نرخ مونتاژکار لاماری در ایران ۳ برابر قیمت کشور سازنده‌!

  4020225141 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقایسه قیمت‌گذاری لاماری ایما توسط مونتاژکننده آن در داخل با قیمت سازنده این خودرو در چین، نشان می‌دهد‌ قیمت این خودروی چینی آنجا یک سوم قیمت مونتاژکننده ایرانی است، ضمن آنکه این خودرو در بازار کشورهای همسایه هم بسیار ارزان‌تر از کشور ما عرضه می‌شود.

نرخ مونتاژکار لاماری در ایران ۳ برابر قیمت کشور سازنده‌!

 به گزارش از خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس،هفته گذشته‌ شورای رقابت قیمت فروش برخی خودروهای مونتاژی در کشور را مصوب کرد؛ این قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی که برای اولین بار و با انحصاری تشخیص دادن شدن بازار این خودروها‌ توسط شورای رقابت انجام شد، موجب کاهش بسزای قیمت آنها شد و مردم متوجه شدند که تا پیش از این، مونتاژکاران چه میزان در نداشتن تعهد به مردم، گران‌فروشی کرده‌اند.

* ابلاغ قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت

امروز هم اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت به فارس گفت: ‌مصوبه شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، لازم الاجرا است و این قیمت‌ها ‌به وزارت صمت ابلاغ شده است. 

با توجه به گران‌فروشی مونتاژکاران، تلاش کردیم در چند گزارش قبلی‌ به اختلاف قیمت خودروهای مونتاژکاران در کشورمان و کشورهای همسایه و کشور تولید‌کننده ( چین) بپردازیم.

در این راستا به بررسی قیمت خودروهایی نظیر تیگو 7 پرو، تیگو 8 پرو، فیدلیتی و دیگنیتی در بازار ایران و کشورهای همسایه از جمله عراق، امارات، عربستان و پاکستان پرداخته شد که نشان ‌داد در تولیدات مدیران خودرو، قیمت تعیین‌شده از سوی کارخانه مونتاژکننده با قیمت این محصولات در بازار آزاد کشورهای همسایه، بیش از یک میلیارد تومان هم اختلاف وجود دارد.

در مورد تولیدات بهمن خودرو هم شرایط به همین گونه است و اختلاف زیادی بین قیمت تولیدات این گروه خودروسازی که از سوی مونتاژکننده تعیین شده بود با بازار کشورهای همسایه وجود دارد. برای مطالعه گزارشات مذکور با تیترهای (اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت‌ تیگو 8 پرو در امارات و بازار ایران) و  (عرضه ‌دیگنیتی و فیدلیتی با نرخ‌‌ زیر 600 میلیون تومان در چین‌) می‌توانید به اینجا و اینجا مراجعه کنید.

حال در گزارش پیشِ رو‌ به اختلاف قیمت مونتاژکننده خودروی لاماری در داخل و کشورهای همسایه می‌پردازیم؛ این خودرو از دیگر محصولات دانگ‌ فنگ چین است در داخل کشورمان توسط شرکت آرین پارس موتور مونتاژ می‌شود.

* لاماری ‌با قیمت 616 میلیون تومان در بازار چین به فروش می‌رسد؛ یک میلیارد تومان فاصله قیمتی با شرکت مونتاژکننده

نخست باید گفت که این خودروی چینی نسبتا کم آپشن در بازار خود چین بین 15 تا 16 هزار دلار به فروش می‌رسد که با احتساب نرخ دلار آزاد 50 هزار تومانی 700 تا 750 میلیون تومان قیمت می‌خورد، اما خودروسازان، خودروهای مونتاژی را با قیمت ارز حواله‌ای که امروز حدود 38 هزار و 500 تومان قیمت خورده، وارد کرده‌اند که با احتساب این قیمت خودروی لاماری حداکثر با قیمت 616 میلیون تومان در بازار چین به فروش می‌رسد.

لاماری اما در بازار آزاد ایران بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان دست به دست می شود و از سوی کارخانه هم یک میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

* قیمت تمام شده لاماری در امارات‌ 830 میلیون تومان 

قیمت لاماری در بازار عراق هم 32 میلیون دینار معادل حدود 900 میلیون تومان است. این خودرو در بازار امارات هم حدود 830 میلیون تومان بر اساس نرخ ارز حواله‌ای به فروش می‌رسد.

لاماری که تولید شرکت دانگ فنگ چین است، و با نام فورسینگ تی5 اِوو (Forthing T5 Evo9) در بازار کشورهای همسایه و عربستان شناخته می‌شود، در ریاض هم 97 هزار ریال سعودی و بر اساس نرخ ارز حواله‌ای حدود یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد. 

این خودروی چینی در بازار کویت با قیمت 6950 دینار به فروش می‌رسد که بر اساس نرخ ارز حواله‌ای معادل 900 میلیون تومان است.

