فیلمساز بومی و جهانی

  4020117037 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار



 به گزارش الف محمود گبرلو منتقد سینمایی در یادداشتی درباره مرحوم کیومرث پوراحمد  کارگردان سینما و تلویزیون نوشت:

فیلمساز دغدغه مند ،متفکر و خوش قلم و بیان پس از خلق چندین اثر ماندگار و ستودنی در ۷۴ سالگی به زندگی خود پایان داد و دنیا را وداع گفت.

"قصه های مچید" زیباترین اثر بومی جهانی و فیلم "اتوبوس شب "و "خواهران غریب" ماندگارترین اثر سینمایی مرحوم پوراحمد بود.
از دست دادن یک هنرمند که با خلق آثارش به فرهنگ سازی بومی و ایرانی می پردازد ضایعه بزرگی برای جامعه است و جبران جایگزین آن ناممکن است.او در کنار فیلمسازی، نویسنده‌ای بزرگ در روایت احساسات درونی و عقلانی خود در بستر سیاست، اقتصاد ، فقر جامعه و عملکرد مسولین بود .

همیشه منتقد و تحلیل گر عملکردهای نادرست بود ،بدون حب و بغض و بدون تعارف و مطالبه گرانه سخن می گفت و می نوشت. این اواخر انتقادها و اعتراضات دلسوزانه او چند برابر شده بود و مثل همیشه بر علیه ناهنجاری ها فریاد می‌زد.

بحث خود زنی این عزیز و ارجاع دادن به بی هویتی و پوچ گرایی روشنفکر مآبانه یک بحث انحرافی وشاید شیطنت آمیز باشد.طبیعتا او جزو جریان روشنفکری رایج ایران بود اما هنوز ارتباطش با روشنفکرهای مسلمان و انقلابی قطع نشده بود و اثر درخشانش در رابطه با شهید آوینی را نمی‌توان فراموش کرد و یا اصرارش بر حضور اثر سینمایی اش در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر سال گذشته.

روانشناسان معتقدند برخی افراد که روحیه حساس و لطیفی دارند و یا دچار افسردگی می شوند ممکن است رفتاریا کلام غیر معمولی از خود بروز دهند و در لحظه، تصمیم ناگواری بگیرند( از آزاده نامداری مجری بسیار جوان تا کیومرث پور احمد.)بنابراین چه بسا این واکنش ها نمی‌تواند مصداق تعریف خودکشی در ادیان باشد . ممکن است فضای مجازی از حرف های او در جهت مقاصد سیاسی استفاده کنند اما مهم آثار درخشان هنرمند است که با آثار ارزشمند ایرانی فرهنگ نسل آینده را می سازد.