ضرورت ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری غیرقانونی پژو ۲۰۷TU۳ توسط ایران‌خودرو

  4020318061 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به بازار انحصاری تولید خودرو در کشورمان و قانون نرخ‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی داخلی توسط شورای رقابت، ضرورت دارد ایران‌خودرو درباره قیمت‌گذاری خودرو ۲۰۷TU۳ شفاف‌سازی کند و شورای رقابت نیز اجازه ندهد خودروساز، خود نسبت به تعیین قیمت اقدام کند.

به گزارش فارس، ایران خودرو در فراخوان مرحله نهم اولویت بندی سامانه یکپارچه فروش خودرو مورخ 17 خرداد 1402 قیمت پژو 207 TU3 را 323 میلیون و 803 هزار و 700 هزار تومان اعلام کرده است و این در حالی است که قرار بود این شرکت جهت کاهش قیمت تمام شده پژو 207 موتور پژو 206 ‌(TU3‌) که قبلا در این شرکت تولید می‌‌شد و در حال حاضر تولید آن متوقف شده است را بر روی خودرو پژو 207‌ نصب کند. 

اما اعلام قیمت جدید خودرو پژو 207TU3 حاکی از آن است که برخلاف انتظار مشتریان، هیچ کاهش قیمتی در کار نیست. 

 
اعلام قیمت پژو 207TU3 توسط شرکت ایران خودرو

گفتنی است این شرکت پیش از این  قیمت پژو 207 دنده ای با فرمان برقی با موتور TU5 را 318 میلیون تومان عرضه کرده است و لذا انتظار می رفت اگر در خودرو پژو 207TU3 از موتور 206 استفاده شده قیمت این خودرو نسبت به مدل ذکر شده پایین‌تر باشد. 

شرکت ایران خودرو 2 روز قبل از اعلام قیمت جدید پژو 207TU3 اعلام کرده بود پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در انتظار قیمت گذاری است و پس از قیمت گذاری محصول پژو ۲۰۷ با موتور TU3، تحویل به مشتریان آغاز می شود.

بنابراین با اعلام این مسئله از سوی این شرکت این سوال مطرح است که آیا قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت انجام شده است؟ و اگر شورای رقابت این قیمت‌گذاری را انجام داده است به چه دلیل در این خصوص اطلاع رسانی نکرده است؟ 

البته شرکت ایران خودرو توضیحاتی را در خصوص این محصول ارائه و براین اساس اعلام کرده است:‌ پژو ۲۰۷ با موتور TU3 همه استانداردهای ایمنی الزامی را دریافت کرده است، این محصول منطبق با استانداردهای مورد نیاز نظیر برخورد از رو به رو، استاندارد برخورد جانبی و استاندارد برخورد عابر پیاده است که این استانداردها در گواهی‌های بین‌المللی ثبت شده و مورد تایید مراجع بین المللی است؛ شرکت های خودروساز در دنیا به منظور پاسخ به تقاضای مشتریان، عموما طیف متنوعی از موتورها را متناسب با کلاس ابعادی بر روی یک محصول کالیبره و به بازار عرضه می کنند، با این رویکرد، شرکت پژو نیز طیف متنوعی از موتورها با حجم متفاوت را بر روی خانواده محصولات خود، تولید و به بازار عرضه کرده است.

ایران‌خودرو اعلام کرده است: در همین راستا شرکت ایران خودرو نیز با هدف پوشش طیف گسترده‌تری از مشتریان، خودروی پرطرفدار و پرتقاضای ۲۰۷ را با موتور TU3 به عنوان یک خودرو کم مصرف تر در سبد محصولات تولیدی خود عرضه کرده است. موتور TU3 کم حجم ترین موتور ایران خودرو به شمار می‌رود و با وجود حجم پایین، راندمان مطلوبی دارد.

البته این شرکت خودروساز در خصوص قیمت‌گذاری این خودرو نیز اعلام کرده است که  این محصول یکی از خودروهای جدید تولیدی این خودروساز است که قاعدتا قیمت آن متناسب با تغییرات قیمتی برخی نهاده‌های تولید تعیین شده است؛ اما ایران‌خودرو عنوان نکرده است قیمت‌گذاری آن توسط چه نهادی انجام شده است و آیا شورای رقابت این قیمت‌گذاری را انجام داده است؟ 

با توجه به بازار انحصاری تولید خودرو در کشورمان و ضرورت نرخ‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی توسط شورای رقابت، ضرورت دارد ایران خودرو در خصوص قیمت‌گذاری خودرو مذکور  شفاف سازی لازم را انجام دهد و اعلام کند که قیمت‌گذاری این خودرو چگونه انجام شده است و اگر شورای رقابت این قیمت گذاری را انجام داده است اطلاع‌رسانی لازم را در این باره صورت گیرد، ضمن آنکه شورای رقابت‌ اجازه ندهد خودروساز، خود نسبت به تعیین قیمت اقدام کند.

‌با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودرویِ سواری در کشور، بر اساس بالا بودن شاخص‌های متمرکز، تقاضای انباشته در بازار،‌ ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، برخی احکام همچون ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400.7.24 ، بند (3) تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401.9.9 که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته‌اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده 2 و ماده 7 قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره 543 مورخ 1401.11.11 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تصویب کرد.

بنابراین براساس این دستورالعمل قیمت‌گذاری انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی براساس صورت‌های مالی خودروسازان و تایید سازمان حمایت توسط شورای رقابت انجام می‌شود و این قیمت‌ها جهت اجرا به خودروسازان ابلاغ می‌شود. 

‌در فروردین ماه امسال شورای رقابت قیمت خودروهای تولید داخل را مصوب کرد و در اواسط اردیبهشت نیز برای اولین بار قیمت خودروهای مونتاژی را تصویب کرد. 

نکته قابل توجه در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی این بود که قیمت‌های مصوب نسبت به قیمت‌های کارخانه ای کاهش قابل توجهی داشت به‌طوری که قیمت مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت بین 100 تا 800 میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه‌ای خودروهای مونتاژی بود.