به دنبال انتشار مقالهای در تاریخ ۲۷ تیر ۱۴۰۰ تحت عنوان« یک مرکز پژوهشی با هزینه بسیار، کارآیی کم»به قلم دکتر محمد علیزاده؛ عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه لرستان در سایت الف ، سازمان برنامه و بودجه جوابیهای ارسال کرده است که در ادامه میآید:
چکیده ای از عملکرد مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور از بدو تاسیس تا کنون
مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری با اهدافی نظیر پشتیبانی اندیشهای از نظام برنامهریزی و بودجهریزی کشور؛ کمک به رفع نیازهای پژوهشی، فناوری و آموزشی سازمان برنامهوبودجه کشور در زمینه توسعه و آیندهنگری؛ تقویت تعامل با مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری؛ و افزایش نقش مشارکتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در انجام پژوهشهای موردنیاز؛ پس از احیای سازمان برنامه و تفکیک سازمان امور اداری و استخدامی توسط شورای عالی اداری، در سال 1396 تاسیس گردید. این مرکز که اساسنامه آن در تاریخ 25/04/1397 مورد تایید شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالیِ وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسیده است، در تاریخ 29/11/1397، موافقت قطعی خود را با پنج گروه پژوهشی، از معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ نموده است. در این راستا و با عنایت به اخذ مجوزهای قانونی، فعالیتهای مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری در چارچوب ساختار سازمانیِ مورد تایید مراجع ذیربط آغاز شده است.
در طول دوران 4 ساله فعالیت این مرکز پژوهشی، علیرغم تمام محدودیتهای بودجهای و مالی و همچنین محدودیت جذب و استخدام نیروی انسانی، پژوهشها و اقدامات موثری در سطح ملی انجام شده است که اهم آنها به شرح زیر است:
تدوین سند ملی آمایش سرزمین، اولین سند مصوب ملی در کشور
با عنایت به اهمیت موضوع آمایش سرزمین، ضرورت و نقش آن در نظام برنامه ریزی، همواره مورد تأکید نظام برنامهریزی؛ بهویژه سازمان برنامه و بودجه کشور بوده، به نحوی که در پنج دهه گذشته، چهار دوره مطالعات آمایش سرزمین در کشور تجربه شده است که هیچ یک از این مطالعات به یک سند مصوب منتهی نشده و در حد مطالعات باقی مانده است. با توجه به اهمیت موضوع و با استناد به تکلیف قانونیِ ماده 26 قانون برنامه ششم توسعه، تدوین سند ملی آمایش سرزمین مورد توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفته و انجام آن به مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری واگذار گردید. بهمنظور بهره مندیِ حداکثری از مجموعه مطالعات و گزارشهای انجام شده در کشور؛ بهرهگیری از تمام اندوخته دولت و توان علمی کشور در راستای تدوینِ سندی جامع، بهعنوان نقشه راه توسعه بلندمدت کشور، ساختار اجرایی تدوین سند ملی آمایش با عضویت معاونت وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی ذیربط و همچنین اساتید و صاحبنظران برجسته کشور در ترکیب تمامی کارگروهها، شکل گرفت.
در این راستا، مطالعات سند ملی آمایش سرزمین در قالب 21 گروه مطالعاتی با حضور بیش از 70 نفر از صاحبنظران برجسته کشور و کارشناسان مجرب در حوزه های جمعیتی، محیطزیست، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام پذیرفت که ماحصل تلاش گروههای مختلف مطالعاتی، تدوین بیش از 40 جلد گزارش پشتیبان، پیش نویس سند ملی آمایش سرزمین و همچنین سامانه پشتیبان آمایش سرزمین (سپاس) بوده است. سند ملی آمایش، به عنوان بالاترین سند مرجع تصمیم گیر در خصوص توسعه فضایی سرزمین در افق 1424، مشتمل بر 16 ماده در برگیرنده چشم انداز، 6 هدف، 24 راهبرد و 255 سیاست سرزمین و الزامات تحقق سازمان فضایی مطلوب در افق است. در ابلاغیه این سند توسط رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس شورایعالی آمایش سرزمین و همچنین در مواد 6 تا 16 این سند، ضرورت تدوین اسناد منطقه ای آمایش، بازنگری آمایش استانها، تعیین الگوی کشت منطقهای، تعیین اولویتهای صنعتی و معدنی، تعیین شهرمنطقه ها، بازآرایی فضایی محدوده مناطق آزاد، اصلاح قانون تقسیمات سیاسی کشور به عنوان ملزومات اجرایی شدن سند تصریح شده است.
