همه چیز درباره خودروی تارا/ویژگی‌های محصول جدید ایران خودرو اعلام شد

اقتصادی،   3991007002 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«تارا» محصول جدیدی از ایران‌خودرو است که رونمایی آن طی هفته گذشته به انجام رسید و اکنون اطلاعات بیشتری از این محصول در دسترس است.

همه چیز درباره خودروی تارا/ویژگی‌های محصول جدید ایران خودرو اعلام شد

تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با سطح تجهیزات متفاوت به بازار عرضه می‌شود و همراه با شاهین سایپا، جدیدترین محصولات خودروسازان داخلی در ماه‌های آتی خواهند بود. در ادامه نگاهی کلی به «تارا» خواهیم داشت.

پیشرانه و قوای فنی

قسمت قوای فنی تارا یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های این خودرو از زمان معرفی تاکنون بوده است. پیشرانه نصب شده در تارا موتور TU۵ پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور TU۵ محسوب می‌شود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می‌تواند حداکثر ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است.

گیربکس مورد استفاده در تارا نیز از نوع پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک است، هرچند ایران‌خودرو وعده داده که نسخه اتوماتیک این خودرو را با پیشرانه EF۷ توربوشارژر و گیربکس شش سرعته روانه بازار کند. بنابراین می‌توان گفت که نسخه اتوماتیک آن از نظر قوای محرکه شباهت فراوانی با دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک خواهد داشت.

با توجه به وزن خالص خودرو که رقمی بین ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ کیلوگرم اعلام شده، انتظار داریم شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

ابعاد و طراحی

ظاهر ایران‌خودرو تارا در رندرهای اولیه و نسخه‌هایی که هنگام معرفی در سال ۱۳۹۸ رونمایی شدند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بسیاری آن را خودرویی زیبا لقب دادند. با این حال هنگامی که نمونه‌های آزمایشی این خودرو در خیابان‌های تهران مشاهده شدند، انتقاداتی در حوزه طراحی و ساخت روانه ایران‌خودرو شد که طبق اعلام این شرکت خودروساز، مربوط به استفاده از چراغ‌های نهایی‌نشده به جای نمونه‌های اصلی به خاطر تسریع در ادامه کار پروژه بوده است. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به انتقادات واردشده نیز توجه کرده و نسخه‌هایی که طی هفته‌های اخیر رونمایی شده یا مشاهده شده‌اند، به لطف پیشرفت پروژه و نهایی شدن اجزای آن، ظاهر به مراتب بهتری دارند.

ابعاد و اندازه تارا به ترتیب عبارت است از ۴۵۰۵ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱۴۶۶ میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز ۲۶۵۲ میلیمتر عنوان شده است، از این رو می‌توان گفت، با سدانی روبه‌رو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی ۶۴۰ لیتر عنوان شده که رقمی فوق‌العاده برای یک سدان با این اندازه محسوب می‌شود و کمبودی از این نظر وجود نخواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

با ورود انبوه خودروهای چینی طی دهه گذشته و رقابتی شدن هر چه بیش‌تر بازار، خودروسازان ایرانی نیز رویه خود برای نصب امکانات رفاهی را تغییر دادند و خودروهایی مجهز روانه بازار کردند. تارا نیز جدیدترین محصول ایران‌خودرو است و بنابراین مشتری انتظار دارد که امکانات و تجهیزات مناسبی را در این خودرو مشاهده کند.

از جمله تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دنده‌ای می‌توان به مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروزکنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینه‌های برقی، رینگ‌های ۱۵ اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد. نسخه اتوماتیک تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است از جمله رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی، تریم چرمی کابین، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار، اتولایت، حسگر باران، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید.

در زمینه امکانات ایمنی نیز تارا کاملا رضایت‌بخش ظاهر می‌شود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فن‌آوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه می‌شود. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، سامانه کنترل پایداری ESC، EBA و سنسور پارک عقب از جمله تجهیزات ایمنی تارا در نسخه دنده‌ای هستند. نسخه اتوماتیک علاوه بر این موارد، در بخش ایمنی دو کیسه هوای جانبی، کمک حرکت در سربالایی (HSA) و دوربین عقب را نیز در خود جای داده است.