در قطر هم خودروی لاماری با احتساب مالیات ارزش افزوده که معادل 5 درصد است 110 هزار ریال قطر به فروش می‌رسد که با حذف مالیات 5 درصدی ارزش افزوده معادل 104 هزار و 500 ریال و برابر با حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است که ما در گزارش خود 2 نوع نرخ ارز را لحاظ کرده‌ایم که شامل نرخ ارز حواله مرکز مبادله و نرخ ارز غیررسمی است، در حالی که شورای رقابت برای تعیین قیمت مصوب خودروهای مونتاژی در هفته گذشته، قیمت ارز اسکناس مرکز مبادله را مبنا قرار داد که این خود به نوعی در راستای کسب سود بیشتر مونتاژکاران است، در حالی که می‌توانست نرخ ارز حواله مرکز مبادله مبنا قرار گیرد.

به هر حال با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، بازار پرنوسان و پرالتهاب این خودروها مدیریت شد و به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران استان تهران فقط در یک هفته تا 400 میلیون تومان از قیمت بازار خودروهای مونتاژی کاسته شد.

امیدواریم با ادامه طرح یکپارچه عرضه خودرو و ورود مستمر شورای رقابت به بازار غیر رقابتی خودروهای تولید داخل و مونتاژی، بازار خودرو کشورمان به تدریج به سمت آرامش گام بردارد و این کار قدم خیری برای مردم باشد.

دیدگاه کاربران

خودرو۳۰۴۵۵۷۶۱۸:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
کانادا ده سال تحقیق کرد دید تولید خودرو در کشورش مقرون به صرفه نیست و دیگه ادامه نداد و از واردات با تعرفه کم کسب سود کرد در کشور ما 4 دهه هست خودرو سازها مردم را بیچاره کردن وحتی یک درصد کیفیت را بالا نبردن چرا تعطیل نمیکنید تمامش کنید
1۳۰۴۵۹۶۰۲۳:۳۶:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
اگر خودرو تولید داخل نداشته باشد احتمال دارد تحریم ها به حوزه ی واردات خودرو وارد شود کما اینکه به حوزه بنزین وارد شد . باید خودرو سازی و واردات خودرو را سامان داد . منتها به نظر من ما اصلا مشکل راه حل نداریم بلکه مشکل اصلی بی عملی و بی تفاوتی و ناکارمدی مسئواین این امر است .
ناشناس۳۰۴۶۲۶۵۰۹:۴۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۶
برای اینکه اگه تعطیل کنیم و خودمون نسازیم، بلافاصله ایران میره زیر تحریم خودرو و اونوقت پراید میشه ۵ میلیارد! باید خودروسازیمون رو درست کنیم، نه تعطیل.
ناشناس۳۰۴۵۶۴۳۱۹:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۵
قوه قضائیه با این گرانفروشان رسمی چه برخوردی کرده؟
ناشناس۳۰۴۶۰۶۸۰۱:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۶
الان مسئله مهم کشور بی حجابیه. گرونفروشی که همیشه هست و بوده
ناشناس۳۰۴۵۷۲۶۲۰:۱۳:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
واقعا تاسف خوردم.
ناشناس۳۰۴۵۸۶۳۲۲:۰۰:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
سوال این است که برخی ها چه سودی از این گرانفروشی می برند که جلوی اونها رو نمیگیرند.
ناشناس۳۰۴۵۸۸۵۲۲:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
گزارش به درد چه کسی میخورد وقتی هر روز همین اش و کاسه است. قوه قضاییه به داد مردم برسد
ناشناس۳۰۴۵۸۸۷۲۲:۱۳:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۵
سازمان تعزیرات باید به مساله ورود کند
محمد۳۰۴۵۹۱۳۲۲:۳۸:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
سلام عزیزان خودرو صنعت پیشران است صحبت از تعطیلی نکنید بلکه باید بهره وری رابالا برد تا هزینه تولید کاهش یابد.
ناشناس۳۰۴۵۹۵۹۲۳:۳۵:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
اگر قرار بود بهره وری بالا برود و مشکل حل شود پس چرا در این سال ها و با وجود ده ها مدیر متفاوت این اتفاق نیافتاده؟!! مشکل این صنعت و اقتصاد ایران جای دیگری است
ناشناس۳۰۴۶۱۰۵۰۵:۳۱:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
چه صنعت پیشرانی؟ صنعت بی کیفیتی که هیچ مزیت نسبی ما در تولید آن نداریم و فقط شده مامن رانت برای یک عده ، این صنعت پس ران است نه پیشران.
ناشناس۳۰۴۶۱۱۹۰۶:۰۱:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
این صنعت پیشران نیست و باید کلا تعطیل شود
ناشناس۳۰۴۶۱۲۰۰۶:۰۳:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
این صنعت پسران است نه پیشران
ناشناس۳۰۴۶۳۵۱۱۰:۴۹:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
البته پیشران در رانت و دلالی نه کیفیت و تکنولوژی
ناشناس۳۰۴۵۹۵۳۲۳:۳۱:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
آنقدر این صنعت خودروسازی در ایران با برخی مسائل سیاسی و اقتصادی در هم تنیده شده که شده مثل سرطان
سروش۳۰۴۵۹۸۲۰۰:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
راه تادیب و پیشگیری از رویداد مشابه در آینده، اجبار مونتاژکاران به استرداد وجه اضافه دریافتی به خریداران است.
ناشناس۳۰۴۶۰۲۷۰۰:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
مافیای خودرو خون مردم را کردند تو شیشه
ناشناس۳۰۴۶۱۲۲۰۶:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
البته ناگفته نماند که صنعت خودروسازی ایران مشکلی ندارد. ایراد از مدیران آن است . ...
علی فیروزمندی۳۰۴۶۱۳۲۰۶:۴۳:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۶
چه خواستیم و چه شد!
ناشناس۳۰۴۶۱۸۲۰۸:۲۷:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
سلام ... چرا به خواست عموم وعقل سلیم بی توجه اند؟
ناشناس۳۰۴۶۲۵۱۰۹:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۶
... این جنایت و مصداق آیه شریف ویلل للمطففین است
ناشناس۳۰۴۶۲۷۷۱۰:۰۱:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۶
ببین عزیزجان گفتین فلان خودرو در بازار چین ۶۱۶ میلیون داره عرضه میشه و منِ خواننده خیال میکنم که اگه وارد کنیم، ما هم میتونیم با ۶۱۶ تومن بخریمش. درحالی که گمرک و ارزش افزوده و سود بازرگانی رو هم باید اضافه میکردید. شما باید عدد رو کامل کنی و بگی این خودرو در رده‌ی فلان قرار داره درنتیجه گمرکش اینقدره، مالیات و سودش هم اینه درنتیجه اگه وارد کنیم انقدر تومان دست مردم میرسه و بعد بگی حالا مونتاژ در داخل (فارغ از بحث ایجاد اشتغال و اینا) اگه همین دور و بر نباشه، صرف نداره.
ناشناس۳۰۴۶۳۷۵۱۱:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۶
چرا قوه قضائیه فقط حجاب را در اویت قرار داده خودرو سازان آزادند هر بلایی سر مردم بیاورند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. ثابتی: نگذاشتیم رئيسی برجام را احیا کند !

