راههای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از جراحی های چاقی اسلیو و بای پس معده

گزارش بازرگانی،   4010421084

زندگی مدرن در چندین دهه گذشته تغییرات مثبتی را برای همه ما به‌همراه داشته است اما در کنار این تغییرات مثبت، سبک زندگی مدرن و صنعتی توانسته تاثیرات منفی را نیز روانه زندگی افراد کند. یکی از این تاثیرات منفی بر روی سلامتی ما بوده که در اثر عواملی مثل کاهش تحرک، رژیم غذایی ناسالم و کمبود زمان برای رسیدگی به سلامت، به‌وجود آمده است.

چاقی مفرط به عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر در بین عموم مردم، یکی از چالش‌هایی است که افراد زیادی در این شرایط با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. البته پیشرفت تکنولوژی در اینجا نیز راهکارهایی را فراهم کرده تا این چالش به حداقل ممکن برسد. جراحی‌های اسلیو و بای پس معده، نمونه‌هایی از این راهکارها هستند که امروزه برای مقابله با چاقی، پیش روی ما وجود دارند.

اگر شما هم با این روش‌های درمانی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که یکی از عوارض رایج استفاده از آن‌ها، افتادگی پوست است اما آیا می‌توان با این عارضه مقابله کرد؟ در این راهنما با بررسی این موضوع، به شما در مقابله با شل شدن پوست بعد از اسلیو معده کمک خواهیم کرد.

با عمل اسلیو معده بیشتر آشنا شویم!

قبل از بررسی راهکارهای مقابله با شل شدن پوست بعد از اسلیو معده، بهتر است تا کمی بیشتر با این روند درمانی آشنا شویم. عمل جراحی لاغری اسلیو معده رایج‌ترین راهکار درمان چاقی در نظر گرفته می‌شود که با حذف قسمت قابل‌توجهی از معده، به لاغری شما در یک بازه زمانی کوتاه منجر خواهد شد.

در طول این جراحی که با کمترین میزان برش در بدن و به صورت لاپاراسکوپی و بسته انجام می‌پذیرد، معمولا با ایجاد 5 برش کوچک بر روی شکم فرد، تقریبا 4/3 (سه‌چهارم) معده برداشته خواهد شد. با این‌که این روش درمانی به‌صورت میانی برای درمان چاقی مفرط استفاده می‌شود اما شما می‌توانید در راستای کنترل بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مرتبط با کلسترول بالا نیز از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی که افراد پس از انجام این جراحی تجربه خواهند کرد، تنها در 0.2 درصد مواقع رخ می‌دهند و در اکثر موارد، شما می‌توانید سلامت خود را در یک مدت زمان بسیار کوتاه و به‌صورت کامل بازیابی کنید. البته این نرخ بسته به میزان مهارت جراح متغیر است و می‌تواند با افزایش مهارت جراح، تا 0.02 درصد نیز کاهش پیدا کند.

یکی از عوارض جانبی که افراد زیادی آن را تجربه می‌کنند، شل شدن پوست بعد از اسلیو معده است که در بخش‌های بعدی، اطلاعات بیشتری راجع به آن در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

شل شدن پوست بعد از اسلیو معده

با این‌که کاهش وزن تاثیر شگرفی در ارتقای سلامتی شما دارد اما کاهش وزنِ ناگهانی می‌تواند چالش‌هایی را نیز برای شما ایجاد کند که شل شدن پوست بعد از اسلیو معده، یکی از این چالش‌هاست. زمانی که وزن شما در یک بازه زمانی کوتاه، به میزان زیادی کاهش پیدا کند، پوست شما با از دست دادن حالت ارتجاعی خود، دچار افتادگی می‌شود؛ اما چرا؟

پوست به عنوان بزرگترین عضو بدن، در لایه‌های درونی از کلاژن و آلاستین تشکیل شده است که استحکام و حالت ارتجاعی را برای پوست شما به‌همراه دارند. کلاژن با سهم 80 درصدی، به پوست شما استحکام بخشیده و آلاستین، به آن حالت ارتجاعی می‌دهد تا با ایجاد هرگونه تغییر در فرم و شکل بدن، شما متحمل درد نشوید.

زمانی که تغییر فرم و اندازه بدن به‌صورت تدریجی اتفاق بیفتد، کلاژن و آلاستین با شرایط جدید وفق پیدا خواهند کرد؛ اما با تغییر شکل ناگهانی اندازه بدن، این فرصت فراهم نمی‌شود و پوست زمان کافی برای تطبیق پیدا کردن با شرایط جدید را در اختیار نخواهد داشت. شل شدن پوست بعد از اسلیو معده، نمونه‌ای از این پروسه است که افراد بعد از طی کردن این روند درمانی، با آن مواجه می‌شوند. البته لازم به ذکر است که این عارضه را همه افراد تجربه نمی‌کنند و عوامل مختلفی در این راستا تاثیرگذار هستند.

