در گفت‌وگوی مشروح با الف مطرح شد بهزاد نبوی: نگران نفوذ در رده‌های بالای نظام هستم/ شعار اصلاح طلبی انحصاری نیست/ضرورت جریان سوم را قبول ندارم/ اصلاح طلبان و اصول گرایان خودشان را اصلاح کنند

محمدصادق کلبادی، گروه سیاسی الف،   3980626106 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بهزاد نبوی در گفتگوی مشروح با سایت الف از عملکرد جریان‌های سیاسی ، خطر جدی شبکه نفوذ در سطوح مختلف نظام، سهم دولت ها در اداره کشور، مذاکره با آمریکا، راهکارهای مناسب برای گذر از فشار تحریم های آمریکا و ... سخن گفت.

بهزاد نبوی: نگران نفوذ در رده‌های بالای نظام هستم/ شعار اصلاح طلبی انحصاری نیست/ضرورت جریان سوم را قبول ندارم/ اصلاح طلبان و اصول گرایان خودشان را اصلاح کنند

این فعال سیاسی اصلاح طلب در آغاز گفت و گو يادآور شد: نباید مشکلات کشور را به عملکرد دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا تقلیل داد ، اختیارات دولت بر طبق قانون اساسی حدود ۱۰ الی۲۰ درصد کل اختیارات اداره کشور است و باید در همین حد از دولت انتظار داشت.

نبوي تاكيد كرد: تردیدی نیست که مردم نسبت به این دو طیف سیاسی دچار سرخوردگی شده اند اما این سرخوردگی عمدتا ناشی از عملکرد کل مجموعه سیاسی ما است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش های انتخابی حاکمیت سهم کمی در اداره کشور دارند افزود: در کشور ما چهارنهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان، هیچیک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند.

نبوی در خصوص ضرورت شکل گیری یک جریان سیاسی جدید موسوم به جریان سوم نيز گفت: بنظر می رسد  جریان سوم یک جریان پوپولیستی باشد که شعارهای  پوپولیستی و به ظاهر عدالت خواهانه می دهد. مبارزه با فساد انتخابی را در دستورکار قرار می دهد یعنی برخی افراد فاسد انتخاب شده را هدف قرار می دهد ، به ریشه ها و اصل فساد خیلی کار ندارد. شعار جوانگرایی می دهد. با این شعار نسل اول و دوم انقلاب را عملا کنار میگذارد. آنچه که توسط این جریان موسوم به سوم مطرح نمی شود مردم سالاری و توسعه سیاسی  و سرمایه گذاری در کشور است . عدالت ورزی در جامعه فقیر  حاصلی جز توزیع فقر ندارد. کاری که در شوروی اتفاق افتاد و به فروپاشی منتهی شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به خطر وجود جریان نفوذ در سطوح مختلف نظام تصريح كرد: من معتقد هستم که در کشور کارهایی می شود که نمی توان آن ها را به اصلاح طلبان و اصولگرایان نسبت داد یا حتی ناشی از تند روی دانست. مثلا در دفتر فلان سردار دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم بند بودند، که یکی از آنها اعدام شد. اینها در رده های پایین است. و من نگران  رده های بالاترهستم. بطور مثال در ماجرای بمب گذاری  پاریس در محل مراسم مجاهدین خلق، درست زمانی این اتفاق رخداد که آقای روحانی برای اعلام حسن نیت به اروپا سفر کرده است . موضوع نفوذ بسیار مهم و جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نبوی درخصوص شرایط کنونی کشور افزود: مقاوم کردن مردم در برابر مسائل حداقلی اقتصادی پادزهر و پاتک حوادث دی ماه ۹۶ است. یکی دیگر از راه های ایستادگی داشتن  برخورد معقول در سیاست خارجی است. باید روابطمان را با چین، روسیه و اروپا مستحکم کنیم . اقدامات ماجراجویانه نظامی و تهدیداتی نظیر تهدید به  بستن تنگه هرمز را به هیچ وجه مفید نمی دانم.

مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:

                                                                                                                                                 


* عملکرد جریان های سیاسی

برخی شواهد نشان دهنده انتقاد شدید بخش قابل توجهی از مردم به دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگراست و برخی شعارها نیز از عبور مردم از این دو جریان حکایت دارد. برخی از چهره های مطرح این دو جناح نیز نظر مشابه ای را مطرح کرده اند به عقیده شما چه نقدی به عملکرد این دو جریان وارد است که چنین وضعی را رقم زده است؟

به عقیده من وقایع دی ماه ۹۶ و شعارهایی که آن روزها مطرح  شد مبنایی برای فهم دیدگاه های مردم نیست. بنظر می رسد رویدادهای دی ماه 96 ساخته و پرداخته برخی نهادهای داخلی بود، که فی المثل در مشهد از مقابل شهرداری با حدود ۴۰۰ نفر که شعار مرگ بر روحانی می دادند آغاز و به سمت حرم رفتند و در برگشت تعدادشان چندین برابر شد و شعارها هم تغییر کرد و متوجه کل نظام شد! تظاهرات بجز مشهد عمدتا در شهرهای کوچک با ساماندهی همان نهاد های داخلی و شعارهای ضد دولتی، نظیر مشهد در حین اجرا از کنترل خارج شد و بهره برداری نهایی را از آن ضد انقلاب کرد. تا جایی که به یاد دارم تظاهرات حدودا مدت ۵ روز ادامه یافت. در تهران نیز تظاهرات محدودی در خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران برپا شد بطوری که تصاویر پخش شده نشان می داد شاید حدود ۲۰۰ نفر در مقابل در اصلی دانشگاه شعار« اصلاح طلب، اصولگرا ، دیگه تمومه ماجرا» سردادند که احتمالا مربوط به گروه های چپگرا و مخالف انقلاب بود.

تردیدی نیست که  نسبت به این دو طیف سیاسی سرخوردگی ایجاد شده اما این عمدتا ناشی از عملکرد کل حاکمیت سیاسی است چون این دو طیف  خودشان را طرفدار اصل حاکمیت و نظام می دانند، اعتراضات متوجه آنها نیز می شود.

