در گفتگو با الف مطرح شد دولت نمی‌تواند به تنهایی در مورد سهم ایران در دریای خزر تصمیم‌گیری کند/در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مورد سهم دریای خزر بحثی مطرح نشده است

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3970522092 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ دولتی نمیتواند در مورد سهم دریای خزر ایران خودسرانه تصمیمگیری کند گفت: این موضوع منافع ملی بوده که تاریخ آن را قضاوت می کند لذا دولت نمیتواند به تنهایی در مورد تصمیم‌گیری کند و هنوز هم تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

دولت نمی‌تواند به تنهایی در مورد سهم ایران در دریای خزر تصمیم‌گیری کند/در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مورد سهم دریای خزر بحثی مطرح نشده است

به گزارش الف، روز یکشنبه 21 مردادماه پنجمین نشست سران در بندر آکتائو قزاقستان بعد از بیست و یک سال پایان یافت و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در 24 ماده به امضای سران پنج کشور ساحلی دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.

موافقتنامه‌ حمل و نقل بین کشورهای ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی خزر درباره همکاری‌های تجاری و اقتصادی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحل دریای خزر شش موافقتنامه‌ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد.

در واقع تلاش‌ها برای تدوین این سند در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور در سال 1996 تشکیل شد و از آن زمان تاکنون 52 اجلاس برگزار و کشورهای ساحلی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، تعیین رژیم حقوقی خزر را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

حسن روحانی رئیس جمهور کشومان روز یکشنبه در مورد امضای این قرارداد اینطور گفت: خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر 5 کشور بعداً تعیین خواهد شد؛ البته راجع به خطوط مبدأ نکاتی در این کنوانسیون آمده و مخصوصاً در یک بند آمده که شرایط ساحل بعضی از کشورها به گونه‌ای است که نیازمند مقرراتی ویژه است و این به ساحل دریای خزر اشاره می‌کند که این ماده برای ما بسیار اهمیت دارد اما در عین حال خط مبدأ هنوز در این کنوانسیون روشن نیست و در موافقتنامه‌های بعدی باید روشن شود.

این موضوع واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی به همراه داشت که در صد اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.به گفته مسئولان وزارت امورخارجه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر دارای یک مقدمه و 24 ماده است که برخی از آنها بندهای متعددی دارد و در خصوص همه‌ چیز بحث می‌شود که همه این موارد قانونمند خواهد شد که از جمله آنها بحث کشتیرانی، ماهیگیری، محیط زیست، تحقیقات و پژوهش، امنیت، حوادث غیرمترقبه، عبور کشتی‌های جنگی، موافقتنامه‌های امنیتی و همچنین قاچاق انسان و مواد مخدر است.

 ابوالفضل ظهره‌وند در گفتگو با الف در این خصوص گفت:هیچ دولتی نمی‌تواند خودسرانه در مورد سهم دریای خزر ایران تصمیم‌گیری کند. دولت باید با تمام ملزومات حقوقی در مورد بستر و زیربستر دریای خزر قراردادی را به امضاء برساند. توییت آقای صادقی صحیح نیست و اظهاراتی که در این مورد مطرح می شود به نظر نادرست است.

ابولفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل سیاست خارجی و بین المللی در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف در این باره می‌گوید:

*روز گذشته پس از پایان 21 سال گفت‌وگو کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد، این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 تعیین رژیم حقوقی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، همواره در دستور کار قرار داشته است. در واقع گروه کاری برای تدوین این سند در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور در سال 1996 تشکیل شد و از آن زمان تاکنون 52 اجلاس برگزار شد و کشورهای ساحلی دریای خزر تعیین رژیم حقوقی خزر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

از سوی دیگر این موضوع موجب توسعه روابط ایران با چهار کشور ساحلی خواهد شد که پیامدهای خوبی را به همراه دارد چراکه موقعیت دریای خزر به گونه‌ای است که کشورهای فرامنطقه‌ای همواره به دنبال اجرای راهبردهای خود در آن بوده‌ و هستند لذا ایران می‌تواند از این راهبردها به نفع خود استفاده کند. یکی از این راهبردها ترسیم خطوط انرژی و استفاده از نفت و گاز  موجود در آن است که باید در چارچوب همکاری با کشورها قرار بگیرد. مسئله بعدی بحث امنیت است. در اینجا هم برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای به دنبال این هستند که از این منطقه برای ظرفیت‌های نظامی خود استفاده کرده و روابط این کشورها را دچار تناقض کنند که این قرار داد مانع از این می شود و به هیچ وجه محل استفاده نظامی نخواهد بود.

