناس۴۶۹۰۸۶۰۹:۰۹:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
یه کم مطالعه بد نیست. چین به صورت عمدی ارزش پولش رو کم می‌کنه برای ایجاد انگیزه مضاعف در صادرات و این یکی از دلایل مهم مناقشات امریکا و چین هم هست.
نادر۴۶۸۸۱۱۲۳:۵۰:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مقصر برهم زدن برجام کی بود؟!؟!
ناشناس۴۶۷۹۶۲۱۶:۱۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
حتی شروع مذاکرات هم قیمت دلار رو بسیار کاهش میده / حرف بی ربط نزنید
ناشناس۴۶۸۳۶۱۱۹:۳۲:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خوب میشه برجام. چند سال وقت ملت به امید بهبودی گرفته میشود بدون اینکه کار واقعی و درست و علمی صورت گرفته باشد و روزی دوباره بازار متوجه می شود کاری صورت نگرفته غیر از روز مرگی و دوباره ارز و سکه جهش چند برابری می یابد
ناشناس۴۶۸۵۸۳۲۱:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
5 سال قیمت دلار ثابت بود عمو جون تورم هم زیر 10% بود . چرا مردم ایران فراموش کار هستن ؟
ناشناس۴۶۸۶۵۱۲۱:۵۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
این ۵ سال فیمت دلار ثابت نبود عزیزم دولت پوپولیست‌ها قیمت رو با یه سیاست استباه ثابت نگه داشت، برای همین وضع الانمون اینه نتیجه برجام یعنی دلار ۱۲ هزار تومنی
ناشناس۴۶۷۹۶۴۱۶:۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پس قیمت واقعی یازده تومنه نه داداش همان 3800 به زور بر میگردونیم
ناشناس۴۶۸۰۲۴۱۶:۳۹:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
الان بهترین زمان برای تک نرخی گردن دلار در همین قیمت بازار یعنی حول و حوش ۱۱ هزار تومن است. این فرصت برای بانک مرگزی تکرار نحواهد شد. دولت باید بتواند دلار نفتی متعلق به همه ملت ایران و البته بنزین و سوخت را به قیمت واقعی ان به طبقه مرفه بفروشد و درامد ان را خرج ۹۰ درصد مردم متوسط و فقیر جامعه بکند. اگر این فرصت از بین برود با تولید کنونی نقدینگی که یک تریلیون تومن است و با کاهش درامد نفتی ناشی از تحریم ونزوئلا شدن اقتصاد ایران تنها انتخاب خواهد بود
ناشناس۴۶۸۵۵۸۲۰:۵۴:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ما میگیم رو 11 بمونه که شما ضرر نکنی !!!
ناشناس۴۶۸۸۴۷۰۰:۲۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
چطوری کشورهای دیگه سالها با اختلاف کم در قیمت ارز مواجه هستند ولی در ایران امثال شما هر از گاه قیمت واقعی دوبرابر را درست می دانید ؟امکان داره پاسخ بدید ؟
رضا۴۶۸۸۷۳۰۰:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اخوی مگر قشر مرفه چقدر بنزین مصرف می کنند تازه ماشین های انها هم هیبرید و کم مصرف است گران کردن درست است اما باید پولش را در کنار پولدار ها خودت اخ کنی
ناشناس۴۶۸۰۵۶۱۶:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چیزی به نام قیمت واقعی ارز وجود ندارد. نیازهای ارزی یک کشور در یک دوره یک ساله برای واردات و سایر هزینه ها مشخص است و به همان میزان نیز ارز باید در بازار موجود باشد. نظام ارزی کشور در تعادل بوده و ورود و خروج آن مشخص بوده. حالا به علت جو روانی و ترس از تحریم هجوم به بازارهای ارز و طلا باعث شده کمبود پیش آید و این کمبود باعث افزایش نرخ شده دولت هم عملا از ترس آینده فروش دلار را در بازار آزاد متوقف کرده و یک بازار با حجم معاملات محدود شده شاخص قیمت گذاری کل اقتصاد و سرمایه های کشور از روز ازل تاکنون شده. غلبه نرخ بازار آزاد ارز بر کل اقتصاد ایران مثل ضربه فنی شدن یک کشتی گیر سنگین وزن 120 کیلویی توسط یک بچه سه چهار کیلویی است. که چه عمدی باشد چه سهوی باعث خنده است.
