صدیف بدری در گفت و گو با تسنیم اظهار کرد: در مجلس دهم ما یک پروژه مردهای را تحویل گرفتیم که با پیگیریهای مستمر این جنازه عمرانی افتتاح شد و بخش عمدهای از کارها نیز در دولت یازدهم به انجام رسید.
وی با قدردانی از خدمات و زحمات استاندار سابق اردبیل در تحرکبخشی جدی به راهآهن اردبیل خاطرنشان کرد: بانکهای عامل با پرداخت فاینانس به تکمیل این پروژه کمک کردند و در سال 98 بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد تومان و در سفر روسای بانکهای عامل کشور به استان نیز منابع عظیمی به راهآهن به صورت فاینانس تزریق شد تا مراحل پیشرفت آن سرعت بیشتری بگیرد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: در این مدت پیشرفت فیزیکی راه آهن از 40 درصد به 80 درصد رسید و قرار بود تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام برسد که این کار اتفاق نیفتاد و دلیل آن نیز حجم سنگین عملیات ریلگذاری در این مسیر بود.
بدری بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نیز این پروژه در اولویت قرار گرفت و در کنار تزریق فاینانس بانکی 500 میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور به این پروژه تزریق شد تا پیشرفت فیزیکی پروژه در مجموع به 85 درصد برسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 350 میلیارد تومان از منابع سال 1402 برای راه آهن تخصیص یافته و اگر دولت 700 میلیارد تومان دیگر در این سه ماه تخصیص دهد اوایل مهرماه و در نهایت پایان امسال راه آهن اردبیل ـ میانه به صورت کامل آماده بهرهبرداری خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک هزار میلیارد تومان در مجموع برای این پروژه نیاز است که تزریق این مبلغ در کوتاهترین زمان به بهرهبرداری سریع آن کمک خواهد کرد.
بدری اظهار کرد: از نظر فنی راهآهن اردبیل ـ میانه هیچ مشکل خاصی ندارد و مجموع تونلها و گالریهای آن بیش از 27 کیلومتر است که جزو خطوط ریلی فنی و تخصصی کشور محسوب میشود.
وی در مورد ادامه این پروژه ریلی و اتصال به پارسآباد و آسیای میانه گفت: هم در لایحه بودجه سال گذشته و هم امسال با تلاش و پیگیریهای جدی ردیف اعتباری برای اتصال راهآهن اردبیل به پارسآباد در نظر گرفته شده که بعد از اخذ ماده 23 که طراحی و نقشهکشی این پروژه است و همین امسال میتوانیم روند اجرایی آن را تکمیل کنیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی رقم مصوب در لایحه امسال را برای آغاز خط ریلی اردبیل به پارس آباد 530 میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: از طرفی اتصال راهآهن بستانآباد ـ سراب و اردبیل نیز در ردیف بودجه ذکر شده تا اتصال استان را از این مسیر به شبکه ریلی شاهد باشیم.
بدری گفت: ما از این مسیر نیز میتوانیم تا مرز بازرگان به خط ریلی دسترسی داشته باشیم تا رونق تجاری استان و تبادلات مرزی به انجام برسد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مورد آخرین وضعیت منطقه آزاد تجاری اردبیل اظهار کرد: با وجود اینکه در سایر مناطق آزاد تجاری هم ردیف اردبیل کار با سرعت در حال انجام است اما راه اندازی منطقه آزاد تجاری اردبیل همچنان بلاتکلیف مانده و این به ضرر مسیر توسعه استان اردبیل است.
بدری خاطرنشان کرد: اصرار مجمع تشخیص مصلحت انتخاب یک نقطه از چهار نقطه پیشنهادی پارس آباد، بیله سوار، گرمی و منطقه مشترک نمین ـ رضی است که امیدواریم هرچه سریعتر از بهترین نقطه استان که دارای گمرک و سایر زیرساخت هاست روند عملیات اجرایی آن را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: مخالفت مسئولان و یا نمایندگان استان در مجلس در این حوزه به تاخیر و تعلل این پروژه منجر می شود و این امر نیز به ضرر استان است در حالی که در کردستان، سیستان، کرمانشاه، بوشهر، ایلام و گلستان که همزمان با منطقه آزاد اردبیل تصویب شده شاهد مراحل اجرایی و عملیاتی هستیم.