از دستاوردهای این کنوانسیون این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیر نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و ۵ کشور هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند. 

*از بعد اقتصادی و سیاسی نیز این قرار داد چه سودی برای ایران دارد؟

این کنوانسیون جنبه‌های سیاسی،اقتصادی و انرژی هم همواره مورد نظر داشته و دارد. مسئله محیط زیستی، مسایل امنیتی و همچنین تبادل تجاری با این کشورها هم در دستور کار خود دارد. مهم‌ترین بحثی که در اینجا مطرح است بحث بستر و زیربستر است چراکه در مورد روبستر که به صورت شعاع استفاده می‌شود اما در این کنوانسیون در مورد حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده وبه آینده موکول شده و مسکوت مانده است.

در واقع تقسیم بستر و زیر بستر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و که نیازمند کار فنی است چراکه موقعیت ایران با 4کشور  دیگر متفاوت است و باید در مورد خطوط مرزی ایران با آنها اقدام کارشناسی صورت بگیرد و اینکه چه توافقاتی باید بین کشورهای هم مرز صورت بگیرد و باید در مورد آنها هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری شود.طبق عهدنامه 1921 بین ایران و روسیه دولت ایران و روسیه بطور مساوی از دریای خزر استفاده خواهند کرد و بعد از این تحولات مقرر می‌شود که به صورت منصفانه تقسیم شود.

نقش ایران در اینجا بسیار مهم و اساسی است. سهم روسیه به نظر میرسد که 20 درصد است، لذا طرف حساب اصلی ایران کشورهای ترکمنستان،قزاقستان و آذربایجان هستند و شاید بتوان به یک راه‌حل عادلانه در این مورد رسید چراکه همانطور که گفتیم شرایط ایران متفاوت است و بخش عمیق دریا به سمت ما است که این بخش هزینه‌های زیادی را در بر می‌گیرد.هر طرف باید عرض آب‌های سرزمینی خود را تا محدوده‌ای تعیین کند که از 15 مایل دریایی از خطوط مبدأ تعیین شده که طبق این کنوانسیون معین می‌شود، تجاوز نکند لذا ترسیم حدود مرزی ایران نیز بسیار مهم است.

*جمهوری اسلامی ایران باید چه اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد که حقوق‌اش پایمال نشود؟

ایران باید یک نورم جدیدی در شرایط حقوقی متناسب با دریای خزر را ترسیم کند چراکه این موضوع در موارد دیگری در دنیا  تکرار نشده است که بخواهیم از آن استفاده کنیم.لذا باید کار حقوقی جدیدی انجام شود.اینکه گفته می‌شود که سهم ایران از دریای خزر 11 درصد شده است این گفته فقط توی فضای مجازی آمده و هنوز تصمیم‌گیری در این خصوص نشده است و نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.بحث تقسیم دریای خزر یک موضوع ملی است و هیچ دولتی نمی‌تواند خودسرانه در مورد آن تصمیم گیری کند و این حد و حدود را تعیین کند لذا توییت آقای صادقی در مورد این موضوع صحیح نیست و اظهاراتی که در این مورد مطرح میشود به نظر نادرست است.

همه دولت‌ها در مورد این موضوع بسیار حساس بوده و سعی کردند تا منافع ملی را در نظر بگیرند لذا بعید به نظر می‌رسد که دولتی بخواهد دست به چنین اقدامی بزند.در واقع این پاشنه آشیل است و شرایط بستر و زیربستر را حتما باید در کنوانسیون و با در نظر گرفتن منافع ملی به توافق برسد.

