مراقبت های بعد از اسلیو معده سخت است یا آسان؟

گزارش بازرگانی، 167487،   4020124062

مراقبت های بعد از اسلیو معده باید جدی گرفته شوند، در غیر این صورت ممکن است روند کاهش وزن بیمار با اختلال روبرو شده و بیمار عوارضی را تجربه کند.

مراقبت بعد از اسلیو معده

مقدمه:

مراقبت های بعد از اسلیو معده شامل باید ها و نباید هایی است که بیمار باید بلافاصله بعد از عمل انجام دهد تا به بهترین نتایج دست یابد. موفقیت در مسیر کاهش وزن و لاغری بعد از انجام اسلیو معده، در گروی انجام صحیح مراقبت های بعد از عمل جراحی اسلیو معده توسط بیمار است. هر چند پایبندی به این مراقبت ها و توصیه های پزشکی ممکن است کمی برای بیمار سخت و طاقت فرسا باشد، اما عدم رعایت آن ها می تواند در مسیر کاهش وزن بیمار اختلال ایجاد کند. همچنین عدم توجه بیمار به مراقبت های بعد از عمل می تواند احتمال ابتلا به عوارض جانبی را به شدت افزایش دهد.



مراقبت های بعد از اسلیو معده | توجه به علائم خطر :

مراقبت های بعد از اسلیو معده مربوط به رعایت رژیم غذایی، انجام ورزش، مصرف مکمل ها و داروها، مراقبت از جای زخم ها و یادداشت برداری از تمامی علائم غیر عادی است. هر گونه علامت خطر بعد از عمل اسلیو معده به خصوص در هفته اول و دوم باید مورد توجه قرار گیرد. جدی گرفتن علائم خطر می تواند به تشخیص زود هنگام عوارض احتمالی بعد از عمل اسلیو معده کمک کند. به طور مثال درد مداوم همراه با تب باید جدی گرفته شود. همراه شدن این علائم با ضعف شدید، افت فشار خون و ضربان قلب بالا می تواند نشانه یک عارضه جدی باشد.

در صورت رویارویی با هر یک از علائم خطر باید فوراً و به صورت اورژانسی با جراح خود تماس برقرار کنید. کنترل درد از تضعیف سیستم ایمنی بدن بیمار جلوگیری می کند. مصرف خودسرانه داروهای مسکن بعد از این عمل ممنوع است و بیمار باید تنها داروهای مسکن تجویز شده توسط جراح را مصرف کند. پیاده روی و بازگشتن به زندگی عادی نیز می تواند از شدت درد بیمار بکاهد.

مراقبت های بعد از اسلیو معده | انجام ورزش و فعالیت فیزیکی :

از دیگر مراقبت های بعد از اسلیو معده می توان به انجام فعالیت های بدنی اشاره کرد. فعالیت فیزیکی منجر به افزایش سرعت بهبودی بیماران بعد از انجام این عمل می شود. شدت این فعالیت ها باید به گونه ای باشد که به بدن بیمار آسیبی وارد نشود. میزان و نوع فعالیت ها باید توسط جراح و بر اساس وضعیت و سن بیمار تعیین گردد. فعالیت فیزیکی بیمار درست در شب اول بعد از عمل با نشستن در لبه تخت و تکان دادن پاها آغاز می شود. به منظور بهبود روند گردش خون و جلوگیری از آمبولی ریه و ایجاد لخته خون، پیاده روی باید به صورت منظم در روتین مراقبت های بعد از این عمل قرار داده شود. بیمار باید تمرینات پا را آموزش دیده و بعد از عمل آنها را روزی 2 الی 3 مرتبه انجام دهد. برای انجام این کار، ابتدا انگشتان پا را خم کرده و سپس باز کرده و به سمت جلو بکشید. سپس مچ پا را از راست به چپ بچرخانید.

مراقبت بعد از اسلیو معده

بعد از عمل اسلیو معده ورزش باید به روتین روزانه بیماران تبدیل شود. انجام ورزش به بازیابی توان جسمی بیماران بعد از عمل کمک کرده و روند بهبودی آن ها را سرعت می بخشد. پیاده روی بهتر است در هوای آزاد و روزانه دو الی سه مرتبه انجام شود. هر بار 15 دقیقه پیاده روی کفایت می کند. مدت زمان و شدت پیاده روی زیر نظر جراح قابل تنظیم است. ورزش های هوازی را می توانید چند هفته بعد از عمل آغاز کنید، اما همچنان انجام تمرینات سنگین شکمی بعد از این عمل ممنوع است.