پیما۴۶۸۱۷۳۱۷:۴۲:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
قیمت دلار 200 هزار تومن هم بشه شما می گید قیمت واقعی شده! قیمت واقعی یعنی اینکه وقتی با 1 دلار میشه بهترین بستنی رو در آمریکا خرید در ایران هم قیمت یه بستی برابر باشه با 1 دلار ...
ناشناس۴۶۸۲۷۴۱۸:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تو ابن مملگت یکسری استاد حساب کردن قیمت واقعی دلار ار روی هوا هستن هر چی بشه میگن واقعی ! مذاکرات و سیاست در اقتصاد قیمت دلار نقش داره چون اقتصاد ایران به صادرات نفت وابسته هست
ناشناس۴۶۸۲۹۵۱۸:۵۱:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
درسته اما درامد یک امریکایی رو هم با درامد یک ایرانی مقایسه کنید متوسط 50 هزار دلار سالانه یک امریکایی میشه با دلار امروز 510000000 تومان ایا متوسط درامد یک ایرانی 510 میلیون تومانه که شما این مقایسه رو انجام میدی؟؟؟
ناشناس۴۶۸۳۴۱۱۹:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اگر بخواهیم به صورت واقعی و طبیعی و بدور از دست بردن مصنوعی , جریان اقتصاد را اداره کنیم نرخ واقعی برابری دلار برای سال 1397 همان 11 هزار تومان است . برای دوستانی هم که تصور می کنند این میزان تعدیل , بسیار زیاد و دور از ذهن است باید یاداوری شود که در سال 91 ما شاهد افزایش قیمت دلار به سه برابر از 1200 تومان به 3500 تومان بودیم پس نباید عجیب باشد که در 96 و 97 ما شاهد افزایش سه برابری قیمت دلار از 3600 تومان به حدود 11 هزار تومان باشیم. ولی قطعا برخی خوانندگان خواهند پرسید که در این صورت باز اگر قیمت دلار حتی به 11 هزار تومان برسید همنین نوعی ما خواهند گفت نرخ دلار 20 هزار تومان است. دقیقا این دوستان درست می گویند و شاید اگر به خود نیاییم و نخواهیم این روند را به صورت علمی تغییر دهیم و اگر در سال 97 و 98 باز ما شاهد افزایش نقدینگی با رشد 30 درصدی باشیم و منابع ارزی کشور نه تنها افزایش نیابد که با تهدید تحریم بیشتر تثبیت یا کاهش یابد شاید در یادداشت دیگری باید از پیش بینی قیمت دلار 20 هزار تومان یا بیشتر بنویسیم و این چرخه باطل در بهترین حالت مانند 60 سال گذشته و در بدترین حالت مانند ونزوئلا یا زیمبابوه ادامه خواهد یافت.