در گام اول مسائل امنیتی و زیست محیطی مطرح است چراکه وضعیت دریای خزر در حال حاضر مناسب نیست و در شرایط بدی به سر می برد.دولت‌ها نمی‌توانند بدون اطلاع و غیرشفاف زیر باز این قضیه بروند چراکه این قضیه تاریخی خواهد شود و در مورد آنها قضاوت می شود لذا باید حتما دولت در این زمینه تمام ملزومات حقوقی را در نظر بگیرد تا شاهد این نباشیم که حق کشورمان پایمال شود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۱۸۵۳۱۶:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
یعنی صادقی الکی توییت کرده
ناشناس۴۹۱۸۵۶۱۶:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جه عجب این نگفت که دارن دولت خزرو داد رفت خیلی از اصولگرایان متاسفانه از روی بغض حرف میزنن و میگن خزرو دادن رفت بدون دلیل کارشناسی
سعید۴۹۱۹۵۹۱۷:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نمیخواید بیدار شید از خواب؟؟؟ مملکتو بخشیدن رفت...
الف ر۴۹۱۹۰۱۱۶:۵۱:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اگر دولت نمیتواند منظور این است باید مجلس اوکی کند؟؟ اگر اراده ای برای این کار باشد مجلس چکاره است
ناشناس۴۹۱۹۸۸۱۷:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ایران در طول تاربخ نشان داده در مذاکره چیزی بدست نخواهد آورد برید تاریخ بخوانید
ناشناس۴۹۲۰۰۶۱۷:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به نظر ميرسد ناشناس اول، دوم و سوم که احتمالا يکنفره ، مطلب را نخوانده کرده! خب آقاجون بادولت مخالفی باش. ولی انصاف را رعايت کن.
ناشناس۴۹۲۱۱۹۱۸:۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
باید ببینیم در موارد مشابه سایر کشورها چگونه عمل کرده اند . قطعا" برای چنین تقسیم بندی هایی ساز و کار های معینی وجود دارد ولی به نظر منطقی نیست 50 درصد دریایی که حدود 12 درصد از سواحلش مربوط به ایران باشد در اختیار ما قرار بگیرد همچنان که روسیه هم با توجه به طول ساحلی که دارد سهمش به 20 درصد کاهش یافت . شاید هم اشتباه می کنم ولی در هر صورت باید به نظرات کارشناس های بین المللی مراجعه کرد .
محمد۴۹۲۸۶۷۰۸:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
قبل از فروپاشی شوروی نحوه بهره مندی نص به نصف بود این را که کسی نمی تواند کتمان کند. آیا آن موقع اندازه ساحل کشور ها با الان فرقی کرده؟ فقط شوروی به 5 قسمت شده . چرا باید سهم ما کم شود. اگر دولتی ها راست می گویند الان چند درصد در اختیارماست اگر حرفی نمی زنند پس اظهارات آقای صادقی درست است اگر غیر از این بود اعلام می کردند
ناشناس۴۹۲۱۷۷۱۹:۰۱:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مساله اینه که روسیه و آذربایجان و بقیه امتیازاتی که میخواستن رو توی همین قرارداد گرفتن و دیگه نیازی ندارن که بعدا سر سهم دریای خزر به ایران امتیاز بدن. بعد هم با این قرارداد عملا قراردادهای 1921 و 1940 که بین ایران و شوروی بوده و سهم ایران 50 درصد بوده حداقل در بحث کشتیرانی لغو یا تضعیف میشه و بعدا ایران نمیتونه به اون قرارداد استناد کنه. درسته که شوروی فروپاشیده اما عمده کشورهای حاصل از شوروی متعهد شده اند که به توافقات شوروی پایبند بمانند و بنابراین سهم اونها تقسیم میشه ولی سهم ما حداقل در مواردی که در قراردادهای قبلی مشخص شده ثابته.
ناشناس۴۹۲۱۸۲۱۹:۰۷:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نه دولت نه مجلس نمیتونه چنین قراردادهای مهمی رو تصویب کنه مگر با رضایت مردم اونهم بعد از بحث و بررسیها و نظرات کارشناسان مختلف.
ناشناس۴۹۲۲۳۶۱۹:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
برای آقایون ظاهراً همون نوار ساحلی که از ویلاهاشون دیده میشه کافیه
ناشناس۴۹۲۲۵۹۲۰:۰۲:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نمیدونم بعضیها رو چه حسابی میگن سهم ایران از خزر ۵۰ درصده ساحل ما یک نهم ساحل شوروی سابق بوده ! تو هبچ معاهده ای هم اشاره نشده سهم ایران ۵۰ درصد بوده سهم ما ۲۰ درصد بیشتر نیس کمترین ساحل رو ما داریم...
ناشناس۴۹۲۵۵۷۲۳:۴۸:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اتفاقا چنین قراردادی وجود دارد و ایران باید به دادگاه های بین المللی شکایت کند و صد در صد برنده خواهد بود و ادعای خسارت از کشورهای مورد نظر برای دستبرد به منافع ایران و روسیه هم هیچ کاری نمیتواند بکند و مجبور به قبول 50 درصد خواهد بود و این مسئله مورد تایید همه کارشناسان و حقوقدان ها می باشد طبق معاهده های 1921 و 1945 اگر البته ایران فروشان بگذارند
‌موسوی۴۹۳۹۰۳۱۶:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
ایران صلاحیت دادگاه بین المللی رو سلب کرده است.
ناشناس۴۹۲۵۹۹۰۰:۲۳:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
رجب صفروف عصو هیئت روسیه گفته سهم ایران پنجاه درصد بوده باز شما می گید ۵۰ درصد نبوده؟ طرف روسی گفته برادر طرف ایرانی نگفته
