این احکام بازدارنده است؟!

یوسف مشفق، گروه اجتماعی الف،   4020528040 ۱۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بنا به گفته رئیس‌کل دادگستری استان فارس، حکم ضارب بانوی آمر‌ به معروف باغ نارنجستان شیراز صادر شد و آن‌طور که سیدکاظم موسوی اعلام کرده، فرد ضارب که یک بانو را مورد حمله قرار داده بود، در رای بدوی به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، ۲ سال تبعید و در مجموع ۵۰۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس به لحاظ توهین، ضرب و جرح و ایجاد مزاحمت برای بانوی آمر به معروف، محکوم شده که این رأی قابلیت تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان فارس را دارد.

و اما نکاتی مجمل در این‌باره:

اتفاق رخ‌داده در باغ نارنجستان به لحاظ تالمی که در افکار‌عمومی بر جای گذاشت، مشابهی نداشت. حمله یک مرد عظیم‌الجثه به بانویی نحیف و ضرب و شتم او، نشان می‌داد که فرد ضارب حتی از اصول اولیه انسانی و اخلاقی بویی نبرده و حاضر است در هر شرایطی و مقابل هر کسی خوی درندگی خود را به‌رخ بکشد.

اینجا ‌بحث هنجارشکنی و کشف‌حجاب و چنین مسائلی نیست بلکه تمرکز روی بی‌شرمی و ددمنشی فردی است که به‌خاطر جدالی کلامی ضربات مشت و لگد خود را روانه بانویی نحیف می‌کند. 

اما این فرد با چه پشتوانه‌ای حاضر شد تا چنین توحشی را مرتکب شود؟ فردی که یکی از پرسنل فراجا محسوب می‌شد و قاعدتاً از تبعات رفتار خشونت‌آمیز خود هم خبر داشت. 

واقعیت آن است که فرد ضارب و افرادی که چنین رفتارهایی را مرتکب می‌شوند، با آگاهی از تبعات کم اقدامات خود دست به‌چنین رفتارهایی می‌زنند، زیرا می‌دانند که سیاست دستگاه‌ قضا و حتی دیگر قوا، عدم برخورد جدی با چنین مواردی است.

وقتی اوج توحش یک‌فرد مقابل یک بانوی بی‌پناه در نهایت 50 میلیون‌تومان جریمه و شلاق آن هم به‌صورت تعزیری در پی داشته باشد و خبری از حبس و مجازات‌های بازدارنده نباشد، قطعاً باید انتظار داشت که باز هم چنین مسائلی تکرار گردد. مجازات‌هایی که شاید از آن کاسته شود چون حکم به قطعیت درنیامده و احتمال کاهش آن در دادگاه تجدیدنظر وجود دارد!

دستگاه قضا که باید تبلور قاطعیت و بازدارندگی باشد، با این قبیل احکام در حال تبدیل‌شدن به نهادی است که ناخواسته فضا را برای مخلان امنیت، هتاکان، هنجارشکنان و توهین‌کنندگان به اخلاق و عرف فراهم می‌کند. چه در مسئله برخورد با اغتشاشگران سال گذشته، چه در مسئله ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی مقابله با حمله‌کنندگان به آمران‌ معروف، دستگاه‌قضا چنان که باید قاطعیت به‌خرج نداده و همین مسئله گستاخی و توهم قدرت را در عرف‌شکنان پدیدار کرده است. 

این روندی که درپیش گرفته شده، بدون تردید وقایعی چون باغ نارنجستان شیراز را دوباره رقم خواهد زد و تنها برخورد قاطع با توهین‌کنندگان به اخلاق و شرع و عرف است که جلوی تکرار این اتفاقات را خواهد گرفت.