فرهاد فتحی - کنشگر سیاسی و فعال فضای مجازی- که امروز در دیدار جمعی از طلاب با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، در گفتوگو با ایسنا درباره تاکید رهبر انقلاب بر روی موضوع تبلیغ و نگرانی ایشان نسبت به این موضوع اظهار کرد: برپایی چنین دیدارهایی با رهبر معظم انقلاب حتما خروجیهای مهمی را در پی خواهد داشت.
فتحی یادآور شد: نکته دیگر رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه تاکید بر روی امر تبلیغ و اولویت قرار دادن این مهم بود. برداشتی که در بدنه حوزه وجود دارد این است که یک طلبه ابتدا درس بخواند، سپس به امور حجره پرداخته و اگر امر تبلیغی هم فراهم شد برود.
وی خاطرنشان کرد: نکتهای که رهبر معظم انقلاب بر روی آن تاکید داشتند این بود که تمام این مراتب برای یک طلبه مقدمه است اما آنچه اساس کار یک طلبه است امر تبلیغ خواهد بود، براساس گفته ایشان اساس کار روحانیت مردم هستند نه حوزه، میز، خودکار و صندلی.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه امیدوارم طلاب به موجب مطالبه رهبری پای کار تبیلغ بیایند، ابراز کرد: اهل فن باید وارد میدان عمل شده و مبلغین را در فضای حقیقی و مجازی تربیت و تقویت کنند. همچنین مبلغینی که وسط میدان عمل هستند مورد حمایت قرار بگیرند، برخلاف تصور آحاد مردم، مبلغین حمایت نمیشوند یا حمایتها قابل توجه نیست.
مخاطبان فضای مجازی را به خوبی بشناسیم
فتحی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب وقتی تاکید دارند که «نیروی عالم و جهادی» تربیت بشود اگر در این میان کسی تربیت شده باشد باید او را تقویت هم کرد. متاسفانه در این بخش از نیروهای جهادی و انقلابی به خوبی بهره نمیبریم و این آسیبزا است.
وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی یادآور شد: بیشتر فضای امروز زندگی مردم درگیر فضای مجازی است و در این فضا گپ و گفتها شکل میگیرد. رهبر معظم انقلاب هم بر روی فضای مجازی و پسامجازی اشاره داشتند و معتقد بودند باید ابزارهای جدید و مخاطب را بشناسیم. امروز مخاطب اپلیکیشنهای خارجی و داخلی با هم متفاوت است. برای نمونه وقتی شما میخواهید موضوعی همچون حجاب را تبلیغ و تبیین کنید فضای شما در ایتا با یوتیوپ کاملا متفاوت است و ممکن است یک تبلیغ در یک فضا بازخورد مثبت اما در فضای دیگر جواب معکوس بدهد. پس مخاطب را باید شناخت. همچنین دشمن و تاکتیکهای آن را هم باید بشناسیم و جریانات اصلی یعنی جبهه حق از باطل را باید تفکیک کرد. البته دشمن سعی دارد خود را مردم سالار و اهل دموکراسی نشان دهد اما لیبرال یا دموکرات بودنشان هم دروغ است.
وی اضافه کرد: امروز در قضیه فرانسه که در خود غرب به عنوان مهد آزادی بیان است مردم در خیابانها مورد ضرب و شتم قرار میگیرند اما صدای سلبریتیها و کنشگران درنمیآید و نهایت واکنش آنها دعوت همگان به آرامش است.
نیازمند تربیت کنشگران طراز در فضای مجازی هستیم
به گفته فتحی، امروز حوزه باید کنشگر طراز فضای مجازی تربیت کند. رهبر معظم انقلاب هم بر روی همین موضوع تاکید داشتند و مولفههای یک کنشگر را «جهادی بودن، عالم به زمانه و جریانات روز و آشنا به ابزار دانستند» تا بتواند اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: اگر کنشگر خوب حوزوی تربیت شود قطعا مطالبه رهبر معظم انقلاب که فرمودند «من نسبت به تبلیغ نگران هستم» محقق خواهد شد، در این میان کسانی که وسط میدان تبلیغ هستند کاملا دغدغه رهبر انقلاب را درک میکنند. سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزههای علمیه قم یا سایر ارگانهای تبلیغی باید از این دغدغه نگران باشند. همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند باید از ظرفیت حوزه استفاده کنیم.
یک طلبه باید هر روز وسط میدان تبلیغ باشد
فتحی از مسئولین حوزه درخواست کرد که به دغدغه رهبری لبیک گفته و جهادگر حوزوی تربیت کرده و اولویتشان موضوع تبلیغ باشد. تحقیق و درس باید مقدمه امر تبلیغ باشد و وظیفه یک طلبه رفتن به سمت مردم است.
وی با اشاره به بیان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما همیشه دفاع نکنیم بلکه وارد فاز حمله نیز شویم، گفت: این نکته بسیار مهم است زیرا ما همیشه در مقام دفاع هستیم بلکه باید وارد مرحله حمله شویم؛ درست است که ما مشکلاتی داریم اما بسیاری از کشورها هم از منظر تئوری و هم عملی مشکلات زیادتری دارند. اقتصاد دنیا براساس گزارشهای یورونیوز نشان میدهد که ۴۳ درصد مردم آمریکا نمیتوانند مایحتاج اولیه زندگی خود را مثل خونه، ماشین و بهداشت را تهیه کنند. تنها تفاوت ما در تقابل با مشکلات نسبت به کشورهای دیگر این است که ما با رجوع به اسلام میتوانیم راهحل مشکلات را پیدا کنیم و هرجایی که پای اسلام به میان بیاید کارها حل میشود.