 در این بین اصولگرایان بیشتر مغضوب هستند؛ چرا که حتی در شعار نیز مدعی اصلاح وضع موجود نیستند و گرایش این طیف عمدتا به سمت حفظ وضع موجود است، هرچند ممکن است به دولت هم انتقاد کنند. اما مردم می دانند که دولت در اداره کشور نقش چندانی ندارد و حاکمیت فراتر از دولت است. به عنوان جمله معترضه بگویم در دوران نخست ریاست جمهوری آقای خاتمی، در اواسط سال 1376، با روزنامه سلام مصاحبه ای داشتم در آن ایام همه فکر می‌کردند اگر آقای خاتمی روی کار بی آید چه خواهد شد من در آن مصاحبه گفتم اگر نهادها و قواهای دیگر در مقابل دولت نباشند طبق قانون اساسی اختیارات دولت حدود ۱۰ الی۱۵ درصد کل اختیارات اداره کشور است و باید در همین حد از دولت انتظار داشت. خوشبختانه امروز مردم به توان دولت واقفند و لذا نقد دولت توسط برخی از اصولگرایان ، موقعیت آنها را در افکار عمومی تقویت نمی کند.  البته اصلاح طلبان هم عمدتا از طرف اپوزیسیون نظام مورد انتقاد قرارمی‌گیرند چون اپوزیسیون معتقد است اصولگرایان نمی توانند نظام را نجات بدهند و اصلاح طلبان نقش ناجی نظام را دارند از همین رو به آنان« استمرار طلب» و القابی از این دست نسبت می دهند. بطور خلاصه و بعد از این حاشیه رفتن ها در پاسخ شما باید بگویم که اولا سرخوردگی نسبت به هردو طیف، آنچنان که تصور می شود فراگیر نیست و ثانیا این نا امیدی ها عمدتا ناشی از عملکرد حاکمیت سیاسی است و اگر نقدی وارد است به کل حاکمیت است و نه به طیف های سیاسی، که اگرچه در حاکمیت حضور دارند، ولی توانشان برای تغییر وضع موجود در حد همان ۱۰ الی ۱۵ درصد است که قبلا متذکر شدم.

-شما گفتید که اصلاح طلبان از اختیارات رئیس جمهور و دولت که طبق قانون اساسی ۱۰-۱۵ درصد است ناراضی هستند؟

بحث رضایت یا نارضایتی از میزان اختیارات دولت مطرح نبود. من گفتم اختیارات قوه مجریه در قانون اساسی محدود است و مردم باید از دولت به اندازه اختیارتش توقع داشته باشند. تکرار می کنم در مجموع به نظرمن انتقاد مردم حتما به دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نیست بلکه از کل حاکمیت سیاسی ناراضی هستند برخی تبلور نارضایتی را در اصولگرایان می‌بینند عده ای هم در اصلاح طلبان. هرچند بخش های مهی از حاکمیت هم دست این دو جناح بوده، از جمله دولت و مجلس ، با این حال به عقیده من بخش های انتخابی حاکمیت سهم کمی در اداره کشور دارند.

اگر  اصلاح طلبان همان طور که گفتید اختیارات رییس جمهور و دولت را محدود می بینند چرا همچنان میل به حضور در قدرت و نهادهای انتخابی در میان آن ها  وجود دارد؟

نظر کسانی هم که تمایلی به مشارکت در انتخابات ندارند، معمولا همین است . می گویند حال که نهادهای انتخابی سهم کمی در اداره کشور دارند و نمی توانند به خواسته های موکلینشان تحقق ببخشند، چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟ پاسخ به سوال شما و این دست از مردم این است که داشتن درصد کمی از اختیارات اداره کشور، بهتر از نداشتن هیچ اختیاری است. البته برای کسانی که معتقد به براندازی باشند پاسخ من دردی را دوا نمی کند، ولی اگر بخواهید اصلاح را از درون آغاز کنید باید به داخل حاکمیت بروید.

این تحلیل شما کمی خوش بینانه است  در حالی که یک  تعبیر بدبینانه هم وجود دارد و آن این است که اصلاح طلبان فقط می خواهند در قدرت شریک باشند!

بله در میان اصلاح طلبان و اصولگرایان ممکن است کسانی دنبال مقام،  قدرت و حضور در مجلس ودولت باشند تا از مواهب آن بهره مند شوند! ولی من همیشه با وجودی که به دنبال پست و مقام نبوده و نیستم از مشارکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری حمایت کرده و می کنم باوجود  اینکه معتقد به محدودیت اختیارات رئیس جمهوری و نهادهای انتخابی بوده و هستم.

به نظر شما محصول سیاست ورزی این دو جریان سیاسی آیا باعث افزایش سرمایه های اجتماعی نظام شده است یا بالعکس باعث کاهش آن شده است؟

به عقیده من عملکرد این دو جناح در افزایش یا کاهش سرمایه های اجتماعی نقش تعیین کننده ای ندارد. در حال حاضر بخش مهمی از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا کم و بیش به هم نزدیک هستند. در مجلس بجز طیف پایداری ، اصولگرایان و اصلاح طلبان معمولا در مسائل مهم ملی و کشوری هم موضع هستند،  اما اداره کشور در واقع دست اینها نیست. اینکه اصلاح طلبان و اصولگرایان موجب نابسامانی های امروز هستند آدرس غلط دادن است و نباید آدرس غلط داد و آنچه که باعث کاهش سرمایه های اجتماعی نظام شده، عمدتا ربطی به عملکرد این دو طیف ندارد. درست است که این دو طیف در درون حاکمیت هستند و ممکن است دولت و مجلس را هم در اختیار داشته باشند، اما قدرت واقعی دست اینها نیست. امروز حتی اقتصاد کشور هم تحت کنترل این دو نهاد( مجلس و دولت ) نیست.

این حرف کمی عجیب است، قدرت اقتصادی بطور مشخص در دست چه کسی است  به چه کسانی ارتباط دارد؟!

در کشور ما چهارنهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان، هیچیک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند.

ولی قرارگاه خاتم که در کارهای سازندگی فعالیت می‌کند...

آیا سود و مالیات عملکرد قرارگاه خاتم در ردیف های بودجه دیده می شود؟

- ممکن است بگویند خب دولت‌ها به این قرارگاه پروژه ندهند یا این که بگویند بخاطر توان فنی بالای این قرارگاه است که  دولتها  به آن‌ها پروژه ها را واگذار می کنند...