ناشناس۴۶۸۸۹۷۰۱:۱۷:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این حرف شما وقتی درست که ایران از برجام خارج بشه و تحریم ها سازمان مللی بشه فعلا ایران داخل برجام و تحریم ها سازمان مللی نیست پس ونزئلا نخواهد شد دلار نهایت 8000 تومن بیشتر ارزش نداره
اقتصاد دان۴۶۸۲۷۰۱۸:۳۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
میشه بگی چطوری قیمت دقیق دلار رو 11 هزار تومن حساب کردی ؟ :))
ناشناس۴۶۸۲۹۶۱۸:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
الان بهترین زمان برای تک نرخی گردن دلار در همین قیمت بازار یعنی حول و حوش ۱۱ هزار تومن است. این فرصت برای بانک مرگزی تکرار نحواهد شد. دولت باید بتواند دلار نفتی متعلق به همه ملت ایران و البته بنزین و سوخت را به قیمت واقعی ان به طبقه مرفه بفروشد و درامد ان را خرج ۹۰ درصد مردم متوسط و فقیر جامعه بکند. اگر این فرصت از بین برود با تولید کنونی نقدینگی که یک تریلیون تومن است و با کاهش درامد نفتی ناشی از تحریم ونزوئلا شدن اقتصاد ایران تنها انتخاب خواهد بود
ناشناس۴۶۸۳۳۵۱۹:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
شما رو چند خرید داشتی که به یازده هزار راضی هستی؟
ناشناس۴۶۸۴۶۹۲۰:۱۹:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
حالا چون شما دلار خریدی یا دستت به دلار میرسه دلیلی نداره برای بقیه 80 میلیون ادم نسخه اقتصاد بپیچید . قیمت واقعی دلار یک سری شاخص داره که اگر حساب کنی قطعا الان کمتر از هزار تومان میشه . اینکه قدرت خرید مردم را از بین ببرین تا تولید شکل بگیره یک دروغ بزرگه چون بدون توان خرید تولیدی وجود نخواهد داشت
ناشناس۴۶۸۶۳۵۲۱:۴۸:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
قیمت وقعی دلار 7 تا 8 هزار تومن بیشتر نیست . به زودی پایین خواهد امد .
محمد۴۶۸۹۶۲۰۳:۱۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ببخشید استاد الان منطق شما برای این قیمت گذاری چی بود؟
ناشناس۴۶۷۹۰۱۱۵:۵۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در واقع اینطور میشه گفت که همیشه مقصر مردم هستند که دولتمردان بدی رو انتخاب میکنند
ناشناس۴۶۸۴۳۸۲۰:۰۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
انتخاب؟ چه انتخابی؟ ما فقط بین بد و بدتر انتخاب می‌کنیم
ناشناس۴۶۷۹۰۲۱۵:۵۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
فریبی در کار نیست. وقتی طرف مقابل در همه زمینه ها یک سرو گردن بالاتر باشد کاری جز پذیرفتن نمی شد کرد
ناشناس۴۶۷۹۴۷۱۶:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
وای بر این تفکرات که نابوده کننده است
ناشناس۴۶۸۴۳۶۲۰:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همچین میگه وای مثل اینکه الان کشور گل و بلبل ! برو عمو
ناشناس۴۶۷۹۰۵۱۵:۵۳:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پس اگر امیدی نیست زودتر درگیرشیم تا لااقل بریم اون دنیا شاید به روز خوش ببینیم
ناشناس۴۶۷۹۲۳۱۶:۰۱:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
متاسفانه این دولت عزمی ندارد و ظاهرا کلا از هم پاشیده
ناشناس۴۶۷۹۲۷۱۶:۰۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
توفیق برای کاسبان نحریم مگر نه برای مردم فقط تورم و گرانی داشته
ناشناس۴۶۷۹۳۷۱۶:۰۶:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
گفتگو خوب است اما نباید فریب خورد. برداشت مردم از گفتگو یک فریب مجدد است.چون دشمن اصلا قابل اعتماد نیست.
پیرمرد۴۶۸۳۹۷۱۹:۵۵:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کدوم دشمن؟ ما هر چی ضزبه می خوریم از خودی هاست.
ناشناس۴۶۷۹۳۸۱۶:۰۶:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
معاون جناب سیف که اردیبهشت با پاداش میلیاردی بازنشسته شد و فردای همان روز مجددا معاون شد ، در روزنامه افتاب یزد مقاله نوشته و کلی اشک تمساح برای معیشت مردم ریخته و راه حل را هم مذاکره معرفی کرده! اصلاح طلبان ارزوی وصال کدخدا را دارند ، از معیشت ملت مایه میذارن... اگر دلسوز مردمید ، حقوق نجومی نگیرید!!