  2. پزشکیان مقابل قانون حجاب ایستاد:‌ نمی‌توانم آن را اجرا کنم/ اعلام دلیل مخالفت رئیس‌جمهور با قانون حجاب

  3. «هر چه زودتر کشورت را به ما بفروش» !

  4. همتی بالاخره کنار رفت اما ...

  5. ترامپ به در می گفت که دیوار بشنود!

  6. اتحادیه اروپا: ایران فورا به برجام بازگردد!

  7. آمار رسمی مهاجرین افغانستانی در ایران اعلام شد/ حضور میلیونی افغانی‌های غیرمجاز

  8. نمایندگان به «همتی» اعتماد نکردند

  9. کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، حق ندارند درباره بقیه صحبت کنند/ با هر درصدی به مجلس رفته‌ام، وزیر را پایین کشیدم

  10.  از تحقیر و تمسخر زلنسکی تا اخراجش از کاخ سفید/زلنسکی: «آیا می‌توانم پاسخ بدهم؟»/ترامپ: «نه، تو خیلی حرف زدی!»

  11. عارف: بنزین برای دولت نیم دلار تمام می‌شود اما ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم

  12. پزشکیان را روی صندلی زلنسکی تداعی کنید! / انتقاد مرعشی از قیمت فعلی بنزین/ یک احتمال عجیب درباره آینده همتی

  13. بن بست در «وفاق» فقط با رفتن «همتی»؟!

  14. این حکمرانی اقتصادی همه را دلال کرده است!

  15. پشت‌پرده جوسازی‌های جدید علیه ایران

  16. سوپر رادیکال‌ها به‌دنبال پاره‌کردن وفاق‌نامه!/ افزایش فشارها و احتمال تغییر استراتژی هسته ای ایران / رکوردزنی ظریف در استعفا

  17. معاون رئیس‌جمهور، تقصیرها را به گردن دولت قبل انداخت/ چرا ترکیه علیه ایران گستاخی می‌کند؟ /واکنش ابطحی به حواشی دیدار ترامپ و زلنسکی

  18. موج سواری جدید رجب!

  19. مهدی یراحی به چه دلیلی شلاق خورد؟

  20. توضیحات ظریف درباره استعفایش از حضور در دولت

  21. واکنش ثابتی به استعفای ظریف/ هنوز چند مسئول دیگر با فرزندان دوتابعیتی در دولت حضور دارند

  22. ریزش دلار پس از عزل همتی توسط مجلس/ بوی تغییر به مشام می‌رسد؟

  23. تصمیم مسعود این است؟/ زمزمه‌هایی از استیضاح وزیر بعدی دولت/ تلاش نمایندگان برای ابلاغ قانون حجاب 

  24. میرسلیم: نباید بنزین را مفت بدهیم بسوزانند / نمی‌شود که قیمت همه چیز افزایش پیدا کند ولی دائما تو سر سوخت بزنیم

  25. تنها سیاستمداری که اجازه توهین یانکی‌های آمریکا به ایران و ایرانیان را نداد

آخرین عناوین