نحوه صحیح نفس عمیق کشیدن و سرفه کردن بعد از عمل اسلیو معده:

از دیگر مراقبت های بعد از جراحی اسلیو معده ، انجام تمرینات تنفسی و حرکات ورزشی برای تقویت عضلات پاها است. نحوه صحیح سرفه کردن و نفس عمیق کشیدن بعد از عمل توسط پرستاران به بیمار آموزش داده می شود. بسیاری از مشکلات ریوی و حلقی بیمار بعد از عمل با این روش تشخیص داده می شوند. همچنین این تمرینات به از بین بردن اثر داروهای بیهوشی بعد از عمل نیز کمک می کنند.

همان طور که اشاره شد تمرینات تنفسی و تمرین سرفه کردن از مراقبت های بعد از اسلیو معده هستند. تمرینات تنفسی لازم است روزی دو تا سه مرتبه تکرار شوند. بدین منظور کافی است بیمار یک نفس عمیق کشیده، نفس خود را سه ثانیه حبس کرده و سپس عمل بازدم را انجام دهد. سرفه کردن نیز باید از طریق شکم انجام شود. بدین منظور لازم است بیمار یک بالش را روی شکم خود قرار داده، عمل دم را انجام دهد و سپس از طریق شکم سرفه کند.



مراقبت های بعد از اسلیو معده | رژیم غذایی :

رژیم غذایی از مهم ترین مراقبت های بعد از اسلیو معده است. رژیم غذایی به صورت هفته به هفته تغییر کرده و در پایش های دوره ای توسط تیم تغذیه تدوین می شود. در روز اول بعد از عمل بیمار تنها می تواند یک لیوان آب را به صورت جرعه جرعه در فواصل زمانی مشخص مصرف کند. مصرف مایعات صاف شده و شفاف در هفته اول آغاز شده و تا 10 الی 15 لیوان افزایش می یابد. پوره خواری در هفته سوم آغاز شده و تا پایان هفته چهارم ادامه دارد. در این رژیم باید 60 گرم پروتئین به صورت روزانه مصرف شود. از آغاز هفته پنجم بیمار می تواند 5 مرتبه وعده غذایی نرم به همراه 8 الی 10 لیوان آب مصرف کند. مصرف نوشیدنی های الکلی، گازدار، کافئین دار، بسیار داغ و سرد و استعمال دخانیات در این دوران کاملاً ممنوع است. مواد غذایی باید به طور کامل جویده و از مصرف غذاهای سفت، دارای فیبر زیاد و ممنوعه خودداری شود.

مراقبت از جای زخم ها:

شست و شوی صحیح زخم ها و پانسمان کردن آن ها نیز از دیگر مراقبت های بعد از اسلیو معده است. با توجه به آنکه این عمل به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، جای زخم ها بسیار کوچک هستند. برخی از بیماران به تشخیص جراح با درن (لوله ای برای تخلیه خون و هوای باقیمانده در شکم) ترخیص می شوند. محل ورود درن باید پانسمان شود. همچنین باید از کشیده شدن درن خودداری گردد. با پوشاندن درن می توان یک روز بعد از ترخیص، دوش گرفت و یک روز در میان این کار را تکرار کرد. در صورتی که بدون درن ترخیص شوید، پس از 48 ساعت، می توانید محل خروج آن را با آب و صابون شسته و دیگر پانسمان نکنید. در صورت وجود ترشح شفاف می توانید از یک پانسمان استریل به مدت چند روز استفاده کنید.

سخن پایانی

تیم پزشکی فوق تخصصی دکتر فربد امامی یگانه به تمامی بیماران توصیه می کند که مراقبت های بعد از اسلیو معده را جدی بگیرند. بهترین و مؤثرترین راه برای کنترل وزن بعد از عمل اسلیو معده انجام ورزش های هوازی، پیاده روی و رعایت رژیم غذایی هفتگی است. در غیر این صورت بیمار به نتایج دلخواه دست نخواهد یافت و احتمال ابتلای او به عوارض بعد از عمل نیز بالا خواهد رفت.