مختار احمدی در نشست خبری امروز (۹خرداد) با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار کم برخوردار و همچنین جایگزین کردن یارانه نقدی با کالابرگ الکترونیک، گفت: از سال گذشته دولت طرح کالابرگ الکترونیک را ابتدا در چهار استان به صورت پایلوت و سپس در ۱۶ اسفند برای همه استانها از جمله کرمانشاه استارت زد.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح همه دهکهای اول تا نهم که یارانه نقدی دریافت میکنند میتوانند به صورت اختیاری یارانه خود را به خرید کالا از طریق طرح کالابرگ الکترونیک اختصاص دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح مبلغ یارانه - صرفا برای خرید کالا- یک ماه زودتر بر روی کد ملی سرپرست خانوار شارژ شده و افراد میتوانند یا با یارانه خود کالای اساسی بخرند و یا آن را در موعد مقرر واریز یارانه، به صورت نقدی دریافت کنند.
احمدی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی برای استفاده بیشتر از طرح کالابرگ الکترونیک، افزود: اکنون دولت تصمیم گرفته از ۱۵ خرداد ۲۰ درصد به یارانه سه دهک اولی که از طرح کالابرگ الکترونیک استفاده کنند، اضافه کند.
وی از شرایط افزایش یارانه این افراد هم یاد کرد که باید ۷۰ درصد رقم یارانه نقدی خود را به خرید کالا اختصاص دهند تا مشمول افزایش ۲۰ درصدی یارانه شوند و اضافه کرد: البته اجباری برای افرادی که نخواهند از این طرح استفاده کنند نیست و چنانچه کالا نخرند، رقم یارانه قبلی خود را به صورت نقدی دریافت خواهند کرد. همچنین افرادی که از طرح استفاده کنند ۳۰ درصد مابقی یارانه را نقدی میگیرند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه رقم یارانه نقدی برای سه دهک اول تا سوم را ۴۰۰ هزار نفر برای هر فرد اعلام کرد که با این افزایش به ۴۸۰ هزار تومان خواهد رسید.
به گفته احمدی، افراد میتوانند در قالب این طرح ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، برنج، پنیر، شیر، تخم مرغ، مرغ، روغن، ماکارونی، شکر و قند فله را از طریق کالابرگ الکترونیک بخرند.
وی از مزایای این طرح برای خانوارها یاد کرد که شارژ زودهنگام اعتبار، خرید از فروشگاههای مختلف، خرید برند اختیاری و … از جمله آنها است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه تا کنون در کرمانشاه بالغ بر دو هزار فروشگاه در این طرح مشارکت دارند، گفت: تلاش شده فروشگاهها توزیع مناسبی حتی در دهستانها و روستاها نیز داشته باشند.
احمدی استفاده از این طرح را زمینهساز فروشبیشتر فروشگاهها دانست و عنوان کرد: از سوی دیگر مشارکت در این طرح هیچ هزینهای برای فروشگاه ندارد و تنها یک دستگاه پوز و یک دستگاه بارکدخوان نیاز دارند که شرکتهای واسطه اجرای طرح دستگاه بارکدخوان را در اختیار آنها میگذارند و دولت هزینه آن را تقبل میکند.
وی از آمادهباش استان برای اجرای این طرح خبر داد و با بیان اینکه قرارگاه استانی نیز برای این منظور به ریاست استاندار و دبیری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده، تاکید کرد: در شهرستانها نیز کارگروه متناظر تشکیل شده و هر بخش وظیفه مشخصی دارد.
به گفته این مسئول سازمان صمت، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، فرهنگ و ارشاد اسلامی و … همه وظیفه مشخصی دارند و لازم است اطلاع رسانی مناسبی درباره این طرح به جامعه هدف صورت بگیرد.
احمدی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را مصداق بارز «مهار تورم و رشد تولید» دانست که با جمع کردن نقدینگی از جامعه به کاهش تورم کمک کرده و با فروش بیشتر کالاها منجر به رشد تولید میشود و از همه دستگاهها خواست در اجرای این طرح همکاری کنند.
وی اضافه کرد: همه افراد و فروشگاهها می توانند با استفاده از اپلیکیشن «شما» (شبکه ملی اعتبار) از جزئیات این طرح، میزان اعتبار، محل فروشگاهها و... مطلع شوند و همچنین افراد با کد دستوری#28*788* از میزان اعتبار خود مطلع شوند.