داستان شکل گیری قرارگاه خاتم اینگونه بود که در طول جنگ و خصوصا پس از عملیات رمضان، بطور معمول هر سال یک حمله بزرگ از سوی رزمندگان ما برنامه ریزی می شد . برای اجرای آن عملیات نیاز به بسیج همه امکانات کشور، خصوصا وسایل نقلیه سنگین و انواع ماشین های راهسازی  بود که معمولا در اختیار سپاه گذاشته می شد و بسیاری از آنها به دستگاه های اجرایی و صاحب آن عودت داده نمی شد. به این ترتیب پس از پایان جنگ ، سپاه پاسداران  انقلاب به بزرگترین دارنده ماشین آلات سنگین کشور تبدیل شد. و رئیس جمهور وقت مرحوم آقای هاشمی که به دلیل فرماندهی جنگ از این امکانات مطلع بود دستور داد که آنها  برای سازندگی کشور استفاده شود و به این ترتیب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا شکل گرفت. تا آنجا که من اطلاع دارم قرار نبود این قرارگاه نقش پیمان کار را ایفا کند و با استفاده از منابع دولتی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود.

در کشور ما با توجه به بهروری پایین، درآمد اصلی محصول نفت است و حتی آن پولی که به پیمانکار می‌دهند هم از همین منبع است . نفت هم دست وزارت نفت است چطور می شود گفت اختیارات دولت ها کم است و این حجم از ثروت دراختیار دولت‌ها نیست؟

ثروت ملی را باید با استفاده از شاخص های کلان بررسی کرد. درست است که نفت را وزارت نفت صادر می کند ولی اینکه چگونه از خزانه استفاده و هزینه می شود، بحث دیگری است. درآمد نفت طبق قانون بودجه هزینه می شود و ثروت دولت محسوب نمی شود.

شما در مشکلات اقتصادی سهم ویژه ای برای عملکرد جناح های سیاسی قائل نیستید و برای سیاست خارجی یا احتمالا ابعاد دیگری سهم ویژه ای قائل هستید یعنی  فساد و مشکلات ساختاری را در اقتصاد ما انکار می‌کنید؟!

بله اقتصاد ما مشکلات ساختاری دارد. به عنوان مثال پیش از پیروزی انقلاب همیشه حرف ما  این بود که اقتصادکشور  تک پایه وابسته به نفت است و متاسفانه هنوز هم بعد از گذشت ۴۰ سال پس از انقلاب شرایط تغییر چندانی نکرده است. من مدعی نیستم که در کشور فساد وجود ندارد یا مشکلات ساختاری نداریم و یا دولت ضعف ندارد، ولی بارها گفته ام مشکلات کنونی کشور آنقدر عظیم است که اگر هیچکدام از فساد ها، مشکلات ساختاری و یا ضعف ها وجود نداشت، مقابله با آنها به سادگی امکان پذیر نبود.

-پس جریان‌های سیاسی در تمام این سال‌ها چه کاره بوده اند؟!  چرا این وضعیت را سامان ندادند؟

اولا هیچ کدام از جناح ها بدون عیب نیستند. خصوصا با توجه به اینکه در کشور ما به دلیل عدم استقرار درازمدت و پایدار مردم سالاری، حزب به معنای واقعی شکل نگرفته است. ثانیا همانطور که پیشتر گفتم درست است که بسیاری از مسولیت ها در دولت و مجلس در اختیار اصولگرایان و اصلاح طلبان بوده است ولی تاثیر آنها در حاکمیت و تصمیم گیری های کلان، محدود است.

یعنی راهکار حل این مشکلات در اصلاح نحوه سیاست ورزی جریان‌های سیاسی نیست و این اصلاح  باید فراتر باشد؟

بله. باید حاکمیت تغییر رفتار بدهد. شما نباید مشکل مردم را به عملکرد جناح های سیاسی تقلیل بدهید. مشکلات کشور که سبب نا امیدی مردم شده فراتر از مشکل عملکرد جناح های سیاسی است.

* جریان سوم

منظورتان از تغییر رفتار چیست؟ آیا جریان موسوم به جریان سوم را راهکاری برای برون رفت از مشکلات و حل نواقص سیاست های سه دهه گذشته می دانید؟

بنظر می رسد  جریان سوم می تواند یک جریان پوپولیستی باشد که شعارهای  پوپولیستی و به ظاهر عدالت خواهانه می دهد. مبارزه با فساد انتخابی را در دستور کار قرار می دهد یعنی برخی افراد فاسد انتخاب شده را هدف قرار می دهد ، به ریشه ها و اصل فساد خیلی کار ندارد. شعار جوانگرایی می دهد. با این شعار نسل اول و دوم انقلاب را عملا کنار می گذارد. من مخالف جوانگرایی نیستم ولی این به معنی استفاده از نیروهای بی تجربه و صفر کیلومتر و نادیده گرفتن تجربیات ۴۰ ساله انقلاب نیست. بنظر من جوانگرایی یعنی جایگزینی تدریجی نیروهای جوانتر با تجربه با نیروهای قدیمی است فی المثل اگر درحال حاضر اداره کشور در دست گروه سنی بطور متوسط ۷۰ ساله است باید به دست افراد ۶۰ ساله داده شود و آرام آرام به گروه های سنی پایین تر،  نه اینکه یکدفعه یک جوان خام و بی تجربه را مدیرعامل فلان گروه خودروسازی بزرگ کشور کرد. آنچه که توسط این جریان موسوم به سوم مطرح نمی شود مردم سالاری و توسعه سیاسی  و سرمایه گذاری در کشور است . عدالت ورزی در جامعه فقیر  حاصلی جز توزیع فقر ندارد. چیزی که در شوروی اتفاق افتاد و به فروپاشی منتهی شد.

به نظر می رسد در این سال ها تغییر عقیده سیاسی و اقتصادی داده اید. روی دیگر  ایده « عدالت توزیع فقر نیست»  یعنی اینکه: راه کاهش فقر افزایش مدام ثروت ثروتمندان و نشت آن به فقراست را هم پذیرفته اید؟

اگر بخواهم بین سرمایه داری و کمونیزم یکی را انتخاب کنم قطعا سرمایه داری را انتخاب خواهم کرد.

کمونیسم یا سوسیالیسم؟

کمونیسم.

در مورد جریان سوم در مجموع باید بگویم ممکن است در نهایت حاکمیت به این نتیجه برسد که برای رهایی از شر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب! به دنبال افرادی با مشخصات پیش گفته جریان سوم برود، البته افرادی که تحت کنترل باشند و اگر چنین افرادی را پیدا نکند بعید نیست حتی سراغ قبلی ها برود.

