به گزارش ایسنا، محمد علی تیموری اظهار کرد: یک ساله گذشته تولید سایپا به روزانه ۱۰۵۰ دستگاه رسیده بود که ۹۲ درصد آنها نیز ناقص بود و به پارکینگ میرفت. یعنی ۸۷ هزار خودروی ناقص با متوسط یک سال و نیم کف پارکینگ بود.
وی افزود: علاوه بر این شاهد مشکلات کیفیت و نقدینگی هم بودیم. ۱۷ هزار میلیارد تومان پول کف پارکینگ ها بود.
تیموری با بیان اینکه راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم، گفت: باید هزینههای خرید را کاهش دهیم. در همین راستا سایپا سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان، بدون تغییر منبع کاهش خرید داشته است. اقتصاد دنیا رقابتی است و میتوان با افزایش کیفیت، قیمت کمتر خرید.
این مقام مسئول با اشاره به مسئله کیفیت نیز گفت: خودرویی مثل شاهین که روی پلتفرم یاریس توسط یک شرکت خارجی با هزینه سایپا طراحی شده، تبدیل به خودرویی که مرده در داخل عرضه میکردیم. اما امروز شاهین از مردگی درآمده، استقبال عمومی از آن بیشتر شده و مردم به خاطر بی کیفیتی به نمایندگیها مراجعه نمیکنند.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تولید روزانه سایپا به ۲۲۲۲ دستگاه رسیده، با اشاره به تهدیدات خارجی و موانع داخلی تولید، تصریح کرد: نفوذ برخی کمپانیهای خارجی در برخی ارکان ها به قدری زیاد است که هر روز شرکتهای داخلی را زمینگیر میکنند تا وارد اقتصاد جهانی نشوند.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر هر دستگاه خودروی شاهین ۱۱ هزار دلار درب کارخانه به روسیه فروخته و در بازار روسیه ۱۹ هزار دلار عرضه میشود. همچنین خودرو کوئیک به ونزوئلا ۷۰۰۰ دلار درب کارخانه فروخته میشود، ۳۰۰۰ دلار به خاطر حمل و نقل و ۴۰۰۰ دلار از سوی گمرک دولت ونزوئلا دریافت میشود و در نهایت این خودرو به قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ دلار در بازار ونزوئلا عرضه میشود.
وی افزود: پس به راحتی میتوانیم این خودروها را در بازارهای جهان عرضه کنیم. به دلار هم پول میگیریم. بعد از ۹ سال کمپانی را هم در ونزوئلا راهاندازی و برای صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به این کشور قرارداد بستیم.