بررسی میزان تحقق پذیری و تحول آفرینی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
با توجه به تجربه موفق انجام مطالعات سند ملی آمایش سرزمین و ظرفیت ایجاد شده در داخل مرکز و همچنین ارتباطات مناسب و موثر با دستگاههای اجرایی متعدد و مراکز پژوهشی و دانشگاه های کشور، برنامه سنجش میزان تحقق پذیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از طرف دولت به سازمان برنامه و بودجه کشور و از طرف سازمان به مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری واگذار گردید. برای انجام مطالعات مربوطه، کارگروههای تخصصی در حوزه های مختلف تشکیل و با همراهی و مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی کشور، تمامی متن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تدابیر ارائه شده، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت علاوه بر 12 مجلد گزارش پژوهشی مستقل، گزارش تلفیق مطالعات نیز به عنوان نظر دولت، برای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارسال گردید. نتایج و یافته های این کلان پروژه مطالعاتی نیز در پایگاه اطلاع رسانی مرکز برای عموم قابل دسترس است.
سایر اقدامات پژوهشی مهم توسط مرکز
• هدایت، راهبری و مشارکت کارشناسی در انجام مطالعات کلانپروژه های ارجاعی به مرکز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور:
• مطالعات تدوین الگوی مطلوب توسعه؛
• مطالعات پشتیبان تدوین لایحه بودجه سنواتی از سال 1396 تا 1400؛
• مطالعات هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران
• مطالعات تدوین برنامه پساکرونا؛
• مطالعات ترسیم کلان روندها (آینده پیشِ رو)
• مطالعات در آستانه چهل سالگی استقرار جمهوری اسلامی ایران
• واسپاری مسولیت مهم ایجاد پایگاه داده بودجه و آمارهای مالی دولت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به این مرکز در سال 1400 از دیگر ماموریت های مهمی است که در راستای انجام فعالیت های پژوهشی اثر بخش در دستور کار این مرکز پژوهشی قرار گرفته است.
برگزاری نشستهای علمی - تخصصی
یکی از اهداف تاسیس این مرکز، بهره مندی حداکثری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی موجود در کشور و برقراری ارتباط موثر با صاحبنظران، خبرگان، متخصصان، مراکز پژوهشی، موسسات آموزش عالی و دانشگاههای کشور در راستای چاره جویی برای حل مسائل اصلی و کلان کشور در حوزه ماموریتهای سازمان برنامه و بودجه کشور میباشد. در این خصوص، طی 4 سال گذشته بیش از 50 نشست علمی تخصصی و یک همایش ملی، در موضوعات مختلف با حضور از خبرگان، صاحبنظران و متخصصان داخلی و خارجی برگزار شده و با توجه به امکان برگزاری مجازی نشستها، از کلیه سازمان ها و دستگاههای اجرایی در سطح ملی و استانی و همچنین دانشگاهها و مراکز پژوهشی دعوت به عمل آمده است که همواره حداقل بیش از 150 شرکت کننده در این نشست ها حضور داشته اند. نتایج این نشست ها علاوه بر ارسال خلاصه مدیریتی و سیاستی برای مدیران ارشد ذیربط، مشروح مذاکرات نیز در قالب کتابچه ای مستقل بلافاصله بعد از برگزاری هر نشست بر روی پایگاه اطلاع رسانی مرکز منتشر شده است و قابل دسترس برای عموم میباشد.