پس بنظرتان یک جریان سیاسی کارآمدتر بدون نواقصی که شما مطرح کردید امکان تولد دارد یا ضرورت دارد که پیگیری شود؟

بله امکان دارد که چیزی غیر از جریان های سیاسی موجود باشد. اما ضرورت آن را  قبول ندارم. بنظرم اصلاح طلبی می تواند چاره ساز مشکلات کشور باشد، اصلاح طلبی اصیل؛ اصلاح طلبیی که شاید بخشی از اصلاح طلبان آن را قبول نداشته باشند. من بارها از سوی اصلاح طلبان مورد نقد قرارگرفته ام که چرا از انتخابات و شرکت بی قید و شرط حمایت می کنم، درحالی که صندوق رای تنها راه تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب، از منظر اصلاح طلبی است.من به شدت با تحریم انتخابات مخالف هستم. کسانی که شعار و پیشنهاد تحریم را می دهند باید بدانند، تحریم هرچقدر گسترده باشد، حداقل ۵۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت می کنند لذا هرکس اپوزیسیون نظام هم هست نمی‌تواند با تحریم انتخابات مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد. در بسیاری از کشور ها مشارکت ۵۰ درصدی رقم خیلی خوبی تلقی می شود. البته برای من به عنوان یک اصلاح طلب تحریم انتخابات احمقانه است چون تنها وسیله تغییر وضع موجود به وضع مطلوب صندوق رای است. تصور میکنم اصولگرایان هم  مخالف تحریمند،  مگر کسانی که معتقدند در حکومت الهی اصلا رای مردم جایگاهی ندارد!

 البته اصلاح طلبی از ابتدای پیدایش مشخص نبود چه چیز و چه کسی را می خواهد اصلاح کند؟!...

اصلاح طلبی از بدو پیدایش به اصل نظام و حاکمیت معتقد، ولی به دنبال تغییر وضع موجود آن به وضع مطلوب بود. همانطور که شهید مطهری که می گفت «اصل» روحانیت خوب است اما «وضعش» خراب است. اصلاح طلبان هم اصل نظام را خوب اما وضعش را خراب می دانند. مهم نیست اسم این جریان سوم یا دوم یا هر چه باشد. مهم این است که وضع کشور را سامان بدهد . هرکه بخواهد با حفظ چهارچوب نظام، تغییری در وضع موجود ایجاد کند، اصلاح طلب است، اصلاح طلبی انحصار به طیف خاص ندارد. نباید مصادره شود.
رهبری چندین سال قبل حرف بسیار مهم و درستی در این مورد بیان کرده اند که اصلاح طلب ها هم اصولگرا هستند و اصولگرا ها هم اصلاح طلب هستند(نقل به مضمون).  بنظر من این دو طیف بجای اینکه دنبال ایجاد جریان جدید باشند خودشان را اصلاح کنند و تحولاتی در خود ایجاد کنند. اصولگرایان باید توجه داشته باشند ، اصولگرایی یک مفهوم دگم نیست که که با هر تغییری با وضع موجود مخالفت کرد. اصلاح طلبان هم همیشه باید بدانند هرتغییری- در چارچوب حفظ اصل نظام- به معنای اصلاح طلبی است و در غیر این صورت، نوعی بر اندازی است.  

* نفوذ یا تئوری دایی جا ناپلئونی؟!

شما به موضوع «نفوذ» در کشور باور دارید؟ یا این موضوع را بهانه ای برای برچسب زنی و حذف رقبای سیاسی و نوعی تئوری دایی جان ناپلئونی می دانید؟

من معتقد هستم که در کشور کارهایی می شود که نمی توان آن ها را به اصلاح طلبان و اصولگرایان نسبت داد یا حتی ناشی از تند روی دانست. به عنوان مثال آمریکا بعد از خروج از برجام، برای اولین بار به لحاظ سیاسی در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، تا حدود زیادی منزوی شده است و  بجز نتانیاهو کسی نیست که از خروج آن دولت از انزوا و نزدیکی آن با اروپا سود ببرد. در چنین شرایطی چه کسی  در داخل می تواند کاری کند که اروپا به سمت آمریکا برود ؟ نتانیاهو چندین بار به اروپا سفر کرد تا آنها را به سمت آمریکا بکشاند. اگر کسی در کشور ما این کار را بکند شما به من حق می دهید که دایی جان ناپلئون بشوم؟ خصوصا که در برخی سطوح اتفاقاتی رخ می دهد که به این شائبه قوت می بخشد. مثلا در دفتر فلان سردار دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم  همبند بودند و یکی از آنها اعدام شد. تازه اینها در رده های پایین است و من نگران  رده های بالاتر هستم. بطور مثال در ماجرای بمب گذاری  پاریس در محل مراسم مجاهدین خلق، درست زمانی این اتفاق رخداد که آقای روحانی برای اعلام حسن نیت به اروپا سفر کرده است . موضوع نفوذ بسیار مهم و جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

*برجام،‌ مذاکره با آمر یکا و مقاومت

در این روزها چندبار تاکید داشتید که الان زمان مناسبی برای مذاکره با امریکا نیست و از سوی دیگر بر  مقاومت تاکید داشتید بر اساس تجربه مدیریتی که در زمان جنگ داشتید برای وضعیت امروز چه پیشنهادی دارید؟

 من در مصاحبه های دیگر نیز گفته ام که شرایط فعلی زمان مناسبی برای مذاکره با آمریکا نیست. و  باید در قبال فشارهای دولت امریکا ایستادگی کرد و بر این باورم که اگر برخورد معقولانه بکنیم به تدریج آن دولت مجبور به عقب نشینی می شود که شاید تا اینجا با افراد تندرو هم موضع بنظر برسم، ولی نوع ایستادگی مورد نظر من با آنها متفاوت است. برای این ایستادگی به لحاظ اقتصادی باید قدرت خرید مردم را حفظ کرد. باید حداقل نیاز مردم را با قیمت ثابت و قابل قبول در اختیارشان قرار داد. در مراسم افطار آقای روحانی، وقتی این پیشنهاد را مطرح کردم، گفتند منظور شما کوپنی کردن است که در پاسخ گفتم کوپن هم می شود ولی راه های مدرن تری نیز وجود دارد. بنابراین باید مردم را بلحاظ اقتصادی مقاوم کرد بویژه اقشار آسیب پذیر را . پس از پایان جنگ همه، چه اصلاح طلب چه اصولگرا دنبال اقتصاد بازار رفتند چرا که روی آوردن به اقتصاد کنترل شده در شرایط فعلی دشوار به نظر می رسد . البته باید توجه داشت که علیرغم حاکمیت اقتصاد بازار در جوامع سرمایه داری، در موارد ضروری آنها هم سراغ کوپنی شدن رفته اند.