ناشناس۴۹۲۶۶۹۰۲:۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
کنوانسیون 1921 ایران و شوروی را دارای حق 50 درصدی شناخته
بهزاد۴۹۲۶۸۸۰۳:۱۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۳
الان که شده ۱۱ درصد
ناشناس۴۹۹۵۶۸۱۱:۵۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
قرارداد ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ صریحا میگوید کشتی رانی در دریای خزر متعلق به ایران وشوروی بالسویه است و هیچ کشوری حق ندارد با پرچم غیر کشتیرانی کند . وقتی ما حق اب ۵۰ به ۵۰ داریم پس سهم ما بیشتر است مضافا بر اینکه برابر این تواقق غیر از روسیه و ایران نمیتوانند کشتیرانی کنند. به فصل ۳ و ۱۳ این دو قرار داد مراجعه کنید.
ناشناس۴۹۲۳۱۰۲۰:۴۴:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خوب الان ما بصورت رسمی سطح دریا رو دادیم و قرار شده بستر و زیر بستر رو هم صحبت کنیم یعنی اینکه ما یه پوئن دادیم هیچ چی گیرمون نیومده اکثر منابع نفتی تو محدوده ۱۷ درصد هست حالا چطور ممکنه که یک سکو بره تو سطح مربوط به کشور دیگه قرار بگیره که بتونه تو بستر احتمالی اینده خود اکتشاف کنه؟!!
Esfand۴۹۲۵۴۶۲۳:۴۳:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اقاى صادقى ميشه رونقشه نشان بدهيد در زمان شوروى چگونه پنجاه درصد مال ما بوده؟
ناشناس۴۹۳۱۲۲۱۰:۴۲:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
متاسفانه بیستر مردم ایران مثل شما اهل تفکر نیستند و فقط اهل پذیرش اراجیف فضای مجازی هستند.
ناشناس۴۹۲۶۰۲۰۰:۲۶:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
ادعای سهم ۵۰ درصدی ایران از خزر از اساس یک ادعای پوچ و بی اساسه که با مبانی حقوق بین الملل سازگار نیست.مگه میشه چهار کشور دیگر خزر رو که اونها هم دارای هویت و‌غرور ملی هستند به اعتبار یک ادعای مبهم تاریخی از خزر محروم کرد؟!!
بهزاد۴۹۲۶۸۹۰۳:۱۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۳
چه کارشناس خبره ای ‌ با قاطعیت تمام روشنگری کرد
علی۴۹۲۶۹۹۰۴:۰۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۳
فاصله ۱۵ مایل از ساحلهای هر کشور جزو ابهای سرزمینی هر کشور است و بقیه اش باید مشاع باشد و مثلا آذربایجان و ترکمنستان باید سهم نفت و گاز ایران را بدهند همانطور که به روسیه و قزاقستان میدهند .
ناشناس۴۹۲۸۵۲۰۸:۲۸:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
در خصوص اجازه ايجاد خط لوله در بستر درياي خزر که در کنوانسيون ذکر شده به طور مستقيم منافع ملي ايران را به خطر مي اندازد: صادرات گاز ترکمنستان به اروپا يعني دور زدن ايران لذا دولت بايد شديدا با اين موضوع مخالفت مي کرد که نکرده است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  12. بدهکاران، طلبکار شدند!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. یارانه‌ها واریز شد

  18. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  19. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  20. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  21. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  22. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  23. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  24. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

  25. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  6. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  7. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  8. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  9. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  10. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  11. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  12. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  14. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  15. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

  16. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

  17. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

  18. حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت توسط لاهه صادر شد

  19. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  20. فضائلی: رهبری مخالف اصلاح قانون تابعیت‌های غیرقهری هستند

  21. اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

  22. مرکز «بازی‌ جنگ سپاه» افتتاح شد

  23. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  24. یهودیت در نظر بنیانگذار روانکاوی

  25. واکنش صداوسیما به موضوع سانسور یک دیدار پزشکیان

آخرین عناوین