تدوین و نشر منابع علمی
تدوین و نشر کتب و گزارشهای پژوهشی نیز یکی دیگر از وظایف این مرکز است که در طی 4 سال گذشته تاکنون بیش از 260 عنوان گزارش و 10 عنوان کتاب/توسط پژوهشگران مرکز، کارشناسان پژوهشگر سازمان برنامه و بودجه کشور و متخصصین و صاحبنظران دانشگاهی تدوین و منتشر شده و در دست انتشار است. کلیه منابع علمی منتشر شده تاکنون بر روی پایگاه اطلاع رسانی این مرکز برای عموم قابل دسترس است.
شایان ذکر است مجوز انتشار کتاب مرکز، به عنوان یک ناشر دولتی نیز در تاریخ 15/6/1399 از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.
در این راستا عنوان برخی از مهمترین گزارشهای انجام شده در مرکز به شرح ذیل میباشد
لیست تعدادی از گزارش های پژوهشی انجام شده در مرکز
عنوان
تدوین و تحلیل الگوی داده-ستانده استانهای ایران بهمنظور تعیین فعالیت های کلیدی
«پروگرام» در برنامهریزی توسعه
سیاستهای اتخاذ شده کشورهای همسایه ایران به منظور کاهش کسری بودجه
نقش مهاجران در توسعه سرزمین مادری و ایجاد جهش تولید پایدار (مطالعه تطبیقی): چین
نظام مالیاتی و سرمایه گذاری در آلمان
گزارش سیاستی 2 : مشقِ فناوری در مقابله با کرونا
گزارش سیاستی 1 : بررسی پیشنویس لایحه تغییرات اقلیمی
گزارش تحلیلی بودجه بخش آموزش و پرورش عمومی
غربالگری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای با اولویت طرحهای خاتمهیافتنی تا پایان سال 1399
وضعیت اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در قانون بودجه سال 1399 کشور
آیندهنگری وضعیت ایران و جهان پیرامون شیوع ویروس کرونا (2)
بررسی تجارب شیوههای تأمین کسری بودجه کشورهای همجوار و درسهایی برای اقتصاد ایران
چشم انداز ریسک در آسیا و اقیانوسیه مسیرهایی برای تاب آوری
مقدمه ای بر آینده پژوهی و روش های آن
تراز مالي، حسابداري تعهدي و بودجه ريزي مبتني بر عملكرد
سنجش اثرات اقتصادی کرونا در ایران
ارائه جهتگیریها و راهکارهای پیشنهادی برای لایحه بودجه 1400 (مبتنی بر فراتحلیل گزارشات تحلیلی لوایح بودجه سنوات پیش)
آینده پیشرو: کلانروندهای منتخب برای ارزیابی توسعه منطقهای ایران
آمایش سرزمین؛ رویکردی در تحقق جهش تولید در ایران
مطالعات سند ملی آمایش سرزمین (بیش از 50 جلد گزارش)
بررسی تطبیقی موقعیت ایران در شاخصهای بینالمللی توسعه
نرمهای بودجهریزی ابزاری برای مدیریت مالیه عمومی
دلار بهعنوان ابزار سلطه آمریکا بر جهان
گزارش سیاستی 3 : آثار کوتاهمدت کووید-19 بر فعالیتها در لایحه بودجه سال 1400 کل کشور
بررسی تطبیقی برنامه ریزی فضایی ( آمایش سرزمین) در کشورهای منتخب
بررسی و ارزیابی تغییرات الگو و میزان سفرهای درونشهری در دوران همه گیری کووید -19 و پس از آن
تعاریف واژگان های استاندارد، متداول در فرهنگ ارزشیابی و مدیریت مبتنی بر نتایج
تحلیل و تبیین درآمدهای ارزی کشور و تعیین سهم شرکت نفت و صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی دولت
بررسی بخش ها و فرابخش ها در لایحه و قانون بودجه سالیانه (بیش از 50 جلد گزارش) لایحه بودجه سال 1400 کل کشور
سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بودجه های سنواتی ایران
تحلیل شرایط تجارت خارجی در دوران پساکرونا
تأثیرات پاندمی کووید-19 بر اقتصاد ایران با تأکید بر متغیرهای کلان اقتصادی
مقدمهای بر روند توسعه جهانی بعد از کووید-19
بررسی نظام مالی دولت؛ بخش خزانهداری کل / کاکایی
برآورد و ارزیابی اثرات حذف یارانههای نقدی بر شاخصهای توزیع درآمد خانوارهای شهری
مطالعات هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران – شش جلد
مطالعات تدوین برنامه پساکرونا (بیش از 20 جلد گزارش)
مطالعات ترسیم کلان روندها (آینده پیشِ رو) (بیش از 10 جلد گزارش)
مطالعات در آستانه چهل سالگی استقرار جمهوری اسلامی ایران (بیش از 7 جلد گزارش)
قابل ذکر است متن کامل گزارشهای تدوین شده بصورت کامل در پایگاه اطلاع رسانی مرکز درج و قابل دریافت است.