مقاوم کردن مردم در برابر مسائل حداقلی اقتصادی پادزهر و پاتک حوادث دی ماه 96 است. یکی دیگر از راه های ایستادگی داشتن  برخورد معقول در سیاست خارجی است. باید روابطمان را با چین، روسیه و اروپا مستحکم کنیم . اقدامات ماجراجویانه نظامی و تهدیداتی نظیر بستن تنگه هرمز را به هیچ وجه مفید نمی دانم . یا به عنوان مثال عرض می‌کنم شلیک موشک به فلان جا در ظاهر کاری انقلابی است، اما نتیجه اش هدایت اروپا و حتی روسیه و چین ، که همگی با این اقدامات مخالفند، به سمت آمریکا است. یا از بستن تنگه هرمز تنها چین و اروپا متضرر می شوند چون بخشی از نفت مورد نیازشان از آنجا عبور می کند . بنابراین می شود با ایستادگی با شرایطی که گفتم، در میان مدت بر این شرایط فائق آمد.

بنظر شما برجام تمام شده  و ما در عمل از برجام خارج شده‌ایم؟

من معتقدم که نباید از برجام خارج شویم هرچند فشار برای خروج از آن زیاد است ولی آقای روحانی هنوز خارج نشده است. البته دولت مانور هایی می دهد که  قابل برگشت است.

                                                                                

