به گزارش مهر، نخستین نشست تخصصی مدیران روابط عمومیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۹ آذر با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار حمیدرضا مقدم فر، رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و مدیران روابط عمومی اداره کلهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانهای مختلف در مجتمع باغ زیبا برگزار شد.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای گذشته به رسانهها اعلام کرده بود که این برنامه با عنوان همایش ملی تبیین سیاستهای رسانهای در حوزه فرهنگ و هنر با سخنرانی فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای سردار مقدم فر، سپهر خلجی و محمدمهدی اسماعیلی برگزار میشود.
در جنگ گسترده رسانهای قرار داریم
اسماعیلی در این نشست گفت: ما در این روزها در یک جنگ گسترده رسانهای قرار داریم. آنچه امروزه با گوشت و پوست و استخوانمان در حال لمسش هستیم یک جنگ گسترده رسانهای و به بیان دقیقتر یک تروریسم رسانهای است. شبکههای معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رسماً در حال بمباران خبری هستند و این بمباران مؤثرتر از بمباران نظامی و جنگ نظامی عمل میکند و اگر خدای نکرده لحظهای در این نبرد غفلت کنیم، دستاوردهای بیشماری برای دشمن باقی خواهیم گذاشت.
وی افزود: ماهیت حمله مستقیم نظامی این است که ایجاد وحدت و انسجام میکند و حقد و کینه نسبت به دشمن را افزایش میدهد. اما در جنگ رسانهای و شناختی دشمن با خدعهای به نام تحریف حمله خود را صورت میدهد و نتیجه آن شکافت و نقار بین جامعه است. دشمن تلاش میکند تا این شکاف و گسل را عمیق کند و از این طریق به آرمانهای خودش نزدیک شود. دشمن در این حمله انسان ایرانی را نسبت به گذشته و افتخارات خودش دچار شک و تردید میکند و بدتر از آن آینده را برایش تیره و تار جلوه میدهد و به همین دلیل اشخاص دچار یاس و ناامیدی میشوند. این برنامه دشمن در جنگ رسانهای است.
اسماعیلی ادامه داد: جامعه مأیوس از آینده دچار رخوت و تردید میشود و آرمانهایش را از دست میدهد. دشمن در جنگ رسانهای میخواهد امید را در جامعه ما بکشد و این نکته را من نه به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان یک کارشناس افکار عمومی میگویم که این برنامه دشمن از برنامهریزیهای چند دههای آنها ناشی میشود. در این چند دهه مقام عظمای ولایت مرتباً نسبت به هجوم گسترده فرهنگی و رسانهای ارائه نسخه کردهاند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نکات بیان شده توسط مقام معظم رهبری در نخستین جلسه هیأت دولت سیزدهم با ایشان، گفت: در نخستین جلسه که در اصل جلسه تنفیذ دولت انقلابی بود حضرت آقا فرمودند که دشمن به دنبال قبضه کردن افکار عمومی است، بنابراین باید به بازآرایی رسانهای پرداخت. چرا حضرت آقا این نکته را بیان فرمودند؟ ببینید در دوره ریاست آیتالله رئیسی بر قوه قضائیه این قوه بدل به نقطه امید مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده بود. در روزهای آخر ریاست ایشان بر قوه قضائیه میزان محبوبیت به بیش از ۷۰ درصد رسیده بود. پس از انتخابات ریاست جمهوری که این شخصیت با پایبندی بسیار به شعارهای انقلاب اسلامی و تبعیت محض از مقام عظمای ولایت به ریاست دولت رسید، محل حقد و کینه دشمن قرار گرفت.
وی اضافه کرد: دشمن همیشه به دنبال ایجاد یک دوگانه در ساختار حاکمیتی ایران بود. وقتی که نوع عملکردها مردم را به این نتیجه رساند که باید به کسی رأی دهند که تبعیت محض از رهبر معظم انقلاب دارد و همیشه وجودش برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وقف شده است، برنامهریزیهای دشمن شروع شد و به همین دلیل حضرت آقا فریضه جهاد تبیین را به عنوان پادزهر و مقابله با حرکت رسانهای دشمن بیان فرمودند. دشمن میخواهد تحریف کند و به جنگ امید مردم برود. آقا جهاد تبیین را فرمودند و این یعنی بیان دستاوردها و روایت موفقیتها.
دو قرن است که دشمن شعار «ما نمیتوانیم» را به مردم حقنه کرده است
اسماعیلی همچنین به موضوع بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ پرداخت و گفت: در همان جلسه حضرت آقا بحث بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ را بیان کردند. در جلسه اخیری نیز که خدمتشان بودیم فرمودند که منظور از تحول در ساختارهای فرهنگ تحول در گزارههای اصلی است. در ۲۰۰ سال اخیر همیشه در این مملکت شعار ما نمیتوانیم توسط دشمن حقنه شده است. امام خمینی نهضت بزرگ اسلامی را آغاز کرد و پیش از رهایی از استبداد رهایی از استبداد فکری را نوید داد با این آموزه که «ما میتوانیم». حضرت آقا در جلسه اخیر با هیأت دولت تغییر در نگرشها و باورها را ضروری دانستند و همین نکته باید بخش مهمی از فعالیتهای ما را تشکیل دهد.
وی ادامه داد: روابط عمومیهای وزارت ارشاد با دو شیوه میتوانند جلو بروند. نخست همان شیوه معمول اداری است، اما در این شیوه نداشتهها آنقدر برجسته میشود که مدیران داشتهها را ندیده و زمینگیر میشوند. من کمبودها را قبول دارم، اما بهرحال این یک شیوه است. آنچه امروزه همه جا میبینیم این جنس از نگاه است. اما نگاه دیگر نگاه انقلابی و جهادی است که حتی به کمبودهای اداری هم به چشم یک فرصت برای کار کردن نگاه میکند. در این نگاه موانع دیده نمیشود و از تهدیدها هم فرصت درست میشود. روابط عمومیهای وزارت ارشاد باید به دنبال خلق فرصتهای جدید باشند. دشمن فعالیت گستردهای دارد و این طبیعت جنگ است. روابط عمومیها باید محکم کار کنند و مأموریتها را محکم در دست بگیرند. باید روابط عمومیهای وزارت ارشاد در ایجاد فضای امید پیشقدم شوند. باید کار جهادی انجام دهند و با جریان انقلاب و نیروهای مؤمن و حزب اللهی بیشتر پیوند بخورند. باید قدر فرصت خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دانست، چرا که برای حفظ این نظام خونهای پاک و مقدسی فدا شده است.