اخذ مجوز فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش های برنامه و توسعه" و انتشار گاهنامه
از ابتدای سال 1399 و با دریافت مجوز اولیه از وزارت علوم تحقیقات و فناوری، 5 شماره از فصلنامه پژوهش هاي برنامه و توسعه منتشر شده است. مقالات پذیرفته شده در این مجله در راستای پاسخگویی به مسائل و چالشهای اصلی کشور در حوزه
برنامه ریزی توسعه و بودجه ریزی میباشد.
پس از ارزیابی کیفی مقالات منتشر شده تاکنون، سرانجام در تاریخ 23/4/1400 مجوز نهایی مرتبه علمی این فصلنامه نیز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد.
در کنار انتشار مقالات علمی پژوهشی در قالب فصلنامه، این مرکز در راستای پاسخ به نیازهای روز و تبین و ترویج مسائل مهم و مبتلابه کشور از هفته پژوهش سال 1398 تا کنون مبادرت به انتشار 5 شماره گاهنامه پایش توسعه و آینده نگری نموده و هر شماره به صورت ویژه نامه به یکی از موضوعات مهم و روز کشور از جمله جهش تولید، کرونا ویروس، برنامه ریزی توسعه و مالیه عمومی و توسعه و .. پرداخته اند. متن کامل این گاهنامه در سایت اینترنتی مرکز در اختیار علاقه مندان قرار دارد.
برگزاری کارگاه های آموزشی
مرکز پژوهش های توسعه و آینده از بدو شروع کار خود، بنا به ارتباط کاری خود با سازمان برنامه و بودجه 10 دوره و کارگاهه آموزشی را در حوزههای برنامه ریزی، بودجه ریزی و آینده پژوهی برگزار کرده است که عناوین برخی از آنها شامل موارد ذیل میباشد:
• كارگاه آموزشي كاربردهاي مدلهاي متقارن و غيرمتقارن با فراواني مختلط (MIDAS)؛
• كارگاه آموزشي آشنايي عملي با مدل هاي آستانه اي ناپيوسته در پيش بيني و سياست گذاري؛
• کارگاه آینده پژوهشی در مطالعات پساکرونا؛
• كارگاه آموزشي برنامه ريزي استراتژيك توسعه توانمنديهاي شخصي؛
• كارگاه آموزشي آشنايي با مفاهيم بودجه و بودجه ريزي؛
• كارگاه آموزشي نحوه تحليل دادههاي خام مركز آمار ايران با نرمافزار STATA؛
• كارگاه آموزشي آشنايي با ابزارهاي ارتباطي؛
• دوره آموزشي كاربست روش هاي آينده پژوهي در تدوين سياست هاي كوتاه مدت و ميان مدت دوران پساكرونا؛
• برگزاري دوره آموزشي تبيين ابعاد تشخيص صلاحيت و رتبهبندي پيمانكاران
تدوین آییننامه ها، دستورالعملها و فرایندهای کاری
بخاطر تازه تاسیس بودن مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری، یکی از کارهای این مرکز تدوین آییننامه ها، دستورالعمل ها و فرایندهای کاری بوده است تا بسترساز حرکت مفید مرکز باشد. در این راستا در مجموع میتوان این موارد در حوزه پشتیبانی و پژوهشی تقسیم نمود:
- آیین نامه ها، دستورالعمل ها و فرایندهای کاری پژوهشی
• آیین نامه طرح های پژوهشی کوچک / متوسط / بزرگ
• آیین نامه طرح های پژوهشی خارج از مرکز
• ایجاد دبیرخانه کلان پروژه های پژوهشی
• آیین نامه حمایت از پایان نامه / رساله
• نظامنامه پژوهشی مرکز
• دستورالعمل برگزاری جلسات مساله شناسی پژوهش
• دستورالعمل عقد تفاهمنامه همکاری علمی
• دستورالعمل تدوین گزارش سیاستی
• دستورالعمل هماندیشی با خبرگان
