یک روانشناس به تشریح یکی از مهم ترین اختلالات در روابط میان فردی پرداخت و راهکارهای تحکیم و تقویت روابط افراد را بیان کرد.
فاطمه مرادی به مناسبت روز جهانی "آشتی" (16 دسامبر- 25 آذر) در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه ارتباط اساس جامعه انسانی است، گفت: تمام زندگی بشر بر پایه ارتباط می چرخد و از طریق ارتباط است که افراد امرار معاش کرده و انواع نیازهای خود را برطرف می کنند.
وی افزود: ارتباط در حقیقت محور زندگی بشر است و افرادی که در برقراری ارتباط توانمندتر باشند افراد شادتر و به لحاظ روانی سالم تری هستند.
مرادی تاکید کرد: ارتباط به حدی مهم است که ریشه و علل بسیاری مشکلات خلقی، روانی، اجتماعی و ... را می توان در روابط میان فردی افراد جستجو کرد.
وی افزود: اگر روابط میان فردی یک فرد با خانواده واطرافیان نزدیک مطلوب باشد، این فرد روان سالمی خواهد داشت، اما اگر تنها یکی از این روابط دچار مشکل شود اینجاست که مشکلات فرد نیز شروع می شود.
مرادی گفت: بطور مثال اگر روابط میان فردی یک فرد با یکی از نزدیکانش دچار مشکل شود و به اصطلاح "قهری" این میان شکل گیرد، این روابط آشفته بر خلق و خوی فرد اثر می گذارد و این تغییر خلق و خو روی روابط فرد با دیگر افراد هم اثر می گذارد.
وی افزود: در پی بدخلقی فرد، دیگران هم واکنش نشان داده و آنها هم با فرد دچار اختلال می شوند و این حال بد فرد را تشدید می کنند و موجب میشود فرد به سمت اختلالات بدتری برود.
این روانشناس در ادامه با بیان اینکه مشکلات میان فردی در پنج اختلال مورد بررسی قرار می گیرد گفت: مهم ترین این اختلالات، اختلاف "نقش" است که در آن دو فرد، بطور مثال زن و شوهر انتظارات مختلفی از هم دارند و این انتظارات با یکدیگر متغیر است.
وی افزود: در این موارد در ابتدا هر دو نفر به دلیل وجود اختلاف در گام اول بحث و مذاکره می کنند، اما اگر مذاکرات سودبخش نباشد، رابطه وارد مرحله "بن بست" می شود. در این مرحله، یکی یا هر دو نفر از یافتن راه حل برای حل اختلافات ناامید می شوند.
مرادی گفت: در این مرحله یک سری دلخوری ها به اسم "خصومت تلویحی" ایجاد می شود که هر دو نفر یا یک نفر خشمی از هم دارند، اما بروز نمی دهند.
وی افزود: این بروز ندادن خشم و مشکلات، موجب ورود رابطه به مرحله سوم، یعنی "قطع رابطه" می شود که در این مرحله یک فرد یا هر دو نفر به آن رابطه پایان می دهند.
این روانشناس در ادامه در تشریح چگونگی حل مشکل روابط افراد، گفت: در این نوع اختلال که مهم ترین نوع از مشکلات میان فردی است، برای جلوگیری از قطع رابطه، راهکار این است که افراد در قدم اول فن مذاکره را خوب بلد باشند.
وی افزود: افراد باید تلاش کنند که در مذاکره به دنبال نتیجه بُرد-بُرد باشند، چرا که نتیجه بُرد-باخت نفعی برای طرف مقابل ندارد و بهتر است با مذاکره به شرایطی برسند که هر دو طرف منتفع شوند.
مرادی خاطرنشان کرد: یکی از اصولی که باعث می شود افراد در مذاکره توانا شوند، کسب مهارت خوب گوش دادن است. اگر افراد به حرف هم خوب گوش دهند قطعا راحت تر می توانند طرف مقابل را درک کرده و برای مشکلات چاره اندیشی کنند.
وی تصریح کرد: چنانچه افراد از مرحله بحث و مذاکره عبور کرده و به مرحله "بن بست" رسیده باشند، در این مرحله توصیه می شود افراد باز به حرف زدن روی بیاورند و قضاوت ها و برداشت های خود را از رفتار طرف مقابل بیان کنند.
وی افزود: متاسفانه آنچه که موجب می شود افراد به این مرحله برسند این است که خیلی مواقع "برداشت های ذهنی" خود را ملاک قضاوت رفتار طرف مقابل قرار می دهند و حال آنکه ممکن است طرف مقابل اصلا نیت بدی نداشته باشد.
مرادی گفت: این در این مرحله به دنبال این هستیم که بتوانیم با گفت و گو و بیان دلخوری ها رابطه را ترمیم و درست کرده و به اصطلاح افراد را آشتی دهیم، اما چنانچه دو نفر واقعا به مرحله قطع ارتباط رسیده باشند در این مرحله باید بپذیریم که این رابطه تمام شده است و باید هر دو نفر را برای پذیرش این واقعیت آماده کرد.
مرادی خاطرنشان کرد: هرچند معتقدیم اگر افراد مهارت خوب گوش دادن و مذاکره را داشته باشند به این مرحله نمی سند و این مرحله در صورتی راه برگشت ندارد که دو طرف واقعا به مرحله قطع رابطه رسیده باشند و در مرحله "بن بست" نباشند.
وی افزود: در پایان باید گفت ارتباط بسیار مهم است و افراد باید بصورت مداوم به فکر ترمیم یا تقویت روابط خود باشند و از طریق مذاکره و هنر خوب گوش دادن می توان بسیاری از روابط را تقویت و ترمیم کرد.