عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت: کمبود ۲۰۰ هزار نفری معلم/ سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تجدید نظر شود

  4020213063 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

امرایی در رادیو گفت وگو با اشاره به كمبود ۲۰۰هزار نفری معلمان در آموزش و پرورش گفت: باید به روزی برسیم كه رتبه‌های زیر هزار كنكور به رشته معلمی بروند. اگر رشته معلمی را در ظاهر جذاب نشان دهیم، گرایش دانش آموزان نیز به این رشته بیشتر خواهدشد.

به گزارش الف، علی امرایی عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در مصاحبه با برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت و گو در مورد معلم و مسئولیت حاكمیت نسبت به نقش و جایگاه او اظهار كرد: در كمیته تخصصی آموزش و پرورش كمیسیون، روی سند تحول بنیادین، پایش و اجرای آن كار می‌شود. اما هنوز این سند اجرایی نشده كه یكی از دلایل آن تغییر دولتها و نگاه‌های متفاوت به سند است. در طی چند سال اخیر نسبت به مطالبات معلمان، دانش آموزان و اولیای آنها ورود كردیم و از جمله در خصوص معیشت، رتبه بندی و نخبه گرایی معلمان ورود داشته‌ایم.
وی اذعان كرد: باید به روزی برسیم كه رتبه‌های زیر هزار كنكور به رشته معلمی بروند. باید نگاه را تغییر دهیم. اگر رشته معلمی را در ظاهر جذاب نشان دهیم، گرایش دانش آموزان نیز به این رشته بیشتر خواهد شد.
عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با تاكید بر اینكه مدیران باید قوانین را به نحو احسن انجام دهند در مورد تاخیر در واریز حقوق شب عید معلمان بیان كرد: در آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان ذكر شده كه ۲ نفر از نمایندگان مجلس باید در تدوین این قانون نظارت كنند اما در تدوین نهایی آیین نامه از آنها دعوت نشده است. همچنین در ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی آمده كه باید اجرای آیین نامه در سقف اعتبارات ابلاغی قانون بودجه سال مصوب مجلس باشد. آموزش و پرورش یکسال حقوق معلمان را با رتبه یك پرداخت کرد و پس از صدور حکم نهایی معلمان، مبالغ به بالاتر از سقف بودجه می‌رسد كه موجب مخالفت سازمان برنامه و بودجه می‌شود و همین موجب تاخیر در پرداختها شد. مقصر این كوتاهی‌ها آموزش و پرورش است. نگاه برخی مدیران در ستاد آموزش و پرورش به گونه‌ای است كه معلم را تحت فشار قرار می‌دهد.
وی ضمن هشدار به مسئولان برای عدم تكرار فاجعه اسفند ۱۴۰۱ خاطرنشان كرد: اعتباری كه مجلس برای اجرای رتبه بندی در ۱۴۰۲ اعلام كرده، ۳۳ هزار میلیارد است و اعتبار لازم ۴۵ هزار میلیارد است. لذا اگر سریعا لایحه‌ای برای جبران این كسری بودجه تدوین نشود، فاجعه اسفند تكرار خواهد شد.
امرایی همچنین نیروی انسانی را مهمترین موضوع آموزش و پرورش دانست و یادآور شد: متاسفانه در دهه نود ورودی معلمان به زیر ۵ هزار نفر در سال رسیده بود در حالیكه حدود ۳۰ هزار معلم در سال بازنشسته می‌شود اما اکنون این جذب به حدود ۲۵ هزار نفر در سال رسیده است که البته کمبود معلم ناشی از سیاست های اشتباه در چند سال گذشته هست.
عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به گسترده تر شدن دایره انتخاب دانشجو معلمان تاكید كرد: آموزش و پرورش نباید دایره انتخاب معلم را محدود کند و زمانی که سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان را به ۲۲ سال کاهش می دهیم عملا دایره گزینش محدود می شود و داوطلبانی که خواهان تحصیل در این دانشگاه هستند و علاقه به معلمی دارند اما چون ۲۵ سال دارند به راحتی از این دایره اخراج می شوند و تا ابد آرزوی معلم شدن دارند پس باید در این گونه تصمیات تجدید نظر شود. دولت و سازمان امور استخدامی باید ردیف استخدامی برای جذب معلمان را افزایش دهند. باید سیاستهای دانشگاه فرهنگیان به بهترین نحو اجرا شود.
وی در خاتمه گفت: آموزش و پرورش نباید سیاسی باشد و همچنین به معیشت معلمان رسیدگی شود. باید ورودی معلمان نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.