ناشناس۴۶۷۹۳۹۱۶:۰۶:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
زندگی مردم را به ارز آزاد که نه سر و نه ته آن معلوم است نچسبانید قبول کنید اقتصاد لیبرالی و قوانین آن برای کشور های اروپایی و آمریکایی و پیشرفته هست نه کشور ی مثل ایران که تهدید به جنگ اقتصادی که مصیبت آن کمتر از جنگ فیزیکی نیست شده است. ارز موجود و درآمد های ارزی احتمالی آینده را به صورت هوشمند برای غذا و دارو و نهاده های کشاورزی وصنایع مرتبط مصرف نمایید حتما تا دیر نشده سبد کالای ضروری تعریف و به صورت هوشمند بین مردم توزیع شود و به فقرا بصورت رایگان داده شود واقع بین باشید رویا پردازی ملت را به قهقرا می برد ظاهرا دولت و مجلس تهدیدات آمریکا را جدی نگرفتند
علیرضا۴۶۷۹۴۸۱۶:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اگر فریب خورده بودیم پس چرا آمریکا از برجام ناراضی هستش و بیرون رفت ؟
ناشناس۴۶۸۰۴۸۱۶:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چون دیگه دلیلی برای ماندن نبود شما تعهدات خودت رو همه رو انجام دادی و حالا آن هست که باید تعهدات خودش را عمل کند. چرا بماند؟؟
ناشناس۴۶۸۲۰۲۱۷:۵۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
برای اینکه آنها تا کامل اسیرشون نشی ول کن نیستند. میفهمی؟ ضمنا مگه چیزی از دست دادن؟
ناشناس۴۶۸۸۲۵۰۰:۰۴:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بله قلعنامه های سازمان مللرو از دست دادن اجماع جهانی هن از دستشان رفت
ناشناس۴۶۷۹۸۷۱۶:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
با دنیا نمیشه درگیر شد
ناشناس۴۶۷۹۹۲۱۶:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جناب کارشناس عزیز فرموده اید . ایران کشوری تحریم بردار نیست . یا تحریم ها اثری ندارد . جهت اطلاع شما بنده پریروز برای خرید یک دستگاه لباس شویی به فروشگاه لوازم خانگی مراجعه کردم .دستگاه مورد نظر من 3800 تومان بود که چون رنگ دلخواهم موجود نبود گفتند فردا مراجعه کن . درپی مراجعه روز بعد دیدم اتیکت روی همان لباسشویی عوض شده وتبدیل به 4500 تومان شده است . یعنی در یک روز 700 هزار افزایش قیمت . خوب استاد عزیز . شما اسم این افزایش سرسام اور که قبل از این فقط در کشور ونزولا مشاهده شده را چی می زارید
ناشناس۴۶۷۹۹۴۱۶:۲۷:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
الان کی برنده این معامله شده؟
ناشناس۴۶۸۴۱۶۲۰:۰۰:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کره شمالی
ناشناس۴۶۸۰۰۰۱۶:۲۹:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
درست است. آنچه طرف میخواهد مذاکره نیست، تسلیم است. دوستانی که طرفدار تسلیم هستند لااقل مردانه بگویند تسلیم! بعضی ها میگویند شجاعت نشان دهیم و مذاکره کنیم
ناشناس۴۶۸۰۰۱۱۶:۲۹:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مذاکره رو خود دلواپسها باید انجام بدن توصیه می کنم دولت خودش رو درگیر نکنه چون اینا باز میان توافق رو بر هم میزنن و..
