تنها پنج درصد معتادان بدون مصرف دارو درمان می‌شوند

  4011019077

یک متخصص مدیریت، پیشگیری و کنترل اعتیاد در استان زنجان گفت: طبق آمار موجود، ۶۰ درصد مصرف‌ کنندگان مواد لازم است به منظور ترک به مدت بیش از یک سال دارو مصرف کنند و تنها پنج درصد از معتادان می‌توانند بدون مصرف دارو، درمان شوند.

سیدرضا موسوی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری اعتیاد، معلول بیماری های زمینه‌ای دیگر است و تا زمانی که این علت‌ها تشخیص داده نشود، ده‌ها بار مراجعه به کمپ در درمان اعتیاد، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی، دومین نکته‌ کلیدی در درمان اعتیاد را ایجاد سرمایه‌ اجتماعی برای فرد رها شده عنوان کرد و گفت: اگر فرد معتاد، تحت درمان قرار گیرد ولی اجتماعی شدن او فراموش شود، توسط جامعه طرد می‌شود و بیماری او بر می گردد.

این کارشناس در پاسخ به اینکه چرا برخی مصرف‌کنندگان مواد، درمان نمی‌شوند یا پس از درمان، دوباره به سمت مصرف بازمی‌گردند، گفت: در چنین مواردی، یا بیماری زمینه‌ای فرد مصرف‌ کننده، درمان نشده یا اجتماعی شدن فرد مورد توجه قرار نگرفته است.

این متخصص مدیریت، پیشگیری و کنترل اعتیاد با بیان اینکه مصرف منظم دارو با دز مشخص و تحت نظر پزشک، سومین نکته‌ کلیدی در روند ترک اعتیاد است، یادآور شد: برخی مصرف‌کنندگان برای ترک مصرف، لازم است به مدت طولانی دارو درمانی شوند اما متاسفانه برخی خانواده‌ها آگاهی کافی در این خصوص ندارند و گمان می‌کنند مصرف دارو، به منزله‌ نوع دیگری از اعتیاد است.

وی گفت: مصرف دارو موجب ایجاد تغییرات روانی مثبت در بیمار می‌شود و به او کمک می‌کند به سمت زندگی و جامعه بازگردد.

به گفته مسئول فنی درمانگاه اعتیاد بیمارستان شهید بهشتی، اعتیاد از یک بیماری زمینه‌ایِ جسمی یا روحی نشات می‌گیرد و نکته‌ کلیدی در درمان اعتیاد، تشخیص این بیماری زمینه‌ای است و در این میان اگر بیماری زمینه‌ای فرد معتاد تشخیص داده شود، درمان او مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و پاسخ به درمان، سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

موسوی‌زاده با تاکید بر اینکه قطع مصرف، به هیچ وجه تمام درمان اعتیاد نیست، خاطرنشان کرد : اگر در ترک اعتیاد، بیماری زمینه‌ای تشخیص داده نشود و فقط به قطع مصرف مواد، بسنده گردد، به طور قطع بازگشت بیماری به طور متعدد اتفاق خواهد افتاد.