- آیین نامه ها، دستورالعمل ها و فرایندهای پشتیبان پژوهش
• دستورالعمل پرداخت حق الزحمه های پژوهشی
• دستورالعمل ارتقاء و تبدیل وضع کارکنان غیرهیات علمی
• دستورالعمل ارتقاء و تبدیل وضع کارکنان هیات علمی
• دستورالعمل جذب / ماموریت / انتقالی اعضای هیات علمی
• دستورالعمل جذب / ماموریت / انتقالی اعضای غیر هیات علمی
راه اندازی پایگاه داده و پایگاه دانش
به منظور نشر دانش و اشتراگگذاری اندوختههای علمی سازمان برنامه و بودجه و استانها و دستگاههای تابعه، در پایگاه اطلاع رسانی مرکز بصورت مجازی و در کتابخانه مرکز بصورت بصورت فیزیکی مستندات علمی در قالبهای دستهبندی شده در دسترس عموم و علاقهمندان قرار گرفته است. از جمله این موارد میتوان به حوزههای ذیل اشاره نمود:
• مستندات علمی حوزه برنامه و بودجه
• مستندات علمی حوزه آینده نگری
• مستندات علمی مطالعات استان ها
• مستندات علمی حوزه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت
• مستندات علمی حوزه مطالعات كوويد-19
• مستندات علمی حوزه مطالعات آمايش سرزمين
• مستندات علمی حوزه مطالعات 70 سال برنامه ريزي توسعه
تجهیز و آمادهسازی سخت افزارهای مورد نیاز پژوهش
راه اندازی و ایجاد یک مرکز پژوهشی با کیفیت از جهت فیزیکی به خاطر نوپا بودن مرکز از جمله ماموریتهایی بود که بخشی از ظرفیتهای مالی و انسانی مرکز را در اوایل فعالیت این مرکز به خود اختصاص داده است. لذا در این راستا تلاش شده است تا با:
• طراحی و اجرای کلیه ملزومات اداری مورد نیاز کادر اداری و پژوهشی بصورت امانی با کمترین هزینه
• ایجاد یک مرکز هوشمند و تجهیز نرمافزاری و سختافزاری مناسب برای انجام کلیه فعالیتهای ستادی و پژوهشی در بستر فضای مجازی، بنحوی که مرکزی کارآمد و چابک ایجاد گردد.
در این راستا اقداماتی چون موارد ذیل نیز به انجام رسیده است که تنها بخشی از فعالیتهای سخت افزاری در مرکز میباشد.
• طراحی و ساخت سالن چند منظوره یاس
• باشگاه ورزشی برای همکاران
• ساخت کتابخانه، نمازخانه، سالن جلسه برای کلیه گروههای پژوهشی
• مانیتورینگ حراست و تامین تجهیزات امنیتی
• جذب نیروهای پژوهشی و اداری در چارچوب ضوابط قانونی
• آماده سازی کلاس هوشمند و نیمه هوشمند آموزشی
• راهاندازی سامانه سپاس (سامانه پشتیبانی آمایش سرزمین)
• بهروزرسانی سامانههای مالی و اداری مرتبط با مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری
• پيادهسازي زيرساخت فيزيكي شبكه و تبادل اطلاعات سامانههاي مركز با سازمان برنامه
• راه اندازي و مديريت مركز اسناد و مدارك ديجيتال و ساماندهي و تهيه آرشيو مجازي مستندات مركز
چابک سازی چارت سازمانی و و مدیریت مرکز با بودجه حداقلی
• ایجاد نسبت 60 به 40 پست های پژوهشی به ستادی، از 100 پست سازمانی مصوب و کاهش پست های مدیریتی
• بکارگیری تنها 13 نفر کارمند اداری در مرکز به صورت مامور از سایر دستگاهها
• به کارگیری تعداد 6 نفر عضو هیئت علمی و 12 نفر پژوهشگر دارای قراداد خرید خدمات پژوهشی با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد.