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۱۳۰۳۰۰:۳۰:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۳۰
نفوذ در رده های بالای نظام مثل مسعود کشمیری آقای بهزاد نبوی؟!
ناشناس۱۱۰۱۵۲۴۱۰:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۳۰
وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش های انتخابی حاکمیت سهم کمی در اداره کشور دارند افزود: در کشور ما چهارنهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان، هیچیک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند.!!! حالا داری می گی؟ قبل انتخابات نمی دونستی؟؟؟
ناشناس۱۱۰۲۱۶۴۱۶:۱۳:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۳۰
چرا میدونست که دروغ داره میگه...ولی اگه دولت خوب کار میکرد بخدا قسم میگفت همه مسیولیت کشور و برجام و اقتصاد و ...با ماست. مگه حسن نگفت؟!! و بعد انکار نکرد اول گفت مسوولیت برجام همه اش با من است بعد گندش دراومد گفت تصمیم نظام بود!!! جل الخالق از این تلون و چند رنگی
ناشناس۱۱۰۲۶۶۵۰۰:۲۸:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۳۱
70 درصد اقتصاد ما دولتی و شرکت های دولت هست 25 در خصوصی 5 درصد دست نهاد ها از بین این نهاد ها هم شاید سپاه 1.5 درصد بشه آخرش هم مشکلات تقصیر سپاه میشه مدیونی اگه فکر کنی اون 70 درصد مسئوله
ناشناس۱۱۰۲۶۶۹۰۰:۳۳:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۳۱
بزرگترین نهاد ثروتمند در خود دولت است و تامین اجتماعی و شرکتهای وابسته اش است و این حرف ها بیشتر رد گم کنی است
حمید۱۱۰۱۳۲۳۰۰:۵۶:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۳۰
یک اصلاح طلب صادق و وفادار بدون حرکتهای پوپولیستی و آنارشیستی
rassharif۱۱۰۱۵۶۶۱۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۳۰
بر تعداد مردمی که به الزام به وجود آمدن جریان سوم ( البته نه جریان بهار و ... ) دارند می رسند آن وقت شما بعد از این همه فساد و نا توانی در دو جناح ( دعوای زرگری ) می گوئید به جریان سوم نیاز نیست!!
ناشناس۱۱۰۲۷۰۱۰۳:۱۵:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۳۱
شاید جوانها ندانند ولی لازم است بدانند ایشان در سالهای اول انقلاب به همه نمایندگان مجلس خودرو داد و از این حربه در کنترل مجلس سوء استفاده میکرد .
ناشناس۱۱۰۱۳۲۴۰۰:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اصلاح طلبان و اصولگرايان خودشان را اصلاح كنند !! جناب نبوي !! ---------------- درسته !! ... جناب نبوي درست مي گويند ، هر دو جناح بايد خود را اصلاح كنند !! ... چه جوري ؟!! ... اگر از بنده سؤال بفرمايي ، نظرم اينه كه اين طور كه جناح اصلاح طلب اصولگرا بشوند ، و جناح اصولگرا اصلاح طلب !! ... چي ؟!! ... نه برادر !! ... نه !! منظورم اين نيست كه هردو جناح جاي خود را عوض كنند تا مثلاً برايشان تنوعي بشود !! .. نه !! منظور آن است كه جناح اصلاح طلب اصولگرا بشود تا حداقل به اصول خودشان عمل كرده باشند !! ... ... دست كم اصول خودشان را پاس و حرمت بدارندو بر سر پيمان اصول خود باشند !! ... از آن طرف هم كه عرض مي كنم جناح اصولگرا بايد اصلاح طلب بشوند منظور آن است كه در اصول خودشان اصلاحاتي به وجود بياورند ... خدا رحمت كنه شهيد مطهري ... كتابي دارند به نام اسلام و مقتضيات زمان !! ... منظور از اصلاح طلبي اصولگريان آن است كه مقتضيات زمان را هم در نظر بگيرند !! ..ببين برادر ، قرن بيستم با دهه دوم قرن بيست و يكم خيلي تفاوت كرده است !! ...صعودي !! ....تفاوت از زمين تا آسمان !! ...انگاري فاصله پيشرفت و ترقي قرن بيستم با پيشرفت و ترقي دهه دوم قرن بيست ويكم كه الان در آن شرف حضور داريم ، به فاصله چندين قرن گذشته است !! ... قرن بيستم از لحاظ پيشرفت در مقايسه با اين دو دهه قرن بيست و يكم انگاري عهد بوق است !! ... عهد دقيانوس !! اين است كه اصولگرايان مقتضيات زمان را هم فراموش نكنند و همراه با زمانه ... منطبق بر زمانه بشوند !! ... چه جوري ؟ ... عرض كردم كه با انجام اصلاحاتي در اصول خود !!! ... والبته اصلاح طلبان هم عمل و پاي بند هرچه بيشتر به اصول خود !!! ... وناگفته نماند كه بنده نه سر پيازم و نه ته پياز !! ... نخود هر آش !!!
ناشناس۱۱۰۱۳۵۹۰۱:۴۶:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۳۰
در کشور ما چهارنهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند!!! جناب نبوی لطف کنند مدارک 6 درصد را ارائه کنند، بقیه ارزانی خودشان!!!
ملت مظلوم۱۱۰۱۳۶۳۰۲:۰۴:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اگر این پروژه هاروبه سپاه نمی دادن امثال شماها سلاطین قدرت فقط پول هارو می خوردید ویه کوزه آب هم روش هرچی سازندگی درکشور انجام شده توسط سپاه بوده ،شماهاکه فقط دنبال بستن بارخودتون هستید
ناشناس۱۱۰۱۵۰۹۰۹:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۳۰
نمی دونم چرا یکبار برای همیشه نمیان بگن چرا وقتی یکنفر می تونه کاری رو انجام بده نمی گذارند مثلن حاضرند قرار داد را بدون یکقرون سود بدن به یک شرکت غربی اما مثلن اگر همون قرار داد رو بدن به خاتم النبیا که مردم خودمونن آقایون صداشون در میاد جیغ بنفش می کشند
ناشناس۱۱۰۱۵۴۰۱۰:۱۹:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اگر سیستم اقتصادی کشور سالم باشه هیچ احتیاجی به حضور نیروهای مسلح در اقتصاد نیست. باید سیستم رو اصلاح کرد نه اینکه صورت مساله رو پاک کنیم.
ناشناس۱۱۰۲۳۶۵۱۹:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۳۰
فعلن که بجز قرارگاه یا بقیه رفتن خارج اینهایی رو هم که موندن فقط بلدند آبگوشت بزباش بار بزنن، اونی هم که می خواد کار کنه چوب می اندازند زیرپاش با کله بره تو بغل غربی ها
رضا۱۱۰۱۳۶۵۰۲:۲۳:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۳۰
آقای اصلاح طلب و آقای اصول گرا کی از خواب گران بیدار می شوید؟؟
ناشناس۱۱۰۱۳۷۳۰۳:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۳۰
شما کلا نگران هیچ چیز نباشید هر گلی که در زمان تصدی مسئولیت های مختلف داشتید بر سر مملکت زدید حالا دیگر اسوده بخوابید زیرا که ما بیداریم
صف۱۱۰۱۳۷۸۰۴:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۳۰
آقای نبوی، شما خودتان از نفوذیها هستید. عملکرد شما در فتنه 88 هنوز فراموش نشده است. شما و همفکرانتان سالها دولت و مجلس را در اختیار داشتید و عملکرد شماها اقتصاد کشوررا به این روز گرفتار کرده است حالا فرار به جلو میکنید و میگویید که 10 تا 15 درصد اختیار داشتید؟! با وقاحت تمام بدون اینکه اسمی ببرید همه ناکامیها را میخواهید به گردن رهبر معظم انقلاب که دلشان از عملکرد شما خون است بیندازید، اگر رهبری معظم که خداوند حافظش باشد نبودند امروز بدتر از گذشته نوکری آمریکا را میکردیم که هدف نهایی شماست.
پیراسته فر۱۱۰۱۳۹۶۰۷:۴۵:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۳۰
«در دفتر سردار نقدی دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم بند بودند، که یکی از آنها اعدام شد. اینها در رده های پایین است. و من نگران رده های بالاترهستم» مایک مثال داریم(عزاچه عزایی است که مُرده شورهم گریه می کند!) درماجرای انفجارنخست وزیری(شهیدرجایی)،آقای نبوی که مستحضرهستند(نفوذی ها)را
ناشناس۱۱۰۱۴۴۵۰۸:۵۳:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۳۰
در کشور ما چهارنهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند یعنی 60 درصد از اقتصاد کشور نه مالیات می دهند نه معلوم است سود و زیانشان چقدر است. چگونه می توان این اقتصاد را اصلاح کرد. اولین گام پاسخگو کردن همه نهادها و سازمانها در مقابل قانون است. استثنا کردن نهادی از پرداخت مالیات و ارائه گزارش باعث فساد می شود. آیا جایی گفته شده و مکتوب اطلاع رسانی شده که میزان درآمد آستان قدس چقدر است چه تعداد شرکت در داخت کشور و خارج از کشور زیرمجموعه این نهاد هستند؟
روزبه۱۱۰۱۷۲۱۱۲:۱۵:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۳۰
سلام دوست عزیز . یعنی شما قبوال دارید که 60 درصد اقتصاد کشور دست چهار نهاد است . چرا بدون مطالعه و اشراف می پذیرید . بفرمایید اصلا چند تا ماشین سنگین راهسازی از جنگ برگشته می شود 15 درصد سرمایه کشور؟! بعد دولت بهمراه شرکتهای عظیم دولتی در صنایع مادر , خودرو سازی , شصتا و خصولتیهای نفت و پتروشیمی که درآمد اصلی کشورند می شود 15 درصد؟! اصلا بیانات مواضع قبلی آقای نبوی را در 40 سال اخیر مطالعه کرده اید؟ چهار تا تجمع کوچک بر علیه دولت که ما اصلا به گوشمان هم نخورده و به ناسزا بر علیه نظام منتج شده بیانگر نفوذ و اعمال قدرت نهادها است و خیلی بد است اما 6 ماهه اعتراض هم کیشان ایشان در 88 که از ابتدا بر علیه نظام شعار داده می شد و تهدیدی بر علیه امنیت کشور شده بود موردی ندارد.
حسین۱۱۰۱۴۴۶۰۸:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اگر بتوان نفوذ را در (ن = نیرنگ ؛ ف= فتنه ، و=وادادگی ، ذ= ذلت پذیری) خلاصه کرد، این عبارت به حامیان طیف شما نزدیکتر است
ناشناس۱۱۰۲۵۱۰۲۱:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۳۰
