روابط عمومی ها و مسئولیت اجتماعی

  4020712085

دکتر علی دارابی در یادداشتی نوشت؛ در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره روابط عمومی ها و مسئولیت اجتماعی در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما شرکت کردم. با همت بلند آقای هوشمند سفیدی از پیشکسوتان امر روابط عمومی، روزنامه نگاری و ارتباطات، این همایش ها برگزار می شود که باید از ایشان و همکاران ارجمندشان قدردانی کرد. 


محور نخست سخنان من به "توصیف، تبیین و توضیح جهانی که در آن زندگی می کنیم" اختصاص داشت. درباره "انقلاب صنعتی چهارم یا انقلاب کامپيوتر یا دیجیتال" که همه شئونات زندگی بشری را دگرگون کرده است به گونه ای که باید تاریخ بشری را به قبل و بعد از این انقلاب تقسیم کرد. نمونه بارز این انقلاب هوش مصنوعی، مهندسی ژنتیک و نمونه اخیر آن Chat GPT است باید اشاره کرد.


محور دوم سخنانم را به "روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی" پرداختم و گفتم اگر روابط عمومی را هنر خدمت به مردم، جلب مشارکت، زمینه ساز و تسهیل گر توسعه، تجميع تقاضاها و دسته بندی کردن آنها و انتقال به مسئولان و پاسخگویی دربرابر افکار عمومی و رسانه ها را مدنظر داشته باشیم و مفاهیم کلیدی مسئولیت اجتماعی چون" اخلاق مداری" ، "ذی نفع گرایی" ، "جامعه گرایی" ، "دموکراسی سازی" ، *حقوق شهروندی* ، "توسعه اجتماعی و انسانی" ، "حق دسترسی به اطلاعات،" را که از جلوه های مسئولیت اجتماعی است را در پیوند معنا دار با اصول و مبانی روابط عمومی می بینیم.


بالاخره در بخش سوم تجویزها و توصیه های راهبردی و کاربردی در شش محور برای آنکه روابط عمومی ها بتوانند در ایفای مسئولیت اجتماعی موفق باشند را مطرح کردم. 


در پایان مراسم از جمعی از مدیران مؤسسات، شرکت ها، وزارتخانه ها و نیز مدیران روابط عمومی آنها با اهداء لوح تقدیر و نشان عالی مسئولیت اجتماعی قدردانی شد.


توجه داشته باشيم ساليان زيادى است كه با روابط عمومى به معناى كليشه اى و سنتى آن وداع كرده ايم و اين مهم براى موسسات و دولت ها بايد مورد توجه و در اولويت تغييرات قرار گيرد.