لازم به ذکر است موارد ذیل در امور اداری و مالی مرکز به عنوان رویکرد اصلی و مبنای عمل میباشد:
• استقرار بودجه ریزی مبتنی برعملکرد
• انجام کلیه معاملات بزرگ و کوچک از طریق سامانه قراردادها
• میزان بودجه تخصیص یافته به این مرکز طی سنوات گذشته در مقایسه با سایر مراکز پژوهشی کشور که به راحتی با مراجعه به پیوستهای قوانین بودجه سنواتی قابل بررسی است، حاکی از این واقعیت است که مجموعه فعالیتهای انجام شده با حداقل بودجه ممکن به انجام رسیده است.
• ایجاد شبکه پژوهش مشارکتی جهت انجام مطالعات محوله
نظر به کوچک بودن ساختار سازمانی مرکز و گسترده بودن حوزه و دامنه قلمرو کاری سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری برای انجام مطالعات، به خصوص مطالعات کلان و چند بعدی از مدل انجام پژوهش مشارکتی بهره
میگیرد. در این راستا مرکز با ایجاد شبکه ای از دانشگاهها، موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی و صاحبنظران حقیقی توانسته هم از آخرین یافته های پژوهشی استفاده کرده و هم با تعهدات مالی – اداری کمتر از متخصصان و نخبگان صاحب تجربه در سراسر کشور استفاده کند.
علاوه بر مدل اشاره شده؛ مرکز به منظور انجام پژوهش های کاربردی و مورد نیاز سازمان، سلسله نشست های کارشناسیِ مسئله شناسی و مسئله یابی پژوهش را در دستور کار خود دارد تا به این وسیله، با احصاء دقیق اولویت های پژوهشی، اقدامات علمی متناسب، اعم از برگزاری نشست تخصصی، تدوین گزارش سیاستی، ترجمه و تالیف کتاب، انجام طرح پژوهشی، برگزاری کارگاه آموزشی، ... را برنامه ریزی کند. در این راستا میتوان به نشست های ذیل اشاره نموده که خروجی آن به انجام پژوهش های مورد نیاز و کاربردی و سایر اقدامات پژوهشی ختم شده است.
• نشست تعیین قیمت اب شرب شهری و روستایی
• نشست تدوین تاریخ کهن بودجه ریزی در ایران
• نشست حلقه های مفقوده در ساختار تولید کشور
• نشست ايجاد پايگاه داده هاي مربوط به آمارهاي مالي دولت
در پایان قابل ذکر است که این مرکز هیچ شعبه و نمایندگی استانی ندارد و کلیه مراکز مدیریت آموزش و پژوهش توسعه و آینده نگری در 31 استان در خدمت سازمان مدیریت و برنامه ریزی همان استان بوده و مرکز فقط از ظرفیت علمی و کارشناسی این مراکز به مانند دیگر نهادهای پژوهشی فعال در سراسر کشور، به عنوان عضو شبکه موسسات پژوهشی همکار بهره منده شده و اساسا فعالیت شبکه ای و ایجاد تعامل چند سویه با این مراکز به عنوان رویکرد اصلی مرکز می باشد.
برای ارزیابی دقیقتر از ظرفیتها، پتانسیلها، عملکرد و نیازهای پژوهشی مرکز به پایگاه اینترنتی به نشانی www.dfrc.ir مراجعه فرمایید. همچنین مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری آماده دریافت هرگونه کمک فکری ایده، نقد و نظر برای ارتقاء سطح کیفی محصولات خود میباشد.
به امید سربلندی ایران عزیز