رضا جعفرزاده در گفتوگو با ایسنا، در ارتباط با افزایش قیمت بلیت هواپیما در تعطیلات ۲۲ بهمنماه سال جاری توسط برخی شرکتهای هواپیمایی، اظهار کرد: ملاک قیمت بلیت هواپیما نرخی است که شرکتهای هواپیمایی روی پرتال خود ابلاغ و اعلام میکنند و ارقام بیشتر از نرخ تعیین شده تخلف به شمار میآید.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: تعیین نرخ بلیت شرکتهای هواپیمایی براساس هزینههای تمام شده یک ساعت صندلی پرواز است و آنچه برای ما تخلف محسوب میشود تفاوت نرخی است که شرکتهای هواپیمایی روی پرتال خود اعلام کردند و نرخی است که توسط واسطهها تغییر مییابد.
وی در مورد برخورد با گرانفروشی بلیت هواپیما تاکید کرد: نرخ بلیت هواپیما براساس عرضه و تقاضا و نیز ملاک و معیارهای موجود تعیین میشود و بازرسی دفتر سازمان هواپیمایی قیمتها را رصد میکند. علاوه بر این بازرسان به شکل حضوری در ایام ویژهای نظیر تعطیلات ۲۲ بهمنماه در دفاتر خدمات هواپیمایی حضور پیدا میکنند و در عین حال گزارشهای مردمی به سازمان هواپیمایی کشوری و نیز شرکتهای هواپیمایی میتواند بازرسان را نسبت به این مساله آگاه کند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه از ابلاغ بخشنامه الزام شرکتهای هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه خبر داد و اعلام کرد: شرکت های هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.
جعفرزاده ادامه داد: در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی مبنی بر فروش بلیت پروازهای چارتری به صورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسیهای صورت گرفته پیش از این بعضا شاهد فروش بلیت پروازهای برنامهای به صورت چارتری بودهایم که این امر مغایر با بخشنامههای ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است و براساس این بخشنامه انجام پروازهای چارتری در قالب بستههای سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصرا در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.
به گزارش ایسنا، با توجه به تعطیلات پیشرو در ۲۲ بهمنماه سال جاری و افزایش میزان تقاضای سفر در این ایام، برخی شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت پرواز مقاصد پرتقاضا را افزایش دادهاند و این مسئله اعتراض متقاضیان را به دنبال داشته است.