نمی توان خلاصه کرد!. من کاملا با آقای نبوی موافق هستم
ناشناس۱۱۰۱۴۶۱۰۹:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اتفاقا ما خودمان هم نگران نفوذی بودن امثال خود شماها هستیم ! مخصوصا با ارتباطی که جنابعالی با کشمیری قاتلین شهیدان رجایی و باهنر داشتی !
ناشناس۱۱۰۱۴۶۳۰۹:۱۱:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۳۰
ضرورت جریان سوم را قبول نداری چون اصلاح طلبان نون خور وضعیت مثلا اپوزسیون هستند
ناشناس۱۱۰۱۴۹۳۰۹:۳۷:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اصلاح طلب اصیل مگه....؟که دنبال اصیلش میگردن؟
ناشناس۱۱۰۱۵۱۴۰۹:۵۷:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۳۰
یکی بیاد بگه اگر قرارگاه خاتم النبیا نیاد کاری رو انجام بده بعد قراره کی اون کار رو انجام بده نمیشه که تمام بار مسوولیت رو بیندازی گردن بقیه دست خودتون رو تمییز نشون بدید نمیشه بودجه این مملکت با نفته تمام پول این مملکت دست دولته حالا ما هم قبول داریم چهارتا نهاد پول دارند ولی فعلن پول دست شما و اپوز محبوب شما است
علی 671۱۱۰۱۵۱۸۱۰:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اول اینکه شما دارید عمداً خط را وارونه جلوه می دهید .باید ببینیم آیا جریان هایی که نام برده اید شما را قبول دارند و به رسمیت می شناسند .که نظریه تان قابل قبول باشد .2- شما بهتر است از ناکارایی حزب خودتان اصلاح طلب ها جریان را برسی کنید که هقت سال است مملکت را به چه فلاکتی انداخته اید و دنبال شریک می گردید .3- هزاران رحمت به اصول گرا ها که از یکی یا دوتا باید گذشت ولی بقیه خدایی خوبند .4- اصلاح طلب ها جای یک مهر باقی نگذاشتند از اختلاس و چپاول و حقوق نجومی و دزدی و وعده دروغ و تهمت و استفاده از قدرت و این وضع مملکت .5- شما نظریه سوم را قبول داشته باشی یا قبول نداشته باشی از دانشت نیست از حقارت و عقده های درونی اصلاح طلبان می باشد .6- اگر ما مردم نخواهیم شما برای ما کار کنید یا تصمیم بگیرید کی را باید ببینیم .7- شما را به همان دینتان قسم دست از سر ما بر دارید تا ما خودمان برای مملکت خود تصمیم بگیریم شما که قیم ما نیستید .و ما شما را قبول نداریم اگر سر در لاک خودتان فرو ببرید و ما را رها کنید ما خودمان سلاح مملکت حویش بهتر می دانیم .تا شما برای ما تصمیم بیگیرید
ناشناس۱۱۰۱۵۴۶۱۰:۲۳:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۳۰
جالب است که یکی از مظنونان جدی به نفوذی بودن، نگران نفوذ شده است ... ای کاش پرونده کشمیری و انفجار نخست وزیری دوباره باز و پیگیری می شد تا معلوم شود چه کسی نفوذی است!؟
ناشناس۱۱۰۱۶۰۴۱۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۳۰
انحراف از راه و سیره امام بشدت در تاریخ ایران سنگینی می کنه
ناشناس۱۱۰۱۶۲۶۱۱:۲۰:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۳۰
بهتره بیشتر نگران خودت باشی
رضا۱۱۰۱۶۸۰۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۳۰
شما پرونده 8 شهریورت هنوز به نتیجه نرسیده بعد میای درباره نفوذ حرف میزنی؟ خداوکیلی وجدانتون این همه سال اذیتتون نکرده ؟
ناشناس۱۱۰۱۸۰۲۱۳:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۳۰
این یادش رفته در قرداد الجزایر ثروت کشور را به چه کسانی بخشید
ناشناس۱۱۰۱۹۸۱۱۴:۴۲:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اتفاقا جریان سوم صادق انقلابی نیاز است. اصول گرا و اصلاح طلبها هر چقدر خواستند خوردند و بردندو مردم را زیر پا له کرده اند.جریان سوم قوی لازم است تا شما دو گروه قدرت طلب ثروت اندوز را سر جای خودش بنشاند. با کد دادن باه اصولگراها آنها را به خوردن با هم دعوت نکنید!!! الف ،التماس شهامت
محمد۱۱۰۱۹۸۸۱۴:۴۵:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۳۰
ایا اختیارات دولت در ارتباط با بانک مرکزی با افزایش نقدینگی کشور از چهار صد هزار مبلیارد تومان به دو هزار هزارمیلیار دتومان در قالب اعتبارات و چاپ اسکناس که باعث تورم لجام گسیخته شده است اختیار نیست؟ایا تصمیم شتابزده وغیر کارشناسی افزایش قیمت دلار و فروش دستوری بیست میلیارد دلار از منابع ارزی کشور و شصت و هفت تن طلا به قیمت نازل و بالا رفتن قیمت دلار تا نزدیک بیست هزار تومان و سکه تا پنج میلون تومان که سود تفاوت ان عمده به جیب دلالان رفت اختیار نیست؟ ایا خصوصی سازی و حراج شرکتهای دولتی بزرگی مانند المینیوم المهدی و هپکو و ماشین سازی تبریز و هفت تپه و..... به نازلترین قیمت و بعضا به افراد نا اهل که باعث توقف تولید و اوارگی کارگران شده است اختیار نیست؟ ایا اجتناب دولت از تصمیم قانونی حذف سه دهک بالای یارانه بگیران که هیچگونه نیازی به کمک یارانه ای ندارند و میزان ان در طول چند سال اخیر حدود پانزده هزار میلیارد تومان براورد می شود و میتوانست سهم قابل توجهی در امور عمرانی کشور داشته باشد اختیار نیست؟ ایا عدم نظارت بر حیف و میل سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان در قالب ترفند اعطای وام از طریق بانک سرمایه به حدود بیست نفر و عدم باز پرداخت انرا معوقه نام گذاشتن اختیار نیست؟ ایا جلوگیری از طرح کارت سوخت که میتوانست نقش موثری در جلوگیری از قاچاق سوخت داشته باشد اختیار نیست؟ ایا کنترل و جلوگیری از ورود بخش اعظم قاچاق بیست و پنج میلیارد دلاری از مبادی رسمی و گمرکات کشور در حوزه اختیارات دولت نیست؟ ایا ماجرای ثبت سفارش های بی رویه خودروهای خارجی که منجر به درامد یکصد هزار میلیارد تومانی برای عده ای خاص و دلالان شد از اختیارات دولت نیست؟ ایا توقف طرحهای مسکن مهر در پنج سال اول از اختیارات دولت نیست؟ ایا اعطای تسهیلات بانکی بزرگ به افرادی خاص که نه تنها به بخش تولید اختصاص نیافته بلکه اکثرا به سپرده نزد بانکها به میزان هزار هزار میلیارد تومان تبدیل شده از اختیارات دولت نیست؟ ایا نظارت بر مجموعه شرکتهای دولتی با بودجه هشتصد و پنجاه هزار میلیارد تومانی که در بودجه عمومی کشور درج شده و لی عملا از ماهیت این رقم عظیم و نحوه دخل و خرج انها گزارش شفافی در دست نیست از امکانات و اختیارات دولت نیست؟ ایا اختیار معادن کشور و واگذاری انها و درامد بهره مالکانه شان که گفته میشود از هشتاد هزار میلیارد تومان به پنج هزار میلیارد تومان کاهش یافته از اختیارات دولت نیست؟ ایا فشار بی سابقه دریافت مالیات از بنگاه های تولیدی که در موارد بسیاری به تعطیلی انها منجرشده و در عوض فرار مالیاتی خواص و دلالان و صاحبان مسکن بلا استفاده از اختیارات دولت نیست؟ ایا عدم کنترل بنگاه های خودروساز داخلی و قیمت های کمر شکن انها که عمده خریدارانشان اقشار ضعیف هستند از اختیارات دولت نیست؟ ایا اختصاص چهارده میلیار ددلار به کالاهای اساسی و حیف و میل ان که حتی صدای رییس دولت را نیز دراورد و عملا تاثیر مثبت قابل توجهی بر قیمتها ( مانند گوشت) نداشت از اختیارات دولت نیست؟ و ایا منابع عظیم نفت و گاز و تاسیسات نیروگاهی و انتقال برق و زیر ساختهای ارتباطات و سدها وفرودگاهها و بنادر وپالایشگاهها و راه اهن و خطوط مواصلاتی و کلا صنایع بزرگ مندرج در صدر اصل چهل و چهار که حدود هفت هزار هزار میلیارد تومان براورد می شوند و املاک وسیع و خارج از نیاز که در مالکیت دستگاههای اجرایی هستند و .... وهمه اینها در اختیار دولت است جزو ثروت ملی محسوب نمی شوند؟
بهروز۱۱۰۲۱۲۶۱۵:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۳۰
استاد این 4 نهاد از کجا درامد دارند ؟؟ مگر 70 درصد بودجه که اصلا به مجلس نمیاد مختص دولت نیست ؟؟
عمار۱۱۰۲۱۴۶۱۶:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۳۰
ما هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب را کاملا قبول داریم. هر دو عالی هستند. اصلاح طلبان ولی کمی بهترند در عمل به وعده های انتخاباتی.
ناشناس۱۱۰۲۱۶۲۱۶:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳۰
نبوی تحصیل کرده فرانسه ووزیر صنعت اوایل انقلاب وحلقه وصل پژو فرانسه و............
ناشناس۱۱۰۲۳۲۰۱۸:۰۲:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اره دایره قدرت و ثروت را بسته تر کنید چون مردم نباید در رفاه باشند ودر تصمیم گیریها سهمی داشته باشند.
ناشناس۱۱۰۲۳۴۵۱۸:۲۹:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۳۰
خدای مهربون دزد آی دزد آی دزد می گه تو نفوذی هستی ماجرای کشمیری چی شد به نماینده مجلس خودرو می دادی یادت هست؟؟ حالا با تهمت زدن به دیگران می خواهی دامنت را پاک کنی؟؟؟ نفوذی کی بودی تو؟
ناشناس۱۱۰۲۳۸۵۱۹:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۳۰
نفوذ در نیروهای نظامی رو مطرح میکنه که نگاه رو از روی نفوذی های دولت برداره
مرتضی۱۱۰۲۴۰۴۱۹:۵۶:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۳۰
تو خودت مصداق نفوذی هستی یا شیخ!!!از دل ما خبر میدی
ناشناس۱۱۰۲۴۷۳۲۱:۰۱:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۳۰
اصولگرایان و اصلاح طلبان اصلاح شدنی نیستند!
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. دستاورد‌سازی برای دولت با قطع برق !