محمد۴۶۸۹۱۵۰۱:۳۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حالا این برجام چه گلی به سر شما زد عزیزم؟
ناشناس۴۶۸۹۹۹۰۶:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کجای توافق رو دلواپسا بهم.زدن؟ کدام.مورد برجام را؟ از روزی که برجام اومد شعار نویسی موشکی هم نشد چرا نمیخواید قبول کنید برجام ناقص را با عجله امضا کردید؟
ناشناس۴۶۸۰۲۱۱۶:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
به این آقا بگین ذخایر ارزی از کجا میاد که ایشان حالا نظر میده نتونستیم از ذخایر ارزی درست استفاده کنیم!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۴۶۸۱۷۲۱۷:۴۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
از فروش نفت وسایل صادرات
ناشناس۴۶۸۰۳۰۱۶:۴۳:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اتفاقا بیدار شدیم و در جهت استفاده از کاسبی در فضای تحریم
ناشناس۴۶۸۰۳۴۱۶:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ای کاش امثال این آقایان در دولتها مسولیت میگرفتند تا ببینیم چه گلی به سر این مملکت میگرفتند . کارشناس شدن و نظریه پردازی کاری نداره چون مسولیت پاشخگویی به مردم رو نداری
ناشناس۴۶۸۰۴۴۱۶:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دقیقا ما در برجام شکست خوردیم خدا را شکر که ترامپ آمد و فرجام مرد ایشون کاملا درست گفتن به نظرم اگه دلار 30 هزارتومن هم بشه ما مشکل نداریم ما که کره شمالی نیستیم ملت ما مثل کوه استوار ایستاده این ترامپه که باید بره مشکلاتش رو با مردمش حل کنه ما که مشکلی نداریم این گرانیها همش حبابه و به وقتش از بین میره نهایتا دو سه سال ملت تحمل کنن مشکلات از بین میره 1400 که شد ریاست جمهوری آینده قطعا یکی از اقتصاددانان خواهند بود و کلا مشکلات از بین میره و امریکا هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه فقط ملت باید دوسه سال تحمل کنن
محمد۴۶۸۰۵۹۱۶:۵۹:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
برجام اگر یک حاصل داشته باشد به نظرم ثبت جهانی عدم اعتماد به امریکااست درضمن اگر فریب خوردیم چرا امریکا از برجام خارج شد و اظهار توافق بد داره
ناشناس۴۶۸۰۸۶۱۷:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
امثال این اقا باعث ورشکستگی این مملکت شدند نه برجام. برجام هرچی بود در طول اجرا شدنش ارزش پولمان حفظ شد و کارخانه ها بکار افتاد. الان ساده ترین مواد اولیه در بازار نایاب شده و به زودی سیل تعطیل شدن کارخانجات مملکت را با بحران واقعی روبرو خواهد کرد.
ناشناس۴۶۸۴۵۹۲۰:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تعطیل خواهد کرد ؟ تعطیل کرده شما کجایی ؟
ناشناس۴۶۸۰۹۸۱۷:۱۴:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
داريم نرمش مي كنيم و بزودي مذاكره خواهيم كرد
ناشناس۴۶۸۴۲۲۲۰:۰۲:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چاره ای نیست به غیر از مذاکره
ناشناس۴۶۸۴۸۱۲۰:۲۳:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
می ترسم اینقدر نرم بشیم که کلا به فنا بریم
اصفهانی۴۶۸۱۰۷۱۷:۱۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جناب ظهره وند میشه بفرمایید اگر برجام فریب خوردیم ودستاوردی برای کشورنداشت ویکطرفه بنفع امریکا واروپا بود پس چرا ترامپ برجام را پاره کرد وازان خارج شد؟ جناب ظهره وند شما واقعا کارشناس هستید ؟وقتی کارشناسان ما برمیزمذاکراه نشستند وبه بندهایی ازبرجام به توافق میرسیده اند وزیر امورخارجه به تهران برمیگشت وجز بجز انرا برای مقامات ومجلسیان وحتی به رهبری گزارش میداد ونظرات انها راجویا میشداگر چنانچه مغایرتی داشت با گوشزدمسئولان مجدد به ژنو برمیگشت ونظرات رهبری ومجلس را مطرح واصلاح میشد ودرنهایت برای تصویب کلی برجام با نظرمقام رهبری ومجلس انجام شد چی شد الان برجام پاره شده را به عملیات شکست خورده دولت تلقی میکنید؟ چرا دراین مواقع ازدیگه مقامات کشور که نظراتش رابیان کرد ومصوب شد انتقاد نمیکنید؟یکی ازعلتهای خروج برجام هیاهوی تبلیغاتی دلواپسان وکاسبان تحریم بوداین طیف اصولگرا نمیخواستند این پیروزی به نفع جریان مخالفشان تمام شود مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدف‌شان هم رسیدند. اگر کل نظام در اجرای برجام مصمم بود و اگر همه تلاش می‌کردند برجام درست اجرا شود امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که وارد ایران شدند، در ایران می‌ماندند و سرمایه‌گذاری می‌کردند و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود، اما بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید. مشکلات امروز کشور هم به گردن این افراد است، اما این افراد مدعی‌ به هم خوردن وضعیت کشور هستند. جناب ظهره وند عواملی ویا گروه اقلیتی درجامعه هستند بجای همه تصمیم میگیرند وبجای ملت حرف میزنند ونمیخواهند مردم کشوربه ارامش واسایش دست یابند جناب ظهره وندکشوری که هیچیک از جناحها وعلماها پایبند به قانون نیستند وهریک فرافکنی را دردستور کارخوددارند مثلا ائمه جمعه ها کاری به کار مصوبات مجبس وقانون ندارند میگویند انچه مامیگوییم درست هست وباید بدان عمل شود ودرتریبونهای مختلف برعلیه دولت وجناح رقیب به توطئه برمیخیزند چرا نباید یک امام جمعه پایبند وهمصدایی را درسرلوحه کارخود قرار دهد همه اینها دست بدست هم داد وامریکا هم ازشکاف بوجود اومده دربین مسئولان علماها ائمه جمعه وجماعات بنحو احسن استفاده کرد درست هست مدیران ناکارامدی هم درراس دستگاهها داریم واین ناکارامدی منوط به این دولت واین جناح نمیشود درجناح اصولگرایان هم مدیران ناکارامد بفور یافت میشود وگرنه 8سال کشورودولت دردستان انها بود بفرمایید انها درباره کشوروذخیره ارزی چیکارکرده اند؟ مگر همین دولت احمدی نژاد نبود صندوق ذخیره ارزی را بصفر رساند دلار وقیمت افسار گسیخته کالاهاثانیه به ثانیه افزایش میافت مثل الان این دولت اونموقع شما حتما تشریف نداشتید که این دولت عدالت مخمور را نقد کنی
ناشناس۴۶۸۱۸۷۱۷:۴۹:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اين نكته كه ما منتظريم خارجيها مشكلاتمان را حل كنند درست شما به صنعت نفت نگاه كنيد
ناشناس۴۶۸۱۸۹۱۷:۵۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اگرفریب خوردیم وکلاه سرمان رفت چراامریکا ازبرجام خارج شد اخراج از وزرات خارجه کینه بدل دارند وتحلیل کینه جویانه میکنند
ناشناس۴۶۸۲۰۰۱۷:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همش حرفهاي كلي بدون رَاه حل أساسي. يكي إز مشكلات مملكت اينه كه آدمهاي باهوش درحوضه أيده پردازي وجود ندارن.
ناشناس۴۶۸۲۱۲۱۸:۰۳:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همه مردم از جمله همین آقاهه شغل دومشان نظردادن درباره چیزهایی است که اصلا نمی فهمند!
ناشناس۴۶۸۲۱۳۱۸:۰۳:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نشستن یک گوشه و ژست متخصص گرفتن از همه برمی آید. شوربختانه از کاسب محل گرفته تا کارگر و کارمند و بازنشسته و کلا همه اقشار الان در زمینه های مختلف سیاسی نظر می دهند و خیلی ها هم طلبکارند اما وقتی پای راهکار نشان دادن می رسد، جز حرفهای کلی که باید چنین و چنان شود چیزی نیست. طلبکاری ساده و سازندگی سخت دشوار است.
عدالت۴۶۸۲۲۱۱۸:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
رییس جمهور محترم این موضوع را براساس اختیارات قانونی خود به رفراندوم بگذارد.
ناشناس۴۶۸۲۵۸۱۸:۳۱:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
متاسفانه این جریان از بعد ازجنگ همه چیز رو به مذاکره گره میزنه ولی نمیگه من عرضه مملکت داری ندارم . مگه سوریه جنگ نیست پس چرا ارزش پولشون از ما بالاتره
ناشناس۴۶۸۲۶۵۱۸:۳۴:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چون شکم اقایان سیر و درد اجاره خونه بیکاری و ازدواج فرزند و ... ندارند به مذاکره هم نیازی ندارند !!!