کلام آخر

در مجموع می‌توان گفت بخش ایمنی در خودرو تارا پررنگ‌تر دیده شده و حتی در نمونه دنده دستی آن نیز مواردی چون برخورد با عابر پیاده، ESC و بدنه مستحکم دیده شده است. تارا در نسخه اتوماتیک که پیش‌بینی می‌شود با قیمتی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (با مظنه حال حاضر) به مشتریان تحویل شود، از تجهیزات خودروهای روز برخوردار است و می‌تواند با این قیمت و با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آن در مقایسه با خودروسازان خصوصی، به تهدیدی جدی برای خودروهای چینی بدل شود./خبرآنلاین 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۱۲۲۹۰۱:۴۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۷
450 میلیون برای پسر عموی سمند؟!
ناشناس۱۷۵۱۲۳۴۰۱:۵۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۷
آشغال تولید کردن اسمشو گذاشتن خلاقیت و ملی
ناشناس۱۷۵۱۲۵۱۰۳:۱۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۷
ال نود وقتی آمد گفتند ارزان قیمت جایگذین پیکان است.
ناشناس۱۷۵۱۳۱۱۰۷:۵۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۷
حدود هفتصد قیمت خواهد خورد
داریوش۱۷۵۱۳۳۶۰۸:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۷
باز هم روی پلتفرم سمند تغییرات چراغ و سپر داده شد و اسم جدید و قیمت کذایی... خنده دار شده کار خودروسازی در ایران
ناشناس۱۷۵۱۵۹۷۱۱:۲۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۷
به نظر من یکی از این ماشین چینی هاست .
ناشناس۱۷۵۱۶۶۹۱۲:۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۷
اگه قراره 700 میلیون یا 800 میلیون پول بدم خب انتخاب های خیلی بهتری هست. یه مقدار بیشتر پول می دم سراتو 2000 یا مزدا3 می خرم
ناشناس۱۷۵۱۷۷۷۱۳:۱۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
دو سال پیش با ۲۰۰ میلون تومان می شد بهترین تویوتا پرادو را از بازار خرید اما الان با همون در آمد باید برای خودروی ایرانی بالای چهار صد میلیون پول داد!!! از کجا؟
ناشناس۱۷۵۱۸۴۳۱۳:۵۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۷
این خوردو لاکچری نیست ولی قیمتی لاکچری داره.یک کارمند نمی تونه از این خودرو بخره مگر اینکه دست به خلاف بزنه.
ناشناس۱۷۵۱۹۶۵۱۵:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
کلا دوتا تلات فورم از اینگلیس خریده اند هز مدل با آن تولید می کنند. دوتا موتور ای اف 7 و تی یو 5 هم داریم که با چراغ های مختلف اتومبیل می سازیم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. انتخاب دشوار غرب؛ ایران هسته ای با سلاح یا بدون سلاح؟!

  2. بدل کردن امر مقدس به امر مبتذل!

  3. قانون عفاف و حجاب/ ۱۵ میلیون تومان جریمه برای دو بار پیامک «بی حجابی» در فضای حقیقی و مجازی/ جریمه ۱۶۵ میلیون تومانی در چه شرایطی اعمال می‌شود؟

  4. توهین به قالیباف فقط به‌خاطر یادآوری قانون/ جنجال پسر پزشکیان/ دعوت مدام به چالش با رهبری نظام

  5. وزیر کشور:‌ دیگر توان پذیرایی از اتباع خارجی را نداریم‌

  6. پاسخ محکم ایران به اقدام اروپایی ها

  7. جنگ در سوریه شعله‌ور شد / کنترل مناطق درگیر در سوریه با چه کسانی است؟

  8. سخنان علی جنتی علیه بشار اسد/ وفاق، اسم رمز باج‌گیری نیست/ فعال شدن گروه فشار رسانه‌ای برای تحمیل سازش

  9. واکنش پزشکیان به قانون حجاب

  10. سیمای صد روزه ۴ وزارتخانه کلیدی

  11. چند درصد دانشجویان علوم پزشکی‌ شاهد و ایثارگر هستند؟

  12. وقتی نقاب از چهره می افتد...

  13. اظهار نظر عباس عبدی درباره قانون عفاف و حجاب

  14. مجوز برای بی‌مجوزها / دست پزشکیان را بگیرید/ مذاکره برای منافع ایران نه اروپا

  15. دروغی که خود صهیونیست ها هم باور ندارند

  16. تحلیل «ظریف» از دستاورد بی‌نظیر جمهوری اسلامی / یک اشتباه ۲۵ساله در مذاکره ایران و غرب/ توصیه رسانه ای کرباسچی به پزشکیان

  17. رسایی: عارف به صراحت قانون دیگر معاون اول نیست!

  18. وقتی فردوسی پور هم مجوز دارد، هم ندارد !

  19. ظریف: به کسی که فرزندش خارج از کشور است، به چشم تهدید نگاه نکنیم

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: برجام نشان داد که منافع ملی ما با مذاکره تامین نمی‌شود/ اگر فردوسی‌پور استاد موقعیت‌شناسی است، صدا و سیما هم استاد موقعیت‌سوزی است

  21. چرا صحبت‌های قالیباف بر مذاق اصلاح‌طلبان رادیکال خوش نیامد؟

  22. مخالفت آیت الله جوادی آملی با قانون عفاف و حجاب ؛ مساله حجاب با بگیر و ببند حل نمی شود

  23. جنگ در سوریه و معمای شانتاژ رسانه ای

  24. دومین گفت‌وگوی تلویزیونی پزشکیان با مردم/ باید مردم را مطمئن کنیم که از نظر معیشتی مشکل پیدا نمی کنند

  25. توضیح ساترا در باره جلوگیری از گزارش‌های فردوسی‌پور

آخرین عناوین