    2. یک یادآوری مهم به ظریف

    3. روحانی، مقصر کمبود برق و گاز است/ قطعی‌بودن شوک تورمی با سیاست‌های همتی/ واکنش سعید مرتضوی به ادعاهای پالیزدار

    4. دوران ترامپ و گام های کليدی در بازدارندگی هسته‌ ای ایران

    5. شگرد جدید تاکسی‌های اینترنتی برای افزایش هزینه سفر

    6. مازوت سوزی ، قطع برق و باقی قضایا !

    7. معاون رئيس جمهور: قانون عفاف و حجاب جزو اولویت‌های دولت نیست

    8. ترس و ناامیدی در پیام اخیر نتانیاهو

    9. سندورم ALS اپوزیسیون

    10. باتلاق «بی بی»

    11. پزشکیان می‌داند که با چه کسی دیدار کرده؟/ زمزمه‌هایی درباره ممنوعیت دوباره واردات آیفون/ سایه تهدید رسایی بالای سر یک وزیر دولت

    12. محمود عباس: غزه در معرض نکبت دیگری قرار دارد

    13. آزمایش موشک قاره‌پیما توسط ایران؟/ گلایه‌های تند و تیز هاشمی از دولت پزشکیان/ ارتباط قطعی برق و برجام به‌ روایت یک نماینده مجلس

    14. افتتاح کلینیک ترک بی‌حجابی؟!

    15. عیان‌شدن ماهیت انقلاب ژینا توسط نتانیاهو/ افشاگری قاضی پرونده عباس پالیزدار/ مگر میزی برای مذاکره با آمریکا وجود دارد؟

    16. سردار موسوی: پایگاه‌ها‌ی ‌موشکی را در عمق کشور توسعه دادیم

    17. نقاب هایی که وزارت بهداشت بر صورتش می زند!

    18. حد و مرز شفاف‌سازی اخبار تا کجاست؟

    19. میلیونها اتباع از یارانه استفاده می کنند/هیچ کمک بین المللی انجام نمی شود

    20. آیا ترامپ واقعا سر عقل آمده؟!

    21. چطور ترازش کنیم؟!

    22. پزشکیان در جلسه شورای عالی فضای مجازی: ادامه فیلترینگ قابل قبول نیست  

    23. ۳ نکته در مورد رویکرد احتمالی دولت ترامپ نسبت به ایران

    24. پنتاگون: کشتی‌های جنگی ما به شدت مورد حمله قرار گرفتند

    25. «بی‌بی» در مخمصه

    آخرین عناوین