سازمان جهانی بهداشت حدود ۴۰۰ میلیون دلار را برای کمک به یمن خواستار شد

  4011208093

نماینده سازمان جهانی بهداشت در یمن تاکید کرد که این کشور برای جلوگیری از فروپاشی احتمالی ساختار بهداشتی خود به کمک فوری و گسترده حامیان بین‌المللی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، سازمان جهانی بهداشت از حامیان بین‌المللی یمن خواست با ارائه مبلغ ۳۹۲ میلیون دلار، کمک‌های اصلی حوزه بهداشت و درمان را برای ۱۲.۹ میلیون یمنی در سال جاری میلادی تامین کنند.

ادهم عبد المنعم، نماینده این سازمان در یمن با انتشار بیانیه‌ای در سایت سازمان جهانی بهداشت پیش از کنفرانس امروز (دوشنبه) حامیان مالی برای مقابله با بحران انسانی یمن در ژنو اظهار کرد: یمن برای جلوگیری از فروپاشی احتمالی ساختار بهداشتی خود به کمک فوری و گسترده حامیان بین‌المللی و دیگر شرکا نیاز دارد.

عبد المنعم گفت: بخش بهداشتی یمن برای تضمین ادامه فعالیت مراکز بهداشتی ضعیف و ارائه خدمات اصلی به ۱۲.۹ میلیون یمنی از گروه‌های ضعیف آن، به حمایت مالی جدید به مبلغ ۳۹۲ میلیون دلار نیاز دارد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در یمن افزود: در سال ۲۰۲۳ تا این لحظه، تمامی مبالغی که به گروه بهداشتی تحت هدایت سازمان تعهد پرداخت داده شده، معادل تنها ۳.۵ درصد از کل مبلغ ۳۹۲ میلیون دلار مورد نیاز برای ارائه خدمات اصلی است.

این مسؤول سازمان ملل در ادامه هشدار داد که اگر این کسری مالی بزرگ تامین نشود، سازمان هرگز نمی‌تواند به فعالیت‌های بهداشتی فوق‌العاده خود در یمن ادامه دهد.

همچنین عبد المنعم از طرف‌های حامی مالی خواست به حمایت خود از ارائه خدمات اصلی و نجات‌بخش به یمنی‌ها ادامه دهند.

 نماینده سازمان جهانی بهداشت در یمن در ادامه گفت: کنفرانس حامیان مالی برای مقابله با بحران انسانی یمن در مقطع زمانی حساسی جهت اعلام میزان پایبندی جامعه جهانی به کمک به میلیون‌ها یمنی بیمار، زخمی و دچارسوءتغذیه برگزار شد.

خبرگزاری رویترز عربی پیشتر اعلام کرده بود که یک کشتی حامل کالاهای تجاری برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ در بندر حدیده یمن پهلو گرفت.

رویترز در ادامه تاکید کرد، کالاهایی که وارد بندر حدیده می‌شود، باید توسط هیات سازمان ملل بررسی شود.

در هفت سال گذشته سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی سازمان ملل، با کشتی‌های حامل کالاهای مشخص همانند مواد غذایی، سوخت و روغن پخت‌وپز موافقت کرد.

مسؤولان بنادر یمن اعلام کردند که کشتی "شبیلی" یک کشتی باری با پرچم اتیوپی است که از سوی هیات بازرسی سازمان ملل و سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی در یمن مجوز دریافت کرده است.

همچنین نهادهای انسانی سازمان ملل در سال جاری میلادی به مبلغ ۴.۳ میلیارد دلار جهت کمک به ۱۷.۳  میلیون یمنی نیاز دارد.

جنگ در یمن از سال ۲۰۱۵ موجب کشته شدن هزاران تن شده و فقیرترین کشور جزیره عربی را درگیر یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی جهان کرد.

همچنین بحران آب‌وهوا نیز باید متوقف شود.

در مجموع دو سوم جمعیت یمن یعنی بیش از ۲۱ میلیون یمنی در سال جاری میلادی به یکی از انواع کمک‌ها نیاز دارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که در کنفرانس برگزار شده توسط سوئد و سوئیس حضور دارد، گفت: جامعه جهانی از قدرت و ابزار لازم برای پایان دادن به این بحران برخوردار است.

سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲.۲ میلیارد دلار دریافت کرد که امکان کمک‌رسانی به حدود ۱۱ میلیون یمنی در ماه را علاوه بر تامین غذا، پناهگاه و تحصیل ممکن کرد.

آمار اواخر سال گذشته بهبود تلاش‌ها و رساندن تعداد افراد دچار گرسنگی از ۱۶۱ هزار به صفر را نشان داد.

طرف‌های درگیر در یمن از آوریل تا اکتبر سال گذشته با آتش‌بس موافقت کردند.