پیشگیری از شل شدن پوست بعد از اسلیو معده و کاهش سریع وزن

از آنجایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است؛ قبل از بررسی راهکارهای درمانی شل شدن پوست بعد از اسلیو معده، به مرور راهکارهای پیشگیری از بروز آن می‌پردازیم. به منظور این‌که شما احتمال افتادگی پوست بعد از اسلیو معده را به حداقل ممکن برسانید، باید به برخی از نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را ذکر خواهیم کرد:

  • مهم‌ترین عاملی که در جلوگیری از شل شدن پوست بعد از اسلیو معده به شما کمک خواهد کرد، کاهش وزن تدریجی است. در صورتی که شما وزن خود را در یک بازه زمانی مناسب کاهش دهید، کلاژن و آلاستین پوست با تطبیق پیدا کردن، از افتادگی پوست شما جلوگیری خواهند کرد. کاهش وزن تدریجی به این معناست که شما هر هفته، بیش از یک میزان مشخص از وزن خود را از دست ندهید. با این‌که این مقدار با توجه به میزان وزن و شرایط فیزیکی فرد متغیر است اما کاهش 1 تا 2 کیلو در هفته را می‌توان یک رقم مناسب در نظر گرفت.
  • از آنجایی که میزان کلاژن‌سازی بدن با سن فرد یک رابطه مستقیم دارد، شما باید این عامل را نیز مدنظر داشته باشید. هرچه شما وزن خود را در سنین بالاتری از دست بدهید، احتمال افتادگی پوست شما نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین بهتر است تا زمان استفاده از روندهای درمانی مثل اسلیو و بای پس معده را با توجه به این نکته مهم تعیین کنید. البته فراموش نکنید که ژنتیک شما نیز در این روند جزو عوامل بسیار تاثیرگذار محسوب می‌شود و ممکن است هر فرد با توجه به ژنتیکش، تجربه متفاوتی را از کاهش وزن ناگهانی داشته باشد.
  • درنهایت می‌توانیم به نحوه کاهش وزن و میزان آن اشاره کنیم. عوارض جانبی که شما بعد از کاهش وزن تجربه خواهید کرد، به میزان زیادی به نحوه این کاهش وزن وابسته است. به عنوان مثال احتمال شل شدن پوست بعد از اسلیو معده، نسبت به بروز همین عارضه بعد از بای پس معده کمتر است؛ چراکه در جراحی اسلیو معده، کاهش وزن اولیه کمتری نسبت به بای پس معده رخ می‌دهد. همچنین میزان وزنی که شما از دست می‌دهید نیز، در ایجاد افتادگی پوست موثر است و هرچه این میزان بیشتر باشد، احتمال شل شدن پوست شما هم بیشتر خواهد شد.

جلوگیری از شل شدن پوست بعد از اسلیو معده

اگر پوست شما هم بعد از پشت سر گذاشتن روند درمانی اسلیو معده دچار افتادگی شده است، احتمالا به دنبال یک راهکار مناسب برای رفع آن باشید. در این بخش با مرور چندین راهکار که از منویات جناب دکتر امامی برگرفته شده‌اند، اطلاعات لازم برای درمان شل شدن پوست بعد از اسلیو معده را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

انتخاب آگاهانه جراح

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در این زمینه را می‌توانیم مهارت و تکنیک جراح در نظر بگیریم؛ زیرا روشی که جراح در این روند مورد استفاده قرار می‌دهد و میزان مهارت وی در اجرای این روش، می‌تواند احتمال شل شدن پوست بعد از اسلیو معده را به حداقل برساند. شما با انتخاب یک جراح فوق تخصص لاپاراسکوپی می‌توانید تا حد زیادی نسبت به وجود این مهارت اطمینان حاصل کنید.

نظارت بر رژیم غذایی

نوع رژیم غذایی که شما پس از انجام جراحی اسلیو معده از آن پیروی می‌کنید، با میزان افتادگی پوست شما ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین در صورتی که پزشک شما یک برنامه غذایی مناسب را برای تبعیت در اختیار شما بگذارد و اجرای آن را نیز پایش کند، احتمال بروز این مشکل به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. فراموش نکنید که مصرف مکمل‌های غذایی و آب کافی، به شما در این راستا کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

ورزش

ورزش عامل دیگری است که نسبت به شل شدن پوست بعد از کاهش ناگهانی وزن، جلوگیری به عمل می‌آورد. ورزش به عنوان ایده‌آل‌ترین راهکار کاهش وزن، علاوه‌بر تاثیر چشمگیر در متناسب شدن وزن با شرایط بدن، به شما در راستای دست پیدا کردن به شکل و فرم دلخواه بدنتان نیز کمک قابل‌توجهی خواهد کرد. شما با ورزش روزانه می‌توانید خاصیت ارتجاعی را در پوست خود تقویت کنید و کشیدگی و استحکام را به آن بازگردانید.

جراحی‌های زیبایی

در صورتی که میزان شل شدن پوست بعد از اسلیو معده بیش از حد باشد، شما راهکاری جز استفاده از جراحی‌های زیبایی پیش روی خود نخواهید داشت. افتادگی بسیار زیاد پوست بعد از کاهش سریع وزن که بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد، معمولا با روش‌های دیگر از بین نمی‌رود و شما برای دست پیدا کردن به اندام ایده‌آل خود باید از روش‌هایی مثل لیفت سینه و بازو، پانیکولکتومی و ابدومینوپلاستی استفاده کنید. استفاده از دستگاه‌های RF نیز یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما در این شرایط است که در طی آن به منظور تحریک کلاژن‌سازی پوست و ترمیم آن، از امواج قدرتمند و ایمن رادیو فرکانسی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

اگر شما هم به دنبال پیشگیری و جلوگیری از شل شدن پوست بعد از اسلیو معده هستید، با مطالعه نکاتی که به مرور آن‌ها پرداختیم، می‌توانید به تمامی اطلاعات موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. این نکات به شما کمک خواهند کرد تا روند کاهش وزن را با کمترین چالش‌های احتمالی پشت سر بگذارید و از اندام ایده‌آل خود لذت ببرید!