به گزارش تسنیم ، تصادفات جادهای در دو دهه اخیر نقش اصلی را در تلفات یوزپلنگ ایرانی ایفا کردهاند به طوری که بر اساس آمار رسمی 13 یوزپلنگ در محور عباسآباد ـ میامی و 8 یوز نیز در جادههای یزد تلف شدهاند.
تجربه تلخ تصادف یوزها در یزد نشان داد که ایمنسازی جادهها در زیستگاه یوزپلنگ اهمیت زیادی دارد و همین امر باعث شد که توجه دوستداران حیات وحش به ایمنسازی محور عباسآباد ـ میامی معطوف شود و این موضوع مطالبه اصلی هرکسی باشد که قلبش برای حیات وحش ایران میتپد.
به دنبال درخواستهای مکرر مردم برای ایمنسازی این محور که تاکنون 13 یوز در این نقطه تلف شدهاند، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفری که اواخر اردیبهشت ماه به سمنان داشت اعلام کرد که پس از مذاکرات و جلسات کارشناسی متعدد میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه با فنسکشی جاده و تخصیص 20 میلیارد تومان بودجه به سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای فنسکشی موافقت کرده است اما با این وجود هنوز اقدامی در جهت ایمنسازی جاده انجام نشده است.
پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد که علیرغم موافقت و همکاری وزارت راه به این دلیل که در بودجه امسال کشور ردیفی با عنوان ایمن سازی و فنسکشی جاده تعریف نشده است، سازمان برنامه و بودجه هنوز با تخصیص این مبلغ موافقت نکرده و اجرای ایمنسازی در گرو موافقت این سازمان است. با توجه به نزدیک شدن به اتمام سال مالی ممکن است که حتی این بیست میلیارد تومان تخصیص یافته نیز به دست سازمان محیط زیست نرسد و مبلغ مذکور به حساب دولت بازگردانده شود!
با توجه به اینکه با رسیدن به فصل پاییز به دوره فحلی(جفتگیری) یوزها نزدیک میشویم و با در نظر گرفتن این موضوع که تنها 20 فرد یوز در کشور باقی مانده است، ضرورت دارد که سازمان برنامه و بودجه با فوریت هرچه تمامتر نسبت به تخصیص بودجه مقرر شده به سازمان محیط زیست اقدام کند تا قبل از اینکه تلف شدن یوز دیگری را در محور عباسآباد ـ میامی داشته باشیم، عملیات فنسکشی آغاز شود!