ناشناس۴۶۸۳۰۶۱۸:۵۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اون موقع که برجام رو قبول کردیم خیلی از تحریمهای کمرشکن برداشته شدند .نمیدونم چرا متوجه نمیشید .تحریم کشتیرانی وبیمه جزو مهمترین تحریمهایی بود که برداشته شد .مگر خودروسازهایی چون رنو وسیتروین برنگشتند .خیلی از صنایع مستقیم اجناس خودشون رو بدون واسطه وارد کشور کردند .فروش نفت افزایش پیدا کرد .حالا این آمریکا اومد بیرون دیگه ایران باید چه کار کنه؟همین الان تو این سه ماهه به بهانه خروج ترامپ از برجام دلار رسیده به 11000تومن .خواب قبول کنین که باید سیاستهامون رو تو منطقه عوض کنیم .
ناشناس۴۶۸۳۱۳۱۹:۰۶:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ترامپ و جمهوری خواه ها بدنبال کسب ارا جهت انتخابات میان‌دوره‌ای مجالس آمریکا هستند لذا در تلاشند برای جلب ارا ایران و البته کره شمالی را که در آن چندان موفق نبودند به پای مصالحه بکشانند ،البته بیشتر نگرانی ترامپ بدلیل امکان استیضاح ناشی از تهدید دموکرات‌ها در صورت کسب اکثریت مجالس کنگره و سنادر ایالت هاست لذاذفشار حداکثری را تا اواسط آبان بر ایران شاهد خواهیم بود مشکل اساسی تر کشور سو مدیریت،رانت خواری و اختلاس و دولت فاقد بهره وری متورم و عدام برخورد قضایی با رانت خواران و متهمان فساد اقوام مدیران نظیر م.ج و ح.ف
ناشناس۴۶۸۳۳۱۱۹:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
آخرش چی ؟ در موضع ضعف کامل مجبور به مذاکره شدن بدترین تصمیم ممکن است کاری که ما در اون استاد هستیم . ظاهرا" این جناب تحلیل گر خبری از وضع تولید ، بیکاری ، تورم ، فساد در بخش های مختلف ، نارضایتی فزاینده مردم ، خشکسالی ، کسری بودجه و افزایش نقدینگی ندارد که اینجور سطحی و شعار زده سخن می گوید . حضرت آقا ! اکنون گوگل مپ همین الان بهتر از پلیس راهور ترافیک جاده ای ایران رانشان می دهد آیا شما اینقدر ساده هستی که تصور می کنی آمریکا از اوضاع داخلی و مشکلات ما خبر ندارد ؟
ناشناس۴۶۸۳۸۳۱۹:۴۶:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
عجب فریب خوردن؟ بعد امریکا اومد بیرون ؟؟
ناشناس۴۶۸۳۸۸۱۹:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
غرب پرستان از شدت ذوق دارن ذوق مرگ می شن
ناشناس۴۶۸۴۲۴۲۰:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بجای تنگه نفس ما بسته شد
محسن۴۶۸۴۳۱۲۰:۰۶:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همه مسئولین و مدیران نظام اعتراف به سوء مدیریت و ناکارمدی در مدیریت کشور دارند ولی اگر بخواهند راجع به عملکرد خودشان توضیح دهند ادعای مدیریت جهان را دارند و اگر ازشون انتقاد کنی ، به شما حمله می کنند و تا لحظه مرگ هم حاضر به بازنشستگی نیستند ما نمیدونیم قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را فاصله ادعاها تا عملکردها از زمین تا آسمان است همه مسئولین منتقد هستند ولی از دیگر مسئولین
ناشناس۴۶۸۴۳۵۲۰:۰۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من مطمئنم که آخرش مسئولان مذاکره میکنن
کامران۴۶۸۹۴۷۰۲:۳۳:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دیالوگ آشنا تو گالیور :)
ناشناس۴۶۸۵۳۸۲۰:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سیزده مرداد چی میشه یعنی روحانی کجاست بیاد جواب بده
ناشناس۴۶۸۵۴۱۲۰:۴۷:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همه منتظر سیزده مردادن
یه نفر از بدهکاران۴۶۸۸۴۲۰۰:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
یعنی خوشم میاد یه نفر تو این مملکت جوابگو نیست.... همه طلبکارند همه انتقاد میکنند ....همه گویی اوپوریسیون تشریف دارند ......یه 10 نفر رو مشخص کنند بگن اینا جوابگوی مردمند .....تورو خدا مسیولین محترم مارو حلال کنید که اینهمه کار نابلدیم .....بعضی از این مسولین عرضه اداره یه مغاره رو هم ندارن ....پست و رانت و حقوق مفتشون نباشه مسافر کشی هم نمیتونند بکنند .......دیدم که میگم
ناشناس۴۶۸۸۸۸۰۱:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
خواهشا منطقی صحبت کنید
ناشناس۴۶۸۸۹۱۰۱:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
غربگرا ها در هرکجای دنیا که بر سرکار اومدن جز ذلت و وابستگی نسیب اون کشور نشده . این جماعت فقط به فکر امیال دنیایی خودشون منهای ارزش های دینی هستند واین همان علت تقابل نگاه دینی اصیل با جریان غربگراست . دنیا برای دین یا دین برای دنیا
