به گزارش ایسنا، بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریمهای اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایرانایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با برخی هواپیماسازهای جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ایتیآر به امضا رساند اما با سنگاندازیهای سیاسی دولت ترامپ و اعمال تحریمهای جدید، این قراردادها ناکام ماند.
هر چند پیش از این، تعداد ۱۱ هواپیما شامل هواپیماهای ATR به واسطه برجام به ایران وارد شده بود که البته همان زمان هم انتقاداتی در خصوص مناسب نبودن این هواپیماها از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران مطرح بود و از طرفی موضوعاتی از قبیل زمینگیر شدن هواپیماهای برجامی و بدعهدی شرکتها در فروش قطعه و نشریات هم مطرح شد.
حتی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره سرنوشت هواپیماهای برجامی گفته بود که چندین فروند هواپیماهای ATR برجامی به دلیل نبود قطعه زمینگیر است و شرکت فروشنده ATR هیچ سرویس و قطعهای برای تعمیرات این هواپیما به ایران نمیدهد.
۱۰ فروند از ۱۳ هواپیمای برجامی زمینگیر است
بهتازگی نیز محمد محمدیبخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - با طرح این پرسش که چرا اصلا باید در ایران هواپیما بسازیم؟ گفت: ما را تحریم کردند و اعلام کردند که اگر بتوانیم نمیگذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ در واقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.
معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: از طرفی ما در هر زمینهای توانمندی کردیم تحریم یا بیاثر شده یا کماثر شده اما هر جا که نقص نشان دادیم، فشار را بیشتر کردند. این نشان میدهد در این شرایط جنگ نابرابر ما باید بتوانیم با مشکلات مقابله کنیم.
همانطور که محمدیبخش تاکید میکند، ایکائو میگوید باید دانش هوانوردی بدون تبعیض گسترش یابد، اما آمریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی هم به ایران خودداری میکند. آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما قطعات آن را ندادند، در این شرایط باید ایمنی را حفظ کنیم و صنعت هوایی را سرپا نگه داریم.