ناشناس۴۶۹۱۱۰۰۹:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مثل کشورهای اروپایی بعد از جنگ دوم جهانی , مثل ژاپن , مثل گوام و ...
ناشناس۴۶۸۹۰۹۰۱:۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دلار به زودی به کانال 7000 تا 8000 بر خواهد گشت . ایران تا زمانی که داخل برجام و تحریم سازمان مللی نشده دلار از این گران تر نخواهد شد
ناشناس۴۶۸۹۴۹۰۲:۳۴:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
تنها راه فقط مذاکره و همدلی مردم با هم دیگست
ناشناس۴۶۸۹۶۳۰۳:۲۹:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کارشناس محترم میفرمائید مشگل ما ( عدم سوء مدیریت است ) بچه ها هم در مدرسه یاد گرفته اند که منفی در منفی میشود مثبت عدم سوء مدیریت میشود مدیریت صحیح .
ناشناس۴۶۸۹۸۵۰۶:۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اگر ایشان با این طرز تفکر واقعا عضو تیم مذاکرات بوده پس باید حق داد که برجام چنین سرنوشتی داشته باشه
ناشناس۴۶۹۰۰۸۰۷:۲۲:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کسانیکه از مذاکره می ترسند حتما دلال و کاسب تحریمند
علی۴۶۹۱۵۵۰۹:۴۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اینجوری نمیشود ! آقا این بازی فوتبال هم نیست که هر کس طرفدار تیمی باشد. این زندگی مردم است که در حال نابودی است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  2. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. حالا چه می گویید؟!

  5. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  6. وقتی آمریکا جا می ماند

  7. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  9. قدردان پلیس هستیم اما...

  10. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  11.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  12. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  13. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  14. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  16. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  17. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  18. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  19. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  20. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  21. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  22. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  23. درباره یک تجربه مهم مقابله با فساد

  24. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  25. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  4. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  5. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  7. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  8. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  9. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  10. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  11. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  12. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

  13. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  14. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  15. وزیر علوم: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود

  16. لغوفیلترینگ اینستاگرام وواتساپ درکمیسیون امنیت ملی مطرح نیست

  17. رییس جمهور وارد مشهد مقدس شد

  18. واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به تعیین جانشین برای زاکانی در شهرداری

  19. تکذیب شایعه بازداشت فرزند سیدمحمد خاتمی

  20. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  21. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  22. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

  23. اقدام موهن سفیر استرالیا آگاهانه بود/ مسئولان قاطعانه برخورد کنند

  24. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

  25. پزشکیان: نگاه بسیجی به معنای واقعی می‌تواند کشور را نجات دهد

آخرین عناوین